Nieuwe WP gigantisch verbruik, wat gaat er verkeerd?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• TinHat
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
Agelopen week is onze Daikin 16kw monobloc geïnstalleerd. Wij wonen in het buitenland en de monteur heeft nul komma nul ingesteld en alles op standaard gelaten.

Situatie in huis:
Vrijstaan, 120m2 vloerverwarming op de begane grond, 2 badkamer op 2e verdieping a 30m2 en radiatoren in 4 slaapkamer en op de zolder, de radiatoren staan op dit moment uit en de pomp staat niet aan (geen flow door de radiatoren)

Nu zag ik dat er geen stooklijn aan stond en alles via de thermostaat geregeld werd, water temperatuur was constant rond de 22-23 graden. De thermostaat staat ook op 22-23 graden. Nu las ik dat je bij een grote warmtepomp een hoger water temperatuur moest instellen van rond de 35 graden om pendelen tegen te gaan, klopt dit?

Zou dit dan betekenen dat een stooklijn vanaf 35 graden moet zijn? Dit ljikt op het eerste gezicht hoog maar als je daarmee lang je vloerverwarming op temperatuur kunt houden en zo de WP minder aan laat slaan dan zou dat zuiniger moeten zijn.

Verbruik van gisteren (schrik niet) 41kwh... iets gaat niet goed.

Alle reacties

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Lijkt erop of alles op een elektrisch element gaat en niet op de warmtepomp.
Er gaat inderdaad iets niet goed.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als ik je vorige post lees: Daikin warmtepomp icm vloerverwarming EN radiatoren. Hoe? dan houd ik m'n hart vast hoe dit geïnstalleerd is. Als een installateur zulke basis principes niet begrijpt, dan vrees ik voor je hele installatie.

16kw is ook heel erg fors met zo weinig afgifte. Is je huis zo slecht geïsoleerd? Is er een warmteverliesberekening gedaan?

Lijkt me handig als je wat fotos plaatst van de warmtepomp installatie + de vloerverwarmingverdelers. Ik lees wat alarmbellen met 22-23 graden watertemperatuur (veel te laag) en 41kwh verbruik (COP1 booster element dat los gaat).

• Ronald.42
  • Niet online
stin00 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:50:
Als ik je vorige post lees: Daikin warmtepomp icm vloerverwarming EN radiatoren. Hoe? dan houd ik m'n hart vast hoe dit geïnstalleerd is. Als een installateur zulke basis principes niet begrijpt, dan vrees ik voor je hele installatie.

16kw is ook heel erg fors met zo weinig afgifte. Is je huis zo slecht geïsoleerd? Is er een warmteverliesberekening gedaan?

Lijkt me handig als je wat fotos plaatst van de warmtepomp installatie + de vloerverwarmingverdelers. Ik lees wat alarmbellen met 22-23 graden watertemperatuur (veel te laag) en 41kwh verbruik (COP1 booster element dat los gaat).
Via een vlugge Google actie vond ik een daikin met een 6kw backup element.
Dan is het maar een kleine 7 uurtjes verwarmen.. :+

Edit:

Ook even snel dat andere topic gekeken.
Hoe is het nu opgebouwd?
De bestaande verdelers behouden of aangepast?

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald.42 op 04-11-2025 18:57 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• TinHat
  • Nu online
Ik voeg foto's toe van de installatie.

De compressor gaat wel aan, ik zie nooit dat de backup heater op aan staat.
Buitentemperatuur ~9-13 (avond/overdag)
Thermostaat in de woonkamer staat op de 22-23 graden.

Jullie moeten mij vergeven, ik heb geen foto van buiten want het is al donker maar ik weet dat het daar sowieso fout is gegaan omdat er nergens een antibevriezingsklep geïnstalleerd is en het systeem ook geen glycol heeft.
Voordeel tot nu toe is dat er geen cent betaald is... Er is wel meer niet goed gegaan, zo wilde hij testen door water te vullen in de vloerverwarming maar dit op de retourleiding van de radiatoren deed waarvan 1 radiator niet aangesloten is... gevolg dat ik de hele dag en nacht water in 2 slaapkamer kon opdweilen en het water door de lamp heen stroomde... Een "oepsje" wat hij of zelf mag oplossen of het wordt op zijn loon ingehouden. Schade is 2 slaapkamer opnieuw schilderen, 2 plafonds opnieuw stuken en schilderen en een 5 tal mdf plinten vervangen
Tja, wij hebben het niet getroffen met de beste meneer.. uiteraard nam hij geen verantwoording want wij hadden hem niet verteld dat er ook 2 radiatoren op zolder aanwezig waren, terwijl meneer enkel de vloerverwarming zou vullen.

@Ronald.42
De verdeler is zo gebleven, op de foto's hieronder wordt het duidelijk waar de pomp nu is.

@stin00
Wij hebben zo'n 400m2 woonoppervlakte. Het is een nieuw oud huis uit de jaren 80 die tot op de kale muren is gestript, 10cm isolatie overal. Volgens onze eigen berekening zou 16kw goed moeten zijn. Wij hebben in de winter altijd wel een week waar het -20 is 's nachts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fecNGG3HKM518EkgXpAQaZw2pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xLy1FCATdlz6JJxbJ6cH1ye.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIX_QT8IopQeHV-9DOErjBMHEXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZs3Bc6F4HvSLR5gHUk4P7Cd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijqAIalthuu6jFxvvY0HC5pb0Iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYWkeXh5ZLntypcyk8LeHLyh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QapjEUiiRtVCfoYjyYK5eM4E0UY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q25uEnuDcZvjdIZ3tU9yADMp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door TinHat op 04-11-2025 19:24 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sorry, maar 43kWh om een redelijk geïsoleerd (10cm is ongeveer de norm van vijftien jaar geleden) huis van 400m2 een dag warm te houden bij een graad of zes buiten is toch niet heel gek? Onze goed ingeregelde warmtepomp presteert vergelijkbaar in verhouding (267m2 vrijstaand in Nederland) als ik de dikkere isolatie in ogenschouw neem.

Voer anders eens een buitentemperatuur van 6 graden in in je warmteverliesberekening, ik vermoed dat daar zo'n 150-250kWh voor een dag uit komt.

[ Voor 25% gewijzigd door pagani op 04-11-2025 19:43 ]

• Ronald.42
  • Niet online
Ik heb meer vragen dan antwoorden met deze foto's..

Waar heb je die 41kwh gemeten? Is dat het hele huis of slechts de wp?
Die zwarte buffer wil je niet die kost een hoop efficientie.

Je wp waar meet die de temperatuur van het water? Is dat in de buffer?

Normaal gezien zou ik zeggen zwarte buffer weg.
Vanuit de wp rechtstreeks naar de radiatoren en vloerverwarming.
Heeft de daikin een eigen pomp intern of moet daar een externe pomp bij?
De vloerverwarming verdeler uitvoeren zonder pomp dus vanuit de wp zo hup de slangen van de vloerverwarming in.

