Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:01
Ronald schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:02:
@Maurice777 Een 16kW machine is passend bij een voormalig gasverbruik van 3.300m³.
12,5kW bij 2.600m³
Dat dekt inderdaad niet alle huizen af, maar richting de 99,8% ofzo :D

Je vraag is niet dom, maar echt incompleet...
en hier op het forum heerst een licht wantrouwen door de enorme aantallen ouderwetse CV-pijpenbuigers die denken dat een 1990 rijtjeswoning een 36kW CV-ketel nodig heeft.

Dus maak je vraag compleet zodat je daadwerkelijk een passend antwoord kan krijgen.
Dank voor de helpende reactie.

Twee onder 1 kap.
Overal vloerverwarming (ca 200m2) mogelijk in de toekomst ook de kelder (70m2).
Echter dit zal vrijwel nooit aanstaan. Ik ben niet het type die vloerverwarming op zijn slaapkamer aanzet echter wil je wel de mogelijkheid hebben / bij evt verkoop. Kortom. Er zal ca 120m2 “altijd” (bij kou) aanstaan en in de toekomst misschien 150m2 tot af en toe 200m2.

Daarnaast dachten we aan een boiler van 300l en een buffervat van 200l (om het pendelen tegen te gaan geeft loodgieter aan).

Nu geeft hij aan dat 12kw te weinig is voor dit verhaal.
Oja: het huis wordt in alle thermische lagen geïsoleerd (plafonds vloeren) met rd waarde 6 en het dak op een later moment. Geen isolatie bij muren maar is volgens mij dubbelsteens. Hr++ glas gaat er ook komen en ook wat zonnepanelen.

Alvast bedankt voor jullie visie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:09
Maurice777 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:05:
[...]

Er zal ca 120m2 “altijd” (bij kou) aanstaan en in de toekomst misschien 150m2 tot af en toe 200m2.
Daarnaast dachten we aan een boiler van 300l en een buffervat van 200l (om het pendelen tegen te gaan geeft loodgieter aan).
Als je loodgieter denkt dat er bij 120 m2 altijd open vloerverwarming een buffervat nodig is zou ik persoonlijk op zoek gaan naar een andere loodgieter, en niet naar een buffervat ;) .
Dit geeft ook weinig vertrouwen in zijn idee dat je 12 kW nodig hebt.
Mijn advies zou zijn om je warmteverlies te laten berekenen:
- voor de huidige situatie, en;
- voor de eindsituatie.
Dan kun je op basis van echte gegevens bezien welke warmtepomp je in de toekomst nodig hebt, en weet je wat je nu misschien te kort komt en voor de tussentijd met een trui moet compenseren. Of je baseert je warmtepomp op de huidige situatie en weet wat je straks teveel hebt. Of ergens ertussenin.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:07
@Maurice777 De achterdocht was dus terecht. Als er 120m² vloer altijd aan staat is een buffer geheel onnodig. Dergelijk oppervlak vloer heeft veel meer capaciteit voor bufferen van warmte dan dat kleine plasje water. Een 12 kW unit blaast die buffer in 5 minuten naar een temperatuur die je al niet nodig hebt.

Let wel op dat 'even' opwarmen van een slaapkamer echt niet werkt met vloerverwarming.

Deelverwarming hoeft ook niet zuiniger te zijn. Er is zeer weinig isolerende werking binnen de thermische schil
edit:
Bedoel je dat je Rd 6 in je tussenvloeren hebt???
, dus je verwarmd de slaapkamers wel degelijk... met het plafond van de woonkamer. Hierdoor moet de woonkamer harder werken en met hogere Ta werken. 2% extra verbruik per graad. Met alle afgifte mee kan het dus zuiniger zijn overal. Achtergrond in detail: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" (en posts van dit forum lid rond die pagina's)

Wat betreft de kelder... hoe zit dat met isolatie (vloer onder, tussenvloer naar begane grond, wanden)?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 08-10-2025 13:07 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
Mjier schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

