Meterkast en laadpaal - Ik zie het even niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-10 09:00
Vraag: Heeft elektricien de juiste aanpassing in groepenkast gedaan?

Omdat ik een PHEV gekocht heb, wil ik ook graag een laadpaal om die auto snel op te kunnen laden.

Er zijn in dat hele traject vier verschillende partijen (Laadpaal-leverancier, Vattenfall, Liander en elektricien) en iedereen geeft een stukje informatie maar helaas niemand geeft een totaalbeeld. Soms denk ik het overzicht te hebben en dan zie ik door de bomen het bos weer niet meer.

Intussen is de auto afgelopen vrijdag afgeleverd. Het is een Alfa Romeo Tonale PHEV. Deze laadgegevens heb ik gevonden:
Laadgegevens Alfa
De auto schijnt dus met 1-fase opgeladen te worden en niet met 3-fasen.

Het advies van bovengenoemde vier partijen was wel om mijn aansluiting om te zetten van de huidige 1-fase naar 3-fase. Die aanvraag is nu bij Liander (netbetheerder) in behandeling en zal binnekort uitgevoerd worden.

Maar daarvoor moet eerst een elektricien de meterkast voorbereiden. Ik heb een paar offertes gevraagd en dat varieerde van zo'n 400 euro voor aanpassingen (zou volgens de een voldoende zijn) tot 1100 euro voor een geheel nieuwe groepenkast (zou volgens de ander echt nodig zijn). Uiteindelijk een elektricien uit de buurt gevraagd die heel op korte termijn kon. Hij heeft de kast aangepast want een nieuwe was volgens hem totaal niet nodig. Hij adviseerde een 3-fase hoofdschakelaar en een 3-fase Aardlekautomaat 16A en heeft die geplaatst voor 500 euro. Op zich best veel geld voor 1,5 uur werk en die twee apparaatjes. Maar daarmee dacht ik klaar te zijn.

Maar nu kom ik er dus achter dat de auto met 16A in 4 uur opgeladen wordt en 25A nodig is voor laden in 2,5 uur. Eigenlijk zou 3-fase misschien ook niet eens nodig zijn, maar dat is nu aangevraagd en altijd handig voor de toekomst. Maar ik wil als dat kan wel graag in 2,5 uur laden ipv in 4 uur.

Had de elektricien dus niet een 3-fase 25A aardlekautomaat moeten plaatsen ipv een 3-fase 16A?
Dus deze: 25A
IPV deze: 16A
die nu geplaatst is. Kost slechts 15 euro meer.

Is het handig om die alsnog te laten vervangen of maak ik nu ergens een denkfout?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:42
als je hoofdzekering straks 3 x 25A is dan kun je niet ook 25A aardlekautomaten plaatsen, daar moet een stap tussen zitten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
Kijk daar gaat het al mis, want ik begrijp echt niet wat je bedoelt. :?

Hier is een foto van de meterkast nu. Het deel links (Attema) is de 3-fase aardlekautomaat.

De oude meter wordt door Liander vervangen als ze de 3-fase aansluiting komen aanleggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDDBIB7cWcAsebFShAJq0pX8VN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xsX1UZJeVhVhQF3D0n9SeYb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:28
In dit specifieke geval zou ik niet de hoofdaansluiting hebben laten aanpassen.

De auto kan maximaal op 1 fase laden, en met de originele aansluiting (meestal 1x35A of 1x 40A) is doorgaans wel 32A af te zekeren, met 3x 25A duidelijk niet.

Moet je uiteraard ook een laadpaal kiezen die daarvoor geschikt is.

Met de huidige opzet kun (icm deze specifieke auto) dus maximaal 1x16A laden.

