EDIT: negeer eerste deel van m'n post - ben op basis van je uitdraai gekomen tot mogelijke oorzaak en fix, zie onderaanbartmill schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:17:
[...]
Ik zou niet weten waar ik dit kan inzien/achterhalen. Wat ik kan vertellen is dat de router is ingesteld door Odido en ik hier zelf niets aan heb aangepast. Ik heb destijds de monteur geinformeerd dat ik zelf een Deco netwerk heb opgezet. Ik weet niet of hier iets mee is gedaan.
De deco's zijn ook 'gewoon' ingesteld. Hier heb ik niets aangepast na het configureren
Maar welke gebruik je voor de WiFi, je Odido router of de Deco set? Specifieker: op welk van de twee heb je de SSID (netwerknaam) "bart en ilona" ingesteld? Dat is ook waar je evt instellingen kunt inzien/wijzigen.
Normaliter kun je de merk van het de AP waar je mee verbonden bent achterhalen uit de netsh info die je hieronder gegeven hebt, maar (zonder te diep de duiken in waarom), dat kan hier niet.
Overigens kun je in Deco vrijwel niets inzien of wijzigen. Het werkt meestal, maar zo niet is dat jammer...
[...]
Decos zijn van type DECO E4R.
OK, niet nieuwste van nieuwste, maar op zich degelijke WiFi-5 apparaten. Voor wie het wat zegt: 2x2 MIMO met Qualcomm chipset. Meest opvallende beperking tov de bekendere/nieuwere M4 is dat de Ethernetpoorten maar 100MbE zijn, niet 1GbE. Maar dat heeft verder niets met issue hier te maken.
Internet verbinding is glasvezel van Odido.
Via een Zyxel T-54 of T-56 router zeker? Zo ja weten we alvast dat je daar niet mee verbonden bent, want je bent met WiFi-5 verbonden en dat zijn veel nieuwere, performantere apparaten dan die oude Deco meuk waar je met WiFi-6 mee zou verbinden. Maar wederom, ook oude Deco zou stabiel moeten zijn.
[...]
- Laptops stonden tegenover elkaar op dezelfde eetkamer tafel.
- Ik zou even moeten kijken, maar die van de andere laptop is sowieso zwaar achterhaald dan waar ik de issues op heb, die laptop is nieuw. Ik weet niet of het toch relevant is. Dan zou ik het kunnen uitzoeken.
- Mijn laptop (met issues ) op 5 GhZ. De andere laptop is dual band maar geeft niets aan qua frequentie via dezelfde prompt als hieronder gebruikt.
Waarschijnlijk stiekem wel - je kunt de frequentieband achterhalen uit de kanaal waar het mee verbonden is. Hieronder kanaal 40, wat in de 5GHz-band zit.
Wat ook werkt: als je op zelfde Deco met zelfde band verbonden bent zou de AP BSSID hetzelfde moeten zijn. Is dat ook zo?
Ik weet niet precies wat je wilt weten over het signaal, maar qua bereik zit ik helemaal prima. Ik zit enkele meters van een van de decos vandaan.
Daarnaast wil ik nogmaals herhalen: dit issue kwam relatief plotseling opzetten terwijl er niets is aangepast aan mijn locaties/postitie van deco's/omgeving/etc.
Een van de nadelen van gebruik maken van een open radiofrequentie voor communicatie (zoals bij WiFi gebeurt) is dat je bloot staat aan werkelijk iedere vorm van verstoring op die frequentie, zowel van andere WiFi-apparaten als van willekeurig andere dingen die bedoeld of onbedoeld signalen uitzenden op die frequenties. En of er dergelijke stoorbronnen aanwezig zijn, en zo ja hoe erg, kan letterlijk per seconde verschillen. Nu (zie hieronder) - ik zie geen aanwijzig dat dit bron is van jouw probleem, maar je kunt het niet uitsluiten, althans, niet zonder wat meer werk te doen

Tot slot de data. Ik had zojuist geen issues en een paar minuten later weer getest en toen kwamen er weer kleine piekjes (~120 ms) naar boven.
