Zoek een glasvezel vervanger voor KPN

Pagina: 1
Acties:

• Barryz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:40
Mijn ouders wonen in een buitengebied, en hebben momenteel nog KPN (Internet, TV, Vast en Mobiel). Maar omdat KPN geen glasvezel aanbiedt (en niet gaat gebeuren voorlopig) in deze regio, ben ik aan het kijken voor een (glasvezel) vervanger. De regio is voorzien van glasvezel via Open Dutch Fiber. En daar kan ik kiezen tussen de volgende aanbieders:
Fiber, Trined, Multifiber, Snllr, Glasnet en Freedom. Odido sluit ik bij voorkeur uit, omdat ik hier alleen maar negatieve verhalen hoor.
Voor mijn ouders ben ik niet op zoek naar het beste of het snelste. Een stabiele aanbieder zonder poespas en een prima service is meer dan voldoende. Het moet wel een alles in 1 pakket worden bij voorkeur.
Ik hoor goede verhalen over Freedom, maar zij zijn wel een van de duurste.
Welke wordt aanbevolen uit bovenstaande aanbieders?

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hier Glasnet gebruiker op ODF. Gedwongen keuze omdat Tweak stopte dankzij overname Odido...

Hier wat info over Glasnet: [Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1

Staan ook van andere Tweakers ervaringen in.

Ik neem er alleen Internet af (zie mijn onderschrift voor aantal storingen die ik ervaren heb sinds ik klant ben). Bevalt prima. TV heb ik via NLZIET. Dus TV via Glasnet heb ik zelf geen ervaring mee.

Voor wat je krijgt ben zeer tevreden. Glasnet medewerkers reageren ook in het topic, zelfs in het weekend. Als je ze belt geen keuzemenu.

Trined heeft een collega afgesloten. Ervaringen zijn niet goed. Trined heeft TV via LAN (interactieve pakket) en CI+ (standaard pakket > COAX kabel nodig, niks mis mee dat pakket is om zo Ziggo klanten af te snoepen). Vooraf tegen collega gezegd LAN (interactief) moet hebben geen CI+ (standaard). "Jaja komt goed". Had CI+ afgesloten dan had ze namelijk geen mediabox nodig (ja dat kan, maar moet je wel COAX hebben liggen maar had ze niet omdat er alleen LAN getrokken is). Dag van aansluiten. Monteur komt daar. Ja dat word geen TV kijken infra is LAN. Dat kaartje werkt alleen via COAX. Dan zou je zeggen omdat de prijs identiek is wissel de boel om voor LAN box ipv CI+ module en opgelost. Dit was niet mogelijk. Collega moet nu via Chromecast Trined kijken omdat ze contract is aangegaan 2 jaar alles in 1 maar met CI+ kaart die dus niet werkt omdat ze geen COAX heeft liggen.

Bij iemand anders Trined prima. Heeft CI+ werkt prima.

Maar weet goed wat je besteld.

Freedom tja de duurste zoals je aangeeft. Ook prima hoor een vriend nooit klagen.

Snllr kijk is naar het adres en dat van Trined ;).

Fiber vriend ervaring mee (ook geen TV) prima. Weinig storingen.

De rest geen ervaring mee

Eind conclusie
Glasnet, Freedom, Fiber leveren TV via CANAL+

Trined heeft eigen TV dienst.

Het zender aanbod verschilt iets tussen TV dienst Trined en CANAL+. Los van de prijs onderling zit daar de doorslag. Dat is geheel persoonlijk en geen idee wat je ouders kijken en infra is ook belangrijk.

Ligt er COAX (geen idee hoe dat nu is met de KPN setup) naar de TV dan blijft Trined als enige over zonder teveel gedoe te hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door RobbyTown op 01-11-2025 04:59 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vind het apart dat ze bij Trined moeilijk zouden doen om interactieve TV erbij te doen, dat is gewoon een optie. Persoonlijk vind ik overigens juist het primaire voordeel van Trined om TV via coax te bieden (vanaf je glasvezel modem). Switchen vanaf Ziggo was coax uit de Ziggo splitter trekken, in glasvezel model duwen, klaar. Werkt op zoveel TVs als je wil, native op de TV (oftewel geen extra kastjes, HDMI ingangen waartussen je moet switchen, etc).

