Wifi valt heel vaak 1-3 seconden uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-09 07:36
Beste Tweakers,

Ik heb de Odido Zyxel T-56 en twee access points (mesh) Zyxel WX5600 Wifi plus punten. Beide zijn bedraad aangesloten op een 2.5GbE switch die op zijn beurt weer is verbonden met de 2.5GbE lan poort op de T-56. De wifi valt best vaak heel kort, 1-3 seconden, uit. Dit is duidelijk te zien omdat het WiFi symbooltje rechts bovenin ook daadwerkelijk even weg is.

In de MPro mesh app ziet het er normaal uit, je ziet de T-56 en de twee WX5600 in het mesh gedeelte. Ook in het overzicht zie je welk apparaat is verbonden met de T-56 en de WX5600's. Dus dat ziet er allemaal goed uit.

In de instellingen van de T-56 of de WX5600's kun je weinig zien en/of aanpassen want dat heeft Odido allemaal dicht getimmerd.

Ik heb alledrie de Zyxel apparaten al meerdere keren gereset maar dat geeft geen verbetering.

We merken het dus vooral op de Android apparaten, laptops met Windows lijken er geen last van te hebben.

Bedraad gaat gewoon goed.

Hebben jullie een idee wat het probleem is?

Ik hoor het graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
nossie63 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:48:
We merken het dus vooral op de Android apparaten, laptops met Windows lijken er geen last van te hebben
Ik heb iets soortgelijks gehad met (Samsung) android apparaten bij een kennis (KPN) die steeds de verbinding verloren.

Ziggo Community: Tuya deurbel verliest regelmatig verbinding i.c.m. SmartWifi Pods
Mijn ervaring is dat bepaalde apparaten gewoon niet goed omgaan met steeds wisselende WiFi kanalen en de verbinding verliezen.
Vooral in drukke omgevingen blijven de routers/AP's, die vrijwel altijd op auto staan, dan continue wisselen van kanaal.
Zelf gewoon vast instellen werkt dan beter is mijn ervaring.

Een tijdje terug ben ik daar bij een kennis ook heel lang mee bezig geweest
De oplossing was/is alle WiFi vaste kanalen geven.
Sindsdien geen klacht meer gehoord.
In de instellingen van de T-56 of de WX5600's kun je weinig zien en/of aanpassen want dat heeft Odido allemaal dicht getimmerd.
Dat er vrijwel niets is in te stellen zijn wel meer klachten over lees ik:

Odido Community: WX5600 hoe kanalen aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Dank voor je reactie. Vergeten te melden maar die heb ik al op handmatig gezet en op de minst bezette kanalen gezet.

Wat mij wel opvalt is dat bij de T-56 maximaal 32 clients kan instellen. Zou het kunnen dat het daarom mis gaat?

[ Voor 33% gewijzigd door nossie63 op 12-08-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

nossie63 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:12:
Dank voor je reactie. Vergeten te melden maar die heb ik al op handmatig gezet en op de minst bezette kanalen gezet.

Wat mij wel opvalt is dat bij de T-56 maximaal 32 clients kan instellen. Zou het kunnen dat het daarom mis gaat?
Dat zijn 32 DHCP-reserveringen waarschijnlijk, het zou raar zijn als er maar daadwerkelijk 32 draadloze apparaten in je netwerk mogen zitten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
nelizmastr schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:57:
[...]

Dat zijn 32 DHCP-reserveringen waarschijnlijk, het zou raar zijn als er maar daadwerkelijk 32 draadloze apparaten in je netwerk mogen zitten.
Ja, dat zou idd raar zijn.
Heb deze vraag ook al eens in de Odido Community gesteld maar helaas ook zonder resultaat.

Misschien moeten ze het hele spul maar eens omruilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:50
Heb je wel zoveel wifi devices dat 32 een probleem zou zijn en wat zijn dat dan.
Heb je soms veel iot devices over wifi?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:05
Haal eens je SSID channels uit elkaar.

1 voor 2.4Ghz.
1 voor 5Ghz.
Etc.

Test het dan nog eens.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:50

mjl

Ugh

Al gekeken of je non-DFS kanalen gebruikt? Als er een radar bijv in de buurt zit dan wisselt de router nog wel eens van kanaal bijv.

Met een tool als inssider kan je met een laptop zien welke wifi punten er in de buurt zijn, wat hun signaal sterkte is en op welk kanaal ze opereren (voor zowel 2.4 als 5GHz).

Als er DFS kanalen gebruikt worden dan checkt de router of er zenders in de buurt zijn die voorrang hebben (zoals radar) en stopt deze de wifi op dat kanaal (of switcht naar een ander kanaal).

Als je non-DFS kanalen gebruikt heb je hier geen last van en is het dus iets anders (firmware en driver updates op alle apparaten al gedaan?)

Kan ook nog een ‘power safe/green’ optie zijn in de Windows settings (of driver configuratie), die willen ook nog wel eens problemen geven.

Of een van de wifi zenders heeft een brakke voeding.