Hang je er een auto aan die wel op 3x16A kan laden dan gaat het wel een stuk sneller, dus wel mooi voorbereid daarvoor, maar voor je eigen auto dus een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
Volgens netbeheerder was mijn huidige aansluiting 1x25A en wordt binnenkort 3x25A.
(Bij een 3x35A aansluiting zou ik jaarlijks ruim 1400 euro extra aan netwerkkosten moeten betalen)

Laadpaal met 3 fasen stroom met max. 16A per fase
3 fasen Laadpaal vermogen 11 kW
Geschatte laadtijd ca. 4 uur *

Laadpaal met 3 fasen stroom met max. 25A per fase
3 fasen Laadpaal vermogen 17 kW
Geschatte laadtijd ca. 2 uur en 30 minuten *

Laadpaal met 3 fasen stroom met max. 32A per fase
3 fasen Laadpaal vermogen 22 kW
Geschatte laadtijd ca. 2 uur *

Wat ik niet goed begrijp is waarom je met een 3-fase 3x25A aansluiting niet ook met 25A ipv 16A zou kunnen laden. Nu is de aardlekautomaat 3x16A. Zou je er dan niet een van 3x25A moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
wildpicture schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:52:
Wat ik niet goed begrijp is waarom je met een 3-fase 3x25A aansluiting niet ook met 25A ipv 16A zou kunnen laden. Nu is de aardlekautomaat 3x16A. Zou je er dan niet een van 3x25A moeten hebben?
Dat kan prima, alleen wil men bij elektrische installaties graag in stapjes werken om te voorkomen dat een enkel apparaat de complete aansluiting afschakelt bij een fout. Daarom doe je dan 16A zekering achter een 25A aansluiting of maximaal een 32A zekering bij een 50A aansluiting.
Als jij een 1x25A aansluiting had kon je die upgraden naar 1x40A, die is net zo duur als 3x25A en daarmee had je wel met 25A kunnen laden.

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 19-10-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:50
Het kan met 1x25A, maar dan moet de rest van je huis op de 2 andere fasen gemonteerd worden.
Je hoofdschakelaar is hoop ik een 40A, dat die niet ingrijpt.

Als je huis nu echt een 1x25A is, dan kan die op een andere fase en heb je 1 fase over..
Als je huis 1x40A is, dan zal die over 2 fasen verdeeld moeten worden.
Aangezien helemaal rechts een kookautomaat zit, verwacht is dat je 1x40A hebt.

Simpelste was geweest 32A 1 fase ernaast en loadbalancer laadpaal.
Dan regelt die vanzelf terug als je op dezelfde fase meer nodig hebt.

Ten allen tijden moeten de automaten aangepast worden en de indeling in je meterkast worden aangepast.
Als je op meer dan 1x 16A wilt laden (3,6kW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dapdodo schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:16:
Je hoofdschakelaar is hoop ik een 40A, dat die niet ingrijpt.
Een schakelaar grijpt nooit in, tenzij je zelf in de schakelaar grijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:50
jadjong schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:18:
[...]

Een schakelaar grijpt nooit in, tenzij je zelf in de schakelaar grijpt.
En jij denkt dat die GACIA een echte schakelaar is, voor een leek is dit een hoofdschakelaar en geen hoofdautomaat. Voor de professional zullen we deze meterkast maar als hobby noemen?

[ Voor 10% gewijzigd door Dapdodo op 19-10-2025 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:48
@wildpicture
Volgens mij is het heel simpel. Je auto kan maximaal met 7.4 Kw opladen. Dus als je een laadpaal hebt die dat kan leveren ben je klaar.
Hoe de laadpaal aangesloten wordt is niet relevant voor hoe snel je auto kan laden, zolang de paal maar 7.4 Kw kan leveren.
Met 3*25A zou je dus prima een 3 fase laadpaal kunnen aansluiten met 3*16A. Dan kan je maximaal 11Kw uit de paal halen, maar je auto pakt dan 7.4Kw.

Tenslotte is het een beetje nutteloos om snel een PHEV te willen opladen, dan heb je simpelweg de verkeerde auto gekocht. Een PHEV is gemaakt om het liefst ritjes te maken van de elektrische range, dan op te laden (op je werk of thuis) en dan een paar uur later weer terug.
Snel tussendoor opladen is gewoon niet praktisch en is de auto niet voor ontworpen.

