Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chahage
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-04 22:11
Beste allemaal,

ik twijfelde wat en ik hoop nu dat ik deze post in het juiste deel van het forum heb geplaatst.

Ik heb afgelopen maandag een nieuw geassembleerde PC opgehaald als vervanging voor mijn i7-9700 PC met daarop Windows 10 Pro. Ik ga ook deze gebruiken voor wat spellen (niet de meest veeleisende: SIMS 4 is de zwaarste) en fotobewerking.

Nadat ik de drivers en Windows 11 had geïnstalleerd startte ik de PC weer op terwijl er nog geen andere applicatieprogramma’s waren geïnstalleerd. Het booten duurde ontzettend lang.

Ik maak me nu zorgen dat er iets niet goed is.

Nadat de PC was geassembleerd heeft hij met succes de hardwaretests van het leverende bedrijf doorstaan. Maar deze boottijden zijn ronduit slecht. Ook opstarten van Verkenner of Firefox duurt lang.
Ik vraag me af of het probleem zit bij de hardware, bij de drivers of bij Windows 11.
Ik heb na lang googlen inmiddels geen ideeën meer en hoop wat hulp te kunnen krijgen van mensen op het forum met meer kennis en ervaring dan de beperkte kennis die ik kan inbrengen.

Het systeem
Moederbord: ASUS TUF Gaming Z790-PRO WIFI
CPU: Intel Core i7-12700KF
RAM: Corsair 32 GB DDR5-6400 Kit (CMH32GX5M2B6400C36):
twee 16 GB DDR5-6400 geheugenmodules (PC5-51200);
36-48-48-104 bij 6400 MHz.
HDD: WD Black 1TB (WD10SPSX):
1 TB - intern - 2.5" - SATA 6Gb/s - 7200 tpm - buffer: 64 MB
GPU: ASUS Dual GeForce RTX™ 3050 V2 OC Edition 8GB GDDR6
Voeding: Cooler Master V850 Gold V2
Verder wat fans en een DVD-brander in een Phanteks Enthoo Pro Tempered Glass behuizing.

OS
Windows 11 Professional: geïnstalleerd vanaf USB installatiemedia.

Wat ik heb gedaan en bijbehorende resultaten van het systeem
De eerste keer had ik alle nieuwste drivers gedownload vanaf de ASUS Support pagina voor mijn MoBo. Ik heb eerst de drivers behorende bij de Chipset geïnstalleerd, daarna de rest van de drivers voor het MoBo en daarna de drivers voor de videokaart. Daarna heb ik ook de Utilities geïnstalleerd: ASUS AI Suite 3 en GPU Tweak III. In “Apparaatbeheer” waren er toen geen gele uitroeptekens of vraagtekens, dus geen ontbrekende drivers.
Met alle drivers in orde heb ik ZoneAlarm firewall, Avira anti-virus, CCleaner en Firefox webbrowser geïnstalleerd. Daarna heb ik Windows 11 Pro geïnstalleerd en ge-update.
Vervolgens zijn alleen Avira anti-vir, Zonealarm firewall, Firefox webbrowser en CCleaner geinstalleerd.
Booten van dit systeem:
-na ruim 50 seconden is er een ‘ting’ te horen (bij zwart scherm);
-het inlogscherm verschijnt na 1 minuut 35 seconden;
-het Bureaublad verschijn na 1 minuut 40 seconden ; maar zonder Taakbalk;
-de Taakbalk verschijnt na 2 minuut 15 seconden;
-Avira verschijnt rechtsonder na 3 minuut 35 seconden;
-ZoneAlarm firewall verschijnt rechtsonder na 5 minuut 5 seconden.
-Hiermee is het systeem na 5 minuut 5 seconden beschikbaar (soms ook pas na 6 minuten), maar nog enige tijd traag.
-Verkenner starten duurt tussen de 20 en 25 seconden (!).
Deze boottijden lijken mij niet typisch voor een Z790 MoBo met i7-12700 CPU en 32 GB RAM.

Tweede Poging
Na wat googlen over dit MoBo en Z790, las ik wat tips over de installatievolgorde van de drivers op de ASUS website, op Reddit en wat andere betrouwbare bronnen.
Ik heb alles opnieuw geïnstalleerd in die volgorde en heb alleen Avira, Firefox en CCleaner geïnstalleerd (ZoneAlarm niet omdat die steeds als laatste opkwam).
Ook nu waren er in “Apparaatbeheer” geen gele uitroeptekens of vraagtekens, dus geen ontbrekende drivers.
Booten van dit systeem:
Weer waren de tijden van booten in een account zoals hiervoor.
Achterwege laten van de utilities van MoBo en GPU maakt eveneens amper verschil in boottijden.

