Slechte Wifi kaart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Registratie: Augustus 2024
  • Niet online
Hallo,

We zijn nu een aantal weken geleden verhuisd en zijn nog bezig om alles een beetje te regelen, zoals het internet.

In het vorige huis waren alle pc’s bekabeld aangesloten, en dat gaat in het nieuwe huis ook gebeuren, maar dat duurt nog even.

De monteur van Odido had het modem eerst in de kelder opgehangen. Inmiddels hangt het gelukkig in de meterkast (boven op de kast, ongeveer 2,5 meter hoog).

Nu heb ik in de woonkamer prima internet, en doordat het modem nu in de meterkast staat en niet meer in de kelder, is de wifi-dekking in het huis ook een stuk beter geworden.

Alleen mijn zusje heeft haar pc op haar kamer staan (dit is vlak boven de meterkast, één kamer naar links), maar zij heeft behoorlijk last van connectieproblemen via wifi. Ze kan bijv. nog geen potje Hearthstone spelen zonder dat de verbinding wel 1 of 2x wegvalt.

Bij de verhuizing heb ik een oud wifi-kaartje in haar pc geplaatst, zodat ze wifi kon ontvangen op haar kamer.
Deze: TP-Link TL-WDN4800

Kan het zijn dat de slechte verbinding aan dit kaartje ligt?

Ik heb zelf al even gekeken naar netwerkadapters, en er staan een paar modellen met goede reviews tussen, maar die moeten worden aangesloten op een M.2-slot. Haar pc heeft echter maar één M.2-slot, en daarop is al de SSD aangesloten.

Hebben jullie tips of aanbevelingen?

(Ik weet dat het beste een netwerkkabel trekken is — dat gaan we t.z.t. ook zeker doen — maar ik zoek nu even een tijdelijke oplossing. We hebben 1000/1000 via Odido, maar ze heeft natuurlijk niet zoveel snelheid nodig; een stabiele verbinding zou al heel fijn zijn.)

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Dinotrex op 01-10-2025 10:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wat doet een laptop/tablet/telefoon op dezelfde plek? Wifi analyser gebruikt?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Iets modern met WiFi 6 zal ongetwijfeld beter werken.
uitvoering: TP-Link Archer TX20U Plus
Via USB is het meest gemakkelijke en de antennes kunnen dan ook gemakkelijk logisch geplaatst worden en bijvoorbeeld niet achter een metalen computerbehuizing verstopt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Als je die 1e kaart heb, heb je een 2.4gh only kaart wat garantie is voor brak signaal in de meeste huizen

Ik zou idd iets moderns met 5ghz/wifi6 halen zoals hierboven gelinkt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:28
Over deze TP-Link TX20U was recent nog een topic met wat problemen daarmee:
WiFi adapter advies (TP-Link Archer TX20U Plus)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:40
Als je een slecht bereik hebt met die 2,4Ghz kaart dan zal de 5Ghz echt niet beter worden.
Te veel demping is nooit op te lossen met een andere wifi kaart.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Een meterkast is doorgaans een brandruimte en dient een bepaalde tijd brandbestendig te zijn, ironisch dezelfde eigenschappen die ook radio dempend zijn, naast dat er natuurlijk LADINGEN kabels door een meterkast heen gaan. Eigenlijk is het de slechtste plek voor een wifi accesspoint. Bovendien zijn veel antennes geoptimaliseerd in een bepaald zendpatroon, wat voor de combo apparaten (zoals een modem) vooral opzij is.

Boven een meterkast is mogelijk de slechtst mogelijke plaats. Het enige wat het oplost is een tweede accesspoint ergens anders, of apparaten die sowieso niet (vaak) rondgesleept worden met een kabeltje verbinden.

Zeker voor iets wat minder penetratie heeft als 5GHz of hoger, is eigenlijk een accesspoint per "betonlaag" niet eens zo'n slecht idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-10 14:56
Als je IN de woonkamer prima dekking hebt (horizontaal vlak)
maar
in de kamer BOVEN de meterkast niet of nauwelijks (verticaal vlak),
dan kan dit ook te maken hebben met de orientatie van de wifi antenne.

