Advies nieuwe laptop kantoor gebruikt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiellus
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-10 19:39
Ik ben op zoek naar advies voor een laptop voor op kantoor. Heb nu een Acer A715, maar hij wordt ouder en langzamer. Wat me vooral irriteert is de ventilator die continue aan en uit gaat.
Wat ik zoek is een laptop voor kantoor, die snel is en ook snel aan is, makkelijk kantoortaken en internet gebruik aankan, een mat scherm heeft, en niet zoveel geluid maakt. Ook belangrijk: hij moet een numeriek toetsenbord hebben :)

Heeft iemand ervaring met welke laptops of merken hieraan kunnen voldoen? Ik heb zelf al gekeken naar de Thinkpad serie van Lenovo, maar dan zie ik door de bomen het bos niet meer omdat er zoveel soorten zijn en de rode trackpoint heb ik niet nodig. Ik heb ook gekeken naar de Latitude van Dell maar die zien er wat ouderwets uit naar mij mening. Mijn budget is rond de 1500 euro.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:47

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiellus
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-10 19:39
Ik houd niet zo van HP als merk. Iemand ervaring met de Dell Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Michiellus schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:21:
Ik ben op zoek naar advies voor een laptop voor op kantoor. Heb nu een Acer A715, maar hij wordt ouder en langzamer. Wat me vooral irriteert is de ventilator die continue aan en uit gaat.
Ik weet niet welke CPU erin zit?
Je kan dan in ieder geval eens proberen de Turbo Boost instellingen aan te passen naar minder agressief en/of uitschakelen.
Dat kan, afhankelijk van de processor, soms ook al veel schelen wat betreft warmte en hinderlijk fan geluid.

Dell Latitude fan blijft constant draaien
Lenovo laptop fan heeft twee settings: low en straaljager
The_Doman schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 00:09:
Beter/efficiënter is om de Turbo Boost instellingen naar minder agressief te zetten of helemaal uit te schakelen tijdens batterijgebruik.
Dat kan echt al heel veel warmte/lawaai/batterijduur schelen bij laptops.
Vooral moderne laptops hebben vaak een heel erg agressief boost gedrag, vaak tot aan throttling toe.
Helemaal niet nodig tijdens normaal gebruik op batterij.
Ik schakel Turbo Boost dat dan ook standaard uit met batterijgebruik bij mijn eigen laptops en bij kennissen.
Speciaal dus voor langdurig (school) gebruik zeer aan te raden!

Windows heeft daarvoor een speciale energie instelling die helaas standaard verborgen is.
Ja kan dan eventueel ook een apart aangepast energieschema daarvoor aanmaken.
Crtl.blog: Disable processor boost mode to prolong your battery life
Enable Processor Boost Mode Control in Windows
If your laptop’s CPU is running very hot and you’ve tried to undervolt it, you’ve probably discovered there’s no easy way to do so—especially on laptops whose BIOS doesn’t expose those controls. I ran into the same issue with my Ryzen 7 5800H, despite numerous attempts, I couldn’t undervolt because the firmware simply wouldn’t allow it. While it may seem drastic, disabling Turbo Boost is one workaround—and you might be surprised how little real-world performance you lose by turning it off.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large