Als je loodgieter denkt dat er bij 120 m2 altijd open vloerverwarming een buffervat nodig is zou ik persoonlijk op zoek gaan naar een andere loodgieter, en niet naar een buffervat ;) .
Dit geeft ook weinig vertrouwen in zijn idee dat je 12 kW nodig hebt.
Mijn advies zou zijn om je warmteverlies te laten berekenen:
- voor de huidige situatie, en;
- voor de eindsituatie.
Dan kun je op basis van echte gegevens bezien welke warmtepomp je in de toekomst nodig hebt, en weet je wat je nu misschien te kort komt en voor de tussentijd met een trui moet compenseren. Of je baseert je warmtepomp op de huidige situatie en weet wat je straks teveel hebt. Of ergens ertussenin.
Dank voor je reactie
Warmteverlies heeft geen zin gezien het een renovatie is en nu alles open ligt.. of ik moet pas een warmtepomp bestellen als alles dicht is en geïsoleerd is…? Maar dat lijkt me riskant in de tijd.. we wonen er nu nog niet. Nee zijn idee was dat ik 16kw nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
Ronald schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:05:
@Maurice777 De achterdocht was dus terecht. Als er 120m² vloer altijd aan staat is een buffer geheel onnodig. Dergelijk oppervlak vloer heeft veel meer capaciteit voor bufferen van warmte dan dat kleine plasje water. Een 12 kW unit blaast die buffer in 5 minuten naar een temperatuur die je al niet nodig hebt.

Let wel op dat 'even' opwarmen van een slaapkamer echt niet werkt met vloerverwarming.

Deelverwarming hoeft ook niet zuiniger te zijn. Er is zeer weinig isolerende werking binnen de thermische schil
edit:
Bedoel je dat je Rd 6 in je tussenvloeren hebt???
, dus je verwarmd de slaapkamers wel degelijk... met het plafond van de woonkamer. Hierdoor moet de woonkamer harder werken en met hogere Ta werken. 2% extra verbruik per graad. Met alle afgifte mee kan het dus zuiniger zijn overal. Achtergrond in detail: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" (en posts van dit forum lid rond die pagina's)

Wat betreft de kelder... hoe zit dat met isolatie (vloer onder, tussenvloer naar begane grond, wanden)?
Dank voor je reactie
Klopt 6,0 rd waarde in plafonds/tussenvloeren. (Houten balken met glaswol)
Dus geen buffer nodig?! Dat verbaast me aangezien hij zelf met 200l komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:02

paQ

Het is overkill en onnodig.
Klein voorschakelvat in de retour zou je kunnen overwegen als je alleen die 120m2 aan hebt, -kost ook hooguit 200 extra- anders weglaten. En al helemaal bij zoveel vermogen.
16kW is…. VEEL

Wilde gok, maar denk dat je met 10 ook af kunt, maar laat daar dan aub een installateur naar kijken die wat meer onderlegd is in wp installaties.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 08-10-2025 13:48 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Maurice777 Daar gaat waarschijnlijk nog het e.e.a. heen en weer aan vragen en antwoorden
wat een warmtepomp installatie betreft. Misschien toch maar een eigen topic openen?
En een second opinion kan, gelet op het gedegen "advies" van de installateur, zeker geen kwaad.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:09
Maurice777 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:37:
[...]
Warmteverlies heeft geen zin gezien het een renovatie is en nu alles open ligt..
Je weet toch wat je gaat maken? Dan kun je dat berekenen. Iedere nieuwbouwwoning wordt berekend op het moment dat er nog helemaal geen woning is, dus ook jouw woning kan berekend worden, zolang je maar weet wat je gaat maken.

Je hebt het over houten vloeren. Je BG-vloer is wel beton neem ik aan? En dit is de vloerverwarming die altijd open staat? Dit is van belang voor de buffercapaciteit.

Isolatie tussen de balklaag van de verdieping heb ik ook gedaan. Dit had wel tot gevolg dat de bovenverdieping erg koud (15 graden in de winter) bleef omdat die niet meer van beneden verwarmd werd. Hierna heb ik LTV-convectoren en droogbouw vloerverwarming op de verdiepingen, dus het is wel goed gekomen. Maar ik wil je meegeven dat ik mij daar wat in heb verslikt, dus let op.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:56
@Maurice777 waarom ga je de tussenvloeren isoleren met een Rd van 6? Of bedoel je alleen de zoldervloer bij een onverwarmde bergzolder icm een matig tot slecht geisoleerd dak?