Tnx, dit is goede info
Even doorlopen wat we hier zien:
There is 1 interface on the system:
Name : Wifi
Je bent via WiFi verbonden

Description : Realtek 8852CE WiFi 6E PCI-E NIC
Je hebt een WiFi-6E netwerkadpter van Realtek. Inderdaad best modern.
GUID : 7ece19a1-c071-42f5-94d0-adefde2429c1
Physical address : 70:08:94:22:d8:2d
Interface type : Primary
Wat interne info over je adapter, GUID is een unieke ID op jouw PC, physical addres een globaal unieke ID. Hier waarschijnlijk verder niet interessant.
State : connected
Je bent verbonden.
SSID : bart en ilona
Je bent verbonden met het netwerk "bart en ilona"
AP BSSID : 4e:84:6a:9e:7e:83
Dit is het fysieke adres van de AP, het apparaat waar je verbonden mee bent. Of dat zou het normaal zijn, maar dit is een zogenaamde 'locally administered address' oftewel iets dat lokaal verzonnen is. Hoogstwaarschijnlijk doet je Deco dit en ben je dus met een van de Deco nodes verbonden.
Band : 5 GHz
Channel : 40
OK, hier komen we bij de verbinding zelf. Je bent verbonden met 5GHz-kanaal 40.
Connected Akm-cipher : [ akm = 00-0f-ac:02, cipher = 00-0f-ac:04 ]
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11ac
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Je verbinding gaat via 802.11ac oftewel WiFi-5 en is beveiligd met WPA-2 Personal en CCMP (AES) encryptie: de beste beveiliging die je op WiFi-5 kunt hebben. Mooi.
Receive rate (Mbps) : 866.7
Transmit rate (Mbps) : 866.7
Nu komen we bij het signaal. Je bent in de up- en dowstream verbonden met een brutosnelheid van 866.7Mbps. Dat is de hoogste snelheid waar je met de Deco E4 kunt verbinden. Dat zegt ook iets over je signaalkwaliteit: je hebt een SNR van minimaal 37dB. Hierover later meer.
Signal : 88%
Hier maakt Windows iets heel simpels onnodig ingewikkeld. Dit is je signaalniveau. Normaliter wordt dat weergegeven als RSSI, met een getal in dBm. Maar om onnavolgbare redenen doet Windows iets anders. Gelukkig is het vrij simpel om te rekenen:
RSSI = -100 + "signal"/2 dBm, dus hier --100 + 88 / 2 = -56dBm.
Dat is een prima signaalsterkte, wat je verwacht in dezelfde kamer als je AP - wat ook klopt met je verhaal.
Dan de vraag hoe het zit met interferentie. Dat kun je niet rechtstreeks uitlezen, maar we weten dat je signaal -56dBm is en je SNR minimaal 37dB, dus je ruisvloer zit op maximaal -56 - 37 = -93dBm. Dat is al behoorlijk goed, maar die 37dB is een minimumwaarde, mogelijk zit je daar nog boven.
Kortom, je hebt geen gruwelijk interferentieprobleem.
Profile : bart en ilona
QoS MSCS Configured : 0
QoS Map Configured : 0
QoS Map Allowed by Policy : 0
Er is geen QoS (prioriteit) ingesteld. Verwacht je normaliter ook niet.
Dus tot nu toe niets aan de hand. Je hebt een goede verbinding dat bovendien klopt met de specificaties van je apparaten en met je beschrijving van de situatie.
En toen ging het toch mis. Even kijken...
There is 1 interface on the system:
Name : Wifi
Description : Realtek 8852CE WiFi 6E PCI-E NIC
GUID : 7ece19a1-c071-42f5-94d0-adefde2429c1
Physical address : 70:08:94:22:d8:2d
Interface type : Primary
State : connected
SSID : bart en ilona
AP BSSID : 4e:84:6a:9e:7e:83
Band : 5 GHz
Channel : 40
Connected Akm-cipher : [ akm = 00-0f-ac:02, cipher = 00-0f-ac:04 ]
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11ac
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Receive rate (Mbps) : 866.7
Transmit rate (Mbps) : 866.7
Signal : 88%
Profile : bart en ilona
QoS MSCS Configured : 0
QoS Map Configured : 0
QoS Map Allowed by Policy : 0
Hmm. Dit is exact hetzelfde als eerste keer. Als dat geen foutje is wil dat zeggen dat er in het geheel niets veranderd is in je WiFi
Dat kan twee dingen betekenen:
- zoals gezegd, WiFi-omstandigheden kunnen per seconde veranderen en er was een kortstondige storing in de lucht die alweer geheel voorbij was tegen de tijd dat je deze uitdraai deed.
