Is laptop nog geschikt voor Windows 11 ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-11 09:29
Mijn vraag
...
Nu een keer geen vraag voor mezelf, maar voor m'n dochter.

Haar laptop was ontzettend traag geworden en dus besloten we om 'm helemaal leeg te maken en Windows er opnieuw op te zetten. Nu is onlangs in het nieuws geweest dat Windows 10 niet meer ondersteund gaat worden dus was het idee om er Windows 11 op te zetten.

Dat lukte in eerste instantie niet omdat de installatie aangaf dat de processor die aanwezig was in de laptop niet geschikt zou zijn voor Windows 11. We hebben het dan over een: Intel(R) Core(TM) i7-6500U CPU @ 2.50GHz (2.60 GHz) processor. Maar na wat speurwerk kon je dit omzeilen door een aanpassing te doen in het register. En inderdaad, Windows 11 is geinstalleerd.

Maar.....nu hebben we het idee dat de laptop nog best wel traag is (ik had 'm na een schone installatie wel wat sneller verwacht. Opstarten duurt lang, programma's laden duurt lang. Let wel, het duurt lang, maar het is wel sneller dan dat hij was voordat we 'm opnieuw hebben geinstalleerd. Dus er is zeker tijdwinst, maar het valt me een beetje tegen).

Dus mijn vraag is nu: Kan het zijn dat, ondanks dat we Windows 11 hebben kunnen installeren, dat de laptop toch niet geschikt is voor Windows 11 en dat we weer beter terug kunnen naar Windows 10?

Het gaat om een Acer Aspire E5-773G met 8Gig Ram geheugen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Gezocht op internet via Google maar helaas geen duidelijkheid kunnen krijgen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Windows 11 wordt officieel niet ondersteund op die laptop, je hebt al trucs moeten toepassen om Windows 11 geïnstalleerd te krijgen en bepaalde checks uit te schakelen zoals CPU check/TPM check. Bij elke feature update van Windows moet je de installatie volledig opnieuw doen.

uitvoering: Acer Aspire E5-773G-79HB
De laptop in kwestie is bijna 10 jaar oud, bevat waarschijnlijk geen SSD (5400 toeren HDD is wat de meest vertragende factor is) en de 8GB geheugen is tegenwoordig ook krap.
De accucapaciteit zal ook wel teruggelopen zijn.

Het hangt er compleet vanaf wat je ermee wilt doen. Gewoon als browse/streaming ding?

Vervang de HDD door een SSD , installeer een ander OS (linux mint is populair) en je kunt er nog mee aan de slag.

Wil je persé Windows 11 draaien of er meer mee doen: vervang de HDD door een SSD, vervang/plaats geheugen bij

Maar eerlijk gezegd; de kosten van dergelijke hardware uitbreiding zijn waarschijnlijk hoger dan een leuke 2e hands laptop op de kop tikken in Vraag & Aanbod die wel Windows 11 geschikt is:

Zoals deze advertentie:
v&a aangeboden: Dell Latitude 5520 5520
Dat zijn laptops van amper 3 jaar oud, die kunnen nog een tijdje mee.

• 103720
Ze gebruikt de laptop echt alleen maar om wat YouTube videos te kijken, en af en toe haar email te checken. Geen games, geen foto/videobewerking, etc.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

103720 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:47:
Ze gebruikt de laptop echt alleen maar om wat YouTube videos te kijken, en af en toe haar email te checken. Geen games, geen foto/videobewerking, etc.
Dan gewoon ChromeOS Flex erop zetten. Heb ik recent ook gedaan voor een kennis met een oude laptop die alleen maar wat op het internet surft en Youtube video's bekijkt. Het ding is nu weer lekker snel en kan weer een tijd mee.

review: Laat je oude hardware niet verstoffen - Een tweede leven met ChromeOS...
YouTube: Turning a Windows 10 PC into a Chromebook

[ Voor 29% gewijzigd door Microkid op 17-10-2025 20:52 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• 103720
@Microkid Nog nooit van gehoord. Is dat een vervanger voor Windows? Installeer je dan ChromeOS Flex op de laptop en staat er dan geen Windows meer op?

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:43

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Dat kan prima of zelfs beter op een simpel tabletje. Waarom een laptop dan?

