Ik krijg hier een beetje x-men vibes van, als ik het goed zag dat sommigen speciale krachten hebben? Wel leuk om de EMH weer te zien
Trailer doet het niet meer
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Pffff, de Twilight posters waren zelfs minder erg.defiant schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:59:
[Afbeelding]
Dit ziet eruit als poster van een tiener drama serie.
Verschrikkelijk.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Ik wist niet dat er een nieuwe star trek aan zat te komen, maar op basis van deze poster ben ik al afgehaakt.defiant schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:59:
[Afbeelding]
Dit ziet eruit als poster van een tiener drama serie.
Naar mijn idee is er altijd een duidelijke scheidingslijn geweest tussen star wars, wat meer de fantasy en kleurrijke kant op ging, met gekke karakters en zo, en star trek, wat toch meer science fiction was, met serieuze kwesties en soms stof tot nadenken. Hedendaagse star trek gaat meer naar star wars.
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik zou veel liever een donkerder star trek zien, met veel meer space exploration.
@LA-384 Star Trek en altijd serieus..

Dat gezegd hebbende, ik ben wel benieuwd naar deze serie. Dat space exploration is ook niet zaligmakend en kan mij voorstellen dat je daar ook gewoon een keer klaar mee bent als producers/IP. Ik vond/vind DS9 daarom juist wel weer een goede verandering ( ten tijde dat die uitkwam was het dat zeker niet volgens de kenners ) omdat het juist iets minder space exploration en meer politiek/inner workings laat zien.
Dat zou bij deze serie ook wel eens kunnen gaan gebeuren. Hoe werkt die space academy nou etc etc. Echter als we kijken naar het timeframe waar het zich afspeelt, de 32e eeuw, speelt het zich af na/tijdens het gedoe met discovery. Oftewel Starfleet is weer opnieuw opgebouwd ( althans dat is wat ik mij er van kan herrineren ) en het is een soort frisse start. M.a.w. een reboot.
Ik geef het een kans. Echter met Alex Kurtzman aan het roer ben ik benieuwd of het wat gaat worden.

Dat gezegd hebbende, ik ben wel benieuwd naar deze serie. Dat space exploration is ook niet zaligmakend en kan mij voorstellen dat je daar ook gewoon een keer klaar mee bent als producers/IP. Ik vond/vind DS9 daarom juist wel weer een goede verandering ( ten tijde dat die uitkwam was het dat zeker niet volgens de kenners ) omdat het juist iets minder space exploration en meer politiek/inner workings laat zien.
Dat zou bij deze serie ook wel eens kunnen gaan gebeuren. Hoe werkt die space academy nou etc etc. Echter als we kijken naar het timeframe waar het zich afspeelt, de 32e eeuw, speelt het zich af na/tijdens het gedoe met discovery. Oftewel Starfleet is weer opnieuw opgebouwd ( althans dat is wat ik mij er van kan herrineren ) en het is een soort frisse start. M.a.w. een reboot.
Ik geef het een kans. Echter met Alex Kurtzman aan het roer ben ik benieuwd of het wat gaat worden.
[ Voor 72% gewijzigd door Webgnome op 06-12-2025 07:02 ]
Een vrouwelijke Jem'Hadar
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Doctor!
Iets wat ik niet meer verwacht had ooit te zien.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Star Trek zoals in the good ol' days gaan we niet meer krijgen. En ik denk dat je dat ook niet wil.
Maar dit ziet er weer typisch streamingdienstgelikt uit. Met een Gen Z all inclusive cast.
Ik hoop dat de serie inhoudelijk wat te bieden heeft, en dat dit niet weer een woke vakjes afstrepen feestje wordt...
Paul Giamatti is dan wel weer een grote plus dus ik houd hoop.
Maar dit ziet er weer typisch streamingdienstgelikt uit. Met een Gen Z all inclusive cast.
Ik hoop dat de serie inhoudelijk wat te bieden heeft, en dat dit niet weer een woke vakjes afstrepen feestje wordt...
Paul Giamatti is dan wel weer een grote plus dus ik houd hoop.
Nieuwe korte clip, helaas via facebook.
Ik ben niet overtuigd.
Ik ben niet overtuigd.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Eerste aflevering is minder Woke dan ik bang was (gelukkig)
Veel drukke actie voor dit eerste deel, om ook de characters te introduceren.
je wordt er bijna duizelig van.
Ze moeten maar bij de aftiteling aangeven:
Deze serie heeft niets meer te maken met de originele visie van Gene Roddenberry, en draagt alleen de naam.
Deze serie heeft niets meer te maken met de originele visie van Gene Roddenberry, en draagt alleen de naam.
spoiler:
Hoe kan een Jem Hadar langer dan 4 - 6 jaar leven ?
en waarom een klingon tot watje te bombarderen
Is de serie in NL al legaal te kijken op een streaming dienst?
Of zijn wij aangewezen op minder legale diensten?
Valt onder Paramount+ dus ik vermoed dat het naar SkyShowtime gaat komen.SunnieNL schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:34:
Is de serie in NL al legaal te kijken op een streaming dienst?
Natuurlijk zijn er andere manieren en mijn NAS heeft de eerste twee afleveringen al netjes in 4K HDR voor me klaar staan. Voel ik me niet bezwaard over, het komt toch wel op één van de streamingdiensten uiteindelijk dus mijn geld krijgen ze toch wel uiteindelijk. En sowieso als er ooit een boxset uitkomt dan komt die gegarandeerd in mijn collectie dus ook dan krijgen ze mijn geld.
niet zo vreemd gezien het opdringerige woke gedoe in Discovery, maar met Trump en de conservatieven aan de macht is het woke gedoe ook wat aan het afnemen omdat ze Trump toch wat willen plezierenWebgnome schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:12:
@absrnd was het eerste waar je bij het kijken aan dacht serieus woke? ...
[ Voor 21% gewijzigd door Salvatron op 16-01-2026 03:53 ]
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Jazeker, als een van de eerste foto's, die gedeeld werd online, en vrouwelijke Jem Hadar officer met overgewicht is.Webgnome schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:12:
@absrnd was het eerste waar je bij het kijken aan dacht serieus woke? ...
In Star Trek lore, klopt er van alle kanten niets van.
De serie speelt zich af in 3194 (heb het net even opgezocht). Het laatste seizoen van Deep Space Nine speelt zich af in 2375. Daar zit 819 jaar tussen. Dus "het klopt niet met de lore" zeggen is hetzelfde als in 2026 door New York City rond gaan lopen en verontwaardigd zijn dat er overal Europese bouwstijlen te zien zijn in plaats van de tenten van native Americans.absrnd schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:06:
[...]
Jazeker, als een van de eerste foto's, die gedeeld werd online, en vrouwelijke Jem Hadar officer met overgewicht is.
In Star Trek lore, klopt er van alle kanten niets van.
Ja komt wel een keer als ik wat rond Google, maar ik ga niet wachten totdat het een keer opduikt. Er zit weinig lijn in bij SkyShowTime. Sommige series verschijnen wel direct nadat die in de US uit komen, bij anderen duurt het weken of maanden.Wildfire schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:15:
[...]
Valt onder Paramount+ dus ik vermoed dat het naar SkyShowtime gaat komen.
Natuurlijk zijn er andere manieren en mijn NAS heeft de eerste twee afleveringen al netjes in 4K HDR voor me klaar staan. Voel ik me niet bezwaard over, het komt toch wel op één van de streamingdiensten uiteindelijk dus mijn geld krijgen ze toch wel uiteindelijk. En sowieso als er ooit een boxset uitkomt dan komt die gegarandeerd in mijn collectie dus ook dan krijgen ze mijn geld.
Ik zal maar weer eens het "ruime sop kiezen".
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
absrnd schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:23:
Eerste aflevering is minder Woke dan ik bang was (gelukkig)
Deze serie heeft niets meer te maken met de originele visie van Gene Roddenberry, en draagt alleen de naam.spoiler:Hoe kan een Jem Hadar langer dan 4 - 6 jaar leven ?
spoiler:
Ik wacht wel op de nieuwe SNW later dit jaar.
Dat was een Klingon, begreep ik toen ze boos werd omdat die gast zei dat 'ie geen uniform ging dragen. Ik dacht eerst ook: "Huh, een vrouwelijke Jem Hadar?" Maar toen ze begon over 'the house of Goroth' (of zo} had ik er genoeg van. Duidelijk iemand die dacht dat Jem Hadar er cooler uitzien dan Klingons en daarom maar dat uiterlijk voor Klingons gebruikt. Voor mij genoeg om vanaf daar niet verder te kijken.
Was mij al vrij snel duidelijk dat deze serie niet voor mij is; de intro slaat m.i. helemaal nergens op en het borduurt verder op de 'lore' van Discovery post-burn. Dit heeft 0 met science-fiction te maken, dit is 100% fiction waar geen science aan te pas is gekomen
Was mij al vrij snel duidelijk dat deze serie niet voor mij is; de intro slaat m.i. helemaal nergens op en het borduurt verder op de 'lore' van Discovery post-burn. Dit heeft 0 met science-fiction te maken, dit is 100% fiction waar geen science aan te pas is gekomen
Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.
FooLsKi schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:30:
[...]spoiler:Ik wacht wel op de nieuwe SNW later dit jaar.Dat was een Klingon, begreep ik toen ze boos werd omdat die gast zei dat 'ie geen uniform ging dragen. Ik dacht eerst ook: "Huh, een vrouwelijke Jem Hadar?" Maar toen ze begon over 'the house of Goroth' (of zo} had ik er genoeg van. Duidelijk iemand die dacht dat Jem Hadar er cooler uitzien dan Klingons en daarom maar dat uiterlijk voor Klingons gebruikt. Voor mij genoeg om vanaf daar niet verder te kijken.
spoiler:
Ik moet de twee aflevering nog kijken, maar ik ben al wel wat gespoiled en ik heb begrepen dat er een Klingon/Jem'Hadar hybride in de serie zit. Dat verklaart het uiterlijk en het gaat dus niet om een Klingon die ze er als Jem'Hadar hebben laten uitzien.
