Is laptop nog geschikt voor Windows 11 ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:08
Mijn vraag
...
Nu een keer geen vraag voor mezelf, maar voor m'n dochter.

Haar laptop was ontzettend traag geworden en dus besloten we om 'm helemaal leeg te maken en Windows er opnieuw op te zetten. Nu is onlangs in het nieuws geweest dat Windows 10 niet meer ondersteund gaat worden dus was het idee om er Windows 11 op te zetten.

Dat lukte in eerste instantie niet omdat de installatie aangaf dat de processor die aanwezig was in de laptop niet geschikt zou zijn voor Windows 11. We hebben het dan over een: Intel(R) Core(TM) i7-6500U CPU @ 2.50GHz (2.60 GHz) processor. Maar na wat speurwerk kon je dit omzeilen door een aanpassing te doen in het register. En inderdaad, Windows 11 is geinstalleerd.

Maar.....nu hebben we het idee dat de laptop nog best wel traag is (ik had 'm na een schone installatie wel wat sneller verwacht. Opstarten duurt lang, programma's laden duurt lang. Let wel, het duurt lang, maar het is wel sneller dan dat hij was voordat we 'm opnieuw hebben geinstalleerd. Dus er is zeker tijdwinst, maar het valt me een beetje tegen).

Dus mijn vraag is nu: Kan het zijn dat, ondanks dat we Windows 11 hebben kunnen installeren, dat de laptop toch niet geschikt is voor Windows 11 en dat we weer beter terug kunnen naar Windows 10?

Het gaat om een Acer Aspire E5-773G met 8Gig Ram geheugen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Gezocht op internet via Google maar helaas geen duidelijkheid kunnen krijgen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Windows 11 wordt officieel niet ondersteund op die laptop, je hebt al trucs moeten toepassen om Windows 11 geïnstalleerd te krijgen en bepaalde checks uit te schakelen zoals CPU check/TPM check. Bij elke feature update van Windows moet je de installatie volledig opnieuw doen.

uitvoering: Acer Aspire E5-773G-79HB
De laptop in kwestie is bijna 10 jaar oud, bevat waarschijnlijk geen SSD (5400 toeren HDD is wat de meest vertragende factor is) en de 8GB geheugen is tegenwoordig ook krap.
De accucapaciteit zal ook wel teruggelopen zijn.

Het hangt er compleet vanaf wat je ermee wilt doen. Gewoon als browse/streaming ding?

Vervang de HDD door een SSD , installeer een ander OS (linux mint is populair) en je kunt er nog mee aan de slag.

Wil je persé Windows 11 draaien of er meer mee doen: vervang de HDD door een SSD, vervang/plaats geheugen bij

Maar eerlijk gezegd; de kosten van dergelijke hardware uitbreiding zijn waarschijnlijk hoger dan een leuke 2e hands laptop op de kop tikken in Vraag & Aanbod die wel Windows 11 geschikt is:

Zoals deze advertentie:
v&a aangeboden: Dell Latitude 5520 5520
Dat zijn laptops van amper 3 jaar oud, die kunnen nog een tijdje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Ze gebruikt de laptop echt alleen maar om wat YouTube videos te kijken, en af en toe haar email te checken. Geen games, geen foto/videobewerking, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

103720 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:47:
Ze gebruikt de laptop echt alleen maar om wat YouTube videos te kijken, en af en toe haar email te checken. Geen games, geen foto/videobewerking, etc.
Dan gewoon ChromeOS Flex erop zetten. Heb ik recent ook gedaan voor een kennis met een oude laptop die alleen maar wat op het internet surft en Youtube video's bekijkt. Het ding is nu weer lekker snel en kan weer een tijd mee.

review: Laat je oude hardware niet verstoffen - Een tweede leven met ChromeOS...
YouTube: Turning a Windows 10 PC into a Chromebook

[ Voor 29% gewijzigd door Microkid op 17-10-2025 20:52 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@Microkid Nog nooit van gehoord. Is dat een vervanger voor Windows? Installeer je dan ChromeOS Flex op de laptop en staat er dan geen Windows meer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-10 19:23

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

103720 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:47:
Dat kan prima of zelfs beter op een simpel tabletje. Waarom een laptop dan?

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

103720 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:17:
@Microkid Nog nooit van gehoord. Is dat een vervanger voor Windows? Installeer je dan ChromeOS Flex op de laptop en staat er dan geen Windows meer op?
ChromeOS Flex is het besturingssysteem dat Google op hun Chromebooks installeert. Je kan het ook op andere hardware installeren. Je hebt dan een soort Chromebook op je oude laptop.
https://chromeos.google/intl/nl_nl/products/chromeos-flex.
Het is enorm laagdrempelig in vergelijk met Linux. Gewoon installeren en klaar, a la een iPad. Je kan het eerst vanaf USB stick draaien om te kijken of je hardware volledig ondersteund wordt. Zo ja, dan kan je het op de HDD/SSD installeren. Indien je geen behoefte hebt aan specifieke Windows apps kan ChromeOS je helpen om je hardware nog een paar jaar langer te gebruiken. Tools zoals Chrome, Youtube, Gmail en de Google Office apps (docs, sheets, enz) zitten er standaard in.

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 17-10-2025 19:47 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Okay, klinkt goed, maar het is wel 'beperkt' denk ik? Je kunt dan geen Word of Excel of photoshop gebruiken? Niet dat ze daar dagelijks mee werkt, maar heeeeel soms een brief maken in Word of een foto bewerken in photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:16
103720 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:03:
Maar.....nu hebben we het idee dat de laptop nog best wel traag is (ik had 'm na een schone installatie wel wat sneller verwacht. Opstarten duurt lang, programma's laden duurt lang. Let wel, het duurt lang, maar het is wel sneller dan dat hij was voordat we 'm opnieuw hebben geïnstalleerd. Dus er is zeker tijdwinst, maar het valt me een beetje tegen).
Het gaat om een Acer Aspire E5-773G met 8Gig Ram geheugen.
Zoals hier ook al is aangegeven wordt de traagheid gewoon veroorzaakt door de HDD.

Nieuwe PC met “ASUS TUF Gaming Z790-PRO WIFI” MoBo traag (Geen SSD!)
Uszka schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:17:
Je kunt nog zo'n dikke pc maken: met het OS op een HDD voelt het veel trager aan dan een i3 uit 2017 met ssd.
Je zou de HDD kunnen vervangen door een SSD, daarmee zal de laptop nog heel vlot kunnen werken.
Alleen moet je dan wel wat ervaring hebben om dat uit te kunnen voeren.
Ik zie niet zoveel info/video's over de E5-773G, wel over de E5-573G.
Als dat model overeenkomt met de E5-773G heb je alleen rekening te houden met een speakerkabeltje bij het uit elkaar halen.
Youtube: E5-573 SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

103720 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:47:
Okay, klinkt goed, maar het is wel 'beperkt' denk ik? Je kunt dan geen Word of Excel of photoshop gebruiken? Niet dat ze daar dagelijks mee werkt, maar heeeeel soms een brief maken in Word of een foto bewerken in photoshop.
Je gaf eerder aan dat ze dat niet nodig had. Maar .. Google Docs is aanwezig, en van Photoshop is een webversie voor Chromebook, en anders Adobe Express, gratis en voor Chromebook. https://www.adobe.com/express/feature/image/editor

Pagina: 1