Warmteverlies berekening ingevuld - wat betekent het nu ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:45
Beste medetweakers,

Vandaag heb ik een paar uur stukgeslagen op het zo accuraat mogelijk (oké soms met wat shortcuts) invullen van een warmteverlies berekening in excel vorm (https://warmteverliesberekeningen.nl/):

Ingevulde Excel met warmteverliesberekening per ruimte

Onder andere omdat een warmtepomp installateur vroeg of ik zo'n berekening had/wilde maken voor een 'full electric' warmtepomp.

In twee ruimtes:
- gehele 1e verdieping
- aanbouw + schuur (is één ruimte gescheiden met binnendeur)
Stook ik 'niet', de verwarming draait daar wel een beetje mee. De temperatuur in die ruimtes heb ik in de warmteverliesberekening op 15 en 12 graden gezet om te kijken wat het effect is.

Daar komt dan uit bij:
Buiten temp.Binnen temp.VerliesOpmerking
-1020 en 1525,3 kWDit zijn volgens mij de cijfers die je moet hanteren bij nieuwbouw. 15 graden in ruimtes waar we 'niet stoken'.
-718 en 1219,67 kW12 graden in ruimtes waar we 'niet stoken'.
618 en 127,51 kW6 graden was de gemiddelde temperatuur december 2024
Mijn gemiddelde gasverbruik per dag in december was 3,03 m3
3,03 m3 zou overeenkomen met: 3,03 * 9,769 = 29,6 kWh
3,418 en 129,94 kW3,4 graden was de gemiddelde temperatuur januari 2025
Mijn gemiddelde gasverbruik per dag in januari was 3,9 m3
3,9 m3 zou overeenkomen met 3,9 * 9,76 kWh = 38,13 kWh

Gasverbruik:
JaarMaandVerbruik (m3)Verbruik (m3) per graaddag
2024December1040,233
2025Januari1310,244
2025Februari1010,206

Bij de m3/graaddag berekening haal ik eerst 12m3 van het gasverbruik af als verbruik voor SWW en koken.
  1. Wat ik niet snap is de relatie tussen de uitkomst van de berekening en mijn werkelijk verbruik.
    Bijv. 7,51 kW als verlies en een gemiddeld gasverbruik per dag van 3,03 m3 (of 29,6 kWh).
  2. Is het verlies in de warmteverliesberekening een verlies wat per uur of dag in de woning gestopt moet worden?
  3. Heb ik ergens een fout met invullen gemaakt?
  4. Kun je op basis van de warmteverliesberekening het vermogen van een warmtepomp bepalen?

[ Voor 3% gewijzigd door Piemol op 26-05-2025 11:07 . Reden: Tabelopmaak verbeterd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

1. Theoretisch warmteverlies berekenen is prima, maar is zo goed als het model/ingevulde data. 7.51kW warmteverlies zou 24*7.51 = 180kWh, ofwel bijna 20m3 gas per dag betekenen...

2. Warmteverlies X is een vermogen in kW. Na een uur geeft dat X kWh verbruik. Per dag dus 24*X kWh.

3. Ja. Je hebt de U-waarden als W/m2K ingevuld. Daar zit een 1/U-fout. Nu stijgt je je verbruik met betere isolatie ;) Na correctie daarvan kom ik op 4.92kW bij -10. Dat is 12m3 per dag en een stuk realistischer. Daarnaast ziet je woonkamervloer geen dT van 30. De bodemtemperatuur blijft veel warmer.

Bij je buitentemp.=6C berekening kom je dan op: 1.67kW, geeft 40kWh/dag of ongeveer 4m3 gas. Nog wat er af voor de wat pessimistische vloerverliezen en je zit aardig in de buurt van je 3m3 gemiddeld. Daarnaast mist dit model warmte door zoninstraling, warmte van de bewoners en de apparatuur in huis, etc. Ik vind het een aardig net resultaat.

4. Dat kan, maar dan koop je mogelijk een te grote unit. Het is ook verstandig naar je werkelijke verbruik te kijken aangezien dat representatief is voor hoe jij de woning gebruikt. Hiervoor kun je de 'koevlaas-formule' gebruiken. (Even zoeken hier op Tweakers..). In het kort: minimaal warmtepompvermogen (bij -7C) in kW = gasjaarverbruik in m3 / 200. Uiteraard afhankelijk van hoe je de woning gebruikt. Voorbeeld: 1000m3 per jaar / 200 = 5kW thermisch vermogen.

[ Voor 25% gewijzigd door Cr3ator op 28-05-2025 09:43 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:45
@Cr3ator
Super bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie !
Wat dom dat ik met de verkeerde eenheid zat te werken, ik heb 'gewoon' overal netjes de Rc waarde in zitten vullen. Dat heeft me dus aardig wat hoofdbrekens gekost, ik heb daar nooit meer naar gekeken of dat wel goed was.

Verder schrijf je:
Daarnaast ziet je woonkamervloer geen dT van 30. De bodemtemperatuur blijft veel warmer.
Ik heb een geventileerde kruipruimte onder de vloer, vandaar dat ik het zo heb ingevuld. Of is dat alsnog niet realistisch? De isolatie is wellicht wel beter dan ingevuld, het is 25cm broodjesvloer met ook nog een warmtewerende folie tussen beton en vloerverwarmingsslangen.

En ik ben inderdaad bekend met de koevlaas formule, maar een installateur waar ik mee in gesprek raakte voor een full electric warmtepomp wilde echt een warmteverliesberekening hebben. Op zich wel 'oké' natuurlijk, maar inderdaad net wat je zegt je mist dan ook nog de praktijk variabelen.
En voor bijv. mijn dak met een dakkapel en kleine stukjes wand tussen de kozijnen heb ik gewoon redelijk grof teruggebracht tot twee Rc waarden. En een open trapgat heb ik maar niet ingevuld. Dus het praktijkgebruik is denk ik wat belangrijker. In combinatie met het verbruik in de zomermaanden om te weten hoeveel er naar koken en SWW gaat.

Super bedankt!