Smart rookmelder met Zigbee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
Ik wil rookmelders (9 stuks), een koolmonoxidemelder (1 bij de CV-ketel in de kelder) en een hittesensor (1 in de keuken) aanschaffen voor mijn huis. Het liefst wil ik ze koppelbaar hebben. Ik heb echter enkele twijfels waar ik graag advies over zou willen krijgen.

Allereerst twijfel ik tussen 230V of batterijgevoede melders. Bij de verbouwing zijn er helaas geen 230V-aansluitingen in het plafond gemaakt voor rookmelders, maar volgens mij zou ik ze ook gewoon op de centraaldoos kunnen aansluiten (kapje eraf, rookmelder erop). Aan de andere kant gaan batterijmelders ook zo'n 10 jaar mee, wat me ook een goede optie lijkt. Bovendien kan ik zelf bepalen waar ik ze ophang.

Daarnaast heb ik thuis een Zigbee- (en wifi-)netwerk. Het Zigbee-netwerk moet ik nog volledig installeren (zoals het koppelen van alle lichtschakelaars), maar misschien is het handig om ook de melders op dit netwerk aan te sluiten? Mijn doel is om gealarmeerd te worden als ik niet thuis ben en er rook, koolmonoxide of hitte wordt gedetecteerd. Misschien is dit echter ook mogelijk met wifi-gekoppelde melders, wat mijn opties zou uitbreiden.

Het allerbelangrijkst is de betrouwbaarheid van de melders. Daarom gaat mijn voorkeur niet uit naar een onbetrouwbaar, onbekend merk. Ook moeten de melders blijven werken als het netwerk wegvalt.

Hebben jullie advies voor mijn beoogde setup? Ik overweeg bijvoorbeeld de FireAngel ST-630 met een Zigbee-module, hoewel deze combinatie wel prijzig is (ongeveer 70 euro per kamer).

Benieuwd naar de suggesties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Justin_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:27:
Daarnaast heb ik thuis een Zigbee- (en wifi-)netwerk. Het Zigbee-netwerk moet ik nog volledig installeren (zoals het koppelen van alle lichtschakelaars), maar misschien is het handig om ook de melders op dit netwerk aan te sluiten? Mijn doel is om gealarmeerd te worden als ik niet thuis ben en er rook, koolmonoxide of hitte wordt gedetecteerd. Misschien is dit echter ook mogelijk met wifi-gekoppelde melders, wat mijn opties zou uitbreiden.
Dit soort acties hangen vooral af van de software die je verder gebruikt. De sensoren geven door dat ze iets meten; of die meetwaarde nou via zigbee of wifi gaat maakt voor de uiteindelijke melding op je telefoon niet uit.

Zigbee is wel een stuk zuiniger dan wifi, daarom ben ik zelf ook voor zigbee gegaan.
Het allerbelangrijkst is de betrouwbaarheid van de melders. Daarom gaat mijn voorkeur niet uit naar een onbetrouwbaar, onbekend merk.
Voor rookmelders bestaat een bepaalde norm (EN14604) die je kunt checken. Maar als je de rookmelder koopt bij een Nederlandse webshop met een goede reputatie, dan zit het wel snor.
Ook moeten de melders blijven werken als het netwerk wegvalt.
Dat is, voor zover ik weet, altijd het geval. De melder maakt altijd herrie, het enige wat niet werkt als er iets mis is met je netwerk is de sensorwaarde doorgeven aan de rest van je smarthome. Maar de rookmeldfunctie is niet afhankelijk van communicatie met andere devices.
Hebben jullie advies voor mijn beoogde setup? Ik overweeg bijvoorbeeld de FireAngel ST-630 met een Zigbee-module, hoewel deze combinatie wel prijzig is (ongeveer 70 euro per kamer).
Dat kan goedkoper. Ik weet niet waarom je specifiek deze rookmelder noemt (heeft hij speciale functionaliteiten?) maar je hebt een zigbee rookmelder ook voor de helft (Heiman). Zelf heb ik thuis 5 Heiman rookmelders en die werken perfect. Die van KaKu zijn zelfs nog iets goedkoper, zeker als je voor een 3-pack gaat. Komt volgens mij allemaal uit dezelfde fabriek, gezien het uiterlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 14-10-2024 13:13 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:41
Ik ben hier ook wel eens mee bezig geweest en binnen kort wil ik het bij een goede vriend hier eens over hebben. Die hebben een zeer groot huis, waarbij de koppeling onderling van de rookmelders een belangrijke is.

Je noemt betrouwbaarheid van de melders als belangrijk punt, wat een goed punt is, al zou ik het eerder de kwaliteit van de sensors noemen.

Persoonlijk zie ik nog een extra nadeel, al zoek jij het voornamelijk voor externe communicatie (of informatie).
Ik zag ook nog als risico dat bij bijvoorbeeld een brand de wifi of zigbee controller kan uit kan vallen en dus onderlinge communicatie niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Gizz schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:03:
Voor rookmelders bestaat een bepaalde norm (EN14604) die je kunt checken. Maar als je de rookmelder koopt bij een Nederlandse webshop met een goede reputatie, dan zit het wel snor.