Als het ook om de verdiepingsvloer van de 1e verdieping gaat en je hebt kamers op die eerste verdieping die gebruikt worden: realiseer je dan dat door die hoge isolatiewaarde er nauwelijks warmte van beneden naar boven komt en dat de kamers op die 1e verdieping zonder enige verwarming dan (erg) koud worden in de winter. En dan bedoel ik niet 15 graden, maar lager dan dat als het buiten wat langere tijd koud is.
Ter vergelijk: mijn slaapkamers zijn doorgaans niet verwarmd en ik heb een houten verdiepingsvloer met een Rc van rond de 2,5. Tijdens langere koudere periodes zakt de slaapkamertemp naar een graad of 15. Als de verdiepingsvloer meer dan 2x zo goed geisoleerd zou zijn, dan zou de kamertemperatuur boven zeker nog lager uitpakken.

Persoonlijk zou ik me richten op een hoge isolatiewaarde van de buitenschil. Dus vloer van de begane grond, buitengevels, dak, kozijnen, deuren, glas (kijk verder dan HR++). Maar dat kan beter in een/het isolatietopic besproken worden.

Verder sluit ik mij aan bij wat reeds door anderen gezegd is over de dimensionering van de WP en het buffervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:43
Maurice777 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:05:
Dank voor de helpende reactie.

Twee onder 1 kap.
Overal vloerverwarming (ca 200m2) mogelijk in de toekomst ook de kelder (70m2).
Echter dit zal vrijwel nooit aanstaan. Ik ben niet het type die vloerverwarming op zijn slaapkamer aanzet echter wil je wel de mogelijkheid hebben / bij evt verkoop. Kortom. Er zal ca 120m2 “altijd” (bij kou) aanstaan en in de toekomst misschien 150m2 tot af en toe 200m2.

Oja: het huis wordt in alle thermische lagen geïsoleerd (plafonds vloeren) met rd waarde 6 en het dak op een later moment. Geen isolatie bij muren maar is volgens mij dubbelsteens. Hr++ glas gaat er ook komen en ook wat zonnepanelen.

Alvast bedankt voor jullie visie!
Je vermeldt nog steeds niet je huidige gasverbruik. Maar ik heb nog nooit een redelijk geïsoleerde tweekapper gezien die 12 kW nodig had, laat staan 16 8)7 ... Ik denk dat je op zoek moet naar iemand die wat meer ervaring heeft met warmtepompen dan je huidige pijpfitter.
Overigens begrijp ik dat buffervat wel een beetje: Als je eerst een veel te grote WP plaatst, dan scheelt dat inderdaad (een paar minuten....) tegen pendelen. 8)7
Maar dat is echt de verkeerde weg. Verdiep je even (vooral ook via de FAQ: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" (zorg dat je dat topic helemaal leest en begrijpt)) in warmtepompen en buffervaten, en concludeer dan dat wij hier geen onzin zitten te typen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Maurice777 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

Dank voor je reactie
Klopt 6,0 rd waarde in plafonds/tussenvloeren. (Houten balken met glaswol)
Dus geen buffer nodig?! Dat verbaast me aangezien hij zelf met 200l komt.
Ik denk dat geen van de medeforumleden de indruk heeft dat de persoon waar je nu contact mee hebt de juiste kennis heeft.

Heb je problemen met geluid door de houten vloeren? Dat is de enige reden dat je er oprecht iets aan zou willen doen. Geheel zonder verwarming op de boven etages door hoogwaardige binnenisolatie is een beetje garantie voor vochtproblemen.

Dus dan ga je de boven etages expliciet mee moeten laten draaien. Vervolgens loop je tegen de verwarmingsbalans aan… je gaf zelf al aan dat je een gedegen systeem wel bij verkoop (heel verstandig!), dus die slaapkamers moeten naar 20C kunnen… Dus ga je inregelen dat ze dat ook worden. Wil je minder dan heb je gedeeltelijk naregeling nodig… en dat kost ook een smak geld.

