[iPad Pro M5, 2025] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:33

iPad Pro (M5) Ervaringen & Discussie

Welkom in het officiële iPad Pro (M5) topic!

In dit topic bespreken we alles rondom de nieuwste generatie iPad Pro, uitgerust met de krachtige M5-chip. Of je nu creatief bezig bent, professioneel werkt of gewoon nieuwsgierig bent naar de nieuwste technologie van Apple hier kun je je ervaringen delen, vragen stellen en je mening geven over de hardware, prestaties en mogelijkheden van deze indrukwekkende tablet. De focus ligt op het apparaat zelf en niet op iPadOS in het algemeen.
Onderwerpen om te bespreken
  • Eerste indrukken van het toestel: unboxing, design, en bouwkwaliteit
  • Prestaties van de M5-chip: snelheid, AI-capaciteiten, multitasking
  • Display: Ultra Retina XDR, helderheid, kleurweergave, verversingssnelheid
  • AI-functionaliteit: toepassingen in apps zoals DaVinci Resolve en Draw Things
  • Vergelijkingen met eerdere modellen: M1, M4, en andere iPads
  • Accessoires: Magic Keyboard, Apple Pencil Pro, hoesjes, etc. (graag bespreken in het accessoires-topic)
  • iPadOS 26: nieuwe functies, multitasking, bestandenbeheer
  • Duurzaamheid: materiaalgebruik, energie-efficiëntie, Apple 2030-doelstellingen
iPad Pro met M5-chip
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xveQnPFKmsyIRX7w_3x5lx6ahk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ov02fXYwwBjC5br6TcRH9Vta.png?f=fotoalbum_large

De nieuwe iPad Pro is beschikbaar in space black en zilver, en komt in twee formaten: 11-inch en 13-inch. Het toestel beschikt over een Ultra Retina XDR-display en draait op iPadOS 26, dat speciaal is ontworpen om de kracht van de M5-chip optimaal te benutten.
M5: De volgende grote stap in AI voor iPad
De M5-chip tilt AI-prestaties naar een nieuw niveau. Met een 10-core GPU en een Neural Accelerator in elke core, levert de iPad Pro tot 3,5x snellere AI-prestaties dan de M4-versie en tot 5,6x sneller dan de M1. Denk aan toepassingen zoals:
  • AI-beeldgeneratie in Draw Things
  • AI-video masking in DaVinci Resolve
  • On-device AI via Foundation Models en Apple Intelligence
Next-level prestaties
De M5-chip bevat een 10-core CPU (4 performance cores + 6 efficiency cores) en een derde generatie ray-tracing engine. Dit zorgt voor:
  • Tot 6,7x snellere 3D-rendering in Octane X
  • Tot 6x snellere video-transcodering in Final Cut Pro
  • Tot 4x snellere AI-beeldgeneratie
  • Tot 3,7x snellere AI-video-upscaling
Snellere opslag en geheugen
  • 150GB/s geheugenbandbreedte (30% sneller dan M4)
  • Tot 2x snellere opslag
  • 12GB unified memory bij 256GB en 512GB modellen
  • Snelladen tot 50% in ~30 minuten met optionele 40W USB-C adapter
Verbeterde connectiviteit
  • Wi-Fi 7 dankzij de nieuwe N1-chip
  • C1X-modem in cellular modellen: tot 50% snellere mobiele data en 30% minder stroomverbruik
Ongeëvenaard design en display
De iPad Pro is dunner dan ooit:
  • 11-inch model: slechts 5,3 mm dik
  • 13-inch model: slechts 5,1 mm dik
Het Ultra Retina XDR-display is het meest geavanceerde scherm ooit in een iPad, met:
  • Tandem OLED-technologie voor extreme helderheid en contrast
  • ProMotion, True Tone, en nano-texture glasoptie voor minder reflectie
  • 1000 nits full-screen helderheid (SDR/HDR)
  • 1600 nits piekhelderheid (HDR)
Daarnaast ondersteunt iPad Pro nu externe displays tot 120Hz, inclusief Adaptive Sync voor minimale latency ideaal voor video-editors en gamers.
iPadOS 26: Supercharged ervaring
iPadOS 26 brengt een reeks krachtige nieuwe functies:
  • Liquid Glass design: dynamisch en responsief
  • Nieuw venstersysteem: intuïtief multitasken en appbeheer
  • Menu bar: snelle toegang tot appcommando’s
  • Verbeterde Bestanden-app: nieuwe lijstweergave, mapopties, standaard apps instellen
  • Preview-app: PDF’s bekijken en bewerken met Apple Pencil
  • Background Tasks, betere audio-invoer en lokale opnames
  • Apple Intelligence: AI-functies met focus op privacy
Accessoires voor iPad Pro
De nieuwe accessoires tillen de iPad Pro naar een hoger niveau:
  • Apple Pencil Pro: met squeeze, haptische feedback en geavanceerde precisie
  • Magic Keyboard: zwevend design, functierij, aluminium palmsteun
  • Smart Folio: magnetisch, meerdere kijkhoeken
  • Apple Pencil (USB-C): alternatief voor basisgebruik
iPad Pro & Duurzaamheid
Apple streeft naar klimaatneutraliteit in 2030. De nieuwe iPad Pro draagt hieraan bij:
  • 30% gerecycled materiaal (gewicht)
  • 100% gerecycled aluminium, zeldzame aardmetalen en kobalt
  • 55% hernieuwbare energie in productie
  • 100% vezelgebaseerde verpakking
  • Lange levensduur en software-ondersteuning van topniveau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensmaster-B
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zojuist besteld:
1x 13‑inch iPad Pro, Wi‑Fi, 256 GB, standaardglas, Spacezwart
1x Apple Pencil Pro
1x Smart Folio voor 13‑inch iPad Pro (M5) - Zwart

