Retourrecht bij online bestellen tegels

Pagina: 1
Acties:

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:00

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Voor mijn badkamer wil ik tegels bestellen. Lang niet alles is in de showroom te bekijken, dus dan ben je afhankelijk van de foto's die je op een website ziet. Nu wil ik bepaalde tegels bestellen, en hopen dat het in echt bij elkaar matcht. Mocht dit niet zo zijn, dan ga ik er van uit dat ik ze kan retourneren onder WkoA, immers staan tegels niet als uitzondering genoemd. Echter zeggen vrijwel alle winkels die ik bekekenheb dat tegels niet geretourneerd mogen worden. Zo ook een winkel welke de enige is om een bepaalde tegel bij te bestellen, zelfs als de kleur afwijkt bij wat ik al heb. Geen van de tegels die ik wil kopen worden speciaal voor mij gemaakt. Ze staan gewoon in het assortiment op de website. Maar ze zeggen "wordt speciaal besteld dus kan niet retour".

Is dit rechtsgeldig? En zo niet, zal ik het gewoon gokken en mocht ik toch willeb retourneren, dat ik dan de rechtsbijstand er op zet bijvoorbeeld, als ze moeilijk gaan doen? Gaat toch om best veel geld bij elkaar.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nee dat lijkt me niet rechtsgeldig. Zolang die tegels niet conform jouw specificatie worden gefabriceerd is het geen maatwerk en is het geen uitsluiting voor WKOA.

Maar zoals je aangeeft; bij bedrijven die het op die manier proberen uit te sluiten zal je je recht moeten halen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:11

Fanta

FordPerformance™️

Ik zou even zoeken op het forum. De vraag is eerder gesteld, en daar is behoorlijk inhoudelijk op gereageerd.

Hier bijvoorbeeld: Mag ik aankoop tegels volgens WKOA ontbinden?

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:05

Reptile209

- gers -

Kunnen ze er niet - desnoods tegen kleine vergoeding - eentje opsturen zodat je het zelf kan zien en voelen? Of kan je ergens heen rijden om het zelf te bekijken? Dat scheelt alle partijen mogelijk een hoop rompslomp en getouwtrek... :)

Zo scherp als een voetbal!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:32
Tegels worden dan specifiek voor jou besteld. Oftewel WKOA gaat niet meer op. Lijkt me ook erg onredelijk vanuit jou als koper, dan zadel je de winkel op met het gevolg van jouw verkeerde keuze?

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:05
Jarno schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:57:
Tegels worden dan specifiek voor jou besteld. Oftewel WKOA gaat niet meer op. Lijkt me ook erg onredelijk vanuit jou als koper, dan zadel je de winkel op met het gevolg van jouw verkeerde keuze?
Of de verkoper de boel moet bestellen doet er niet toe. Alleen bij maatwerk vervalt de WKAO.
Verkoper doet (gezien bestaand plaatje) gewoon een algemeen aanbod, dus gewoon WKAO.

De pragmatische oplossing lijkt me hier: bestel een sample.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Jarno schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:57:
Tegels worden dan specifiek voor jou besteld. Oftewel WKOA gaat niet meer op.
Ik ben het niet met je eens. Het is geen maatwerk en speciale bestelling is geen uitsluiting WKOA.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:56
Het is gewoon WKOA, maar erg netjes vind ik het niet. Leg het risico niet neer bij een ondernemer.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:14
Sebas1979 schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:01:
[...]
De pragmatische oplossing lijkt me hier: bestel een sample.
Inderdaad, bestel gewoon een pak.

Let er wel op, dat je deze niet meetelt in je uiteindelijke aantal, aangezien het batch nummer kan wijzigen ondertussen, en dan kan er wel kleurverschil optreden.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

CappieL schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:03:
Het is gewoon WKOA, maar erg netjes vind ik het niet. Leg het risico niet neer bij een ondernemer.
Aan de andere kant; verkoop dan geen tegels online als je je niet aan de wettelijke spelregels wil houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 10-11-2025 14:05 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Daarom bieden de meeste tegelboeren proefstukken zodat je kunt kijken of de tegel bevalt. Bij sommige tegelboeren krijg je de prijs daarvan als korting op je order als je besluit te bestellen.