Kijk anders ff hier: YouTube: Does changing where your router's antenna point give you faster WIFI...

Spelen met de orientatie kan best een flink verschil betekenen

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-10 20:06

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

laurens0619 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:33:
Als je die 1e kaart heb, heb je een 2.4gh only kaart wat garantie is voor brak signaal in de meeste huizen

Ik zou idd iets moderns met 5ghz/wifi6 halen zoals hierboven gelinkt
Dit zou niet nog fouter kunnen zijn dat dit, 2.4GHz heeft juist een sterker signaal dan 5ghz.
De snelheid is dan wel lager, maar het signaal gaat makkelijker door muren heen.
Ik verbaas mij steeds dat zoveel mensen eigenlijk totaal niet begrijpen hoe wifi nou eig werkt.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dat komt waarschijnlijk door de bewapening in de vloeren. 2.4ghz heeft wat betreft wifi de beste kans hier doorheen te gaan. Hoe hoger in ghz hoe meer de vloer het signaal wegneemt. Enige wat goed werkt is een accesspoint per verdieping (bij voorkeur bekabeld) of gewoon alles bekabeld aansluiten. Ik begrijp dat later aan de orde gaat zijn, dan is voor nu de best oplossing de router/ap uit de meterkast te halen en in het trapgat te hangen/leggen.

edit: Het kan uiteraard ook zo zijn dat het 2.4ghz spectrum erg vol is. Kan je controleren met wifi scanner apps op je telefoon. Het veranderd qua advies niks: trapgat. De andere banden (5/6ghz) hebben dan ook een betere kans van slagen.

[ Voor 26% gewijzigd door Vesper64 op 01-10-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 14:49

DaWaN

'r you wicked ??

Dinotrex schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 01:20:
Alleen mijn zusje heeft haar pc op haar kamer staan (dit is vlak boven de meterkast, één kamer naar links), maar zij heeft behoorlijk last van connectieproblemen via wifi. Ze kan bijv. nog geen potje Hearthstone spelen zonder dat de verbinding wel 1 of 2x wegvalt.

Bij de verhuizing heb ik een oud wifi-kaartje in haar pc geplaatst, zodat ze wifi kon ontvangen op haar kamer. Het is een van de volgende twee modellen:

TP-Link TL-WN881ND

TP-Link TL-WDN4800

Ik heb zelf al even gekeken naar netwerkadapters, en er staan een paar modellen met goede reviews tussen, maar die moeten worden aangesloten op een M.2-slot. Haar pc heeft echter maar één M.2-slot, en daarop is al de SSD aangesloten.
Het is lastig te zeggen of het specifiek aan die WiFi kaart ligt.
De belangrijkste factor is de demping van het signaal tussen de router en de PC. Demping van 5GHz / 6GHz signalen is hoger dan van 2.4GHz signalen, dus het advies van hierboven om te upgraden naar een hogere frequentie snap ik niet helemaal.
Meestal geven moderne bewapende betonvloeren een flinke demping, als dat de oorzaak is zit er weinig anders op dan apparatuur verplaatsen en/of bijplaatsen.
Persoonlijk zou ik even met een ander apparaat (laptop/smartphone) in dezelfde ruimte testen of die wel een stabiele verbinding heeft, dan weet je in ieder geval of het aan de situatie (vloer of signalen van de buren) ligt of aan de apparatuur.

