Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesje48
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-10 22:57
Mijn vraag
Voor Windows 11 is mijn processor niet geschikt ( Intel R core TM i5-3570 )
Mijn moederbord is een P8B75-M LE
Kan ik hier een geschikte vervanging processor in zetten die wel door Windows 11 wordt ondersteund
De overige componenten zijn wel geschikt voor Windows 11
Graag advies of dit mogelijk is en of ik beter een nieuwe set kan aanschaffen
Ik gebruik de pc alleen voor simpele foto bewerking en excel
Bij voorbaat dank voor advies en hulp

Vriendelijke groeten Kees

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
HD is ssd en 8 ram geheugen
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb installeren Windows 11

...

Beste antwoord (via Keesje48 op 06-10-2025 23:14)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:03
Keesje48 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:21:
Zoals al opgemerkt valt er niets aan te upgraden.
Alleen vrijwel alles vervangen door een nieuw systeem.

Je kan nog een jaar extra updates krijgen voor Windows 10 als het goed is.
Geen ESU mogelijkheid bij mijn Windows 10?
Als je met Windows 10 daarmee nog prettig werkt zal het met Windows 11 echt niet zo veel anders/slechter zijn.
Snelheid check (Windows 11)
The_Doman schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:55:
De algemene mening/ervaring is ook dat de Windows 11 Interface/Gui gewoon trager is.
Google: Windows 10 vs Windows 11 Gui speed
Met wat tweaken van de performance instellingen zoals hier boven gelinkt maakt wel dat het veel vlotter aanvoelt/reageert, ook op nieuwere hardware.
Maar wil je toch Windows 11 gebruiken op je bestaande systeem kan dat eenvoudig via onderstaande methode.
Met de laatste 25H2 ISO heb je dan in ieder geval weer 2 jaar updates.

Uit eerder topic: Windows 11 on unsupported device

Zoals ook in de andere topics hierover is opgemerkt werkt het upgraden via de "product /server" optie eigenlijk het makkelijkst om elk systeem te upgraden naar Windows 11.
Getest met laatste Windows 11 24H2 en 25H2. :)

Google: Upgrade Windows 11 "product /server"

Download het Windows 11 ISO bestand naar je PC en open/koppel het ISO bestand via verkenner.
De procedure uitvoeren vanaf een USB stick kan ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DdBHBmhMTJTgMLpExpXx1qQo10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bWB4VBG1zQ8BTmXhhgH7hsaG.png?f=fotoalbum_large

Open een opdrachtprompt, navigeer naar de gekoppelde Windows ISO schijf (of USB) en voer de volgende opdracht uit:
setup /product server

Of, als dat op een of andere manier niet mocht werken:
sources\setupprep /product server

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRxwoPNYcbhTmJd69vL7I5w-BxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jeDtUDflkNFsu25maVi1cxAY.png?f=fotoalbum_large

Ik zet updates downloaden zelf altijd uit, maar dat is persoonlijke voorkeur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kqkf-gu8puv0CN9SGbOF9K0VoPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SxmJ48d1xTW6a9pXpkagT52M.png?f=fotoalbum_large

Controleer of de optie bestanden, programma's en instellingen behouden zijn geselecteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnTuEEkk07bae9uD5JcL0QUjJC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fxI38MHJ6nnVSFkRVIZEZpJL.png?f=fotoalbum_large

Laatste controle en bevestiging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhdXW2KM3AmZFSaNImJFkIHX9iI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AuLMmX67rfbfSh9hflT321sW.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:42

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je cpu kan je niet upgraden tot een cpu dit wel word ondersteund, je moet nl 4 generaties overbruggen.

8GB ram is echt wel weinig voor W11, wij hebben op het bedrijf een aantal pc's met 8GB en dat loopt zo vol en word de pc ineens rete traag.

Dit word een cpu + mobo + geheugen upgrade: AMD 9xxx series CPU + B650/B850 mobo en minimum 16GB DDR5 ram in een dual pak

Je kan wel windows 11 installeren met een aangepaste installer die niet check op de voorwaarden.

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 05-10-2025 18:58 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:23
Nee, je hebt vier mogelijkheden: je misleid de Windows 11 installer en hoopt dat alles in de toekomst blijft werken, je blijft nog een jaar op Windows 10 en neemt dan een besluit, je haalt nieuwe hardware, je schakelt over naar een alternatief OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:50

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is dermate oude hardware dat ik niet kan gebruiken voor Firefox (vult gemakkelijk tientallen GB's RAM), YouTube live stream (niet genoeg rekenkracht om de video snel genoeg af te spelen zodat ik live naar een live stream kan luisteren/kijken, de stream loopt steeds meer achter op de real-time live uitzending).

