Vraag

• webdevotion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-06 06:47
Sinds vandaag hebben we internettoegang via Mobile Vikings. Nu ben ik op zoek naar de correcte instellingen op mijn Ubiquiti / Unifi apparaten zodat ik deze kan blijven gebruiken. Mobile Vikings support geeft niet echt thuis. Overbelast :X

In de comments op een nieuwsartikel vertelt @Greug dat hij deze setup voor mekaar heeft, zelfs zonder de bbox er tussen ( modem die je van MV / Proximus krijgt ).

Dit is mijn setup:

code:
1
fiberkabel > proximus omvormer (?)  > ethernet kabel > wan poort Unifi Security Gateway (USG) > Unifi Switch > Access Points

Wat ik denk nodig te hebben voor de PPPOE verbinding vanop mijn USG:
- username ( = xxx@wholesale_pro, gevonden in de admin GUI van de bbox )
- paswoord ( = "user password" vanop de bbox sticker )
- VLAN ID ( = 10 )

Maar met deze instellingen wilt het me maar niet lukken. Heeft er iemand screenshots / tips voor mij om dit voor mekaar te krijgen?

Dank je!

Alle reacties

• webdevotion
Op Userbase vond ik ook wat flarden informatie:
https://userbase.be/forum...29336&hilit=pppoe#p929336
Je kan gewoon je eigen router gebruiken zonder de BBoX. Is al meerdere malen vermeld hier.
Hier ook Fiber zonder bbox. Gewoon rechtstreeks van de ONT -> Router.
Inloggen op de BBoX, en je PPPoE login kopieren.
Wachtwoord is gelijk aan login zonder de @wholesale_pro

• webdevotion
Denk dat ik er net in geslaagd ben om internetverbinding te maken via bedraad internet.
Daarnet las ik de laatste quote vanop Userbase nogmaals:
Wachtwoord is gelijk aan login zonder de @wholesale_pro
Dus ik moest als username 1234@wholesale_pro gebruiken en als wachtwoord 1234. Met VLAN ID 10.

Voor de Unifi gebruikers: eens dat je de USG hebt 'geadopteerd' kan je alle instellingen doorvoeren onder:
Unifi > Settings > Internet > WAN ( zo heet eerste item in lijst bij mij ). De USG zal deze instellingen dan automatisch overnemen na bewaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D37T5BDOcYtH2KOLUqoH3plA0nQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vAl2hF2UWbijGXgFdRUULFnE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:40
Je gebruikt het verkeerde wachtwoord. User password op de bbox gebruik je om in de bbox iets in te stellen. Je login en paswoord voor de PPPoE verbinding dien je van de provider te krijgen. Proximus geeft deze standaard en is zelfs aan te passen online. Bij Scarlet heeft het erg lang geduurd voor ze deze gegevens verstrekken maar die doen het inmiddels ook. Mobile Vikings is vrij nieuw, geen idee of ze dit doen. Kijk eens rond op je account bij hen, anders kun je ze eens bellen en vriendelijk vragen/uitleggen. Waarom providers hier soms moeilijk over doen is mij overigens een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webdevotion
@Andros bedankt voor de re:, maar het is dus opgelost met de gegevens die je in de Admin UI van de BBox terug vindt. Ondertussen draait ons internet netwerk hier een week zonder hickups.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ishy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
vandaag config gedaan in de UDM Pro. BBox zelfs niet uitgepakt, onmiddellijk helpdesk gevraagd om de PPoE login, vlan op 10 gezet en werkte onmiddellijk top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diongos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-12-2023
zit al 2 dagen te sukkelen om de PPPoe aan de praat te krijgen.