Sowieso zijn de retourkosten voor jezelf. Ga je 10 pakken tegels bestellen en dan op eigen kosten terugsturen?

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
LankHoar schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:45:
Voor mijn badkamer wil ik tegels bestellen. Lang niet alles is in de showroom te bekijken, dus dan ben je afhankelijk van de foto's die je op een website ziet. Nu wil ik bepaalde tegels bestellen, en hopen dat het in echt bij elkaar matcht. Mocht dit niet zo zijn, dan ga ik er van uit dat ik ze kan retourneren onder WkoA, immers staan tegels niet als uitzondering genoemd. Echter zeggen vrijwel alle winkels die ik bekekenheb dat tegels niet geretourneerd mogen worden. Zo ook een winkel welke de enige is om een bepaalde tegel bij te bestellen, zelfs als de kleur afwijkt bij wat ik al heb. Geen van de tegels die ik wil kopen worden speciaal voor mij gemaakt. Ze staan gewoon in het assortiment op de website. Maar ze zeggen "wordt speciaal besteld dus kan niet retour".

Is dit rechtsgeldig? En zo niet, zal ik het gewoon gokken en mocht ik toch willeb retourneren, dat ik dan de rechtsbijstand er op zet bijvoorbeeld, als ze moeilijk gaan doen? Gaat toch om best veel geld bij elkaar.
Om het voor jezelf ook makkelijker te maken, probeer de tint/batch code (bedoel je neem ik aan met kleur) te achterhalen, dan kan je leverancier kijken of ie die specifiek kan bestellen voordat je de order plaatst. Dan heb je in ieder geval tegels die in dezelfde batch gemaakt zijn. Staat vaak op de doos van de tegels geprint.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Fanta schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:48:
Ik zou even zoeken op het forum. De vraag is eerder gesteld, en daar is behoorlijk inhoudelijk op gereageerd.

Hier bijvoorbeeld: Mag ik aankoop tegels volgens WKOA ontbinden?
Bedankt, die had ik zelf nog niet gevonden! Zeer nuttig en duidelijk :)

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Moet ie maar geen online verkopen doen/aan particulieren verkopen.
Wel de marge niet de lasten, zo werkt het natuurlijk niet.

[ Voor 14% gewijzigd door toolkist op 10-11-2025 14:07 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ja, je hebt het recht.

Maar pragmatisch zou ik gewoon 1 pak bestellen. Of een sample.. Of een ritje maken naar een leverancier waar ze het hebben liggen..

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:32
Precies dit is wat ik bedoelde.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:07
@_JGC_ schreef het hierboven ook al. De retourkosten draag je zelf. Heb je al gekeken wat de retourkosten van zo'n zwaar pakket zijn?

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07
Gadgeteer schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:31:
@_JGC_ schreef het hierboven ook al. De retourkosten draag je zelf. Heb je al gekeken wat de retourkosten van zo'n zwaar pakket zijn?
Alleen als het voordat je besteld bekend gemaakt is. Anders zijn de retourkosten ook voor de winkel. En een winkel die zegt het niet retour te nemen vermeld dan ook vast geen retourkosten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nou snap ik dat het als winkel erg vervelend is wanneer klanten dit soort zware en grote spullen retourneren. Maar zoals genoemd, door te zeggen "mag niet" verruimen ze hun retourvoorwaarden juist extreem. Het is toegestaan om de klant zelf de retour te laten regelen. Als ze dat in de voorwaarden hadden gezet zou niemand het in hun hoofd halen om een paar pakken loodzware tegels te retourneren.

Maar inderdaad, het is heel begrijpelijk en niet onredelijk dat winkels hier totaal geen zin in hebben. Het is geen USB-stick die in een envelopje teruggestuurd wordt en die ze even terug in de la leggen. En voor jezelf kost het ook veel tijd en werk om al die tegels te inspecteren, heen en weer te mailen met een winkel die tegen gaat sputteren, en thuis te blijven als een vrachtwagen ze alsnog komt ophalen. Dus vragen of ze een tegeltje opsturen lijkt me wel zo pragmatisch.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:07

Managelorian

“This is the workflow.”

bwerg schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:42:
Nou snap ik dat het als winkel erg vervelend is wanneer klanten dit soort zware en grote spullen retourneren. Maar zoals genoemd, door te zeggen "mag niet" verruimen ze hun retourvoorwaarden juist extreem. Het is toegestaan om de klant zelf de retour te laten regelen. Als ze dat in de voorwaarden hadden gezet zou niemand het in hun hoofd halen om een paar pakken loodzware tegels te retourneren.