De combinatie van niet meer Internetwaardige specs en beperkte rekenkracht dat niet meer de stroomverbruik waard is, zijn goede redenen om deze hardware te vervangen door iets dat meer van deze tijd is.

Windows 11 ondersteunt Intel CPU's vanaf 8th gen en AMD CPU's vanaf Zen+ zoals Ryzen 5 2600.

Als je geen nieuwe hardware wilt halen, je vindt een processor van 13 jaren geleden best wel ok en het mag niet veel kosten, dan kan je op Marktplaats een oude kantoor PC uitkiezen.

Zoektermen in de Desktop PC's categorie:
  • dell 8500 geeft Dell Optiplex 5060, Core i5 8500, 16GB RAM, 256GB M.2 SSD,... voor 110 euro
  • dell 10500 geeft prijzen vanaf 250 euro
Voor ongeveer 100 euro kan je voor een CPU gaan die door Windows 11 ondersteunt is en je maakt een sprong in video decodering naar VP9 voor YouTube, Wikipedia, Netflix,...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYWpOliDNV2JyRlEolLU8sUaY5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3iNMqKd62fYJB46gbWsqyb3.jpg?f=fotoalbum_large
Wikipedia: Intel Quick Sync Video

Wat je ook kan doen is een examplaar met zo weinig mogelijk of geen RAM en SSD kiezen. Dan kan je 2x 16GB RAM en 1 of 2 TB SSD steken.

Als we over YouTube, Wikipedia,... ready praten, dan is het hoog tijd voor een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gewoon je mobo+cpu+mem vervangen door een actueel model dat wel Win11 ondersteund.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:03
Keesje48 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:21:
Zoals al opgemerkt valt er niets aan te upgraden.
Alleen vrijwel alles vervangen door een nieuw systeem.

Je kan nog een jaar extra updates krijgen voor Windows 10 als het goed is.
Geen ESU mogelijkheid bij mijn Windows 10?
Als je met Windows 10 daarmee nog prettig werkt zal het met Windows 11 echt niet zo veel anders/slechter zijn.
Snelheid check (Windows 11)
The_Doman schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:55:
De algemene mening/ervaring is ook dat de Windows 11 Interface/Gui gewoon trager is.
Google: Windows 10 vs Windows 11 Gui speed
Met wat tweaken van de performance instellingen zoals hier boven gelinkt maakt wel dat het veel vlotter aanvoelt/reageert, ook op nieuwere hardware.
Maar wil je toch Windows 11 gebruiken op je bestaande systeem kan dat eenvoudig via onderstaande methode.
Met de laatste 25H2 ISO heb je dan in ieder geval weer 2 jaar updates.

Uit eerder topic: Windows 11 on unsupported device

Zoals ook in de andere topics hierover is opgemerkt werkt het upgraden via de "product /server" optie eigenlijk het makkelijkst om elk systeem te upgraden naar Windows 11.
Getest met laatste Windows 11 24H2 en 25H2. :)

Google: Upgrade Windows 11 "product /server"

Download het Windows 11 ISO bestand naar je PC en open/koppel het ISO bestand via verkenner.
De procedure uitvoeren vanaf een USB stick kan ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DdBHBmhMTJTgMLpExpXx1qQo10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bWB4VBG1zQ8BTmXhhgH7hsaG.png?f=fotoalbum_large

Open een opdrachtprompt, navigeer naar de gekoppelde Windows ISO schijf (of USB) en voer de volgende opdracht uit:
setup /product server

Of, als dat op een of andere manier niet mocht werken:
sources\setupprep /product server

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRxwoPNYcbhTmJd69vL7I5w-BxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jeDtUDflkNFsu25maVi1cxAY.png?f=fotoalbum_large

Ik zet updates downloaden zelf altijd uit, maar dat is persoonlijke voorkeur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kqkf-gu8puv0CN9SGbOF9K0VoPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SxmJ48d1xTW6a9pXpkagT52M.png?f=fotoalbum_large

Controleer of de optie bestanden, programma's en instellingen behouden zijn geselecteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnTuEEkk07bae9uD5JcL0QUjJC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fxI38MHJ6nnVSFkRVIZEZpJL.png?f=fotoalbum_large

Laatste controle en bevestiging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhdXW2KM3AmZFSaNImJFkIHX9iI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AuLMmX67rfbfSh9hflT321sW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:37

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Ik weet natuurlijk niet wat precies is wat je allemaal met deze machine wil doen, maar probeer anders voor de grap Linux Mint eens.

Download de ISO en maak een bootable usb stick m.b.v. Rufus.

Het zal nooit meer snelheidsmonster worden maar wellicht kan je dan nog een paar jaar door.

