Snelheid check

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melliemvdg
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-09 15:39
Beste mensen,

Op mijn nieuwe (2e handse) laptop heb ik op een niet gebruikelijke manier win11 geïnstalleerd wat succes vol is gelukt. Ik heb onder andere zelf een boot partitie aan moeten maken zodat win11 kon booten.

Naar mijn idee is de laptop soms wat trager dan die zou moeten zijn met een schone win11 installatie. De map verkenner openen duurt bijvoorbeeld ook een paar seconden. Chrome e.d. gaat wel redelijk snel. Het is ook soms met momenten dat die er wat last van heeft.

Ik heb er een nieuwe nvme ssd ingezet 3000mb/s lezen en 1500mb/s schrijven. i5-8265u en 8gb werkgeheugen.

Wat zou ik kunnen checken of proberen? Nog even voor de duidelijkheid het betreft een schone win11 installatie en verder is de laptop na enkel een installatie van de Chrome webbrowser.

Alvast bedankt voor de hulpen en adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je hebt weinig geheugen en dat zou zeker moeten worden vergroot om sneller te kunnen werken. Prettig werken kan vanaf 16 GB met Windows 11. Als je veel tabbladen open hebt in je browser is 32 GB handig.

In het begin voert Windows allerlei taken uit zoals indexeren en antivirusscans. Je kan allerlei Windows onderdelen die je niet nodig hebt uitschakelen met de W10Privacy tool.

De bandbreedte van een gewone SSD is al snel genoeg voor normaal gebruik. Daar zit geen bottleneck. (Het is overigens de vraag of deze laptop met Intel 8th gen processor deze bandbreedte überhaupt kan leveren.)

Waarom heb je een bootpartitie moeten maken zodat Windows kon booten? Wat heb je precies gedaan? Is dit een installatie vanaf een Rufus Windows USB stick?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:08
Ik weet niet hoeveel tabbladen jij open hebt, maar met 16gb nog nooit problemen gehad in Windows 11. Zou bij zo'n oude laptop niet in 32gb investeren

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:58
mrmrmr schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:41:
Je hebt weinig geheugen en dat zou zeker moeten worden vergroot om sneller te kunnen werken. Prettig werken kan vanaf 16 GB met Windows 11. Als je veel tabbladen open hebt in je browser is 32 GB handig.
Met 8 GB moet je ook nog helemaal prima/prettig kunnen werken voor gewoon gebruik.
Zelfs met 4GB kan dat nog wel bij (heel) basic gebruik zolang er maar een SSD is.
SSD snelheden doen ook niet echt ter zake tenzij je continue echt heel veel data zit te verplaatsen.
Windows 11 werkt hier ook nog vlot genoeg op een Dell Latitude E6410 met I5-M520 en 6GB. :)

Om welke laptop gaat het eigenlijk?
Om Windows 11 wat vlotter/snappier te maken kan je wat visuele "candy" uitzetten/aanpassen via de legacy geavanceerde systeem instellingen.

BrenTech: Make Windows 11 Faster on Your Older Computer (Simple Steps!)

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 05-08-2025 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melliemvdg
Mijn usb-stick was niet bootable ik kon niet in de bios deze was beveiligd met een wachtwoord dus ik heb uiteindelijk via een andere ssd met win10 via winpe geboot en vanuit daar de setup gestart via cmd en op de nieuwe schijf geïnstalleerd. Aangezien de efi boot aanwezig was op de oude schijf had win11 setup deze niet aangemaakt op de nieuwe schijf heb ik dit later handmatig gedaan.

Het is een HP probook 450 g6.

Bedankt voor de reacties ik ga is even die video kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Ah ja van dat andere topic:
USB Boot probleem

Ik heb hier ook nog een oudere HP EliteBook 820 G2/8GB, werkt helemaal prima/vlot genoeg met 10/11.

Ook nog handig/makkelijk is eventueel Winaero Tweaker en Open Shell om nog wat te tweaken/aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Cyriel85 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:46:
Ik weet niet hoeveel tabbladen jij open hebt, maar met 16gb nog nooit problemen gehad in Windows 11.
Firefox verbruikt meer dan 16GB na verloop van tijd op een computer met 64GB als je tabs niet sluit. Er is natuurlijk een reden waarom ik dat noem. Veel gebruikers hebben niet in de gaten dat het geheugenverbruik oploopt en ze aan het swappen zijn. Ook met een SSD is dat traag.
Zou bij zo'n oude laptop niet in 32gb investeren
Je mag dat (fiscaal) geen investering noemen. 2x16 GB SODIMM is verkrijgbaar voor € 50 nieuw. Tweedehands minder. Als je daarmee de laptop kan blijven gebruiken is dat het financieel waard.
The_Doman schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:14:
Zelfs met 4GB kan dat nog wel bij (heel) basic gebruik zolang er maar een SSD is.
Een Windows 11 op 4GB laptop is zeker niet prettig werken, waar een oudere versie van Windows 10 nog wel te doen was. Ik doe zo'n upgrade alleen maar als tijdelijke oplossing voor EOL en geef het advies om een andere laptop aan te schaffen of geheugen bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melliemvdg
The_Doman schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:44:
Ah ja van dat andere topic:
USB Boot probleem

Ik heb hier ook nog een oudere HP EliteBook 820 G2/8GB, werkt helemaal prima/vlot genoeg met 10/11.