De settings die ik heb verkregen zijn correct maar de connectie komt niet up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
Welke modem heb je gekregen van Mobile Vikings? PPPoE wordt gebruikt als je een bbox3v+ hebt. Heb je de nieuwe internet box dan kun je dat vergeten en leveren ze gewoon dhcp. Als je een eigen router op de fiber ONT wil aansluiten is het een kwestie van vlan 20 taggen, met dsl zit je vast aan hun modem met je router er achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-magic
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-06 21:30
sinds vrijdag ook MV fiber internet, er zit ook een proximus modem/router tussen en heb mijn eigen router in Mac bridge gezet zodat die een eigen ip krijgt, maar merk dat de snelheid soms zakt via utp en op de proximus modem/router zakt deze nooit, zou dus graag de eigen router aansluiten zonder die proximus modem/router ertussen zodat ik een directe verbinding heb en de snelheid niet constant zakt s'avonds.
vrijdag avond had ik de router zonder Mac bridge aan de modem/router hangen van proximus en dan had ik constant 930/504 snelheid, nu vanavond toen die al enkele uren via Mac bridge was aangesloten zakte de snelheid naar 607 down, dus een groot verschil met de dag ervoor in de avond uren.
heb al 2 keer de utp van dat zwarte internet bakje in m'n eigen router gestoken en dan de router ingesteld dat die een PPPoE instelling heeft op mijn Asus RT-AX58U, maar ik krijg geen connectie voor internet spijtig genoeg.
heb de gegevens van inlog gekregen van de installateur en heb ze ook gezien op zijn laptop dat ze juist zijn,
waar doe ik iets fout in de hele instelling op deze router????
heb ook al eens geprobeerd om de weg te volgen zoals het op de Asus site staat voor fiber aan te sluiten via een Lan poort en een Vlan 10 en 20, maar dit hielp ook niks, de aansluiting kreeg ik niet voor internet.
dit is wel een topic over de Unifi router, maar het is dezelfde provider dat fiber aanbied en mijn router zou normaal dat ook aankunnen daar die de snelheid via telenet ook perfect verwerkte van 960/38 toen.
hoop dat er hier iemand de tip heeft om het werkend te krijgen.
hieronder zie je de situatie van wat ik heb, de modem/router van proximus staat er niet op maar is een internetbox zoals ze dat noemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJIFUltc0Xfw_2NE1n1kXksYMJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYPAfq7xKug3OZejvBLuoQE5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andros
Om te beginnen, doe iets aan je interpunctie en hoofdletters, het verhaal is moeilijk te lezen ;)

Sinds enige tijd plaatst Proximus hun nieuwe "internet box" bij Mobile Vikings klanten en dat verandert de zaak. Sterker nog, het maakt het makkelijker. Als je een eigen router op de ONT wil aansluiten en die ONT verwacht een internet box dan stel je WAN in met DHCP en VLAN 20, meer niet. Geen login, geen PPPoE meer, niets. Gewoon DHCP en VLAN 20 en klaar :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-magic
@Andros dit morgen namiddag eens proberen, we spreken hier toch over de CAT6 kabel op het linkse onderdeel aansluiten en de andere kant van de CAT6 kabel op m'n router en instellen als automatische internet instellen en dan onder IPTV de Vlan op 20 zetten???
de Asus werkt ietsje anders dan de Unifi hier vermeld.
hoop dat het lukt want is beetje zoeken op de Asus.
ik laat nog iets weten morgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fygo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-06 19:45
Vandaag net de bbox van proximus verwijderd en een asus rt-ax92u rechtstreeks aangesloten op de glasvezel==>UTP omvormer.

Ik heb wel bij "WAN-verbindingstype" "PPPoE" moeten selecteren en gebruikersnaam (vanuit de bbox gehaald) en wachtwoord (hetzelfde als gebruikersnaam zonder @wholesale_pro) moeten invoeren.
En onder LAN-IPTV "ISP-profiel selecteren" "handmatig instellen" & "Internet" VID "10" (VLAN10 vanuit bbox gehaald) moeten invoeren.

Op het laatste heb ik de router en de proximus omvormer even uit moeten zetten omdat het netwerk onstabiel was 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door fygo op 06-10-2023 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LxxFxx
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-07 11:52
Vandaag ook overgeschakeld op Mobile Vikings fiber komende van edpnet. De technieker kwam inderdaad af met een nieuwe router. Ze kon precies niet echt volgen in wat mijn bedoeling was, en kon dus niet echt helpen. Kritieke kennis die ontbrak, achteraf gezien, was dat je de PPPoE connectie niet meer diende aan te maken en dus was die xxx@wholesale_pro username (met ontbekend paswoord, mogelijks de prefix xxx) niet meer nodig.

Dus dankzij deze thread mijn USG (zoals voordien) terug rechtstreeks aan de ONT gehangen en van PPPoE overgeschakeld op DHCP met VLAN 20. Dat werkte na een minuutje, en ik haal nu mijn snelheid van 1000/500. Thanks!

[ Voor 26% gewijzigd door LxxFxx op 11-10-2023 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master-magic
eindelijk na enkele weken zoeken en proberen het voor elkaar gekregen, met PPPoE en inlog en paswoord en in IPTV Vlan 20, dit kan voor mij afgesloten worden, nieuwe klanten kunnen me dit topic de oplossing vinden, waarvoor voor mij ook dank ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:11
Ik heb zelf een internet box ( fiber mobile vikings ). Maar door de dubbele nat wou ik mijn deco x50 als hoofdrouter gebruiken. In bridge gezet - mac adres ingegeven. Maar via dhcp geen ip.. dus ik d8 ik mail mobile vikings voor de pppoe creds, maar bllijkbaar niet nodig? We spreken hier over vlanxx maar zag dat nergens staan op de deco

Ah ik zie in een docu dat ik bij ip/tv custom kan kiezen? Dus vlan20? En welke prio?

