computer verbeteren, maar weet niet waar te beginnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meclw
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 10-10 22:35
ik zoek hulp naar wat te upgraiden in mijn pc
jaren geleden heb ik een pc gekocht, zelf heb ik 0 verstand van wat alles betekend, nog wat er in zou kunnen om het systeen enig sinds te moderniseren. Nu krijg ik ook meldingen dat windows 10 niet meer ondersteund zal worden, en dat mijn systeem niet in aanmerking komt voor windows 11. over het algemeen ben ik tevreden met wat het systeem levert, echter zijn wacht tijden voor games te lang en zou graag wat meer opslag hebben.

gebruik
ik game casual en voornamelijk grand stratagie. Gebruik het systeem ook voor algemene zaken zoals excel, 3d printen en algemene opslag

actuele systeem
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-8600K CPU @ 3.60GHz 3.60 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen: 16,0 GB
Opslag: 238 GB SSD NFN025SA356-6000300, 1.82 TB HDD WDC WD20EFRX-68EUZN0
Grafische kaart: NVIDIA GeForce GTX 1070 (8 GB)
Type computer: 64-bits besturingssysteem, x64-processor
Moederboard: msi Z390-a PRO
ik mis vast gegevens, weet niet welke van belang zijn of waate vinden.

budget
hiervoor tast ik in het duister. voor 600 euro zou ik graag klaar zijn, maar zou dit graag in stappen over een aantal maanden doen

alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:38
Windows 11 gaat gewoon werken met die hardware. 8e gen Intel is minimaal vereist en dat heb je. Dan zou je alleen een ssd nodig hebben.
Welk merk en type moederbord heb je? Mogelijk ondersteund deze een nvme ssd.

[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 10-10-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meclw
Uszka schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:54:
Windows 11 gaat gewoon werken met die hardware. 8e gen Intel is minimaal vereist en dat heb je. Dan zou je alleen een ssd nodig hebben.
Welk merk en type moederbord heb je? Mogelijk ondersteund deze een nvme ssd.
msi Z390-a PRO is het moederboard volgens mij. dit nu ook aangepst in de beschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-10 21:17
Wat je CPU betreft is deze prima met Windows 11 te draaien, waar je geen updates meer voor krijgt is de GTX 1070, maar die zal ook nog steeds blijven werken.

Als je probleem is dat laadtijden van games traag zijn vervang die WDC HDD dan met een 2TB SSD, kost even honderd euro en ben je klaar.
Ik weet niet waarom je niet in aanmerking komt voor Windows 11 maar je kan gewoon proberen W11 te installeren via de Microsoft website: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11 (installation assistant).

Wat je nog kunt checken is of je UEFI gebruikt en of secure boot aan staat (beide verplicht).

WIN+R indrukken
msinfo32
System Summary doorscrollen en kijken naar Secure Boot State en BIOS Mode
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ozv_nEntVrEKEkTo-dN-yxvAtTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3I7QlSYMTq0AKeMOs4FaKYsB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door grasmanek94 op 10-10-2025 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:05
Je hebt eigenlijk kwa update alleen een grote SSD nodig, als je kwa verdere (gaming)prestaties gewoon tevreden bent.

Je bent dan beter af om gewoon nog een (paar) jaar door te sparen & dan voor een grote upgrade te gaan. Waarbij je je nu nieuw gekochte SSD gewoon mee kan nemen.

Een conventionele HDD moet je daarvoor gewoon niet meer willen en hoef je kwa prijs ook niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:59
meclw schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:31:
Nu krijg ik ook meldingen dat windows 10 niet meer ondersteund zal worden, en dat mijn systeem niet in aanmerking komt voor windows 11.
Waarschijnlijk staat je systeem nog in MBR mode en/of is TPM niet geactiveerd.
Zie ook deze topics hoe dat te controleren en eventueel aan te passen :

Windows 11 niet geschikt (MSI / i7-8700)
Secure boot aanzetten lukt, maar herstart continu in BIOS
Systeem gereed maken voor Windows 11 na upgraden van CPU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meclw
The_Doman schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:22:
[...]

