Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• StevieV
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17-11 16:52
Ik heb een Marstek Venus V3 gekoppeld aan een Marstek Smartbox ( backup box).
Volgens mij heb ik alles goed aangesloten maar het gedrag is niet helemaal wat ik verwacht en de handleiding is niet zo top...
Mijn huisinstallatie krijgt enkel stroom al de bypass breaker omhoog staat. ik zou verwachten dat deze omlaag moet staan en de Backup breaker omhoog.
Nu doet hij het eigenlijk tegenovergesteld... Het huis wordt btw. niet gevoed door de batterij. Dus waarschijnlijk ergens iets fout?
Iemand een idee of ervaring?
Is btw. een tijdelijke setup om het geheel eerst te testen voordat ik alles definitief monteer...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkPJwdQYa_dKPATzUeTEMBD9Uvk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6HhLxy6nJlHPFnWIZcrZu6K4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOaSBtBsOFfeZumqAlwSVmeKos0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7qnISn2bMN8dkFz7WwRmFEc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZE4ZBm03vPCtH3nEyPcDHIjpw0c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XJeBFWMsVAosKBxbbIGEnX31.jpg?f=user_large

[ Voor 103% gewijzigd door StevieV op 06-11-2025 18:57 . Reden: nog geen beschrijving toegevoegd. ]

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat zou de Bypass breaker moeten doen volgens jou? Anders gezegd, waarom is dit gedrag onverwacht?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:20
Heb je een foto van het schema als dat erbij zit? Lijkt mij dat de backup breaker en bypass breaker volgens de foto mechanisch aan elkaar gekoppeld zijn? Dus als de bypass af staat de backup op komt en andersom? Vind het bizar dat er geen transfer switch of dergelijke in zit. Zou dat persoonlijk terug sturen en zelf iets deftig (laten) maken (door een elektricien).

Zoals te verwachten dus ook niet bruikbaar voor 3-fase apparatuur. Ook ernstige vragen bij hoe ze meerdere batterijen per fase koppelen. Blijkbaar worden de backup uitgangen gewoon aan elkaar gekoppeld. Ze gaan er dus vanuit dat de batterijen bij uitval op zelfde moment backup in schakelen en (hopelijk) in fase met elkaar blijven om zo geen vonken te geven. Hier met een transfer switch gedaan zodat eerst één batterij gebruikt wordt en nadien de tweede.

Toch echt wel ernstige bedenkingen bij hoe Marstek die Smart boxes gemaakt heeft. Veel smart is er in elk geval niet aan...

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:40
Het gedrag van een bypass is dat je de bypass breaker alleen aan hebt in geval van storing of onderhoud aan de batterij. Anders is alles donker.

Wat ik zo zie is dat er maar batterij voeding is op 1 fase. Die marstek is maar 1 fase. Je hebt er een nodig per fase als je alles achter de backup wil hebben.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:40
Datasheet van de 3 fase smart backup box: https://www.duramotion.nl/files/shop/prod/583/files/231.pdf
Hier staat dat dit drie 1 fase belastingen zijn. Je kunt deze dus absoluut niet op een krachtgroep aansluiten. 3 fase motors branden door. Bij een kookplaat met maar 1 nuldraad zal die doorbranden.

Er is ook een verzameltopic, waar je misschien wat meer kennis kunt vinden/vragen:
Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

Zeggen dat dit door een erkend elektricien moet worden aangesloten betekend niet dat je dan maar gewoon geen documentatie online zet. Ik als elektricien vind dit verschrikkelijk van Marstek. Digitaal is specifieke info veel sneller te vinden. Na een aantal jaar is er iets mee en dan is de papieren handleiding kwijt.

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:08
In deze post staat een link naar een installatie video voor de 1 fase versie van de Smart Box, daarin kun je wel zien in welke positie de diverse schakelaars worden gezet. Misschien helpt dat je iets verder.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

• Snuffelke
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-11 22:44
StevieV schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:29:
Ik heb een Marstek Venus V3 gekoppeld aan een Marstek Smartbox ( backup box).
Volgens mij heb ik alles goed aangesloten maar het gedrag is niet helemaal wat ik verwacht en de handleiding is niet zo top...
Mijn huisinstallatie krijgt enkel stroom al de bypass breaker omhoog staat. ik zou verwachten dat deze omlaag moet staan en de Backup breaker omhoog.
Nu doet hij het eigenlijk tegenovergesteld... Het huis wordt btw. niet gevoed door de batterij. Dus waarschijnlijk ergens iets fout?
Iemand een idee of ervaring?
Is btw. een tijdelijke setup om het geheel eerst te testen voordat ik alles definitief monteer...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien veel werk maar als je eens een schema van de totale bedrading hebt zouden we al veel kunnen uitklaren. Bij de enkelfasige box lijken alle uitgangen parallel geschakeld, bij de 3 fasen zou dit dan een Martstek op elke fase afzonderlijk moeten zijn. Hoe is de bypass aangesloten etc. Ik wil dit gerust uitdokteren met typenummers etc maar dan zou ik het volledige schema moeten hebben.
Pagina: 1