Fritzbox icm Proximus / Scarlet fiber

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:12
Ik zit een beetje in volgend conflict met mijn provider Scarlet (dochteronderneming van Proximus).
Ik wil mijn eigen modem gebruiken (Frtizbox 7530 AX). Deze hoort normaal perfect met die andere operator Edpnet (dat ook het fiber netwerk van Proximus gebruikt) te werken, maar het werkt dus niet.

Scarlet is natuurlijk weinig behulpzaam en stuurt mij gewoon naar de specificaties waar het toestel moet voldoen (https://www.scarlet.be/da...deline_v1-NLD-Scarlet.pdf). De helpdesk van Frtizbox (hoewel behulpzaam) zegt dat er niets aan het toestel scheelt.
Op mijn uitdrukkelijke vraag of het toestel compatibel is met wat er staat in die technische specificaties krijg ik echter geen uitdrukkelijk antwoord.

Het toestel is aangesloten als volgt:
ONT toestel van Proximus > Fritzbox op LAN1 (Internet Service provider in Fritzbox ingesteld als Scarlet met Fiber over WAN).
Normaal de "correcte" configuratie.

Ik twijfel enorm aan de eerlijkheid van Scarlet. Inmiddels is de onbudsman (iemand die bemiddeld in geschillen) erbij betrokken en kwam Scarlet nog maar net af met "ah ja, we hebben een schakelaartje aangezet zodat je dit mag gebruiken", dit na 20x contact te hebben gehad met hun helpdesk |:(

Heel concreet vraagje hier: zijn hier mensen die een Fritzbox toestel werkend hebben gekregen met Scarlet / Proximus fiber?
Iemand een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:44
Eigen apparatuur is eigen verantwoordelijkheid, daar gaat Scarlet je inderdaad niets over kunnen zeggen. Werkt de verbinding wel met de modem van Scarlet overigens en welke modem is dat? Als je een oude bbox3 hebt gebruik je vlan10 met pppoe op je eigen router (zelfde als EDPnet), heb je een nieuwere internetbox dan gebruik je vlan20 met DHCP. De configuratie bij je provider verschilt afhankelijk van welke modem ze hebben voorzien.

Correcte instellingen Mobile Vikings ( BE ) icm Unifi

Ander dochtermerk van Proximus, zelfde verhaal als hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:49

KrazyJay

Ik heb al vanalles aan de Px fiber gehad. Fortigates, Fritz, allemaal direct aan de ONT met ethernet, met en zonder IPTV.

Welke router heb je van Scarlet ontvangen en heb je die al werkend gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
Bedankt alvast voor de reacties.
Eigen apparatuur is eigen verantwoordelijkheid...
Werkt de verbinding wel met de modem van Scarlet overigens en welke modem is dat?
Ben ik me inderdaad van bewust, maar natuurlijk wel zeer lastig om 20x al proberen te belle naar Scarlet om na een maand te horen: ah we zijn vergeten een schakelaar om te draaien. Schept eigenlijk weinig vertrouwen dat er misschien niet nog iets anders aan hun kant is dat ze moeten doen, waar ze nog niet van bewust zijn.
Nadeel is ook dat ik er zelf zeer weinig verstand van heb. Ik ken wel iets van computers en dergelijke, maar vraag me niet wat VLAN, ARP en dergelijke zijn.

Momenteel draait de Fritzbox achter de modem van Proximus/Scarlet (Segemcom b-box 3V+) met als instelling "Existing connection over LAN" en dit werk inderdaad.

Wil ik echter die modem van Scarlet eronderuit (en de Firtzbox direct aan het ONT toestel verbinding), dan heb ik niet veel opties om in te stellen. Je moet daar "simpelweg" uit het lijstje Scarlet kiezen en dan neem ik aan dat de Fritzbox de juiste instellingen zal laden. Of die werkelijk VLAN20 neemt en niet VLAN10 is mij een raadsel (geen idee hoe ik dit kan nagaan).
Een mogelijkheid is dat het hier inderdaad foutloopt. De helpdesk van Fritzbox heeft ook al gevraagd naar de gebruikte modem van Scarlet en heb hen ook de specificaties meegedeeld dat Scarlet voorziet. Heb ook al enkele malen uitdrukkelijk gevraagd of het toestel compatibel is met deze specificaties, maar nog geen antwoord op die specifieke vraag.

Ga is custom configuratie doen, dan kan ik iets meer invoeren zoals:
Geen login gebruiken
VLAN zet ik op 20
PBit waarde staat standaard op 0 (gezien de specs van Scarlet niets specifiek vermelden hierover).
Obtain IP via DHCP met als DHCP host name als waarde fritz.box (lijkt me precies wat vreemd, maar weet geen andere waarde in te voeren).

Heb al verschillende varianten hierop geprobeerd (wel login gebruiken, VLAN toch op 10 gezet maar door gebrek aan andere input de andere waardes zo gelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:44
Je hebt een bbox3v+, je lijn verwacht dus een pppoe verbinding. Dan stel je die in op vlan 10 met login xxx@SCARLET en bijbehorend wachtwoord (waarbij xxx per klant verschilt). Die login moet je van Scarlet ontvangen hebben, of het is terug te vinden als je bij hen online in logt. Ze moeten die login sowieso geven in het kader van vrije modem keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
De login gegevens heb ik inderdaad (via Mijn Scarlet).
Heb de configuratie gezet op
VLAN 10 met login gegeven en het aangemaakte wachtwoord, maar faalt met volgende foutmelding:
The internet connection check failed. The internet service provider is not responding to PPPoE packets. Repeat the test at a later point in time.

Eerste keer dat ik een werkelijke foutmelding krijg (normaal is het een onbekende reden).
Pagina: 1