Kom van een iPad Air 3de generatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Gaan jullie voor de 11 inch of de 13 inch? Ik twijfel, heb een MacBook Pro M4 in 14 inch formaat ernaast, denk dat een 11 inch daarom de verstandigere keuze is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dus, de hele dure iPad Pro M4 modellen gaan straks in de aanbieding. Modellen met 1 of 2 TB met 50% korting.

[edit]
De afgelopen jaren zijn bij de introductie van nieuwe modellen de oude natuurlijk afgeschreven. Aangezien kapitaalkrachtige mensen alleen het beste kopen, is bij een update het 1 TB model opeens 'oud' en dus onverkoopbaar voor de genoemde groep. En te duur voor veel andere focusgroepen.
Daarom heb ik gezien dat bij het nieuwe model de oude gedumpt worden... relatief gezien. Een fenomeen dat al minstens 5 jaar gaat.
Maar let op, als de instapper M4 1100 euro kost (formeel) en de 1 TB modellen (met 16 GB werkgeheugen) 2200 kan bij de dump de instapper zeg 1000 euro worden, maar het 1 TB model zal dan zeg 1200 euro doen. Je betaald in feite nog steeds veel, maar je krijgt er significant meer voor terug (1 TB+16 GB werkgeheugen).

Dit soort shit bij Amazon en coolblue begint vaak ongeveer een week na aankondiging, alhoewel het vorig jaar pas na een maand of zo ging.
bijvoorbeeld: uitvoering: Apple iPad Pro (2022) 12,9" Wi-Fi 2TB Grijs en de prijsgrafiek.

[ Voor 83% gewijzigd door Delerium op 15-10-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
iPad Pro 11 inch nu trouwens inclusief studentenkorting verkrijgbaar vanaf 989,-. Daarnaast nog de keuze om "gratis" een Apple Pencil Pro bij te bestellen of tegen een kleine betaling Airpods e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Toch weer €100 goedkoper! Apple heeft hier - in tegenstelling tot bij de iPhone 17 - wel de sterkere Euro meegerekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Uniciteit schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:28:
Toch weer €100 goedkoper! Apple heeft hier - in tegenstelling tot bij de iPhone 17 - wel de sterkere Euro meegerekend!
Ja netjes, bij de base MacBook Pro hebben ze de prijs hetzelfde gelaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rino
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:56
Delerium schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:52:
Dus, de hele dure iPad Pro M4 modellen gaan straks in de aanbieding. Modellen met 1 of 2 TB met 50% korting.
zou dat echt? Vanaf volgende week woensdag maar eens kijken naar de aanbiedingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:03

Maximus

There is no substitute

Net met studentenkorting - hail to the PhD - een iPad Pro 13" M5 met toetsenbord gekocht. Was 250 euro minder dan ik had verwacht. Wel gek dat ze de levering van het toetsenbord en de iPad opknippen... De iPad komt volgende week, het toetsenbord half november.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Rino schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:33:
[...]