En even visualiseren hoe traag vloerverwarming kan zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2r6SdjQolH1tF9vGRa17h3GkCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fBhTEbmz9yeNhBoWhUX1CoCL.png?f=fotoalbum_large

Ik was mezelf pesten zat afgelopen maandag :-)

Mijn vloer is niet de meest optimaal gebouwde vloerverwarming, maar ik pers toch 0,5m3 per uur (ongeveer 4,75kW door de zeer lage retour in mijn systeem) de circa 50m3 in… waarbij ik wat verlies aan de mollen vanwege vooralsnog gebrek aan isolatie

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 08-10-2025 14:23 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
Bedankt allemaal voor de informatie.

Even richting jullie allemaal:
Het idee is om de tussenlagen goed te isoleren zodat de warmte niet vergaat omhoog naar de slaapkamers. Ik hoor jullie zeggen dat de kou boven als de verwarming niet aanstaat en niet erdoorheen komt niet goed is voor de woning zelf met vochtproblemen enzo.

Raden jullie dan aan om dikke steenwol tussen de vloerbalken te doen? Dat is dan ook fijn voor geluid en de rd is wat minder (5).

De begane grond is voor de helft houten balken en de helft ongeveer beton. Ik had het idee om daar bij de houten balken glaswol te doen

Het huidige gasverbruik weet ik niet (woonde een oud vrouwtje) en we zijn het aan het verbouwen. Idee was fermacell en dan vloerverwarming erin frezen.

12kw is dus denken jullie wel genoeg? Misschien vloerverwarming begane grond (120m2) altijd aan. Badkamer boven aan en de rest boven en zolder lichtjes aan? Voor vochtproblemen? Zou je dan grosso modo uitkomen met 12? Misschien dat 16kw net even wat makkelaar is? Of kost dit juist weer onnodig te veel energie

Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:58
Volgens mij wordt hier aangeraden een warmteverliesberekening te laten uitvoeren op basis van de plannen die je hebt. Of 12 kW voldoet of niet zul je hier zonder nadere informatie niet gauw horen. Lijkt me inmiddels echt wel een eigen topic verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Maurice777 je hebt nu een topicstart, kan je die aanvullen, bijvoorbeeld met hulp van het template in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
Dankjewel Proton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
Gramser schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:17:
Volgens mij wordt hier aangeraden een warmteverliesberekening te laten uitvoeren op basis van de plannen die je hebt. Of 12 kW voldoet of niet zul je hier zonder nadere informatie niet gauw horen. Lijkt me inmiddels echt wel een eigen topic verdienen.
Dank voor je bericht.
Ik kan dat laten doen, maar alsnog. Kan er niet hoog over gezegd worden dat dit kan?
Ik zou zeggen 150m2 vloerverwarming en 300l boiler in een 2 onder 1 kap, goed geïsoleerd. Met 12kw. = twijfel. Maar… 16kw moet lukken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:05
Maurice777 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:12:
Raden jullie dan aan om dikke steenwol tussen de vloerbalken te doen? Dat is dan ook fijn voor geluid en de rd is wat minder (5).
Je hoeft in de basis helemaal niet te isoleren tussen verdiepingen. Wanneer je dit wel doet (ik heb het ook gedaan) dan doe je dit met glaswol of steenwol. Hoe meer isolatie hoe beter de geluidsdemping maar wat je ook doet qua thermische isolatie is het overkill en/of overbodig.

Begrijp ik uit je woordkeuze dat je anders van plan was PIR in de tussenvloeren te doen? Dat is echt een absurde overweging naar mijn mening.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Maurice777 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:41:
Ik kan dat laten doen, maar alsnog. Kan er niet hoog over gezegd worden dat dit kan?
Ik zou zeggen 150m2 vloerverwarming en 300l boiler in een 2 onder 1 kap, goed geïsoleerd. Met 12kw. = twijfel. Maar… 16kw moet lukken…
Je hebt het heel de tijd over het aantal m2 vloerverwarming maar dat doet er helemaal niet toe (ik verwarm 200m2 vrijstaand met ca.75m2 vloerverwarming).