Ook nog handig/makkelijk is eventueel Winaero Tweaker en Open Shell om nog wat te tweaken/aan te passen.
Okee thanks ik zal eens kijken! Ik heb wat updates gedraaid en dit scheelt al wel wat. Misschien toch eens over nadenken om naar 16gb uit te breiden aangezien win11 al ruim 4gb nodig heeft. Wellicht heeft de mhz van het werkgeheugen ook een aandeel in wat ik nu merk. Ik kan er is over nadenken om het werkgeheugen uit te breiden en wellicht te upgraden in mhz.

Ik heb een laptop van het werk een I5 met ongeveer dezelfde specificaties geinstalleerd door de ict afdeling met windows 10 en deze is wel een stukje sneller zit een 11e generatie in geloof ik. Ik denk dat het aan win11 ligt. Chrome openen gaat heel snel even als het browsen en navigeren in menu's enkel sommige handelingen zoals een verkenner of een wat groter programma of bijvoorbeeld instellingen duurt wat langer.

Nou heb ik dus op youtube gekeken naar een video die in dit topic gedeeld werd en ook daar in zijn situatie opent hij win11 instellingen en ook daar zie je even dat het logo blijft hangen en vergroot op het scherm en vervolgens gaat die door naar instellingen. Het kan goed zijn dat het in win11 zit wat ik merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melliemvdg
mrmrmr schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 05:00:
[...]

Firefox verbruikt meer dan 16GB na verloop van tijd op een computer met 64GB als je tabs niet sluit. Er is natuurlijk een reden waarom ik dat noem. Veel gebruikers hebben niet in de gaten dat het geheugenverbruik oploopt en ze aan het swappen zijn. Ook met een SSD is dat traag.

[...]

Je mag dat (fiscaal) geen investering noemen. 2x16 GB SODIMM is verkrijgbaar voor € 50 nieuw. Tweedehands minder. Als je daarmee de laptop kan blijven gebruiken is dat het financieel waard.

[...]

Een Windows 11 op 4GB laptop is zeker niet prettig werken, waar een oudere versie van Windows 10 nog wel te doen was. Ik doe zo'n upgrade alleen maar als tijdelijke oplossing voor EOL en geef het advies om een andere laptop aan te schaffen of geheugen bij te plaatsen.
Bedankt voor je reactie op mijn topic. In mijn situatie stonden er geen tabbladen open en ging het om een nieuwe schone win11 installatie. Geheugen uitbreiden zoals genoemd hierboven kan inderdaad een goeie stap zijn alleen heb ik eigenlijk eerst een raspberry pi projectje op de planning staan maar jeetje zeg wat zijn die dingen duur geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
melliemvdg schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:19:
Okee thanks ik zal eens kijken! Ik heb wat updates gedraaid en dit scheelt al wel wat. Misschien toch eens over nadenken om naar 16gb uit te breiden aangezien win11 al ruim 4gb nodig heeft. Wellicht heeft de mhz van het werkgeheugen ook een aandeel in wat ik nu merk. Ik kan er is over nadenken om het werkgeheugen uit te breiden en wellicht te upgraden in mhz.
Meer geheugen is altijd prettig natuurlijk maar sneller geheugen zal nauwelijks merkbaar zijn.
Google: Faster Memory
Ook kan je bij HP en de meeste andere (niet game) laptops er ook niets extra voor instellen.
En die bios van die HP zit ook nog op slot toch? :)
DDR4-2400 SDRAM1 zit erin lees ik uit de specs:
Google: HP Probook 450 G6 Quickspecs
melliemvdg schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:19:
Ik heb een laptop van het werk een I5 met ongeveer dezelfde specificaties geinstalleerd door de ict afdeling met windows 10 en deze is wel een stukje sneller zit een 11e generatie in geloof ik. Ik denk dat het aan win11 ligt. Chrome openen gaat heel snel even als het browsen en navigeren in menu's enkel sommige handelingen zoals een verkenner of een wat groter programma of bijvoorbeeld instellingen duurt wat langer.

Nou heb ik dus op youtube gekeken naar een video die in dit topic gedeeld werd en ook daar in zijn situatie opent hij win11 instellingen en ook daar zie je even dat het logo blijft hangen en vergroot op het scherm en vervolgens gaat die door naar instellingen. Het kan goed zijn dat het in win11 zit wat ik merk.
De algemene mening/ervaring is ook dat de Windows 11 Interface/Gui gewoon trager is.
Google: Windows 10 vs Windows 11 Gui speed
Met wat tweaken van de performance instellingen zoals hier boven gelinkt maakt wel dat het veel vlotter aanvoelt/reageert, ook op nieuwere hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melliemvdg
The_Doman schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:55:
[...]

Meer geheugen is altijd prettig natuurlijk maar sneller geheugen zal nauwelijks merkbaar zijn.
Google: Faster Memory
Ook kan je bij HP en de meeste andere (niet game) laptops er ook niets extra voor instellen.
En die bios van die HP zit ook nog op slot toch? :)
DDR4-2400 SDRAM1 zit erin lees ik uit de specs:
Google: HP Probook 450 G6 Quickspecs

[...]

De algemene mening/ervaring is ook dat de Windows 11 Interface/Gui gewoon trager is.
Google: Windows 10 vs Windows 11 Gui speed
Met wat tweaken van de performance instellingen zoals hier boven gelinkt maakt wel dat het veel vlotter aanvoelt/reageert, ook op nieuwere hardware.
Nee dat is ook weer zo en zonder bios entrance haal ik ook weer extra problemen op me hals.

Ik was inderdaad ook van mening dat het systeem van win11 trager is. Het tweaken heb ik mij nog niet zo goed in verdiept dus dat zal ik eens doen. Bedankt voor de tip en het delen van de link dat word zeer gewaardeerd dankjewel!
Pagina: 1