Maar inderdaad, het is heel begrijpelijk en niet onredelijk dat winkels hier totaal geen zin in hebben. Het is geen USB-stick die in een envelopje teruggestuurd wordt en die ze even terug in de la leggen. En voor jezelf kost het ook veel tijd en werk om al die tegels te inspecteren, heen en weer te mailen met een winkel die tegen gaat sputteren, en thuis te blijven als een vrachtwagen ze alsnog komt ophalen. Dus vragen of ze een tegeltje opsturen lijkt me wel zo pragmatisch.
Begrijpelijk? Ja.
Niet onredelijk? Het is nooit redelijk dat een winkel zegt "wij houden ons niet aan de wet, want dat komt ons slecht uit".

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:11

Fanta

FordPerformance™️

Managelorian schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:52:
[...]

Begrijpelijk? Ja.
Niet onredelijk? Het is nooit redelijk dat een winkel zegt "wij houden ons niet aan de wet, want dat komt ons slecht uit".
Waarom is dat onredelijk? Als je het gewoon duidelijk vooraf communiceert is dat best duidelijk. Ik zou dat niet onredelijk willen noemen. Tegels, laminaat, parket, etc. is nu eenmaal een beetje een grijs gebied, als consument misbruik maken van de WKOA vind ik onredelijker dan als retailer vooraf communiceren dat bestelde tegels (ondanks WKOA) niet retour kunnen. Tegels zijn zwaar, zeer kwetsbaar, worden niet retour genomen door de fabrikant, kunnen volkomen waardeloos zijn als je niet genoeg van 1 tintnummer op voorraad hebt, etc. Simpel roepen dat dat het probleem van de retailer is, is erg kort door de bocht. Je kan als consument ook even je gezonde verstand gebruiken in plaats van alleen maar te hameren op je rechten.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:19
Let wel op dat retourkosten voor de koper zijn bij wkoa.
ls je ze niet zelf terugbrengt maar de winkel ze laat ophalen kan het zomaar zijn dat dat even duur is als de tegels waren.

Of retour adres in Tokyo oid...

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Fanta schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:03:
Je kan als consument ook even je gezonde verstand gebruiken in plaats van alleen maar te hameren op je rechten.
In principe mee eens, maar als een leverancier bij voorbaat retouren uitsluit dan snap ik ook wel dat een koper daar iets minder flexibel mee omgaat. It takes two to tango.

Niet helemaal hetzelfde, maar als ik op MP of hier in V&A zie staan dat een verkoper het risico van verzending per definitie bij de koper neerlegt ga ik ook een deurtje verder.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 11-11-2025 12:12 ]

• Gadgeteer
DutchKel schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:46:
[...]

Alleen als het voordat je besteld bekend gemaakt is. Anders zijn de retourkosten ook voor de winkel. En een winkel die zegt het niet retour te nemen vermeld dan ook vast geen retourkosten.
Kan het nergens vinden maar heb me laten vertellen dat het anders zit.
Bij retour zijn de kosten voor de koper, tenzij de verkoper anders heeft aangegeven.

Uiteraard geldt dit niet bij non-conformiteit en garantie

Ben nu wel benieuwd hoe het uiteindelijk echt zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Gadgeteer op 11-11-2025 12:23 ]

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:07

Managelorian

“This is the workflow.”

Fanta schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:03:
[...]
Tegels, laminaat, parket, etc. is nu eenmaal een beetje een grijs gebied, als consument misbruik maken van de WKOA vind ik onredelijker dan als retailer vooraf communiceren dat bestelde tegels (ondanks WKOA) niet retour kunnen.
Het is geen grijs gebied; de wet zegt simpelweg dat een leverancier zich aan de WKOA moet houden en de WKOA zegt dat bestelde zaken retour moeten kunnen. Bovendien is een koper verantwoordelijk voor de kosten van retour en deze zal alleen daarom al waarschijnlijk voorzichtig zijn met misbruik maken van dit recht (want bij dit soort zware bestellingen zullen de retourkosten hoog zijn).