- het probleem zit niet tussen je laptop en de Deco node waar het mee verbonden is.
Die eerste is lastig om dieper op in te gaan, en gezien je signaal in geen velden of wegen marginaal/kantje-boord is ook niet zo waarschijnlijk, zeker niet als je geen problemen ziet op een andere laptop.
Tweede kun je opsplitsen:
- software/driverproblemen op je laptop (wat prima zou verklaren waarom het nergens anders optreedt)
- problemen in je Deco-netwerk
Deco geeft geen harde RSSI waardes, maar in de app geeft het wel verbindnginssnelheid ("download" en "upload") en een kwalitatieve utispraak over "signal". Wat zie je daar?
Mbt softwareproblemen op de laptop: snelste manier om dat uit te sluiten is om vanaf een LiveUSB te starten en te kijken of je daar ook het probleem hebt. Uitdaging is dat de meeste van die dingen Linux draaien en recente Realtek WiFi aan de praat krijgen daar geen sinecure is. Mocht je toevallig goed thuis zijn in Linux zou ik dit alsnog aanraden - anders niet aan beginnen.
Ben wat meer gaan googlen over de RTL8852 en kom aan de lopende band dit soort issues tegen:
Realtek WiFi drops/ping spikes solution
[...]
I never had any internet issues on my old rig, but now on my new rig it connects and runs how it should for a little bit, and then ping spikes very frequently
- Wifi card is Realtek 8852CE WiFi 6E PCI-E NIC
[...]
However, after 'upgrading' to the Realtek 8852CE I have been getting constant ping spikes. I'm talking every 3-5 minutes when im gaming. Ping goes through the roof for a few seconds and then back to normal.
Ik ben bang dat je niet de enige bent en dat het inderdaad specifiek aan je laptop ligt. Overigens is een van die voorbeelden van iemand die Linux draait, dus heeft het weinig zin om dat te proberen
Wel lees ik iemand die een verklaring en een fix beweert te hebben:
https://www.reddit.com/r/...ropsping_spikes_solution/The card has agressive power savings in battery mode, regardless of Windows wireless power settings. The card has a threshold where it goes into high performance mode if the device is using at least 128Kbps of bandwidth, in other words, latency/ping is good while the card is downloading at least that minimum bandwidth. This completely kills online play as games have variable data usage many times below 128Kbps of bandwidth. There's nothing more rage inducing than having high ping in games but realtek doesn't seem to care. You can fix this in two ways: by keeping the battery saving settings enabled and keep something like a radio stream with that bitrate running in the background while playing a game or use a registry setting change to completely disable the agressive battery savings. There you go, no more high latency spikes while in battery mode regardless of bandwidth usage.
De fix:
Step by step guide:
Confirm what WiFi card you have - right click Start button -> Device Manager -> Network adapters. Don't close this window. Go to
https://www.catalog.update.microsoft.com/home.aspx, search for your model and download the first entry. Unarchive the downloaded .cab file somewhere. Right click your card in Device Manager -> Update Driver -> Browse local files -> specify the directory where you put the new driver.
After the update, right click your card in the Device Manager again -> Properties -> Advanced -> Set "Roaming Aggressiveness" to 2.
Open the Windows registry editor (regedit.exe) and go to this path HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Class\{4d36e972-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
Do a search (Ctrl+F) for your card model (like Realtek 8852). In the found key, on the right side panel, find the "LpsEn" value and double click it. The "value data" should be set to 2. Change it to 0 and press ok.
Restart your PC or the WiFi card in Device Manager/Network settings.
Klink plausibel. In ieder geval iets dat je kunt proberen.