Wat je wil weten is het aantal m2 en Rc waarde van dak/vloer/gevel/glas en de gekozen ventilatieoplossing. Zelfs zonder dat specifiek te hebben is er al wel iets te zeggen op basis van woningtype, aantal m2 woonoppervlakte en wat ongeveer de bedoeling is qua (na)isolatie.

In een goed geisoleerde tussenwoning 2-kapper (van 210-300m2?) zou ik eerder denken aan 6-8kW eerlijk gezegd maar wellicht hebben we een verschillende perceptie van goed.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 08-10-2025 17:47 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Maurice777 Even lekker kort door de bocht... Nee, op basis van oppervlak is er niets te zeggen... op basis van gasverbruik en stookgedrag wel.

De 4kW Remeha Elga bij me zus trekt in een mild jaar bijna 100% van het gasverbuik weg in een vrijstaand hok van 200m².. Nu is dat wel met bivalentpunt naar -10 ipv de standaard +4... en 0,0 nachtverlaging.

Kan het kwaad om een 16kW te plaatsen als een 8kW genoeg is? Jazeker... juist dan heb je het gedrag wat je buffer-fan installateur probeert te voorkomen. Een 16kW machine maakt ook nog eens meer lawaai... dat zijn geen echt residentiële machines meer waarvoor veeeeel aandacht is voor geluidsproductie.
De begane grond is voor de helft houten balken en de helft ongeveer beton. Ik had het idee om daar bij de houten balken glaswol te doen
BG isoleren heeft nut als je de onderliggende kelder niet verwarmd, maar dan is het ook nuttig het beton te isoleren.
Tussenvloeren hogerop is eigenlijk alleen nuttig vanwege geluiddemping. Je hebt die 15-16 graden boven toch nodig voor behoud van je huis.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 08-10-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
Sorry ik ben wat onduidelijk:
Het is een 2 onder 1 kap met 260m2 woonoppervlakte. Dit is exclusief de kelder van 70m2 die we ook bij de woning willen betrekken.

Als ik jullie hoor zeggen jullie eigenlijk gooi er steenwol in van 20cm voor ultieme geluidsreductie.
Ik dacht juist zorg voor zo n goed mogelijke isolatie tussen begane grond vloer (en kelder) en de begane grond plafond (en 1e verdieping) omdat daar de verwarming (begane grond) altijd aan zou staan. Alles van hitte wat erdoorheen gaat met rd 5 of 6 zal dan ten goede komen van de bovenste etages (die worden dan ietsje warmer maar dit mag wat mij betreft koud blijven). Maar als ik jullie zo hoor gaat deze stelling niet op en kan je beter steenwol isoleren voor voornamelijk geluid en heeft thermische waarde geen zin bij de tussenvloeren. Wel bij de kelder en begane grond (maar ook daar steenwol is 5 rd).

Ik heb het stookgedrag niet en gasverbruik. Wel willen we ca 20/21 graden in huis hebben. Ik had gehoopt grofweg een idee te kunnen krijgen hoeveel kw warmtepomp we hiervoor nodig zouden moeten hebben.

Dak wordt 3,5 rd
Vloer ook minimaal 3,5 denk eerder 5
Gevel onduidelijk: dubbelsteens jaren 30
Glas: HR++
Ventilatieoplossing? Niet over nagedacht. Is dit een must? Hoor hier nooit iemand over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je hebt een gasmeter in het huis en daar staat een productie datum op.
Die dingen staan zelden echt lang op voorraad, dus je kunt er wat uit afleiden.