Maar het is allemaal wat gissen heb je ook een foto van de vloerverwarming verdeler?

• TinHat
  • Nu online
pagani schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:39:
Sorry, maar 43kWh om een redelijk geïsoleerd (10cm is ongeveer de norm van vijftien jaar geleden) huis van 400m2 een dag warm te houden bij een graad of zes buiten is toch niet heel gek? Onze goed ingeregelde warmtepomp presteert vergelijkbaar in verhouding (267m2 vrijstaand in Nederland) als ik de dikkere isolatie in ogenschouw neem.
Vergeet niet dat op dit moment slechts 140m2 daadwerkelijk wordt verwarmd De zolder en kelder zijn niet verwarmd en gesloten.

• Ronald.42
  • Niet online
TinHat schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:43:
[...]

Vergeet niet dat op dit moment slechts 140m2 daadwerkelijk wordt verwarmd De zolder en kelder zijn niet verwarmd en gesloten.
En het is 9 tot 13 graden buiten.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:34
22-23 graden binnen is ook best hoog...

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• TinHat
  • Nu online
Ronald.42 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:43:
Ik heb meer vragen dan antwoorden met deze foto's..

Waar heb je die 41kwh gemeten? Is dat het hele huis of slechts de wp?
Die zwarte buffer wil je niet die kost een hoop efficientie.

Je wp waar meet die de temperatuur van het water? Is dat in de buffer?

Normaal gezien zou ik zeggen zwarte buffer weg.
Vanuit de wp rechtstreeks naar de radiatoren en vloerverwarming.
Heeft de daikin een eigen pomp intern of moet daar een externe pomp bij?
De vloerverwarming verdeler uitvoeren zonder pomp dus vanuit de wp zo hup de slangen van de vloerverwarming in.

Maar het is allemaal wat gissen heb je ook een foto van de vloerverwarming verdeler?
Volgens Daikin MMI was het 41khw gisteren.
Wat is er precies mis met deze buffer of zou er überhaupt geen buffer aanwezig moeten zijn?
De sensor zit op de leiding bovenop de submersible pump (geen idee waar die voor dient overigens)
Daikin heeft een pomp maar wij hebben 2 lussen en de begane grond zit zo'n anderhalf meter hoger dan het maaiveld. en de hoogste radiatoren staan 12 meter hoog, 140m2 aan vloerverwarming en radiatoren zou dat dan werken op enkel 1 ingebouwde pomp? Zou ik dit misschien kunnen testen door de pomp uit te doen?

De eerste 2 verdeler zijn van de begane grond, de 3e voor de 2 badkamers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-TYzhux2raj2CgkxXus1z-LaKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwMdVNn2ZvB3gFr1YmIswkhv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4w8UqKE7O2C_IzM2ppYy8GB8lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVwh4QXm9IkevdToUks7GNm0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91xtAPGyIf6o9OgzsZo9mmfTKyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0J27iS4CY3KWHwQm8wDILoxd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door TinHat op 04-11-2025 20:01 ]

• Ronald.42
  • Niet online
Cyriel85 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:49:
22-23 graden binnen is ook best hoog...
Dat is een keuze.
Het is hier ook 24/7 minimaal 21.
Nu is het 22,3 lekker behaaglijk.
Maar het kost natuurlijk wel extra energie.

Maar goed die keet wordt met lage watertemperatuur wel warm genoeg.
Cop zou ruim boven de 4 moeten zijn met de huidige buiten temperatuur en de ingestelde watertemperatuur.
Dan is 4x41kwh dus 164kwh thermisch wel wat fors..

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:02
Geeft je slimme meter net zo'n hoog verbruik aan? Wie zegt dat de Daikin MMI correct meet.
En die 41kWh is wel elektrisch en niet thermisch? Thermisch zou met dit weer namelijk ook nog een normale dag stand zijn

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:26
@TinHat had je hiervoor gas? Wat was toen je verbruik? NL gas zou zo’n 7kwh per m3 opleveren. En met een cop van 4 bijv haal je uit 1kwh weer 4kwh aan warmte. Zo kun je ook rekenen aan je gas vs kwh.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Ronald.42
  • Niet online
TinHat schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:52:
[...]

Volgens Daikin MMI was het 41khw gisteren.
Wat voor buffer moet er dan komen, of helemaal niets?
De sensor zit op de leiding bovenop de submersible pump (geen idee waar die voor dient overigens)
Daikin heeft een pomp maar wij hebben 2 lussen, zouden er dan geen pompen nodig zijn? Oftewel, is de pomp die in het monobloc zit sterk genoeg?

De eerste 2 verdeler zijn van de begane grond, de 3e voor de 2 badkamers.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die verdelers zijn goed daar wordt niks gemengd.
In principe zou het zwarte vat kunnen vervallen met dit soort verdelers.
Hij is ook te klein om pendelen te voorkomen.
(Ik heb 1000 liter wegens andere oorzaken en die is met 10 kw ook al snel warm)
Als de pomp van de wp over de buffer meer doet dan de pomp vanuit buffer naar de vloeren dan doet hij pendelen.
Heb je geen vat dan moet al het water door de vloeren en kun je een stuk beter sturen of de pomp een stuk beter moduleren.

Dus ik zou een test voorstellen waarbij dat zwarte vat vervalt.
Kijken wat er dan gebeurt.

Ik heb ergens 140m2 vloerverwarming die alleen op één pomp van de wp draait.
Dus het kan wel.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:51

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

pagani schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:39:

Voer anders eens een buitentemperatuur van 6 graden in in je warmteverliesberekening, ik vermoed dat daar zo'n 150-250kWh voor een dag uit komt.
43kWh is echt absurd veel. Ik woon in een huis uit 1978, ook verwarmd met een warmtepomp, tapwater met een warmtepompboiler. Wel her en der iets na geisoleerd maar niet heel extreem.

Even wat data erbij gezocht:

1 januari 2025, gemiddeld 6,1 graden: 3,5kWh verbruik om het huis warm te houden.
2 januari 2025, gemiddeld 4,1 graden: 8,7kWh
3 januari 2025, gemiddeld 2,9 graden: 11,4kWh

Hele maand januari: 352kWh voor huis warm houden

De warmtepompboiler in januari: 72kWh

Mijn warmtepomp is 6kWh. extrapoleer je naar 16kW warmtepomp dan kom je nog niet in de buurt van die 43kWh.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• TinHat
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:01:
@TinHat had je hiervoor gas? Wat was toen je verbruik? NL gas zou zo’n 7kwh per m3 opleveren. En met een cop van 4 bijv haal je uit 1kwh weer 4kwh aan warmte. Zo kun je ook rekenen aan je gas vs kwh.
Voorheen niets, stookten op hout 1 seizoen.

