Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is het normaal dat een harde schijf zo klinkt? (2de hands)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Macley
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-11 13:32
Mijn vraag
Ik had deze schijf gekocht v&a aangeboden: HGST Ultrastar He10 (SATA 6Gbps, 512e ISE + Power Disable Pin... en alles werkt, maar vannacht merkte we thuis dat de schijf veel lawaai maakt. Is dit normaal met deze stats?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIfXlqMnL2DpN99XRYENCss1eGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvrcpHuNgkEBNsourQrfAB6i.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Crystal disk info/mark

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gegoogled over het geluid maar vind het lastig in te schatten omdat dit zo anders klinkt t.a.v. nieuwe schijven die jaren lang nog altijd heel stil zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Macley op 29-10-2025 18:39 ]

Alle reacties

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Het is meer de resonantie van dat dunne plankje wat het erg maakt. De schijf klinkt wel goed.

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 17:45

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Moet je er eens 4 in een nas stoppen...
Zijn erg snel., maar maken best een flink lawaai.

Vind ik geen probleem, betrouwbaarheid is belangrijker en dat zit met Ultrastar schijven wel snor.

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Is dat hoge gepiep er ook van?
Of is dat coil whine van iets anders?

Hij klinkt verder als een harde schijf.

Plankje kan wel iets dikker/zwaarder, dan trommelt hij minder.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@Macley Wat is precies de reden dat je voor deze schijf hebt gekozen en waar wordt hij voor gebruikt?

Die ultrastars zijn namelijk schijven die doorgaans in datacenters worden gebruikt en ze zijn ook een stuk luidruchtiger.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:33
Ik hoor een gezoem en wat ratelen / pruttelen voor de zoekoperaties van de leeskop.
Klinkt heel normaal.
Als de SMART waardes verder ook oke zijn, is dit een prima disk.

Gelukkig staat ie in de meterkast, dus een beetje lawaai is geen probleem, toch?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Tip welke ik ook laatst heb gedaan bij mijn synology NAS "velcro mod"

https://nascompares.com/g...cro-a-step-by-step-guide/

Ondanks dat dit soort schijven zijn nou eenmaal erg luid zoals al gezegd deze zijn niet echt voor thuisgebruik bedoeld. En dat plankje zal inderdaad ook zeker niet helpen je kan ook een dun rubber of foam matje eronder plaatsen om de vibraties wat op te vangen. maar helemaal stil zal het nooit worden.

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Voor SMART waardes zie ook: Check je SMART

Maar met 65400 uren zit je op 7,5 jaar non stop .. met €110/st betaal je ongeveer 1/3e van de prijs van een volledig nieuw product* wat ruim 1,5x volledig boekhoudkundig is afgeschreven. Dit is een zakelijke verkoper, ik zou 'm gewoon onder WKOA terugsturen voor zo'n prijs.

*m.u.v. die refurbished modellen die her en der als nieuw verkocht worden :X

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:45
Ik heb zelf een stuk of 10 van die schijven draaien, en volgens mij hoor ik niets vreemd. Bij mij zitten ze in een NAS ingebouwd en klinken ze een stuk minder hard, nadat ik die NAS op wat extra rubber voetjes heb gezet.
Door dat dunne plankje zal het bij jou wat duidelijker hoorbaar zijn.

Je koopt de schijven ook vooral voor de betrouwbaarheid. Van een batch van 10 schijven is er bij mij in 9,5 jaar tijd maar één stuk gegaan. Die laatste heb ik daarna nog prima kunnen gebruiken in een ander systeem en de SMART waarden waren in orde, maar de NAS vond 'm stuk.
Die oude schjijven doen nu dienst als cold storage en ik heb nieuwe gekocht omdat ik meer storage nodig had.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Macley
Hi allemaal!
Dankjulliewel voor al jullie reacties!

Om het kort samen te vatten, de reden dat ik deze kocht via tweakers 2de hands was dat ik simpelweg wat meer storage wilde maar nog niet eerder een luide schijf gehad had, had altijd eerste hands gekocht en dat was maar 2 en 4TB.

Plankje is idd een ding, ik heb als een brute force methode een handoek eromheen gewikkeld (niet aan de achterkant!) en de temps terwijl deze nog als raid 0 wordt opgesteld, rond de 33/32 grade is. Ikzelf denk ook dat de meterkast/vibraties deels het erger maken, maar ikzelf woon nog thuis en pap duwt toch meer aan dat het gewoon de HDD is.

Wel fijn om te weten dat het gevoel wat ik had qua geluid wel klopt en dat het geen ongezonde schijf is, alleen eentje niet bedoelt voor thuis (vanwege de herrie).

Ik ga proberen met de verkoper erover te hebben of ik deze kan terugsturen en dan de verzendkosten op me neem (is 8 euro om terug te sturen). Hij heeft wel hele goeie reviews dus hoop dat hij het begrijpt, anders zal ik hem moeten doorverkopen voor verlies (echter wel met meer informatie over de schijf!)

Nogmaals dankjewel allemaal voor jullie tijd, kennis en reacties!

• testkonijn
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:12
Ook wel eens een luidruchtige hitachi gehad (sommige seagates ook vroeger) Ik kon van die modellen wel in het crystal disc info programma (top)functies-geavanceerde functies--aam/amp beheer
de schijf op stil gebruik zetten dat deed wel een hoop met het geluid het probleem was dat crystal disc info de instelling niet onthoud meen ik dus met een restart pc was de stil instelling weer ongedaan gemaakt als ik het me goed herinner
Met schijven van de laatste tijd is het meestal niet instelbaar maar je ziet snel genoeg of het aanklikbaar is en te wijzigen met de hitachi volgens mij wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUgksxiQA41QzrUS3MrDkeQaW8c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RRyTf9l1IryQzoia6mjULLcm.jpg?f=user_large

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:26
De hierboven afgebeelde SMART tabel ziet er gooed uit, geen reden voor bezorgdheid.

• Macley
hi @testkonijn ! Heb de schijf uit de nas gehaald (en daarmee de raid 0 die pas klaar was verbroken) maar helaas is die bij bij ook uitgeschakeld, kon wel iets met prestaties doen maar dat bleef niet zitten na een reboot helaas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yvEDPCt8sJVscb50zGtXo1d6HI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFzhDkeovRHWt7qUXcwkdErN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben momenteel met de verkoper in gesprek of hij een stillere heeft en ik deze kan terugsturen voor die (natuurlijk 2x nogmaals verzendkosten dan). Maar heb ook gevraagd of ik het geld terug kan krijgen stel hij heeft geen stilleren.

Fingers crossed!
Pagina: 1