Verlies schatting kun je maken met https://bouw-energie.be/n...rliesberekening-frame/nav of https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/

Ventilatie oplossing heeft invloed op warmteverlies als gevolg van ventilatie. Dat loopt in een grote woning snel op naar enkele kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Maurice777 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:25:
Ik dacht juist zorg voor zo n goed mogelijke isolatie tussen begane grond vloer (en kelder) en de begane grond plafond (en 1e verdieping) omdat daar de verwarming (begane grond) altijd aan zou staan. Alles van hitte wat erdoorheen gaat met rd 5 of 6 zal dan ten goede komen van de bovenste etages (die worden dan ietsje warmer maar dit mag wat mij betreft koud blijven).
Zonder enige isolatie en met open trapgat blijft je bovenverdieping wellicht 15-17 graden; dat is waarschijnlijk prima. Als je gaat isoleren tussen BG en verdieping wordt het boven gewoon <10 graden ofwel het resultaat gaat zijn dat je boven meer gaat verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Een andere mogelijkheid dat minder gis- en rekenwerk kost is als @Maurice777 eerst gaat verbouwen, dan een jaar gas stoken en dan een geïnformeerde keuze maakt.
Is wel duurder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Dak wordt 3,5 rd
Vloer ook minimaal 3,5 denk eerder 5
Gevel onduidelijk: dubbelsteens jaren 30
Glas: HR++
Ik zou het geld/moeite in de thermische schil steken.
  • Dak; streef naar minimaal Rc5
  • Vloer; 5 prima, enige indirecte verwarming van kelder wellicht wenselijk
  • Gevel: ik denk dat je een spouwmuur bedoelt. Naisolatie van de spouw is wat mij betreft minimum en eigenlijk onvoldoende. Voorkeur zou zijn om aanvullend te isoleren (waarschijnlijk binnen vandaan)
  • Glas: als je het vervangt ga dan bij voorkeur voor triple. Als je de kozijnen vervangt dan zeker voor triple gaan (subsidie maakt het verschil goed)
Overweeg ook isolatie van de kelder (eventueel in toekomst).
Ventilatieoplossing? Niet over nagedacht. Is dit een must? Hoor hier nooit iemand over?
Ik weet natuurlijk niet met wie je hierover praat maar natuurlijke ventilatie is echt niet meer van deze tijd. Zet minimaal in op een goed uitgevoerd type C systeem (vraaggestuurd) maar als het om een totaalrenovatie gaat sterke voorkeur type D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Proton_ schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:21:
Een andere mogelijkheid dat minder gis- en rekenwerk kost is als @Maurice777 eerst gaat verbouwen, dan een jaar gas stoken en dan een geïnformeerde keuze maakt.
Is wel duurder ;)
Ik vind de sizing van de warmtepomp nog niet eens het grootste potentiële probleem in dit hele verhaal.

@Maurice777 ik zou als ik jou was overwegen om een bouwbegeleider die ervaring met verduurzamings-renovatieprojecten heeft in de arm te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:55
Een warmteverliesberekening kost je 300 euro, een beetje advies misschien wat meer. Een slechte keuze maken is veel duurder.

Ik hoop dat alle tips uit het forum je wat op weg kunnen helpen, er is hier veeeel kennis maar het vergt of tijd om het zelf te begrijpen of geld om iemand in te huren ;) de keuze is aan jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Munveq
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:56
Sorry ik ben wat onduidelijk:
Het is een 2 onder 1 kap met 260m2 woonoppervlakte. Dit is exclusief de kelder van 70m2 die we ook bij de woning willen betrekken.

Als ik jullie hoor zeggen jullie eigenlijk gooi er steenwol in van 20cm voor ultieme geluidsreductie.
Ik dacht juist zorg voor zo n goed mogelijke isolatie tussen begane grond vloer (en kelder) en de begane grond plafond (en 1e verdieping) omdat daar de verwarming (begane grond) altijd aan zou staan. Alles van hitte wat erdoorheen gaat met rd 5 of 6 zal dan ten goede komen van de bovenste etages (die worden dan ietsje warmer maar dit mag wat mij betreft koud blijven). Maar als ik jullie zo hoor gaat deze stelling niet op en kan je beter steenwol isoleren voor voornamelijk geluid en heeft thermische waarde geen zin bij de tussenvloeren. Wel bij de kelder en begane grond (maar ook daar steenwol is 5 rd).
Als alternatief voor het isoleren van de balkenlaaag zou je kunnen overwegen om estrich platen te leggen. Deze bevatten ook een laagje steenwol, voegen een flinke massa toe en ontkoppelen de vloer voor meer geluidsreductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
assje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:26:
[...]

