Auto aankoopadvies - 25K

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdv1
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:25
Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een occasion ter vervanging van mijn Seat Leon (2011). Ik kom voornamelijk ruimte te kort in mijn huidige auto (2 kinderen). Mijn budget is 25K, kan bij een perfecte optie evt iets omhoog.

Waar ik naar op zoek ben:
- Benzine (hybride / elektrisch zou ook kunnen maar heb geen zonnenpanelen en weet niet of dit wel een goed moment is om die stap te maken)
- Wel wat power (hoeft geen 200pk maar moet wel lekker kunnen optrekken)
- Betrouwbaar (heb niet veel goeds gehoord over veel Franse merken op dit gebied, daarom heb ik deze tot nu toe een beetje ontweken)
- Ruim (ook qua hoogte aangezien ik lang ben), vermoedelijk dus station of SUV
- automaat
- niet te oud (ben grofweg aan het kijken vanaf 2018 en tot 100k Km)
- sportief uiterlijk (hoeft geen raceauto maar vind voor dit bedrag dat het wel iets mag zijn wat er mooi uit ziet)
- opties zoals: apple carplay, achteruitrij camera, adaptive cruise control zijn een plus
- Daarnaast is het natuurlijk fijn als deze een beetje zuinig is.

Ik heb vrij weinig verstand van auto's en merk dat ik het moeilijk vind om een keuze te maken voor dit bedrag...

Interessante opties die ik tot nu toe ben tegengekomen zijn:
- skoda kodiaq (lijkt helaas boven budget)
- skoda octavia (goede kandidaat maar ietwat saai uiterlijk
- volvo v60 (lijkt ook wat boven budget)

Verder heb ik ook al een aantal opties van mijn lijst gehaald omdat ik daarbij merkte dat ik met mijn hoofd al bijna tegen het plafond kwam, zoals de kia ceeed en toyota corolla. Ook kom ik af en toe binnen dit budget luxere auto's tegen zoals een audi (a4 avant) of bmw, dit brengt mij extra aan het twijfelen ("als ik voor dit geld een audi kan halen, waarom zou ik er dan een octavia voor halen").

Ik kom er maar niet uit... Wie kan mij helpen met tips?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-10 12:54
De lynk en co 01. Qua opties krijg je een niet veel betere deal gok ik. Enige is, dat reparatie en onderdelen soms lastig of duur kunnen zijn. Maar onderhoud lekker bij volvo, en dan komt het wel goed.
Qua ruimte, enorm ruime achterbank. Kofferbak is niet enorm.
Qua vermogen, zul je genoeg plezier mee hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:30
Ik zou eens kijken bij een Mazda 6 sportbreak. Ding is onverwoestbaar. Niet te veel naar PK's kijken want Mazda is turboloos en rijd dus ook wat anders dan een skoda.

Als je ook een beetje sportief en zuinig wil kunnen rijden zou ik ver weg blijven van die afschuwelijke SUV's

[ Voor 25% gewijzigd door squashedraven op 11-10-2025 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:18
Kia is ook optie die relatief goedkoop is.
Maar een auto waar 4 mensen in kunnen zou ik eerder suv dan stationwagon pakken... Of heb je bagage nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-10 16:03
Als je ook maar oktavia kijkt, waarom niet een Passat?
Zijn een boel net uit de lease, vaak afgetopt qua opties.

[ Voor 52% gewijzigd door Chriztiaan op 11-10-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:36
Je schrijft ben lang dus boven de 185-190?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdv1
Bedankt allemaal voor de suggesties!
Het maakt de keuze er nog niet makkelijker op.
squashedraven schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:54:
Ik zou eens kijken bij een Mazda 6 sportbreak. Ding is onverwoestbaar. Niet te veel naar PK's kijken want Mazda is turboloos en rijd dus ook wat anders dan een skoda.
Leuke auto ja! Maar als ik het me goed herinner heb ik daar eens in gezeten en was het plafond wat laag voor mij.
Chriztiaan schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:07:
Als je ook maar oktavia kijkt, waarom niet een Passat?
Zijn een boel net uit de lease, vaak afgetopt qua opties.
De passat is inderdaad ook een goede optie. beter dan octavia?
99ruud99 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:02:
Maar een auto waar 4 mensen in kunnen zou ik eerder suv dan stationwagon pakken... Of heb je bagage nodig?
Het idee is wel om er ook mee op vakantie te kunnen ja.
Jeroentjuh82 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:35:
Je schrijft ben lang dus boven de 185-190?
Ja, bijna 2 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

rvdv1 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:58:
Bedankt allemaal voor de suggesties!
Het maakt de keuze er nog niet makkelijker op.

[...]

Leuke auto ja! Maar als ik het me goed herinner heb ik daar eens in gezeten en was het plafond wat laag voor mij.
Je weet dat in vrijwel alle varianten de stoel in hoogte in te stellen is? Ben benieuwd hoe kort je benen dan wel niet zijn want met 1.88 heb ik een enorm stuk aan hoogte 'over', waar ik in een Gen9 Civic maar net onder de spiegel door keek.
99ruud99 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:02:
Hoezo? Meeste SUV's zijn niet groter van binnen dan equivalent 'normale' personenwagen, buiten de hoogte. Bij menig merk zijn ze notabene nog een stuk kleiner gezien er nog wel eens een SUV gebouwd wordt op het platform van een model lager in de hatchback/stations. Zo is bijvoorbeeld een Mazda CX-3 aanzienlijk kleiner van binnen dan een Mazda 3.

[ Voor 35% gewijzigd door GoldenSample op 11-10-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
[b]

[...] Zo is bijvoorbeeld een Mazda CX-3 aanzienlijk kleiner van binnen dan een Mazda 3.
Een Mazda cx-3 is dan ook gebasseerd op een Mazda 2. Neemt niet weg dat je punt wel valide is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

squashedraven schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:20:
[...]

Een Mazda cx-3 is dan ook gebasseerd op een Mazda 2. Neemt niet weg dat je punt wel valide is
Dat zeg ik letterlijk in de zin er voor :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:41
Ford Focus? (wagon) sportief en vrij ruim.

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:20
Is een Honda Jazz wat? Voor die prijs ruime keuze.

Of een Hyundai ix35, idem.

Ik weet niet of die genoeg ruimte in de kofferbak hebben, dat zal wellicht te klein zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Wilke op 11-10-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-10 23:17
Een Honda Jazz is ruim voor z'n klasse, maar niet in absolute zin. Denk dat ie qua kofferruimte zelfs kleiner is dan de huidige Leon, laat staan een Octavia station waar hij naar kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:20
Dreadramon schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:01:
Een Honda Jazz is ruim voor z'n klasse, maar niet in absolute zin. Denk dat ie qua kofferruimte zelfs kleiner is dan de huidige Leon, laat staan een Octavia station waar hij naar kijkt.
Je hebt gelijk, ik had niet echt opgezocht hoe groot de Leon is.

De ix35 is wel beduidend groter, ook achterin.

En volgens mij moeten ook lange mensen daarin aardig kunnen zitten. Maar mijn lengte is vrij gemiddeld, dus ik kan me vergissen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:01
De phev superb vanaf 2019 valt ruim binnen budget en heeft zeer veel opties. Groter ga je niet krijgen. Ik (2.03m) kan achter mezelf zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door MoiZie op 11-10-2025 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:51

Crazy D

I think we should take a look.

Mitsubishi Outlander? Heb nog nooit met bijna-gestrekte benen achterin kunnen zitten, maar hierin wel :D Heerlijke comfortabele wagen ook.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
een Subaru Forester, topwagens, goeie zit, ook als je lang bent. Ruimte genoeg, 4WD etc.

[ Voor 86% gewijzigd door No Hands op 11-10-2025 19:55 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-10 22:41
Ik zou eerst eens kijken of je elektrisch kunt gaan rijden. Heb je een mogelijkheid op eigen terrein/oprit te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdv1
Bedankt weer voor de suggesties!
ASW1 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:53:
Ik zou eerst eens kijken of je elektrisch kunt gaan rijden. Heb je een mogelijkheid op eigen terrein/oprit te laden?
Ik heb een oprit maar geen laadpaal of zonnenpanelen. Kan eventueel geregeld worden, maar gezien alle veranderingen in solderen, terugleverkosten enzo weet ik niet of dit nu een goed moment is om daar aan te beginnen. Daarnaast weet ik niet of binnen dit budget ruime elektrische mogelijkheden zijn met een degelijke accu. Ik denk dat ik het voor nu dus maar bij benzine hou of eventueel hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Probleem is dat je dan ook geld moet reserveren voor een laadpaal. Dat kost ook 3-5k... Dus hou je stuk minder over voor de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:39
rvdv1 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:24:

[...]

