Welke slimme rookmelder?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-10 15:33
Dag, mijn rookmelder is stuk en ik zit nu te denken aan een slimme rookmelder.
Een aantal draadjes doorgelezen en gegoolged, etc. Maar ja, welke? Dus even een paar vragen.

Mijn situatie is: HomeAssistant en Philips Hue bridge met een aantal lampen en sensoren.

Geen Zigbee basisstation en hoef ik ook niet en dus denk aan deze:
Heimann ZigBee 3.0 Rookmelder HS1SA

Als ik dat zo lees kan ik deze zonder Zigbee basis station koppelen aan HA. Correct?
Via HA kan ik dan ook verder programmeren mbt notificaties, battterij status, etc.
En als ik meerdere neem kan ik waarschijnlijk allen af laten gaan als er eentje rook detecteert.

Ik vind de prijs wel ok. Amazon heeft ook Heiman, wat goedkoper, maar ik lees daar niks over HA koppeling.

gr Marten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:53
Ik heb er een aantal geprobeerd, en ben blijven steken bij de fibaro Z-wave. Niet de goedkoopste maar deze werken perfect.

Begonnen met zigbee sensoren van aqara maar deze geven veel false meldingen en het netwerk is niet stabiel genoeg.

Daarna wifi versies gekocht en daar is het netwerk niet zo stabiel en verbruikt hij veel stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:30
mrenkema schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:28:
Dag, mijn rookmelder is stuk en ik zit nu te denken aan een slimme rookmelder.
Een aantal draadjes doorgelezen en gegoolged, etc. Maar ja, welke? Dus even een paar vragen.

Mijn situatie is: HomeAssistant en Philips Hue bridge met een aantal lampen en sensoren.

Geen Zigbee basisstation en hoef ik ook niet en dus denk aan deze:
Heimann ZigBee 3.0 Rookmelder HS1SA

Als ik dat zo lees kan ik deze zonder Zigbee basis station koppelen aan HA. Correct?
Via HA kan ik dan ook verder programmeren mbt notificaties, battterij status, etc.
En als ik meerdere neem kan ik waarschijnlijk allen af laten gaan als er eentje rook detecteert.

Ik vind de prijs wel ok. Amazon heeft ook Heiman, wat goedkoper, maar ik lees daar niks over HA koppeling.

gr Marten
Niet verder gelezen dan jouw post maar het lijkt me sterk dat een Zigbee device kan werken met welke tool danook zonder Zigbee bridge/basisstation. Je devices zullen toch Zigbee moeten kunenn praten tegen iets wat het verstaat lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:45
Maeslant schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:18:
Ik heb er een aantal geprobeerd, en ben blijven steken bij de fibaro Z-wave. Niet de goedkoopste maar deze werken perfect.
.
Ik heb persoonlijk gekozen voor de Heiman Slimme Rookmelder Z-wave Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-10 15:33
babbelbox schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:21:
[...]

Niet verder gelezen dan jouw post maar het lijkt me sterk dat een Zigbee device kan werken met welke tool danook zonder Zigbee bridge/basisstation. Je devices zullen toch Zigbee moeten kunenn praten tegen iets wat het verstaat lijkt mij.
Nou, ik heb een Zigbee stekker en die kan ik prima aansturen via Philips Hue en HA.
Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Ik ben ook aan het oriënteren voor rookmelders die ik kan koppelen met ha, zodoende kwam ik onder andere dit topic tegen.

Om te beginnen heb je een zigbee antenne nodig aan je ha kastje. De Philips hue bridge werkt ook over zigbee, maar die is beperkt in mogelijkheden. Lampen en slimme stekkers aansturen gaat perfect, dat doe ik thuis ook. Maar verbruik van slimme stekkers meten en doorgeven aan ha kan de hue bridge al niet. Rookmelders koppelen lukt ook niet. Voor mijn zigbee netwerk gebruik ik een antenne van sonoff. Voordeel van een aparte hue bridge voor je lampen is dat ze blijven werken ha een hikje heeft of wanneer ha een update nodig heeft.

Aangezien voor mij het een must is dat de rookmelders werken wanneer ha eruit zou klappen , is voor mij een directe koppeling onderling een must. Ha moet met de gegevens rolluiken omhoog sturen, zonnescherm intrekken en verlichting aan schakelen. Vals positief is uit de boze, dan is het hier snel gedaan met automatisering.

Er zijn onlangs meerdere topics over geweest, wellicht heb je daar ook wat aan:
Aankoopadvies rookmelders - Home Assistant
Smart rookmelder met Zigbee?

Ondertussen blijf ik ook nog even doorzoeken naar de beste set-up, met zowel 2 bedraadde rookmelders, enkele op batterij en CO melders.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
mrenkema schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:05:
[...]

Nou, ik heb een Zigbee stekker en die kan ik prima aansturen via Philips Hue en HA.
Vandaar mijn vraag.
Dat werkt alleen wanneer Hue die rookmelder ook pakt en dat is geen garantie. Ik zou bij deze een Sonoff stick nemen of anders voor iets als Frient gaan. Die laatste bevallen mij erg goed.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Pagina: 1