Wat op desktop PCs nog wel eens een probleem is, is de plaatsing van de antenne's.
Die kunnen soms te dicht bij de behuizing zitten, wat verstoring van het veld of het oppakken van ruis kan veroorzaken.
Persoonlijk ben ik fan van bijvoorbeeld de uitvoering: Gigabyte GC-WBAX210 met verplaatsbare antenne. Die kun je ver van de PC plaatsen en dat werkt over het algemeen beter dan antennes direct geplaatst op de behuizing van de PC.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 18:38
Dinotrex schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 01:20:
kan, maar zonder testcases is 't koffiedik kijken.
Dat gaat sowieso niet werken, het is wel M.2, maar daar binnen heb je A,B,E en M key.
A en E zijn voor wifi kaarten, B is sata SSD en M is PCI-e ssd. Tenzij 't moederbord geleverd werd met een WiFi M2 kaart, zit zo'n slot bijna nooit ongebruikt op een moederbord. Ik ga er bijna blind vanuit dat het een B of M key slot is.
Hebben jullie tips of aanbevelingen?
- Drivers updaten
De kaarten zijn echter uit 2012 en support is er al lang niet meer. Dus nieuwere drivers zou ik niet meer verwachten.
- Andere positie/orriëntatie van de kast danwel richting van antennes proberen
- hoe tijdelijk is tijdelijk? UTP kabel langs de trap?
- budget voor de tijdelijke oplossing? Powerline adapters? Niet ideaal, kent ook zo z'n problemen, maar als 't werkt zoals 't hoort, dan is het prima.
- Wifi analizer draaien en kijken hoe druk 't kanaal is.

En wat @DaWaN al aangeeft kan je eventueel oplossen met een antenne aan een snoertje.
AliExpress
Afbeeldingslocatie: https://ae-pic-a1.aliexpress-media.com/kf/S9281ea2b2a66427792055ab2434cdf2bs.jpg_220x220q75.jpg_.avif

[ Voor 26% gewijzigd door PROnline op 01-10-2025 09:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wtje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:44
Toch zou ik 5GHz niet direct afschrijven. Signaalsterkte is maar 1 onderdeel van het spel.
Als, zoals hier, op 2.4GHz de signalen van je buren je eigen signaalsterkte overstijgen kan dat op 5GHz wel eens een veel gunstiger situatie opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
CrankyGamerOG schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:22:
[...]

Dit zou niet nog fouter kunnen zijn dat dit, 2.4GHz heeft juist een sterker signaal dan 5ghz.
De snelheid is dan wel lager, maar het signaal gaat makkelijker door muren heen.
Ik verbaas mij steeds dat zoveel mensen eigenlijk totaal niet begrijpen hoe wifi nou eig werkt.
Zucht...

Lees eens even goed voordat je gaat ranten :|
Er staat brakker signaal, geen minder sterk signaal. Signaal bestaat uit RSSI en Noise

In een gemiddeld huishouden is de 2.4ghz zo vervuild (mede omdat dit beter door muren heenkomt) dat het signaal te brak is om bruikbaar te zijn. Zorgen dat je op de 5ghz terecht komt is in de meeste gevallen de oplossing in een huishouden, ook al is het signaal minder sterk dan 2.4 (liever 2 streepjes 5ghz dan 4 streepjes 2.4ghz)

edit: wel heel ironisch jouw onderitel, zelfkennis? :+

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 01-10-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Wtje schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:40:
Toch zou ik 5GHz niet direct afschrijven. Signaalsterkte is maar 1 onderdeel van het spel.
Als, zoals hier, op 2.4GHz de signalen van je buren je eigen signaalsterkte overstijgen kan dat op 5GHz wel eens een veel gunstiger situatie opleveren.
Precies dit.

TS schrijft dat hij wss een 2.4ghz only kaartje gebruikt in die pc. (50% kans)

Eerste stap is om te kijken, met bv je tel, of er wel een bruikbaak 5ghz signaal op die locatie is. Zo niet, zorgen dat er wel een 5ghz signaal komt en een 5ghz kaartje in die pc stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Niet online
Even een update,

Als het goed is is het de TP-Link TL-WDN4800 (zag aan de achterkant van de pc 3 antennes ipv. 2)

Ik heb trouwens goede wifi in de woonkamer, ik heb in de woonkamer een wifi plus punt van Odido staan en mijn pc bekabeld aangesloten op de wifi plus.