Ik heb een oprit maar geen laadpaal of zonnenpanelen. Kan eventueel geregeld worden, maar gezien alle veranderingen in solderen, terugleverkosten enzo weet ik niet of dit nu een goed moment is om daar aan te beginnen. Daarnaast weet ik niet of binnen dit budget ruime elektrische mogelijkheden zijn met een degelijke accu. Ik denk dat ik het voor nu dus maar bij benzine hou of eventueel hybride.
Benzine of elektra moet je vergelijken op verbruik per 100km. (of per km, welke unit je ook maar fijn vindt)
Wat je niet aan de pomp betaalt betaal je dan aan je energie leverancier.
Dat is simpelweg het verschuiven van uitgaven in je portemonnee.
Een laadpaal is dan makkelijk maar een stopcontactlader werkt natuurlijk ook prima.

Wat vergelijk, een auto die 1 op 20 rijdt (en dat is in deze maat auto's/vermogens niet echt gebruikelijk ) kost je bij een benzineprijs van 2 euro (5x2) 10 euro per 100 km rijden.
Een auto die 23kwh verbruikt per 100km kost je bij een energieprijs van 31 cent zon (23x0,31) 7.31.

Een nadeel is dan weer de extra complexiteit van een hybride aandrijflijn.
En als je je dagelijkse verbruik binnen de actieradius kan passen dan kan een phev toch een slag goedkoper zijn in het dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:00
Ik heb zelf altijd Skoda Octavia gereden, superb is ook zeker een optie.

En anders in de SUV categorie, Skoda Kodiaq (Sportline) of de Volkswagen Tiguan (Allspace R-Line)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03:58
rvdv1 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:47:
Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een occasion ter vervanging van mijn Seat Leon (2011). Ik kom voornamelijk ruimte te kort in mijn huidige auto (2 kinderen). Mijn budget is 25K, kan bij een perfecte optie evt iets omhoog.
Mazda 3? Kan ik prima in zitten met mijn 2 meter. Is er ook met mild hybrid

[ Voor 61% gewijzigd door gerritjan op 11-10-2025 22:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASW1
99ruud99 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:35:
Probleem is dat je dan ook geld moet reserveren voor een laadpaal. Dat kost ook 3-5k... Dus hou je stuk minder over voor de auto.
Welnee, dat kan meestal voor rond de 1500 euro.
Het is een groot voordeel om een eigen parkeerplek en lader te hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASW1
Torched schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:22:
[...]

Benzine of elektra moet je vergelijken op verbruik per 100km. (of per km, welke unit je ook maar fijn vindt)
Wat je niet aan de pomp betaalt betaal je dan aan je energie leverancier.
Dat is simpelweg het verschuiven van uitgaven in je portemonnee.
Een laadpaal is dan makkelijk maar een stopcontactlader werkt natuurlijk ook prima.
Eens
Wat vergelijk, een auto die 1 op 20 rijdt (en dat is in deze maat auto's/vermogens niet echt gebruikelijk ) kost je bij een benzineprijs van 2 euro (5x2) 10 euro per 100 km rijden.
Eens
Een auto die 23kwh verbruikt per 100km kost je bij een energieprijs van 31 cent zon (23x0,31) 7.31.
Ja, alleen gebruikt een fatsoenlijke electrische auto geen 23 maar eerder 15 kWh per 100 km,
en kost een kWh op een huisaansluiting geen 31 maar eerder 25 cent of minder.
Dan kom je op €3,75 per 100km en dat is een zo groot verschil dat die 1500 investeren in een eigen lader ook prima uit kan en je nog steeds veel voordeliger uit bent.

Voor 25k kun je een redelijk recente Kona of Niro EV krijgen die zijn vrij bullet proof, met name de Niro's kun je achterin goed zitten (worden ook veel als taxi gebruikt) en hebben 200 pk.
Misschien ziet het er niet genoeg sportief uit voor je.
Als je sowieso al automaat wil dan zou ik niet voor een verbrandingsmotor gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door ASW1 op 11-10-2025 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:14
Wij hebben onlangs een BMW 3 GT (Granturismo) gekocht. Ik ben meer dan 2m lang en er kan fatsoenlijk iemand achter me zitten. Ook de kofferbak is met 500L> meer dan prima :)

XXXVI

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• squashedraven
3 Tot 5k? Ik was hier een halfjaar geleden nog geen 1500 kwijt voor een wallbox met montage

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:26
Of 1000-1500 als je t een beetje schaplelijk houdt. Wtf, wie betaalt er 3,5k voor een stuk hardware van 600 euro :-0

edit: spuitelf want er waren al tweakers voor me die dit even rechtgezet hebben.

@ts: ik blijf 'm pluggen maar al gekeken naar een Opel Ampera-E? Vanaf 12k te koop, 350-400km op 1 acculading en vooral: RUIM. Ben net zo lang als ts en kan zelf ruim achterin zitten als ik de bestuurdersstoel op mijn eigen afstand hebt ingesteld.
Nadelen: snelladen is niet heel snel (alleen slecht op vakantie) en hij heeft geen adaotive cruise control

Elektrisch is de toekomst, begrijp niet zo goed dat mensen nog overwegen om 25k stuk te slaan ol een fossiele wagen.

[ Voor 43% gewijzigd door Fr33z op 12-10-2025 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Fr33z schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 07:56:
[...]

Elektrisch is de toekomst, begrijp niet zo goed dat mensen nog overwegen om 25k stuk te slaan ol een fossiele wagen.
Wij hebben een klein beetje minder stuk geslagen op een fossiele wagen. Na vijf jaar elektrisch vinden we het fijn om weer benzine te rijden. De Audi Q4 en VW ID4 missen we als kiespijn.

In de zoektocht hebben we hybride meegenomen maar voor onze maximaal 15k km per jaar is de meerwaarde minimaal en het risico op technische complicaties groot. Het zijn toch twee separate systemen die je moet onderhouden.

Overigens hebben we meerdere auto’s bekeken en iedere garage zei hetzelfde. Fijn dat je de ev niet hebt in te ruilen want dat doen we niet. Te vaak na de verkoop hoge kosten voor reparaties onder garantie. Dat geldt ook voor hybrides buiten de fabrieksgarantie.

Nee ik snap niet dat je 25K uitgeeft aan iets dat hard afschrijft, regelgeving verandert en je straks aan de straatstenen niet kwijt raakt ;)

XXXVI

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fr33z
Ja zo kun je er ook naar kijken. Maar het is onzin om te zeggen dat fossiele wagens van 25k niet als een baksteen afschrijven en dat bij EV ineens een probleem te noemen. Maar goed, jij zit weer voor een paar jaar vast aan fossiel dus dat is ff zo. Ik hoop dat TS een groenere en meer toekomstbestendige keuze kan maken.

Het is echt bezopen dat we nu er echt goede en betaalbare EVs zijn nog steeds fossiele brandstof willen gebruiken om van A naar B te gaan. Als je 25k kunt stukslaan op een fossiele wagen dan kan je een pracht van een EV kopen. Fossiele wagens zijn letterlijk fossiel, de toekomst is elektrisch.

Het enige waar ik wel in mee ga is hybride, dat is 2 systemen meeslepen die beide slijten etc , dat is inderdaad niet heel.handig. was leuk toen er geen goede EVs waren maar dat stadium zijn we voorbij gelukkig.

[ Voor 20% gewijzigd door Fr33z op 12-10-2025 11:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 17-10-2025 08:17 . Reden: Onnodige formulering op deze manier en lokt vooral uit ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
ephymerous schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:49:
[...]
Wij hebben een klein beetje minder stuk geslagen op een fossiele wagen. Na vijf jaar elektrisch vinden we het fijn om weer benzine te rijden. De Audi Q4 en VW ID4 missen we als kiespijn.
Waarom dan?

Ik heb de GLC300 enkel gekozen om een caravan te kunnen trekken. Op alle overige punten valt het echt tegen ten opzichte van elektrisch. Behalve caravan/aanhanger is het enige waarvoor ik wellicht nog een ICE zou willen een dikke benzinemotor en de bijbehorende emotie. Maar dat is hier niet aan de orde.

Voor 25K kan je een nette EV kopen met nog voldoende garantie op het accupakket. De grootste afschrijving is al geweest, dus je kan relatief veel auto kopen bij een EV. Ik weet niet hoe lang TS ermee gaat rijden, maar de afschrijving zal geen wereld van verschil zijn tov een ICE als je in deze prijsklasse een gebruikte auto koopt.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:24
De push voor elektrisch is wel heel erg aanwezig.
Het kan wel de toekomst zijn maar dat maakt het niet nu altijd al de beste keuze.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om thuis op te laden.
Als je zonnepanelen+wallbox nog moet meerekenen gaat er wel een deel van die 25k af.
Dan koop je met hetzelfde budget waarschijnlijk meer auto met fossiele brandstof/hybride dan vol elektrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
dutchgio schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:19:
Het kan wel de toekomst zijn maar dat maakt het niet nu altijd al de beste keuze.
Als je zonnepanelen+wallbox nog moet meerekenen gaat er wel een deel van die 25k af.
Dan koop je met hetzelfde budget waarschijnlijk meer auto met fossiele brandstof/hybride dan vol elektrisch.
Kweenie of je het hele topic hebt gelezen (schijnbaar niet) maar een wallbox kost je de kop niet.
En je hebt niet per sé zonnepanelen nodig om je EV op te mogen laden.
Kun jij een ICE auto rijden voor minder dan (zeg) 5 euro de 100 km?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Daarom werd nadrukkelijk gevraagd of TS thuis zou kunnen laden waarop het antwoord ja was, waarna het advies volgde om naar elektrisch te kijken. Omdat dat voordeliger rijdt (en ook fijner, maar daar hadden we het nog niet over gehad) Volg je het nog een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
ASW1 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:37:
Daarom werd nadrukkelijk gevraagd of TS thuis zou kunnen laden waarop het antwoord ja was, waarna het advies volgde om naar elektrisch te kijken. Omdat dat voordeliger rijdt (en ook fijner, maar daar hadden we het nog niet over gehad) Volg je het nog een beetje?
Belangrijk stukje informatie wat ontbreekt is het aantal kilometers dat @rvdv1 Per jaar verwacht te rijden.