Derde Poging
Dit keer heb ik alleen de meest recente LAN-driver (afkomstig van de ASUS Support pagina) geïnstalleerd en vervolgens Windows 11 Pro geïnstalleerd. Daarna via Windows Update alle drivers binnen gehaald. Ik had gelezen dat dit wel eens wil werken.
Maar nu niet: in “Apparaatbeheer” door onder ‘andere apparaten’ stonden hierdoor 7 entries met een geel uitroepteken, onder ‘systeemapparaten’ stond ‘Resource Hub-proxy apparaat’ met een geel uitroepteken en onder ‘Universal Serial Bus-controller’ stond ‘ITE USB Connector Client Device’ met een geel uitroepteken.
Dit is dus sowieso niet goed. En nu was het systeem nog trager.

Vierde Poging
Ook heb ik een hoop ‘features’ uit Windows 11 Pro gehaald om te zien of Windows 11 roet in het eten gooide met allerlei ongewenste 'features':
-Microsoft Edge niet automatisch opstarten;
-Spotlight uitgeschakeld;
-Bing uitgezet;
-Microsoft Office 365 uitgezet;
-Microsoft teams uitgezet;
-Xbox staat uit;
-Microsoft OneDrive uitgezet;
-iedere setting waarvan ik las dat die vertragend werkt of kan werken: uitgezet.
Booten van dit systeem:
Dit scheelt slechts enkele seconden met de eerdere poging.

Na de vierde poging heb ik nog diverse (veel) zaken die ik tegenkwam geprobeerd, maar ook dat leverde niets op.

In een ver verleden wist ik wel e.e.a. van computersystemen maar ik heb het de laatste jaar of 10 amper bijgehouden. Ik kom nu niet verder.

Mijn gedachten zijn als volgt.
1. Deze boottijden zijn veeeeeeeel te lang voor een systeem met een Z790 MoBo, een i7-12700 CPU, 32 GB RAM en een clean install van Windows 11 Pro op een 7200 rpm HDD.
Ik weet dat een SSD ongetwijfeld sneller zal zijn, maar dat doet niets af aan het feit dat deze boottijden bij een HDD veel te lang zijn.
2. Direct nadat alleen Windows 11 Pro is geïnstalleerd, dus zonder dat de drivers zijn geupdate, zijn de boottijden als volgt:
-het inlogscherm verschijnt na 45 seconden;
-het Bureaublad verschijnt na 1 minuut 00 seconden; maar zonder Taakbalk;
-de Taakbalk verschijnt na 1 minuut 10 seconden.
Wanneer na het installeren van Windows 11 Pro en zonder de drivers te hebben geupdate, de boottijden sneller zijn dan wanneer de drivers zijn geupdate met de nieuwste drivers vanaf de ASUS Support website, is er m.i. iets vreemds aan de hand.

Zoals gezegd: ik vraag me af of het probleem zit bij de hardware, bij de drivers of bij Windows 11.
Mijn vraag is nu:
Doet het bovenstaande bij iemand een belletje rinkelen m.b.t. mogelijke oorzaak of mogelijke acties die ik kan proberen?
Iedere hulp of tip is welkom. Ik voel me nu behoorlijk hulpeloos.

Zovast hartelijk dank. _/-\o_

Beste antwoord (via chahage op 24-03-2025 21:41)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:51

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt niet direct een aparte heatsink nodig op je SSD als je moederbord een cover of vergelijkbaar heeft dat over het M.2 slot zit. Jouw moederbord heeft zelf al een heatsink dus. Het scheelt een paar euro tussen met en zonder heatsink. Met wat mazzel zit het er niet permanent aan vast, dus het is ook weer niet het einde van de wereld.

Wanneer je de SSD plaatst in het slot en je de cover van het moederbord gaat gebruiken, vergeet niet om het plasticje van de thermal pad af te halen, anders doet de heatsink weinig. ;)

Speciale schroevendraaiers heb je niet nodig, een standaard kruiskop is genoeg voor de videokaart loshalen. Voor de M.2 echter heb je wel een kleinere nodig. Er zijn moederborden die een clip systeem gebruiken en daarmee toolless zijn, je hebt dan geen schroevendraaier nodig om de SSD vast te zetten. Maar je hebt er wel een nodig om de heatsink te verwijderen en het slot te bereiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:12
pc's zijn tegenwoordig aardig ingesteld op SSD's, dus ik kan je echt alleen maar aanrfaden een ssd te nemen.