Maar mijn deco is geen modem.. dus moet die wel aan de lan1 poort van de internet box?

[ Voor 20% gewijzigd door rolelael op 13-10-2023 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master-magic
@rolelael
ja die moet in die internet box op poort 1 en je zet Vlan20 in voor de nieuwste internet box,
heb mijn router nu ook ingesteld zonder de PPoE inlog en paswoord met enkel Vlan 20 en dat werkt.
voor uw probleem met de Deco X50 vond ik online een engelse uitleg, je zou dit perfect kunnen doen dan.
https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/2465/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Het is al i.o thanks. Heb mijn internet box ertussenuit gehaald en rechtsreeks de ONT in de deco port 1. Works fine //)

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Vraagje ik heb nu MV fiber rechtstreeks via de ont op mijn deco. Wat als ik deze vervang door ;

https://www.asus.com/be-n...-gaming-routers/rt-ax89x/

En dus rechstreeks fiber aansluit ( dus niet via de ont ). Is de config dan t zelfde of hoe werkt dat?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsD26
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-11-2023
rolelael schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 07:28:
Het is al i.o thanks. Heb mijn internet box ertussenuit gehaald en rechtsreeks de ONT in de deco port 1. Works fine //)

Thanks
Hey,

Hoe heb je dit gedaan?
Ik krijg het maar niet aan de praat.
Deco x50 op lan1 van bbox3 en vlan in deco app op bridge --> werkt..
ONT aansluiten op deco ipv bbox3 werkt niet. Ik krijg geen ip adres en internet. Internettype staat op DHCP en vlan id heb ik al geprobeerd op 10 en op 20.

Geen idee wat ik moet doen om mijn bbox te veranderen naar deco x50 als router

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolelael
ik d8 dat je met een bbox 3 wel de pppoe creds moest vragen en dus NIETvia dhcp ( zoals met de internet box )

let ook op de deco, ik moest de ont in de bovenste ethernet port steken!

vlan moet op 20 staan en prio op 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
rolelael schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:02:
ik d8 dat je met een bbox 3 wel de pppoe creds moest vragen en dus NIETvia dhcp ( zoals met de internet box )

let ook op de deco, ik moest de ont in de bovenste ethernet port steken!

vlan moet op 20 staan en prio op 0
Klopt, het grote verschil tussen bbox3v+ en internetbox. Bij bbox3v+ ga je PPPoE login nodig hebben en taggen op vlan 10, bij internetbox stel je je eigen router in op DHCP met vlan 20 :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvr
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23-12-2023
Dag iedereen,
Ik zit met hetzelfde probleem.
Ik zou graag mijn bbox met MV ertussen uit halen.
Ik heb volgende gegevens ingegeven, maar het wilt niet werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTtC8HlyDLQLI4ycnPu_LFMP9NA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s8PFW5IiaSvQNaRSQtgyWAaI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpNoEBSLC8pVaeK2CzVVPLhFeC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2m3uyfkEoDYwciDSvWEIdTxI.png?f=fotoalbum_large

momenteel fiber -> omzetdoosje -> bbox V3 _-> tplink omada router

[ Voor 38% gewijzigd door dmvr op 22-11-2023 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaronStrypsteen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-06 08:51
dmvr schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:02:
Dag iedereen,
Ik zit met hetzelfde probleem.
Ik zou graag mijn bbox met MV ertussen uit halen.
Ik heb volgende gegevens ingegeven, maar het wilt niet werken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

momenteel fiber -> omzetdoosje -> bbox V3 _-> tplink omada router
Ik heb gewoon van de fiber-omzetbox naar mijn OPNsense gegaan en WAN ingesteld op vlan 20 met DHCP, zonder PPPoE. Dus de BBox/internet box heb ik ervantussen kunnen halen.
Werkt nu al 2 weken perfect.

EDIT: nvm, is blijkbaar enkel als je een internetbox had.

[ Voor 3% gewijzigd door JaronStrypsteen op 22-11-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-04 00:00
Net van EDPNet naar Mobile Vikings gegaan en deze settings werken prima op m'n TP Deco M9 Plus. Internet box is dus inderdaad NIET nodig in DHCP + VLAN 20.

