Gisteravond eerste aflevering van ST academy gezien, samen met mijn moeder en broer. Voor context: mijn moeder (83 jaar) is long time fan van ST, ze heeft TOS t/m ENT wel minstens 5x gezien en geregeld zet ze 's-avonds nog een ST aflevering op voordat ze gaat slapen (althans, toen Netflix het nog streamde... bedankt eikels, not). We keken vroeger thuis naar de eerste afleveringen op Nederlandse televisie en sindsdien zijn we fan. Mijn broer houdt ook van ST, iets minder dan ik en mijn moeder. Hij vind Picard en SNW goed. Ik daarentegen wat minder.
Onze reactie nadat we hadden gekeken naar de eerste aflevering.
Moeder: tsja... jeee. Hiermee vergeleken zijn die oudere series een stuk braver. Tjsa, wat kan ik zeggen. Veel actie en lawaai.
Mijn broer: ik mis het Star trek gevoel.
Ik: (full mental meltdown) <.......................................> Blijkbaar is dit hedendaagse televisie geworden. Ik snap het niet, maar goed, dat ligt vast aan mijn leeftijd.
Tegelijk, als je kijkt naar Starwars wat dat is geworden nadat Disney het kocht, en vervolgens heb je daar ineens Andor. Het kan blijkbaar wel. Ik hoopte een beetje op een Andor kwaliteit in het ST saga. Wie weet, ooit nog.
/r/startrek heeft niet altijd de beste of meest genuanceerde posts, maar deze schrijver valt perfect samen wat ik vind van hedendaagse Star Trek. Soms kan iemand anders het beter verwoorden dan ikzelf:
https://www.reddit.com/r/...ls_off_and_why_that_gets/
TLTR - AI samenvatting in het Nederlands:
De schrijver bekritiseert de Alex Kurtzman-periode van Star Trek niet omdat die “anders” is, maar omdat volgens hem de kwaliteit van het schrijven is afgebrokkeld. Waar vroegere series evolueerden met behoud van logica en intellectuele diepgang, heeft modern Trek volgens hem coherentie en professionele toon ingeruild voor oppervlakkige emotie en snel tempo.
Hij stelt dat kritiek op het nieuwe Trek niet te vergelijken is met vroegere bezwaren tegen TNG of DS9, omdat toen de fundamenten van goed schrijven en morele helderheid overeind bleven. Tegenwoordig klinken personages te modern en casual, wat de geloofwaardige toekomst ondermijnt.
Series als Discovery zouden lijden onder overdreven drama, onlogische motivatie en inhoudsloze urgentie, terwijl Starfleet Academy te veel jongere kijkers probeert te plezieren via grapjes en oppervlakkige diversiteit.
Volgens de auteur verwart modern Trek duisternis met diepgang en snelheid met intensiteit, en is het morele of intellectuele kompas van Starfleet verloren gegaan. Alleen Strange New Worlds komt deels terug bij de oude waarden, maar erft nog steeds moderne zwaktes.
Kort gezegd: het probleem is geen vernieuwing, maar creatieve erosie — het loslaten van zorgvuldige vertelkunst, consistentie en respect voor het publiek.