Zelfs oude systemen worden nog veel sneller met een ssd.
Dus in deze tijd zonder draaien zou ik zelfs absoluut afraden.

Ik ben ook benieuwd naar je kleuze,waarom vooral een 12700k is al verouderd vandaar

En je hoeft niet hopeloos te voelen want hier is wel wat aan te doen.

Verder vraag ik me af of xmp wel aanstaat in de bios

[ Voor 16% gewijzigd door freaky35 op 21-03-2025 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 15:01
Waarom heb je in Gods naam geen SSD?
Waarom een 2.5" HDD?
Die dingen parkeren regelmatig hun heads omdat ze in mobiele apparaten geplaatst worden en daardoor traag kunnen reageren.

[ Voor 66% gewijzigd door Hell-Slave op 21-03-2025 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:24
Deze boottijden lijken mij niet typisch voor een Z790 MoBo met i7-12700 CPU en 32 GB RAM.
Maar met hdd. Dat maakt het traag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hell-Slave
Denk dat dit een 1 April grap is, wie maakt nu nog een pc met een boot HDD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:10
Je kunt nog zo'n dikke pc maken: met het OS op een HDD voelt het veel trager aan dan een i3 uit 2017 met ssd.

De tijden die je meet zijn volkomen normaal voor een systeem met W11 op een HDD.

[ Voor 27% gewijzigd door Uszka op 21-03-2025 21:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:55
Zoals eerder aangegeven, je hebt echt een SSD nodig dat is echt een enorm verschil zelfs op hele oude langzame hardware. Laat staan bij zo'n PC. Dat dit nog voorkomt, geen SSD.

[ Voor 10% gewijzigd door Roderiktweaker op 21-03-2025 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chahage
Bedankt voor alle antwoorden en ook zo snel!

Wat antwoorden op de gestelde vragen.
- XMP staat "AAN" in de BIOS.
- Ik heb een i7-12700 genomen en geen i7-14700 omdat de eerste flink goedkoper is en slechts zo'n 10% trager. Dat leek me een goede trade-off.
- Ik heb een HDD genomen omdat ik in de veronderstelling was dat SSD onnodig complexiteit toevoegt aan een systeem.
Ik las destijds dat Windows 10 dat ook nodig had. Maar mijn systeem draaide prima zonder......
- Er zit een 2,5" HDD in omdat de 3,5" WD Black 1TB niet op voorraad was en het bedrijf deze voorstelde als alternatief.
Dat van het parkeren van de koppen voor deze variant wist ik niet; dat zal ook zeker niet helpen.

De boodschap van de antwoorden die ik heb gekregen is niet te missen: Windows 11 kan blijkbaar niet zonder SSD.
Ik had dus geen HDD moeten doen en al helemaal geen 2,5" variant (mobiel). Ggrrrrrrrr.

Eerlijk gezegd was de PC al ietsje duurder dan ik van plan was.
Die SSD gaat er voorlopig even niet komen. Balen dus.

Ik ben daardoor dus erg geinteresseerd in wat freaky35 bedoelt met "... want hier is wel wat aan te doen".

Iedereen nogmaals bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een SSD kopen, dat is er aan te doen ;) . En ja vervelend qua budget, kan niet veel anders aanraden dan sparen, en kijken of je misschien tweedehands wat interessants vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
chahage schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:02:
- Er zit een 2,5" HDD in omdat de 3,5" WD Black 1TB niet op voorraad was en het bedrijf deze voorstelde als alternatief.
Dat van het parkeren van de koppen voor deze variant wist ik niet; dat zal ook zeker niet helpen.

De boodschap van de antwoorden die ik heb gekregen is niet te missen: Windows 11 kan blijkbaar niet zonder SSD.
Ik had dus geen HDD moeten doen en al helemaal geen 2,5" variant (mobiel). Ggrrrrrrrr.

Eerlijk gezegd was de PC al ietsje duurder dan ik van plan was.
Die SSD gaat er voorlopig even niet komen. Balen dus.

Ik ben daardoor dus erg geinteresseerd in wat freaky35 bedoelt met "... want hier is wel wat aan te doen".