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Microkid

Microkid

Smile

103720 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:17:
@Microkid Nog nooit van gehoord. Is dat een vervanger voor Windows? Installeer je dan ChromeOS Flex op de laptop en staat er dan geen Windows meer op?
ChromeOS Flex is het besturingssysteem dat Google op hun Chromebooks installeert. Je kan het ook op andere hardware installeren. Je hebt dan een soort Chromebook op je oude laptop.
https://chromeos.google/intl/nl_nl/products/chromeos-flex.
Het is enorm laagdrempelig in vergelijk met Linux. Gewoon installeren en klaar, a la een iPad. Je kan het eerst vanaf USB stick draaien om te kijken of je hardware volledig ondersteund wordt. Zo ja, dan kan je het op de HDD/SSD installeren. Indien je geen behoefte hebt aan specifieke Windows apps kan ChromeOS je helpen om je hardware nog een paar jaar langer te gebruiken. Tools zoals Chrome, Youtube, Gmail en de Google Office apps (docs, sheets, enz) zitten er standaard in.

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 17-10-2025 19:47 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• 103720
Okay, klinkt goed, maar het is wel 'beperkt' denk ik? Je kunt dan geen Word of Excel of photoshop gebruiken? Niet dat ze daar dagelijks mee werkt, maar heeeeel soms een brief maken in Word of een foto bewerken in photoshop.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
103720 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:03:
Maar.....nu hebben we het idee dat de laptop nog best wel traag is (ik had 'm na een schone installatie wel wat sneller verwacht. Opstarten duurt lang, programma's laden duurt lang. Let wel, het duurt lang, maar het is wel sneller dan dat hij was voordat we 'm opnieuw hebben geïnstalleerd. Dus er is zeker tijdwinst, maar het valt me een beetje tegen).
Het gaat om een Acer Aspire E5-773G met 8Gig Ram geheugen.
Zoals hier ook al is aangegeven wordt de traagheid gewoon veroorzaakt door de HDD.

Nieuwe PC met “ASUS TUF Gaming Z790-PRO WIFI” MoBo traag (Geen SSD!)
Uszka schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:17:
Je kunt nog zo'n dikke pc maken: met het OS op een HDD voelt het veel trager aan dan een i3 uit 2017 met ssd.
Je zou de HDD kunnen vervangen door een SSD, daarmee zal de laptop nog heel vlot kunnen werken.
Alleen moet je dan wel wat ervaring hebben om dat uit te kunnen voeren.
Ik zie niet zoveel info/video's over de E5-773G, wel over de E5-573G.
Als dat model overeenkomt met de E5-773G heb je alleen rekening te houden met een speakerkabeltje bij het uit elkaar halen.
Youtube: E5-573 SSD

• Microkid

Microkid

Smile

103720 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:47:
Okay, klinkt goed, maar het is wel 'beperkt' denk ik? Je kunt dan geen Word of Excel of photoshop gebruiken? Niet dat ze daar dagelijks mee werkt, maar heeeeel soms een brief maken in Word of een foto bewerken in photoshop.
Je gaf eerder aan dat ze dat niet nodig had. Maar .. Google Docs is aanwezig, en van Photoshop is een webversie voor Chromebook, en anders Adobe Express, gratis en voor Chromebook. https://www.adobe.com/express/feature/image/editor

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11 23:56
Voor huis/tuin en keuken gebruik zou ik zeker overstappen naar Linux ( Mint, Zorin ) omdat je toch alles doet via de browser en hier merk je weinig van of je nu op Windows of Linux zit, Anders is het als je veel gebruik maakt van Microsoft producten of programma's die alleen onder Windows draaien, al moet ik wel zeggen dat voor alles wel en alternatief is.

Linux Mint voor beginners - Introductie en kennismaking ( NL )
YouTube: 1. Linux Mint voor beginners - Introductie en kennismaking

Linux Mint voor beginners ( NL )
https://www.youtube.com/@linuxmintvoorbeginners5237

[ Voor 16% gewijzigd door tronmedia op 18-10-2025 14:41 ]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Wat ik me altijd afvraag: wat is lang? Wat is traag? En kan dat echt zoveel kwaad?

Je hebt een laptop die al heel wat jaren meegaat. Natuurlijk gaat deze niet zo snel zijn als een moderne laptop met een supersnelle SSD, veel sneller geheugen, een veel snelelre CPU en zowat 10 jaar aan evolutie. Want we klagen al wel jaren dat de echt grote verschillen jaar op jaar er uit zijn, maar bekijk je dat over 10 jaar, dan is dat niet eens zo vreemd.

Gaat een ander OS het mogelijks sneller doen aanvoelen? Absoluut. Gaat het snel genoeg aanvoelen? Tsjah, dan keer ik terug naar mijn openingsvraag.