Wanneer je mogelijkheid hebt op eigen terrein te parkeren/laden, een behoorlijk aantal kilometers maakt en geen speciale eisen hebt voor caravan o.i.d. Dan is elektrisch wat mij betreft een no-brainer.

Dat argument van hoge afschrijving snap ik ook nooit zo; dat is bij aanschaf van occasion juist een voordeel. Ik zou eerder denken dat een occasion ICE vanaf nu harder afschrijft dan andersom.

Voor een budget van €25k zijn er volop opties, Skoda Enyaq bijvoorbeeld blijft er ook nog geld over voor de laadpaal.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 12-10-2025 19:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• squashedraven
Misschien moeten we elkaars mening even in waarde laten. Of je een EV koopt of ICE moet je helemaal zelf weten en niet je keuze op een ander aandringen of neerbuigend doen.
Ik snap bijvoorbeeld absoluut niet dat iemand een SUV zou kopen. Doe je dat toch maakt mij het niet zoveel uit

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:48
Is heel erg aanwezig op tweakers. Het is jammer want elke aankoopadvies topic wordt gekaapt door legio tweakers die heel opdringerig de EV door je strot willen duwen. Ik snap het echt niet. Juist als mensen zo opdringerige manier dingen aan t promoten zijn moet je heel goed nadenken aan t addertje onder t gras. Zeker als iemand roept “vraag aan je kinderen wat zij willen en die willen dat je de aarde redt”.

EV heeft zeker aantal nadelen en dat geldt ook voor ICE. Een handgreep van nadelen van EV zijn:
- Onduidelijke openbare laadpaaltarieven (welke niet overeenkomen met de app).
- Storingen bij laadpalen.
- Storing van de laadklepsensor zorgt ervoor dat je geen 1mm verder kan rijden.
- Enorme reductie van rijbereik als je iets van je auto vraagt (als in vermogen, airco, verwarming en noem maar op). Dit geldt ook als je boven de 130 km/u rijdt.
- Vooral in buitenland kan het drama zijn…. (er is niets voor niets een topic hier op tweakers waar mensen het nodig vinden om hun verhalen en drama te delen).
- In het gemiddeld meer afschrijven dan een ICE.

Enkel vergelijken met “het is efficiënter dus goedkoper” is niet eerlijk en zeker niet alles.
Mijn advies aan TS om echt geen verkeerde keuze te maken bij een grote uitgave en minimaal 4 verschillende (en liefst ook verschillende merken) auto’s te gaan proefrijden.
Wij kunnen hier 1000 duizend auto’s aanbevelen maar zeker met jou lengte, moet je gewoon in verschillende auto’s gaan zitten en voelen en rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
FireBladeX schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:03:
[...]

Juist als mensen zo opdringerige manier dingen aan t promoten zijn moet je heel goed nadenken aan t addertje onder t gras. Zeker als iemand roept “vraag aan je kinderen wat zij willen en die willen dat je de aarde redt”.
Niemand schreef iets dergelijks in dit topic.

Edit:
Iemand wees me erop dat dit wel degelijk geschreven was. My bad.

[ Voor 8% gewijzigd door ASW1 op 12-10-2025 22:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:24
ASW1 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:51:
[...]

Niemand schreef iets dergelijks in dit topic.
Jij bent degene die dingen uit je duim zuigt.
Staat er anders weldegelijk:
Yaksa in "Auto aankoopadvies - 25K"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Dank je, die had ik gemist, en ik neem daarom mijn opmerking terug dat niemand dat gezegd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anyway, of iemand een EV wil of niet moet ie zelf beslissen, zijn tig overwegingen om mee te nemen.

Als ik het lijstje van @rvdv1 zie dan doe ik ook een duit in het zakje voor de Passat. Zal goedkoper zijn dan de V60, aanbod zat, ruimte zat (zit tussen Octavia en Superb in) en klasse rijker dan de Octavia. Heerlijke reiswagen ook, en daar zal niemand klagen als ie achterin zit en/of lang is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
FireBladeX schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:03:
[...]

Is heel erg aanwezig op tweakers. Het is jammer want elke aankoopadvies topic wordt gekaapt door legio tweakers die heel opdringerig de EV door je strot willen duwen. Ik snap het echt niet. Juist als mensen zo opdringerige manier dingen aan t promoten zijn moet je heel goed nadenken aan t addertje onder t gras. Zeker als iemand roept “vraag aan je kinderen wat zij willen en die willen dat je de aarde redt”.

EV heeft zeker aantal nadelen en dat geldt ook voor ICE. Een handgreep van nadelen van EV zijn:
- Onduidelijke openbare laadpaaltarieven (welke niet overeenkomen met de app).
- Storingen bij laadpalen.
- Storing van de laadklepsensor zorgt ervoor dat je geen 1mm verder kan rijden.
- Enorme reductie van rijbereik als je iets van je auto vraagt (als in vermogen, airco, verwarming en noem maar op). Dit geldt ook als je boven de 130 km/u rijdt.
- Vooral in buitenland kan het drama zijn…. (er is niets voor niets een topic hier op tweakers waar mensen het nodig vinden om hun verhalen en drama te delen).
- In het gemiddeld meer afschrijven dan een ICE.

Enkel vergelijken met “het is efficiënter dus goedkoper” is niet eerlijk en zeker niet alles.
Mijn advies aan TS om echt geen verkeerde keuze te maken bij een grote uitgave en minimaal 4 verschillende (en liefst ook verschillende merken) auto’s te gaan proefrijden.
Wij kunnen hier 1000 duizend auto’s aanbevelen maar zeker met jou lengte, moet je gewoon in verschillende auto’s gaan zitten en voelen en rijden.
Als je dan graag zo 'evenwichtig' wil overkomen: waar is je lijstje met ICE nadelen?

Een deel van de ópdringerigheid' is een reactie op het type post zoals die van jou. Het heilig verklaren van ICE en het extreem uitvergroten van nadelen van EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
We staan voor dezelfde keuze als TS. Met 2 kids en een hond is de wens voor een grote(re) auto daar. Budget en wensenlijst zijn vergelijkbaar, maar ik ben een stukje kleiner dan TS.

Bij ons staan enkele wagens op de shortlist, waaronder de Kuga (Hybrid, niet de benzineversie) en de Karoq (kleiner, maar voordeliger dan de Kodiaq, wel de benzinevariant. Ook de KIA Ceed (1.4 benzine) staat op de lijst.

De keuze voor een Hybride of benzine variant is bij ons voornamelijk ingegeven door de rij-eigenschappen en betrouwbaarheid. We rijden met deze auto ~15K/jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Wippie1234 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:53:
We staan voor dezelfde keuze als TS. Met 2 kids en een hond is de wens voor een grote(re) auto daar. Budget en wensenlijst zijn vergelijkbaar, maar ik ben een stukje kleiner dan TS.

Bij ons staan enkele wagens op de shortlist, waaronder de Kuga (Hybrid, niet de benzineversie) en de Karoq (kleiner, maar voordeliger dan de Kodiaq, wel de benzinevariant. Ook de KIA Ceed (1.4 benzine) staat op de lijst.

De keuze voor een Hybride of benzine variant is bij ons voornamelijk ingegeven door de rij-eigenschappen en betrouwbaarheid. We rijden met deze auto ~15K/jaar.
Ik denk dat de Toyota Auris ook in dat rijtje past? Jarenlang met veel plezier in gereden. Mega-betrouwbaar. Maar eigenlijk zou ik persoonlijk gewoon lekker naar een autohandelaar gaan en gewoon in een paar auto's gaan zitten, wellicht komen daar hele interessante merken in voorbij die je nu 'over het hoofd ziet'. Ik had zelf nooit gedacht een Outlander PHEV te gaan rijden, maar via de Toyota RAV4 in het SUV segment gekomen en daar toch proefrit in gemaakt, en vrijwel direct verkocht. Terwijl toen we aan het rondkijken waren, Mitsubushi nergens in zicht kwam zeg maar. Onze bias zat echt bij Toyota.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 07:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Persoonlijk zou ik een kiezen voor een wagen die bij een dealer wegkomt en het liefste nog vanuit de fabrikant nog garantie heeft door de lage kmstand en bouwjaar.

