WiFi adapter advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:11
Hoi,

Ik heb een desktop met een AM4-moederbord (ASRock B450M Pro4). Vanwege persoonlijke omstandigheden kan ik alleen via WiFi gamen. Momenteel gebruik ik een TP-Link Archer TX20U Plus.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een betere WiFi-adapter die stabielere latency biedt. Tijdens het spelen van Overwatch heb ik normaal een ping van rond de 30 ms, maar meerdere keren per potje schiet deze voor een paar seconden omhoog naar 500–1500 ms.

Om uit te sluiten dat het aan mijn netwerk ligt, heb ik hetzelfde spel op exact dezelfde locatie getest met een geleende Lenovo Legion Pro-laptop. Die had dit probleem helemaal niet: snelheid en latency waren daar veel beter. Waarschijnlijk komt dit doordat de laptop een betere ingebouwde WiFi-adapter heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Probeer eens wat in te stellen bij je WiFi adapter.
Misschien kan je daar al wat mee verbeteren?

Goede wifi antenne nodig
DutchEZmoder schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:54:
Dit scheelt al enorm, merk nu dat de snelheid constant blijft ipv wisselt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-QF28qIEbCogKiQphkzW9nHrVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3q2HrUipKuIm8SqFMI0cU6n.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oGKBEltwLNeEUZdOmBn5JNcQmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jz6zZFGPcELeGN8rmEUglAzS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
The_Doman schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:30:
Probeer eens wat in te stellen bij je WiFi adapter.
Misschien kan je daar al wat mee verbeteren?

Goede wifi antenne nodig

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Instellingen geprobeerd, helaas zonder succes :-(
Ik twijfel of een duurdere wifi adapter beter snelheid en latency geeft, wellicht iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Met google komen ook nog wat suggesties om te proberen:

Google: TP-Link Archer TX20U latency

Roaming agressiviteit verlagen/uitzetten.
USB 2 poort/mode gebruiken.
Alleen 2.4GHz gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 07-09-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Netwerkvragen horen in Netwerken terecht.

Move OH -> NT

Verder inhoudelijk: zonder ook maar enige info over waar je systeem mee verbindt cq hoe de draadloze omstandigheden zijn (RSSI etc) valt alleen maar te gokken over je situatie laat staan of en zo ja welke andere adapter een idee zou zijn.

Maar inderdaad zoals @The_Doman hierboven zegt, deze adapter heeft een Realtek RTL88xxxx chip die berucht is om pingspikes terwijl het in en uit powersavemodus springt. Iirc was dat met een registry hack te fixen.

Oslik blyat! Oslik!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-10 20:59
Met welk merk en type access point maak je verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
dion_b schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:41:
Netwerkvragen horen in Netwerken terecht.

Move OH -> NT

Verder inhoudelijk: zonder ook maar enige info over waar je systeem mee verbindt cq hoe de draadloze omstandigheden zijn (RSSI etc) valt alleen maar te gokken over je situatie laat staan of en zo ja welke andere adapter een idee zou zijn.

Maar inderdaad zoals @The_Doman hierboven zegt, deze adapter heeft een Realtek RTL88xxxx chip die berucht is om pingspikes terwijl het in en uit powersavemodus springt. Iirc was dat met een registry hack te fixen.
Ah, er bestaat dus wel Netwerken forum :)

Via wlan report heb ik een uitdraai gemaakt, maar ik weet niet zeker of het veilig is om alle gegevens te delen. Omdat ik er zelf weinig verstand van heb, heb ik ChatGPT gevraagd een samenvatting te maken die wél veilig te delen is.

Heb jij misschien meer informatie of een handleiding over de registry-instellingen om dit probleem mogelijk op te lossen?

De tweede instellingen die @The_Doman had gedeeld, heb ik ook geprobeerd, maar zonder veel succes. Ik gebruik WiFi 2.4 GHz op kanaal 11, mocht dat relevant zijn.
=== Wi-Fi troubleshooting info (redacted) ===

System
- OS: Windows 11 24H2 — Build 26100.1 (amd64fre.ge_release.240331-1435)
- PC: (redacted)
- MDM joined: No

Wi-Fi Adapter
- Model: TP-Link Wireless USB Adapter (Realtek chipset)
- Hardware ID: USB\VID_2357&PID_013F (device instance suffix redacted)
- Driver: 5001.15.129.0 (Date: 2022-11-15) | INF: oem16.inf
- Firmware (from report): rtwlanu
- USB power mgmt status: (not evaluated in report)

Wireless Capabilities (from “show drivers/capabilities”)
- Radio types: 802.11a/b/g/n/ac/ax
- Streams: 2x2 (Tx/Rx)
- Security: WPA/WPA2/WPA3 supported (WPA2-Personal in use)
- Ciphers observed: AES-CCMP, AES-GCMP-128
- PMF (802.11w): Supported
- 802.11k/v: k (neighbor report) supported, v (BSS Transition) supported
- MU-MIMO: Supported
- Miracast Sink: Supported
- MAC randomization: Supported (disabled in profile)
- Bands reported: 2.4 GHz + 5 GHz

Network / IP (redacted)
- DHCP: Enabled
- DHCP/DNS/Gateway/Addresses: (redacted)
- SSIDs / Profiles / Keys: (redacted)

Symptom
- Repeated disconnects with reason: “The network is disconnected by the driver.”