Iemand nog tips over de volgende instellingen in dit geval (dus ISP Mobile Vikings, rechtstreeks van ONT -> Deco m9 (eigen router)?:

* IPv4 - >
- DNS adres: gewoon automatisch of best cloudflare/google?
- Ping via WAN negeren: AAN of UIT

* IPv6- >
- DNS adres: gewoon automatisch of best cloudflare/google?
- Krijg IPv6 adres: Automatisch, Stateful, Geen Status, Non-Address?
- Prefix Delegation: AAN of UIT
- Toegewezen type: ND proxy, SLAAC+Stateless DHCP, DHCPv6, SLAAC+RDNSS

* IPTV/VLAN:
- Internet VLAN-ID is dus 20, maar wat met Internet VLAN prioriteit? Waarde tss 0-7
- 802.1Q Tag: AAN of UIT
- IPTV VLAN: Mag uit lijkt me, want geen TV via MV

* NAT Forwarding:
- SIP ALG: AAN/UIT
- UPNP: AAN/UIT
deze staan nu beide AAN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:45
Cappuccino schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:24:
Net van EDPNet naar Mobile Vikings gegaan en deze settings werken prima op m'n TP Deco M9 Plus. Internet box is dus inderdaad NIET nodig in DHCP + VLAN 20.
Straf, zonet aan telefoon wisten ze mij te melden dat het niet meer mogelijk is voor nieuwe klanten.
We zullen zien, eerstmaands bij iemand fiber bestellen, ik heb er goede hoop in dat het wel nog gewoon gaat werken zoals je hierboven aangeeft. Keep you posted.

Voor de duidelijkheid @Cappuccino @dmvr : jij hebt dan
"aftakdoosje" van Proximus met dat nummer op (volgens mij noemen ze dat ONTP)
-->
omzetter van fiber naar ethernet (volgens mij noemen ze dat ONT)
-->
je eigen router/firewall

Correct?

Blijkbaar geven ze nu geen BBox3's meer maar alleen die Internetbox, het meisje aan de telefoon wist me te vertellen dat Proximus dat nu actief tegenhoudt en dat je altijd de ONT en de Internetbox moet behouden.

Maar als ik jullie dan hoor is het gewoon alles bestellen, laten installeren met die Internetbox, de installateur buiten laten wandelen, die Internetbox er tussen uit halen, eigen router er aan en poort op VLAN 20 en DHCP instellen en ready...

EDIT:

Alles is dus prima haalbaar, ik vrees dat de dame bij MV aan de lijn mij verkeerd geinformeerd heeft of dat er in de laatste 4 maanden iets veranderd is

Hierbij nog een mooie write up van alle situaties:

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=973294#p973294
Er schijnt nogal verwarring te bestaan over bridge functies, VLAN's en PPPoE....
Nochtans is het niet moeilijk:

Heb je een B-box3?
verbind jouw eigen router met LAN1-4 van de B-box.
stel de internetverbinding in op PPPoE (en gebruik jouw PPPoE internet login).
geen VLAN vereist: de B-box3 zorgt voor de correcte VLAN.
Heb je een Internet Box?
verbind jouw eigen router met LAN1/bridge van de Internet Box.
Op "Mijn Proximus" (of via de site van Mobile Vikings) het WAN MAC adres invullen bij "bridged host".
stel de internetverbinding in op DHCP - geen logon vereist.
geen VLAN vereist: de InternetBox zorgt voor de correcte VLAN.
Heb je Fiber (Proximus, Mobile Vikings)?
koppel je InternetBox af (niet nodig).
verbind jouw eigen router met de ONT.
stel de WAN poort van jouw eigen router in op VLAN ID 20.
stel de internetverbinding in op DHCP - geen logon vereist.

Heb je Fiber (EDPNet)?
InternetBox werkt niet met EDPNet.
verbind jouw eigen router/FritzBox met de ONT.
stel de WAN poort van jouw eigen router in op VLAN ID 10.
stel de internetverbinding in op PPPoE (en gebruik jouw EDPNet internet login).
toon volledige bericht

[ Voor 61% gewijzigd door HyperBart op 23-02-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-04 00:00
HyperBart schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Straf, zonet aan telefoon wisten ze mij te melden dat het niet meer mogelijk is voor nieuwe klanten.
We zullen zien, eerstmaands bij iemand fiber bestellen, ik heb er goede hoop in dat het wel nog gewoon gaat werken zoals je hierboven aangeeft. Keep you posted.

-->
-->
je eigen router/firewall

Correct?

Blijkbaar geven ze nu geen BBox3's meer maar alleen die Internetbox, het meisje aan de telefoon wist me te vertellen dat Proximus dat nu actief tegenhoudt en dat je altijd de ONT en de Internetbox moet behouden.