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:34
Alles in 1 is wel ouderwets. Gewoon goedkoopste internet only nemen, telefoon via CheapConnect* en TV via NLZiet. Maximaal flexibel.

* of iets anders wat je kent

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-11 11:50

servies

Veni Vidi Servici

Drardollan schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:55:
Alles in 1 is wel ouderwets. Gewoon goedkoopste internet only nemen, telefoon via CheapConnect* en TV via NLZiet. Maximaal flexibel.

* of iets anders wat je kent
Gezien het voor z'n ouders is en "zonder poespas, stabiel, prima service", klinkt het voor mij als voor personen die niet heel erg happig zijn op "apps" op de televisie, maar gewoon een simpele numerieke afstandbediening willen hebben die direct werkt, zonder eerst een app te moeten starten.
Verder weet ik niet om welk gebied het gaat maar ik zou me kunnen voorstellen dat wanneer ze bijvoorbeeld tegen de Duitse grens wonen, ze ook ARD, ZDF en WDR / NDR willen kunnen kijken.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dan zou digitenne ook nog een optie kunnen zijn voor TV. Eerste basisontvanger is gratis, beter nog eerste CI module ook. langs de grens kan je dan vaak ook die zenders meepakken (dus ook BE) omdat ze daar meer FTA zenders hebben.
Kost wel EU 18 per maand + 6 voor elke extra ontvanger of CI kaart.
Ik kijk zelf alleen maar NED123 linear en dat is al FTA dus gratis uit de lucht te plukken.

Telefoon via cheap connect werkt hier ook prima.

Blijft alleen internet over, al lijkt de oplossing van Trined ook wel goed, mist er nog coax ligt en je er niet als een malle UTP in het getrokken :P (dat heb ik thuis wel met de oude telefoonkabels gedaan, COAX ligt er nog omdat ik nog steeds hoop op een DVB-C oplossing voor thuis wat Trined dus blijkt aan te bieden, maar die leveren niet bij mij).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:38
franssie schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 00:22:
Dan zou digitenne ook nog een optie kunnen zijn voor TV. Eerste basisontvanger is gratis, beter nog eerste CI module ook. langs de grens kan je dan vaak ook die zenders meepakken (dus ook BE) omdat ze daar meer FTA zenders hebben.
Kost wel EU 18 per maand + 6 voor elke extra ontvanger of CI kaart.
Ik kijk zelf alleen maar NED123 linear en dat is al FTA dus gratis uit de lucht te plukken.
Vergeet BE met DVB-T2, de VRT is in Vlaanderen al jaren niet meer FTA te ontvangen en sinds "antenne-tv" door TV-Vlaanderen gestopt is is er überhaupt geen DVB-T of DVB-T2 meer. Hooguit kun je nog de Waalse RTBF zenders ontvangen als je in het uiterste zuiden van Nederlands Limburg woont, al betwijfel ik of dat interessant is. En ook die stoppen daar binnen enkele jaren mee. Tv met een antenne is in België einde verhaal.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:40
servies schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 00:15:
[...]

Gezien het voor z'n ouders is en "zonder poespas, stabiel, prima service", klinkt het voor mij als voor personen die niet heel erg happig zijn op "apps" op de televisie, maar gewoon een simpele numerieke afstandbediening willen hebben die direct werkt, zonder eerst een app te moeten starten.
Verder weet ik niet om welk gebied het gaat maar ik zou me kunnen voorstellen dat wanneer ze bijvoorbeeld tegen de Duitse grens wonen, ze ook ARD, ZDF en WDR / NDR willen kunnen kijken.
zijn de tv boxen die je als nieuwe klant krijgt niet allemaal android tv boxen met apps?

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-11 11:50

servies

Veni Vidi Servici

nafofella schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:45:
[...]

zijn de tv boxen die je als nieuwe klant krijgt niet allemaal android tv boxen met apps?
Klopt, maar voor gewoon tv kijken werken de numerieke toetsen als vanouds.
Je zet de box aan met de afstandbediening en je kunt "meteen" kijken.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:10

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Barryz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:30:
Welke wordt aanbevolen uit bovenstaande aanbieders?
Ik kan ook Glasnet aanbevelen. Ik heb alleen ervaring met hun internet only + NLziet (en dat is samen een hele goedkope optie) en mijn ouders (80+) hebben er ook telefonie bij en kijken dus ook NLZiet via een app op hun TV. Mijn ouders zijn echter wel iets meer digitaal/technisch onderlegd dan de gemiddelde andere 80+-er.
Alles-in-een kan ook bij Glasnet, ik ken er alleen de kwaliteit niet van.