Vergeet niet dat de WKOA dit retourrecht in het leven heeft geroepen omdat de consument bij koop op afstand geen mogelijkheid heeft om een product te inspecteren zoals gebruikelijk is in een fysieke winkel. Daarmee heeft een ondernemer een continue voordeel door geen showroom te hebben, ten koste van een wat hoger risico bij een klant die na levering zich bedenkt.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Managelorian schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:52:
Ik zeg dat het niet onredelijk is dat ze er geen zin in hebben, niet dat ze dat in hun voorwaarden volledig uitsluiten. Voor nop een paar pakken tegels met een vrachtwagen gaan ophalen, daar heeft niemand zin in, ook al is het juridisch 100% duidelijk dat retourzenden mag.

De winkel gewoon moeten zeggen "joh, juridisch heb je retourrecht, maar voor ons is dat begrijpelijkerwijs niet fijn, dus bij twijfel, bestel een proeftegeltje". De kosten daarvan als korting rekenen bij een uiteindelijke bestelling, en dan is het juridisch kloppend en is iedereen blij.

Dat is allemaal hypothetisch want dat hebben ze niet gedaan, maar ik zou de hand in eigen boezem steken en als koper dan maar een proeftegeltje proberen te regelen. Een heel pak tegels retourneren is het gedoe en je tijd niet waard.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 11-11-2025 13:24 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

bwerg schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:22:
[...]

Ik zeg dat het niet onredelijk is dat ze er geen zin in hebben, niet dat ze dat in hun voorwaarden volledig uitsluiten. Voor nop een paar pakken tegels met een vrachtwagen gaan ophalen, daar heeft niemand zin in, ook al is het juridisch 100% duidelijk dat retourzenden mag.
Voor nop is dan ook niet verplicht, de rekening daarvoor mag bij de koper neergelegd worden. Goedkoop zal het niet zijn, en de winkel zal er wel geen zin in hebben, maar de wet biedt een redelijke oplossing.

• DutchKel
Gadgeteer schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:22:
[...]

Kan het nergens vinden maar heb me laten vertellen dat het anders zit.
Bij retour zijn de kosten voor de koper, tenzij de verkoper anders heeft aangegeven.

Uiteraard geldt dit niet bij non-conformiteit en garantie

Ben nu wel benieuwd hoe het uiteindelijk echt zit.
Ik heb het van fopjurist en ik ga er dan ook wel blind vanuit dat het klopt.
Mocht u de tegels terug willen, dan stuur ik deze graag retour. De retourkosten zijn wel voor uw rekening omdat u mij daarover niet hebt geïnformeerd (art. 6:230s lid 2 BW). Kunt u mij laten weten of en hoe u de tegels terug wilt hebben?

• Gadgeteer
DutchKel schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:42:
[...]

Ik heb het van fopjurist en ik ga er dan ook wel blind vanuit dat het klopt.

[...]
Ik zou er toch vooral niet blind vanuit gaan dat het voor jouw situatie klopt.

Dat wat fopjurist daar schetst gaat over non-conformiteit. Dat is echt een heel andere situatie dan het herroepingsrecht waar jij je op wilt beroepen. Ik zeg succes met het aanvechten van je betalingsverplichting.

• DutchKel
Gadgeteer schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:50:
[...]

Ik zou er toch vooral niet blind vanuit gaan dat het voor jouw situatie klopt.

Dat wat fopjurist daar schetst gaat over non-conformiteit. Dat is echt een heel andere situatie dan het herroepingsrecht waar jij je op wilt beroepen. Ik zeg succes met het aanvechten van je betalingsverplichting.
Als je het artikel erbij pakt zie je dat het gewoon klopt. In lid 2 staat dat een webwinkel vooraf duidelijk moet aangeven of jij de retourkosten moet betalen en dat, als die kosten niet vooraf te berekenen zijn, er in ieder geval vermeld moet worden dat ze voor jouw rekening zijn. Doen ze dat niet, dan heb je als consument het recht om kosteloos te retourneren. De wet legt die plicht dus volledig bij de webshop. Dit gaat over het herroepingsrecht onder de Wet Koop op Afstand.