Persoonlijk vind ik Linux Mint een mooi OS, als je alleen een beetje wil internetten en andere Office aangelegenheden.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-10 06:19
Om Windows 11 25H2 te kunnen installeren cq. draaien, moet de processor de PopCnt-instructie ondersteunen.
Daaraan verhelpen tools zoals Rufus en andere work-arounds niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@mark_vs Deze processor heeft SSE4.2 aan boord, popcnt is daar onderdeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:47

Fe2O3

Ja das roest

Werkt het nog waarvoor je het gebruikt? Excel en simpele foto verwerking?

Dan is er 0,0 reden om naar windows 11 te gaan mi.

Ja windows 10 support stopt, je kan altijd nog naar een kant en klare winkeloplossing of zelf een compleet nieuw systeem bouwen, als deze pc stopt met werken.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-10 21:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fe2O3 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:27:
Werkt het nog waarvoor je het gebruikt? Excel en simpele foto verwerking?

Dan is er 0,0 reden om naar windows 11 te gaan mi.

Ja windows 10 support stopt, je kan altijd nog naar een kant en klare winkeloplossing of zelf een compleet nieuw systeem bouwen, als deze pc stopt met werken.
Onverstandig.

Het gaat niet om het stoppen met werken, het gaat om niet meer automatische beveiligingsupdates krijgen. Voor een PC dat verbonden is met het internet is dat echt een must.

De vier goede opties heeft @hcQd al aangegeven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:46
dion_b schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Onverstandig.

Het gaat niet om het stoppen met werken, het gaat om niet meer automatische beveiligingsupdates krijgen. Voor een PC dat verbonden is met het internet is dat echt een must.

Mja, als die PC niet aan het internet hangt - en als je echt alleen Excel en fotobewerking doet zou dat kunnen - dan kan je gewoon met Windows 10 door blijven werken. Maar in alle andere gevallen ben ik het met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:47

Fe2O3

Ja das roest

dion_b schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Onverstandig.

Internetten stond niet op het lijstje met 'dit doe ik ermee' toch?

De antivirus stopt niet met werken net als het gebruiken van een degelijke browser helpt.Z'n pc wordt heus niet direct onbruikbaar.

Natuurlijk is er een risico, maar als OP alleen de locale duiven wedstrijden bijhoudt in excel en een fototje edit zo nu en dan dan hoeft er ook niet 750 eur voor een win 11 systeem tegenaan nu.

Zonder internet idd al helemaal niet.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-10 21:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fe2O3 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

Internetten stond niet op het lijstje met 'dit doe ik ermee' toch?
Strikt genomen: nee.

Echter hij zegt niet dat hij meer dan een PC heeft en post deze topic. Impliciet lijkt hij het internet op te gaan ermee.
De antivirus stopt niet met werken net als het gebruiken van een degelijke browser helpt.Z'n pc wordt heus niet direct onbruikbaar.

Natuurlijk is er een risico,
Risico slaat niet op virusscanner of browser, maar op exploits in het OS zelf. Die worden regelmatig gevonden en daarvoor krijg je even regelmatig updates binnen. Kwaadwillenden lezen mee en maken malware op basis van die exploits. Als je geen update hebt om die exploits tegen te gaan ben je kwetsbaar. Je virusscanner gaat je dan niet helpen, zodra je in aanraking komt met malware ben je de pineut. Dat kan zo simpel zijn als een webpagina bezoeken waar een bepaalde script in zit, of trouwens een Excel-bestand openen.
maar als OP alleen de locale duiven wedstrijden bijhoudt in excel en een fototje edit zo nu en dan dan hoeft er ook niet 750 eur voor een win 11 systeem tegenaan nu.
EUR 750 er tegenaan gooien is een van de vier mogelijkheden, er zijn nog drie andere (jaartje extra support bij MS in ruil voor je privegegevens, Windows 11 installeren met TPM 2.0 detectie uitgeschakeld of ander niet MS OS erop zetten) die geen geld kosten en dit probleem oplossen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesje48
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-10 22:57
Het waren allemaal goede antwoorden
Ik blijf nog een jaartje op Windows 10 en dan zoeken naar een tweedehands die aan Windows 11 voldoet
Alle dank voor de hulp

Groeten Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-10 16:22

kujinshi

seven heroes

Ik heb nog een laptop CPU uit die generatie en het draait Windows 10 nog perfect.

Vergelijk niet met werkcomputers, die zitten vol met (netwerk) taken die je thuis niet hebt.
Bijvoorbeeld mijn werk PC gebruikt 250+ taken en wel 11GB standaard.
Thuis computer 125 taken en maar 3GB in gebruik.
Pagina: 1