Ik vind de sizing van de warmtepomp nog niet eens het grootste potentiële probleem in dit hele verhaal.

@Maurice777 ik zou als ik jou was overwegen om een bouwbegeleider die ervaring met verduurzamings-renovatieprojecten heeft in de arm te nemen.
Gek genoeg heb ik al 5 renovatie projecten gedaan. Enkel zonder warmtepompen. Ik wist niet dat het zo nauw ligt allemaal. Dacht met een grote warmtepomp van 12kw er wel ongeveer te komen en wat goede isolatie hier en daar.

Niet wetende dat er een wetenschappelijke studie van gemaakt moest worden met een warmteverliesberekening. Maar hoe ga ik dit doen nu alle maatregelen er nog niet in zitten. Dat geeft proton ook aan. Kan moeilijk een jaar wachten. In maart willen we erin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
Munveq schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:48:
[...]

Als alternatief voor het isoleren van de balkenlaaag zou je kunnen overwegen om estrich platen te leggen. Deze bevatten ook een laagje steenwol, voegen een flinke massa toe en ontkoppelen de vloer voor meer geluidsreductie.
Dan wordt de vloer ook een stuk hoger. Niet wenselijk ook de vloer door vloerverwarming omhoog gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

120 m² vloerverwarming kan met 35 aanvoer/30 graden retour hooguit 75 W/m² afgeven (zie wth calculator). Met hogere temperaturen heb je meer afgifte maar dat is niet comfortabel (dikke voeten).
Een 16 kW warmtepomp op 9 kW afgifte is niet zo'n goed idee, dus als je meer dan 9 kW nodig hebt is toch een ander plan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munveq
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:56
Maurice777 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:54:
[...]

Gek genoeg heb ik al 5 renovatie projecten gedaan. Enkel zonder warmtepompen. Ik wist niet dat het zo nauw ligt allemaal. Dacht met een grote warmtepomp van 12kw er wel ongeveer te komen en wat goede isolatie hier en daar.

Niet wetende dat er een wetenschappelijke studie van gemaakt moest worden met een warmteverliesberekening. Maar hoe ga ik dit doen nu alle maatregelen er nog niet in zitten. Dat geeft proton ook aan. Kan moeilijk een jaar wachten. In maart willen we erin..
Je hebt een lastige bandbreedte, een groot huis, je wilt maar een beperkt deel verwarmen, maar wel alles warm kunnen krijgen.
Als het leidingwerk ruim gedimensioneerd wordt, kun je beginnen met een iets kleinere (8 kW unit), het aankijken en eventueel later een kleine warmtepomp erbij zetten. Dan heb je de voordelen van efficiënt verwarmen, ook voor de momenten dat je niet alles wilt verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Maurice777 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:54:
[...]

Je overdrijft dan wel.weer een beetje. En hoezo denk je dat een berekening niet kan als t gebouw niet af is? Ooit nieuwbouw gezien? Dat reken je door, dan doe je installatieontwerp en dan is t klaar. Een berekening is gewoon een kwestie van materialen en oppervlaktes in een tooltje bij elkaar klikken, dat kan prima zonder een opname op de bouwplaats zelf.

Je zit duidelijk nog wat minder in isoleren/ventileren/duurzaam verwarmen. Dat kan gebeuren, er is hier veek te vinden dus zie t als een kans op een beter huis ipv een tweede studie ;)

Om.het nog wat uitgebreider te maken: heb je gedacht aan de warmte buiten houden in de zomer? Belangrijkste daarvoor is de zon aan de buitenkant tegenhouden bij je ramen EN zorgen dat de isolatie van je dak van het juiste spul is gemaakt: wel goed = houtvezel, cellulose, vlas, stro. Niet zo goed = PIR, piepschuim, glaswol steenwol.