De opmerking over non conformiteit slaat hier niet echt op. Dat is een totaal andere situatie. Non conformiteit gaat over een product dat niet deugt. In zo’n geval zijn retourkosten sowieso voor rekening van de verkoper, maar dat staat helemaal los van het herroepingsrecht waar jij je op beroept. De regels waar wij het over hebben gelden alleen bij de Wet Koop op Afstand.

Het punt blijft dus overeind: als de webshop vooraf niet heeft gemeld dat jij de retourkosten moet betalen, dan hoef jij dat simpelweg niet te doen. Dat staat letterlijk zo in de wet. En als een winkel dat toch wil uitvechten, wordt het voor hen alleen maar duurder door proceskosten, wat ook de reden is dat je in dat andere topic zag dat ze ineens heel snel bijdraaiden zodra iemand ze netjes op de regels wees.

Bron: https://wetboekplus.nl/bu...ugzenden-geleverde-zaken/

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:08

AMDFreak

Intel is zo..

Dit soort dingen vind ik dan weer, dat je het gewoon in de winkel moet aanschaffen.
Bij veel winkels mag je 2-3 soorten tegels mee naar huisnemen om het thuis te bekijken.
Vergis je ook niet in de transportkosten van tegels, welke ook behoorlijk is.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

AMDFreak schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:56:
Dit soort dingen vind ik dan weer, dat je het gewoon in de winkel moet aanschaffen.
Och, ik heb mijn tegels bij een buitenlandse webshop besteld waarbij het prijsverschil gewoon belachelijk groot was. ~ 75,- per m2 bij een fysieke nederlandse winkel (uitonderhandelde aanbieding), en ~37,- per m2 bij een buitenlandse webshop inclusief bezorgkosten.

Ik gun iedereen een goede boterham, zeker lokale bedrijven maar er zit wel een maximale rek in. Ook de fysieke winkel moet het bij de fabrikant bestellen, en dan komt het met dezelfde vrachtwagen als een drop-shipping opdracht bij mij thuis.

Overigens, de tegel die ik uitgezocht heb was niet te bekijken in de fysieke winkel. Ik heb online dan ook samples besteld (en daar netjes voor betaald).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Het is een prima advies om langs te gaan om tegels te bekijken. Dat heb ik dan ook al meermalen gedaan. Echter zijn er veel winkels die maar een beperkt aantal tegels in de showroom hebben, en veel meer online aanbieden. Dat maakt het dan wel erg lastig, vooral als je niet 1 tegel kunt bestellen (gaat vaak per doos), en niet mag retourneren van ze.

Heb inmiddels een Duitse webshop gevonden waar ik wel 1 tegel kan bestellen (ook nog in betere maatvoering), tegen 20 euro verzendkosten. Denk dat ik er daar een aantal wil bestellen, en dan kan ik zien of het matcht en echt naar wens is, om vervolgens de echte aantallen te bestellen. Helaas zit daar dan wel 140 euro verzendkosten aan, maar de prijs is wel veel gunstiger dan in de Nederlandse winkels die ik heb gezien.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De zaak waar ik uiteindelijk mijn tegels besteld heb, kent de volgende regeling:
We offer a home sample service to all our customers. These product samples are always free, but the shipping costs are borne by the customer. The shipping cost on any subsequent order is eligible for a shipping cost refund.
Samengevat: ga je over tot een bestelling dan worden de eerste bezorgkosten verrekend. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:46
LankHoar schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:58:
Het is een prima advies om langs te gaan om tegels te bekijken. Dat heb ik dan ook al meermalen gedaan. Echter zijn er veel winkels die maar een beperkt aantal tegels in de showroom hebben, en veel meer online aanbieden. Dat maakt het dan wel erg lastig, vooral als je niet 1 tegel kunt bestellen (gaat vaak per doos), en niet mag retourneren van ze.

Heb inmiddels een Duitse webshop gevonden waar ik wel 1 tegel kan bestellen (ook nog in betere maatvoering), tegen 20 euro verzendkosten. Denk dat ik er daar een aantal wil bestellen, en dan kan ik zien of het matcht en echt naar wens is, om vervolgens de echte aantallen te bestellen. Helaas zit daar dan wel 140 euro verzendkosten aan, maar de prijs is wel veel gunstiger dan in de Nederlandse winkels die ik heb gezien.
Heeft de duitse webshop geen fysieke shop? Of heb je een mogelijkheid het bij een Duitser te laten leveren en dan ophalen? €140 verzendkosten slaat natuurlijk nergens op. Ik woon in Duitsland en voor net iets meer dan €100 laat ik een pallet ophalen en wordt door heel Duitsland bezorgd.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Analamoebe schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:08:
[...]