• NiGeLaToR
mkleinman schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:02:
[...]

43kWh is echt absurd veel. Ik woon in een huis uit 1978, ook verwarmd met een warmtepomp, tapwater met een warmtepompboiler. Wel her en der iets na geisoleerd maar niet heel extreem.

1 januari 2025, gemiddeld 6,1 graden: 3,5kWh verbruik om het huis warm te houden.

De warmtepompboiler in januari: 72kWh

Mijn warmtepomp is 6kWh. extrapoleer je naar 16kW warmtepomp dan kom je nog niet in de buurt van die 43kWh.
Vrijstaand 200m2 2006 met goede isolatie, even info erbij gepakt voor die dagen met lucht-lucht:

1 jan 2025 15kWh
2 jan 2025 12,2kWh
3 jan 2025 17,8kWh

Hele maand januari: 585kWh

Temp is dan ~ 20’c 24/7 omdat m’n 5kW airco het anders nét niet redt tussen de 0-5’c buitentemp :+
Was nooit bedoeld als volledige verwarming.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:02:
[...]

Ook met binnentemperatuur van 23c?

• TinHat
  • Nu online
Ronald.42 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:02:
[...]

Die verdelers zijn goed daar wordt niks gemengd.
In principe zou het zwarte vat kunnen vervallen met dit soort verdelers.
Hij is ook te klein om pendelen te voorkomen.
(Ik heb 1000 liter wegens andere oorzaken en die is met 10 kw ook al snel warm)
Als de pomp van de wp over de buffer meer doet dan de pomp vanuit buffer naar de vloeren dan doet hij pendelen.
Heb je geen vat dan moet al het water door de vloeren en kun je een stuk beter sturen of de pomp een stuk beter moduleren.

Dus ik zou een test voorstellen waarbij dat zwarte vat vervalt.
Kijken wat er dan gebeurt.

Ik heb ergens 140m2 vloerverwarming die alleen op één pomp van de wp draait.
Dus het kan wel.
Ik begrijp het niet helemaal, wat bedoel je met: "Als de pomp van de wp over de buffer meer doet dan de pomp vanuit buffer naar de vloeren dan doet hij pendelen."? Ik maak daar uit op dat als de Daikin interne pomp harder werkt dan de pomp na het buffervat dat het buffervat dan überhaupt niet tot nut kan zijn omdat deze al leeggetrokken wordt voordat deze opgeruimd (kan) worden? Of lees ik dit verkeerd?

En hoe zit het met de pomp voor de radiatoren? De diameter van deze buizen zijn groter en je zou dan verwachten dat hier meer warm water doorheen zal stromen (hogere flow) dan door de kleinere vloerverwarmingsbuizen, krijg je dan geen groot verschil in warmte tussen de radiatoren en vloerverwarming?

Weet jij ook hoe het zit met het ontbreken van een "anti freeze valve" en geen glycol in het systeem, is dit erg?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:42
TinHat schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:15:
Ik voeg foto's toe van de installatie.

De compressor gaat wel aan, ik zie nooit dat de backup heater op aan staat.
Buitentemperatuur ~9-13 (avond/overdag)
Thermostaat in de woonkamer staat op de 22-23 graden.

Jullie moeten mij vergeven, ik heb geen foto van buiten want het is al donker maar ik weet dat het daar sowieso fout is gegaan omdat er nergens een antibevriezingsklep geïnstalleerd is en het systeem ook geen glycol heeft.
Voordeel tot nu toe is dat er geen cent betaald is... Er is wel meer niet goed gegaan, zo wilde hij testen door water te vullen in de vloerverwarming maar dit op de retourleiding van de radiatoren deed waarvan 1 radiator niet aangesloten is... gevolg dat ik de hele dag en nacht water in 2 slaapkamer kon opdweilen en het water door de lamp heen stroomde... Een "oepsje" wat hij of zelf mag oplossen of het wordt op zijn loon ingehouden. Schade is 2 slaapkamer opnieuw schilderen, 2 plafonds opnieuw stuken en schilderen en een 5 tal mdf plinten vervangen
Tja, wij hebben het niet getroffen met de beste meneer.. uiteraard nam hij geen verantwoording want wij hadden hem niet verteld dat er ook 2 radiatoren op zolder aanwezig waren, terwijl meneer enkel de vloerverwarming zou vullen.

@Ronald.42
De verdeler is zo gebleven, op de foto's hieronder wordt het duidelijk waar de pomp nu is.

@stin00
Wij hebben zo'n 400m2 woonoppervlakte. Het is een nieuw oud huis uit de jaren 80 die tot op de kale muren is gestript, 10cm isolatie overal. Volgens onze eigen berekening zou 16kw goed moeten zijn. Wij hebben in de winter altijd wel een week waar het -20 is 's nachts.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe groot is je totale huis? Welk bouwjaar?
Waar ligt het huis, wat is de T buiten?

Dit is een typische installatie zoals die in Duitsland of Frankrijk gebouwd wordt, met een bijhorend huis met 3 woonverdiepingen en veel warmwater behoefte.

Ik schrik niet direct van dit verbruik.
Ook het buffervat is nodig met deze vele afgifte en inhoud omdat er extra pompdruk nodig is en er 2 zones zijn, nl vloerverwarming (30C) en radiatoren (35-50C)
Dit wordt sowieso vrij duur stoken.

Wat je nu moet weten is of er niks fout gaat en hoe de regeling is bedacht en ingesteld

Want je hebt 2 situaties.
1. Zoals nu, buiten mild alleen de vloerverwarming aan. Stooklijn kan op vloerverwarmingswaarden +20/23C -10C/35C iets in die richtingen

2. Gaan de radiatoren aan dan zal de 2e zone aangaan en de buffer worden verwarmd naar 40-50C. De vloer watertemperatuur wordt teruggemengd naar max 35C.

Ik mis in de installatie een mengroepverdeler (pompmenggroep) voor de vloerverwarming. Dit kan ook met een driewegklep.
Daikin kan dit regelen met 2 zones met eigen regeltechniek.

Ik zie een dikke snoer met stekker naar de heater van de boiler, deze zou alleen bij legionella run aan mogen gaan. Heeft de warmwaterleiding ook een circulatieleiding en pomp?

Meet deze met een kWh tussenmeter.
Meet ook de backupheater in de WP met kWh meter.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 04-11-2025 20:27 ]

• Ronald.42
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:12:
[...]

