Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 08:25
Mijn vraag
...
Okay,......
Een aantal dagen geleden heb ik hier op Tweakers een topic geopend waarin ik vroeg of de laptop van onze dochter wel geschikt was voor Windows 11 aangezien ik dacht dat de laptop 'trager leek' dan toen ik 'm kocht met Windows 10 er op. Afijn, ben daar goed geholpen (zoals altijd op Tweakers) en conclusie was dat, mocht ik een snellere laptop willen, dat ik er dan goed aan zou doen om de harddisk te vervangen door een SSD-schijf. Het is me daar ook duidelijk geworden dat Windows10 van 4 jaar geleden niet meer dezelfde was als de laatst uitgebrachte Windows10. Klinkt voor jullie waarschijnlijk heel logisch, maar ik was echt in de veronderstelling dat Windows10 gewoon Windows10 zou blijven en het niet veel uit zou maken of je nu de versie van 4 jaar geleden had, of de versie van nu. Maar wees gerust, het is me nu wel duidelijk.

Maar goed,....deze topic gaat over een ander probleem. Want wat is er gebeurd. Nadat ik dus de laptop van m'n dochter weer opnieuw had geinstalleerd met Windows10 er op is er waarschijnlijk het volgende gebeurd: Mijn dochter is de laptop weer gaan gebuiken en na 1 (of 2 of 3) dag(en) heeft Windows10 een update willen uitvoeren. Mijn dochter zag dit en wist niet wat er met haar laptop gebeurde (ja ik weet het, zo vader zo dochter, ook een noob als het op computers/laptops/netwerken aankomt) en heeft tijdens die update de laptop uitgezet.........................

Met als gevolg dat het ding nu niet meer aan de praat is te krijgen.

Start ik de laptop op dan krijg ik de melding dat er geen boot-device is geconstateerd. Start ik de laptop op met de usb-stick (met daarop die Windows10 versie die ik er op had geinstalleerd) dan start de laptop wel op en krijg ik allerlei herstelopties en ook het scherm om Windows 10 te installeren. Maar wil ik dat doen dan komt er al meteen de melding "Dat er een vereist mediastuurprogramma ontbreekt. Dit kan een stuurprogramma zijn voor dvd, usb of een harde schijf".

Nu heb ik al die programmaatjes uitgeprobeerd die ik krijg te zijn als ik voor HERSTEL kies, maar geen enkele zorgt er voor dat ik weer in de laptop kan. Ik heb heel internet afgezocht naar drivers en dergelijke voor de laptop (Acer Aspire E5-773G) en al dat spul op de usb-stick er bij gezet. Op het moment dat hij weer komt met de melding dat het stuurprogramma ontbreekt dan verwijs ik 'm naar de lokatie van de usb-stick, gaat hij een uur lang zoeken, vindt hij wat drivers, maar geen enkele zorgt er voor dat Windows10 weer geinstalleerd wordt.

Heb ook al de accu losgekoppeld en het batterijtje er uit gehaald in de hoop dat dat tot een reset zou leiden, maar ook dat had geen gevolg. Oftewel,.......ik weet het echt niet meer. Ik weet dat een vergelijkbare laptop geen duizenden Euro's kost, maar het geld groeit ons ook niet op de rug, dus zou toch heel graag die laptop weer aan de gang krijgen.

Dus mijn hoop is gericht op de mensen hier op het Tweakers forum (mochten er reacties komen, ik ben niet de hele dag online dus kan niet meteen reageren).

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via 103720 op 31-10-2025 13:49)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:16
103720 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:59:
Gekeken in de BIOS maar daar is geen mogelijkheid aanwezig om de HDD-mode aan te passen.

En verder alle 4 de usb-poorten geprobeerd maar helaas geeft hij bij elke poort dezelfde melding dat het stuurprogramma ontbreekt.
Ook met de mogelijk verborgen CTRL+S optie in bios?
Maar dan nog zou dit niet zo'n probleem moeten geven:?

Gebruik je wel een nieuw gedownloade ISO of nog een oudere?
Misschien is deze niet orde?

Je kan het nog eens proberen met Rufus en deze aanwijzingen?
Dat kan je dan met zowel Windows 10 en 11 testen:
Windows 11 on unsupported device - Rufus instructies

Natuurlijk ook testen op andere systemen of de USB stick daarop goed werkt.