Iedereen nogmaals bedankt voor de antwoorden.
Voor ongeveer 50 euro heb je een SSD M.2 disk, wat simpeler te installeren is dan een sata disk.
M.2 NVMe disks zijn ook veel sneller dan sata disks.
categorie: SSD's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Roderiktweaker schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:21:
Zoals eerder aangegeven, je hebt echt een SSD nodig dat is echt een enorm verschil zelfs op hele oude langzame hardware. Laat staan bij zo'n PC. Dat dit nog voorkomt, geen SSD.
Inderdaad, Windows 10/11 nu met een traditionele HDD is gewoon iets wat je echt niemand meer aan wilt doen.
Elke SSD is een gigantische verbetering in vergelijking met een HDD.
Desnoods haal je wat uit V/A?
Je 2.5 HDD kan je dan nog gebruiken voor DATA/opslag schijf.

Zie bijvoorbeeld ook dit topic met een (heel) oude laptop:
Asus laptop tweede leven geven (Duurzaam :-)
Hoe het verder ging: Geweldig.

HD vervangen door een 500GB SSD
Boot USB gemaakt via de website van ms.
In de bios booten via USB aangezet.
Opnieuw opgestart.
Het scherm flitste met het Windows vlaggetje, waarna er een knipperende cusror verscheen. Laptop leek vast te zitten, maar na een minuut of zo begon de installatie.
Netwerkkabel er aan laten zitten, totdat gevraagd werd om een account. Netwerk los, en onzin account ingevuld. Daarna werd er verder gegaan zonder account, en heb het netwerk weer aangesloten.
Op het laatst een lokaal account aangemaakt.

Laptop heeft nog nooit zo soepel gelopen. Helemaal prima voor internet toepassingen zolang W10 een beetje ondersteunt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chahage
Okay, helemaal duidelijk.
Ik liep dus inderdaad ver achter met mijn vergelijking met Windows 10.

Iedereen hartelijk dank voor de hulp: ik ga kijken voor een SSD. Want nu werkt het echt frustrerend.
Een M.2 NVMe is dan dus het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chahage
Beste allemaal,

uit de eerdere antwoorden op mijn vragen had ik al begrepen dat een HDD als systeemschijf ongeschikt is voor Windows 11 en dat een M.2 NVMe SSD het best is in mijn nieuwe PC.

Nu weet ik ook waarom want ik heb inmiddels het e.e.a. gelezen over SSD.
Dat had ik eerder moeten doen. :)

Ik heb ook gelezen dat het vooral voor de nieuwere M.2 NVMe verstandig is om te checken of die compatible is met je moederbord. Blijkbaar werkt het niet altijd vlekkeloos.
Na mijn HDD-debacle wil ik graag weten welk M.2 NVMe SSD geschikt zou zijn voor mijn moederbord voordat ik deze koop.

Voordat ik mijn PC bestelde had ik een QVL voor mijn moederbord gevonden om te zien of het RAM compatible is. Die QVL kan ik nu echter niet meer vinden om te zien welke M.2 NVMe SSD's compatible zijn met mijn ASUS TUF Gaming Z790-PRO WIFI moederbord.

Eisen
- De Windows 11 installatie met alle applicaties zal rond de 125GB groot zijn, dus zal een M.2 NVMe SSD van 256GB meer dan genoeg zijn (ik ga mijn huidige HDD maar als datadisk gebruiken).
- Mijn ASUS TUF Gaming Z790-PRO WIFI moederbord heeft 4 M.2 sloten:
1 x M.2 2280 PCIe 4.0 x4
2 x M.2 22110 PCIe 4.0 x4
1 x M.2 2280 PCIe 4.0 x4 & SATA mod

Ik zag een paar Kingston Renegade SSD's met volgens mij mooie specs en ik zie ook veel WD Red, Black, Blue en Green series SSD's (Black ken ik als zeer betrouwbare HDD's).
Maar ik zie ook veel Lexar, Silicon Power, Corsair, Kingston, enz..

Ik zou het waarderen als ik wat hulp kan krijgen bij het volgende.

- Welke merken van M.2 NVMe SSD's zijn betrouwbaar en hebben een lange levensduur?
- Is bekend of er van mijn moederbord een QVL is voor M.2 NVMe SSD's?