Waarschijnlijk staat je systeem nog in MBR mode en/of is TPM niet geactiveerd.
Zie ook deze topics hoe dat te controleren en eventueel aan te passen :

Windows 11 niet geschikt (MSI / i7-8700)
Secure boot aanzetten lukt, maar herstart continu in BIOS
Systeem gereed maken voor Windows 11 na upgraden van CPU
grasmanek94 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:08:
Wat je CPU betreft is deze prima met Windows 11 te draaien, waar je geen updates meer voor krijgt is de GTX 1070, maar die zal ook nog steeds blijven werken.

Als je probleem is dat laadtijden van games traag zijn vervang die WDC HDD dan met een 2TB SSD, kost even honderd euro en ben je klaar.
Ik weet niet waarom je niet in aanmerking komt voor Windows 11 maar je kan gewoon proberen W11 te installeren via de Microsoft website: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11 (installation assistant).

Wat je nog kunt checken is of je UEFI gebruikt en of secure boot aan staat (beide verplicht).

WIN+R indrukken
msinfo32
System Summary doorscrollen en kijken naar Secure Boot State en BIOS Mode
[Afbeelding]
heb onderhand het systeem aangepast, blijkbaar was er ook een beveiligingsding wat niet in orde was. Windows geeft nu aan dat de status voor windows 11 correct is. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meclw
XelaRetak schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:16:
Je hebt eigenlijk kwa update alleen een grote SSD nodig, als je kwa verdere (gaming)prestaties gewoon tevreden bent.

Je bent dan beter af om gewoon nog een (paar) jaar door te sparen & dan voor een grote upgrade te gaan. Waarbij je je nu nieuw gekochte SSD gewoon mee kan nemen.

Een conventionele HDD moet je daarvoor gewoon niet meer willen en hoef je kwa prijs ook niet te doen.
ik zie online dat je verschilende soorten ssd's hebt. in een kastje en 1 die je direct in het moederboard aan sluit. Maakt dat nog uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-10 21:17
meclw schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:33:
[...]

ik zie online dat je verschilende soorten ssd's hebt. in een kastje en 1 die je direct in het moederboard aan sluit. Maakt dat nog uit?
je wilt er een die je in de computer kan stoppen. Met de kanttekening dat je msi Z390-a PRO maar eenmaal een m.2 slot heeft.

Als je huidige SSD een 2.5" SATA SSD is dan wil je zoeken voor een 80mm m.2 ssd, en anders wil je zoeken naar een 2.5" SATA SSD.

Wat je natuurlijk ook kan doen is een 2TB M.2 SSD kopen (of zelfs meer), bijvoorbeeld de Samsung 990 SSD, en daar windows op installeren EN ook je games. Dan hoef je niet 2 schijven te hebben (tenzij je dat juist fijn vind, sommige vinden het scheiden van systeem en spelletjes fijn).

Je zult dan wel een usb stickje moeten voorbereiden waarmee je Windows 11 kan installeren op een "lege" pc zonder schijven met een systeem. Dan begin je wel vers vanaf 0 zonder je oude data (maar die kan je eventueel ook nog later over zetten). Dit kan met de media creation tool van Microsoft.

Nog een alternatief is dat je een grote SSD koopt, een kopie maakt van je huidig systeem erop, daar windows 11 upgrade doet, en dan de windows partitie "groter" maakt om de beschikbare ruimte te vullen zodat je alsnog en je oude data hebt, en je programma's enzo, en een grotere schijf, maar dat vergt wat meer technische kennis.

[ Voor 19% gewijzigd door grasmanek94 op 10-10-2025 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:59
grasmanek94 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:55:
Nog een alternatief is dat je een grote SSD koopt, een kopie maakt van je huidig systeem erop, daar windows 11 upgrade doet, en dan de windows partitie "groter" maakt om de beschikbare ruimte te vullen zodat je alsnog en je oude data hebt, en je programma's enzo, en een grotere schijf, maar dat vergt wat meer technische kennis.
@meclw
Zie daarvoor eventueel ook deze topics:
SSD plaatsen en clonen oude SSD (Macrium Reflect)
The_Doman schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:52:
Macrium Reflect is een goed tool, daarmee kan je ook "hot clonen" vanuit Windows zelf en de partities aanpassen.
Er zijn gratis versies beschikbaar, de laatste daarvan is Macrium Reflect FREE Edition 8.0.77838
Deze wordt nu niet meer verder geüpdate maar werkt nog helemaal prima.
Gebruik de link van MajorGeeks:
Majorgeeks: Macrium Reflect FREE Edition 8 (direct download)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meclw
grasmanek94 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:55:
[...]