Starfleet Academy speelt honderden jaren in de toekomst to.v. DS9 en we hebben geen idee wat er in de tussentijd allemaal gebeurd is, ik verwacht dat er ergens wel een keer een verklaring komt hoe een Jem'Hadar/Klingon hybride tot stand is gekomen.
Starfleet Academy speelt honderden jaren in de toekomst to.v. DS9 en we hebben geen idee wat er in de tussentijd allemaal gebeurd is, ik verwacht dat er ergens wel een keer een verklaring komt hoe een Jem'Hadar/Klingon hybride tot stand is gekomen.
[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 16-01-2026 20:35 ]
Dus, in die 819 jaar zijn de Jem'Hadar, die geen sekse hadden, genetisch gemanipuleerd om ouder te kunnen worden,posttoast schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:15:
[...]
De serie speelt zich af in 3194 (heb het net even opgezocht). Het laatste seizoen van Deep Space Nine speelt zich af in 2375. Daar zit 819 jaar tussen. Dus "het klopt niet met de lore" zeggen is hetzelfde als in 2026 door New York City rond gaan lopen en verontwaardigd zijn dat er overal Europese bouwstijlen te zien zijn in plaats van de tenten van native Americans.
Daarna nog een keer gemanipuleerd om sekse te creëren (waarom).
waarna er mannelijke en vrouwelijke Jem'Hadar ontstonden, zodat "ze" kan veranderen in een Starfleet officer, met overgewicht, die veel weg heeft van een doorsnee Amerikaan.
Klopt dit een beetje ?
[edit]
Ik bedenk me nu dat Star Trek / Star Fleet juist open staat voor alle soorten genders e.d.
en het perfect zou zijn geweest om een echte genderloze personage te hebben, maar er dan toch voor kiezen om er een vrouwtje van te maken
[ Voor 12% gewijzigd door absrnd op 16-01-2026 22:43 ]
Ze is Brits, maar verder klopt het aardig denk ikabsrnd schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:30:
[...]
Dus, in die 819 jaar zijn de Jem'Hadar, die geen sekse hadden, genetisch gemanipuleerd om ouder te kunnen worden,
waarna er mannelijke en vrouwelijke Jem'Hadar ontstonden, zodat "ze" kan veranderen in een Starfleet officer, met overgewicht, die veel weg heeft van een doorsnee Amerikaan.
Klopt dit een beetje ?
Ja, dat maakt het alleen nog maar gekker. Klingon/Jem'Hadar hybrids... Hoe danabsrnd schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:30:
[...]
Dus, in die 819 jaar zijn de Jem'Hadar, die geen sekse hadden, genetisch gemanipuleerd om ouder te kunnen worden,
Klopt dit een beetje ?
[edit]
Ik bedenk me nu dat Star Trek / Star Fleet juist open staat voor alle soorten genders e.d.
en het perfect zou zijn geweest om een echte genderloze personage te hebben, maar er dan toch voor kiezen om er een vrouwtje van te maken
Ze deed me eerlijk gezegd wat denken aan Maggie Pocock in een Jem'Hadar-outfitposttoast schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:31:
[...]
Ze is Brits, maar verder klopt het aardig denk ik
Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.
Mijn opmerkingen na het kijken van deel 2
spoiler:
Het intro van de serie met allemaal plantjes bomen en bloemblaadjes voelt zo NIET Trek aan.
ook de suggestie dat het Star Fleet logo een kiemend zaadje is, is tenenkrommend.
/f/image/q4X6QyZRxdEwHMpzB9gFsn7x.png?f=fotoalbum_large)
En duidelijk te zien dat ze toch proberen aan het woke gehalte te voldoen, toch maar een rolstoel neer zetten, alsof er in die duizenden jaren evolutie er geen betere oplossing gevonden is, maar dat lijkt dan natuurlijk niet op een rolstoel.
/f/image/ToLTbJllmO1ZtUQ3fu9htZa7.png?f=fotoalbum_large)
En toch ook een beetje te veel Star Fleet logo's overal, op banken, stoelen, vlaggen en beelden.
als het een ander symbool zou zijn krijgt ik er toch een beetje fascistisch 1984 gevoel bij,
mede door de omringende muren, bewaking die in een flits voor je neus staat en de vele intercom omroepen wat ze moeten gaan doen.
Het zou kunnen zijn dat door het huidige Amerika dit gevoel een beetje doorbloed in het verhaal en design ?
ook de suggestie dat het Star Fleet logo een kiemend zaadje is, is tenenkrommend.
/f/image/q4X6QyZRxdEwHMpzB9gFsn7x.png?f=fotoalbum_large)
En duidelijk te zien dat ze toch proberen aan het woke gehalte te voldoen, toch maar een rolstoel neer zetten, alsof er in die duizenden jaren evolutie er geen betere oplossing gevonden is, maar dat lijkt dan natuurlijk niet op een rolstoel.
/f/image/ToLTbJllmO1ZtUQ3fu9htZa7.png?f=fotoalbum_large)
En toch ook een beetje te veel Star Fleet logo's overal, op banken, stoelen, vlaggen en beelden.
als het een ander symbool zou zijn krijgt ik er toch een beetje fascistisch 1984 gevoel bij,
mede door de omringende muren, bewaking die in een flits voor je neus staat en de vele intercom omroepen wat ze moeten gaan doen.
Het zou kunnen zijn dat door het huidige Amerika dit gevoel een beetje doorbloed in het verhaal en design ?
ik moet eerlijk zeggen, ik ben niet in slaap gevallen
en heb ervan genoten.
Ook toch nog niet zoveel "woke" zaken die mij opgevallen zijn....
Ter referentie, bij elke Doctor Who van de laatste 4 jaar val ik gegarandeerd na 10 minuten in slaap...
Trouwens in verband met de Jem'Hadar vrouw... haar moeder was Klingon
Dus B'etor moet daar ergens een sexy Jem'Hadar stud tegengekomen zijn en heeft hem besprongen zonder dat die er iets over te zeggen had...
En van bloemetjes en bijtjes komen dan Jem'hadar/Klingon mixen, en niets dat dan het geslacht in de weg staat. (of de 4 jarige levensduurte)
Ter referentie, bij elke Doctor Who van de laatste 4 jaar val ik gegarandeerd na 10 minuten in slaap...
Trouwens in verband met de Jem'Hadar vrouw... haar moeder was Klingon
En van bloemetjes en bijtjes komen dan Jem'hadar/Klingon mixen, en niets dat dan het geslacht in de weg staat. (of de 4 jarige levensduurte)
Ik ben ook maar even gaan kijken, de eerste teaser maakte me niet warm, de tweede trailer was interessanter.
Voorlopig vind ik het eerder Star Trek: CW Dawson's Creek. Mss inspireren ze zich ook wat op de meer succesvolle animatie spinoffs maar in live action valt het wat platjes. Er is ook wat stijve theater podium acteerwerk en ik kreeg de kriebels toen er een "komisch haha stukje" jingle te horen was, wat oubollig.
In de tweede aflevering viel het me ook op dat het wat soap-achtig aanvoelt met "losse" scènes die inwisselbaar zijn ipv een doorlopend samenhangend verhaal. Een episodische setting zou nog OK zijn met een mini-verhaal maar ik voelde zo dat de vijf minuten scènes van hot naar her gingen. Geen idee waar de serie echt naartoe wil maar mss is het meer een soort van toeristische rit door de Federation waar je zoals Japanse toeristen snel doorflitst.
Voorlopig vind ik het eerder Star Trek: CW Dawson's Creek. Mss inspireren ze zich ook wat op de meer succesvolle animatie spinoffs maar in live action valt het wat platjes. Er is ook wat stijve theater podium acteerwerk en ik kreeg de kriebels toen er een "komisch haha stukje" jingle te horen was, wat oubollig.
In de tweede aflevering viel het me ook op dat het wat soap-achtig aanvoelt met "losse" scènes die inwisselbaar zijn ipv een doorlopend samenhangend verhaal. Een episodische setting zou nog OK zijn met een mini-verhaal maar ik voelde zo dat de vijf minuten scènes van hot naar her gingen. Geen idee waar de serie echt naartoe wil maar mss is het meer een soort van toeristische rit door de Federation waar je zoals Japanse toeristen snel doorflitst.
[ Voor 53% gewijzigd door algalid op 17-01-2026 10:56 ]
Iemand nog iets van Skyshowtime opgevangen of en wanneer ze deze serie gaan uitzenden? Ik kan nog nog nergens officiële commentaren vinden vanuit skyshowtime, alleen mopperende fans. Voor ik een ooglapje opdoe wil ik de 'officiele star trek dienst' een kans geven..loekf2 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:18:
[...]
Ja komt wel een keer als ik wat rond Google, maar ik ga niet wachten totdat het een keer opduikt. Er zit weinig lijn in bij SkyShowTime. Sommige series verschijnen wel direct nadat die in de US uit komen, bij anderen duurt het weken of maanden.
Ik zal maar weer eens het "ruime sop kiezen".
Angry Rabbit
De eerste aflevering vertelt een beetje het verhaal wie de hoofdpersonen zijn en gaan worden in deze serie. Mooie effecten maar moet erg wennen hoe de schepen eruit zien. De tweede had ik een beetje teveel zoetsappig soap gevoel maar ga zeker zelf kijken. Het heeft potentie maar zag wel een paar geschminkte mensen waar ik in de huidige tijdsgeest mijn vraagtekens bijzet.
Maar Jem'Hadar kunnen zich niet voortplanten, dat hebben de Founders er helemaal niet 'ingebakken'. Dat gaat alleen maar ten koste van gehoorzaamheid en inzetbaarheid. Vziw zijn ze ook geslachtloos, daar maakt -als ik het me goed herinner- O'Brian nog een opmerking over in DS9 ("No wonder they're all so angry")Wolfp4ck schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 03:47:
ik moet eerlijk zeggen, ik ben niet in slaap gevallenen heb ervan genoten.
Trouwens in verband met de Jem'Hadar vrouw... haar moeder was KlingonDus B'etor moet daar ergens een sexy Jem'Hadar stud tegengekomen zijn en heeft hem besprongen zonder dat die er iets over te zeggen had...
Ga Ian Malcolm nadoen nuFooLsKi schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:40:
[...]