zou dat echt? Vanaf volgende week woensdag maar eens kijken naar de aanbiedingen
Niet zo heel snel, maar na verloop van tijd (denk na een aantal maanden) dan is hij vast te koop bij iBood voor 30-40-50% minder :) Vaak gaat het dan idd om de modellen met hoge capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
Voor wie het nog niet wist, de iPad Pro met M5 ondersteund nu ook displays van 120hz!!!! i.p.v. max 60hz. Hint naar de nieuwe studio display in de toekomst met 120hz? :9

[ Voor 23% gewijzigd door mprkooij op 15-10-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

mprkooij schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:33:
[...]

Ja netjes, bij de base MacBook Pro hebben ze de prijs hetzelfde gelaten :)
Die is ook omlaag! Adviesprijs base M4 was €1929. Adviesprijs base M5 is €1829! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Uniciteit schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:47:
[...]

Die is ook omlaag! Adviesprijs base M4 was €1929. Adviesprijs base M5 is €1829! :)
Mij bad, idd zeg! Netjes ;) Maar vergeet de lichtnetadapter er niet bij te bestellen. Die zit er niet meer standaard bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik heb nu een iPad Pro M4, zijn de hoesjes hetzelfde gebleven?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
Slasher schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:19:
Ik heb nu een iPad Pro M4, zijn de hoesjes hetzelfde gebleven?
Vergelijking M5 iPad Pro en M4 iPad Pro

Zelfde maat, dus zal wel :)

[ Voor 3% gewijzigd door mprkooij op 15-10-2025 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-10 23:01

Tortelli

mixing gas and haulin ass

iPad 11 512GB aan het bestellen, lijkt erop dat hoesje een levertijd heeft van een week of 3-4 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Delerium schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:52:

[edit]
De afgelopen jaren zijn bij de introductie van nieuwe modellen de oude natuurlijk afgeschreven. Aangezien kapitaalkrachtige mensen alleen het beste kopen, is bij een update het 1 TB model opeens 'oud' en dus onverkoopbaar voor de genoemde groep. En te duur voor veel andere focusgroepen.
Daarom heb ik gezien dat bij het nieuwe model de oude gedumpt worden... relatief gezien. Een fenomeen dat al minstens 5 jaar gaat.
Maar let op, als de instapper M4 1100 euro kost (formeel) en de 1 TB modellen (met 16 GB werkgeheugen) 2200 kan bij de dump de instapper zeg 1000 euro worden, maar het 1 TB model zal dan zeg 1200 euro doen. Je betaald in feite nog steeds veel, maar je krijgt er significant meer voor terug (1 TB+16 GB werkgeheugen).

Dit soort shit bij Amazon en coolblue begint vaak ongeveer een week na aankondiging, alhoewel het vorig jaar pas na een maand of zo ging.
bijvoorbeeld: uitvoering: Apple iPad Pro (2022) 12,9" Wi-Fi 2TB Grijs en de prijsgrafiek.
50% korting op een 1TB of 2TB m4 model gaat absoluut niet gebeuren.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Hmm, geen super upgrade vanaf een M4, dat was wel te verwachten.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Tortelli schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:29:
iPad 11 512GB aan het bestellen, lijkt erop dat hoesje een levertijd heeft van een week of 3-4 8)7
Ajoh, Apple Care :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Maximus schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:33:
Net met studentenkorting - hail to the PhD - een iPad Pro 13" M5 met toetsenbord gekocht. Was 250 euro minder dan ik had verwacht. Wel gek dat ze de levering van het toetsenbord en de iPad opknippen... De iPad komt volgende week, het toetsenbord half november.
Hoe zit het met controle op het “student” zijnde vooraf en/of achteraf?

Ik leer nog elke dag, maar heb geen studentnummer meer O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:24
B-Real schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:41:
[...]

spoiler:
Niet.
Denk dat ik m'n 2020 11" iPad Pro ook maar eens ga upgraden. Is er nog één met A12Z processor.
Merk nu met iPadOS 26 dat het daarmee wel erg veel moeite heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Rivanov op 16-10-2025 07:54 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
[...]

Doe het al jaren, nooit controle gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Zit te twijfelen, wat zouden jullie doen? Ik heb mijn MacBook Pro voor mijn voornaamste workload (14inch). Gaan voor een 13 inch iPad Pro of voor wat handzamer gaan en de 11 inch kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Hennep
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:09
[...]