Kortom, de elektricien heeft de juiste automaat gepakt met 3*16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@wildpicture in jouw geval wil je een 1x35A of 1x40A aansluiting, die is even goedkoop als je huidige.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:12
wildpicture schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:08:
Vraag: Heeft elektricien de juiste aanpassing in groepenkast gedaan?
Ja, bij 3x25A hoofdzekeringen is dit de juiste aardlekautomaat. Eventueel zou een 20A aardlekautomaat nog wel ermee door kunnen maar liever niet.
Omdat ik een PHEV gekocht heb, wil ik ook graag een laadpaal om die auto snel op te kunnen laden.
Waarom moet dat snel? Als je écht je auto zo gebruikt dat je achter elkaar je accu leeg rijdt en dan snel moet opladen om weer verder te gaan, dan heb je waarschijnlijk de verkeerde auto gekocht.
chrisborst schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:43:
@wildpicture
Volgens mij is het heel simpel. Je auto kan maximaal met 7.4 Kw opladen. Dus als je een laadpaal hebt die dat kan leveren ben je klaar.
Hoe de laadpaal aangesloten wordt is niet relevant voor hoe snel je auto kan laden, zolang de paal maar 7.4 Kw kan leveren.
Met 3*25A zou je dus prima een 3 fase laadpaal kunnen aansluiten met 3*16A. Dan kan je maximaal 11Kw uit de paal halen, maar je auto pakt dan 7.4Kw.
Dat is gewoon niet waar. De auto heeft expliciet een on-board lader die maar op 1 fase werkt. De laadpaal is afgezekerd op 16A per fase. Ergo de auto kan maximaal op 3,6kW laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@wildpicture
Nee.

De auto heeft een 1 fase lader, hij kan dus maximaal laden wat er over die ene fase aan vermogen wordt aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

@wildpicture

Tenslotte is het een beetje nutteloos om snel een PHEV te willen opladen, dan heb je simpelweg de verkeerde auto gekocht. Een PHEV is gemaakt om het liefst ritjes te maken van de elektrische range, dan op te laden (op je werk of thuis) en dan een paar uur later weer terug.
Snel tussendoor opladen is gewoon niet praktisch en is de auto niet voor ontworpen.

Volgens mij slikt de auto toch echt maar 1 fase.
En moet je geen laadpaal kiezen die 32A op 1 fase uitspuugt want dan klapt de hoofdzekering eruit.

edit:
2 x spuit 11 :+

edit:@wildpicture dat max laadvermogen kun je ws in de auto maximeren.
Dus bij thuisladen ook wel doen mocht je laadpaal anders meer naar buiten willen drukken.

Je kunt ook gewoon thuis de grannycharger in het stopcontact steken op zijn eigen groep. Eventueel achter een MID meter, dan heb je ook een prima declarabel totaal.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 19-10-2025 12:58 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De kookgroep is dus ook al fout geplaatst. Dat is de-facto 32A terwijl de hoofdzekering 25A is en blijft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:53:
De kookgroep is dus ook al fout geplaatst. Dat is de-facto 32A terwijl de hoofdzekering 25A is en blijft.
Kan toch ook met 2 fasen zijn aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
@wildpicture

Zoals het overzicht in de link in het begin aangeeft, kan de auto maximaal met 1-fase 32A laden (met 7.4kW per uur). Dan duurt het opladen 2 uur. Het overzicht geeft aan dat je ook een laadpaal met 3x32A kunt gebruiken. Die laadpaal heeft dan een vermogen van 22kW maar de auto gebruikt maximaal 7.4kW.

Of er ook laadpalen zijn die als input 3x16A hebben en een output van 1x32A kunnen geven, weet ik niet. Kan dat?

