Auto aankoopadvies - 25K

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DikkeBMW
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:36

DikkeBMW

Live '25

Bobmeister schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:32:
[...]

Ik nomineer de Alfa Romeo Stelvio, uitstekende auto met het beste rijgedrag wat je op de markt gaat vinden. Voldoet aan alle eisen behalve zuinig. :P

Alfa Romeo, post hier pics van Alfa [Deel 31]
Na-aper :P
DikkeBMW in "Auto aankoopadvies - 25K"

Maar, dat gezegd, goede smaak! Ik vind SUV's per definitie echt niets, dus als ik de keuze had zou ik sowieso een Giulia kiezen boven een Stelvio (immers zelfde platform). Maar, áls het dan een SUV móet zijn, dan is de Stelvio de beste optie.

Weetje, niet alles hoeft rationeel of statistisch onderbouwd te zijn. Soms mag je iets kiezen vanuit gevoel en emotie, omdat het je plezier geeft. Een exotische reis, een duur etentje, kunst, een luxe verbouwing. Het mag soms ook gewoon leuk zijn >:)

fookin mad fer it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
DaneV schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:38:
[...]

Ja, een VAG EV zou ik ook niet graag uit eigen zak onderhouden idd en de accu's staan er (oa vanwege veel slechtere koeling en batterij-management) ook niet bepaald om bekend om lang mee te gaan. Jammer, want die Q4 zijn wel gave wagens om te zien.

Idd echt niet te vergelijken met Tesla wat dat betreft, die gewoon echt makkelijk die 400k-600k KM moeten halen op de oorspronkelijke accu met niet te veel degradatie, tenzij je vette pech hebt. In dat laatste geval wordt je idd niet blij van de rekening die je dan krijgt.

Ja, kan niet ontkennen dat ik wat rammeltjes hoorde toen ik mijn Model 3 net had :') , al waren die van mij wel makkelijk te verhelpen.
Ik vind het jammer dat Tesla de techniek niet whitelabel aanbied bij andere autobouwers. Dan krijg je mooi afgewerkte koetsen i.c.m. mooie en betrouwbare techniek :)

Even los van de EV/ice discussie vind ik Tesla’s niet mooi en dan kan ik daar lastig zoveel aan uitgeven.

XXXVI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:01

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Ik dacht eerst: ik ga het eea knippen in deze hopeloos offtopic gaande discussie. Maar ik neig ook naar het op slot gooien van het topic. Dat heeft 2 voornaamste redenen:

1. De TS heeft 2 keer gereageerd sinds het posten van de ts, dus heel veel interactie is er niet
2. Blijkbaar moet een aankoopadvies verzanden in een (algemene) discussie ICE vs EV en dat is toch niet echt de scope van dit topic. Ook als ik ga knippen, leert de ervaring dat het topic vervolgens toch weer een kant op gaat die we niet willen.

Maar het is vrijdag, dus ik ga voor een hybride oplossing: ik haal even de ergste offtopic comments er uit (we zitten immers niet in de HK) en hoop dat na deze modbreak we weer ontopic kunnen gaan. Als dat toch te veel moeite blijkt te zijn, gaat er alsnog een slot op.

Note: het is prima om een EV te benoemen, maar die algemene discussie over waarom EV beter is dan ICE en andersom is niet gewenst. Houdt het bij waarom (B)EV XYZ een goede keuze is voor de randvoorwaarden van de TS

@rvdv1 probeer ook wat mee interactie met de nuttige posts te hebben zodat het topic ook ergens naartoe gaat :)

Dank!

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 17-10-2025 08:20 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:37
Verwijderd na modbreak

[ Voor 96% gewijzigd door assje op 17-10-2025 11:01 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdv1
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:47
Bedankt allemaal voor het meedenken!

Ik merk dat ik ik toch de VAG auto's als meest realistische opties zie (passat, Superb, octavia, ..). Gezien nieuwere Benzine auto's vaak PHEV lijken te zijn vraag ik me nu vooral af of dat slim is om voor te gaan. Ik had altijd het idee dat PHEV het net niet is, nadelen van een ICE en een BEV (extra veel dat kapot kan en hoge MRB door zwaarder gewicht). Of zou dit toch een goede keuze zijn?

Over de Passat GTE lees ik vanalles over versnellingsbak problemen enzo. Iemand hier ervaring met de passat GTE?
Sport_Life schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:38:
[...]