Hier 2 afbeeldingen van het 2.4 en 5ghz netwerk.
We wonen in een doodlopende straat, rijtjeshuis in een blok van 6.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JyY4lXhyPCRzPWhC7kCnj_R1lE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmUEQKZDTTbt8biHXpIkSQGi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-X9GFn1ECKTcjFYY2dzAD-pUqbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpLNHdX9BRJl7bADZWn56BPo.jpg?f=fotoalbum_large

Hier instellingen/driver van wifi kaart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MM-PP7LEOFQJjP60oVLCAFGuFvI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vss58Kgo7CgXNMqzjj9Dh5pK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PF5CoJdrAoMYIH2-Wbd6xlSh7-8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eeMnK5wmlVz6LACREVXEvooC.png?f=user_large

Ik heb de 3 antenne's zo ingesteld,
1 staat verticaal, 1 horizontaal en 1 diagonaal. (weet niet of het iets uitmaakt.)

Dit is trouwens waar ik het Odido modem heb geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uESvYwlqSnX5wLrZg7XaXnHugL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hk5Rm4v73mawOOX7xH7BGrhf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Dinotrex op 01-10-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ziet er opzich prima uit. Zijn die metingen vanaf de plek waar de probleem
Pc staat?

Kun je, vanaf de probleem pc, ook een netsh wlan show interfaces doen in cmd?

En een ping laten lopen en de stats hier delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:08
Ik zou tijdelijk gewoon een losse kabel over de vloer leggen vanaf de meterkast.
Het is maar voor even toch? Kost je iets meer dan een tientje

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Dinotrex schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:31:
Als het goed is is het de TP-Link TL-WDN4800 (zag aan de achterkant van de pc 3 antennes ipv. 2)
Je kan eventueel nog wat experimenteren met de geavanceerde instellingen van de WiFi driver zoals voorkeursband en roaming instellingen.
Misschien kan je daarmee de verbinding ook nog verbeteren door deze vast te zetten?
Google: Wifi driver advanced settings
TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:40:
Ziet er opzich prima uit. Zijn die metingen vanaf de plek waar de probleem
Pc staat?

Kun je, vanaf de probleem pc, ook een netsh wlan show interfaces doen in cmd?

En een ping laten lopen en de stats hier delen
Nee, dit was app op mobiel (zat in woonkamer) om even de buren en de kanalen van 2.4 en 5ghz te laten zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udF4zJEf7NGUAEmgwTbb1s2ghno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nnlC9w1fYlSVR1T8TbNugA1I.png?f=fotoalbum_large
The_Doman schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:11:
[...]

Je kan eventueel nog wat experimenteren met de geavanceerde instellingen van de WiFi driver zoals voorkeursband en roaming instellingen.
Misschien kan je daarmee de verbinding ook nog verbeteren door deze vast te zetten?
Google: Wifi driver advanced settings
TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance
Volgens mij heb ik deze optie niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4CjIgYyEvZPM_7eXC6GBse1Xeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ceoFKi9NLqrXk8gDpXKS1ifC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 100% gewijzigd door Dinotrex op 01-10-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Niet online
Net even gekeken voor misschien nieuwe drivers,

Heb toen deze geinstalleerd: TL-WDN4800_Driver_V1_140506

Daarna computer laten checken op nieuwe updates en toen installeerde hij weer die AR938x driver en moest pc opnieuw opstarten, daarna nog een keer die mesh interface gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kImKZ16V8Km2iER1lK6XAVBd0yM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8GCHPmKPqQKZKkjSEKYlltqf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
100% signaal?
Dit is de pc van je zus die 1 verdieping boven het wifi punt staat?

Dat kan haast niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Niet online
Ja, net getest, dat is op haar pc.

De modem staat ook heel dicht bij haar kamer, en huis uit 1930 met houten dek (geen beton).
Daarom snap ik ook niet dat het af en toe wegvalt.. 8)7 :?

