Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Atlantic alfea hybrid duo: luid & hoog verbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tkl89
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:35
Hoi iedereen,

Ik verhuisde onlangs naar een woning met een Hybride warmtepomp Atlantic Alfea Hybrid Duo Mazout 16KW 400V en omdat ik een complete leek ben, heb ik heel wat hulp nodig. En wel om 2 redenen:
- ons verbruik is enorm hoog
- De buitenunit maakt ‘s nachts te veel geluid en maakt ons allemaal wakker
- We vinden maar niet de juiste thermostaatwarmte, zo hebben we het graag 20° maar als we het daarop instellen verwarmt hij tot 20.5 en dat is ‘s nachts echt te warm (en duurt lang waardoor de geluidsoverlast ook heel lang aanhoudt), zetten we het op 19,5 is het vaak te koud.

Ik heb alle huidige instellingen gekopieerd en hoop echt dat er iemand mij op pad kan helpen want de handleiding legt bijzonder weinig uit imo. Ik begrijp echt niets van de stookcurve en hoe je dat best aanpast bvb

Algemene info: geen vloerverwarming, 30 zonnepanelen, alle radiatoren hebben thermostatische kranen, er is maar 1 zone

Als er nog andere info nodig is, laat het dan zeker weten!

Regeling van de verwarming kring 1

710 – Instelling comfort kamertemperatuur: 19.5
712 – Instelling verlaagde kamertemperatuur: 19
714 – Ingestelde vorstvrij-kamertemperatuur: 7
716 – Maximale comfortinstelling: 21
720 – Stookcurve voor de verwarming: 1.8
721 – Overdracht van de stookcurve: 0
726 – Aanpassing van de stookcurve: uit
730 – Verwarmingsgrens zomer/water: 18
732 – Dagelijkse verwarmingslimiet (zomer/winter): -3
740 – Minimum vertrekinstelling: 30
741 – Maximum gewenste aanvoertemperatuur: 70
750 – Invloed van de kamertemperatuur: 50%
790 – Maximale optimalisatie bij inschakeling: 180
791 – Maximale optimalisatie bij uitschakeling: 30
801 – Einde verhoging verlaagd regime: -5
830 – Verhoging mengkraan: 0
834 – Looptijd servomotor: 240

warmtepomp/compressor

2843 – Minimum stilstandtijd compressor: 15
2844 – Maximale duur thermodynamische werking: 60
2862 – Blokkeertijd trap 2: 5
2873 – Compressor modulatie looptijd: 240
2882 – Integrale vrijgave elektrische bijverwarming: 100
2884 – Elektrische vrijgave – start op basis buitentemperatuur: 2
2886 – Compensatiewarmte tekort: uit
2910 – Vrijgave boven Tbui: –
2920 – Signaal blokkering (EX4): vergrendeld

ketel overname

3700 – Vrijgave op basis buitentemperatuur: 20
3705 – Tijdvertraging bij stilstand: 20
3720 – Integrale vrijgave overname door ketel: 50
3723 – Blokkeertijd: 10

5000-series (SWW / boiler / weerstand)

5020 – Verhoging instelpunt vertrek: 18
5024 – Schakeldifferentie: zeven
5030 – Beperking opwarmtijd: 90
5060 – Regime elektrische weerstand: vervang
5061 – Vrijgave elektrische weerstand: Tap watervrijgave

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:34
Mazout, als in België?

Zo te lezen hoge temperatuur verwarming (geen vloerverwarming doet hetzelfde vermoeden), dus ook een hoge temperatuur warmtepomp schat ik.

Forse WP trouwens, ik schat ook een groot huis?

Wat is een "enorm verbruik"? Bv. op een dag als vandaag (nu het wat kouder begint te worden)?

Als je zelf wilt proberen, tijd om in te lezen in zaken als de stooklijn:

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

• Tkl89
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:35
Wilke schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:35:
Mazout, als in België?

Zo te lezen hoge temperatuur verwarming (geen vloerverwarming doet hetzelfde vermoeden), dus ook een hoge temperatuur warmtepomp schat ik.

Forse WP trouwens, ik schat ook een groot huis?

Wat is een "enorm verbruik"? Bv. op een dag als vandaag (nu het wat kouder begint te worden)?

Als je zelf wilt proberen, tijd om in te lezen in zaken als de stooklijn:

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Ons verbruik was bvb op 16/11 42kwh, dat van vandaag kan ik nog niet zien helaas

En België inderdaad :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Is toevallig bekend hoeveel mazout verbruikt werd vóór de Atlantic?

Ik ken geen data vinden van de 16kW, wat echt serieus veel is, maar de monofase 14kW is echt geen stille machine met 69dB geluidsvermogen…

En dergelijke machine zou 2500L mazout per jaar moeten kunnen vervangen full-electric.
Maar dit is een hybride opstelling dus dan verwacht je nog meer.

Als de 16kW gepast zou zijn in full-electric dan is een jaarverbruik van 26400 kWh warmte te verwachten (via Koevlaas). Etmaalgemiddelde van 5 graden denk je dan aan 138kWh. (Via graaddagen model).

Bij COP 3 vanwege hogere aanvoer temperatuur zit je dan op ruim 40kWh elektrisch

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Tkl89
Over het algemeen wordt een warmtepomp veel zuiniger en stiller als hij een lagere temperatuur maakt.
De eerste optimalisatie is dus de stooklijn tunen: 24/7 dezelfde kamertemperatuur aanhouden elke dag de stooklijn 0.2 verlagen tot de temperatuur niet meer vastgehouden wordt en dan weer 0.1 of 0.2 erbij.

Hij gaat dan als het goed is steeds beter moduleren en dus meer draaiuren maken met minder verbruik en minder compressorgeluid. Het is prima als hij bij vorst de hele dag draait.

Tweede optimalisatie is de thermostaatkranen buiten werking stellen en waterzijdig inregelen. In ieder geval in de ruimte waar de thermostaat hangt, moeten ze buiten werking blijven.

Derde optimalisatie die je kunt overwegen is het installeren van radiatorventilatoren. Na installatie daarvan die je het stooklijn tunen opnieuw.

Vierde optimalisatie is je parallelbuffervat ombouwen naar serie in de retour. De stooklijn kan dan vaak nog 0.1 of 0.2 lager.

Maar het blijft zoals @Ronald zegt een grote machine die niet de stilste is. Met bovenstaande tips wordt hij gegarandeerd zuiniger en stiller, maar of dat voldoende is weet ik niet.

Een parallel traject kan zijn om er een hutje van kokosmatten omheen te bouwen, tips daar voor hebben foto's van de opstelling nodig. Aandachtspunt is dan vooral het voorkomen van recirculatie van de lucht.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.