Wie heeft er tips voor mijn warmtepomp Installatie

Pagina: 1
Acties:

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Beste Tweakers,

Na het stookseizoen ben ik van plan om mijn cv-leidingwerk aan te gaan passen ter voorbereiding op een warmtepomp. Ik weet niet of het al gaat lukken om volgend jaar een warmtepomp te laten plaatsen, maar ik wil, om kosten te besparen, alvast zelf het leidingwerk aan gaan pakken.

Op dit moment staat de cv op zolder en de (toekomstige) warmtepomp wil ik in de voor- of achtertuin hebben.
Vanuit de cv komt een 22mm. cv-leiding die gesplitst wordt in 2 22mm. leidingen. 1 voor de voorkant en 1 voor de achterkant van de woning.
De 2 groeps vloerverwarmingverdeler is geplaatst in de meterkast, die ongeveer 2 meter van de voordeur staat. Mijn voortuin is echter maar 4,5 m. breed en ik heb begrepen dat de R290 warmtepompen niet binnen 1 meter van een deur geplaatst mogen worden.
Ik denk dus dat ik de warmtepomp in de achtertuin moet plaatsen.
Dat betekent dat de cv leidingen van de achterkant helemaal naar boven moeten, naar de voorkant en dan weer helemaal naar beneden en ik wil dan ook de leidingen uitvoeren in 28mm. cv-leiding, of 32 mm. mlb.
Om de stroomsnelheid zo min mogelijk te beperken vraag ik me af wat ik nou beter kan doen. Natuurlijk zo min mogelijk haakse knietjes gebruiken en zo veel mogelijk gebogen bochten.
Is 28mm. cv-leiding nog enigszins te buigen met een buigijzer, of kun je net zo goed kant en klare bochten gebruiken zoals bijvoorbeeld een radiatorbocht? Ik heb ook een 28mm. knelbocht gevonden, maar die is behoorlijk aan de prijs.
Is 32mm. mlb nog enigszins haaks te buigen, of kom je dan toch weer op een knietje uit? Ook heb je de vernauwing bij een koppeling, dus werkt ook tegen?
Ik wil het op mijn gemak doen, dus bijvoorbeeld een perstang huren doe ik liever niet. Dat betekent dat ik zo'n handmatige tang moet aanschaffen met de juiste persbekken, of is een knelfitting (dus zonder speciaal, duur gereedschap) dan misschien net zo handig?

De verdeler is nog met pomp, maar wil ik vervangen door een pomploze. De cv staat al een jaar of 4 ingesteld op max. 35 graden en daarmee krijg ik tot nu toe altijd de woning warm. Ingesteld op minimaal vermogen, maar helaas kan hij de warmte niet genoeg kwijt. De temperatuur loopt door tot 39 graden en dan schakelt hij een kwartiertje uit tot de temperatuur weer laag genoeg is.
2 jaar geleden heb ik op de bovenverdieping de oude T11 radiatoren vervangen door jaga convectoren met ventilatoren en sindsdien wordt het daar ook warm.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03:47

Seafarer

XXX

rokil schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:22:
Beste Tweakers,

Na het stookseizoen ben ik van plan om mijn cv-leidingwerk aan te gaan passen ter voorbereiding op een warmtepomp. Ik weet niet of het al gaat lukken om volgend jaar een warmtepomp te laten plaatsen, maar ik wil, om kosten te besparen, alvast zelf het leidingwerk aan gaan pakken.