Daarnaast ga je echt een must / nice to have lijstje maken.

Known issue lijstje t.o.v. hoelang je ermee wil doen.

Ik vermoed dat je dan vanzelf in een kortere lijst terecht komt.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:24
Laadpaal 3-5k??? Hooguit 1,5-2k voor een niet al te ingewikkelde installatie! Bovendien is een laadpaal handig, maar als je normaal gesproken niet dagelijks grote afstanden moet rijden zou een grannylader ook kunnen volstaan. Gewoon elke avond inpluggen voor de nacht, meestal genoeg extra km voor de volgende dag.

[ Voor 7% gewijzigd door Vulcan750 op 13-10-2025 12:04 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
Fr33z schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:15:
Ja zo kun je er ook naar kijken. Maar het is onzin om te zeggen dat fossiele wagens van 25k niet als een baksteen afschrijven en dat bij EV ineens een probleem te noemen. Maar goed, jij zit weer voor een paar jaar vast aan fossiel dus dat is ff zo. Ik hoop dat TS een groenere en meer toekomstbestendige keuze kan maken.

Het is echt bezopen dat we nu er echt goede en betaalbare EVs zijn nog steeds fossiele brandstof willen gebruiken om van A naar B te gaan. Als je 25k kunt stukslaan op een fossiele wagen dan kan je een pracht van een EV kopen. Fossiele wagens zijn letterlijk fossiel, de toekomst is elektrisch.
Natuurlijk schrijven ze ook hard af. Maar dat meerdere garages EVs niet willen inruilen zie ik als duidelijk signaal van de markt.

En fatsoenlijke EV’s? Alle VAG modellen vallen voor mij af want te onbetrouwbaar. Dat is de afgelopen vijf jaar wel gebleken. Ook bij meerdere collega’s.

Een Tesla, KIA, oid, binnen budget vind ik qua afwerking niet op niveau BMW staan. En vallen ook af.

Kijk ieder z’n ding. Wij kiezen voorlopig weer voor fossiel. Ik kijk al uit naar de volgende vakantie. Lekker op hogere snelheid naar het buitenland en na 5 min tanken weer onderweg :9
Dat is een mix van veel storingen, kapotte accucellen, lage gemiddelde snelheid vanwege de range, landfiles op vakantie en de verwachte afschrijving.

En die storingen hebben collega’s en vrienden ook. Wat ik hier op Tweakers lees aan ervaringen hoor ik echt om me heen niet.

[ Voor 13% gewijzigd door ephymerous op 13-10-2025 15:10 ]

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Wippie1234 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:53:

en ook hier de vraag/suggestie: heb je een EV overwogen? er kunnen echt redenen zijn om het niet te doen maar het wordt zo vaak op oneigenlijke argumenten weggewuifd dat het zonde is. Als dit je budget is kun je echt een pracht van een EV kopen dus ik zou het in ieder geval meenemen als optie.

mogelijk al afgevallen maar mijn opmerking is vooral: EV's zijn echt heel volwassen en "leuke" beginnen al vanaf 15k, sommige mensen hebben nog steeds het idee dat je minimaal 40k moet stukslaan omdat het anders niet kan. Dat is niet meer zo >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Fr33z schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:06:
mogelijk al afgevallen maar mijn opmerking is vooral: EV's zijn echt heel volwassen en "leuke" beginnen al vanaf 15k, sommige mensen hebben nog steeds het idee dat je minimaal 40k moet stukslaan omdat het anders niet kan. Dat is niet meer zo >:)
Tijdje terug nog gerekend voor mijn ouders die een hybride overwogen. Verwacht kilometrage met 15kkm helemaal niet zo absurd hoog. Aanschafprijs identiek, ik ga dan uit van gelijke afschrijving (ik denk kans groter dat elektrische vanaf nu lager gaat zijn)

Als je aan huis kan laden zijn de hogere kosten van benzine in verhouding al snel een significante factor in TCO. Deze calculatie kwam uit op een 34% hogere TCO voor de hybride. Vroeger moest je de afweging maken tussen hogere aanschaf v.s. lagere lopende kosten voor een EV; die hogere aanschaf gaat voor occasions nu niet persé meer op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bzUNcFOGJALwFvH14SgBztC9ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tx1ru07Rr7ggrRHW8DBI8Pbi.jpg?f=fotoalbum_large

A.u.b. niet gaan muggenziften over inputs; voel je vrij je eigen inschattingen/logica toe te passen. Hoe dan ook ben ik groot voorstander van benadering op basis van TCO. In die zin is het vreemd dat vaak wordt gesproken over een budget voor een auto op basis van aanschafwaarde. Je zou veel beter kunnen beslissen welke TCO je acceptabel vindt en daar je keuze op baseren (een duurdere auto kan goedkoper zijn).

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 13-10-2025 16:12 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

en ook hier de vraag/suggestie: heb je een EV overwogen? er kunnen echt redenen zijn om het niet te doen maar het wordt zo vaak op oneigenlijke argumenten weggewuifd dat het zonde is. Als dit je budget is kun je echt een pracht van een EV kopen dus ik zou het in ieder geval meenemen als optie.

Ja, wel overwogen maar geen van de opties heeft de shortlist gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:02
rvdv1 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:47:
Hallo,

Waar ik naar op zoek ben:
- Benzine (hybride / elektrisch zou ook kunnen maar heb geen zonnenpanelen en weet niet of dit wel een goed moment is om die stap te maken)
- Wel wat power (hoeft geen 200pk maar moet wel lekker kunnen optrekken)
- Betrouwbaar (heb niet veel goeds gehoord over veel Franse merken op dit gebied, daarom heb ik deze tot nu toe een beetje ontweken)
- Ruim (ook qua hoogte aangezien ik lang ben), vermoedelijk dus station of SUV
- automaat
- niet te oud (ben grofweg aan het kijken vanaf 2018 en tot 100k Km)
- sportief uiterlijk (hoeft geen raceauto maar vind voor dit bedrag dat het wel iets mag zijn wat er mooi uit ziet)
- opties zoals: apple carplay, achteruitrij camera, adaptive cruise control zijn een plus
- Daarnaast is het natuurlijk fijn als deze een beetje zuinig is.

Ik heb vrij weinig verstand van auto's en merk dat ik het moeilijk vind om een keuze te maken voor dit bedrag...

Interessante opties die ik tot nu toe ben tegengekomen zijn:
- skoda kodiaq (lijkt helaas boven budget)
- skoda octavia (goede kandidaat maar ietwat saai uiterlijk
- volvo v60 (lijkt ook wat boven budget)

Verder heb ik ook al een aantal opties van mijn lijst gehaald omdat ik daarbij merkte dat ik met mijn hoofd al bijna tegen het plafond kwam, zoals de kia ceeed en toyota corolla. Ook kom ik af en toe binnen dit budget luxere auto's tegen zoals een audi (a4 avant) of bmw, dit brengt mij extra aan het twijfelen ("als ik voor dit geld een audi kan halen, waarom zou ik er dan een octavia voor halen").

https://www.gaspedaal.nl/...419,418&vmin=218&srt=df-a

een linkje met je zoek criteria :)

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

assje schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:02:
Je zou veel beter kunnen beslissen welke TCO je acceptabel vindt en daar je keuze op baseren (een duurdere auto kan goedkoper zijn).
Omdat je de aanschafwaarde direct moet kunnen pinnen, running costs heb je best wat invloed op. En de TCO merk je eigenlijk pas bij verkoop/ruilen van je auto.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdv1
Thanks haha, zo zoek ik zelf ook, maar raak toch wel in de war dat ik daar bijvoorbeeld weer een vrij jonge e-tron zie voor maar 24K. Dat kan niet helemaal zuivere koek zijn toch?

https://api.gaspedaal.nl/...ealersite=1&sorteren=df-a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
rvdv1 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:22:
[...]

Thanks haha, zo zoek ik zelf ook, maar raak toch wel in de war dat ik daar bijvoorbeeld weer een vrij jonge e-tron zie voor maar 24K. Dat kan niet helemaal zuivere koek zijn toch?

Hoog gewicht en hoog verbruik in combinatie met het stagnerende aantal mensen dat een EV koopt maakt dat de afschrijving enorm hoog is. Lijkt me niet perse onzuiver ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
ephymerous schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:06:
[...]

Hoog gewicht en hoog verbruik in combinatie met het stagnerende aantal mensen dat een EV koopt maakt dat de afschrijving enorm hoog is. Lijkt me niet perse onzuiver ;)
full ICE fans trekken aan een doodgaand paard...
Ook de volledig elektrische auto doet het relatief goed: het marktaandeel steeg dit jaar van 32,4 procent in 2024 naar 34,7 procent dit jaar. In september lag dat zelfs op 37,3 procent.
https://www.bovag.nl/nieu...herstel-in-derde-kwartaal
VERHOUDING BRANDSTOFSOORT Q1-Q3 2025

Hybride (131.616 registraties, 48,8% marktaandeel)
Full EV (93.768 registraties, 34,7% marktaandeel)
Benzine (40.234 registraties, 14,9% marktaandeel)
Diesel (3.515 registraties, 1,3% marktaandeel)
LPG (819 registraties, 0,3% marktaandeel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Om en nabij 20% prive en 80% zakelijk, met name door fiscale voordelen, het geeft mijn inziens een vertekend beeld voor prive personen.