Voor mij is deze PHEV perfect. Soms kun je voor korte stukjes volledig elektrisch rijden (max 50-60km). Vaak zul je rijden in een stand dat hij zelf de juiste combinatie elektrisch/benzine uitzoekt en dan gewoon comfortabel en zuinig rijdt. En af en toe zet je de auto in Dynamic en dan wordt het een echte Alfa met 280PK/Q4, sportvering en rijdt het echt leuk. Daar is die auto dus stiekem gewoon echt voor ontworpen. O-)
Als je dan thuiskomt, wil je gewoon zo snel mogelijk die accu weer vol hebben.

Daarbij, als we straks ook de slimme meter hebben, gaan we ook over op het Vattenfall Trendprijs contract wat tussen 12u-16u het goedkoopste tarief heeft. Dan wil je de auto dus liefst binnen die 4 uur opgeladen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

wildpicture schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:33:
[...]

Zoals het overzicht in de link in het begin aangeeft, kan de auto maximaal met 1-fase 32A laden (met 7.4kW per uur). Dan duurt het opladen 2 uur. Het overzicht geeft aan dat je ook een laadpaal met 3x32A kunt gebruiken. Die laadpaal heeft dan een vermogen van 22kW maar de auto gebruikt maximaal 7.4kW.
Dat is niet hoe het werkt.
Als de auto maar 1 fase slikt 'kijkt' hij niet naar stroom op de andere twee fases.
Je lader zal dan evengoed maar 1 fase (L1) inschakelen en laten laden / om stroom vragen.

Met 16A is dat dus max 16x 230 = 3680W.

Als je de lader inplugt maakt de auto een handshake met de lader. Auto vraagt om 1 fase > lader gaat naar 1 fase.

edit:
Het staat overigens gewoon uitgelegd op de website die je linkt ;)
Welke laadpaal is geschikt voor de Alfa Romeo Tonale 1.3T Plug-In Hybrid Q4?
Deze auto heeft een interne AC lader welke op maximaal 1 fase werkt. Een Alfa Romeo Tonale 1.3T Plug-In Hybrid Q4 met 1 fase interne AC lader kan echter ook laden op een 3 fasen AC laadpaal. Het maximale laadvermogen wordt dan echter bepaald door het totale Ampère van 1 fase.

Concreet: in het geval van een 3 fasen laadpaal met 16A per fase, zal deze auto met maximaal 1x16A (3.7 kW per uur) opladen. Wil je in de toekomst eventueel een auto aanschaffen welke op 3 fasen kan laden? Dan is een 3-fasen (11 kW) laadpaal dé toekomstbestendige keuze, ook voor een 1 fase auto.

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 19-10-2025 13:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]

Of er ook laadpalen zijn die als input 3x16A hebben en een output van 1x32A kunnen geven, weet ik niet. Kan dat?
Ja, maar €€.
Magnum Smart Charger gebruikt de 3-fase aansluiting voor het snel opladen van een éénfase auto met een laadcapaciteit van 8kW.
https://www.snelautoladen...num-smart-charger-type-2/

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 19-10-2025 13:47 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Nee, als je dat maakt krijg je eenmalig vuurwerk.

Een laadpaal voor thuis moet je zien als een hele dure zeven pins stekker. Wanneer jouw auto op 1 fase laadt gebruikt die gewoon een aantal pinnen niet, ongeacht of ze aan de huiskant aangesloten zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Oh cool.
Wist niet dat het bestond. Maar wat een geld :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:36
Kijk wel even in de manual, niet op alle auto’s werkt deze. Ik gok dat hij alleen werkt bij autos die enkelfase 400V ondersteunen.
Soms lijken dingen te mooi on waar te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 19-10-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specialkdk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-10 10:09
Ik denk dat die Magnum charger in feite een double conversion UPS is, maar dan zonder de batterij. Voor zover ik kan zien wel maar met TWEE fasen ingang ipv drie. Lijkt me geen typfout want het klopt met de opgenomen stroom: 18A over twee fasen klopt ongeveer met die 8kW. Ik denk dat het toestel ook redelijk wat warmte gaat afgeven want het levert maar 7,4 kW aan vermogen terwijl het opgenomen vermogen 8,3 kW is.