Vrijstaand 200m2 2006 met goede isolatie, even info erbij gepakt voor die dagen met lucht-lucht:

1 jan 2025 15kWh
2 jan 2025 12,2kWh
3 jan 2025 17,8kWh

Hele maand januari: 585kWh

Temp is dan ~ 20’c 24/7 omdat m’n 5kW airco het anders nét niet redt tussen de 0-5’c buitentemp :+
Was nooit bedoeld als volledige verwarming.
Grappig ook even kijken.
Wel aardig defrosts op 3 januari zie ik.
21 tot 22 graden 24/7
1930 vrijstaand.
Beneden is ongeveer 130m2 op die temperatuur.
Er is nog een stuk van 50m2 dat op 15 graden gehouden wordt.
Boven gaat met lucht/lucht dus dat zit hier niet bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ySVzgmjxqD_Yf6kzGYrVhHKANQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMdLrSQeUKmrgEmyGOj0duGs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTnae2--qC-0QzirmEOgBqstOVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWID8XdLNieG9odyM9Vk7Per.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofVCtLdNd6ZtfwOFgRIKEkUnKEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dk7AgM1SSl3FhNSlwO9sWdL1.jpg?f=fotoalbum_large

• NiGeLaToR
@Ronald.42 op die mistige dagen moet ik eigenlijk wat gas bijstoken, die van ons gaat van defrost naar defrost idd. Maargoed, tis incl koelen in de zomer zo’n 2.000kwh per jaar. Tegen zeg 0.25€ per kwh is 500€ verwarmingskosten + koeling per jaar. We hadden zo’n 700m3 gas nodig voor alleen de verwarming, dat was al aanzienlijk duurder. Boodschappen hakken er harder in.

• Ronald.42
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:23:
[...]

Dit is een typische installatie zoals die in Duitsland of Frankrijk gebouwd wordt, met een bijhorend huis met 3 woonverdiepingen en veel warmwater behoefte.

Ook het buffervat is nodig met deze vele afgifte en inhoud omdat er extra pompdruk nodig is en er 2 zones zijn, nl vloerverwarming (30C) en radiatoren (35-50C)

Wat je nu moet weten is of er niks fout gaat en hoe de regeling is bedacht en ingesteld

1. Zoals nu, buiten mild alleen de vloerverwarming aan. Stooklijn kan op vloerverwarmingswaarden +20/23C -10C/35C iets in die richtingen

2. Gaan de radiatoren aan dan zal de 2e zone aangaan en de buffer worden verwarmd naar 40-50C. De vloer watertemperatuur wordt teruggemengd naar max 35C.

Ik zie een dikke snoer met stekker naar de heater van de boiler, deze zou alleen bij legionella run aan mogen gaan. Meet deze met een kWh tussenmeter.
Dit moet ook prima te bedienen zijn zonder buffervat.
Zo'n klein paralel buffervat met een 16kw wp levert meer ellende dan oplossingen.
Verschillende temperaturen voor radiatoren en vloerverwarming moet je helemaal niet willen.

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel radiatoren er aanwezig zijn en hoeveel kw je daar in kwijt zou kunnen.

• Technician-
Ronald.42 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:29:
[...]

Zo'n klein paralel buffervat met een 16kw wp levert meer ellende dan oplossingen.
Verschillende temperaturen voor radiatoren en vloerverwarming moet je helemaal niet willen.

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel radiatoren er aanwezig zijn en hoeveel kw je daar in kwijt zou kunnen.
Maar jij zegt zomaar wat.

Want hierboven vraag je of de Daikin EDLA16 een eigen pomp heeft. Je kent het leidingsysteem en radiatoren niet, en de isolatiewaarden en leidnglengten en bochten.
Je zal eerst een leidngweerstand moeten berekenen en de pompgrafiek ernaast houden.

Zijn de radiatoren serieus nodig moet je wel werken met variabele afgifte en hoog en laag temperatuur en is zonder parallel vat vechten tegen een bierkaai.

[ Voor 29% gewijzigd door Technician- op 04-11-2025 20:34 ]

• Ronald.42
  • Niet online
TinHat schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:20:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal, wat bedoel je met: "Als de pomp van de wp over de buffer meer doet dan de pomp vanuit buffer naar de vloeren dan doet hij pendelen."? Ik maak daar uit op dat als de Daikin interne pomp harder werkt dan de pomp na het buffervat dat het buffervat dan überhaupt niet tot nut kan zijn omdat deze al leeggetrokken wordt voordat deze opgeruimd (kan) worden? Of lees ik dit verkeerd?

En hoe zit het met de pomp voor de radiatoren? De diameter van deze buizen zijn groter en je zou dan verwachten dat hier meer warm water doorheen zal stromen (hogere flow) dan door de kleinere vloerverwarmingsbuizen, krijg je dan geen groot verschil in warmte tussen de radiatoren en vloerverwarming?

Weet jij ook hoe het zit met het ontbreken van een "anti freeze valve" en geen glycol in het systeem, is dit erg?
Je hebt een kleine buffer die stook je warm met de wp.
Dat zal in record tijd gebeuren omdat hij zo klein is.
Is de flow vanuit het buffervat naar de vloeren lager en dus de energie afgifte kleiner dan wat de warmtepomp minimaal kan doen.
Dan zal de wp continu aan en uit schakelen omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan.

Ik blijf bij zwarte vat weg of plaatsen als serie buffer.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
1 m3 Nederlands gas is net niet 10 kWh aan warmte. Dat is wel even wat anders dan 7 kWh, maar gezien TS hiervoor op hout stookte niet echt relevant.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:25

dunklefaser

Point Of KnowReturn

NL gas levert idd. duidelijk meer op dan maar 7 kWh/m³ voor verwarmen - zie bijvoorbeeld "Internet consultatie HR-ketel - 2014"

Voor de TS @TinHat : Ik heb niet de indruk dat er voldoende informatie over het huis, de installatie etc. binnen afzienbare tijd beschikbaar komt. (Zie ook de vragen van @Technician-)
Voorafgaand aan de installatie lijkt iig het e.e.a. niet goed onderzocht en uitgelegd te zijn.
Ik zou de installateur om een duidelijke(re) uitleg vragen en anders misschien een onafhankelijke expert inschakelen.

P.S.: Het grijze "buffervat" bij de indirect gestookte boiler is waarschijnlijk een expansievat (geschikt voor sww?) - installatie staat in België?

[ Voor 36% gewijzigd door dunklefaser op 04-11-2025 21:39 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ronald.42
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:30:
[...]

Maar jij zegt zomaar wat.

Want hierboven vraag je of de Daikin EDLA16 een eigen pomp heeft. Je kent het leidingsysteem en radiatoren niet, en de isolatiewaarden en leidnglengten en bochten.
Je zal eerst een leidngweerstand moeten berekenen en de pompgrafiek ernaast houden.

Zijn de radiatoren serieus nodig moet je wel werken met variabele afgifte en hoog en laag temperatuur en is zonder parallel vat vechten tegen een bierkaai.
Tja dat tonnetje gaat die 16 kw niet rustig houden.
Daarom hoeveel radiatoren zijn er en wat zou je daar minimaal in kwijt kunnen.
Als ik al die plastic knieën zie vermoed ik veel leidingweerstand.