Heeft de duitse webshop geen fysieke shop? Of heb je een mogelijkheid het bij een Duitser te laten leveren en dan ophalen? €140 verzendkosten slaat natuurlijk nergens op. Ik woon in Duitsland en voor net iets meer dan €100 laat ik een pallet ophalen en wordt door heel Duitsland bezorgd.
De dichtstbijzijnde winkel is 2u enkele reis, dat is niet echt haalbaar. Ik ken niemand die minder ver van de grens woont en dichter bij mij, helaas.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:46
LankHoar schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:17:
[...]

De dichtstbijzijnde winkel is 2u enkele reis, dat is niet echt haalbaar. Ik ken niemand die minder ver van de grens woont en dichter bij mij, helaas.
Als het, zoals je zegt, om een beste som geld gaat, dan is 2 uur toch niks? Plan een dagje fysiek tegels kijken. Tegels bij een webshop bestellen vanaf een scherm is 95% garantie op teleurstelling.
Ik ben oorspronkelijk bouwkundige en heb privé inmiddels al een paar huizen verbouwd/gebouwd, maar ik zou het niet in m'n hoofd halen tegels uit te zoeken bij een webshop zonder ze van tevoren gezien te hebben.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:26
LankHoar schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:17:
[...]

Wat is 2x2 uur op de 20 jaar dat ze op de muur komen te zitten? Of de ongetwijfeld meer dan 20 uur die je moet steken in het staan op je recht. Er is vast een leuk stadje/natuurgebied/etc in de buurt of onderweg waar je altijd al eens heen wilde maar nooit tijd voor had.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:19
Waarom moet iedereen zo graag hun eigen mening verkondigen? De vraag gaat niet over jullie eigen ervaringen, maar over de rechten en plichten in deze casus. Met een vinger wijzen dat iemand prima 2 uur kan rijden… kom op!

Ik denk dat het meeste al gezegd is, de winkel moet aangeven hoe ze het retour willen hebben en anders ga je de juridische kant op. Veel andere oplossingen zijn er niet.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Orangelights23 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:19:
Waarom moet iedereen zo graag hun eigen mening verkondigen?
Er zit natuurlijk een groot verschil tussen (ongevraagd) een eigen mening verkondigingen, of het geven van tips en advies naar aanleiding van eigen ervaringen. :)

Ik lees nergens dat hier mensen eigen meningen aan het "pushen" zijn. De tip om tóch echt even die paar uurtjes ervoor uit trekken is een erg nuttige tip, en wordt gewoon op een vriendelijke manier gebracht. Ik zie het probleem niet zo..

(en dat roep ik even vanuit mijn rol als mede-tweaker, en niet als mod)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:26
Orangelights23 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:19:
De vraag gaat niet over jullie eigen ervaringen, maar over de rechten en plichten in deze casus.
Die is al gegeven, en niet heel ingewikkeld. Maar als je automatisch altijd je recht direct kreeg, hadden we geen rechtbanken nodig. Het ligt in de lijn der verwachting dat die route, naast prijzig (retourkosten zijn voor jezelf) dus een aardige tijdsinvestering kan worden. Een investering die in zowel kosten als tijd meer kan zijn, ook als je je recht uiteindelijk haalt, dan gewoon even erheen om eea met eigen ogen te bekijken (of wat stalen laten bezorgen). Het zou raar zijn dit niet te benoemen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Gadgeteer
DutchKel schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:23:
[...]

Als je het artikel erbij pakt zie je dat het gewoon klopt. In lid 2 staat dat een webwinkel vooraf duidelijk moet aangeven of jij de retourkosten moet betalen en dat, als die kosten niet vooraf te berekenen zijn, er in ieder geval vermeld moet worden dat ze voor jouw rekening zijn. Doen ze dat niet, dan heb je als consument het recht om kosteloos te retourneren. De wet legt die plicht dus volledig bij de webshop. Dit gaat over het herroepingsrecht onder de Wet Koop op Afstand.