Zovast bedankt voor de tijd en moeite om te antwoorden. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

WD is een prima merk. Crucial is ook zeker niet slecht. Eigenlijk kan je zelfs met een budge M.2 niet echt fout gaan. Wat je wel wilt doen, is controleren of er DRAM cache aanwezig is. Dat verhoogt de performance en betrouwbaarheid, dat laatste vooral bij spontane stroom uitval. Je kan hiervoor https://www.techpowerup.com/ssd-specs/ gebruiken bijvoorbeeld om het op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchieman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-05 16:19
@chahage i zou ook goed kijken of je deze programma's nu echt nodig hebt, die zorgen namelijk ook voor extra overhead, ZoneAlarm firewall, Avira anti-virus, CCleaner.
voor zover ik het weet is de standaard ingebakken virusscanner van windows meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:55
Je kunt denk ik net zo goed gaan voor 1TB of in ieder geval 500GB, dat scheelt in prijs niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chahage
Hallo allemaal,

allereerst wil ik freaky35, Hell-Slave, jaspermeul, Uszka, Roderiktweaker, Sissors, The_Doman, Hero of Time en dutchieman bedanken voor alle antwoorden. _/-\o_
Het beeld van wat er mis is, werd mij hierdoor duidelijk en stelde mij in staat om verder te gaan lezen en googlen.

Na wat uitzoeken heb ik de volgende M.2 NVMe SSD gekozen als vervanging van mijn te trage HDD: de “Kingston FURY Renegade (heat spreader) 1TB“. Ik kies voor deze omdat de TBW = 1.000 terwijl de random lees- en schrijfsnelheden (die belangrijk zijn voor gebruik als boot disk voor het OS) vergelijkbaar zijn met de twee andere die ik als top 3 had gezien.
Die andere 2 zijn de “Corsair MP600 PRO LPX 1TB met heatsink” en de “Samsung 990 Pro 1TB zonder heatsink”.

Uit de beschrijving van mijn moederbord zie ik dat ik deze het best kan aansluiten op M.2_1 poort: dan zit de SSD direct op de CPU i.p.v. op de Chipset wat het best is voor de snelheid.

Dit betekent wel dat ik eerst de GPU (de “ASUS Dual GeForce RTX 3050 V2 OC Edition 8GB GDDR6”) moet verwijderen, anders kom ik er niet bij. Ik heb mijn gereedschap om aan PC’s te sleutelen al jaren geleden van de hand gedaan, dus dat wordt waarschijnlijk wat improviseren.

Ik heb nog een laatste vraag.
Ik heb wat youtube videos gezien over het plaatsen en vastzetten van M.2 NVMe SSD’s.
Speciaal gereedschap heb ik niet meer. Maar gelukkig heb ik nog wel een ESD-polsbandje zodat ik nog wel ESD-veilig kan werken..
Zijn er nog speciale zaken waar ik op moet letten bij het plaatsen van een M.2 NVMe SSD?

Zovast dank aan iedereen die kan antwoorden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt niet direct een aparte heatsink nodig op je SSD als je moederbord een cover of vergelijkbaar heeft dat over het M.2 slot zit. Jouw moederbord heeft zelf al een heatsink dus. Het scheelt een paar euro tussen met en zonder heatsink. Met wat mazzel zit het er niet permanent aan vast, dus het is ook weer niet het einde van de wereld.

Wanneer je de SSD plaatst in het slot en je de cover van het moederbord gaat gebruiken, vergeet niet om het plasticje van de thermal pad af te halen, anders doet de heatsink weinig. ;)

Speciale schroevendraaiers heb je niet nodig, een standaard kruiskop is genoeg voor de videokaart loshalen. Voor de M.2 echter heb je wel een kleinere nodig. Er zijn moederborden die een clip systeem gebruiken en daarmee toolless zijn, je hebt dan geen schroevendraaier nodig om de SSD vast te zetten. Maar je hebt er wel een nodig om de heatsink te verwijderen en het slot te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chahage
Hero of Time,
bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Dus begrijp ik het goed dat een SSD met "ingebouwde" heatsink niet betere koeling geeft dan de heatsink van het moederbord die je vastplakt op de SSD?

Dan kan ik me dus zo'n 10 euro besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:52
chahage schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:38:
Hero of Time,

Dus begrijp ik het goed dat een SSD met "ingebouwde" heatsink niet betere koeling geeft dan de heatsink van het moederbord die je vastplakt op de SSD?