Zal het meteen nog eens draaien op cmd

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JG2G27ytvuFmwemwrRGjTH1NRmI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jwmv0Uj1F1jpCZU2um1j3Y4R.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Dinotrex op 01-10-2025 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
78% is iig een prima basis voor een goede 5ghz verbinding.

Paar dingen die aan de hand kunnen zijn
- je kaart is gewoon brak
- de pc wisselt naar de mesh repeater
- de pc wisselt soms naar 2.4ghz
- er komt een dfs event langs waardoor je disconnect

Is toch wat analyse nodig. Ik zou een ping laten lopen/game starten en kijken of je een oorzaak kan vinden. Kijk dan bv naar de bssid/linkrate/kanaal op het moment dat je uitval ervaart

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 01-10-2025 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Niet online
Hoe doe ik dit?

En kan ik dit dan aanzetten zodat het gerecord wordt en haar dan wat laten gamen en daarna het logbestand hier uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Dinotrex schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:19:
De modem staat ook heel dicht bij haar kamer, en huis uit 1930 met houten dek (geen beton).
Je zou eens kunnen testen door je WiFi op vaste kanalen in te stellen.

Zie ook dit topic:
Wifi valt heel vaak 1-3 seconden uit (Odido Zyxel T-56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Niet online
The_Doman schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:15:
[...]

Je zou eens kunnen testen door je WiFi op vaste kanalen in te stellen.

Zie ook dit topic:
Wifi valt heel vaak 1-3 seconden uit (Odido Zyxel T-56)
Modem staat al op vast kanaal, helaas kan ik die wifi plus van Odido niet instellen..

Weet niet of we hier iets aan hebben?

Pingtest
https://imgur.com/a/OylvmTM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Die repeater zit op hetzelfde kanaal als je modem. Dat is logisch bij een repeater met maar 1 5ghz radio

Je kunt eens proberen het modem eens vast te zetten op een non dfs kanaal (36), kanaal van repeater zal dan ook wijzigen

Je ping tijden zien er op een paar spikes na vrij stabiel uit.

Niet teveel tegelijk veranderen, zou beginnen met het non dfs kanaal

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 01-10-2025 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Niet online
Oke, staat nu op 36.

Wachten we weer even af.

Misschien iets heel anders en heeft er misschien niks mee te maken maar mijn zusje haalt nu ong. 450-450 op de wifi.

Mijn pc staat ingestoken op de repeater van Odido en ik haal 547/0.27 (toen ik daarnet testte haald ik 547/19)

Hier moet ook iets niet goed zitten toch?

Het liefst haal ik zelf voor mijn pc ook een wifi kaartje en kan die mesh repeater terug naar Odido.. :X

Nu nog een keer getest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWG0q3LoOcC7iK60fHdHV8MREIU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pNEaaJNHQEp4QukaoWtIoCqy.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Dinotrex op 01-10-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Niet online
Zojuist ging ze een potje Hearthstone spelen en ik had de pingtest lopen en toen gebeurde het weer.
Ze zegt, ik kan wel de muis etc. bewegen maar er gebeurd niks als ik ergens op klik en dan na 10-15sec werkt het weer, soms loopt het ook langer vast en staat er "You were disconnected from your last game reconnecting"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmQMGvH4I0Nj9YDmGqgV8QfFD3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cm599YmVwdBWFxq8YeHmmabL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dat is vreemd, die ping ziet er stabiel uit

Toen je de ping afsloot stond er toen 0 packetloss?

Ik zou tijdelijk een utp naar beneden uitrollen en kijken of je het dan nog steeds hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:29:
Daar heb ik niet na gekeken, sorry.

Bij ons vorige huis had ik ook al een kabel getrokken omdat het via wifi niet te doen was.
Thuiswerken op laptop ging wel prima (in dezelfde kamer in vorige huis)

Kan het ook niet aan het wifikaartje liggen? Kan ik dat op een of andere manier testen? stresstesten ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Laatst online: 10:33
Wat iedereen al zegt, utp kabel trekken.. Veel factoren kunnen je wifi verstoren. Bekabeld zit je altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Dinotrex schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:41:
[...]
...
Kan het ook niet aan het wifikaartje liggen? Kan ik dat op een of andere manier testen? stresstesten ofzo 8)7
Even testen met een andere.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Niet online
Met kabel is het probleem er ook niet, maar het is toch niet normaal hoe het nu gaat.
Ergens zit het dus fout en wil het graag oplossen, ook voor in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Niet online
sig69 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:48:
[...]