Begin dit jaar nog een Mac Mini M4 gehaald, geen controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:27
mprkooij schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:54:
Zit te twijfelen, wat zouden jullie doen? Ik heb mijn MacBook Pro voor mijn voornaamste workload (14inch). Gaan voor een 13 inch iPad Pro of voor wat handzamer gaan en de 11 inch kiezen :)
11 inch is ideaal en handzamer inderdaad... zou niet anders willen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Ga je de iPad vaak in de hand houden? Of staat de iPad voornamelijk in een stand naast de MBP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
souljah1h schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Ga je de iPad vaak in de hand houden? Of staat de iPad voornamelijk in een stand naast de MBP?
Beide! Idee is om hem ook wel in de hand te gebruiken, maar ook gedeelte van de tijd onder mijn ultrawide monitor in een stand/magnetische houder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ik heb een 13" Pro en een 15" Air, en vind het fijn aan de 15" dat ik die kan pakken als ik "wat groter" nodig heb. Dat heb je met 13" en 14" natuurlijk niet/nauwelijks. Dus dan is een 11" misschien wel wat beter te rechtvaardigen.

Voor mij persoonlijk, waar jij niets aan hebt, is een 11" echt te klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:24
Voor mij altijd de 11" iPad Pro naast mijn huidige 14" MacBook Pro.
De iPad is voor mij consumptie device. Dus moet enigszins handzaam zijn.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rino
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:56
Donstil schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

Ik heb een 13" Pro en een 15" Air, en vind het fijn aan de 15" dat ik die kan pakken als ik "wat groter" nodig heb. Dat heb je met 13" en 14" natuurlijk niet/nauwelijks. Dus dan is een 11" misschien wel wat beter te rechtvaardigen.

Voor mij persoonlijk, waar jij niets aan hebt, is een 11" echt te klein.
ik denk dat het keyboard dan ook te klein wordt ?
Daarom zou ik kiezen voor een 13"..

Ik heb zelf de MacBook m4 16" voor op het werk. Voor thuis is een 13" iPad wel fijn. Pro is wat overkill, maar goed ;)..

Mijn huidige pro uit 2018 is wat trager en batterij ook niet meer top (gaat relatief snel leeg).

M4 of M5 iPad is mijn om het even. Even kijken hoe t met de prijzen van de M4 gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
Nu ben ik ook niet van plan om een Magic Keyboard eraan te koppelen, hiervoor heb ik dan echt primair mijn MacBook. Het is ook meer consumptie, mee in het vliegtuig, en voor onder mijn monitor :) Denk dan toch dat 11 inch beter te rechtvaardigen is :) thanks all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:56
mprkooij schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:36:
[...]

Niet zo heel snel, maar na verloop van tijd (denk na een aantal maanden) dan is hij vast te koop bij iBood voor 30-40-50% minder :) Vaak gaat het dan idd om de modellen met hoge capaciteit.
oh serieus? was dit dan een hardwarematige beperking? Lijkt me nu juist software-matig beperkt. De IP2024 heeft toch ook al TB4 die dat moet ondersteunen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik heb ook een MacBook Pro 14”. De iPad is aanvullend daarop, maar wordt ook gebruikt bij het bankhangen dan is 11” toch een handiger formaat.

Mijn vader heeft recent een iPad Air 13” gekocht, wel mooi zo’n groot scherm maar voor mijn gebruik een te groot apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
WouterL schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:10:
[...]

oh serieus? was dit dan een hardwarematige beperking? Lijkt me nu juist software-matig beperkt. De IP2024 heeft toch ook al TB4 die dat moet ondersteunen?
Toen probeerde ik al 120hz voor elkaar te krijgen op een externe monitor, want de MacBook Air met een M4 kon dat wel, maar de iPad niet!? Alles afgestruind, van ChatGPT tot verschillende fora, maar de iPad Pro 2024 kon geen 120hz display aansturen, het was gelimiteerd tot 60hz. Zal wel een reden voor zijn geweest.