Ik zou zeggen als je :
- eigen oprit hebt
- genoeg pv panelen
- minimaal 25k km per jaar rijdt (exclusief vakanties)

Electrisch beter is, onder de 25k km kom je (denk ik) niet uit met de hogere MRB en aanschafprijs.
Dan is plugin (zegmaar een recente benzine auto, die zijn bijna allemaal plugin) een beter idee, tenzij alle ritten >80km zijn.
Ik heb een eigen oprit, maar geen panelen. Ik rij niet zo super veel per jaar (denk zo'n 15K) en het zijn vaak geen hele lange ritten aangezien ik redelijk dicht bij werk woon. Ik begrijp hier uit dat jij dus een PHEV aanraadt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:07
M'n broer is 2 meter 3, en past goed in een Tiguan. Deze komt aardig inde buurt van je wensen:
https://www.autotrack.nl/...uan-benzine-2021-58212031

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:51

Crazy D

I think we should take a look.

rvdv1 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:08:

Ik merk dat ik ik toch de VAG auto's als meest realistische opties zie (passat, Superb, octavia, ..). Gezien nieuwere Benzine auto's vaak PHEV lijken te zijn vraag ik me nu vooral af of dat slim is om voor te gaan. Ik had altijd het idee dat PHEV het net niet is, nadelen van een ICE en een BEV (extra veel dat kapot kan en hoge MRB door zwaarder gewicht). Of zou dit toch een goede keuze zijn?
De meningen verschillen duidelijk hierover. Het extra gewicht is een nadeel. Maar het voordeel is dat je een goed deel van het gemiddelde woon-werk elektrisch kunt doen, en op langere stukken het voordeel van benzine (niet laden, binnen 5 minuten weer volle tank) hebt. Maar dat voordeel zie ik alleen als je goedkoop kunt laden, als je dat niet goedkoop kunt doen is de km-prijs redelijk gelijk aan benzine (o.a. vanwege het extra gewicht van de auto), en dan kun je net zo goed volledig benzine kopen.
Ik heb een eigen oprit, maar geen panelen. Ik rij niet zo super veel per jaar (denk zo'n 15K) en het zijn vaak geen hele lange ritten aangezien ik redelijk dicht bij werk woon. Ik begrijp hier uit dat jij dus een PHEV aanraadt?
Volgens mij is de grens van 25k km niet zo heel strikt, dan zou je moeten gaan rekenen denk ik (maar dan ook rekening houden met de benzineprijzen die steeds weer hoger worden). Ik heb toen ik de Outlander kocht, een jaar gratis kunnen laden. In het boekje stond wel dat de motor elke x maanden aanslaat maar had niet gedacht dat mee te maken :D Maar, zoals al vaker genoemd: je zeult wel extra gewicht mee.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

rvdv1 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:08:

Over de Passat GTE lees ik vanalles over versnellingsbak problemen enzo. Iemand hier ervaring met de passat GTE?

[...]

Als je bereid bereid bent een laadpaal te installeren zou ik inderdaad kijken naar een recente VAG plugin (Tiguan, Passat, Octavia etc), daarmee kun je 80-100km electrisch rijden wat dan kennelijk voor de meeste ritten voldoet.

Uiteindelijk zal de restwaarde bepalend zijn wat de beste keuze is, afgelopen 5 jaar was de afschrijving van een electrische auto vele malen groter dan van een plugin, of dat zo blijft weet niemand.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 17-10-2025 23:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Crazy D schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:31:
[...]

De meningen verschillen duidelijk hierover. Het extra gewicht is een nadeel. Maar het voordeel is dat je een goed deel van het gemiddelde woon-werk elektrisch kunt doen, en op langere stukken het voordeel van benzine (niet laden, binnen 5 minuten weer volle tank) hebt. Maar dat voordeel zie ik alleen als je goedkoop kunt laden, als je dat niet goedkoop kunt doen is de km-prijs redelijk gelijk aan benzine (o.a. vanwege het extra gewicht van de auto), en dan kun je net zo goed volledig benzine kopen.

[...]

Volgens mij is de grens van 25k km niet zo heel strikt, dan zou je moeten gaan rekenen denk ik (maar dan ook rekening houden met de benzineprijzen die steeds weer hoger worden). Ik heb toen ik de Outlander kocht, een jaar gratis kunnen laden. In het boekje stond wel dat de motor elke x maanden aanslaat maar had niet gedacht dat mee te maken :D Maar, zoals al vaker genoemd: je zeult wel extra gewicht mee.
Die Outlander is ook wel een heel slecht voorbeeld ;). Die rijdt 40km electrisch en volgens mij ook niet heel zuinig op benzine. Wel een mooie auto voor die tijd (2011).

Mijn Kuga rijdt 70km electrisch (wat de VAG al veel beter doet inmiddels) en rijdt op de snelweg 1:20 op benzine wat heel netjes is voor een SUV van dat formaat/gewicht. Op lange ritten fungeert de accu als hybride (opladen bij remmen).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2025 12:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1 2 Laatste