Even testen met een andere.
Dan moet ik dus een andere gaan kopen,
Is dan de goedkoopste met wifi6 gewoon goed? En moeten er dan ook nog van die extra antenne's bij van aliexpress die hier in dit topic gepost werden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Die ping is een soort stress test

Als jij, vanaf dezelfde pc en moment, een ping hebt met 0 packetloss maar wel
Haperende verbinding, dan is wifi geen hoofdverdachte meer. Daarom advies om eens met de kabel te testen of het dan ook goed gaat

Wie weet is het je odido verbinding zelf, de game, de computer etc. Daar kom je achter als je met de kabel hetzelfde probleem hebt

Analyse :)

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 02-10-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
Dinotrex schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:49:
Met kabel is het probleem er ook niet, maar het is toch niet normaal hoe het nu gaat.
Ergens zit het dus fout en wil het graag oplossen, ook voor in de toekomst.
Kijk even met

https://www.metageek.com/downloads/inssider-win/

En kijk evenof je iets geks ziet op het moment dat het niet werkbaar is, channel utilization, kanaal, etc.

En zorg dat je drivers up to date zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door bramassendorp op 02-10-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Om te testen zou ik gewoon een goedkoop usb ding halen (wel een die 2.4 en 5 doet). Sowieso altijd handig om te hebben.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:53:
Die ping is een soort stress test

Als jij, vanaf dezelfde pc en moment, een ping hebt met 0 packetloss maar wel
Haperende verbinding, dan is wifi geen hoofdverdachte meer. Daarom advies om eens met de kabel te testen of het dan ook goed gaat

Wie weet is het je odido verbinding zelf, de game, de computer etc. Daar kom je achter als je met de kabel hetzelfde probleem hebt

Analyse :)
In het oude huis (ziggo) had ze hetzelfde met de wifi, met kabel ging prima.
Ik dacht dat het kwam omdat ze daar ver dan het modem zat met haar pc, maar nu in nieuwe huis zit ze praktisch boven het modem en nog steeds hetzelfde.
Ze heeft het niet alleen bij Hearthstone maar bijv. ook bij League of Legends.

Ikzelf zit met mijn pc in de woonkamer, aangesloten op de mesh repeater (ook via wifi?) en heb nergens last van (gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Niet online
bramassendorp schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:57:
[...]

Kijk even met

https://www.metageek.com/downloads/inssider-win/

En kijk evenof je iets geks ziet op het moment dat het niet werkbaar is, channel utilization, kanaal, etc.

En zorg dat je drivers up to date zijn :)
Er zijn drivers voor dat wifi kaartje, maar zijn van 2014.
Windows wil zelf een andere installeren (die je ook op de afbeeldingen ziet)

Ga nu even die inssider proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Dinotrex schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:11:
Er zijn drivers voor dat wifi kaartje, maar zijn van 2014.
Windows wil zelf een andere installeren (die je ook op de afbeeldingen ziet)
In de Microsoft Update Catalog staan wel wat nieuwere:
https://www.catalog.updat....com/Search.aspx?q=AR938x
Maar misschien installeert Windows update deze ook al?
Dinotrex schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:19:
Tijdelijk testen zonder de extra repeater?
Tijdelijk apart 2,4/5Ghz SSID maken zodat je kan testen op alleen 2,4/5Ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dinotrex schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:09:
[...]

In het oude huis (ziggo) had ze hetzelfde met de wifi, met kabel ging prima.
Ik dacht dat het kwam omdat ze daar ver dan het modem zat met haar pc, maar nu in nieuwe huis zit ze praktisch boven het modem en nog steeds hetzelfde.
Ze heeft het niet alleen bij Hearthstone maar bijv. ook bij League of Legends.