Deze architectuur impliceert wel dat die eigenlijk met zowat elke auto zou moeten werken. Het enige wat evt nog een probleem zou kunnen zijn, is een zwevende nul. Sommige auto's verwachten dat de nul ongeveer op aardpotentiaal zit.

Je zou trouwens ook op zoek kunnen gaan naar pakweg een 30kVA UPS; als je die voor een prikje kan kopen laat dat ook toe om sneller monofasig te laden dan je hoofdzekering aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:03:
[...]

Kan toch ook met 2 fasen zijn aangesloten?
Het is nu een 1x25A.

Met de complete nonstandard shizzle met kookplaten kun je het ook niet blind 2-fase maken

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
paQ schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:36:
[...]
Dat is niet hoe het werkt.
Als de auto maar 1 fase slikt 'kijkt' hij niet naar stroom op de andere twee fases.
Je lader zal dan evengoed maar 1 fase (L1) inschakelen en laten laden / om stroom vragen.

Als je de lader inplugt maakt de auto een handshake met de lader. Auto vraagt om 1 fase > lader gaat naar 1 fase.

edit:
Het staat overigens gewoon uitgelegd op de website die je linkt ;)
[...]
Volgens mij praten we langs elkaar heen. De auto kan met 1 fase laden. Met maximaal 32A oftewel 7.4kW. Als je een 3-fase laadpaal hebt, gebruikt hij maar 1 fase. Afhankelijk van hoeveel A die fase is, wordt ook geladen (W = A x 230).

klopt.

Maar met 25A is dat max 25x230 = 5750W.
en met 32A met max 32x230= 7360W, oftewel 7.4kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaXGtBfkN71nwmSb8R-cGojDGcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6M868gUJlKb4tJmdqZESKVR1.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is logisch en snap ik. Wat ik me afvroeg is of je met een huisaansluiting van 3-fase (3x25A) dus ook met 25A (levert 5.7kW op) kunt laden en wat er dan in de meterkast nodig is. Maar als ik het goed begrijp kan de aansluiting wel (3x) 25A zijn, maar je kunt toch maar 16A (1x per fase) gebruiken. Er zit dus een flinke marge tussen de 25A van de aansluiting en de maximaal te gebruiken 16A. In mijn logica had ik bedacht dat je dan met een zwaardere aardlekautomaat (van 3x25A ipv 3x16A) wellicht wel die volledige 25A zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Dat

En even 28A gaat ook nog wel goed, maar als je constant op de limiet van de hoofdzekering zit, slaat ie op den duur ook af. (Of brandt door igv smeltzekering)

[ Voor 96% gewijzigd door paQ op 19-10-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:05
wildpicture schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:33:
[...]

Volgens mij praten we langs elkaar heen. De auto kan met 1 fase laden. Met maximaal 32A oftewel 7.4kW. Als je een 3-fase laadpaal hebt, gebruikt hij maar 1 fase. Afhankelijk van hoeveel A die fase is, wordt ook geladen (W = A x 230).

klopt.

Maar met 25A is dat max 25x230 = 5750W.
en met 32A met max 32x230= 7360W, oftewel 7.4kW.

[Afbeelding]

Dat is logisch en snap ik. Wat ik me afvroeg is of je met een huisaansluiting van 3-fase (3x25A) dus ook met 25A (levert 5.7kW op) kunt laden en wat er dan in de meterkast nodig is. Maar als ik het goed begrijp kan de aansluiting wel (3x) 25A zijn, maar je kunt toch maar 16A (1x per fase) gebruiken. Er zit dus een flinke marge tussen de 25A van de aansluiting en de maximaal te gebruiken 16A. In mijn logica had ik bedacht dat je dan met een zwaardere aardlekautomaat (van 3x25A ipv 3x16A) wellicht wel die volledige 25A zou kunnen gebruiken.
Dat je eindgroep niet dezelfde waarde mag hebben als de hoofdzekering heeft 2 redenen:
  • A. Als je het volledige vermogen trekt kan je niks anders op die fase aansluiten, anders klapt de hoofdzekering er na een tijdje uit door overbelasting. Technisch gezien kan je dit met loadbalancing afvangen
  • B. Bij kortsluiting in die eindgroep klapt de hoofdzekering meestal ook. Als je geen automaten hebt betekend dit dat je moet wachten tot de netbeheerder die komt vervangen. Eerste keer is meestal gratis, gebeurt het te vaak dan brengen ze kosten in rekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
Het is me nu duidelijk. Dank allemaal. Bij een aansluiting met 25A kun je dus niet 25A gebruiken, maar slechts 16A. Dat wist ik niet.