Wat ook leuk is van Glasnet, ze zijn echt van de communicatie en goed klantcontact. Ze reageren vrij regelmatig in het hiervoor genoemde topic maar bellen of mailen je spontaan als ze dat nodig vinden met een constructief verhaal om een bepaald probleem op te lossen of voorafgaand aan b.v. de activatie van een nieuw abbo.

Alles kan stuk.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:40
servies schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:58:
[...]

Klopt, maar voor gewoon tv kijken werken de numerieke toetsen als vanouds.
Je zet de box aan met de afstandbediening en je kunt "meteen" kijken.
Dat "probleem" heb ik ook met ons vakantiehuisje wat vaak geboekt word door ouderen.
Ik heb dus een google tv box genomen met numerieke AB.
Het enige wat je even moet doen is de nl-ziet app openen.

uitvoering: Strong Google TV Box 4K S3+V2 16GB

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Persoonlijk zou ik sorteren op prijs en dan de goedkoopste nemen.

Bij glasvezel heb ik de provider alleen nodig gehad bij de installatie, daarna werkt alles prima.
Maar ik heb dan ook alleen internet nodig.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:21
Wat Odido betreft, ik was in het begin ook huiverig door de klachten die ik zo tegenkwam op forums. Uiteindelijk toch de overstap gemaakt en blij verrast. Bedenk ook dat men pas een reactie plaatst als er problemen zijn, bij normaal werkende spullen gaat men vaak niet zomaar posten dat het prima werkt.

-

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:26
Odido is niet persee slecht, ik heb ze nu een jaar (over UBR netwerk) en geen enkel probleem gehad. Freedom (spiritueel opvolger van XS4all) zou ik gekozen hebben als geld geen rol speelt.

En verder voor oudere ouders: Geen gezeik met losse dingetjes en apps en weet ik veel wat: Standaard oplossing kiezen. TV loopt hier trouwens via satelliet en bellen loopt via Cheapconnect (inkomend) en 12voip (uitgaand), in te stellen in mijn Fritzbox. Maar alles los is meer beheer en mijn partner roept continue: Als er met jou iets gebeurt loop ik vast......

O ja, zie ook het Odido topic [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie en stel je Odido vragen daar....

[ Voor 10% gewijzigd door DjoeC op 01-11-2025 11:53 ]

• Barryz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:40
Bedankt voor de info. Het is uiteindelijk toch Odido geworden, simpelweg omdat zij de enige waren die nog Eurosport in het pakket hebben. De rest hebben dat niet. En dit wat het enige vereiste haha.
We gaan het zien qua kwailteit. Qua geld besparen ze in ieder geval fors t.o.v. wat er nu is. En de kwaliteit kan niet slechter met wat er nu is.

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:36

RoRoo

Certified Prutser

Juicy schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:50:
Wat Odido betreft, ik was in het begin ook huiverig door de klachten die ik zo tegenkwam op forums. Uiteindelijk toch de overstap gemaakt en blij verrast. Bedenk ook dat men pas een reactie plaatst als er problemen zijn, bij normaal werkende spullen gaat men vaak niet zomaar posten dat het prima werkt.
Dit eigenlijk. Ben al jaren een tevreden gebruiker van het netwerk van Odido. Alleen last van de landelijke storingen gehad.
Gebruik wel een eigen firewall en wifi apparatuur. Dus kan niets zeggen over de kwaliteit van hun apparatuur.

Dat van mij staat als een huis. Enige gemis is IPv6, maar je moet je afvragen of dat heel belangrijk is voor jouw use-case

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• Mari_eu
  • Registratie: Augustus 2023
  • Nu online
Voor wat het nog waard is. Mijn ervaring met Trined en Snllr is goed wat betreft service. Goed te bereiken en je wordt snel geholpen door de servicedesk die paar keer in 7 jaar ik ze nodig had. Op zich is glasvezel sowieso stabiel met weinig problemen. Maar heb je een serieus probleem dan kan het bij Odido lang duren voordat het opgelost is. Qua dienstverlening bij problemen kun je beter bij een kleinere provider zitten.
Pagina: 1