Films afspelen vanuit harde schijf op tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syphrone
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:58
Ik heb al heel veel afgezocht maar zie steeds verschillende antwoorden en de vraagstelling dan ook net iets anders maar kom er dan zelf niet achter of ik dat nu nodig hebt of toch iets anders.

Daarom toch de vraag hier:
Ik wil een heel deel van mijn oude DVD/BluRay & UHD collectie op een harde schijf zetten (Past niet allemaal op mijn laptop en heb geen 4K speler meer en wil die eigenlijk ook niet aanschaffen meer). Nu wil ik simpel die films wel eens afspelen op mijn tv en ook Dolby Atmos dan gebruiken.

Ik heb een oudere OLED55BX tv nog uit 2020 ofzo dus weet niet wat de mogelijkheden hiermee zijn. Krijg dit ook niet helemaal uitgevonden dan dat er een USB poort op zit waar ik volgens mij een harde schijf op kan aansluiten.

Maar nu ben ik dus gaan googlen of dit echt zo simpel is een externe SSD kopen met USB-A aansluiting en dan daarop alles zetten en dan inpluggen en afspelen.
Hierop krijg ik soms wel het antwoord dat dit mogelijk is maar een andere keer krijg ik weer te lezen dat je dan een nvidea shield tv pro nodig hebt. Weer een ander zegt dat Apple TV een goede keuze is. En weer ergens anders zie ik iets met een plex server.

Ik wil in ieder geval mijn laptop niet gebruiken en aan zetten om een film af te spelen. Wil alleen die gebruiken om af en toe nog een film erbij te zetten.
Ook zie ik weer opties als een NAS voorbij komen maar dat je dan wat meer kennis nodig hebt.
En ook in oudere fora zie ik My Cloud van WD langs komen. Maar volgens mij is dit er niet meer.

Iemand die mij kan helpen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen en wat ik dan echt nodig heb?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:59
Je tv heeft nog USB 2.0.
Een dvd rip op h264 kan hij wellicht wel spelen, bluray kun je vergeten.
Zeker de 4k blurays hebben te hoge bandbreedte nodig, die werken alleen van ssd op usb 3.

Mijn suggestie zou zijn om idd een speler te zoeken. Ik heb een media pc, maar daarmee is surround wat complex, dat geeft windows niet door.

Een apple tv kan, maar dan kun je geen eigen content afspelen. Of alleen via het netwerk/casten van je mac/ipad, en daar past een 4k bluray ook niet over.

Een nieuwe tv, met usb 3, en een externe ssd, dat is zeker weten success. Dan kun je alles afspelen, ook 4k blurays. Dit is wat ik doe:
uitvoering: Transcend ESD310 1TB Zwart

En btw: 100 Mbit ethernet is ook niet snel genoeg.

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 25-10-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:28

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Max snelheid via ethernet us 100mbit. Je zou vanaf een NAS dan met max 100Mbit bitrate kunnen streamen bijvoorbeeld.. alleen volledige 4KBD-rips met 100+mbit streams kun je dan niet kijken. Een eigen encode van jouw disc met een iets lagere bitrate is dan mogelijk de oplossing. :)

Een Shield of andere goede streamer zal alles kunnen afspelen voor je. Een nieuwe tv kan natuurlijk ook, maar dat is aanzienlijk duurder dan bv een Shield :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:32
jeroen3 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:52:
Je tv heeft nog USB 2.0.
Een dvd rip op h264 kan hij wellicht wel spelen, bluray kun je vergeten.
Zeker de 4k blurays hebben te hoge bandbreedte nodig, die werken alleen van ssd op usb 3.
Waarom eigenlijk? UHD blu ray piekt op 144Mbps, ruim onder de mogelijkheden van usb 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@hcQd Ik kan je uit ervaring vertellen dat het op beide mijn tv’s niet werkt op de usb 2 poort. Alleen de usb 3 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syphrone
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:58
Een nieuwe tv was nog niet direct mijn plan. Deze werkt nog meer dan prima. Dus om daar een kostenpost van te maken wil ik niet.

Wat ik dan begrijp zou ik een shield icm een een SSD moeten pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
De shield moet het ergens vanaf afspelen.
Als deze een gigabit ethernet verbinding heeft kan dit ook vanaf een snelle NAS.

Wat die NAS dan precies moet ondersteunen weet ik niet, want ik heb geen Shield.

Ik heb een NAS, en dan kan ik via ethernet blu-rays of gecomprimeerde via DLNA afspelen op de TV.
Ik heb gevonden dat "Overall bit rate" dan onder de 40 Mb moet blijven, meestal <30 GB per film.

"Linux ISO's' WEB-DL werken altijd. Dat kan bijna nog over een nat stuk touw, want dat is <15 GB ernstig gecomprimeerd.

Qua storage is een NAS wel prijsvriendelijker dan een erg grote externe SSD.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 25-10-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:57
Je kan ook nog via WiFi proberen hoeveel je daarmee haalt?

NAS-alternatief voor delen van USB-storage over netwerk?

LG CX TV: Downloadsnelheid laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Omdat dit toch richting aankoopadvies gaat, geef ik je topic even een zetje die kant op.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1