Op dit moment staat de cv op zolder en de (toekomstige) warmtepomp wil ik in de voor- of achtertuin hebben.
Vanuit de cv komt een 22mm. cv-leiding die gesplitst wordt in 2 22mm. leidingen. 1 voor de voorkant en 1 voor de achterkant van de woning.
De 2 groeps vloerverwarmingverdeler is geplaatst in de meterkast, die ongeveer 2 meter van de voordeur staat. Mijn voortuin is echter maar 4,5 m. breed en ik heb begrepen dat de R290 warmtepompen niet binnen 1 meter van een deur geplaatst mogen worden.
Dat betekent dat de cv leidingen van de achterkant helemaal naar boven moeten, naar de voorkant en dan weer helemaal naar beneden en ik wil dan ook de leidingen uitvoeren in 28mm. cv-leiding, of 32 mm. mlb.
Om de stroomsnelheid zo min mogelijk te beperken vraag ik me af wat ik nou beter kan doen. Natuurlijk zo min mogelijk haakse knietjes gebruiken en zo veel mogelijk gebogen bochten.
Is 28mm. cv-leiding nog enigszins te buigen met een buigijzer, of kun je net zo goed kant en klare bochten gebruiken zoals bijvoorbeeld een radiatorbocht? Ik heb ook een 28mm. knelbocht gevonden, maar die is behoorlijk aan de prijs.
Is 32mm. mlb nog enigszins haaks te buigen, of kom je dan toch weer op een knietje uit? Ook heb je de vernauwing bij een koppeling, dus werkt ook tegen?
Ik wil het op mijn gemak doen, dus bijvoorbeeld een perstang huren doe ik liever niet. Dat betekent dat ik zo'n handmatige tang moet aanschaffen met de juiste persbekken, of is een knelfitting (dus zonder speciaal, duur gereedschap) dan misschien net zo handig?

De verdeler is nog met pomp, maar wil ik vervangen door een pomploze. De cv staat al een jaar of 4 ingesteld op max. 35 graden en daarmee krijg ik tot nu toe altijd de woning warm. Ingesteld op minimaal vermogen, maar helaas kan hij de warmte niet genoeg kwijt. De temperatuur loopt door tot 39 graden en dan schakelt hij een kwartiertje uit tot de temperatuur weer laag genoeg is.
2 jaar geleden heb ik op de bovenverdieping de oude T11 radiatoren vervangen door jaga convectoren met ventilatoren en sindsdien wordt het daar ook warm.
Weet je zeker dat je 28mm nodig hebt?

YouTube: Warmtepompen: Leidingwerk vervangen of hergebruiken?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-11 15:34
28 mm staal is prima te buigen met een pijpenbuiger. Ik heb een buiger met een dubbele rol, en met een beetje gewicht komen er mooie bochten uit.
In knelkoppeling-uitvoering zijn de bochten nogal aan de prijs, dus ik heb er destijds eentje gekocht, Met een paar bochten besparen heb je de aanschaf van een buiger er al uit.
Met als extra voordeel dat ik als kantoorklusser rustigaan de wijzigingen kon uitvoeren.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• rokil
  • Niet online
Dat filmpje heb ik pasgeleden gekeken en is inderdaad erg informatief.
Een jaar of 3 geleden zijn er hier 2 installateurs langs geweest en die vertelden beide dat de leidingen van 22 mm. vervangen moesten worden.
De redenen waren stromingsgeluid beperken, op zeker gaan dat het debiet voldoende kan zijn, waterinhoud van het systeem en er zitten nu een 22mm. leiding om de achterkant van de woning te voorzien en ook een voor de voorkant. Waarschijnlijk ook de stevige meerprijs hiervoor, maar dat werd niet verteld.
Op de begane grond van 40 m2 heb ik een 2 groeps vloerverwarming en 2 T22 van 140x35 radiatoren met ventilatoren. De vvw is aangelegd als bijverwarming, maar werkt zo goed dat hij eigenlijk hoofdverwarming is. Op de verdiepingen zijn 4 slaapkamers met 3 jaga's en nog 1 oude T11 radiator (die nooit gebruikt wordt). De systeeminhoud is dus niet zo veel en met grotere leidingen helpt dat al iets.
Verder moet ik sowieso het leidingtraject aanpassen, want zoals het nu is, loopt het kriskras over mijn zolderverdieping en kan ik bijvoorbeeld geen boiler kwijt, omdat de leidingen niet via de muur lopen, maar naar voren boven de ketel die 30 cm. boven de vloer hangt.
De hoofdleiding is dus 22 mm. en alle radiatoren, convectoren en vvw verdeler zijn aangesloten met 16 mm. mlb. Zou het dan voldoende zijn om de 22 mm. te houden van voor naar achter? Alleen de leidingen dus iets logischer aanleggen en de vvw verdeler vervangen en ook aansluiten op de 22 mm. i.p.v. 16 mm. mlb?