je wilt er een die je in de computer kan stoppen. Met de kanttekening dat je msi Z390-a PRO maar eenmaal een m.2 slot heeft.

Als je huidige SSD een 2.5" SATA SSD is dan wil je zoeken voor een 80mm m.2 ssd, en anders wil je zoeken naar een 2.5" SATA SSD.

Wat je natuurlijk ook kan doen is een 2TB M.2 SSD kopen (of zelfs meer), bijvoorbeeld de Samsung 990 SSD, en daar windows op installeren EN ook je games. Dan hoef je niet 2 schijven te hebben (tenzij je dat juist fijn vind, sommige vinden het scheiden van systeem en spelletjes fijn).

Je zult dan wel een usb stickje moeten voorbereiden waarmee je Windows 11 kan installeren op een "lege" pc zonder schijven met een systeem. Dan begin je wel vers vanaf 0 zonder je oude data (maar die kan je eventueel ook nog later over zetten). Dit kan met de media creation tool van Microsoft.

Opzich duidelijk, dan ga ik een nieuwe 2.5" SATA SSD halen want er zit al een 80mm m.2 ssd in. Dan kan op die laatste het besturingssysteem blijven staan. en de andere gebruiken voor opslag en gamen. Dingen over zetten en clonen lijkt me wat te complex voor mij.
https://www.amazon.nl/-/e...d=16365051031&sr=8-7&th=1
zou bovenstaane een goede keuze zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:05
Persoonlijk zou ik gewoon zo min mogelijk uitgeven aan een sata ssd ivm hoeveel sneller nvme ssd's zijn :)
Dus gewoon deze bijvoorbeeld, https://www.amazon.nl/PNY...speed-550MB/dp/B08GB8S6R3, scheelt weer 7 euro :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:15
Dat lijkt mij ook een prima keuze. Gewoon even de spellen opnieuw installeren op de nieuwe grote SSD en je Windows installatie laat je dan lekker op de bestaande M2 SSD staan, dan hoef je niet de hele boel opnieuw te installeren. Games laden vanaf een HDD is echt geen doen meer.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:58

rapture

Zelfs daar netwerken?

meclw schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:08:
[...]

msi Z390-a PRO is het moederboard volgens mij. dit nu ook aangepst in de beschrijving.
Er is een BIOS update dat Windows 11 support aan dat moederbord geeft:
Title Version Release Date File Size
Download
AMI BIOS 7B98v1E 2022-11-08 8.20 MB

Description:
- Windows 11 Supported.
- Update CPU Micro code.
- Change the default setting of Secure Boot.
- Improve Intel DG2 VGA Card compatibility.
SHA-256:cfb3620ec1ba7f0a54d8b71f1e136cf8eff4dc602eaa2cf716bd047a0b3550b1
https://www.msi.com/Motherboard/Z390-A-PRO/support
Je kan zonder hardware-upgrade Windows 11 installeren.

Beste upgrade dat je kan doen is de kleine SATA SSD voor een NVMe 2TB SSD inruilen en de harde schijf kan eruit. Als je wat meer wilt uitgeven, dan kan 4TB SSD ook.

Ik probeer tussen nu en Black Friday de dip van deze SSD te kopen: uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB Liefst zo dicht mogelijk bij 199 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:23
Ik zou gewoon een 2TB NVME SSD nemen voor 100 euro en klaar is kees.
uitvoering: Lexar NM710 2TB
Er zit op je moederbord geen heatsink voor je ssd. Die zou je nog bij kunnen bestellen om de levensduur van de SSD te waarborgen: uitvoering: Icy Box IB-M2HS-701

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Pagina: 1