Ik zou zoeken naar een oplossing waar je de vloer en de radiatoren binnen redelijke waarde continu kunt laten lopen.
Dat kan betekenen dat er grotere radiatoren nodig zijn.
En ook dat je niet in elke ruimte de ideale temperatuur haalt.

• TinHat
  • Nu online
Ronald.42 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:29:
[...]

Kleinere 2 lamellen radiatoren in elke slaapkamer en op zolder 2. Klein als in; die hebben wij zelf foutief berekend op 50 graden warm water en niet op maximaal 35 graden. Op zich geen heel groot probleem omdat het nooit echt koud is boven en de slaapkamerskamers verbonden zijn met de luchtroosters van de houthaard.

Het lijkt mij juist dat een 16kw warmtepomp, vooral met deze twijfel dagen zijn warmte goed kwijt moet kunnen.

• Ronald.42
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:27:
@Ronald.42 op die mistige dagen moet ik eigenlijk wat gas bijstoken, die van ons gaat van defrost naar defrost idd. Maargoed, tis incl koelen in de zomer zo’n 2.000kwh per jaar. Tegen zeg 0.25€ per kwh is 500€ verwarmingskosten + koeling per jaar. We hadden zo’n 700m3 gas nodig voor alleen de verwarming, dat was al aanzienlijk duurder. Boodschappen hakken er harder in.
Top toch?
Wij zaten toen we deze toko kochten op 3000m3 gas per jaar.
Maar nu doen we 2400kwh per jaar voor de wp en de airco boven samen.
Maar er is uiteraard ook in die tijd nogal wat geïsoleerd etc.

• TinHat
  • Nu online
Technician- schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:23:
[...]

Ik mis in de installatie een mengroepverdeler (pompmenggroep) voor de vloerverwarming. Dit kan ook met een driewegklep.
Daikin kan dit regelen met 2 zones met eigen regeltechniek.

Ik zie een dikke snoer met stekker naar de heater van de boiler, deze zou alleen bij legionella run aan mogen gaan. Heeft de warmwaterleiding ook een circulatieleiding en pomp?

Meet deze met een kWh tussenmeter.
het is de bedoeling dat het systeem niet hoger dan 35 graden zal draaien, radiatoren en vloerverwarming dus gelijk. Anders zou het een heel kostbaar plaatje worden. Daarom ontbreekt de 3 weg klep en hebben wij officieel 1 zone.

De boiler staat uit en wordt door de WP aangezet voor de legionella cyclus.

De warmwaterleiding heeft geen eigen pomp omdat wij zelf een eigen water bron hebben met pomp die naar het boilervat gaat.

• Technician-
TinHat schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:47:
[...]

het is de bedoeling dat het systeem niet hoger dan 35 graden zal draaien, radiatoren en vloerverwarming dus gelijk. Anders zou het een heel kostbaar plaatje worden. Daarom ontbreekt de 3 weg klep en hebben wij officieel 1 zone.

De boiler staat uit en wordt door de WP aangezet voor de legionella cyclus.

De warmwaterleiding heeft geen eigen pomp omdat wij zelf een eigen water bron hebben met pomp die naar het boilervat gaat.
Ah in dat geval zou je het als in zone kunnen (laten) aansluiten, zonder de 2 extra pompen.
En de buffer in serie in de retour zetten (bovenste 2 leidingen van de buffer af en met elkaar verbinden.
Dan heeft Ronald toch gelijk. Maar moet wel even gekeken worden dat de hoofdpomp (in de warmtepomp) het aankan. Dit kan snel door te testen met de 2e pompen eraf. Waterflow af te lezen en de flow op de flowmeters vloerverwarming af te lezen. De radiatoren hobbelen wel mee.
En dan altijd zorgen voor voldoende open lussen.

Gaat e.e.a. wel beter draaien.

Lees je in het Daikin Altherma topic voor de juiste instellingen voor vloerverwarming.

• TinHat
  • Nu online
Technician- schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:58:
[...]

Ah in dat geval zou je het als in zone kunnen (laten) aansluiten, zonder de 2 extra pompen.
En de buffer in serie in de retour zetten (bovenste 2 leidingen van de buffer af en met elkaar verbinden.
Dan heeft Ronald toch gelijk. Maar moet wel even gekeken worden dat de hoofdpomp (in de warmtepomp) het aankan. Dit kan snel door te testen met de 2e pompen eraf. Waterflow af te lezen en de flow op de flowmeters vloerverwarming af te lezen. De radiatoren hobbelen wel mee.
En dan altijd zorgen voor voldoende open lussen.

Gaat e.e.a. wel beter draaien.

Lees je in het Daikin Altherma topic voor de juiste instellingen voor vloerverwarming.
Kan ik de VVW pomp dan gewoon uitzetten zonder dat deze de flow zal blokkeren?
Huidige flow is rond de 30l/m

Dus de 2 "rode" leidingen met elkaar verbinden en de 2 onderste blauwe laten zoals het is?

Weet jij ook misschien waarom er een expansievat voor de boiler is geïnstalleerd? Is die nodig?

En waarom is er geen antifeeze valve aanwezig of zie ik die over het hoofd? (er is geen glycol in het systeem)

[ Voor 5% gewijzigd door TinHat op 04-11-2025 21:09 ]

• Ronald.42
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:58:
[...]

Dan heeft Ronald toch gelijk.
_/-\o_

Zoals gezegd ben ik niet bekend met de Daikin of welke pomp daarbij hoort.
En met die plastich knieën en leidingen verwacht ik wel redelijk wat leiding weerstand.

Je zou kunnen kiezen om de pomp voor de vloerverwarming in serie te behouden om daar voldoende flow te halen.
De pomp voor de radiatoren laten vervallen omdat normaal gezien je daar een stuk minder weerstand verwacht.
Maar één en ander is in dat stuk afhankelijk van hoe dat leidingwerk opgebouwd is.

Pompen in serie is meestal niet echt ideaal maar soms is het wel een oplossing.

Wij hebben installaties waar 4 centrifugaal pompen in serie staan om flow en druk te kunnen halen.
Maar dat is 4x7,5kw en goed berekend.

In zo'n huis installatie is het meer een soort trial and error.

• Technician-
TinHat schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:02:
[...]

Dus de 2 "rode" leidingen met elkaar verbinden en de 2 onderste blauwe laten zoals het is?

Weet jij ook misschien waarom er een buffer voor de boiler is geïnstalleerd? Is die nodig?
2 rode kranen dicht. De leidingen aan elkaar verbinden (niet meer via de buffer)
De pompen moeten er tussenuit.
Met een pas-stuk of de leiding wijzigen.