Maar Jem'Hadar kunnen zich niet voortplanten, dat hebben de Founders er helemaal niet 'ingebakken'. Dat gaat alleen maar ten koste van gehoorzaamheid en inzetbaarheid. Vziw zijn ze ook geslachtloos, daar maakt -als ik het me goed herinner- O'Brian nog een opmerking over in DS9 ("No wonder they're all so angry")
Zonder voorttplantingsmechanisme wordt dat wat lastig. Tenzij die 'hybrid' een genetisch experiment is, wat mij dan weer doet afvragen wat een genetisch experiment in een hoge functie bij Starfleet doet.Wolfp4ck schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:21:
[...]
Ga Ian Malcolm nadoen nuLife will find a way!
Het is wederom een flimsy verhaal. Ze hebben m.i. bij Discovery teveel gezeik gehad over hoe de Klingons er ineens uitzagen en hebben gezocht naar aliens die er vervaarlijk uitzien. "Oh, die Jem'Hadar zijn wel cool! Ja, die stoppen we erin! Misschien pakken we dan ook nog wat van de oude kijkers mee!" zonder ook maar iets van de backstory van het 'ras' te weten/leren
Nergens in Canon wordt er met iets gerept dat ze GEEN voorplantingsorganen zouden hebben.FooLsKi schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:41:
[...]
Zonder voorttplantingsmechanisme wordt dat wat lastig. Tenzij die 'hybrid' een genetisch experiment is, wat mij dan weer doet afvragen wat een genetisch experiment in een hoge functie bij Starfleet doet.
Het is wederom een flimsy verhaal. Ze hebben m.i. bij Discovery teveel gezeik gehad over hoe de Klingons er ineens uitzagen en hebben gezocht naar aliens die er vervaarlijk uitzien. "Oh, die Jem'Hadar zijn wel cool! Ja, die stoppen we erin! Misschien pakken we dan ook nog wat van de oude kijkers mee!" zonder ook maar iets van de backstory van het 'ras' te weten/leren
ik heb eigenlijk nog nergens een fout tegen de canon gevonden
Zelf bij de Lokai (zwart/wit en wit/zwart) is er een logische verklaring
Nuja, we zitten hier naar een science fiction serie te kijken. Voor hetzelfde geld hebben ze via de deflector Tachyonen via de Heisenberg compensators op de jem'hadar hun middenrif gezet.
Natuurlijk hebben ze dan halverwege de polariteit moeten omdraaien omdat ze anders in een timeloop zouden komen.
Of!!! er is een Tuvix accidentje gebeurd maar dan met een Klingon en een Jem'Hadar
Het is science fiction
Ik heb de trailer en poster gezien en dacht gelijk ‘dit is niet mijn Star Trek serie’. Maar gezien de comments hier moet ik het misschien maar eens proberen. Afgezien van Strange New Worlds vondt ik de laatste Star Trek series niet denderend. Discovery had wel een paar leuke afleveringen, maar ook zoveel slechte. En dat filmen met zo’n flare alsof je steeds tegen de zon in kijkt werdt je ook gek van.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Dat was ten tijde van DS9. Met Starfleet Academy zitten we vele honderden jaren in de toekomst en wie weet wat er in de tussentijd door de Founders is aangepast aan de Jem'Hadar.FooLsKi schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:40:
[...]
Maar Jem'Hadar kunnen zich niet voortplanten, dat hebben de Founders er helemaal niet 'ingebakken'. Dat gaat alleen maar ten koste van gehoorzaamheid en inzetbaarheid. Vziw zijn ze ook geslachtloos, daar maakt -als ik het me goed herinner- O'Brian nog een opmerking over in DS9 ("No wonder they're all so angry")
En kom op, het is TV, het is science fiction. Het is geen documentaire. Ik hou van Star Trek, ben een echte fan, maar ik ga niet alles kapot gaan zitten analyseren en vergelijken met eerdere series want dan gaat het kijkplezier snel weg.
Je bedoelt zeker die zwart/wit geschminkte figuren? Dat is een ras dat al in TOS voorkwam en als je die aflevering zou hebben gezien dan had je geweten dat dat juist commentaar op racisme/discriminatie was.fozzie schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:31:
Het heeft potentie maar zag wel een paar geschminkte mensen waar ik in de huidige tijdsgeest mijn vraagtekens bijzet.
Waarom er vraagtekens bijzetten? We worden teveel 'snowflakes', we kunnen niets meer hebben en alles moet maar vermeden worden. Dat is toch geen manier van leven meer? Als we alles gaan vermijden waar we ons ook maar een beetje ongemakkelijk bij voelen, dan kunnen we *alles* wel gaan vermijden.
En als we dan even kijken naar bv. The Next Generation, wat door veel fans toch als een soort ijkpunt wordt gepakt om mee te vergelijken. TNG moest ook eerst goed op gang komen, zeker het eerste seizoen was vaak vrij "cringe" en stijf. Denk aan de popie-jopie-actie muziek en scenes.
Iedere serie moet in het begin een beetje zijn weg vinden. Ik vermoed dat bij Starfleet Academy dat ook het geval is en ik denk ook dat ze uiteindelijk ook wel wat minder focussen op "highschool drama" gedoe waar velen nu nog bang voor zijn.
[ Voor 59% gewijzigd door Wildfire op 18-01-2026 11:08 ]
ik hoop gewoon dat ze niet opgeven, met al die review bombs
Het tweede seizoen wordt momenteel opgenomen, daarna is het sowieso klaar verwacht ik.
Grappig, dat is juist waarom deze character gecreëerd wasfozzie schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:31:
zag wel een paar geschminkte mensen waar ik in de huidige tijdsgeest mijn vraagtekens bijzet.
Het is niet heel vergezocht dat een groep Jem'Hadar een manier hebben gezocht om verder te kunnen bestaan na DS9, en het is ook niet heel onwaarschijnlijk dat vrouwelijke Jem'Hadar onderdeel van dat plan zouden zijn. Daarnaast is de timeskip tussen DS9 en Academy zo groot dat vrijwel alles kan zijn gebeurd in de tussentijd. Eigenlijk is het vooral bizar dat er niet meer is veranderd.absrnd schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:30:
Ik heb nu de eerste twee afleveringen gezien. De actie scènes aan het begin van aflevering 1 deden me niet veel, maar voor de rest heb ik me best vermaakt. Ik ga in ieder geval de volgende aflevering wel binnen hengelen. Leuk ook overigens dat Prodigy en Lower Decks ook wat referenties krijgen en dat het niet enkel om TOS-TNG-DS9-VOY draait.
Echt, ongelooflijk dat er (zelfs hier!) zoveel gezanik is over het feit dat Star Trek "woke" zou zijn. Star Trek was altijd woke. Het is letterlijk nooit anders geweest. Discovery was shit door teveel gepraat over gevoelens en domme verhaallijnen, niet omdat het progressief probeerde te zijn.
Star Trek was vooruitstrevend, dat is wat anders dan nu het woke gebeurenErikT738 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:41:
[...]
Echt, ongelooflijk dat er (zelfs hier!) zoveel gezanik is over het feit dat Star Trek "woke" zou zijn. Star Trek was altijd woke. Het is letterlijk nooit anders geweest. Discovery was shit door teveel gepraat gepraat over gevoelens en domme verhaallijnen, niet omdat het progressief probeerde te zijn.
@absrnd ok, in de 2 afleveringen, wat was er woke aan ?
Trouwens, wat jij vooruitstrevend noemt, noemde ze in de jaren 60-70 "Leftist en Hippies"
weet ik uit gesprekken met mijn grootvader.
Trouwens, wat jij vooruitstrevend noemt, noemde ze in de jaren 60-70 "Leftist en Hippies"
ah geschiedenis herhaald zichzelf alleen dan met andere benamingen.Wolfp4ck schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 01:21:
@absrnd ok, in de 2 afleveringen, wat was er woke aan ?
En alles wordt steeds extremer gepolariseerd.
ik hoop dat de geschiedenis zich herhaalt, want dat wil zeggen dat we nog altijd de goede kant opgaan
Fem'Hadar
Of aangezien ze een kruising is met een Klingon:
Fem'Gaghdar
Ligt het aan mij of was de laatste aflevering een commercial voor een Star Trek kledinglijn?
Daarbij is het "woke" gezeur voornamelijk afkomstig van <knip>...absrnd schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:50:
[...]
Star Trek was vooruitstrevend, dat is wat anders dan nu het woke gebeuren
[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 23-01-2026 16:50 . Reden: Die flame mag achterwege blijven. ]
Na aflevering 3 die erg high school aanvoelt zal ik wachten tot het einde van het seizoen, kan ik zien welke afleveringen de moeite waard zijn. Voorlopig laat ik het vallen.
het gaat over Starfleet Academy
vond het een goede aflevering, Nahle Ake en Caleb komen dichter bij elkaar, passen ook goed bij elkaar.
enorm leuke kledingslijn !!!
en ik moet eerlijk bekennen dat die klas er even divers uitziet als de klassen in onze huidige scholen, dus een goede weergave van onze tijd.
vond het een goede aflevering, Nahle Ake en Caleb komen dichter bij elkaar, passen ook goed bij elkaar.
enorm leuke kledingslijn !!!
en ik moet eerlijk bekennen dat die klas er even divers uitziet als de klassen in onze huidige scholen, dus een goede weergave van onze tijd.
Ik wil die pyjama...
Ik geniet van deze serie! Ik was aan het begin wat sceptisch, maar tot zo ver zijn de eerste drie afleveringen erg leuk!
Ik geniet van deze serie! Ik was aan het begin wat sceptisch, maar tot zo ver zijn de eerste drie afleveringen erg leuk!
[ Voor 75% gewijzigd door Umbrah op 23-01-2026 20:28 ]
Gisteravond eerste aflevering van ST academy gezien, samen met mijn moeder en broer. Voor context: mijn moeder (83 jaar) is long time fan van ST, ze heeft TOS t/m ENT wel minstens 5x gezien en geregeld zet ze 's-avonds nog een ST aflevering op voordat ze gaat slapen (althans, toen Netflix het nog streamde... bedankt eikels, not). We keken vroeger thuis naar de eerste afleveringen op Nederlandse televisie en sindsdien zijn we fan. Mijn broer houdt ook van ST, iets minder dan ik en mijn moeder. Hij vind Picard en SNW goed. Ik daarentegen wat minder.