Kan je dit systeem, met zijn Windows, sneller maken? Mogelijks wel. Extra geheugen kan helpen, een snellere SSD kan helpen. En als ik snel naar de pricewatch kijk, dan kwamen deze laptops initieel met een 5400RPM harde schijf. Als die er nog altijd in zit, dan zou ik enkele tientjes spenderen aan een SSD en die HDD vervangen. Van wat ik online kan vinden kan je hier trouwens een M.2 SSD in installeren, kijk dat even na door de onderkant open te maken of dat klopt, en koop dan een eenvoudige SSD, en je gaat een wereld van verschil merken, ongeacht het OS dat je er op installeert.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:30
Alle adviezen hier zijn aardig, maar de juiste oplossing is toch echt gewoon een SATA SSDtje kopen en daar Windows op installeren. Het verschil zal enorm zijn. Geheugen uitbreiden, niet nodig. Over naar Linux of Chrome OS, niet nodig.

25 euro uitgeven in Vraag & Aanbod, oude/trage harddisk verwisselen voor SSD en je zult zeker de snelheidsboost hebben waar je naar op zoek bent. Je zit gewoon vast op die oude HDD.

• 103720
Eenieder bedankt voor de adviezen. En misschien was ik niet helemaal duidelijk met mijn openingspost, maar het ging me er niet zozeer om,..om de laptop sneller te maken dan dat hij was toen we 'm kochten, maar om 'm weer net zo snel te maken als het moment TOEN we hem kochten. Ik denk dat iedereen wel weet dat, wanneer je Windows een paar jaar draait, dat je systeem er niet sneller op wordt. Dus in mijn beleving is het zo dat je systeem 'trager' wordt als je Windows een paar jaar gebruikt (je probeert een programma uit en haalt er dat na een tijdje weer af omdat het toch niet is wat je wil etc. etc.). Nu gebruikt en installeert mijn dochter niet veel op haar laptop (want ze gebruikt 'm 95% van de tijd alleen om wat te internetten) maar toch merkten we dat het opstarten van de laptop, of het opstarten van Chrome, en het opvragen van websites steeds langer ging duren. En dan is het mijn idee, dat een schone installatie van Windows dat wel weer kan verhelpen. Dan is je laptop weer precies hetzelfde als dat je 'm kocht.

Maar nu dus, omdat Windows 10 niet meer ondersteund gaat worden, hebben we geprobeerd om dan maar Windows 11 er op te zetten. En toen dat was gelukt had ik zelf het idee dat de laptop wel sneller opstartte als voorheen, en dat het opstarten van Chrome en het opvragen van websites ook wel sneller ging als voorheen,.....maar ik had wel het idee dat het nog sneller kon. Dus ik had het gevoel dat de laptop 'moeite' had met Windows 11. Vandaar mijn vraag.

Dus de laptop zoals hij was toen we ;'m kochten, is voldoende snel voor hetgeen mijn dochter er op doet.

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11 23:56
103720 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:43:
Eenieder bedankt voor de adviezen. En misschien was ik niet helemaal duidelijk met mijn openingspost, maar het ging me er niet zozeer om,..om de laptop sneller te maken dan dat hij was toen we 'm kochten, maar om 'm weer net zo snel te maken als het moment TOEN we hem kochten. Ik denk dat iedereen wel weet dat, wanneer je Windows een paar jaar draait, dat je systeem er niet sneller op wordt. Dus in mijn beleving is het zo dat je systeem 'trager' wordt als je Windows een paar jaar gebruikt (je probeert een programma uit en haalt er dat na een tijdje weer af omdat het toch niet is wat je wil etc. etc.). Nu gebruikt en installeert mijn dochter niet veel op haar laptop (want ze gebruikt 'm 95% van de tijd alleen om wat te internetten) maar toch merkten we dat het opstarten van de laptop, of het opstarten van Chrome, en het opvragen van websites steeds langer ging duren. En dan is het mijn idee, dat een schone installatie van Windows dat wel weer kan verhelpen. Dan is je laptop weer precies hetzelfde als dat je 'm kocht.

Maar nu dus, omdat Windows 10 niet meer ondersteund gaat worden, hebben we geprobeerd om dan maar Windows 11 er op te zetten. En toen dat was gelukt had ik zelf het idee dat de laptop wel sneller opstartte als voorheen, en dat het opstarten van Chrome en het opvragen van websites ook wel sneller ging als voorheen,.....maar ik had wel het idee dat het nog sneller kon. Dus ik had het gevoel dat de laptop 'moeite' had met Windows 11. Vandaar mijn vraag.

Dus de laptop zoals hij was toen we ;'m kochten, is voldoende snel voor hetgeen mijn dochter er op doet.
Je kan eventueel een factory reset ( kijk in je handleiding ) doen met behoud van data als je een schone install niet ziet zitten, mechanische harde schijven kun je opschonen (defragmenteren bij HD ), loopt de computer weer een tijdje sneller, het is echter van belang dat het systeem goed wordt onderhouden en veel doen dit niet. uiteindelijk is een schone install nodig en dan zou ik meteen voor een SSD gaan, oude HD kun je eventueel in een externe behuizing en gebruiken als backup, er zijn tal van mogelijkheden zo ook het klonen van je HD naar een SSD, ik kan niet zien hoe de computer is gebruikt en wat er allemaal op staat. een trage computer kan komen door veel dingen, niet de juiste instellingen, malware en virussen, defect aan hardware, software wat niet goed is geïnstalleerd.

