Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melliemvdg
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-09 15:39
Beste lezers,

Na aanschaf van een 2e handse laptop (HP probook 450 G6) blijkt er een bios password op te zitten. Deze is helaas niet gemakkelijker te resetten door bijvoorbeeld de cmos batterij te verwijderen. Indien dit wel zo is deel het aub met me.

Ik wil een usb booten met windows 11 (ik krijg morgen een nieuwe ssd binnen). Mijn vorige eigenaar heeft dit kunnen doen via de bootmanager en een usb stick maar bij mij ziet die de usb niet. Ik heb al verschillende usb poorten geprobeerd en de mediacreation tool gebruikt en ook rufus.

Als ik handmatig wil booten from file via de bootmanager vindt die wel de usb stick wel en ook de bestanden maar kan ik het efi boot bestand niet opstarten dan keert die terug naar het menu.

Ik zou eventueel nog een andere usb-stick kunnen proberen en fat32 in plaats van ntfs. Het liefste kom ik in de bios want vanuit daar de usb-stick booten werkte voor mij altijd.

Alvast bedankt ik zou er enorm mee geholpen zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:19
Het is iets gecompliceerder dan het verwijderen van de cmos batterij. je moet de bios herprogrammeren

met dit filmpje moet je eruit komen:

YouTube: Unlock and Remove Password Bios HP ProBook 450 G6

of deze met uitleg

YouTube: How to remove an admin BIOS password on an HP ProBook Elitebook 440 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melliemvdg
Oh thanks ik zal eens kijken! Super bedankt voor de snelle reactie! Hopelijk gaat dit lukken!

Ik zal ook eens proberen om een andere bootable usb te maken misschien dat de bootmanager (F9) die wel ziet, dat scheelt een hoop werk. Begrijp het niet dat de boot setup de usb niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:58
melliemvdg schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:58:
Ik wil een usb booten met windows 11 (ik krijg morgen een nieuwe ssd binnen). Mijn vorige eigenaar heeft dit kunnen doen via de bootmanager en een usb stick maar bij mij ziet die de usb niet. Ik heb al verschillende usb poorten geprobeerd en de media creation tool gebruikt en ook rufus.
Staat er nog een Windows installatie op?
Zo ja worden daar de USB poorten herkend?
Dan zou je via geavanceerd opstarten (Shift+herstart) de optie gebruik een extern apparaat om op te starten
kunnen proberen.

Anders SSD verwijderen en/of helemaal wissen (extern) en kijken of de HP dan wel van een USB wil starten.

Een standaard Windows 10/11 ISO zou zowel in UEFI als Legacy/MBR mode moeten starten.
Ik neem ook aan dat de Probook in UEFI mode staat.
Maar je zou met Rufus nog een "Dual BIOS+UEFI" USB kunnen proberen.

Rufus Dual BIOS+UEFI mode geactiveerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJrEmBpyq8AkiATeKZSsJKexD9s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HbhLwBuXVCHyhuxKtnUKUqpY.png?f=user_large

Als het echt niet lukt is de optie er nog om de SSD tijdelijk in/aan een ander systeem te zetten en Windows daarop te installeren.

Dell optiplex 7090 terug naar fabrieks instellingen
The_Doman schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:40:
Maar in de situaties dat je alleen van HDD/SSD kan booten ben je nog niet kansloos natuurlijk:

Een SSD met al geïnstalleerde Windows in de PC plaatsen, normaal werkt dat gewoon en wordt de andere hardware gedetecteerd en geïnstalleerd.
Beter nog Windows normaal installeren op een ander systeem en op het moment dat deze voor het eerst gaat herstarten het systeem uitzetten en de SSD/HDD in de PC plaatsen.
Of met behulp van het WinNTSetup tool.
Zie uitleg in dit topic:

Laptop gebrickt (Geen USB boot) - WinNTSetup via externe HDD/SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
melliemvdg schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:40:
Ik zal ook eens proberen om een andere bootable usb te maken misschien dat de bootmanager (F9) die wel ziet, dat scheelt een hoop werk. Begrijp het niet dat de boot setup de usb niet ziet.
De HP F9 bootmamager werkt dus wel.
Het kan dan natuurlijk zijn dat de externe USB boot optie is uitgezet in Bios.
Dat is vaak zo de praktijk bij bedrijfs PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melliemvdg
The_Doman schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:55:
[...]