Onze reactie nadat we hadden gekeken naar de eerste aflevering.
Moeder: tsja... jeee. Hiermee vergeleken zijn die oudere series een stuk braver. Tjsa, wat kan ik zeggen. Veel actie en lawaai.
Mijn broer: ik mis het Star trek gevoel.
Ik: (full mental meltdown) <.......................................> Blijkbaar is dit hedendaagse televisie geworden. Ik snap het niet, maar goed, dat ligt vast aan mijn leeftijd.
Tegelijk, als je kijkt naar Starwars wat dat is geworden nadat Disney het kocht, en vervolgens heb je daar ineens Andor. Het kan blijkbaar wel. Ik hoopte een beetje op een Andor kwaliteit in het ST saga. Wie weet, ooit nog.
/r/startrek heeft niet altijd de beste of meest genuanceerde posts, maar deze schrijver valt perfect samen wat ik vind van hedendaagse Star Trek. Soms kan iemand anders het beter verwoorden dan ikzelf:
https://www.reddit.com/r/...ls_off_and_why_that_gets/
TLTR - AI samenvatting in het Nederlands:
Onze reactie nadat we hadden gekeken naar de eerste aflevering.
Moeder: tsja... jeee. Hiermee vergeleken zijn die oudere series een stuk braver. Tjsa, wat kan ik zeggen. Veel actie en lawaai.
Mijn broer: ik mis het Star trek gevoel.
Ik: (full mental meltdown) <.......................................> Blijkbaar is dit hedendaagse televisie geworden. Ik snap het niet, maar goed, dat ligt vast aan mijn leeftijd.
Tegelijk, als je kijkt naar Starwars wat dat is geworden nadat Disney het kocht, en vervolgens heb je daar ineens Andor. Het kan blijkbaar wel. Ik hoopte een beetje op een Andor kwaliteit in het ST saga. Wie weet, ooit nog.
/r/startrek heeft niet altijd de beste of meest genuanceerde posts, maar deze schrijver valt perfect samen wat ik vind van hedendaagse Star Trek. Soms kan iemand anders het beter verwoorden dan ikzelf:
https://www.reddit.com/r/...ls_off_and_why_that_gets/
TLTR - AI samenvatting in het Nederlands:
De schrijver bekritiseert de Alex Kurtzman-periode van Star Trek niet omdat die “anders” is, maar omdat volgens hem de kwaliteit van het schrijven is afgebrokkeld. Waar vroegere series evolueerden met behoud van logica en intellectuele diepgang, heeft modern Trek volgens hem coherentie en professionele toon ingeruild voor oppervlakkige emotie en snel tempo.
Hij stelt dat kritiek op het nieuwe Trek niet te vergelijken is met vroegere bezwaren tegen TNG of DS9, omdat toen de fundamenten van goed schrijven en morele helderheid overeind bleven. Tegenwoordig klinken personages te modern en casual, wat de geloofwaardige toekomst ondermijnt.
Series als Discovery zouden lijden onder overdreven drama, onlogische motivatie en inhoudsloze urgentie, terwijl Starfleet Academy te veel jongere kijkers probeert te plezieren via grapjes en oppervlakkige diversiteit.
Volgens de auteur verwart modern Trek duisternis met diepgang en snelheid met intensiteit, en is het morele of intellectuele kompas van Starfleet verloren gegaan. Alleen Strange New Worlds komt deels terug bij de oude waarden, maar erft nog steeds moderne zwaktes.
Kort gezegd: het probleem is geen vernieuwing, maar creatieve erosie — het loslaten van zorgvuldige vertelkunst, consistentie en respect voor het publiek.
Het is een high school drama in de Star Trek-context. Dat genre zal nooit helemaal m'n ding zijn, maar ik vind 't hier wel goed opgepikt. Natuurlijk probeert men met het uitbreiden van het Star Trek-universum ook andere genres (zie ook Lower Decks, Prodigy, ..). En dat dat niet iedereen aanspreekt is normaal, ieder z'n ding. Dat er sommigen issues inzien omdat het weer woke empatischer is,
Aflevering drie was leuk, met genoeg humor - en dat is waar deze serie (door het genre) het van moet hebben. De verhaallijnen zijn maar zo-zo, maar ook dat is typisch aan het genre.
Aflevering drie was leuk, met genoeg humor - en dat is waar deze serie (door het genre) het van moet hebben. De verhaallijnen zijn maar zo-zo, maar ook dat is typisch aan het genre.
Is dit een reactie op mijn post hierboven?Mercatres schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:15:
En dat dat niet iedereen aanspreekt is normaal, ieder z'n ding. Dat er sommigen issues inzien omdat het weer woke empatischer is,
Niet per sé, half dit topic gaat over het feit dat Star Trek de laatste jaren woke is - en niet over de serie zelf
Na drie afleveringen hou ik het voor gezien. Het gaat echt nergens over. Slecht schrijfwerk, matig acteerwerk en oninteressante personages. En de voetfetetisj shots van Holly Hunter in de derde aflevering zijn creepy.
My god wat is dit voor een serie? Een absolute middelvinger naar de legendarische star trek franchise.
Ik weet niet waar ik moet beginnen... De kapitein met een spraakgebrek die elke keer zogenaamd interessante "look at me, I'm quirky" poses aanneemt in stoelen, of met blote voeten rondloopt en - oh jeetje - op een tafel durft te zitten? Look at me! Tenenkrommend.
Dan dat zwart wit volk, die waren ooit uitgestorven omdat ze zo zwart wit dachten, en nu zijn ze er opeens en is hun haar ook nog zwart / wit?
De bridge lijkt wel in een shopping mall te staan en de hele verhaaltjes en gebeurtenissen zijn van erg simpel niveau. Star trek onwaardig.
Alex Kurtzner de producer zei het al: de politieke boodschap van diversiteit is belangrijker dan de kwaliteit van de serie en het respecteren van de star trek legacy.
Ik weet niet waar ik moet beginnen... De kapitein met een spraakgebrek die elke keer zogenaamd interessante "look at me, I'm quirky" poses aanneemt in stoelen, of met blote voeten rondloopt en - oh jeetje - op een tafel durft te zitten? Look at me! Tenenkrommend.
Dan dat zwart wit volk, die waren ooit uitgestorven omdat ze zo zwart wit dachten, en nu zijn ze er opeens en is hun haar ook nog zwart / wit?
De bridge lijkt wel in een shopping mall te staan en de hele verhaaltjes en gebeurtenissen zijn van erg simpel niveau. Star trek onwaardig.
Alex Kurtzner de producer zei het al: de politieke boodschap van diversiteit is belangrijker dan de kwaliteit van de serie en het respecteren van de star trek legacy.
Mee eens... terwijl ST altijd inclusief is geweest, met een donkere karakter bij TOS (Uhura), een zoen tussen Uhura en Kirk, o.a. Data die een rolmodel was voor autistische mensen. Aziatische mensen bij TOS en TNG. Donkere man (Sisko) als commander/captain. Alleen het verschil is dat het bij die series nooit zo'n nadruk op gelegd werd. Niet als "kijk, 2 homo's die elkaar zoenen want wij steunen diversiteit". Kijk, een karakter met ADHD die constant allerlei domme dingen eruit flapt. Kijk, body positivity door 3 dikkere mensen naast elkaar te zetten in 1 frame. Kijk, iedereen zegt constant dat 'ie onzeker is en dat is ook okayyyy.JAHRASTAFARI schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:18:
My god wat is dit voor een serie? Een absolute middelvinger naar de legendarische star trek franchise.
Niets mis met diversiteit, maar leg de nadruk er niet zo op. Integreer het in het verhaal, alsof het de normaalste zaak van de wereld is en niemand hoor je erover. Nu wel. En vervolgens wordt die kritiek afgedaan als anti-woke. Nee, dat is niet anti-woke. Dat is gewoon slecht schrijfwerk. Je vinkt weer een vakje af van je diversiteitslijst, zodat je geen negatieve feedback krijgt van een bepaalde groep die zich niet genoeg vertegenwoordigd voelt.
[ Voor 6% gewijzigd door segil op 28-01-2026 08:14 ]
@segil of zou het kunnen dat mensen de nadruk er teveel op leggen? Slecht schrijf werk moet je beoordelen op dat wat het is. Slecht schrijfwerk. Is het slecht schrijf werk omdat characters iets geks doen? (wat je niet weg kan wuiven met de ontwikkeling die het character door maakt) Of is het slecht schrijfwerk omdat het character de mensen niet aanstaat?
Om een voorbeeld te nemen is het character Worff. Voor een security officer was het wel de slechtste security oficer die heel starfleet heeft voortgebracht
Om een voorbeeld te nemen is het character Worff. Voor een security officer was het wel de slechtste security oficer die heel starfleet heeft voortgebracht
[ Voor 18% gewijzigd door Webgnome op 28-01-2026 08:25 ]
Eindelijk iemand die mijn gevoel een beetje weet uit te schrijven..... God wat heb ik een hekel aan iedereen die 'woke' neerzet alsof het een belediging is (hint: Dat is het niet. Het is een enorm compliment. Net zo goed als 'nerd' of 'geek')segil schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:10:
Niets mis met diversiteit, maar leg de nadruk er niet zo op. Integreer het in het verhaal, alsof het de normaalste zaak van de wereld is en niemand hoor je erover. Nu wel. En vervolgens wordt die kritiek afgedaan als anti-woke. Nee, dat is niet anti-woke. Dat is gewoon slecht schrijfwerk. Je vinkt weer een vakje af van je diversiteitslijst, zodat je geen negatieve feedback krijgt van een bepaalde groep die zich niet genoeg vertegenwoordigd voelt.
Persoonlijk begon bij mij de cringe in de scene van <insert generic jock> en <insert generic babe> waarbij uit kwam dat <insert generic jock> op zoek is naar zijn moeder die zich waarschijnlijk in het afgeschermde gebied van <insert generic babe> bevind en zij volledig uit haar dak gaat dat hij haar dat niet eerder verteld heeft. Compleet uit zijn verband gerukt en absoluut ongeloofwaardig in licht van de rest van de aflevering. Van het niveau Vampire Diaries of Twilight.