Achteraf gezien had ik misschien beter de aansluiting aan kunnen laten passen naar 1x40A ipv 3x25A. En dan de lader op een aparte groep. Dan had ik dus wel sneller kunnen laden. Wel met loadbalancing afvangen voor het geval dat je tegelijk ook nog andere zware dingen (kookplaat/oven/wasmachine) gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
@wildpicture Waarom die 25A niet achter de hoofdaansluiting van 25A staat hier goed uitgelegd onder het kopje "Selectiviteit": onetime in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

Het is overigens wel mogelijk om (ongeveer) de volle 25A te gebruiken. Met 2 eindgroepen van 16A is maximaal 32A te trekken (dan klapt die hoofdzekering van 25A er dus uit). Dus die 16A door de groep voor de laadpaal en dan nog maximaal 25-16=9A op de andere groep voor bijv. een wasdroger.

Gezien je auto maar op één fase laadt kan je een laadpaal nemen die maar één fase doet. In dat geval was die 3-fase aardlekautomaat niet nodig geweest omdat het maar over één fase gaat. Dan was bijv. een 1-fase aardlekautomaat voldoende geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
skimine schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:01:
@wildpicture Waarom die 25A niet achter de hoofdaansluiting van 25A staat hier goed uitgelegd onder het kopje "Selectiviteit": onetime in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

Het is overigens wel mogelijk om (ongeveer) de volle 25A te gebruiken. Met 2 eindgroepen van 16A is maximaal 32A te trekken (dan klapt die hoofdzekering van 25A er dus uit). Dus die 16A door de groep voor de laadpaal en dan nog maximaal 25-16=9A op de andere groep voor bijv. een wasdroger.

Gezien je auto maar op één fase laadt kan je een laadpaal nemen die maar één fase doet. In dat geval was die 3-fase aardlekautomaat niet nodig geweest omdat het maar over één fase gaat. Dan was bijv. een 1-fase aardlekautomaat voldoende geweest.
Ik ben best benieuwd naar het argument waarom een “2x16 kookgroep” een beter plan is dan een enkele 25A met bijbehorende bedrading…

De kookgroep gaat met de 25A hoofdzekering nooit uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Ronald schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:02:
[...]

Ik ben best benieuwd naar het argument waarom een “2x16 kookgroep” een beter plan is dan een enkele 25A met bijbehorende bedrading…
Ik had het ook niet over een kookgroep-achtige constructie. Zo'n fornuisgroep geldt als één groep. Die is weliswaar uitgevoerd met 2 (gekoppelde) automaten van 16A. Maar aangezien die 2x16A>25A mag dat niet op een aansluiting die is afgezekerd op 25A.

Twee losse groepen van 16A mogen wel gewoon achter die hoofdaansluiting van 25A. Vandaar dat ik het specifiek had over twee groepen.