Dan zou je via geavanceerd opstarten (Shift+herstart) de optie gebruik een extern apparaat om op te starten
kunnen proberen.

Anders SSD verwijderen en/of helemaal wissen (extern) en kijken of de HP dan wel van een USB wil starten.

Een standaard Windows 10/11 ISO zou zowel in UEFI als Legacy/MBR mode moeten starten.

[Afbeelding]

Als het echt niet lukt is de optie er nog om de SSD tijdelijk in/aan een ander systeem te zetten en Windows daarop te installeren.

[...]

Zie uitleg in dit topic:

Ja er staat op de huidige m.2 sata ssd een Windows installatie die werkt. Morgen komt de m.2 nvme ssd binnen dus vandaar het probleem.

Geavanceerd opstarten via extern device ken ik niet met shift. Ik zal daar eens naar kijken. Dan zou ik alleen de ssd moeten vervangen met een draaiende pc ik denk niet dat dat gaat werken want dan is de nieuwe ssd niet geboot.

Wat betreft rufus dat kan ik is proberen in mbr! Ik neem aan dat ntfs formatteren goed is? (Iso is ook groter dan 4gb dus kan niet anders eigenlijk).

Bedankt voor de reacties! De vorige eigenaar heeft een nieuwe windows geïnstalleerd middels een usb en bootmanager met F9 en die usb werd wel gezien dus ik begrijp het niet dat mijn usb niet gezien wordt. Ik ga de mbr functie is proberen! Dankjewel voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
melliemvdg schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:29:
Geavanceerd opstarten via extern device ken ik niet met shift. Ik zal daar eens naar kijken.
Windows advanced startup use a device
melliemvdg schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:29:
Wat betreft rufus dat kan ik is proberen in mbr! Ik neem aan dat ntfs formatteren goed is? (Iso is ook groter dan 4gb dus kan niet anders eigenlijk).
Een tijdje geleden had ik nog een compleet Rufus stappenplan gepost:

Windows 11 on unsupported device - Rufus instructies

Natuurlijk ook testen op andere systemen of de USB stick daarop goed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melliemvdg
The_Doman schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Windows advanced startup use a device

[...]

Een tijdje geleden had ik nog een compleet Rufus stappenplan gepost:

Windows 11 on unsupported device - Rufus instructies

Natuurlijk ook testen op andere systemen of de USB stick daarop goed werkt
Top dankje! Helaas werkt het advanced menu niet als er een nieuwe ssd geplaatst word.

Ik heb rufus precies gebruikt vanuit jou handleiding en deze wordt niet gezien door de boot manager. Ik ga eens een andere usb stick proberen.

Bedankt voor zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melliemvdg
The_Doman schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:55:
[...]

kunnen proberen.

[Afbeelding]

[...]

Zie uitleg in dit topic:

Dit brengt me wel op een ander idee! 2,5inch ssd met windows 10 uit oude laptop halen, die erin zetten. Windows starten (mits de boot die wel ziet uitgaande van wel). Dan nieuwe m.2 ssd erbij zetten. Vanuit windows opstarten in advanced modus en usb stick booten en windows 11 installeren op nieuwe m.2.

Eventueel met die software tool die je hebt gedeeld als dat niet lukt.

Ik heb morgen wat te doen haha bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melliemvdg
Uiteindelijk is het gelukt met een andere windows 10 ssd en hiervan via winpe via cmd de setup gestard van win11 en op deze manier op de juiste schijf win 11 geïnstalleerd.

Later een efi volume aangemaakt voor de boot en deze gefixt met cmd.

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1