Er is geen dood paard om aan te trekken, het is gewoon de markt die veranderd, met name als straks die 80% zakelijk gedeeltelijk op de 2dehands markt komt.

Je moet gereedschap kiezen bij wat past bij je gebruik, niet jezelf aanpassen aan je gereedschap.

https://www.raivereniging...verkoop-van-nieuwe-autos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Vorkie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:07:
[...]

Om en nabij 20% prive en 80% zakelijk, met name door fiscale voordelen, het geeft mijn inziens een vertekend beeld voor prive personen.

Er is geen dood paard om aan te trekken, het is gewoon de markt die veranderd, met name als straks die 80% zakelijk gedeeltelijk op de 2dehands markt komt.

Je moet gereedschap kiezen bij wat past bij je gebruik, niet jezelf aanpassen aan je gereedschap.

https://www.raivereniging...verkoop-van-nieuwe-autos/
Tja, in de link zie ik dan weer de volgende cijfers:

2024: 16,7% particulier
2025: 18,2% particulier

Dus een groei in het aantal particuliere aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:02
rvdv1 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:22:
[...]

je link werkt niet, maar even googlen en je komt er meerderen tegen, veelal ex-lease

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
[...]

Een punt om mee rekening te houden waar het EV's betreft, is de complete afhankelijkheid van een stabiel stroomnet; een ICE kun je nog met een jerrycan of handpomp afvullen als de stroom uitvalt, maar met een EV sta je en ga je nergens meer heen. Als we kijken naar capaciteitsgebrek op het net, reeds aangekondigde maatregelen vanuit de overheid over tarieven, beschikbaarheidsvraagstukken en een hybride oorlogvoering door Rusland, dan is een oudere diesel waarmee je desnoods op frituurolie kunt rijden bijna nog een betere keuze dan een EV als mobiliteit belangrijk genoeg is om 25K op stuk te slaan.

EV's zijn ook niet zaligmakend als het aankomt op (zelf) te repareren defecten, gesloten ecosystemen mbt onderdelen en software. Ze vormen de basis voor de enshitification van persoonlijke mobiliteit door hun gebrek aan transparantie en forced over-the-air updates, nog maar te zwijgen over de potentiele surveillance middels de ingebouwde sensoren. Ik zit in hetzelfde scenario als TS; toe aan een nieuwe auto me eenzelfde budget...maar geen EV die voldoet aan alle wensen/eisen die wel door ICE afgedekt worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:54
Ik zou om die reden een Citroên 2CV (alias lelijke eend) nemen, wel een ouder model die je nog met een slinger kan starten.
Je weet maar nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
OTA-updates en apps zijn inderdaad klote van EVs en ben het helemaal met je eens op dat vlak @MissingDog . maar voor de rest kan ik me totaal niet vinden in de vrees dat we een soort oorlogssituatie ingaan waarin het stroomnet niet meer goed werkt etc. Als dat zo is dan is er meer aan de hand dan dat mijn auto niet meer rijdt en ook verwacht ik dan gewoon lange rijen bij het benzine-station. Dus tenzij je nu 200L benzine ergens thuis bewaard lijkt me dat een onzinnig argument om een auto-keuze op te baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@Fr33z en het nieuws over standaard uitzetten van stroomnet?
https://www.ed.nl/eindhov...nt-als-het-moet~aa4b83da/

Daar sta je dan met je volledig elektrische woning. Bij thuiskomst wil je graag je auto opladen, warm huis en eten koken. Oeps, van 16 tot 21 geen stroom... Er zijn teveel mensen die de laadpaal gebruiken op piekmomenten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobbieT
99ruud99 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:06:

Daar sta je dan met je volledig elektrische woning. Bij thuiskomst wil je graag je auto opladen, warm huis en eten koken. Oeps, van 16 tot 21 geen stroom... Er zijn teveel mensen die de laadpaal gebruiken op piekmomenten.
Met V2L en/of V2G ben je dan met een EV juist één van de mensen die nog wel iets van stroom kan voorzien thuis.
En die auto laad dan wel weer 's nachts op als het net minder zwaar belast is.

Of ergens anders bij een laadpaal als thuis niet lukt door die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z

Tsja. ik maak me daar nul zorgen over. Dat netbeheerders graag waarschuwen is bekend. Deze soep wordt niet zo heet gegeten als dat hij wordt opgediend is mijn inschatting. Natuurlijk moeten er dingen gebeuren en om dat te bereiken heb je aandacht nodig en een reden of angstbeeld om mensen te motiveren.

Maar voor auto's is dit geen probleem want je hoeft echt nier per se om 1800 stipt die vol te laden, dus om nou TS of anderen hier mee af te raden om geen EV te nemen vind ik niet helemaal in verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Zou een mooie optie zijn... Of gewoon standaard laadpalen tussen 16 en 21 begrenzen op max 2.5 kW oid. Dan blijft er genoeg voor iedereen, en kan je later op avond (of overdag, wanneer zon schijnt) rest vd auto vol laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:50

Probleem is dus dat de laadpaal boeren de makkelijkste weg kozen en dat ding afmonteren op 3 x 25A en dan zodra de stekker in de buurt komt van de socket > 10.000watt gaan trekken naar de auto. Istie met een paar uur vol, maar totaal onnodig om 19:00.

Sommige auto's kunnen goed plannen zelf, opgeladen zijn voor vertrek of zoals eindelijk met onze laadpaal leverancier gelukt is - die staat nu op een 'slim' laden programma dat die pas gaat laden als de stroom in de nacht goedkoop is en voor we hem evt in de ochtend nodig hebben. Als klap op de vuurpijl kun je kiezen om te 'zonne-laden' al is dat seizoen een beetje voorbij nu.

Ergo: geen drama, Telegraafkoppen ten spijt, dit is een prima oplosbaar probleem en vergt alleen wat meer nadenken door zowel consumenten als leveranciers d:)b

@rvdv1 wij rijden nu al > 10 jaar een vorm van stekker auto en > 6 jaar full electric en dat is eigenlijk heel saai. Alle dagelijks herhaalde drama's komen in de praktijk niet voor. Ja, tien jaar terug was de PHEV opladen gedoe en dan kon je maar liefst 40km elektrisch. Nu kun je overal laden en het liefste thuis, aan een slimme paal die je goedkope stroom geeft op dalmomenten.

Enige wat ik wel complexer vindt is of je een tweedehands EV wilt kopen en welke dat dan mag/moet zijn. Zo'n Audio E-tron heeft een beetje de footprint van een tinyhouse dus zal in de MRB wel pittig aan de prijs zijn en diverse andere merken hebben gewoon hun eerste EV in de tweedehands markt zitten. Overigens kost een Kia Niro 2ehands ook ongeveer je budget, die blijven dus weer langer waarde vast houden - omdat het een veel rationelere auto is voor dagelijks gebruik denk ik. En Kia kennende 7 of 10 jaar garantie op het hele gevaarte? Dat kan wellicht ook meewegen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
Ik heb sinds een paar maanden een Renault 5 E-Tech.

Van alle EV's misschien één van de minder rationele, dus ja jeugdsentiment, en een korte oprit waar de R5 wel op past.

Die R5 bevalt uitstekend, laden zo ingesteld dat het ding om 22:30 zelf begint.
Bij thuiskomst de stekker erin en de volgende ochtend staat de auto weer opgeladen klaar.

Van de zomer voor het naar de parkeerplaats lopen op het werk op afstand de airco vast aan.
En nu het weer winter wordt tijdens het ontbijt vast op afstand de kachel van de auto vast aan.
Dus altijd een auto die lekker op temperatuur is.

Voor €25k kan je een mooie Tesla Model 3 met trekhaak zelfs of Hyundai of Kia hebben.
Of een Renault Megane E-Tech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdv1
Als ik kijk naar de passat dan kom ik voornamelijk de GTE (PHEV) tegen.

Wellicht is zo'n hybride wel een interessante stap, maar ik lees wel vanalles over versnellingsbak problemen enzo. Iemand hier ervaring met de passat GTE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-10 15:12
Mijn moeder is op zoek naar een nieuwe auto in het b segment met benzine. Ze wilt ook graag nieuw
Helaas zoals we weten hebben alle nieuwe auto’s dat hele vervelende piepje als je te hard rijdt.
En ik weet dat gaat mijn moeder helemaal gek maken. Bij iedere auto kan je het uitzetten maar is dan natuurlijk weer terug als even stil hebt gestaan en weer de auto start. Sommige auto’s hebben nu een shortcut op het stuur of ergens op het dashboard. Weet iemand welke dat hebben in het b segment? Waar je dus heel makkelijk rijhulpen kan uitzetten met een favoriete knop. I.p.v. helemaal in het menu moeten gaan van de multimedia

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
Renault heeft links naast het stuur op het dashboard een knop voor je persoonlijke instellingen.
2x drukken en alle irritante rijhulpen en piepjes zijn uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DikkeBMW
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:06

DikkeBMW

Live '25

Even een oddball: wellicht een Stelvio een optie? Toegegeven, waarschijnlijk niet het zuinigst. Maar betrouwbaarheids-issues zijn echt niet meer zoals vroeger; niet erger dan andere merken. Gave auto, mooi, sportief. Genoeg vermogen en snufjes. Ruim zat. Vraag is natuurlijk wel hoe je er in zou zitten, dat kan lastig worden. Als ik het goed voor de geest heb, zou dat qua km/leeftijf/budget wel moeten kunnen passen.