Don't get me wrong; ik ga vandaag Aflevering 3 proberen en hopen dat het beter wordt maar inderdaad; het ligt er iets te dik op allemaal (hoewel dat uiteraard ook gezegd kon worden van William Shatner's 'acteer' talenten). Datgene wat hier 'woke' genoemd wordt is niet zo'n heel groot probleem maar als de schrijf'kwaliteit' van het niveau 13-in-een-dozijn tiener serie blijft dan gaat het heel snel afgelopen zijn.
Dat is ook een hele scherpe. Ja, het is gewoon slecht schrijfwerk. En je hebt ook gelijk dat 80% van de klachten hun oorzaak vinden in "Het is nieuw en ik ken ze nog niet". Letterlijk iedere nieuwe serie in een bestaande franchise heeft dit.Webgnome schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:23:
@segil of zou het kunnen dat mensen de nadruk er teveel op leggen? Slecht schrijf werk moet je beoordelen op dat wat het is. Slecht schrijfwerk. Is het slecht schrijf werk omdat characters iets geks doen? (wat je niet weg kan wuiven met de ontwikkeling die het character door maakt) Of is het slecht schrijfwerk omdat het character de mensen niet aanstaat?
Het gaat erom dat de nadruk wordt gelegd op bepaalde eigenschappen, die geen extra aandacht zouden moeten verdienen omdat het niets toevoegt, afgezien van een diversiteitsboodschap te brengen. 2 zoenende mannen nadrukkelijk in beeld brengen (Discovery, S01E01) legt teveel nadruk op het feit dat ze homo zijn. 2 mannen die elkaar ontmoeten, goede onderlinge dialoog en interactie hebben en vervolgens zoenen en in bed belanden vanwege de aantrekkingskracht, dat is prima en roept geen frictie op (Last of Us, S01E03). Bij de eerste voelt het geforceerd, bij de tweede natuurlijk.Webgnome schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:23:
Er zal vast nog een heel achtergrond verhaal komen hoe iemand die eerst nog shuttles met voedsel aan het kapen was, in 15 jaar een schip + equipment kan krijgen waarbij hij zwaar bewapende Starfleet schepen probleemloos kan uitschakelen, plus ik vermoed zo dat zijn verhaal nog niet voorbij is, dus ook dat zijn schip nu uit heel veel stukjes bestaat zal hem niet tegenhouden.Webgnome schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:23:
Maar dat de kapitein (op dat moment) van het schip dan half over d'r stoel hangt, terwijl mensen zwaar gewond zijn, d'r schip onder haar vandaan wordt gejat, en het haar allemaal weinig lijkt te interesseren? Tja je kan het natuurlijk haar karakter noemen, maar mij lijkt meer dat je dan niet geschikt bent voor die positie.
En euhm, kan iemand mij uitleggen hoe een spelletje veredelde laser tag in de kantine een groot ding is waarvoor ze flink gestraft moeten worden? En een beschermde plant met gekloonde ledematen van personeel en chemicalieën gebruiken om een complete vleugel onbewoonbaar te maken prima is? Op zichzelf kan ik prima met dat laatste leven in een serie, maar waarom dat eerste dan? Plus dit moeten toch wat van de best and brightest zijn? En ze kunnen niet zelf een prank verzinnen zonder aan het handje gehouden te moeten worden...
En daar zit je er behoorlijk naast. In de serie wordt er helemaal niet zo'n nadruk op gelegd. Er wordt nadruk op gelegd door mensen die het niet kunnen hebben: de anti "woke" van de samenleving, het gedeelte van de samenleving dat het niet kan hebben dan iemand afwijkt van hun norm.segil schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:10:
[...]
Mee eens... terwijl ST altijd inclusief is geweest, met een donkere karakter bij TOS (Uhura), een zoen tussen Uhura en Kirk, o.a. Data die een rolmodel was voor autistische mensen. Aziatische mensen bij TOS en TNG. Donkere man (Sisko) als commander/captain. Alleen het verschil is dat het bij die series nooit zo'n nadruk op gelegd werd. Niet als "kijk, 2 homo's die elkaar zoenen want wij steunen diversiteit". Kijk, een karakter met ADHD die constant allerlei domme dingen eruit flapt. Kijk, body positivity door 3 dikkere mensen naast elkaar te zetten in 1 frame. Kijk, iedereen zegt constant dat 'ie onzeker is en dat is ook okayyyy.
Niets mis met diversiteit, maar leg de nadruk er niet zo op. Integreer het in het verhaal, alsof het de normaalste zaak van de wereld is en niemand hoor je erover.
Jammer dat je gelijk dat frame van "anti-woke" gebruikt. Ik betoog juist dat dat er niets mee te maken hoeft te hebben. Ik zal het verder ook maar niet persoonlijk opvatten. Met die framing sla je zelf ook de discussie dood.servies schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:17:
[...]
En daar zit je er behoorlijk naast. In de serie wordt er helemaal niet zo'n nadruk op gelegd. Er wordt nadruk op gelegd door mensen die het niet kunnen hebben: de anti "woke" van de samenleving, het gedeelte van de samenleving dat het niet kan hebben dan iemand afwijkt van hun norm.
Alex Kurtzner geeft zelf aan dat diversity uitdragen een belangrijke boodschap is van modern trek. Dan kan je moeilijk zeggen dat er geen nadruk op gelegd wordt.
m.a.w. slecht schrijfwerk dus. Geen woke, gewoon slecht schrijfwerkSissors schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:41:
[...]
Er zal vast nog een heel achtergrond verhaal komen hoe iemand die eerst nog shuttles met voedsel aan het kapen was, in 15 jaar een schip + equipment kan krijgen waarbij hij zwaar bewapende Starfleet schepen probleemloos kan uitschakelen, plus ik vermoed zo dat zijn verhaal nog niet voorbij is, dus ook dat zijn schip nu uit heel veel stukjes bestaat zal hem niet tegenhouden.
Maar dat de kapitein (op dat moment) van het schip dan half over d'r stoel hangt, terwijl mensen zwaar gewond zijn, d'r schip onder haar vandaan wordt gejat, en het haar allemaal weinig lijkt te interesseren? Tja je kan het natuurlijk haar karakter noemen, maar mij lijkt meer dat je dan niet geschikt bent voor die positie.
En euhm, kan iemand mij uitleggen hoe een spelletje veredelde laser tag in de kantine een groot ding is waarvoor ze flink gestraft moeten worden? En een beschermde plant met gekloonde ledematen van personeel en chemicalieën gebruiken om een complete vleugel onbewoonbaar te maken prima is? Op zichzelf kan ik prima met dat laatste leven in een serie, maar waarom dat eerste dan? Plus dit moeten toch wat van de best and brightest zijn? En ze kunnen niet zelf een prank verzinnen zonder aan het handje gehouden te moeten worden...
Hangt er vanaf wat de intentie was van de schrijvers.Webgnome schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:34:
[...]
m.a.w. slecht schrijfwerk dus. Geen woke, gewoon slecht schrijfwerk
Als de schrijvers het doel hadden om dit onderwerp volledig in de schijnwerpers te zetten boven of direct naast het verhaal dan hebben ze exact het resultaat behaald wat ze zochten.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
De irritatie ontstaat bij veel mensen, net zoals bij mij, doordat het door de strot duwen van de politieke boodschap de overhand krijgt. De boodschap is belangrijker dan het verhaal, de star trek legacy, het acteren.servies schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:17:
[...]
En daar zit je er behoorlijk naast. In de serie wordt er helemaal niet zo'n nadruk op gelegd. Er wordt nadruk op gelegd door mensen die het niet kunnen hebben: de anti "woke" van de samenleving, het gedeelte van de samenleving dat het niet kan hebben dan iemand afwijkt van hun norm.
Daarmee is identiteitspolitiek een beetje ontspoord. Ik had vroeger in de jaren 80 twee beste vrienden die donker waren (Indonesië en Siërra Leone), ik zag geen kleur en het was geen ding. Gewoon een mens als ieder ander. Helemaal prima. Nu zie je echter bijvoorbeeld reclames waarin telkens bewust een donker iemand in wordt gezet, alsof een blank stel of gezin niet meer zou kunnen. Dan schiet het door en dat zie je ook in de entertainment industrie.
Is het werkelijk zo? of is het meer dat er een bepaalde groep mensen het niet kan hebben dat ook andere levenswijzen worden getoond. De verhouding was tot ruim 10 jaar terug compleet onrealistisch en dan zullen we het al helemaal maar niet hebben over de jaren 60 waarin een rol als Uhura bijna not done was.JAHRASTAFARI schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:18:
[...]
De irritatie ontstaat bij veel mensen, net zoals bij mij, doordat het door de strot duwen van de politieke boodschap de overhand krijgt. De boodschap is belangrijker dan het verhaal, de star trek legacy, het acteren.
Ik denk dat de entertainment industrie nu misschien een BEETJE doorgeschoten is. Ik weet niet wat de verhoudingen zijn tussen de LHBQTIA+ en hetero zijn maar stel dat de werkelijkheid 20:80 is dan is het in de entertainment nu 30/35:70/65. Dat middelt zich op termijn wel weer. Maar och jee: het beeld dat mensen ook anders kunnen zijn dat strookt niet met het beperkte wereldbeeld van streng gelovige mensen en (aangestuurde) rechtsradicaaltjes (ja ik zeg het bewust weer) en dus beginnen die heel hard te schreeuwen en iedereen te overstemmen en LIJKT het of het volledig is doorgeslagen terwijl het dat helemaal niet is.Daarmee is identiteitspolitiek een beetje ontspoord. Ik had vroeger in de jaren 80 twee beste vrienden die donker waren (Indonesië en Siërra Leone), ik zag geen kleur en het was geen ding. Gewoon een mens als ieder ander. Helemaal prima. Nu zie je echter bijvoorbeeld reclames waarin telkens bewust een donker iemand in wordt gezet, alsof een blank stel of gezin niet meer zou kunnen. Dan schiet het door en dat zie je ook in de entertainment industrie.
En op de een of andere manier zien veel mensen dan ook de boodschap niet meer die er altijd al in Star Trek heeft gezeten. Welke dat is? Denk daar maar eens goed over na...
Het speelt zich af in de nasleep van The Burn (100 jaar later), dus een vervolg op ST:D en 800 jaar later dan ST:DS9.
