Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voorstander
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:54
Ik heb een fiber abonnement bij Scarlet (via het Proximus netwerk) en wil mijn eigen modem gaan gebruiken. Daarvoor heb ik een FritzBox fiber 5590 gekocht.

De fiber aansluiting is gerealiseerd met de installatie van een ONT (met daarachter de internetbox die ik al had voor een eerdere DSL aansluiting).
Nu dacht ik in eerste instantie de fritzbox direct op de ONT aan de sluiten (voordat ik direct de (GPON) fiber aansluiting maak met de modem). Uit de ONT komt een ethernet kabel die ik in het WLAN slot van de fritzbox kan steken. In de interface van de modem heb ik vervolgens bij de toegangsinstellingen voor internet 'Scarlet' geselecteerd. De fritzbox controleert daarop de verbinding en geeft aan dat alles ok is.

Maar... ik heb geen internetverbinding. En als ik de diagnose uitvoer in de fritzbox interface, geeft hij bij het controleren van de internetverbinding vervolgens aan 'controleer de verbinding met uw internetaanbieder'. Heeft er iemand ervaring met het gebruiken van een eigen (fiber) modem bij Scarlet en ben je dit probleem ook tegen gekomen/ Hoe heb je dit opgelost? Scarlet en Fritzbox zijn niet erg behulpzaam toen ik ze benaderden. Ik zie dat er bij proximus al veel meer ervaring is met het gebruik van een eigen modem, maar bij Scarlet is er nog weinig informatie (en Scarlet zelf blijft maar herhalen dat ze geen ondersteuning bieden).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Waarom heb je een duurder modem gekocht mét fiber als je deze toch niet gaat gebruiken?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voorstander
Ja, gelezen, maar dat is niet echt een 'hands-on' document. Maar ik zal er nog eens goed naar kijken, het zou kunnen dat er iets misgaat met de VLAN 20 (ik heb nog een oude BBox V3+ van mijn oude DSL aansluiting die nu dus aangesloten is op de ONT), misschien dat die andere instellingen (oudere) vereist dan de nieuwe Fritzbox modem/ router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voorstander
Drardollan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:35:
Waarom heb je een duurder modem gekocht mét fiber als je deze toch niet gaat gebruiken?
Ik ga de fiber wel gebruiken, maar ik ben geen Tech wizard en probeer nu eerst de modem/router op de ONT aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Je kunt proberen handmatig een profiel aan te maken op basis van VLAN 20(via het kopje andere internetaanbieder in de FB)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Voorstander schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:14:
[...]

Ja, gelezen, maar dat is niet echt een 'hands-on' document. Maar ik zal er nog eens goed naar kijken, het zou kunnen dat er iets misgaat met de VLAN 20 (ik heb nog een oude BBox V3+ van mijn oude DSL aansluiting die nu dus aangesloten is op de ONT), misschien dat die andere instellingen (oudere) vereist dan de nieuwe Fritzbox modem/ router.
Het kan zomaar zijn dat bij AVM het Scarlet profiel een ander VLAN gebruikt als Scarlet ook andere glasvezelnetwerken kan gebruiken, of zelfs voor andere technieken (zoals xDSL).

Als je overigens niet zo handig bent met netwerken en de concepten niet goed begrijpt is het mogelijk onverstandig om zelf te gaan "klooien". Je krijgt immers ook geen support van je provider wanneer je het niet voor elkaar krijgt met je eigen apparatuur.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Voorstander schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:15:
[...]

Ik ga de fiber wel gebruiken, maar ik ben geen Tech wizard en probeer nu eerst de modem/router op de ONT aan te sluiten.
In dat geval zou ik hem nu juist wél aansluiten op de fiber. Anders kan je straks alles weer opnieuw gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voorstander
nelizmastr schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:25:
[...]

Het kan zomaar zijn dat bij AVM het Scarlet profiel een ander VLAN gebruikt als Scarlet ook andere glasvezelnetwerken kan gebruiken, of zelfs voor andere technieken (zoals xDSL).

Als je overigens niet zo handig bent met netwerken en de concepten niet goed begrijpt is het mogelijk onverstandig om zelf te gaan "klooien". Je krijgt immers ook geen support van je provider wanneer je het niet voor elkaar krijgt met je eigen apparatuur.
Tot nu toe valt het met het klooien wel mee, behalve dan dat ik het nog niet aan de praat heb... maar ik vraag me wel af wat de wettelijke eis tot vrije modemkeuze inhoud als het technisch zo'n ingewikkeld verhaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voorstander
Drardollan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:37:
[...]

In dat geval zou ik hem nu juist wél aansluiten op de fiber. Anders kan je straks alles weer opnieuw gaan doen.
Ik denk dat je gelijk hebt, alleen denk/dacht ik dat het via die ONT toch heel eenvoudig zou moeten zijn... Ik blijf nog even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Voorstander schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:45:
[...]

Tot nu toe valt het met het klooien wel mee, behalve dan dat ik het nog niet aan de praat heb... maar ik vraag me wel af wat de wettelijke eis tot vrije modemkeuze inhoud als het technisch zo'n ingewikkeld verhaal is.
Zolang ze correcte documentatie leveren is dat voldoende. Of het vervolgens volledig verwerkt is in een profiel in de Fritzbox is een 2e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Voorstander schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:46:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt, alleen denk/dacht ik dat het via die ONT toch heel eenvoudig zou moeten zijn... Ik blijf nog even proberen.
Het zal qua moeilijkheid niets uitmaken. Het zal het hooguit straks moeilijker maken omdat je het of nog een keer moet doen allemaal of alles moet verbouwen zonder kennis.

Pagina: 1