@Mjier Dus met een buiger met dubbele rol zou het wel te doen moeten zijn? En inderdaad rustig aan doen. In het verleden geen kantoorklusser, maar inmiddels dankzij de leeftijd wel enigszins beperkt ;(

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-11 15:34
rokil schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:30:
[...]

@Mjier Dus met een buiger met dubbele rol zou het wel te doen moeten zijn? En inderdaad rustig aan doen. In het verleden geen kantoorklusser, maar inmiddels dankzij de leeftijd wel enigszins beperkt ;(
Als je in de buurt bent (tussen Utrecht en Gouda) mag je het komen uitproberen. Heb nog wel een stukje buis liggen.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Seafarer

Seafarer

XXX

rokil schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:22:
Beste Tweakers,

Je cv pomp zo hard mogenlijk laten draaien en nadraaitijd 2min. of meer.
:)
rokil schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:30:
[...]

Dat filmpje heb ik pasgeleden gekeken en is inderdaad erg informatief.
Een jaar of 3 geleden zijn er hier 2 installateurs langs geweest en die vertelden beide dat de leidingen van 22 mm. vervangen moesten worden.
De redenen waren stromingsgeluid beperken, op zeker gaan dat het debiet voldoende kan zijn, waterinhoud van het systeem en er zitten nu een 22mm. leiding om de achterkant van de woning te voorzien en ook een voor de voorkant. Waarschijnlijk ook de stevige meerprijs hiervoor, maar dat werd niet verteld.
Op de begane grond van 40 m2 heb ik een 2 groeps vloerverwarming en 2 T22 van 140x35 radiatoren met ventilatoren. De vvw is aangelegd als bijverwarming, maar werkt zo goed dat hij eigenlijk hoofdverwarming is. Op de verdiepingen zijn 4 slaapkamers met 3 jaga's en nog 1 oude T11 radiator (die nooit gebruikt wordt). De systeeminhoud is dus niet zo veel en met grotere leidingen helpt dat al iets.
Verder moet ik sowieso het leidingtraject aanpassen, want zoals het nu is, loopt het kriskras over mijn zolderverdieping en kan ik bijvoorbeeld geen boiler kwijt, omdat de leidingen niet via de muur lopen, maar naar voren boven de ketel die 30 cm. boven de vloer hangt.
De hoofdleiding is dus 22 mm. en alle radiatoren, convectoren en vvw verdeler zijn aangesloten met 16 mm. mlb. Zou het dan voldoende zijn om de 22 mm. te houden van voor naar achter? Alleen de leidingen dus iets logischer aanleggen en de vvw verdeler vervangen en ook aansluiten op de 22 mm. i.p.v. 16 mm. mlb?

Misschien proberen een schema te maken en hier posten zodat iedereen erop kan reageren.