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 18:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

rvdv1 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:24:

[...]

Ik zou zeggen als je :
- eigen oprit hebt
- genoeg pv panelen
- minimaal 25k km per jaar rijdt (exclusief vakanties)

Electrisch beter is, onder de 25k km kom je (denk ik) niet uit met de hogere MRB en aanschafprijs.
Dan is plugin (zegmaar een recente benzine auto, die zijn bijna allemaal plugin) een beter idee, tenzij alle ritten >80km zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 16-10-2025 00:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
99ruud99 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:15:
Zou een mooie optie zijn... Of gewoon standaard laadpalen tussen 16 en 21 begrenzen op max 2.5 kW oid. Dan blijft er genoeg voor iedereen, en kan je later op avond (of overdag, wanneer zon schijnt) rest vd auto vol laden.
In Duitsland zijn ze al zo ver, daar ben je verplicht een voorziening te hebben die je groene apparaten beperkt op maximaal 6kW totaal afgenomen vermogen. Zou ook wat voor Nederland zijn maar daar is de publieke opinie vast op tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:34
Ik ben momenteel ook aan het oriënteren en zit een beetje met dezelfde eisen en budget (ga mogelijk wel ergens komende tijd van 22.000 km per jaar naar 10.000 per jaar). Hier ook geen eigen oprit, geen zonnepanelen etc. Vanuit de gemeente is een kabelgoot ook niet toegestaan. Opzich zijn er genoeg openbare laadmogelijkheden op minimale loopafstand, maar ik heb een paar dagen een Polestar te leen gehad en kon er maar niet aan wennen. Vandaar dat ik een hybride al helemaal niet zie zitten omdat deze dan vermoedelijk dagelijks aan de lader moet staan.

Momenteel heb ik een Ford Focus station, maar er komt nooit meer een Ford bij mij voor de deur te staan. Hiervoor ook een Seat Leon hatchback gereden.

Lijstje waar ik tot nu toe op uit kom is als volgt:

- Skoda Octavia 1.5 eTSI
- Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI
- Kia Ceed
- Kia Proceed 1.5
- Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI
- Hyundai Tucson HEV

Had de Volvo V60, BMW 3 Touring en Audi A4 ook op het lijstje staan, maar deze zitten qua kofferruimte allemaal rond de 500 liter, terwijl bovenstaand lijstje van bijna 600 (Kia Proceed) tot 690 (VW Passat) liter hebben. Ook vond ik de Volvo vrij zwaar en wat dat de duurste voor de MRB.

Hyundai is Full Hybrid, dus wel met ondersteuning van elektromotor en dus wat zuiniger vergeleken met een normale SUV. Zelfde voor de Seat en Skoda. Ik rijd af en toe voor werk in een nieuwe Skoda Octavia 1.5 eTSI en deze haalt met gemak 1 op 20 ondanks niet heel zuinige snelheden rijden.

Ik vind de ontwikkeling naar alleen maar Plugin of EV jammer, samen met de ontwikkeling naar alleen maar SUV's. Vooral als je op zoek bent naar een ruime auto neemt de gemiddelde kofferbakruimte volgens mij alleen maar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-10 15:12
RobbieT schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:03:
Renault heeft links naast het stuur op het dashboard een knop voor je persoonlijke instellingen.
2x drukken en alle irritante rijhulpen en piepjes zijn uit.
Oh ja heb het gezien bij de Renault 5 volgens mij idd
Clio heeft het ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:54
Skoda Octavia, zee van ruimte. Saai? Nee, je ziet ze veel en dus lijken ze op al je andere vrienden. Recent in een 1.0 op stap geweest met 4 forse personen. Meer dan voldoende trekkracht en ze mogen een flinke caravan trekken. Vergelijken met een Audi tegen dezelfde prijs? A4 is een stuk kleiner en waarschijnlijk in bezit geweest van iemand met een zwaardere voet.

Er staat best iets voor je budget met weinig kilometers te koop. Ik rijd al bijna 25 jaar Octavia (wel diesel, duur in de belasting) en nog nooit issues gehad. Vandaar ook de proefrit.... Let op dat je niet "de nieuwste" features krijgt want alle rijhulpsystemen maken je knettergek. Als je nieuwe auto adaptive cruise control heeft - zorg dat het uitkan of strakker afgesteld kan worden. Op 100m afstand van je voorganger remt ie al af. Voor Nederland is dat te ver.

Een voorbeeldje: Skoda occasions Hier gaat het om 1.4 of zwaarder. Ja, en er zijn ook RS versies - maar niet in deze lijst ;)

Hier heb je een "snelle"..... https://www.dewaalautogro...iv-phev-business-48251804 Alleen vind ik de prijs nogal laag (het lijkt een import maar de verkoper is een dealer). En ik vind m niet "saai"....

[ Voor 12% gewijzigd door DjoeC op 16-10-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-10 18:44
mountaink schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:05:
Ik ben momenteel ook aan het oriënteren en zit een beetje met dezelfde eisen en budget (ga mogelijk wel ergens komende tijd van 22.000 km per jaar naar 10.000 per jaar). Hier ook geen eigen oprit, geen zonnepanelen etc. Vanuit de gemeente is een kabelgoot ook niet toegestaan. Opzich zijn er genoeg openbare laadmogelijkheden op minimale loopafstand, maar ik heb een paar dagen een Polestar te leen gehad en kon er maar niet aan wennen. Vandaar dat ik een hybride al helemaal niet zie zitten omdat deze dan vermoedelijk dagelijks aan de lader moet staan.

Momenteel heb ik een Ford Focus station, maar er komt nooit meer een Ford bij mij voor de deur te staan. Hiervoor ook een Seat Leon hatchback gereden.

Lijstje waar ik tot nu toe op uit kom is als volgt:

- Skoda Octavia 1.5 eTSI
- Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI
- Kia Ceed
- Kia Proceed 1.5
- Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI
- Hyundai Tucson HEV

Had de Volvo V60, BMW 3 Touring en Audi A4 ook op het lijstje staan, maar deze zitten qua kofferruimte allemaal rond de 500 liter, terwijl bovenstaand lijstje van bijna 600 (Kia Proceed) tot 690 (VW Passat) liter hebben. Ook vond ik de Volvo vrij zwaar en wat dat de duurste voor de MRB.

Hyundai is Full Hybrid, dus wel met ondersteuning van elektromotor en dus wat zuiniger vergeleken met een normale SUV. Zelfde voor de Seat en Skoda. Ik rijd af en toe voor werk in een nieuwe Skoda Octavia 1.5 eTSI en deze haalt met gemak 1 op 20 ondanks niet heel zuinige snelheden rijden.

Ik vind de ontwikkeling naar alleen maar Plugin of EV jammer, samen met de ontwikkeling naar alleen maar SUV's. Vooral als je op zoek bent naar een ruime auto neemt de gemiddelde kofferbakruimte volgens mij alleen maar af.
De Cupra Leon Sportstourer's (2020 - 2024) beginnen door het facelift model van 2025 ook in de buurt te komen van 25000 euro budget. Ik vind dit net wat een mooier model dan de Seat Leon Sportstourer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
silverchaoz schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:14:
[...]

De Cupra Leon Sportstourer's (2020 - 2024) beginnen door het facelift model van 2025 ook in de buurt te komen van 25000 euro budget. Ik vind dit net wat een mooier model dan de Seat Leon Sportstourer
Zeker, alleen zijn daar weinig 1.5 eTSI motoren te vinden. Is voornamelijk PHEV wat te koop staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
lHybridl schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

Oh ja heb het gezien bij de Renault 5 volgens mij idd
Clio heeft het ook?
Ik heb een Renault 5, de nieuwe Clio heb ik nog niet in levende lijve gezien, dus ik weet niet of die het ook heeft.
Je zou het haast wel verwachten.
De dealer kan het je vast vertellen, of één van de vele reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
DjoeC schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:59:
Skoda Octavia, zee van ruimte. Saai? Nee, je ziet ze veel en dus lijken ze op al je andere vrienden. Recent in een 1.0 op stap geweest met 4 forse personen. Meer dan voldoende trekkracht en ze mogen een flinke caravan trekken. Vergelijken met een Audi tegen dezelfde prijs? A4 is een stuk kleiner en waarschijnlijk in bezit geweest van iemand met een zwaardere voet.