Maar als ik jullie dan hoor is het gewoon alles bestellen, laten installeren met die Internetbox, de installateur buiten laten wandelen, die Internetbox er tussen uit halen, eigen router er aan en poort op VLAN 20 en DHCP instellen en ready...
toon volledige bericht
Volledig correct.
Ben vorige maand van EDPnet naar Mobile Vikings gegaan. Internetbox van Proximus werd meegeleverd, maar is gewoon niet nodig. ONTP->ONT->bij mij TPLink Deco M9 Plus (als router ingesteld).
Deco staat op DHCP en VLAN20.
Enige dat verschil maalt is de UTPpoort waarop je aftakt vd ONT. Je zou denken dat dat geen verschil geeft, maar bij mij bvb lukt UTP1 niet, en UTP2 wel van die ONT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theory
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-04 15:21
Kan hier iemand me assisteren, ik lees zonet dat we nu onze huidige routers kunnen gebruiken ipv als bridge in te stellen. Iets wat me vroeger nooit is gelukt.

Ik beschik over een dsl lijn verbonden aan een bbox3.
Mijn nieuwe router is een ASUS RT-AX86U.
Ik heb de DSL kabel nu verbonden met de WAN poort die voordien werd gebruikt als bridge poort.

Ik heb de tutorials gevolgd en WAN connection type op pppoe gezet met login en password van wholesale, bij LAN mijn VLAN op 10 gezet(ook getest op 20) maar geen verbinding.

Is mijn router wel compatibel om deze rechtstreeks te gebruiken als enige router?

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweetkonijn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10:53

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Ik krijg het nog steeds niet werkende.

Dit is mijn setup:

ONTP -> ONT -> TP-Link Acher C5400 router

VLAN ID staat op 20.
Iemand enig idee waarop Internet Connection Type moet staan?
Ik heb de keuze uit
  • Static IP
  • Dynamic IP
  • PPPoE
  • BigPond Cable
  • L2TP
  • PPTP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8luqGoMionhf31QhPm9UkjkioxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wf6sXoCRojyJFXrttvoDnuDv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLIVBnO-jL4HT_WtGnkrVgQ8t5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcwMk9zwAL3cUz1E895EtLwS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBw0NNizDpz9AnyRe8huDOhZj84=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e76Z3MX4Un1mhq3y8QPfCtOw.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Dynamic IP lijkt me, dat komt overeen met DHCP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolelael
hangt er vanaf of je een internet box had gekregen en deze vervangt door een tp link of een bbox had.

Als je een internet box had, dan ist dynamisch ip. Had je een bbox, credentials vragen PPPOE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zweetkonijn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10:53

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suXhZga0V1CBcd_Ad_d3SqBp1No=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KS39oTq1xfxxYPJtCLXY0YdL.jpg?f=user_large

In geval dat iemand anders nog problemen ondervind.
Het is belangrijk dat 802.1Q Tag aangevinkt staat!
Na (heel) veel proberen, bleek dit de oplossing te zijn voor mij.

• lodevs
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-09-2024
Ik vroeg me af of je van de binnen komende glasvezel rechtstreeks naar de unifi dreammachine machine pro kan gaan?

Dus zonder het PON bakje...

• Andros
Vanaf 1 november is het ook in België wettelijk verplicht voor providers om eigen apparatuur toe te laten op hun netwerk. MV heeft er het volgende over staan op hun website:

https://support.mobilevik...or-internet-thuis-voldoen

https://mv-s3-prd-fakta-a...ifications_en_y2XpFdX.pdf

Ga er vanuit dat Mobile Vikings je naar deze informatie verwijst en verder zegt "succes er mee". Ik ben benieuwd of het iemand lukt op het fiber netwerk zonder de ONT maar het zou over een paar weken mogelijk moeten zijn :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VimP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 16:05

VimP

Keesmodder

Hoi,

Ik heb dit pas ook gedaan, de bbox weg en de UDM Pro aan het Nokia PON bakje gehangen.
Dit werkt perfect.. echter het enige dat ik niet werkende krijg is IPv6.
Als ik sites bezoek ala https://ipv6-test.com krijg ik steevast Geen IPv6.... :(

Zoals ik het begrijp via hun documentatie zou het toch IPv6 via SLAAC moeten zijn met een Prefix Delegation, maar ik heb hier ook al verschillende sizes getest, niets lijkt te werken..
Via deze draad op een KPN forum had ik wat screenshots gevonden, poging tot dezelfde instellingen brengen geen soelaas... enige verschil dat ik nog zie is dat bij mij er geen Gateway IP/Subnet staat.. maar waarom dit is , geen idee....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Gjiluw6oRdLKhlPFjg1AMyy_wE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZnvDOowdh9as3gjvNcFNeql9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Up8H5Fv4cz4neqW4jdXa12SkYY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A8UTCHGXVmOaUc4JkDyANu4T.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqO1QLfNx5Jku-HKr5x1-CmnSDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/naXQtACUiIw9yK4jlYvwfBvG.png?f=fotoalbum_large

Iemand enige ervaring mee, of weet wat de correcte instellingen moeten zijn?