Timeline: Wikipedia: Timeline of Star Trek
Het idee het het opnieuw opbouwen van de Federation met daarom een Academy.
Ik vond het een matig begin. Het verhaal was redelijk hoewel
Ook leuk om terug te zien:
Timeline: Wikipedia: Timeline of Star Trek
Het idee het het opnieuw opbouwen van de Federation met daarom een Academy.
Ik vond het een matig begin. Het verhaal was redelijk hoewel
spoiler:
De tech was niet echt opvallend en weinig vernieuwend. De USS Athena zag er wel mooi uit, de zwevende schermen en schepen die uit losse onderdelen bestaan, hebben we al gezien in ST:D.Caleb wel erg makkelijk over te halen was
Ook leuk om terug te zien:
spoiler:
Maar sowieso trek ik series met opgroeiende 20'ers die de held uithangen erg slecht.
Robert Picardo als de EMT
Oded Fehr als Admiral Vance
en Tig Notaro als Jett Reno komt ook terug
Oded Fehr als Admiral Vance
en Tig Notaro als Jett Reno komt ook terug
[ Voor 4% gewijzigd door GeeBee op 29-01-2026 10:13 ]
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Grappig dat je met een voorbeeld uit Discovery komt, en niet uit Academy (i.e. de serie waar iedereen over aan het zeuren is momenteel). Naar mijn idee is Academy veel minder "in your face" met de diversiteit dan Discovery, maar blijven mensen toch hangen op anderhalf karakter met overgewicht en iemand op de achtergrond in een rolstoel (en talloze andere achtergrond dingen waar ze aanstoot aan nemen). Ik heb het idee dat veel mensen, en dan vooral in de (radicaal) rechtse sferen, gewoon op zoek zijn naar redenen om de serie te haten. Waarom precies is me een raadsel.segil schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:30:
[...]
Het gaat erom dat de nadruk wordt gelegd op bepaalde eigenschappen, die geen extra aandacht zouden moeten verdienen omdat het niets toevoegt, afgezien van een diversiteitsboodschap te brengen. 2 zoenende mannen nadrukkelijk in beeld brengen (Discovery, S01E01) legt teveel nadruk op het feit dat ze homo zijn. 2 mannen die elkaar ontmoeten, goede onderlinge dialoog en interactie hebben en vervolgens zoenen en in bed belanden vanwege de aantrekkingskracht, dat is prima en roept geen frictie op (Last of Us, S01E03). Bij de eerste voelt het geforceerd, bij de tweede natuurlijk.
@GeeBee Pas in aflevering 3 lijkt Caleb ECHT overtuigd te zijn, en eerlijk gezegd ben ik blij dat ze er niet het hele seizoen in blijven hangen.
Diversiteit uitdragen is ALTIJD al een belangrijke boodschap in Star Trek. Wat dacht je van TOS, met een zwarte vrouw, een Japanner en een Rus op de brug? Hetgeen wat we als "divers" zien is in de loop der tijd verschoven, waardoor veel mensen het in de oude series niet meer zien.segil schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:25:
[...]
Jammer dat je gelijk dat frame van "anti-woke" gebruikt. Ik betoog juist dat dat er niets mee te maken hoeft te hebben. Ik zal het verder ook maar niet persoonlijk opvatten. Met die framing sla je zelf ook de discussie dood.
Alex Kurtzner geeft zelf aan dat diversity uitdragen een belangrijke boodschap is van modern trek. Dan kan je moeilijk zeggen dat er geen nadruk op gelegd wordt.
Deed Discovery het op een handige of subtiele manier? Nee. Is het schrijfwerk van moderne Star Trek soms belabberd? Ja, maar in het verleden vaak ook.
Lanthanites konden toch niet dronken/high worden? Volgens mij had er iemand een kater 
* Raven denkt aan

* Raven denkt aan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik vond ep4 weer geweldig. Het legt een hoop uit, en hoewel wat "klef" vond ik de oplossing erg gepast gezien de bijna 1000 jaar historie.
Over de klingons:
Over de klingons:
spoiler:
Over Lura Thok:Ik vond het prachtig om te zien waarom we geen Klingons zagen. Natuurlijk draaide die hele maatschappij ipv veel federation culturen op dilithium, waarbij de federation bij mijn weten doorgaans voor fusion ging. Dat de klingons daarom wat minder aanwezig zijn vind ik een prima uitleg. Dat ze nog steeds trots zijn vind ik ook heel mooi karakteristiek... dit was een mooie Klingon aflevering
spoiler:
Jay-Den vind ik best een mooi karakter. En ik ben die kadetten best gaan waarderen.
Prachtige ontwikkeling. Beta canon had een hoop over de lineage van de Jem'hadar, en DS9 vertelde al een hoop dat de founders niet zomaar een ras "maken", maar een bestaand ras aanpassen. Post-dominion war was er welliswaar vrede, maar geen einde aan de dominion uiteraard... het feit dat sommige jem'hadar rebelleerde en uiteindelijk zichzelf, al dan niet met een paar Klingons zoals de ouders van Lura als hulp die een nobele kruistocht zagen wisten te bevreiden is erg logisch. Dat ze hun genetisch versnelde groei ongedaan hebben geprobeerd te maken is ook erg logisch, we zagen eerder dat Jem'hadar (bij het kidnappen van bashir) probeerde om hun genetische geklooi weg te krijgen, toen ging het om ketracel white.
Dat klopt, academy is iets minder "in your face diversity" dan discovery, ondanks Alext Kurzman aangeeft dat het wel een belangrijk thema is. Academy is gewoon een ontzettend slecht geschreven teenage drama, wat imho niets te maken heeft met star trek.ErikT738 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:30:
[...]
Grappig dat je met een voorbeeld uit Discovery komt, en niet uit Academy (i.e. de serie waar iedereen over aan het zeuren is momenteel). Naar mijn idee is Academy veel minder "in your face" met de diversiteit dan Discovery, maar blijven mensen toch hangen op anderhalf karakter met overgewicht en iemand op de achtergrond in een rolstoel (en talloze andere achtergrond dingen waar ze aanstoot aan nemen). Ik heb het idee dat veel mensen, en dan vooral in de (radicaal) rechtse sferen, gewoon op zoek zijn naar redenen om de serie te haten. Waarom precies is me een raadsel.
Ze kunnen het beste dit losmaken van de ST franchise, een nieuwe naam geven en vervolgens doen wat ze willen. Zijn ze gelijk af van "zeurende" oldskool ST fans zoals ik
En zelfs dat zie ik nog niet, in de drie afleveringen die ik heb gezien. Natuurlijk haalt Academy het niet bij de betere afleveringen uit de nineties, maar het doet ook zeker niet onder voor de slechtste afleveringen uit die tijd. Veel van de "issues" waar mensen naast diversiteit over vallen lijken dingen te zijn die (nog) niet zijn verklaard, zoals een willekeurige Cheron cadet of een hologram wat wordt "verslagen" met een prompt overload. Men vergeet alleen even dat we inmiddels 800 jaar verder zijn in de tijdslijn, en dat in die tijd van alles heeft kunnen gebeuren. Zo kwam ik op Reddit de theorie tegen dat de hologrammen wellicht bewust "shit" zijn om er voor te zorgen dat ze niet per ongeluk sentient worden (aangezien hologrammen nu als volwaardige levensvormen worden gezien).segil schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:26:
Academy is gewoon een ontzettend slecht geschreven teenage drama
Dat stukje van gekloonde ledematen heb ik denk gemist, maar; Ze zijn op heterdaad betrapt bij de Lasertag, en niet bij het plaatsen van de plant (nou ja, alleen door de Betazoid prinses, en die gaat vast niet getuigen). Starfleet is er om berucht dat ze nergens, maar dan ook nergens, beveiligingscamera's ophangen (veel afleveringen zouden nooit plaats kunnen vinden als Starfleet de beveiliging van de gemiddelde hedendaagse winkel had).Sissors schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:41:
Ik heb overigens niet het idee dat dit de "best and brightest" zijn zoals ten tijde van TNG, maar iedereen die bereid was mee te werken aan het "experiment" van een opnieuw opgebouwde Academy. Tijdens de Dominion War zal het ook wel een stuk makkelijker zijn geweest om binnen te komen.
Om deze geniale filosoof aan te halen:ErikT738 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:51:
[...]
En zelfs dat zie ik nog niet, in de drie afleveringen die ik heb gezien. Natuurlijk haalt Academy het niet bij de betere afleveringen uit de nineties, maar het doet ook zeker niet onder voor de slechtste afleveringen uit die tijd.
segil in "[Serie] Star Trek: Starfleet Academy"
segil in "Star Trek - Nieuws, achtergronden & informatie"
Die had ik ook al gelezen, en an sich is dat legitieme kritiek (in tegenstelling tot veel ander gezever hier en elders). Je moet je echter wel bedenken dat er pas drie (sinds vandaag vier) afleveringen uit zijn, die grotendeels als kennismaking met de nieuwe karakters en de setting dienen. Ik heb er echt het volste vertrouwen in dat we nog nieuwe werelden, nieuwe technieken en filosofische discussies gaan zien. Of die ook daadwerkelijk goed worden geschreven is een andere vraag, maar dat gaan we zien.segil schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:47:
[...]
Om deze geniale filosoof aan te halen:
Nog een disclaimer; Ik vind Academy ook niet de beste Star Trek ooit ofzo (ergerde me vooral aan de actiescene in de eerste aflevering, en aan de biceps van Caleb), maar door al het gezeur over kleinigheden, al dan niet uit extreem rechtse hoeken, voel ik me geroepen de serie te verdedigen
Het oog wat gebruikt werd. En tja, dat zolang je niet betrapt wordt je met sommige dingen weg kan komen ook al weten ze dat jij het hebt gedaan, prima. Maar voor mij is het wel extreem hoe het verschil in reactie is tussen zoiets onschuldigs, en iets wat je toch redelijk kan beargumenteren dat het niet onschuldig meer is.ErikT738 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:51:
[...]