Er staat best iets voor je budget met weinig kilometers te koop. Ik rijd al bijna 25 jaar Octavia (wel diesel, duur in de belasting) en nog nooit issues gehad. Vandaar ook de proefrit.... Let op dat je niet "de nieuwste" features krijgt want alle rijhulpsystemen maken je knettergek. Als je nieuwe auto adaptive cruise control heeft - zorg dat het uitkan of strakker afgesteld kan worden. Op 100m afstand van je voorganger remt ie al af. Voor Nederland is dat te ver.

Een voorbeeldje: Skoda occasions Hier gaat het om 1.4 of zwaarder. Ja, en er zijn ook RS versies - maar niet in deze lijst ;)

Hier heb je een "snelle"..... https://www.dewaalautogro...iv-phev-business-48251804 Alleen vind ik de prijs nogal laag (het lijkt een import maar de verkoper is een dealer). En ik vind m niet "saai"....
Even voorop stellend dat ik persoonlijk praktisch alles van VAG saai vindt en de octavia helemaal.
Maar een dikke caravan trekken met een 1.0? hoe lang wil je met die auto gaan doen zijn ze namelijk niet helemaal op berekend met het zoveel mogelijk power met zo weinig mogelijk uitstoot uit een zo klein mogelijk blokje.
en dat gek worden van rijhulpsystemen is een mening van jou persoonlijk. Ik vindt bijvoorbeeld de adaptive cruise control op mijn V60 heerlijk. Dat jij vindt dat hij te snel afremt kan ook betekenen dat jij eigenlijk consequent te dicht op je voorganger wil rijden.

En persoonlijk zou ik liever een goed gemotoriseerde A4 kopen die goed is gereden (zware voet is echt niks ergs aan) dan een octavia wiens motor altijd hard aan de bak moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Sport_Life schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:38:
Electrisch beter is, onder de 25k km kom je (denk ik) niet uit met de hogere MRB en aanschafprijs.
Maar voor een occasion is de aanschafprijs niet persé duurder en vooralsnog compenseert de korting op MRB het hogere gewicht nog tot 2029 (en daarna verwacht ik wel een andere manier van compensatie).

Zie bijvoorbeeld mijn voorbeeld van eerder dit jaar:
assje in "Auto aankoopadvies - 25K"

Als je niet op eigen terrein kunt laden wordt de casus direct heel anders; zowel qua kosten als gebruiksgemak.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 16-10-2025 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:54
squashedraven schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Even voorop stellend dat ik persoonlijk praktisch alles van VAG saai vindt en de octavia helemaal.
Maar een dikke caravan trekken met een 1.0? hoe lang wil je met die auto gaan doen zijn ze namelijk niet helemaal op berekend met het zoveel mogelijk power met zo weinig mogelijk uitstoot uit een zo klein mogelijk blokje.
en dat gek worden van rijhulpsystemen is een mening van jou persoonlijk. Ik vindt bijvoorbeeld de adaptive cruise control op mijn V60 heerlijk. Dat jij vindt dat hij te snel afremt kan ook betekenen dat jij eigenlijk consequent te dicht op je voorganger wil rijden.

En persoonlijk zou ik liever een goed gemotoriseerde A4 kopen die goed is gereden (zware voet is echt niks ergs aan) dan een octavia wiens motor altijd hard aan de bak moet
Tja, de mijne waren/zijn allemaal 2.0 TDI's en hoewel die "maar" 1200kg mochten trekken en regelamtig overbelast werden, zijn ze allemaal 400-500K meegegaan - behalve die ene die total-loss was.....

De veel nieuwere 1.4 TSI PHEV mag al 1500kg trekken.

Overigens, zware voet is op zich geen probleem maar wel bij een 2e hands met weinig kilometers voor weing geld. Mijn dieseltjes deden ook zo'n 200km/uur, maar dan wel constant over grotere afstanden. Iemand die elke 20.000km nieuwe banden nodig heeft vind ik wat van. Daarom ALTIJD complete onderhoudshistorie opvragen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Zware voet is niet erg, mits iemand die pas toepast als de motor warm is, en voor uitzetten van de motor heel even de motor stationair laat draaien.

En bij nieuwe motoren zijn start/stop systemen ook een probleem, liefst gebruik je die niet.
Bij voorkeur heeft de vorige eigenaar daar dezelfde mening over.

Bij starten is er nog geen oliedruk, en krijg je dus altijd wat lagerschade omdat de krukas nog niet op een oliefilm drijft. Hoe vaker dat gebeurd, des te meer risico.
Dat is een inherent probleem aan start/stop systemen.

Die zijn bedoelt om bij de milieutesten de auto er goed uit te laten zien, maar zijn op de lange duur gewoon slecht voor de spullen.

[ Voor 36% gewijzigd door RobbieT op 16-10-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:52
Ik heb hem hier al eerder in een lijstje voorbij zien komen, maar een Kia Proceed lijkt me echt een prima optie. Smoelt sportief (subjectief uiteraard) en voldoet volgens mij verder ook aan je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
balfnl schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:35:
Ik heb hem hier al eerder in een lijstje voorbij zien komen, maar een Kia Proceed lijkt me echt een prima optie. Smoelt sportief (subjectief uiteraard) en voldoet volgens mij verder ook aan je wensen.
Nadeel van de Proceed met panoramadak is dat je er snel met je hoofd tegenaan komt. Als TS een Proceed overweegt is de tip om te kijken naar modellen zonder panoramadak.

Mooie van de Proceed vindt ik dat er lekker veel knoppen zijn in plaats van alles via een scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Naast de Skoda Kodiaq heb je natuurlijk ook de Seat Tarraco, maar misschien wel wat groot en lomp met 2 kids. Ik zou alleen wel de plugin aanraden als je een beetje van zijn plaats wilt laten komen en toch een automaat wenst. Handgeschakeld is wel véél voordeliger.

Vaak royaal in de opties en zo niet let dan even op er climate control in zit. Redelijk unieke verschijning, sportiviteit niet meer dan in looks en scherp geprijsd omdat er weinig naar gezocht wordt ondanks dat het 90% gelijk is aan de Kodiaq en Tiquan Allspace.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-10 13:17
Tesla Model 3... Het is geen grote auto, maar een vriend van me (die 2 meter lang is) heeft ook een model 3 aangeschaft omdat dit één van de weinige niet-suv auto's is waar hij goed in kon zitten zonder met zijn hoofd tegen het dak aan te komen.

Ik ben zelf niet lang, maar heb er eentje aangeschaft omdat er in mijn geval geen auto is die goedkoper is om mee te rijden dan deze, zelfs de koekblikjes niet. Ik bespaar er zo'n 5000 euro aan brandstof mee per jaar (obv 30k km) t.o.v. mijn kleine volvo C30. Daarbij;
  • Zijn ze in verhouding super goedkoop in aanschaf, vooral de 2019-2020 modellen
  • Tja, dat komt deels door het image (musk) waardoor de vraag wat terug is gelopen, maar daar heb ik geen problemen mee
  • Is tesla flinke stappen vooruit qua energie-efficientie t.o.v. de concurrentie
  • Zijn de model-3 accu's beroemd om hun lange levensduur. 300k-500k is geen probleem. Bij andere merken moet dit nog blijken of is dit echt anders (VAG en Stellantis zijn een ramp bijvoorbeeld)
  • Geldt ook voor de andere vitale onderdelen...
  • Dus kan je met een gerust hart een Tesla Model 3 kopen met 2 ton op te teller bijvoorbeeld
  • (Tweedehands) Onderdelen zijn goed verkrijgbaar en er zijn inmiddels onafhankelijke tesla-specialisten, ook voor accu's
  • De dual motor heeft enorm veel power, niet nodig maar wel leuk
  • Je hebt nauwelijks onderhoud, daarmee bespaar je gemiddeld € 1000 per jaar t.o.v. een hybride
  • Je kunt goedkoop onderweg laden dankzij superchargers (helft van de kwh prijs van bijv. Fastned
  • De long range dual motors zijn niet veel duurder en hebben dus een betere range dan de gemiddelde nieuwe EV, zelfs met wat degradatie (die afvlakt na 85%)
Mijn dual motor 2019 kostte 17,5K met 180k op de teller. Ik verwacht er nog 6 jaar mee te rijden, dus zo'n € 2750 afschrijving per jaar als hij nog € 1000 op zou brengen als hij 11 jaar oud is. Dat is dus € 2000,- minder dan dat ik bespaar dankzij elektrisch rijden. Dan heeft hij 360k KM gelopen, wat nog ver onder de gemiddelde levensduur van 1 accu is.

Ik heb geen zonnepanelen, wel een gunstig energiecontract (€ 0,16 dal, € 0,20 piek) maar ook als je alles supercharged is je KM prijs aan brandstof nog steeds maar 20% t.o.v. benzine.

Let alleen op dat je geen 2021 model koopt, die lijken wel wat vaker problemen te hebben met hun accu's.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:15
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 17-10-2025 08:21 . Reden: Gooi nou geen olie op het vuur aub :X ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:34
Aangezien ik hem nog niet voorbij heb zien komen en je vast nog een extra optie zoekt.

