Woolfie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:29:
[...]
De laadpaalinstallateur heeft me nochtans gezegd dat die UTP-kabel bedoeld was om de laadpaal aan te sluiten op de elektriciteitsmeter. (Toen de laadpaal geplaatst werd, had ik nog geen digitale elektricteitsmeter.)
Het betreft deze laadpaal: Alfen Eve Single Pro-Line (BE) - 22,0 kW 3F / 32A
Die Alfen paal heb ik ook en die heeft twee poorten op zijn moederbord zitten:
- Een netwerkaansluiting RJ45, voor het verbinden met het internet.
- Een RJ12 aansluiting, voor verbinden met je P1-poort.
Bij de installatie van mijn paal heb ik twee CAT6 kabels gelegd naar de paal. Op een van de kabels heb ik een RJ45 connector geknepen en op de andere een RJ12 connector en natuurlijk ook aan de andere kant gezorgd dat de ene kabel naar mijn P1-poort gaat en de andere naar mijn switch.
Vermoedelijk heeft jouw installateur dus hetzelfde gedaan. Die heeft vermoedelijk dus een CAT6 kabel gebruikt om te verbinden met de RJ-12 poort. Het is alleen even de vraag welke pin-out hij gebruikt heeft. Zelf heb ik de onderstaande logica aangehouden en dat werkt perfect:
Conclusie, knijp dus de onderstaande kleuren in je RJ12 connector. Een RJ11 connector werkt overigens ook, dan hoef je 2 en 6 niet aan te sluiten.
2. Oranje
3. Groen/Wit
4. Blauw
5. Blauw/Wit
6. Groen
Let wel op dat de installateur deze kleuren dan ook op die manier heeft aangesloten. Het enige zinnige antwoord wat we je dus kunnen geven is, neem contact op met de installateur of schroef zelf even de kap eraf en bekijken hoe de kabel is aangesloten.
Het is overigens wel een gemiste kans dat hij niet twee kabels heeft getrokken, want nu kan je de paal niet uitlezen via een app of instellingen aanpassen vanuit je netwerk.
[
Voor 20% gewijzigd door
rens-br op 17-10-2025 15:49
]