Als jij met 22mm van de WP direct naar de vloerverwarming kunt komen en dan 1 of meerdere radiatoren direct kunt meepakken van de begane grond dan heb je de helft van de warmte pomp te pakken. Dan kun je met de oude 22mm gewoon naar boven komen.
Heatgeek houd 6kW aan voor 22mm pijp. Dus als je warmte pomp niet groter is dan zou dat moeten lukken. Mits het natuurlijk een beetje netjes was aangelegd want het volle vermogen heb je natuurlijk nodig voor de boiler.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:44
Je kunt de boiler ook apart van de WP doen met een WPB. Bij de ketel heb je al een afvoerkanaal. Dan heb je richting zolder dus ook geen dikke leiding meer nodig. Ik zou sowieso de leiding tussen WP en boilervat zo kort mogelijk houden.
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

• rokil
  • Niet online
Mijn gasverbruik is al 4 jaar onder de 500m3 per jaar voor verwarming en sww, dus een heel grote warmtepomp heb ik niet nodig.
Helaas is dus de vvw aan de voorkant van mijn woning en de plaats voor de warmtepomp zal in de achtertuin moeten. Vandaar dat het misschien handiger is om de leidingen, die dus eerst 2 verdiepingen omhoog moet, dan naar voren en dan weer 2 verdiepingen naar beneden, toch uit te voeren in 28 of 32?
Via de kruipruimte kan ook niet. In de eerste plaats vanwege de isolatiedekens die onder de vloer hangen en ten tweede vanwege de plaatsing van de verdeler in de meterkast. De kleine ruimte is in de vloer gevuld met vvw slangen en elektra buizen.
CV pomp staat op 100% en 5 minuten nadraaitijd.

[ Voor 3% gewijzigd door rokil op 29-10-2025 21:39 ]

• Martin7182
@rokil heb je mijn post hierboven gelezen? Maak anders even een eigen topic aan. Je hoeft echt niet vanuit de tuin 2 verdiepingen omhoog en weer naar beneden.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Martin7182 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:59:
@rokil heb je mijn post hierboven gelezen? Maak anders even een eigen topic aan. Je hoeft echt niet vanuit de tuin 2 verdiepingen omhoog en weer naar beneden.
Precies.
Vanuit de tuin onder de keukenkastjes door, en een klein koofje in het toilet onder de trap door en in de meterkast. ;)

• rokil
  • Niet online
@Martin7182 Jazeker heb ik je post gelezen. Een aparte warmtepompboiler is ook zeker een optie, maar daar gaat het hier niet om.
Mijn huidige cv staat op zolder en is gescheiden in een voorkant en een achterkant. Als ik een warmtepomp neem komt deze of in de voortuin, of in de achtertuin te staan. De leidingen moeten dan dus van voor naar achter (of andersom) en dat gaat, op dit moment, via de zolder. Aangezien ik niet via de kruipruimte kan en geen leidingen dwars door de woonkamer en keuken wil, zie ik niet hoe dit anders kan.

Zoals @Seafarer vroeg, heb ik geprobeerd een schema te maken :
Huidige installatie met in blauw en rood de hoofdleiding 22mm. staal en in geel 16mm. mlb. Groen is de vvw verdeler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCOTChASZIg-9AnTcGTxxt-DkXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81d7VLdQZMpcAvjjjPCRsXiY.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn idee is om het uit te gaan voeren op deze manier:
In blauw en rood de hoofdleiding in 28mm., geel blijft gewoon 16mm. mlb. Aangezien in de hal nu helemaal niets zit, dacht ik daar ook een jaga te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyQhHDGSTJ86Fgr6RbtF1ugJKps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zYYDx7mlChwhFuFWE9Z4E9l.jpg?f=fotoalbum_large
Maar ik sta natuurlijk open voor betere ideeën, want daarvoor heb ik hier aangeklopt :)

• Martin7182
@rokil bij de vvw verdeler gebruik je sowieso een dikke buis (22/28 mm), die zou ik naar buiten doortrekken in een koof naar de WP. En dan op zolder een WPB. Dan kan de rest 22 mm gewoon blijven zitten.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

lekker de diepte in voor een specifieke installatie -> eigen topic :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Proton_ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:24:
[mbr]lekker de diepte in voor een specifieke installatie -> eigen topic :)[/]
Ja goed idee. :)

Pagina: 1