De Toyota C-HR facelift, hybride dus geen stekker ellende maar vlot en zuinig. Verrassend ruim, “sportief” maar zeker uniek uiterlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@rvdv1
Ik zou zeggen een Toyota Corolla:
https://www.autoweek.nl/a...ports-1-8-hybrid-comfort/

Voldoet volgens mij aan al je eisen:
- Benzine (hybride zonder stekker)
- Wel wat power (door hybride toch vlot)
- Betrouwbaar (10 jaar garantie)
- Ruim (station)
- automaat (check)
- niet te oud (vanaf 2018 op de markt)
- sportief uiterlijk (is persoonlijk, maar ik vind hem sportief)
Zit erop op bijna alle edities.
- Daarnaast is het natuurlijk fijn als deze een beetje zuinig is. (1 op 25 is haalbaar, 1 op 21 met gemak)

[ Voor 58% gewijzigd door chrisborst op 16-10-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
RobbieT schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:25:
Zware voet is niet erg, mits iemand die pas toepast als de motor warm is, en voor uitzetten van de motor heel even de motor stationair laat draaien.

En bij nieuwe motoren zijn start/stop systemen ook een probleem, liefst gebruik je die niet.
Bij voorkeur heeft de vorige eigenaar daar dezelfde mening over.

Bij starten is er nog geen oliedruk, en krijg je dus altijd wat lagerschade omdat de krukas nog niet op een oliefilm drijft. Hoe vaker dat gebeurd, des te meer risico.
Dat is een inherent probleem aan start/stop systemen.

Die zijn bedoelt om bij de milieutesten de auto er goed uit te laten zien, maar zijn op de lange duur gewoon slecht voor de spullen.
Ik heb ergens anders een andere bewering gezien. Je olie loopt immers niet gelijk in één keer terug het karter in maar heeft daar best wat tijd voor nodig. Daardoor is er altijd nog wel olie film aanwezig na het warm starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
lHybridl schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:19:
Mijn moeder is op zoek naar een nieuwe auto in het b segment met benzine. Ze wilt ook graag nieuw
Helaas zoals we weten hebben alle nieuwe auto’s dat hele vervelende piepje als je te hard rijdt.
En ik weet dat gaat mijn moeder helemaal gek maken. Bij iedere auto kan je het uitzetten maar is dan natuurlijk weer terug als even stil hebt gestaan en weer de auto start. Sommige auto’s hebben nu een shortcut op het stuur of ergens op het dashboard. Weet iemand welke dat hebben in het b segment? Waar je dus heel makkelijk rijhulpen kan uitzetten met een favoriete knop. I.p.v. helemaal in het menu moeten gaan van de multimedia
Bij veel merken kan je alles naar hartelust (laten) coderen. Zo wordt hier ook in iedere auto direct de start-stop-functie uitgeschakeld. Daar stoor ik me altijd enorm aan en het is nog slecht voor je startmotor en accu ook :)

Overigens bestaat de kans ook dat je een auto koopt waarvan de opties zijn gedeactiveerd omdat er bij aanschaf niet voor is betaald. Zo heb ik nu DAB+ :9

(ter info, bij mijn huidige auto kan je op stoelniveau de gordelwaarschuwingen uitzetten. Als je vaak spullen op je stoelen vervoerd die het signaal triggeren is dat natuurlijk een oplossing)

[ Voor 6% gewijzigd door ephymerous op 16-10-2025 15:12 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
ErnstvV schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:04:
[...]

Ik heb ergens anders een andere bewering gezien. Je olie loopt immers niet gelijk in één keer terug het karter in maar heeft daar best wat tijd voor nodig. Daardoor is er altijd nog wel olie film aanwezig na het warm starten.
Interessante test die goed laat zien wat er gebeurd:
YouTube: the truth about start-stop technology (finally proven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:55
Wellicht nog een optie (sorry als t al genoemd is) om uit Duitsland te importeren. Kan je iets ruimer kijken vergeleken met NL budget en vaak oud lease met 60.000 op de teller.

Zelf ook gedaan met een Passat terug in 2020. Scheelde 15 a 20% met de Nederlandse markt toen. Wel belangrijk om een betrouwbare partner in te hebben die garant staat voor de kwaliteit van de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 18:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

DaneV schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:33:

• Je hebt nauwelijks onderhoud, daarmee bespaar je gemiddeld € 1000 per jaar t.o.v. een hybride
Hoe denk jij gemiddeld 1.000 euro per jaar te besparen op onderhoud ? Of krijg jij geld toe als je m weg brengt? Een grote beurt voor een benzine wagen is 500-600 euro (olie, vloeistoffen, bougies).

Ik heb een BEV en een PHEV dus ben redelijk neutraal, de een is handig met vakantie de andere voor weekends weg - beide zijn prima voor woon -werk verkeer. De BEV is in de winter veel zuiniger, in de zomer nauwelijks verschil.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 16-10-2025 17:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
Sport_Life schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:13:
[...]

Hoe denk jij gemiddeld 1.000 euro per jaar te besparen op onderhoud ? Of krijg jij geld toe als je m weg brengt? Een grote beurt voor een benzine wagen is 500-600 euro (olie, vloeistoffen, bougies).

Ik heb een BEV en een PHEV dus ben redelijk neutraal, de een is handig met vakantie de andere voor weekends weg - beide zijn prima voor woon -werk verkeer. De BEV is in de winter veel zuiniger, in de zomer nauwelijks verschil.
Mijn eigen ervaring met de ICE auto's die ik zelf tot nu toe heb gehad is dat je met 500-600 euro per jaar het echt niet red als de auto eenmaal ouder dan een jaar of 5 is. Zo rekent het nibud al 1000 euro per jaar bij slechts 11k kilometers (ik rijd 30)

Ik reken zelf rond de 1500 per jaar voor een ICE (op basis van eigen ervaringen/rekeningen garage) en 500 voor mijn Tesla...

Grove schatting natuurlijk, wellicht is het verschil wat kleiner, al geeft chatgpt ook aan dat het gemiddeld tussen de 800-1000 per jaar scheelt.

[ Voor 13% gewijzigd door DaneV op 16-10-2025 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
DaneV schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:38:
[...]

Mijn eigen ervaring met de ICE auto's die ik zelf tot nu toe heb gehad is dat je met 500-600 euro per jaar het echt niet red als de auto eenmaal ouder dan een jaar of 5 is. Zo rekent het nibud al 1000 euro per jaar bij slechts 11k kilometers (ik rijd 30)

Ik reken zelf rond de 1500 per jaar voor een ICE (op basis van eigen ervaringen/rekeningen garage) en 500 voor mijn Tesla...

Grove schatting natuurlijk, wellicht is het verschil wat kleiner, al geeft chatgpt ook aan dat het gemiddeld tussen de 800-1000 per jaar scheelt.
Mijn laatste leaseauto’s waren een Q4 en ID4, heerlijk voor de bijtelling maar gelukkig was het onderhoud niet voor mij. Beiden hadden vaak wat met de accu en dat is erg kostbaar. Hetzelfde zag ik bij collega’s met andere merken EV’s.

Eerlijk is eerlijk, alleen de Tesla’s ontsprongen deze dans. Maargoed die collega’s moesten met oordoppen rijden vanwege alle rammels in het interieur :+

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaneV
ephymerous schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:16:
[...]

Mijn laatste leaseauto’s waren een Q4 en ID4, heerlijk voor de bijtelling maar gelukkig was het onderhoud niet voor mij. Beiden hadden vaak wat met de accu en dat is erg kostbaar. Hetzelfde zag ik bij collega’s met andere merken EV’s.

Eerlijk is eerlijk, alleen de Tesla’s ontsprongen deze dans. Maargoed die collega’s moesten met oordoppen rijden vanwege alle rammels in het interieur :+
Ja, een VAG EV zou ik ook niet graag uit eigen zak onderhouden idd en de accu's staan er (oa vanwege veel slechtere koeling en batterij-management) ook niet bepaald om bekend om lang mee te gaan. Jammer, want die Q4 zijn wel gave wagens om te zien.

Idd echt niet te vergelijken met Tesla wat dat betreft, die gewoon echt makkelijk die 400k-600k KM moeten halen op de oorspronkelijke accu met niet te veel degradatie, tenzij je vette pech hebt. In dat laatste geval wordt je idd niet blij van de rekening die je dan krijgt.

Ja, kan niet ontkennen dat ik wat rammeltjes hoorde toen ik mijn Model 3 net had :') , al waren die van mij wel makkelijk te verhelpen.

[ Voor 6% gewijzigd door DaneV op 16-10-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:48
olafmol schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:56:
Geniaal, dit is weer een geweldig voorbeeld van een typisch Tweakers topic, dit is echt genieten, van preppers naar EV vs ICE naar oude moeders met een hekel aan piepjes.... dank allen! ;)
Ik nomineer de Alfa Romeo Stelvio, uitstekende auto met het beste rijgedrag wat je op de markt gaat vinden. Voldoet aan alle eisen behalve zuinig. :P

Alfa Romeo, post hier pics van Alfa [Deel 31]
Pagina: 1 2 Laatste