Event Timeline (WLAN AutoConfig — identifiers redacted)
1) 2025-09-09 17:06 — Connected to home WPA2-Personal network (PHY 802.11ac).
Later same day: Disconnect → Reason: disconnected by driver.
2) 2025-09-10 18:47 — Connected OK (PHY 802.11ac).
2025-09-11 22:08 — Disconnect → Reason: disconnected by driver.
Session length: ~27h 20m.
3) 2025-09-11 22:08 — Connected OK (PHY 802.11ac).
2025-09-12 00:05 — Disconnect → Reason: disconnected by driver.
Session length: ~1h 57m.
4) 2025-09-12 00:05 — Reconnected OK (PHY 802.11ac).
2025-09-12 00:12 — Session ongoing at report time; brief security restart noted.

Typical Event IDs seen around each cycle
- Connect path: 8000 (start) → 11000 (assoc start) → 11001 (assoc OK) → 11010 (sec start) → 11005 (sec OK) → 8001 (connected)
- Capability probe: 4042 (ActiveHttpProbeSucceeded)
- Teardown: 11004 (security stopped) → 8003 (disconnected) with Reason: “disconnected by driver”

[ Voor 6% gewijzigd door ragnaroks op 12-09-2025 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
FrankHe schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:57:
Met welk merk en type access point maak je verbinding?
Zyxel T-50 , gratis van Odido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik mis exacte type chip op netwerkadapter, maar "rtwlanu" klinkt verdacht als Realtek chip.

In dat geval, zie hier:
Wifi instabiliteit (ping spikes)

Met fix:
https://www.reddit.com/r/...ropsping_spikes_solution/

TS in dat topic heeft het geprobeerd en zegt nergens meer last van gehad te hebben :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
dion_b schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 00:29:
Ik mis exacte type chip op netwerkadapter, maar "rtwlanu" klinkt verdacht als Realtek chip.

In dat geval, zie hier:
Wifi instabiliteit (ping spikes)

Met fix:
https://www.reddit.com/r/...ropsping_spikes_solution/

TS in dat topic heeft het geprobeerd en zegt nergens meer last van gehad te hebben :)
Helaas nog steeds geen succes. De afgelopen tijd heb ik meer getest en geëxperimenteerd. Ik heb opnieuw een gaming laptop geleend, maar ook daarmee ervaar ik instabiele latency.

Ik woon in een appartementencomplex op de 11e verdieping met in totaal 88 woningen.
Via de WiFi-admin heb ik verschillende 2.4GHz-kanalen getest met behulp van een WiFi-analyzer. Vooral de kanalen 1, 6 en 11 heb ik geprobeerd. Deze blijken regelmatig erg druk bezet op verschillende dagen, wat resulteert in een instabiele internetverbinding (?)

Waarschijnlijk is een bekabelde verbinding dan ook de enige echt stabiele oplossing...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ragnaroks schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:21:
[...]

Helaas nog steeds geen succes. De afgelopen tijd heb ik meer getest en geëxperimenteerd. Ik heb opnieuw een gaming laptop geleend, maar ook daarmee ervaar ik instabiele latency.

Ik woon in een appartementencomplex op de 11e verdieping met in totaal 88 woningen.
Via de WiFi-admin heb ik verschillende 2.4GHz-kanalen getest met behulp van een WiFi-analyzer. Vooral de kanalen 1, 6 en 11 heb ik geprobeerd. Deze blijken regelmatig erg druk bezet op verschillende dagen, wat resulteert in een instabiele internetverbinding (?)

Waarschijnlijk is een bekabelde verbinding dan ook de enige echt stabiele oplossing...
Waarom ben je met een WiFi-6 adapter achter een WiFi-5 router in vredesnaam in de 2.4GHz bezig?

2.4GHz is druk, slecht ingedeeld en zelfs als alles mee zit traag en beperkt stabiel. Geen wonder dat je lagspikes krijgt als je op 2.4GHz werkt.

1, 6 en 11 zijn het drukst omdat dat de niet-overlappende kanalen zijn. Je kunt veel beter vol bovenop een ander netwerk zitten (dan wacht iedereen op z'n beurt) dan half erover (dan praat iedereen door elkaar). Als ook maar een van de buren ofwel op 40MHz gaat zitten danwel op 20MHz op overlappende kanalen (alle andere 2.4GHz kanalen) dan gaat iedereen er last van hebben.

Die T-50 is niet meer de jongste, maar kan prima WiFi-5 5GHz doen wat zelfs in theorie al vijf keer zo snel is als 2.4GHz, bovendien meer en bredere kanalen die geen van allen overlappen - en een stuk minder last van interferentie, juist omdat het slechter door muren en vloeren heen gaat, dus signalen van je buren ook.

Ik zou aanraden om aparte SSIDs te gebruiken voor beide banden en apparaten die 5GHz kunnen gebruiken *alleen* op die SSID laten aanmelden. Heb je daar onvoldoende dekking voor? Zorg daar dan eerst voor dmv AP(s). Pas als je structureel op 5GHz werkt met goed signaal en je nog steeds problemen ervaart wordt het tijd om te kijken naar issues met je netwerkadapter, laat staan kopen van een andere.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:07
ragnaroks schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:21:
[...]

Wonderlijk dat 2.4Ghz dan überhaupt nog een beetje werkt...waarom maak je geen gebruik van 5Ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:23

DukeBox

loves wheat smoothies

Als latency heel belangrijk is zou ik ook naar een PCIe adapter kijken i.p.v. USB.
Eventueel kan het nog helpen om hem op een USB controller aan te sluiten zonder al teveel andere devices.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1