Wat ChatGPT nu zegt:

"Het verschil in ondersteuning voor externe schermen tussen de MacBook Air M4 en de iPad Pro M4 uit 2024 komt vooral door hoe Apple de software en het gebruiksdoel van beide apparaten heeft ingericht, ondanks dat ze qua hardware veel overeenkomsten hebben.
De MacBook Air M4 draait op macOS, een besturingssysteem dat volledig is ontworpen voor desktopgebruik. macOS ondersteunt geavanceerde functies zoals meerdere externe schermen, hoge resoluties en verversingssnelheden tot 240Hz. Dit komt doordat macOS optimaal gebruikmaakt van de Thunderbolt/USB4-poort en de DisplayPort 1.4-standaard, waardoor de volledige bandbreedte beschikbaar is voor externe schermen.

De iPad Pro M4 heeft dezelfde krachtige M4-chip en ook Thunderbolt 4, maar draait op iPadOS. En daar zit het verschil: iPadOS beperkt de output naar externe schermen tot 60Hz, zelfs als je een scherm aansluit dat 120Hz of meer aankan. Dit is geen hardwarebeperking, maar een softwarematige keuze van Apple. Mogelijk doet Apple dit om batterijverbruik te beperken, compatibiliteit te waarborgen of omdat extern schermgebruik op een iPad nog steeds als een secundaire functie wordt gezien.
Kort gezegd: de MacBook Air M4 kan hogere verversingssnelheden aansturen omdat macOS dat toelaat en erop is ingericht. De iPad Pro M4 zou het technisch gezien ook kunnen, maar iPadOS legt daar een limiet op. Het is dus vooral een kwestie van softwarebeleid en productpositionering, niet van hardwarecapaciteit."

Lijkt mij dat met een iPadOS update dit ook zou moeten kunnen op de M4 + eerdere modellen, maar misschien is dit volgens Apple een reden om voor de M5 te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door mprkooij op 16-10-2025 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:03

Maximus

There is no substitute

[...]

Ze controleren niet; of het ethisch is, dat moet je voor jezelf bepalen. Heb zelf een employee kaart, dus met controle kom ik er ook wel ;)
Ga zelf een andere beweging doen. Heb nu nog geen iPad, ben voor de 13" gegaan, want ik wil hem ook voor werk gebruiken en dan is het fijn dat er een volledig toetsenbord bij zit. Ik vind het toetsenbord van de 11" niet fijn werken met die kleine toetsen.

Qua MBP, ik had de hoop voor een M5 Pro die nu ook al uit kwam. Helaas. Als die er wel is, maak ik juist de sprong van 14" naar 16". Aanleiding; ik werk op de uni twee dagen in de week, en de systemen aldaar zijn .... niet wat ik verwacht. Dus neem nu zelf een grotere workstation die ik in de auto meeneem en kan daar mooi op een groter scherm werken. Die leesbril blijft toch wel nodig ;) iets met leeftijd.

[ Voor 54% gewijzigd door Maximus op 16-10-2025 11:03 ]

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Maximus schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

Ze controleren niet; of het ethisch is, dat moet je voor jezelf bepalen. Heb zelf een employee kaart, dus met controle kom ik er ook wel ;)

[...]

Ga zelf een andere beweging doen. Heb nu nog geen iPad, ben voor de 13" gegaan, want ik wil hem ook voor werk gebruiken en dan is het fijn dat er een volledig toetsenbord bij zit. Ik vind het toetsenbord van de 11" niet fijn werken met die kleine toetsen.

Qua MBP, ik had de hoop voor een M5 Pro die nu ook al uit kwam. Helaas. Als die er wel is, maak ik juist de sprong van 14" naar 16". Aanleiding; ik werk op de uni twee dagen in de week, en de systemen aldaar zijn .... niet wat ik verwacht. Dus neem nu zelf een grotere workstation die ik in de auto meeneem en kan daar mooi op een groter scherm werken. Die leesbril blijft toch wel nodig ;) iets met leeftijd.
Verwachting is wel dat die 16" heel snel komt hoor, misschien wel vandaag.
Alleen gisteren is de normale M5 uitgekomen, en omdat de M5 Pro release nog niet uit is heeft de 16" nog geen upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Donstil schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:29:
[...]

Verwachting is wel dat die 16" heel snel komt hoor, misschien wel vandaag.
Alleen gisteren is de normale M5 uitgekomen, en omdat de M5 Pro release nog niet uit is heeft de 16" nog geen upgrade.
Huh, zouden ze dat dan niet direct samen met de M5 aankondigen? Sowieso apart dat heel de 16 inch nu ook geen upgrade heeft gehad :) Meestal is het tegelijkertijd.
Pagina: 1