De warmwaterleiding heeft geen buffer maar een sanitair expansievat. (Wat in NL ongewenst is want dood water en onhygiënisch)

• TinHat
  • Nu online
Technician- schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:11:
[...]

2 rode kranen dicht. De leidingen aan elkaar verbinden (niet meer via de buffer)
De pompen moeten er tussenuit.
Met een pas-stuk of de leiding wijzigen.

De warmwaterleiding heeft geen buffer maar een sanitair expansievat. (Wat in NL ongewenst is want dood water en onhygiënisch)
Moet die er ook uit? Is dat niet tegen lucht in je tapwater? Wij pompen zelf grondwater omhoog waar wij mee douchen en koken.
Er zit ook een expansievat boven het buffervat, moet die blijven?

[ Voor 17% gewijzigd door TinHat op 04-11-2025 21:16 ]

• Ronald.42
  • Niet online
TinHat schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:02:
[...]

Weet jij ook misschien waarom er een expansievat voor de boiler is geïnstalleerd? Is die nodig?

En waarom is er geen antifeeze valve aanwezig of zie ik die over het hoofd? (er is geen glycol in het systeem)
Als je die pomp uitzet zal hij iets extra weerstand geven.
Soms verwaarloosbaar.

Buffervat bovenste aansluitingen de leidingen links rechts doorverbinden.
En ideaal zou je rechtsonder de leiding rechtsboven op het vat aansluiten.

Expansievat in de tapwater boiler bespaard je wat verlies in water.
Ik heb het niet, bij mij moet het water dat uitzet door verwarming richting het riool bij de inlaatcombinatie.

Glycol of antifreeze kleppen zijn ook een keuze.
Ik heb tracing om het stuk buiten zodat het nooit kan bevriezen behalve bij stroomuitval.
Dus ja als het knap winter is en we 24 uur geen stroom hebben dan heb ik een probleem of in ieder geval moet ik zelf actie ondernemen.

• Ronald.42
  • Niet online
TinHat schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:13:
[...]

Moet die er ook uit? Is dat niet tegen lucht in je tapwater? Wij pompen zelf grondwater omhoog waar wij mee douchen en koken.
Dat expansievat moet zeker in je cv leidingen systeem blijven.
Makkelijkste optie is dan ook om dst vat als serie buffer in te zetten.
Dan heb je de manometer en expansievat nog in je systeem.

• TinHat
  • Nu online
Ronald.42 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:19:
[...]

Als je die pomp uitzet zal hij iets extra weerstand geven.
Soms verwaarloosbaar.

Buffervat bovenste aansluitingen de leidingen links rechts doorverbinden.
En ideaal zou je rechtsonder de leiding rechtsboven op het vat aansluiten.

Expansievat in de tapwater boiler bespaard je wat verlies in water.
Ik heb het niet, bij mij moet het water dat uitzet door verwarming richting het riool bij de inlaatcombinatie.

Glycol of antifreeze kleppen zijn ook een keuze.
Ik heb tracing om het stuk buiten zodat het nooit kan bevriezen behalve bij stroomuitval.
Dus ja als het knap winter is en we 24 uur geen stroom hebben dan heb ik een probleem of in ieder geval moet ik zelf actie ondernemen.
Misschien een achterhaald idee, maar dit plaatje van warmtepomp-weetjes.nl laat een soortgelijk schema zien waarbij er een ingebouwd pomp en een externe pomp aanwezig is. Volgens de beste meneer (of mevrouw) is dit een goed werkend systeem maar dat is dus toch niet helemaal waar?
Ik zie ook dat in deze opstellen er alsnog een leiding vanaf de WP naar de buffer gaat, ter verkoming van het pendelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSMebBtjuXwL-jgtAoukwrsD7pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPxXjroj5jnQ2OAuZ1W0b8oy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door TinHat op 04-11-2025 21:48 ]

• Technician-
TinHat schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:13:
[...]

Nee die moet er niet uit.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:26
TinHat schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:43:
[...]

Maar is er naar die zolder en kelder toe wel fatsoenlijke isolatie? Ofwel: zijn de tussen-vloeren geïsoleerd? Zo niet, dan verdwijnt toch behoorlijk wat warmte naar die koude kelder en zolder toe.

Wat betreft het hoge verbruik: is dat gemeten op de eerste dag dat je het systeem in gebruik hebt genomen? Of draaide het al een paar dagen en heb je een 'willekeurige' dag als maatstaaf genomen?
Op de eerste dag kan er behoorlijk wat energie zijn gaan zitten in opwarmen van je water, inclusief buffer en boilervat. Maar ook in het opwarmen van de thermische massa van je woning: betonvloeren met vloerverwarming als eerste. Maar ook alle muren, zeker stenen muren, nemen veel energie op wanneer het huis koud was.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• TinHat
  • Nu online
Ivow85 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:31:
[...]

Maar is er naar die zolder en kelder toe wel fatsoenlijke isolatie? Ofwel: zijn de tussen-vloeren geïsoleerd? Zo niet, dan verdwijnt toch behoorlijk wat warmte naar die koude kelder en zolder toe.

Wat betreft het hoge verbruik: is dat gemeten op de eerste dag dat je het systeem in gebruik hebt genomen? Of draaide het al een paar dagen en heb je een 'willekeurige' dag als maatstaaf genomen?
Op de eerste dag kan er behoorlijk wat energie zijn gaan zitten in opwarmen van je water, inclusief buffer en boilervat. Maar ook in het opwarmen van de thermische massa van je woning: betonvloeren met vloerverwarming als eerste. Maar ook alle muren, zeker stenen muren, nemen veel energie op wanneer het huis koud was.
Dat was de 3e dag waarvan de 2e dag dat de WP volledig aan stond.
Kelder plafond is inderdaad niet geïsoleerd, stom natuurlijk. Daar moeten zo snel mogelijk pir platen tegen het plafond.

Het verbruik gisteren was al aanzienlijk minder, ~30kwh. Nog steeds te hoog.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:26
Dus er is nu 120m² kelder verwarmd middels plafond verwarming. Dat maakt het totaal verwarmd oppervlak behoorlijk groot.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• TinHat
  • Nu online
Ivow85 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:24:
Dus er is nu 120m² kelder verwarmd middels plafond verwarming. Dat maakt het totaal verwarmd oppervlak behoorlijk groot.
Nee, woonoppervlakte! De boiler ruimte zit in de kelder.
Ik heb het nog nagevraagd, de vloer is wel geïsoleerd!

[ Voor 8% gewijzigd door TinHat op 05-11-2025 14:43 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

TinHat schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:12:
[...]
Het verbruik gisteren was al aanzienlijk minder, ~30kwh. Nog steeds te hoog.
Weet je of de Daikin MMI thermische of elektrische kWh geeft? Daar zit bij dit weer een factor 5 verschil in.
Bij twijfel, doe een foto :)
En check je hoofdmeter een paar dagen.