Ik zou echter voor een schone install niet de oude HD gebruiken, stel dat het niet lukt dat kun je de oude HD altijd terug plaatsen, een nieuwe 2.5" SSD van 256 GB zit nu zo rond de 20 euro dit is echt geen geld ,ik heb hier zelf diverse laptops met een 4 generatie Intel processor voorzien van een SSD en standaard 4 GB geheugen ( Windows 10 ) en lopen echt als een zonnetje, opstarten minder dan 15 seconden en alles is dan geladen, openen van programma's en internetten geen probleem, echter voor zware games minder geschikt.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
En misschien was ik niet helemaal duidelijk met mijn openingspost, maar het ging me er niet zozeer om,..om de laptop sneller te maken dan dat hij was toen we 'm kochten, maar om 'm weer net zo snel te maken als het moment TOEN we hem kochten.
Het probleem is dat Windows 10 in de loop van de jaren zo is uitgebreid met extra "features" dat deze nu altijd trager zal zijn dan de Windows 10 die je toen geleverd kreeg op de laptop.
Ook is de continue belasting van de HDD/SSD daardoor nu heel veel groter.
maar ik had wel het idee dat het nog sneller kon. Dus ik had het gevoel dat de laptop 'moeite' had met Windows 11. Vandaar mijn vraag.
Zie ook topic:
Snelheid check (Windows 11)
The_Doman schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:55:
De algemene mening/ervaring is ook dat de Windows 11 Interface/Gui gewoon trager is.
Google: Windows 10 vs Windows 11 Gui speed
Met wat tweaken van de performance instellingen zoals hier boven gelinkt maakt wel dat het veel vlotter aanvoelt/reageert, ook op nieuwere hardware.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:02
maar om 'm weer net zo snel te maken als het moment TOEN we hem kochten. Ik denk dat iedereen wel weet dat, wanneer je Windows een paar jaar draait, dat je systeem er niet sneller op wordt. Dus in mijn beleving is het zo dat je systeem 'trager' wordt als je Windows een paar jaar gebruikt (je probeert een programma uit en haalt er dat na een tijdje weer af omdat het toch niet is wat je wil etc. etc.).
Windows 10 van tig jaar terug is heel anders dan Windows 10 van september 2025. Dat is een feit. Geldt niet alleen voor Windows 10 maar ook voor alle programma's die je gebruikt. Chrome van 10 jaar terug is een stuk lichter dan Chrome van september 2025 om maar zo even te benoemen. Niet voor niets dat er veel varianten op de verschillende internetbrowsers zijn.
Nu gebruikt en installeert mijn dochter niet veel op haar laptop (want ze gebruikt 'm 95% van de tijd alleen om wat te internetten) maar toch merkten we dat het opstarten van de laptop, of het opstarten van Chrome, en het opvragen van websites steeds langer ging duren. En dan is het mijn idee, dat een schone installatie van Windows dat wel weer kan verhelpen. Dan is je laptop weer precies hetzelfde als dat je 'm kocht.
De redenatie vanuit een "lekenperspectief" is dat helemaal correct. Zodra je de nieuwste versie van programma's gaat installeren gaat het mis. De programma's zijn ook verder gegaan in de jaren. Die zijn vaak niet lichter op geworden.
Voor de huidige installatie van Windows 10 en Windows 11 niet. Mogelijk ook niet voor de "simpele" internetbrowsers. Een "upgrade" die dan vaak helpt is het installeren van een SSD. Daarmee maak je de machine wel weer een stuk sneller. Als je de laptop nog wat langer wil gebruiken dan kan je dat doen.

Je kan nog voor een jaar windows 10 krijgen met een microsoft account. Maar ook dan zou ik een SSD plaatsen. Dat werkt zoveel sneller dan met een HDD.

Hier al heel wat oudere laptops en PC voorzien van een SSD om ze een ronde mee te laten gaan. Een paar week terug de oude PC van mijn vader (I5 met 8 GB, had een HDD) van een SSD en van Windows 11 voorzien. Windows 11 ondersteund hij officieel niet vanwege de TPM en de processor. Maar Windows 11 draait als een tierelier. Gewoon goed om mee te werken.

[ Voor 7% gewijzigd door RonnieKo op 22-10-2025 13:01 ]

Pagina: 1