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 08-10-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
Proton_ schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:05:
120 m² vloerverwarming kan met 35 aanvoer/30 graden retour hooguit 75 W/m² afgeven (zie wth calculator). Met hogere temperaturen heb je meer afgifte maar dat is niet comfortabel (dikke voeten).
Een 16 kW warmtepomp op 9 kW afgifte is niet zo'n goed idee, dus als je meer dan 9 kW nodig hebt is toch een ander plan nodig.
Ik weet niet goed wat ik nodig heb? 9kw denk jij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
Fr33z schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:23:
[...]

Je overdrijft dan wel.weer een beetje. En hoezo denk je dat een berekening niet kan als t gebouw niet af is? Ooit nieuwbouw gezien? Dat reken je door, dan doe je installatieontwerp en dan is t klaar. Een berekening is gewoon een kwestie van materialen en oppervlaktes in een tooltje bij elkaar klikken, dat kan prima zonder een opname op de bouwplaats zelf.

Je zit duidelijk nog wat minder in isoleren/ventileren/duurzaam verwarmen. Dat kan gebeuren, er is hier veek te vinden dus zie t als een kans op een beter huis ipv een tweede studie ;)

Om.het nog wat uitgebreider te maken: heb je gedacht aan de warmte buiten houden in de zomer? Belangrijkste daarvoor is de zon aan de buitenkant tegenhouden bij je ramen EN zorgen dat de isolatie van je dak van het juiste spul is gemaakt: wel goed = houtvezel, cellulose, vlas, stro. Niet zo goed = PIR, piepschuim, glaswol steenwol.
Hebben jullie zo n handige tool? Komt veel op me af zoals je door hebt haha.

Goede tips voor de isolatie. Dat wist ik niet met Pir. Waarom is dat zo? En is buitenaf isoleren met zo n deken ook goed voor hitte (en kou?) bij een nieuw pannendak?

Wat zou je aanraden voor ventileren? Hoe duur zou zoiets zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Nee de mensen die je in kunt huren hebben zo"n tool. Is makkelijk als je t veel doet, daarom is zo'n berekening ook niet duur.

Om warmte buiten te houden heb je massa nodig. Dat vertraagd de hitte-doorgifte als de zon er fel op schijnt. PIR weegt letterlijk niks, net als piepschuim. Kijk dit maar eens vanaf 1min 40seconden ofzo: YouTube: Summer Heat Protection with Natural Wood Fibre Insulation Explained

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
Munveq schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:07:
[...]

Je hebt een lastige bandbreedte, een groot huis, je wilt maar een beperkt deel verwarmen, maar wel alles warm kunnen krijgen.
Als het leidingwerk ruim gedimensioneerd wordt, kun je beginnen met een iets kleinere (8 kW unit), het aankijken en eventueel later een kleine warmtepomp erbij zetten. Dan heb je de voordelen van efficiënt verwarmen, ook voor de momenten dat je niet alles wilt verwarmen.
Goed idee. Hoe veel kw zou het uitmaken ik zou kiezen voor 16kw installatie voor maar 10 of evt als alles aangaat 13kw installatie? Kijk ik krijg ook een grotere subsidie voor die grotere installatie. Also het jaarlijks 500kw kost als ik een te grote WP heb. ik zeg maar wat (lijkt me minder) dan kost het per saldo iets van 150€ meer per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Fr33z schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:23:
Met een toekomst van overschotten PV die waardeloos zijn wordt faseverschuiving misschien wel minder belangrijk. Misschien koel je wel net zo lief overdag dan dat die warmte pas in de nacht binnen komt.

Verder doet steenwol met hoge dichtheid ook echt nog wel wat.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 08-10-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Maurice777 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:40:
[...]
Ik weet niet goed wat ik nodig heb? 9kw denk jij aan?
Tja, we moeten het hier doen met de gegevens die jij geeft :)
Ik geef alleen aan dat meer dan 9 kW niet heel zinvol is als je alleen de vloer als afgifte hebt.
En als je warmteverlies meer dan 9 kW is, dan heb je naast de vloer nog meer nodig om het überhaupt op temperatuur te houden tijdens de volgende elfsteden.
Los van dat een ongeïsoleerde buitenmuur natuurlijk enorme koudeval gaat geven dus sowieso matig comfort geeft zonder convectie.

Pagina: 1