Alle reacties

• The_Doman
103720 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:23:
Mijn dochter is de laptop weer gaan gebuiken en na 1 (of 2 of 3) dag(en) heeft Windows10 een update willen uitvoeren. Mijn dochter zag dit en wist niet wat er met haar laptop gebeurde (ja ik weet het, zo vader zo dochter, ook een noob als het op computers/laptops/netwerken aankomt) en heeft tijdens die update de laptop uitgezet.........................
Begrijpelijke reactie.
Windows updates kunnen inderdaad enorm lang duren, met een gewone HDD kan dat dan echt uren duren.
Start ik de laptop op met de usb-stick (met daarop die Windows10 versie die ik er op had geïnstalleerd) dan start de laptop wel op en krijg ik allerlei herstelopties en ook het scherm om Windows 10 te installeren. Maar wil ik dat doen dan komt er al meteen de melding "Dat er een vereist mediastuurprogramma ontbreekt. Dit kan een stuurprogramma zijn voor dvd, usb of een harde schijf".
Deze foutmelding duidt meestal op een probleem met de Windows installatie USB.
Ik lees hieruit dat je een oudere Windows installatie USB hebt gebruikt?
Misschien is daar iets niet meer mee in orde?
Probeer een nieuwe Windows 10 USB aan te maken als dat mogelijk is en kijk of je hiermee opstartherstel kan uitvoeren als er nog gegevens af gehaald moeten worden?

Windows 11 ziet M2 SSD niet - mediastuurprogramma ontbreekt
The_Doman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:09:

Meestal is er bij deze foutmelding een probleem met de installatie bestanden.
Hoe heb je de USB stick gemaakt?
Probeer eens een andere USB (ander type/merk) en/of eventueel Rufus.

Zie ook: Windows 10: er ontbreekt een vereist mediastuurprogramma
Heb ook al de accu losgekoppeld en het batterijtje er uit gehaald in de hoop dat dat tot een reset zou leiden, maar ook dat had geen gevolg.
Ik begrijp dat je hierbij de laptop open hebt gemaakt?
Als dat gelukt is zou ik toch dringend adviseren een SSD te plaatsen.
Desnoods uit V/A: Interne SSD's

• 103720
@The_Doman Bedankt voor de reactie. Was ik nog vergeten te vermelden, maar de usb-stick die ik gebruikt heb, is de usb-stick waarmee ik in 1e instantie de Windows10 versie op haar laptop heb geinstalleerd. Maar in mijn zoektocht kwam ik inderdaad tegen dat het aan de usb-stick kon liggen, dus ik heb het ook met een ander soort merk usb-stick geprobeerd,...helaas,....precies hetzelfde resultaat. En heb RUFUS gebruikt om de usb-sticks te voorzien van Windows10.

En ik ga zeker een SSD-schijf er in zetten (ook al gebruikt ze de laptop echt voor 95% maar voor Youtube-filmpjes te bekijken). Maar zou toch echt eerst graag het vertrouwen hebben dat ik het ding weer aan de gang krijg.

[ Voor 5% gewijzigd door 103720 op 30-10-2025 18:58 ]

• The_Doman
Apart weer allemaal.
Misschien staat de HDD in RST/RAID mode
Probeer eens of er een mogelijkheid is om deze in te stellen op AHCI in de bios?

Acer: How to change SATA mode to AHCI
By default, the SATA Mode on Acer notebooks is set to RST with Optane. The option to switch to AHCI is hidden by default, because switching to AHCI may result in the system not being able to boot to Windows. If SATA Mode is not visible in the system BIOS, press CTRL+S on the MAIN tab of the system BIOS to activate it.
Acer Nitro AN515-58 geen HDD in W11 setup (RST/AHCI)

Andere optie om nog te proberen is een USB2.0 poort gebruiken tijdens installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 30-10-2025 19:24 ]

• 103720
Ik ga het proberen, dank je.

• 103720
Gekeken in de BIOS maar daar is geen mogelijkheid aanwezig om de HDD-mode aan te passen.

En verder alle 4 de usb-poorten geprobeerd maar helaas geeft hij bij elke poort dezelfde melding dat het stuurprogramma ontbreekt.

Acties:
  • Beste antwoord

• The_Doman
103720 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:59:

Ook met de mogelijk verborgen CTRL+S optie in bios?
Maar dan nog zou dit niet zo'n probleem moeten geven:?

Gebruik je wel een nieuw gedownloade ISO of nog een oudere?
Misschien is deze niet orde?

Natuurlijk ook testen op andere systemen of de USB stick daarop goed werkt.

• The_Doman
Hmm, ik kom hier nog wel een ouder topic tegen met dezelfde probleembeschrijving:

Acer Community: Windows 10 Install - Media driver missing (Acer VN7-592G-75AU)

Als het allemaal nog niet lukt zou ik het ook nog eens even proberen via Ventoy:
Ventoy - A New Bootable USB Solution

• 103720
@The_Doman ,...... YouTube: Foo Fighters - My Hero (Official HD Video)

De tip :

heeft er voor zorgt dat m'n dochter weer een laptop heeft....nu vlug een ssd kopen en die r in zetten. Ook namens m'n dochter heel heel heel erg bedankt voor de tijd die u er in heeft gestoken ons te helpen.

• The_Doman
Mooi te lezen dat het nu dus wel werkt. :)
Rufus voegt zelf geen extra drivers toe dus waarschijnlijk was er toch iets niet in orde met de Windows installatie USB.
Pagina: 1