Goede wifi antenne nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-05 15:39
Nieuwe PC op de slaapkamer, WiFi 6E erin, 2 antennes die uitsteken aan de achterkant. Allemaal leuk en aardig, maar het signaal blijft aardig slecht, hoe ik ze ook draai en keer.

M'n mobiel die nog iets verder van de router vandaan is krijgt precies 10x hogere snelheid met WiFi dan de nieuwe PC.

Hoe kan ik zorgen dat die PC net zo'n goed signaal krijgt als m'n mobiel?

Wat is het beste wat ik kan doen? De router verplaatsen gaat niet en een extender ergens tussenin ook niet.

Sony A1II hobby fotograaf

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Hoe ziet je WiFi netwerk eruit thuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28

franssie

Save the albatross

@DutchEZmoder beide worden gemeten in dezelfde eenheid? Dus niet MB en Mb?

Ik neem aan dat je achter op je kast SMA plugjes hebt waar de antennes opgeschroefd zijn, en binnen in de kast deze ook netjes verbonden zijn met je netwerkkaart.

Welke Mobo heb je dus?

Bij mijn moederbord (TUF WiFi Gaming) heb ik een antenne erbij gekregen in de doos waar ruim een meter snoer aan zat, dat is vast ook wel los te koop?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DutchEZmoder schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:20:
maar het signaal blijft aardig slecht, hoe ik ze ook draai en keer.
Bedoel je hier de signaal indicator in Windows, of de snelheid die je ervaart?
DutchEZmoder schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:20:
Wat is het beste wat ik kan doen? De router verplaatsen gaat niet en een extender ergens tussenin ook niet.
Een kabel trekken is, met afstand, de beste optie op technisch vlak. Maar ik vermoed zomaar dat ook dat niet tot de mogelijkheden behoort.

Welke snelheden behaal je nu op beide apparaten? Let inderdaad even goed op de eenheden dat je die hier ook goed op schrijft.

[ Voor 21% gewijzigd door remco_k op 11-01-2025 01:30 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:38
En hoe zijn je telefoon en pc verbonden? 2.4 of 5 GHz? Wat is "10x hogere snelheid"? Er ontbreekt enorm veel informatie.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:03
Heb ik hier zo opgelost :

Je neemt bijvoorbeeld deze :

https://www.coolblue.be/n...x20uh-wifi-6-adapter.html

(of andere Wifi-6 USB adapter)

Koop er een usb 3.0 verlengkabel van 3 meter (of meer) bij, en plaatst die een aantal meter link/rechts of waar dat de ontvangst wel goed is. Achter op de PC is meestal niet altijd de beste plaats.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Uszka schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 00:11:
Hoe ziet je WiFi netwerk eruit thuis?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUUxqnfcABkgyawAI0LjfIJtJiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHNWV2IVBcZpfS4kSRn1z7JZ.jpg?f=fotoalbum_large
Links mijn huis, rechts waar de router zit... De router zit ook vast aan een metalen plaat wat natuurlijk ook niet helpt. Maar goed m'n mobiel heeft daar geen last van.
franssie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 00:23:
@DutchEZmoder beide worden gemeten in dezelfde eenheid? Dus niet MB en Mb?

Ik neem aan dat je achter op je kast SMA plugjes hebt waar de antennes opgeschroefd zijn, en binnen in de kast deze ook netjes verbonden zijn met je netwerkkaart.

Welke Mobo heb je dus?

Bij mijn moederbord (TUF WiFi Gaming) heb ik een antenne erbij gekregen in de doos waar ruim een meter snoer aan zat, dat is vast ook wel los te koop?
Ja dezelfde eenheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgPPc65fpTxYeuzWukC90co28X8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuTomtZBF3u5xTzj42Lm4bLp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6DDsfXyEKrz6GuzmYIan1qs1Io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMDd0rilAmRW07FUymFldUjg.jpg?f=fotoalbum_large
Moederbord is een Gigabyte B650I AX met WiFi 6E en 2 antenne aansluitingen aan de achterkant, met meegeleverde antennes.
floorcleaner schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 02:13:
Heb ik hier zo opgelost :

Je neemt bijvoorbeeld deze :

https://www.coolblue.be/n...x20uh-wifi-6-adapter.html

(of andere Wifi-6 USB adapter)

Koop er een usb 3.0 verlengkabel van 3 meter (of meer) bij, en plaatst die een aantal meter link/rechts of waar dat de ontvangst wel goed is. Achter op de PC is meestal niet altijd de beste plaats.....
Dit zal ik misschien wel moeten doen als niemand andere suggesties heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28

franssie

Save the albatross

@DutchEZmoder Bij mijn ASUS tuf versie van dat moederbord zit deze antenneset een dat werkt prima
https://www.bol.com/nl/nl...harkvin/9300000172125521/

Voordeel is dat je kast minder signaal blokkeert. Zet je kast bijvoorbeeld eens ahterstevoren. dat kan al fors schelen.