Waar ik op reageerde was de vraag of je op een aansluiting van 25A nooit meer dan 16A kan gebruiken door de regels rondom selectiviteit. En dat klopt dus niet. Er mogen wel meerdere groepen achter die 25A hoofdzekering, als deze individueel maar 16A of kleiner zijn.
De kookgroep gaat met de 25A hoofdzekering nooit uitschakelen.
Technisch gezien kan één van beide automaten gewoon uitschakelen als daar teveel stroom doorheen gaat zonder dat deze stroom te hoog is voor de hoofdautomaat. (Nou zouden de meeste kookplaten dat zelf moeten voorkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:14

Wuursj

want worst is al bezet

Selectiviteit is fijn. Maar in hoeverre is het een verplichting in deze situatie? Volgens de norm is het verplicht om selectief te zijn ten opzichte van de hoofdzekering v/d netbeheerder. Maar in dit geval zou je het theoretisch voor 1 van de 3 fase kunnen skippen. Als je 1 fase dedicated maakt voor de autolader, kan er niks anders mee uitgeschakeld worden en heeft selectiviteit geen nut meer?
  • TS verdeelt al de overige spullen incl kookplaat over fase 1 en fase 2. Dat moet lukken want dat doet het nu al op 1x25A.
  • Fase 3 dedicated voor je lader met een 1 fase 25A aardlekautomaat er aan. Nee die is niet selectief maar als die er uit klapt, is het minder erg dat je hoofdzekering voor die fase er ook uit klapt want er zit toch niks anders achter. Met een C-karakteristiek voor de hoofdzekering en een B voor de lader-groep, gaat ie in een hoop gevallen niet eens mee uiit.
Wel zorgen dat
- je kabels na de 25A aardlek automaat de juiste dikte hebben.
- als je ooit toch naar een 3 fase lader gaat, moet je weer aan de bak in je meterkast.
- tot de 3 fase in werking is, zal je toch de boel moeten begrenzen. Want tot die tijd is selectieviteit toch wel prettig.

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 19-10-2025 21:30 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou vooral rekening houden dat de volgende auto weleens een full electric kan zijn en dan kun je maar beter alles in 1x goed aanleggen.
Ik had dezelfde meterkast (bouwjaar ~2000 toevallig?) en heb er een compleet nieuwe kast laten plaatsen met 3x25a en een laadpaal die ook 22kw kan laden voor onze PHEV.
En dat was maar goed ook want recent kregen we een electrische leaseauto, dus er komt nu zelfs nog een laadpaal bij om zoveel mogelijk zonnestroom te laden..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:56
Ik vraag mij af of je niet gewoon een 1x35A smelt hebt.
Dan was je met een 25A (of 32A) aardlekautomaat plaatsen en een laadpaal met peakshaving natuurlijk klaar geweest.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
Achteraf "met "de kennis van nu" zou het waarschijnlijk veel makkelijker zijn geweest om niet van 1-fase (1x25A) naar 3-fase ()1x25A) te gaan, maar naar 1-fase (1x40A). Met de aansluiting voor de laadpaal op een aparte groep en eigen aardlek. Dan zou je een laadpaal kunnen nemen die met 1x32A kan laden en kan de auto in 2,5 uur geladen worden. Wel met inderdaad loadbalancing zodat het niet donker wordt als je de kookplaat aanzet terwijl je aan het laden bent.

Maar ja, de aanvraag bij de netbeheerder voor 3 fase loopt al en de meterkast is intussen voor 500 euro aangepast aan 3 fase. Ik zou de aanvraag bij netbeheerder wellicht nog kunnen aanpassen. Maar dan moet de meterkast opnieuw aangepast worden.

Nu heb ik al 500 euro betaald voor de meterkast en moet nog 450 betalen aan de netbeheerder en dan nog eens 1000-1500 voor een laadpaal. In totaal zo'n 2000-2500 euro. En dan kan ik straks met 16A in 4 uur laden, terwijl ik nu met een gewoon stopcontact en 10A in iets meer dan 6 uur laadt. Dus heel veel geld voor slechts 2 uur sneller laden.

Voorbereid op de toekomst hoeft niet zo. Ik heb geen zonnepanelen (enige plek waar dat zou kunnen ligt bijna hele dag in schaduw) of warmtepomp (wij zijn aangesloten op warmtenet) en die komen er ook niet. Andere auto de komende jaren ook niet. Misschien over 10 jaar? Wie weet of ik hier dan nog woon.
Pagina: 1