Dat stukje van gekloonde ledematen heb ik denk gemist, maar; Ze zijn op heterdaad betrapt bij de Lasertag, en niet bij het plaatsen van de plant (nou ja, alleen door de Betazoid prinses, en die gaat vast niet getuigen). Starfleet is er om berucht dat ze nergens, maar dan ook nergens, beveiligingscamera's ophangen (veel afleveringen zouden nooit plaats kunnen vinden als Starfleet de beveiliging van de gemiddelde hedendaagse winkel had).
Ik was zelf daar niet over gevallen, maar kom op zeg, zulke theorieën neemt toch niemand serieuseen hologram wat wordt "verslagen" met een prompt overload. Men vergeet alleen even dat we inmiddels 800 jaar verder zijn in de tijdslijn, en dat in die tijd van alles heeft kunnen gebeuren. Zo kwam ik op Reddit de theorie tegen dat de hologrammen wellicht bewust "shit" zijn om er voor te zorgen dat ze niet per ongeluk sentient worden (aangezien hologrammen nu als volwaardige levensvormen worden gezien).
Elke 5-jarige kan en zal dat kunnen doen. ChatGPT kan je niet laten crashen op die manier, en die is ook niet sentient. Gewoon niet over nagedacht bij het schrijven lijkt mij een stuk waarschijnlijkere verklaring.
Pin me er niet op vast, maar volgens mij wordt bij aflevering drie gezegd dat de kadetten door een zware zet keuringen / eisen waren gekomen om mee te mogen doen. Maar ik heb ook niet het idee dat het de best en brightest zijn iddIk heb overigens niet het idee dat dit de "best and brightest" zijn zoals ten tijde van TNG, maar iedereen die bereid was mee te werken aan het "experiment" van een opnieuw opgebouwde Academy.
Overigens onder de streep vind ik het wel vermakelijk hoor. Maar het helpt dat ik geen trekkie ben. De drama is een stuk acceptabeler dan in Discovery (ook omdat bij tieners het een stuk makkelijker te verkopen is dan bij een professionele crew van een ruimteschip). Maar meer dan vermakelijk zou ik het ook niet noemen. En ik snap prima dat wel de echte trekkies toch wat hoger eisen hebben. Nu denk ik ook dat het twijfelachtige niveau van een Discovery bijvoorbeeld niet geholpen heeft: Als dat allemaal prima was, en nu een ander soort serie in het Star Trek universum, dan kan ik me voorstellen dat mensen eerder zeggen: "Tja niet echt mijn soort, hopelijk de volgende wel weer meer".
[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 29-01-2026 13:39 ]
Dat klinkt echter weer volledig on-brand voor Starfleet, beveiliging die een vijfjarige nog kan omzeilenSissors schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:28:
Ik was zelf daar niet over gevallen, maar kom op zeg, zulke theorieën neemt toch niemand serieus.
Elke 5-jarige kan en zal dat kunnen doen. ChatGPT kan je niet laten crashen op die manier, en die is ook niet sentient. Gewoon niet over nagedacht bij het schrijven lijkt mij een stuk waarschijnlijkere verklaring.
Ga ik het ook nog een keer zeggen:segil schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:47:
[...]
Om deze geniale filosoof aan te halen:
Je moeder heeft enigzins gelijk, maar vergelijk iedere serie met z'n voorganger en dat gaat op. Komt ook doordat de techniek qua beeld bij iedere serie ENORM is vooruitgegaan t.o.v. de voorgaande serie.
Ik heb ook alle oudere series wel meerdere malen gezien en ja, vergeleken met nu zijn zeker de oudere series TRAAAAAAAG qua verhaal, terwijl ik dat in die tijd normaal vond. Is de versnelling een verbetering? Soms wel, soms niet.
Hetzelfde zie je eigenlijk ook in boeken: ga boeken van bijna 100 jaar oud eens vergelijken met boeken die recent zijn geschreven. Je zult zien dat het tempo in de oude boeken veel en veel langzamer is en de teksten veel meer beschrijvende delen mbt de omgeving/personen/gebeurtenissen bevattten.
Qua 20 jarige personages, tja, je kunt moeilijk 60 jarigen op de academie als studenten neerzetten... Er is nog karakter vorming nodig, maar dat was in het eerste seizoen van TNG ook...
Ik vond Discovery de eerste afleveringen ook behoorlijk mwoaah... Pas vanaf het 2e seizoen begon het een beetje te lopen wat mij betreft. De alternatieve universa kunnen mij eerlijk gezegd ook nooit zo bekoren...
Je vergeleek al eens eerder met hoe Disney met Star Wars omgaat met Star Wars en de Andor serie en hoopt dat het die kant opgaat...
Die aflevering van The Last of Us heeft destijds ook enorme frictie opgeroepen hoor, kan me ook hier op Tweakers de discussies nog wel herinneren. Precies dezelfde argumenten als nu, "ik heb niks tegen homo's, maar..." en dan meestal iets over opdringen/door de strot duwen.segil schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:30:
[...]
Het gaat erom dat de nadruk wordt gelegd op bepaalde eigenschappen, die geen extra aandacht zouden moeten verdienen omdat het niets toevoegt, afgezien van een diversiteitsboodschap te brengen. 2 zoenende mannen nadrukkelijk in beeld brengen (Discovery, S01E01) legt teveel nadruk op het feit dat ze homo zijn. 2 mannen die elkaar ontmoeten, goede onderlinge dialoog en interactie hebben en vervolgens zoenen en in bed belanden vanwege de aantrekkingskracht, dat is prima en roept geen frictie op (Last of Us, S01E03). Bij de eerste voelt het geforceerd, bij de tweede natuurlijk.
Er zijn nu eenmaal mensen die elke verbeelding van homoseksualiteit sowieso goor vinden, en voor wie elke verbeelding ervan opdringerig aanvoelt.
Nog één dingetje dan: Die walvissen. Holy cow slechte CGI was dat. Dat was de kwaliteit die je verwacht in een realtime render in een spel.servies schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:42:
[...]
Ga ik het ook nog een keer zeggen:
Je moeder heeft enigzins gelijk, maar vergelijk iedere serie met z'n voorganger en dat gaat op. Komt ook doordat de techniek qua beeld bij iedere serie ENORM is vooruitgegaan t.o.v. de voorgaande serie.
Mijn moeder is vooral een ST fan, maar geeft niet zoveel om SWservies schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:42:
[...]
Je vergeleek al eens eerder met hoe Disney met Star Wars omgaat met Star Wars en de Andor serie en hoopt dat het die kant opgaat...
Weet je moeder dat je daar naar kijkt? Of ben je al onterfd
Begrijp ik je goed dat je zegt dat je Andor niet zo geweldig vindt? Want volgens mij is de consensus toch wel dat het gezien wordt als de beste SW serie die mijlenver vooruitloopt op de rest van de SW Disney franchise.
Het grote verschil met de TOS is dat het heel erg natuurlijk ging. Ik kan me niet bedenken dat Roddemberry ooit een diversiteits agenda erop na heeft gehouden.ErikT738 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:38:
[...]
Diversiteit uitdragen is ALTIJD al een belangrijke boodschap in Star Trek. Wat dacht je van TOS, met een zwarte vrouw, een Japanner en een Rus op de brug? Hetgeen wat we als "divers" zien is in de loop der tijd verschoven, waardoor veel mensen het in de oude series niet meer zien.
Deed Discovery het op een handige of subtiele manier? Nee. Is het schrijfwerk van moderne Star Trek soms belabberd? Ja, maar in het verleden vaak ook.
En dat zie je nu wel gebeuren.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Ik heb Star Wars eigenlijk nooit echt leuk gevonden. De series die er van zijn afgesplitst heb ik al helemaal niet gezien...segil schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:01:
[...]
Mijn moeder is vooral een ST fan, maar geeft niet zoveel om SW
Begrijp ik je goed dat je zegt dat je Andor niet zo geweldig vindt? Want volgens mij is de consensus toch wel dat het gezien wordt als de beste SW serie die mijlenver vooruitloopt op de rest van de SW Disney franchise.
Star Wars is een fantasy western in space. Ik kan beide genres prima waarderen, maar op de "Star" in de titel na hebben beide franchises maar bar weinig overeenkomst.servies schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:01:
[...]
Ik heb Star Wars eigenlijk nooit echt leuk gevonden. De series die er van zijn afgesplitst heb ik al helemaal niet gezien...
Aflevering vier was erg goed te pruimen wat mij betreft. Ja, natuurlijk had iemand anders dan een cadet de oplossing kunnen (en misschien zelfs moeten) bedenken, maar de resolutie zelf had zo uit jaren negentig Trek kunnen komen.
Dit is eigenlijk geen reply waard, maar ik doe het toch. Wat denk je dat de originele crew van de Enterprise was? Het was bewuste, voor die tijd ongekende, diversiteit.Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:22:
[...]
Het grote verschil met de TOS is dat het heel erg natuurlijk ging. Ik kan me niet bedenken dat Roddemberry ooit een diversiteits agenda erop na heeft gehouden.
Heeft geloof ik zelfs nog een kleine rel opgeleverd vanwege Uhura... en zeker de kus...ErikT738 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:49:
[...]
Dit is eigenlijk geen reply waard, maar ik doe het toch. Wat denk je dat de originele crew van de Enterprise was? Het was bewuste, voor die tijd ongekende, diversiteit.
Net aflevering 4 gezien en wow. De eerste afleveringen waren meer tiener drama. Nu gaat het echt over cultuur, over het vinden van compromissen en oplossingen. Jayden was een personage die niet paste in de stereotypes en heeft juist nu een redemption arc gehad.
Ook weer geweldig om Robert Picardo hier als mentor te zien.
Ook weer geweldig om Robert Picardo hier als mentor te zien.
Gelijkheid van man en vrouw (een vrouw op de brug was absoluut not-done).Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:22:
[...]
Het grote verschil met de TOS is dat het heel erg natuurlijk ging. Ik kan me niet bedenken dat Roddemberry ooit een diversiteits agenda erop na heeft gehouden.
Een kus tussen een witte man en een gekleurde vrouw.
Sulu, een aziaat die positief was na een tijd waar anti-asiatische stereotypes gebeurden.
Chekov, een rus tijdens de koude oorlog.
Let That Be Your Last Battlefield, een aflevering over zwart/wit tegenover wit/zwart.
Vrouwelijke personages die vaak geleerden waren of leiders.