Pr373n7z 70 b3 1337 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzend.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-03 21:13
VimP schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:46:
Hoi,

Ik heb dit pas ook gedaan, de bbox weg en de UDM Pro aan het Nokia PON bakje gehangen.
Dit werkt perfect.. echter het enige dat ik niet werkende krijg is IPv6.
Als ik sites bezoek ala https://ipv6-test.com krijg ik steevast Geen IPv6.... :(

Zoals ik het begrijp via hun documentatie zou het toch IPv6 via SLAAC moeten zijn met een Prefix Delegation, maar ik heb hier ook al verschillende sizes getest, niets lijkt te werken..
Via deze draad op een KPN forum had ik wat screenshots gevonden, poging tot dezelfde instellingen brengen geen soelaas... enige verschil dat ik nog zie is dat bij mij er geen Gateway IP/Subnet staat.. maar waarom dit is , geen idee....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand enige ervaring mee, of weet wat de correcte instellingen moeten zijn?
toon volledige bericht
Ik heb dit mij aan de paat gekregen door de volgende instellingen te gebruiken
Internet
IPv6 Configuration:
IPv6 Connection: SLAAC
IPv6 Type: Prefix Delegation
Size: 56
DNS Server: Auto

Networks -> keuze maken dewelke je wil aanpassen
IPv6
Interface Type: Prefix Delegation
Interface: WAN
ID: Auto
Advanced:
Client Address Assignment: SLAAC
DNS: Auto
Router Advertisement: check
RA priority: High

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7ciVrw5EJX6DTNDNPpbG3qTACo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gfpdx6u5qzq1c1Z4ArN5uDsI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:35
HyperBart schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:10:
[...]

-->
-->
je eigen router/firewall

Correct?

EDIT:

Alles is dus prima haalbaar, ik vrees dat de dame bij MV aan de lijn mij verkeerd geinformeerd heeft of dat er in de laatste 4 maanden iets veranderd is

Hierbij nog een mooie write up van alle situaties:

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=973294#p973294

[...]
toon volledige bericht
Is het onderstaande dan correct in het geval dat je geen InternetBox gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Zc6vyAlS9fMedW0qBIQkPPSGpU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dIRhrVVN2FkHApnbvJqlFRMD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannesrams
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-01 09:11
Heb mijn unifi via VLAN10 en met PPOE usernaam en paswoord geconfigureerd staan. Deze is stuk en ubiquiti stuurt een nieuwe op, ik heb deze data echter niet opgeslagen en kan me niet meer herinneren hoe ik aan die usernaam en paswoord geraak ( MobileVikings) Als ik inlog op de bbox kan ik dat enkel als "user" waar kan ik die gegevens vinden?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-magic
@Wannesrams staat de inlog niet op je router dat je erbij kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannesrams
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-01 09:11
@master-magic daarmee kan ik enkel als user inloggen en ik kan de ppoe gegevens niet vinden

*** Update**** stomme UI, moet uiteraard op dat pijltje naar beneden klikken. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
master-magic schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:29:
@Wannesrams staat de inlog niet op je router dat je erbij kreeg.
PPPoE logins hebben te maken met de login van je modem op de server van de provider, doorgaans staat dit niet op de modem vermeld aangezien dit bij elke lijn anders is. Je provider levert die login bij aansluiting en meestal is het ook ergens in hun klantenportal te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomvalk
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 26-02 18:24
Net voor het eerst een Unifi setup gedaan.alles werkte prima tot ik de isp op passthrough wilde zetten. Op de website van MV zie ik dat ik mijn BBOX3 op passthrough kan zetten door mijn PPP uit te zetten van de box maar als ik dat doe zonder eerst PPPoE in te stellen op mijn Unifi Cloud gateway ultra verliest alles netwerk.

Wat is de correcte weg om dit te doen? Echt nieuw op Unifi en netwerken dus een nitwit proof uitleg zou super zijn 😘

