Wat is het verschil tussen inclusief en "woke"? Sowieso, wat is "woke"? Want er gaan verschillende definities van "woke" rond - waarbij er vaak door organisaties en personen die tégen diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusiviteit zijn vooral zaken worden toegeschreven aan de (niet bestaande) "woke beweging" die niet waar zijn.
En daar gaat het bij mij o.a. mis bij Academy. Een onzekere homoseksuele klingon en een lesbisch stel als docenten. In basis helemaal niets mis met same-sex relaties, doe wat je wil, maar moet het er zo boven opliggen? De subtiliteit is weg.
"In de basis niks mis met same-sex relaties, zo lang ik het maar niet hoef te zien"
Echt, subtieler dan hoe het in Academy wordt uitgebeeld, kan het lastig. Ze laten het alleen
zien (op nogal kuise wijze als je het mij vraagt - handen vasthouden, kus op de wang, niet eens op de mond; terwijl er wel vrijscenes tussen een vrouw en man worden afgebeeld). Er wordt verder ook nergens een punt van gemaakt dat ze een niet-heteroseksuele relatie hebben.
Daarnaast is al in Discovery vastgesteld dat Jet Reno een relatie met een vrouw had.
ErikT738 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:31:
[...]
De kritiek is grotendeels hetzelfde als de kritiek die al sinds dag één wordt geleverd. Waarom moeten alle Klingons stoere (heteroseksuele?) krijgers zijn? Een waarom zouden een Jem-Hadar en een Klingon geen kind kunnen krijgen?
In de TNG-era waren er ook genoeg Klingons (zoals B'Elanna Torres) die niet in de standaard Klingon-mal pasten, dus zo vreemd zou het inderdaad niet zo moeten zijn dat er in Academy ook een zit.
M.b.t. Jem'Hadar die zich voortplanten i.c.m. de geslachteloosheid en het klonen dat in DS9 is vastgesteld: In DS9 is vastgesteld dat de Vorta voordat ze bij de Dominion kwamen een 'normaal' humanoide ras waren, wat genetisch is aangepast (en geïndoctrineerd) door de Founders/Changelings. Het is wmb zeer aannemelijk dat dit met de Jem'Hadar ook is gebeurd. Daarnaast waren er ook Jem'Hadar in DS9 die zich juist vrij wilden maken van de controle van de Founders.
Hoewel het voor mij niet onaannemelijk is, denk dat ze daar zeker nog wat toelichting aan hadden mogen wijden, misschien komt die in seizoen 2 nog.
[
Voor 10% gewijzigd door
Tc99m op 02-04-2026 13:12
]