Nu allemaal niet bijzonder, toen absoluut. Star Trek is altijd een serie geweest die progressief was en juist gelijkheid naar voren wil halen. Star Trek is diversiteit.
Dan begrijp je me standpunt niet.
De gedachten en opvattingen die we toen hadden zijn niet dezelfde als uit de jaren 60.
Ik ben opgegroeid met de waarde dat iedereen gelijk is. Star trek hielp daar bij, want een diversiteit aan cast. Denk dat ik 4 of 5 was toen ik elke vrijdag avond star trek mocht kijken.
Nu x jaar later zie je toch een soort van krampachtige manier om datzelfde te bereiken.
Het feit dat hier wordt gezegd dat dit geen reply waard is, laat al zien dat er geen andere mening mogelijk is. En dat is jammer. Geen plek voor dialoog, en dat is waar star trek wel voor staat.
De gedachten en opvattingen die we toen hadden zijn niet dezelfde als uit de jaren 60.
Ik ben opgegroeid met de waarde dat iedereen gelijk is. Star trek hielp daar bij, want een diversiteit aan cast. Denk dat ik 4 of 5 was toen ik elke vrijdag avond star trek mocht kijken.
Nu x jaar later zie je toch een soort van krampachtige manier om datzelfde te bereiken.
Het feit dat hier wordt gezegd dat dit geen reply waard is, laat al zien dat er geen andere mening mogelijk is. En dat is jammer. Geen plek voor dialoog, en dat is waar star trek wel voor staat.
The critical drinker vat dit hele debakel wel goed samen. Dit heeft niets meer met de serie te maken. RIP in piese
Leg dan eens uit waarom de diversiteit in Academy "anders" is dan de diversiteit in TOS, of welke andere Star Trek serie dan ook? Waarom is het nu "krampachtig" en toen niet? Gelijkheid is nog steeds het basisprincipe.Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:23:
Dan begrijp je me standpunt niet.
The Critical Drinker is een far-right grifter die soms wat zinnige dingen zegt om de "normies" aan boord te krijgen.jellybrah schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:51:
The critical drinker vat dit hele debakel wel goed samen. Dit heeft niets meer met de serie te maken. RIP in piese
Zeker met wat er nu aan de hand is de Verenigde Staten groeit bij mij de neiging om tegen dit soort culture war nonsens in te gaan alleen maar. Als je ergens wilt wonen waar je fout en ongewenst bent als je de verkeerde huidskleur of seksualiteit hebt, dan ga je daar maar heen.
Ik moest toch even "grifter" opzoeken, en de definitie lijkt niet te passen in je vergelijking. Die kerel is absoluut geen far-right, die term word ook maar rijkelijk rondgestrooid.ErikT738 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:49:
[...]
Leg dan eens uit waarom de diversiteit in Academy "anders" is dan de diversiteit in TOS, of welke andere Star Trek serie dan ook? Waarom is het nu "krampachtig" en toen niet? Gelijkheid is nog steeds het basisprincipe.
[...]
The Critical Drinker is een far-right grifter die soms wat zinnige dingen zegt om de "normies" aan boord te krijgen.
Zeker met wat er nu aan de hand is de Verenigde Staten groeit bij mij de neiging om tegen dit soort culture war nonsens in te gaan alleen maar. Als je ergens wilt wonen waar je fout en ongewenst bent als je de verkeerde huidskleur of seksualiteit hebt, dan ga je daar maar heen.
De kortste klap:
Star trek = een stel slimme en fitte (lees, niet dik) wetenschappers. The best of the best of the best, sir!
Wat de serie niet had, en bij Academy wel:
- slecht dialoog
- oerdomme personages
- high school drama
- niet fitte mensen
- slechte sets
- niet passende, uiterst irritante personages met ditto niet passende acteurs
En ga nog maar even door, zie jij ergens dat diversiteit genoemd word? Heeft iemand het over huidskleur? Nee dus
Ik ga bijna denken dat je de oude series nooit hebt gezien...jellybrah schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:16:
[...]
Ik moest toch even "grifter" opzoeken, en de definitie lijkt niet te passen in je vergelijking. Die kerel is absoluut geen far-right, die term word ook maar rijkelijk rondgestrooid.
De kortste klap:
Star trek = een stel slimme en fitte (lees, niet dik) wetenschappers. The best of the best of the best, sir!
- slecht dialoog
- oerdomme personages
- high school drama
- niet fitte mensen
- slechte sets
En ga nog maar even door, zie jij ergens dat diversiteit genoemd word? Heeft iemand het over huidskleur? Nee dus
Ik weet niet of je ook maar een van de andere series hebt gezien maarjellybrah schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:16:
[...]
Ik moest toch even "grifter" opzoeken, en de definitie lijkt niet te passen in je vergelijking. Die kerel is absoluut geen far-right, die term word ook maar rijkelijk rondgestrooid.
De kortste klap:
- slecht dialoog
- oerdomme personages
- high school drama
- niet fitte mensen
- slechte sets
- Slecht dialoog. Kijk TOS en TNG begin seizoenen.. en kom dan nog eens terug
- Oerdomme personages. Ik refereer naar punt 1
- high school drama, ehm, DS 9 zit er vol mee
- niet fitte mensen, daar zou je misschien een punt kunnen hebben. Al zegt lichaamsomvang geen reet over of je fit bent of niet (als je daar op doelde)
- slechte sets. Zie punt 1
- niet passende, uiterst irritante personages... -> zie punt
Ik denk dat velen een veeeeel te goede herinnering hebben aan de oude ST series. Ze waren allemaal in het begin erg amateuristisch en klungelig. De eerste aflevering van deze heb ik gezien, was OK maar niet echt slecht.
Ik ga toch even twee keer reageren op wat hier gezegd word. Ik verwacht niet dat je het filmpje van The critical drinker aandachtig gezien of geluisterd hebt. En dit is precies waar hij op doelt met jouw reactie.ErikT738 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:49:
[...]
Leg dan eens uit waarom de diversiteit in Academy "anders" is dan de diversiteit in TOS, of welke andere Star Trek serie dan ook? Waarom is het nu "krampachtig" en toen niet? Gelijkheid is nog steeds het basisprincipe.
[...]
The Critical Drinker is een far-right grifter die soms wat zinnige dingen zegt om de "normies" aan boord te krijgen.
Hij is geen far-righter en zeker niet iemand die soms wat zinnige dingen zegt om (en daar ga je al weer met je hokjes geest) normies aan boord te krijgen. Ook die mensen horen er bij. En als je dat niet vind is er voor jouw geen gelijkheid.
Hij kan het niet beter verwoorden dan dat ik het kan. Check dit gedeelte:
https://youtube.com/clip/...uaDBX?si=lHzDmb1Ya2cebQrn
Het is een show over tieners die in een school leren. Dit is vanaf het begin duidelijk geweest. Het is bedoelt om een nieuwe generatie in aanraking te laten komen met Star Trek.Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:33:
[...]
Hij kan het niet beter verwoorden dan dat ik het kan. Check dit gedeelte:
https://youtube.com/clip/...uaDBX?si=lHzDmb1Ya2cebQrn
Ik snap dat dit niet voor iedereen is, het heeft echter wel de basisprincipes van Star Trek en zeker met aflevering 4 gaan we wat meer de diepte in. Het toont ook dat de federation fouten heeft gemaakt, de frustratie en wantrouwen die er is. En de wil om dit te veranderen.
Woede verkoopt en dat zie ik met heel veel youtube videos over SA, echter word dit vergeleken met TNG wat dit simpelweg niet is.
Sterker nog, als ik de criteria in de video gebruik, dan is Lower Decks ook slecht. De junioren op een schip die ingezet werd voor de rotklusjes omdat ze niet goed genoeg waren.
Ik ben zelf van mening dat Jessie Gender dit beter weet te verwoorden, die geeft ook zeker aan dat afleveringen 1-3 minder waren, en dat 4 eindelijk goed werd.
Following Backlash, the New 'Star Trek' Series Falls Out of the Streaming Charts
Critics 88% Audience 42%
Persoonlijk vind ik het ook vreemd om een Star Trek serie specifiek te maken voor z.g.n. "young adults", Star Trek was altijd toegankelijk voor de hele familie, jong en oud, en daardoor gericht op een breed publiek. Zo krijg je juist ook nieuwe kijkers omdat de jeugd er mee opgroeit doordat hun ouders ook kijken.
Met het alleen bedienen van specifieke doelgroepen verklein je juist het aantal mogelijke kijkers en stoot je juist bepaalde groepen af die misschien afkomen op de reputatie van de franchise.
En bovenal, de strategie moet ook werken. De hele premisse van nutrek/reboot is gebaseerd op het aanboren van nieuwe kijkers. Hier krijgen we echter geen inzicht of bewijs van, wat er naar buiten komt is niet echt positief te noemen.
Stargate was z'n tijd vooruit met een parodie hierop: Teen Gate SG-1
At the time of writing, just three days after the premiere of Episode 3, Starfleet Academy has been ousted from the current Paramount+ streaming charts in the U.S. This is made even more damning when considering the lack of brand-new content providing competition for Starfleet Academy.
Dat zie je ook terug op RT:Despite the backlash, critics have proven much more receptive to this new entry in one of TV's biggest franchises
Critics 88% Audience 42%
Persoonlijk vind ik het ook vreemd om een Star Trek serie specifiek te maken voor z.g.n. "young adults", Star Trek was altijd toegankelijk voor de hele familie, jong en oud, en daardoor gericht op een breed publiek. Zo krijg je juist ook nieuwe kijkers omdat de jeugd er mee opgroeit doordat hun ouders ook kijken.
Met het alleen bedienen van specifieke doelgroepen verklein je juist het aantal mogelijke kijkers en stoot je juist bepaalde groepen af die misschien afkomen op de reputatie van de franchise.
En bovenal, de strategie moet ook werken. De hele premisse van nutrek/reboot is gebaseerd op het aanboren van nieuwe kijkers. Hier krijgen we echter geen inzicht of bewijs van, wat er naar buiten komt is niet echt positief te noemen.
Stargate was z'n tijd vooruit met een parodie hierop: Teen Gate SG-1
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
:strip_exif()/f/image/S85mDqRwkvzuiJSFTRpRtFh5.jpg?f=fotoalbum_large)