De opmerking over non conformiteit slaat hier niet echt op. Dat is een totaal andere situatie. Non conformiteit gaat over een product dat niet deugt. In zo’n geval zijn retourkosten sowieso voor rekening van de verkoper, maar dat staat helemaal los van het herroepingsrecht waar jij je op beroept. De regels waar wij het over hebben gelden alleen bij de Wet Koop op Afstand.

Het punt blijft dus overeind: als de webshop vooraf niet heeft gemeld dat jij de retourkosten moet betalen, dan hoef jij dat simpelweg niet te doen. Dat staat letterlijk zo in de wet. En als een winkel dat toch wil uitvechten, wordt het voor hen alleen maar duurder door proceskosten, wat ook de reden is dat je in dat andere topic zag dat ze ineens heel snel bijdraaiden zodra iemand ze netjes op de regels wees.

Bron: https://wetboekplus.nl/bu...ugzenden-geleverde-zaken/
In de Topicstart zie je dat TS nog niet besteld heeft.
We weten dus niet of de juiste voorwaarden worden gevolgd door de winkel (ook al staat op hun site iets anders aangegeven).

Indien de shop zich alsnog aan de regels houdt, betaalt TS zelf de retourkosten.

• DutchKel
Gadgeteer schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:31:
[...]

In de Topicstart zie je dat TS nog niet besteld heeft.
We weten dus niet of de juiste voorwaarden worden gevolgd door de winkel (ook al staat op hun site iets anders aangegeven).

Indien de shop zich alsnog aan de regels houdt, betaalt TS zelf de retourkosten.
Zoals ik al zei, dan moet de shop van te voren kenbaar maken dat de retourkosten voor de klant zijn. Dat heeft niks met zich aan de regels houden te maken aangezien het niet verplicht is om het te vermelden volgens de wet. Maar als je het niet vermeld dan zijn de retourkosten automatisch voor de webshop.

Edit: dit staat dus los van of het retour wel of niet geaccepteerd wordt. Dat is namelijk volgens de wet niet toegestaan om te weigeren.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchKel op 17-11-2025 08:54 ]

• Gadgeteer
DutchKel schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:52:
[...]

Zoals ik al zei, dan moet de shop van te voren kenbaar maken dat de retourkosten voor de klant zijn. Dat heeft niks met zich aan de regels houden te maken aangezien het niet verplicht is om het te vermelden volgens de wet. Maar als je het niet vermeld dan zijn de retourkosten automatisch voor de webshop.
Precies wat ik schrijf. Als ze het wel doen kosten TS, doen ze het niet dan blijkbaar niet.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ben inmiddels in een aantal tegelzaken geweest. Kon bij geen van de winkels alle 3 de tegels bestellen die ik precies wilde hebben. Dus ben ik even op het web gaan speuren, en daarbij kwam ik uit op een Duitse en Italiaanse webshop. Nu kan ik ze bij die Italiaanse webshop voor 1/3 van de prijs minder kopen, en ook alles in 1x. Het idiote is dat bijna de helft daarvan nog verzendkosten zijn ook, en dus alsnog zo veel goedkoper 8)7

Enfin, ik ga dus bij deze webshop alles bestellen. En gezien ik nu alles in het echt gezien heb, weet ik ook dat ze niet retour hoeven. Dus uiteindelijk opgelost op een alternatieve manier :)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

LankHoar schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:43:
Nu kan ik ze bij die Italiaanse webshop voor 1/3 van de prijs minder kopen, en ook alles in 1x. Het idiote is dat bijna de helft daarvan nog verzendkosten zijn ook, en dus alsnog zo veel goedkoper 8)7
Prijsverschillen zijn idd. bizar. Er is een reden dat er op Tweakers een compleet eigen topic over is: Tegels buitenlands webshops ervaringen

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:49:
[...]

Prijsverschillen zijn idd. bizar. Er is een reden dat er op Tweakers een compleet eigen topic over is: Tegels buitenlands webshops ervaringen
Grappig, had ik nog niet gezien, maar is wel 1 van de shops waar ik ook besteld heb, dus volgens mij gaat dat goed komen :)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

LankHoar schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:00:
[...]

Grappig, had ik nog niet gezien, maar is wel 1 van de shops waar ik ook besteld heb, dus volgens mij gaat dat goed komen :)
Succes! (en post je ervaringen ook even in dat topic dan... :) )

Pagina: 1