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 05-11-2025 15:11 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

TinHat schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:41:
Nu las ik dat je bij een grote warmtepomp een hoger water temperatuur moest instellen van rond de 35 graden om pendelen tegen te gaan, klopt dit?

Zou dit dan betekenen dat een stooklijn vanaf 35 graden moet zijn? Dit ljikt op het eerste gezicht hoog maar als je daarmee lang je vloerverwarming op temperatuur kunt houden en zo de WP minder aan laat slaan dan zou dat zuiniger moeten zijn.
Overigens, nog even expliciet: "Nu las ik" onzin :).
Een grote warmtepomp hoort bij hoog warmteverlies, en als dat over een groot oppervlak vloerverwarming is, dan gaat dat prima op lage temperatuur.
Bij mijn werk staat 2x een 100 kW warmtepomp op de vloerverwarming van een fabriekshal en die komen beide nooit boven de 28 graden.
Als de warmtepompregeling zo in elkaar zit dat je minder dan 2 starts per uur hebt is pendelen wegens te weinig warmtevraag geen probleem. Te weinig warmtevraag moet je beter niet oplossen door het rendement van je warmtepomp te verlagen met altijd een onnodig hoge temperatuur, dat levert weliswaar een lager minimumvermogen van je warmtepomp op maar geen hoger comfort of lagere stookkosten.

Je stooklijn tunen met hetzij een vaste minimumtemperatuur of een omgekeerde helling boven de 7 graden kan deel zijn van het zorgen voor minder dan 2 starts per uur, maar de lijn geheel omhoog brengen is niet de bedoeling. Sommige warmtepompen hebben hier een intelligente regeling voor (bv graadminuten). Daikin alleen niet, zover ik weet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:04
Voordat je gaat tunen zou ik eerst wat meer informatie vergaren
- thermische (opgewekte) energie
- opgewekte (verbruikte) energie
- cop (anders ook te berekenen vanuit bovenstaande)
- dag verbruik op de p1 meter ter validatie
- ta en tr (aanvoer en retour temperatuur) liefst in grafiek

Als het kan dan zijn fotos het makkelijkste om interpretatie fouten te beperken

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 05-11-2025 19:10 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• TinHat
  • Nu online
Proton_ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:44:
[...]

Overigens, nog even expliciet: "Nu las ik" onzin :).
Een grote warmtepomp hoort bij hoog warmteverlies, en als dat over een groot oppervlak vloerverwarming is, dan gaat dat prima op lage temperatuur.
Bij mijn werk staat 2x een 100 kW warmtepomp op de vloerverwarming van een fabriekshal en die komen beide nooit boven de 28 graden.
Als de warmtepompregeling zo in elkaar zit dat je minder dan 2 starts per uur hebt is pendelen wegens te weinig warmtevraag geen probleem. Te weinig warmtevraag moet je beter niet oplossen door het rendement van je warmtepomp te verlagen met altijd een onnodig hoge temperatuur, dat levert weliswaar een lager minimumvermogen van je warmtepomp op maar geen hoger comfort of lagere stookkosten.

Je stooklijn tunen met hetzij een vaste minimumtemperatuur of een omgekeerde helling boven de 7 graden kan deel zijn van het zorgen voor minder dan 2 starts per uur, maar de lijn geheel omhoog brengen is niet de bedoeling. Sommige warmtepompen hebben hier een intelligente regeling voor (bv graadminuten). Daikin alleen niet, zover ik weet.
@Proton_

Heb je misschien een voorbeeld van een geschikte stooklijn voor een Oost-Europees klimaat?
Is er ergens te zien in een grafiek hoe vaak de compressor aangaat per minuut? Wij hebben weliswaar een slimme meter maar die staat verplicht buiten op straat, daardoor kan ik daar geen dongle aan koppelen

Daikin MMI geeft zowel het verbruik in kwh (elektrisch) als de opgewekte warmte in kwh aan.

Het verbruik is overigens dramatisch gezakt, nu moet ik daar wel bij zeggen dat onze 16kw haard gedurende 5 uur aanstond.

Weet iemand toevallig waar de backup heater op moet staan? Is dit "uitgeschakeld" "toegestaan" of op "warm water"

Verbruik elektrisch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzoGM7ZHXtdEj_rdjSTnyurbuYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZUZ0TuaTZ0Eab0KNGLSxGKz.jpg?f=fotoalbum_large

Opgewekte warmte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vxgPflkhl2pCYaGp1hIjlHm33M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMoIApfwrTFnrQR9SpNfxBGS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door TinHat op 05-11-2025 22:01 ]

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@TinHat je stooklijn hangt niet af van het klimaat, maar van je afgifte in relatie tot het warmteverlies.
In mijn huis zou ik bij -25 buiten een watertemperatuur van 34°C nodig hebben en ca 7 kW vermogen.
Aangezien mijn warmtepomp dan maar 4 kW gaat leveren, zal de watertemperatuur lager zijn :)
Je hebt een goed punt over logging - voor inregelen is het erg fijn om over de tijd terug te kunnen kijken.
Ik weet niet wat Daikin daar voor ingebouwd heeft - misschien even een Daikin topic zoeken?- maar wat altijd kan is een tussenmeter in je groepenkast die compatibel is met je domotica naar keuze. En als je echt grip wil, dan doe je ook een ultrasoon warmtemeter ertussen zodat je ook thermisch harde data hebt in plaats van de schatting van de warmtepomp waar je afzonderlijke runs niet op kan zien.

• laurens0619
Ik kan geen chocolade van die grafiek maken :p

Ik zou even zaken als stooklijn loslaten. Stooklijn is niets anders dan bv “als het buiten 12 graden is stop ik 30gr in de vloer, als het buiten 5 graden is stop ik er 35gr in”

Een ruimte thermostaat is vaak zelflerend en gaat zelf kijken wat er nodig is (in geheugen zelf een stooklijn maken).

Dat hij op thermostaat staat is dus niet erg.(doe ik zelf ook).

Pendelen wordt vaak aan gedacht maar komt minder vaak voor dan mensen denken en kost niet perse veel stroom. T kost je levensduur van je compressor

Enkele andere hypotheses waarom je veel verbruik hebt:
- backup heater wordt gebruikt
- je huis heeft veel energievraag

Ik zou beginnen met je COP te bepalen (geleverde energie /gebruikte energie).
Die zal met dit weer rond de 3-6 moeten zitten denk ik.