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Je kunt normaal gesproken de PPPoE eerst instellen op je eigen router en als alles werkt de PPPoE van de bbox uitschakelen als je wil. Proximus laat twee PPPoE sessies op dezelfde lijn toe, ik vermoed dat Mobile Vikings hetzelfde doet. Heb je overigens DSL of fiber? Op fiber kun je de bbox er net zo goed tussenuit halen als je een eigen router gebruikt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomvalk
Thx! Voorlopig nog dsl via Mobile Vikings. Maar 100mbs is wel traag. In de straat is nog geen fiber dus ik stap binnenkort over op coax (I guess Telenet dan maar). Is dat ook mogelijk zonder Telenet router of moet dat wel met hun bak? Is de vraag of het de moeite is de ppoe nu helemaal in te stellen als dat binnenkort weer anders moet met telenet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-magic
@Boomvalk je kan je eigen modem aankopen voor via Telenet te gebruiken of als je uw eigen router wilt gebruiken vraag je best naar de modem CV8560E
Daarop kan je via bridging alles via je router gebruiken die dan een ipv4 ip krijgt.
Als je nog een digicorder gebruikt dan moet die wel nog op de Telenet modem aangesloten worden, ga je voor de tv box dan kan en mag deze via je eigen router aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Modemkeuze is vrij dus koop je eigen kabelmodem als je wil. Overigens bestaan Orange en Base ook nog op coax als je enkel internet wil en wat kosten wil besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomvalk
Hmm ik heb net geprobeerd om op mijn USG de PPPoE in te stellen en het hele zaakje viel weer zonder internet.

Kan iemand helpen? De zaken die ik gedaan heb op mijn unify was gaan naar settings > internet > Manual > Vlan aangevinkt en op 10 gezet, iPV4 van DHCP naar PPPoE gezet. De username ingevuld die ik op mijn BBOX3 kon zien en het wachtwoord ingevoerd dat op mijn BBox geprint staat en ik normaal gebruik om mee in te loggen op mijn ISP. Wat heb ik mis gedaan?

Ik ben wel bijna klaar om het zaakje gewoon te laten met Double NAT'ing en een Orange modem te nemen over coax. Die hebben naart schijnt handige passthrough setting die gewoon via DHCP werkt automatisch en dan ben ik ook van de trage koper af. Zonde dat Mobile Vikings niet aan Coax doet, ben al 15 jaar klant voor mijn mobiele telefoon bij hen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrRXgIzR78yNADd_ClyFTZiWA90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LpsgRXTKA2YeachNHx9U6WVf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Je hebt het verkeerde wachtwoord. Op je bbox staan enkel een wifi code en het wachtwoord om op de instellingen pagina van dat ding in te loggen. Je PPPoE login dien je van je provider te krijgen, doorgaans wordt die al meegegeven bij je aansluiting in brief/mail of zijn die gegevens op een klantenpagina te vinden. Anders bel je ze even en vraag je het vriendelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstebanDelRey
  • Laatst online: 29-03 19:17
Ik heb een unifi cloud gateway ultra gekocht en heb geprobeerd om verbinding te maken via PPPoE.
De modem van mobile vikings is de bbox 3 en ik heb daar PPPoE uitgevinkt om deze in bridge modus te zetten.
Hoewel de juiste usernamen en wachtwoord heb ingevuld op mijn cloudgateway (gedubbelcheckt bij mobile vikings) en VLAN ID op 10 heb gezet krijg ik nog steeds geen verbinding.
Heeft nog iemand hetzelfde probleem voorgehad?
Of nog beter, een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-07 12:41

qless

...vraag maar...

Mijn oplossing (die werkt hier) , ik heb ook geen internetbox gehad maar zo'n bbox3, dus mijn lijn staat niet op single-vlan.

Instellingen in unifi:
WAN:
VLAN ID: 10
IPv4 Connection: PPPoE
Username: xxxxx@wholesale_pro

IPv6 Connection: DHCPv6

De wan poort van de ubi router zit dus direct op de proximus ONT, geen bbox er meer tussen.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstebanDelRey
Gezien ik internet binnenkrijg via de telefoonlijn moet ik met mijn bbox 3 werken.
Ik heb dezelfde instellingen gebruikt
VLAN ID: 10
IPv4 Connection: PPPoE
Username: 1234@wholesale_pro
Password: 1234
IPv6 Connection: DHCPv6

Daarnaast heb ik ook al geprobeerd om het MAC adres van mijn bbox te klonen maar dit maakte ook geen verschil.

Werkt het internet normaal meteen met de juiste instellingen of pas nadat PPPoE wordt uitgezet op de bbox om hem in bridge modus te zetten? Ik heb beide al geprobeerd maar het is een stuk makkelijker troubleshooten als ik dat voorlopig gewoon kan laten aanstaan tot ik mijn cloud gateway aan de praat krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-magic
misschien een domme vraag, heb je alles al eens herstart (BBBox en je eigen router) ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstebanDelRey
Ja ik heb al een factory resets gedaan van zowel bbox als unifi cloud gateway ultra. Ik probeer nog eens om via Unifi support hulp te krijgen want via Mobile Vikings geen succes, moest ik het probleem vinden zal ik het nog posten. Toch bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codus
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01-07 11:10
Ik heb al een tijdje mijn Internet Box ertussenuit gehaald en de Proximus ONT rechtstreeks aangesloten op mijn router (Een Mikrotik, geen Unifi, maar ik veronderstel dat elke ervaring om eigen HW te gebruiken bij Mobile Vikings OK is in dit topic. Er is namelijk concreet voor Mobile Vikings wel veel documentatie te vinden, maar weinig ervaringen).