Dat kan goedkoper. Ik weet niet waarom je specifiek deze rookmelder noemt (heeft hij speciale functionaliteiten?) maar je hebt een zigbee rookmelder ook voor de helft (Heiman). Zelf heb ik thuis 5 Heiman rookmelders en die werken perfect. Die van KaKu zijn zelfs nog iets goedkoper, zeker als je voor een 3-pack gaat. Komt volgens mij allemaal uit dezelfde fabriek, gezien het uiterlijk.
Ik zie dit type/formaat ook veel bij Ali voorbij komen. Dat zou mij een beetje achterdochtig maken in de kwaliteit.
Hoe betrouwbaar zijn deze KaKu of Heimand rookmelders? Zijn het niet gerebrand ALI producten met een matige kwaliteit?
Hoeft niet, maar rookmelders kunnen best cruciaal zijn, als je ze een keer nodig hebt.
Als je ze nodig hebt, moeten ze gewoon werken. Ondanks certificering, kan er zoals vaak testen laat zien, de nodige kwaliteit verschillen in zitten.
Dat is, voor zover ik weet, altijd het geval. De melder maakt altijd herrie, het enige wat niet werkt als er iets mis is met je netwerk is de sensorwaarde doorgeven aan de rest van je smarthome. Maar de rookmeldfunctie is niet afhankelijk van communicatie met andere devices.
Het kan alleen van toepassing zijn indien de rookmelder op zolder geplaatste is en afgaat, je mogelijk beneden het niet doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Rolfie veel van deze rookmelders zijn niet onderling koppelbaar: je kunt alleen de sensor uitlezen, niet een rookmelder een commando sturen om af te gaan.

Over de kwaliteit: KaKu is een Nederlands merk en de rookmelders voldoen volgens hen aan de norm. Dan houdt het voor mij een beetje op met verder graven en is het goed genoeg. Ja, de behuizing wordt voor meer merken gebruikt, maar dat zegt nog weinig over de binnenkant. Tegelijkertijd is een optische sensor die een alarm laat afgaan geen rocket science. Volgens de consumentenbond hoeft een goede rookmelder niet veel te kosten en moet je op de 14604-norm letten. Ze raden direct kopen in China af, maar dat doe je niet bij KaKu.

Anekdotisch: de Heimans doen het bij mij prima en maken een hels kabaal. Ze zijn ook niet ongevoelig of zo, dat ze het pas doen bij veel rook. In mijn schuur heb ik de Heiman verwijderd omdat hij steeds getriggered werd door vocht in de lucht. Op die plek ga ik nog een zigbee hittemelder plaatsen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Gizz schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:27:
@Rolfie veel van deze rookmelders zijn niet onderling koppelbaar: je kunt alleen de sensor uitlezen, niet een rookmelder een commando sturen om af te gaan.

Over de kwaliteit: KaKu is een Nederlands merk en de rookmelders voldoen volgens hen aan de norm. Dan houdt het voor mij een beetje op met verder graven en is het goed genoeg. Ja, de behuizing wordt voor meer merken gebruikt, maar dat zegt nog weinig over de binnenkant. Tegelijkertijd is een optische sensor die een alarm laat afgaan geen rocket science. Volgens de consumentenbond hoeft een goede rookmelder niet veel te kosten en moet je op de 14604-norm letten. Ze raden direct kopen in China af, maar dat doe je niet bij KaKu.

Anekdotisch: de Heimans doen het bij mij prima en maken een hels kabaal. Ze zijn ook niet ongevoelig of zo, dat ze het pas doen bij veel rook. In mijn schuur heb ik de Heiman verwijderd omdat hij steeds getriggered werd door vocht in de lucht. Op die plek ga ik nog een zigbee hittemelder plaatsen :)
Ze mogen een Nederlands merk zijn, veelal gebruiken ze Tuna rebranded techiek en infrastructuur.

Ik kan bijvoorbeeld een ouder type nummer vinden, wat zowel Trust al KaKu is.
https://community.homey.app/t/kaku-trust-smoke-detectors-zsdr-850-zigbee/52688

Daarmee wil ik niet zeggen dat het een slecht merk is of kwaliteit problemen heeft. Maar KaKu kan gebruik maken van rebranded techniek, waarbij mogelijk kwaliteitsverschil in zitten (maar hoeft dus ook niet het geval te zijn). Dit zien we vaker bij veel techniek van Zigbee dat het gewoon rebranded is.

Het zou voor mij een reden zijn, om mijn vraagtekens bij te hebben. Dit zijn dingen waarbij kwaliteit van belang is. En testen laat toch ondanks normen, de nodige kwaliteit verschil zien tussen rookmelders.
Maar dat is mijn ervaring en gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
@Rolfie welk merk heeft jouw voorkeur?

In volgorde van belangrijkheid

1. Betrouwbaarheid
2. Betrouwbaarheid
3. Betrouwbaarheid
4. Koppepbaarheid