Doe je bv alles op de backup heater dan is je cop 1

Liefst reken je nog aparte cop uit voor verwarming en warm water
Nu zag ik dat er geen stooklijn aan stond en alles via de thermostaat geregeld werd, water temperatuur was constant rond de 22-23 graden. De thermostaat staat ook op 22-23 graden. Nu las ik dat je bij een grote warmtepomp een hoger water temperatuur moest instellen van rond de 35 graden om pendelen tegen te gaan, klopt dit?
Waar lees je dit af? Zijn dit ta/tr waardes of de temp die de retour temp meet uit de vloer?
Indien het laatste dan hoort deze idd rond je ingestelde waardes te liggen (uit mn hoofd 2 gr hoger dan je doel temp)

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 05-11-2025 22:36 ]

• Technician-
TinHat schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:48:
[...]

@Proton_

Heb je misschien een voorbeeld van een geschikte stooklijn voor een Oost-Europees klimaat?
Is er ergens te zien in een grafiek hoe vaak de compressor aangaat per minuut? Wij hebben weliswaar een slimme meter maar die staat verplicht buiten op straat, daardoor kan ik daar geen dongle aan koppelen

Daikin MMI geeft zowel het verbruik in kwh (elektrisch) als de opgewekte warmte in kwh aan.

Het verbruik is overigens dramatisch gezakt, nu moet ik daar wel bij zeggen dat onze 16kw haard gedurende 5 uur aanstond.

Weet iemand toevallig waar de backup heater op moet staan? Is dit "uitgeschakeld" "toegestaan" of op "warm water"

Verbruik elektrisch:
[Afbeelding]

Opgewekte warmte
[Afbeelding]
Je kunt toch ff aan dat wieltje draaien zodat je gewoon cijfers ziet, per dag per week enz?
Als je al geen gegevens kunt laten zien hoe weet je dan dat je verbruik te hoog is?
Als je COP 4,5/5 is dan is je huis gewoon heel groot (iets wat je ook nog niet hebt aangegeven, hoeveel m3 inhoud m2 opp is het huis nou en hoeveel verdiepingen?

• TinHat
  • Nu online
Technician- schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:38:
[...]

Je kunt toch ff aan dat wieltje draaien zodat je gewoon cijfers ziet, per dag per week enz?
Als je al geen gegevens kunt laten zien hoe weet je dan dat je verbruik te hoog is?
Als je COP 4,5/5 is dan is je huis gewoon heel groot (iets wat je ook nog niet hebt aangegeven, hoeveel m3 inhoud m2 opp is het huis nou en hoeveel verdiepingen?
Deze grafiek ging over iets heel anders. De eerste 2 dagen was het verbruik boven de 40kwh. Sinds vandaag zit ik daar ver onder, zo'n 10kwh.
Kelder 80m2 niet verwarmd, 1e verdieping 120m2, 2e verdieping 120m2 en zolder 80m2. Ik kom op zo'n 1150m3

[ Voor 13% gewijzigd door TinHat op 05-11-2025 22:44 ]

• laurens0619
Ok maar daar kunnen we niet zoveel mee :p

Want geen idee wat de warmtevraag de eerste 2 dagen was.
En vandaag had je de houtkachel aan dus ja dat doet wat met de warmtevraag.

Begin nou met die cop eruit te toveren :) die info zou echt beschikbaar moeten zijn (al dan niet zelf berekend)

• Technician-
TinHat schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:43:
[...]

Deze grafiek ging over iets heel anders. De eerste 2 dagen was het verbruik boven de 40kwh. Sinds vandaag zit ik daar ver onder, zo'n 10kwh.
Kelder 80m2 niet verwarmd, 1e verdieping 120m2, 2e verdieping 120m2 en zolder 80m2. Ik kom op zo'n 1150m3
“Het verbruik”
Elektrisch? Elektrisch WP? Elektrisch WP+BUH?
Thermisch? Totaal?
Je kunt op dat zwarte kastje gewoon elektrisch en thermisch per dag laten zien in cijfers hoor.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:12
Je kan per maand/dag/uur kijken. Linker wieltje 1 slag naar links om van uur naar dag te gaan. Je moet verbruik en opwek wel uit 2 aparte weergaven halen. Even bijhouden in een excel voor nu.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:45
Mogelijk gewoon een kwestie van veel koude massa die opgewarmd moest worden. Terwijl de koude vloer opgewarmd wordt verliest die ook nog een bak warmte aan de niet-verwarmde kelder.

Blijft dat buffervat een slecht idee, dus daar zou ik wel op doorpakken.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:29

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als ik bovenstaande zo lees dan is het vooral de enorme massa aan beton en stenen die nog op temperatuur moesten komen wat een hoog verbruik gaf. Kijk het even een aantal dagen 'steady state' aan. Dus thermostaat op de gewenste comforttemperatuur en er van af blijven. Na een dag of drie dan het 24-uurs verbruik bekijken of dat logisch is.

Die buffer zou ik idd ook laten vervallen / in serie zetten. Scheelt ook weer stroom voor de circulatiepomp(en).

Sterkte, het klinkt alsof je nog een hoop getouwtrek hebt te gaan met de installateur.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:25

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Technician- schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:58:
[...]

“Het verbruik”
Elektrisch? Elektrisch WP? Elektrisch WP+BUH?
Thermisch? Totaal?
Je kunt op dat zwarte kastje gewoon elektrisch en thermisch per dag laten zien in cijfers hoor.
De benodigde informatie komt maar heel mondjesmaat op tafel, zo lijkt het.
Dit wordt nog een langer verhaal met veel misverstanden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• TinHat
  • Nu online
Vrijdag komt de beste meneer weer dan gaan we het er over hebben. Buffer zal sowieso in serie moeten. De pomp uit werkt helaas niet, dan gaat er niets meer naar de VVW, waarschijnlijk blokkeert de pomp de boel. Een pomp voor de radiatoren heb je die überhaupt ooit nodig bij zo'n installatie?

• Ronald.42
  • Niet online
TinHat schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:40:
Vrijdag komt de beste meneer weer dan gaan we het er over hebben. Buffer zal sowieso in serie moeten. De pomp uit werkt helaas niet, dan gaat er niets meer naar de VVW, waarschijnlijk blokkeert de pomp de boel. Een pomp voor de radiatoren heb je die überhaupt ooit nodig bij zo'n installatie?
De pomp uit werkt nu niet omdat dat vat er nog tussen zit.

Je kunt als je de boel gaat aanpassen ook kiezen om een bypass om de pomp heen te maken met een afsluiter voor als de pomp toch nodig is.

In principe zou het zo moeten zijn dat je met één pomp de radiatoren en de vloer kunt voorzien van flow.
Vervolgens met een paar regelventielen de flow over de verschillende elementen fine tunen zodat je overal de gewenste afgifte kunt realiseren binnen de grenzen van wat er mogelijk is met de watertemperatuur en beschikbaar vermogen.

Ik heb een 1000 liter buffer maar gebruik slechts één pomp om de 3 vloeren en 6 radiatoren te voorzien van water.

Die buffer zou ik als we geen houtcv hadden terstond verwijderen.

Pagina: 1