Aangezien ze een Internet Box geplaatst hadden was het inderdaad op de WAN interface enkel DHCP en VLAN20 instellen en de klus was geklaard.
Let wel: de MV helpdesk had me eerst PPPoE laten inschakelen ipv DHCP. En om de een of andere reden heeft dat ook twee maanden gewerkt. Maar plots niet meer. Dan maar op DHCP overgezet en all good.

Nu ben ik een poging aan het wagen om ook de Proximus ONT ertussenuit te halen. Ik heb een FS XGS-ONU-25-20NI aangeschaft, aangezien die lijkt te voldoen aan de "Free Choice of Modem Specification".

Omdat het Proximus netwerk vraagt dat je de Ethernet UNI Slot op 1 zet ipv de (voor deze module) default 10 heb ik dit via telnet op de SFP+ module gewijzigd. Ik kreeg eerst geen telnet verbinding, maar dit kreeg ik opgelost door op de Mikrotik SFP poort de
code:
1
sfp-ignore-rx-los=yes
te zetten.

In theorie moet ik enkel mijn SFP+ module registreren via de MV helpdesk, en fiber inpluggen en het zou moeten werken.

Helaas...

MV heeft mijn eigen module geregistreerd dus ik veronderstel dat dat goed zit.
Ik zie dat de Microtik probeert DHCP requests uit te sturen, maar er komt geen enkel pakket terug. Ik zie ook op de SFP module zelf via telnet dat de RX Power geen data krijgt.
Ik sluit nooit graag uit dat het aan mij ligt, dus ik heb mijn router+XGS-ONU meegenomen naar een ander adres waar ook een Proximus fiber ligt (maar waar ze rechtstreeks bij Proximus een abonnement hebben), en als ik de fiber daar in plug krijg ik wel "Data Rx Power".

Ik zou dus denken dat het ofwel aan de Proximus infra ligt, ofwel aan een ontbrekende instelling bij MV/Proximus. Maar ik kan verkeerd zijn.

Zijn er mensen die bij Mobile Vikings zitten en fiber rechtsreeks in hun router hebben zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codus
Heel jammer, maar zoals verwacht werkt Mobile Vikings niet mee.

Zij en Proximus schuiven natuurlijk de verantwoordelijkheid af omdat het hun eigen hardware niet is. Maar anderzijds:

- voldoet mijn configuratie wel aan de specificaties die ze zelf vooropstellen om te voldoen aan de regelgeving rond eigen gebruik van hardware
- werkt mijn configuratie wel op een andere locatie met een Proximus fiber (waar overigens iets meer optical loss op gemeten wordt dan bij mij)

Ik moet wel zeggen dat ik, in tegenstelling tot wat ik voordien over de MV helpdesk hoorde, al heel slechte ervaring heb gehad met de support:
- Verkeerde info rond PPPoE / DHCP
- Geen moeite doen om te helpen (ik begrijp dat dat eigen hardware gedoe redelijk recent is, maar behalve de medewerker die ik de voorbije week heb gehad werd ik gewoon afgewimpeld zonder dat ze begrepen waar ik het over had)
- Eerst op een verkeerd adres een installatie van Internet Thuis onder mijn account geregistreerd
- Nadien kon ik gedurende weken geen nieuwe aanvraag doen "omdat ik moest wachten tot de foute registratie uit mijn account was"
- Na 3 a 4 weken wachten kregen ze die er nog niet uit, en konden ze toch een nieuwe aanvraag registreren

Ik heb nu wel een medewerker die wel zijn best doet gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codus
Na lang zoeken blijkt dat mijn fiber lijn GPON is en geen XGSPON. Ik merkte dat in screenshots van Mobile Vikings al op.
Vandaag gevraagd om dit om te zetten, maar het enige antwoord dat ik kreeg van support was “Dat kunnen we niet”. Ik dacht eerst dat dit louter commercieel was, maar na bij FastFiber een 2.5gbps lijn aan te vragen vertelden zij mij dat het voor mijn zone gewoon onmogelijk is om boven de 1Gbps te gaan. “Een technische beperking door Fiberklaar”…
Ik wist zelfs niet dat dat een ding was. Ook nergens in de specificaties van de providers te vinden. Of ik interpreteerde het verkeerd (“Als de module XGSPON of GPON compatibel is is het goed” veronderstelde ik).

Nu dus een GPON module bestellen ipv een XGSPON…
Pagina: 1