Ikzelf zit met mijn pc in de woonkamer, aangesloten op de mesh repeater (ook via wifi?) en heb nergens last van (gehad).
Toch is dat gek dat je ging ping loss ziet.
Ik zou de meting (op haar pc!) herhalen

Je kunt ook even de repeater aan haar geven en haar pc bekabeld aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Niet online
Net even gekeken op Inssider.

Geeft verschillende meldingen dat de connectie van het wifi plus punt en het modem niet hetzelfde zijn.
Zo heb ik bij Odido al op 2.4 ingesteld dat het alleen 20hz heeft, maar het wifi plus punt heeft nog steeds 20/40, maar je kan hier nergens op inloggen om te veranderen.

Hier wat screenshots.

Heb op het laatst ook nog even het wifi plus punt uitgezet en maakt helemaal geen verschil lijkt het, kan zijn dat dekking in tuin 1-2m minder is maar is niet erg. Vraag me ook af of dit ook elkaars signaal in de weg kan gaan zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUp2NgTxxcZS721LzEKI5GZuxu0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Ew5hOchMkqmAb8H1mDsurTMU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MC5eIU2nA_0uly-36RZJTcWEFG4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cNN45IgL8PmyG114WSWjmSBt.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NMgsTogYaMAXhksq8IO35D1t5Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AErMj019JriY5zhtHMjl8dNN.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZ4N39_rgNvFA6xF3UpRLueWERU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/amMn2YF42cJ9aU7YvgvC4eoP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dtS-009ZtcKJ5K9Lpd-zwnKS2E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jfWsQzTT26NSY616k6O9zp9Y.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
Zet die b-rates eens uit op 2.4 ghz, dus alleen g/n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Niet online
bramassendorp schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:37:
Zet die b-rates eens uit op 2.4 ghz, dus alleen g/n
alleen deze opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jhXJhVraOWwoEI5OqhMnOvahYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GA7YKa05UcPRxqb01In1jEt7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

laurens0619 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:29:
Dat is vreemd, die ping ziet er stabiel uit

Ik zou tijdelijk een utp naar beneden uitrollen en kijken of je het dan nog steeds hebt
stabiel? ik zie toch echt steeds spikes in die ping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:59:
[...]

stabiel? ik zie toch echt steeds spikes in die ping?
Ik vind op een wifi verbinding hier en daar een 100ms spike niet spannend. Daar ga je met dit type spellen iig geen 10-15sec disconnect door krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

laurens0619 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:04:
[...]

Ik vind op een wifi verbinding hier en daar een 100ms spike niet spannend. Daar ga je met dit type spellen iig geen 10-15sec disconnect door krijgen
Dat stelde ik ook niet, maar een spike naar 100ms om de zoveel tijd is wel een teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
Probeer eens n en als dat niet werkt g?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:13:
[...]

Dat stelde ik ook niet, maar een spike naar 100ms om de zoveel tijd is wel een teken.
Teken waarvan?

Als windows periodiek scant op wif netwerken of de game/iemand even een download doet dan zie je de ping ook wel pieken, helemaal als de piek tijdens de game is uitgevoerd op dezelfde pc

Het is iig vreemd dat de ping doorloopt (binnen de tolerantie) en de game een disconnect krijgt. Die kan ik niet rijmen als wifi de oorzaak zou zijn. Daarom verzoek aan ts om die test te herhalen en bekabeld te testen

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 03-10-2025 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:24:
[...]
Daarom verzoek aan ts om die test te herhalen en bekabeld te testen
Dit was toen ook al hetzelfde als in ons oude huis: via kabel was er geen probleem.
Toen was het ook al hetzelfde met de wifi, maar ik dacht dat dat kwam doordat mijn zusje ver van het modem af zat (groot huis en meerdere muren). Nu zit ze met haar pc zowat boven het modem.
Pagina: 1