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 11-01-2025 12:27 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchEZmoder
franssie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:43:
@DutchEZmoder Bij mijn ASUS tuf versie van dat moederbord zit deze antenneset een dat werkt prima
https://www.bol.com/nl/nl...harkvin/9300000172125521/

Voordeel is dat je kast minder signaal blokkeert. Zet je kast bijvoorbeeld eens ahterstevoren. dat kan al fors schelen.
De kast zit niet tussen de antenne's en de router, het signaal heeft in dat opzicht vrij spel... Het gekke is dat ik net 50Mbit/s kreeg als download snelheid. Maar ik heb alsnog een nieuwe antenne besteld met verlengkabel zodat ik 'm bij het raam kan zetten.

Deze aangeschaft, hoop dat het wat is, leek me de snelste. En een goede 3m verlengkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 13:56
Je had ook een paar RP-SMA verlengkabels kunnen kopen en dan je bestaande antennes ergens anders op monteren, of een RP-SMA antenne met kabel en voet. Kijk hier eens tussen: categorie: Netwerkaccessoires, maar zoek zeker ook eens RP-SMA op bij je favoriete webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:32
DutchEZmoder schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:39:
[...]
De kast zit niet tussen de antenne's en de router, het signaal heeft in dat opzicht vrij spel...
Zelfs met "vrij zicht" hebben de antennes wel last van dat grote metalen vlak wat de
achterkant van je PC is. Metalen oppervlaktes reflecteren EM (Electro Magnetische) signalen
waardoor er meer gereflecteerde signalen in de antennes aankomen wat het signaal verstoord
en waardoor de WiFi terugschakelt naar een lagere snelheid zodat het in elk geval nog werkt (op beperkte snelheid).

Dus verlengkabels om de antennes ergens anders neer te zetten (ver weg van metalen objecten)
lijkt mij de oplossing! Of een externe WiFi adapter inderdaad maar dat is dan iets duurder.

[ Voor 4% gewijzigd door peterpv op 13-01-2025 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:18
Je kan eventueel bij je WiFi adapter nog wat instellen zoals voorkeursband.
Misschien kan dat ook nog verbetering brengen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-QF28qIEbCogKiQphkzW9nHrVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3q2HrUipKuIm8SqFMI0cU6n.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oGKBEltwLNeEUZdOmBn5JNcQmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jz6zZFGPcELeGN8rmEUglAzS.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchEZmoder
The_Doman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is wat ik zocht, naar mijn idee gebruikt m'n telefoon standaard 2.4GHz in de slaapkamer en blijft de PC op 5GHz staan waardoor het signaal zo slecht is! Ik ga het gelijk proberen! Dan kan de antenne weer retour als het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
peterpv schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Zelfs met "vrij zicht" hebben de antennes wel last van dat grote metalen vlak wat de
achterkant van je PC is. Metalen oppervlaktes reflecteren EM (Electro Magnetische) signalen
waardoor er meer gereflecteerde signalen in de antennes aankomen wat het signaal verstoord
en waardoor de WiFi terugschakelt naar een lagere snelheid zodat het in elk geval nog werkt (op beperkte snelheid).

Dus verlengkabels om de antennes ergens anders neer te zetten (ver weg van metalen objecten)
lijkt mij de oplossing! Of een externe WiFi adapter inderdaad maar dat is dan iets duurder.
Ik wist niet eens dat er verlengkabels voor die antennes bestonden, ik zal eens kijken!

edit: handig, behalve dat ik dan niks heb om ze aan vast te maken, zal vast ook iets voor zijn. Ik blijf zoeken

[ Voor 17% gewijzigd door DutchEZmoder op 13-01-2025 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchEZmoder
The_Doman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit scheelt al enorm, merk nu dat de snelheid constant blijft ipv wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:18
DutchEZmoder schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:54:
Dit scheelt al enorm, merk nu dat de snelheid constant blijft ipv wisselt.
Zonder specifieke voorkeursband en (te)lange afstand zal de adapter waarschijnlijk regelmatig switchen tussen verschillende frequenties.
Hoe hogere frequentie, hoe minder bereik natuurlijk.
Wat heb je nu als voorkeursband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
The_Doman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:40:
[...]

Zonder specifieke voorkeursband en (te)lange afstand zal de adapter waarschijnlijk regelmatig switchen tussen verschillende frequenties.
Hoe hogere frequentie, hoe minder bereik natuurlijk.
Wat heb je nu als voorkeursband?
Heb m gezet op 2.4GHz als voorkeur met als regelmaat om te wisselen op Nooit. Dus lekker op 2.4GHz laten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rlrM19jSet-J2A8PWbfPnh259s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdX8xJIE94GTv014AYjMH4q8.jpg?f=fotoalbum_large
Eerste test met de nieuwe adapter bij het raam, perfect 👌🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Met dit commando kun je eventueel kijken hoe de PC verbonden is.
code:
1
netsh wlan show interfaces
Pagina: 1