Dat is inderdaad verwaarloosbaar.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
Hero of Time,

De heatsink van een moederbord is vaak groter en koelt dus dan ook beter.
Probeer QLC SSD's te vermijden gezien die trager zijn en sneller versleten zijn ten opzichten van TLC SSD's.
Heel veel goedkoper zijn ze niet in vergelijking met TLC SSD's.
Ik gebruik veel Samsung SSD's omdat Samsung 1 van weinige is die alles in house maakt (controller-,dram-,flash chips) en daardoor imho betrouwbaardere SSD's maakt.
Een QVL voor SSD's is er niet echt omdat daar weinig problemen mee zijn in verband met compatibiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hero of Time,

Jep. Reden waarom er varianten met heatsink te koop zijn, is omdat als je het als een tweede/derde/whatever M.2 wilt er geen garantie is dat je moederbord bij dat slot ook een heatsink heeft. Mijn moederbord heeft totaal 4 slots, maar bij maar 3 zit er een heatsink. Voor dat 4e slot zou ik dus een aparte heatsink moeten nemen. Of dus een M.2 met eentje meegeleverd.
Hell-Slave schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:13:
Ik gebruik veel Samsung SSD's omdat Samsung 1 van weinige is die alles in house maakt (controller-,dram-,flash chips) en daardoor imho betrouwbaardere SSD's maakt.
Nou... er is regelmatig in het nieuws geweest dat Samsung problemen had met hun firmware en door bugs na een x aantal uur 'aan' de SSD gewoon compleet onbruikbaar werd. Je moest dan voor die tijd de firmware bijwerken, anders had je pech.

Samsung is er niet direct de enige die er last van heeft, maar is wel wat je eerder in het nieuws hoort omdat het zo'n grote speler is. Het zelf maken van de onderdelen maakt het niet direct betrouwbaarder. Toen ik mijn WD Black SN850X kocht, was juist een Samsung equivalent duurder én had bekende problemen. WD niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Hero of Time schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:20:
Het zelf maken van de onderdelen maakt het niet direct betrouwbaarder. Toen ik mijn WD Black SN850X kocht, was juist een Samsung equivalent duurder én had bekende problemen. WD niet.
Problemen zijn er om opgelost te worden en ja ik had ook het 990 pro drive probleem.
Het maken van alle onderdelen maakt het juist wel betrouwbaarder, in het verleden was er een merk dacht OCZ die flash chips gebruikte van verschillende leveranciers wat dus uiteindelijk problemen opleverde in betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hell-Slave schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:42:
[...]

Problemen zijn er om opgelost te worden en ja ik had ook het 990 pro drive probleem.
Het maken van alle onderdelen maakt het juist wel betrouwbaarder, in het verleden was er een merk dacht OCZ die flash chips gebruikte van verschillende leveranciers wat dus uiteindelijk problemen opleverde in betrouwbaarheid.
Het was idd OCZ, maar het waren niet de memory chips, maar de controller. Andere merken die dezelfde controller gebruikten hadden uiteindelijk ook spontane uitval, alleen in mindere mate. En OCZ kwam groots in het nieuws. Dit was tevens in de begintijden van SSDs. De techniek is ondertussen zoveel verbeterd dat het niet meer zo snel gebeurt dat de onderdelen zelf spontaan stoppen. Het is eerder de firmware dat de betrouwbaarheid bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Hero of Time schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:41:
[...]

Het was idd OCZ, maar het waren niet de memory chips, maar de controller. Andere merken die dezelfde controller gebruikten hadden uiteindelijk ook spontane uitval, alleen in mindere mate. En OCZ kwam groots in het nieuws. Dit was tevens in de begintijden van SSDs. De techniek is ondertussen zoveel verbeterd dat het niet meer zo snel gebeurt dat de onderdelen zelf spontaan stoppen. Het is eerder de firmware dat de betrouwbaarheid bepaald.
Ik had diverse OCZ SSD's en volgde het allemaal op hun eigen forum toen de tijd.
ik had 4 Vertex 2 120GB drives, allemaal stuk gegaan zomaar uit het niets.

BTW OCZ had ook nog een dingetje met flash chips, ze gingen naar een hogere dichtheid chips en als een gevolg daardoor bleef er minder ruimte over voor de user.

https://www.techspot.com/...tomers-are-not-happy.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chahage
Ik heb vandaag de SSD ontvangen en geplaatst en ga morgen Windows 11 Pro installeren.

Iedereen veel dank voor de hulp!

[ Voor 0% gewijzigd door chahage op 25-03-2025 21:45 . Reden: typfout ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chahage
Om het af te sluiten: Windows start nu bliksemsnel: binnen een minuut.

IEDEREEN HARTELIJK DANK VOOR DE HULP!
🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
chahage schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:18:
Om het af te sluiten: Windows start nu bliksemsnel: binnen een minuut.

IEDEREEN HARTELIJK DANK VOOR DE HULP!
🙂
Welkom in de 21ste eeuw. :+ :*) ;)
Pagina: 1