[ Voor 74% gewijzigd door mjl op 14-08-2025 12:33 ]

-------

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:59
Als de firmware van de t-56 nog niet de beveiligde variant is kun je openwrt overwegen. Echter weet ik niet hoe blij odido word als je de apparatuur niet teruggezet krijgt naar stock.

https://openwrt.org/toh/zyxel/t-56

• nossie63
Vandaag is de monteur geweest van Guidion (namens Odido) geweest. Monteur heeft bekeken en gemeten, alles gereset, opnieuw opgestart en enz... Kijk het maar even aan... Het leek eventjes goed te gaan maar de meldingen kwamen al snel weer terug. Ik heb een ifttt scriptje dat meldingen geeft als de verbinding met mijn SSID wegvalt.

Nog even voor de duidelijkheid, het wifi signaal is goed, de snelheid is goed (ik haal gewoon 1050Mbps via wifi op mijn telefoon). Het probleem is dat de wifi echt even voor een paar seconden uit, het wifi symbooltje is weg rechts bovenin het scherm, niet alleen bij mij maar ook op m'n tablet, op m'n vrouw d'r telefoon en tablet, bij de kinderen... Dus het ligt niet aan 1 apparaat.

Daarna gebeld met Odido en ik had een dame aan de telefoon die wel wist waar ze het over had. Maar ik geen toch wel weer wat twijfelen over haar kennis.

Volgens haar mag de router maximaal 1,5m bij de ONT vandaan staan. Dat hoor ik wel vaker bij providers maar bij een speurtocht over het www lees je dat er wel 100m tussen mag zitten. Al zou het maar 1,5m mogen zijn wat heeft dat dan voor invloed op het uitvallen van de wifi? Wat vinden jullie hiervan?

Door mijn netwerk te bekijken zag ze dat er een switch tussen zit en achter de switch de 2 WiFi plus punten (Zyxel WX5600), ook dat was niet goed want alles wat achter een switch zit kunnen ze geen advies/service op geven. Dus dat moest ik ook maar veranderen. Of dat nou wel of niet zo is, dit heeft toch geen invloed op het uitvallen van de wifi.

Ik heb zelf al alle opties geprobeerd, dfs en non-dfs kanalen, automatische kanaal selectie, alleen 2.4Ghz, alleen 5Ghz alle apparaten uit en op 1 apparaat wifi, bekabelde backhaul, draadloze backhaul, 1x WX5600 A, 1x WX5600 B, wifi router uit en alleen eerst 1x WX5600 daarna 2x WX5600 enz. enz.
Daarnaast ook nog combinaties van bovenstaande probeersels maar alles zonder verbetering.

Qua aantal apparaten zit ik totaal op 28 stuks bedraad en draadloos. Dus net niet op het maximale van 32. Wat ik gelezen heb zou het 32 apparaten per band per wifi punt. Dus 32x op router 2,4Ghz, 32x op 5Ghz, 32x op WX5600 A 2,4Ghz...enzovoorts... Jullie snappen het wel.

Sorry voor het langdradige verhaal maar ik probeer alles zo duidelijk mogelijk te omschrijven.

Denk dat de enige oplossing een eigen router en/of mesh setje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:27

lier

MikroTik nerd

Heb je de mogelijkheid om op je apparaten logging in te zien (en/of aan te zetten)?
Kan je op de wifi punten instellen dat ze (alleen) via een wired backhaul moeten werken?
Heb je alle wifipunten op verschillende kanalen ingesteld?
Hoe druk is het qua wifi...zou je een screenshot kunnen plaatsen?
Zijn de wifi punten bijgewerkt qua software?
Zou je een laptop (draadloos verbonden) kunnen laten pingen naar zijn/haar gateway (om te controleren of de de radio waarmee hij/zij verbonden is daadwerkelijk uitgaat)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Dat is een hele waslijst aan mogelijke tests.
Ik kan zelf eigenlijk niets met de WiFi, ik kan het aan en uit zetten, een eigen SSID in vullen en kanaal keuze auto of handmatig, en bij handmatig kan ik op de router een kanaal kiezen en de wifi punten nemen automatisch die instellingen over. Ik kan dus alleen op de router instellingen aanpassen en die zijn heel beperkt. Ik kan inloggen op de wifi punten maar daar houdt het dan ook mee op. Odido heeft dat gewoon helemaal dicht getimmerd. Dat is ook de rede waarom ik nu denk dat ik toch maar een eigen router/mesh set wil aanschaffen.

Screenshot volgt...

Als ik overstap naar eigen apparatuur zit ik wel met het volgende: De Odido router heeft 2.5GbE WAN, LAN en 3x 1GbE poorten. Eigenlijk hebben de MEESTE (betaalbare) AX of AXE routers/mesh hooguit een 2.5GbE WAN. Ik zou toch graag, net als de Odido router 2.5GbE WAN en LAN willen hebben.
Ik heb de TP-LINK Deco BE25, deze heeft per node 2x 2.5GbE en kost rond €250-€260 voor een 3-pack.

[ Voor 28% gewijzigd door nossie63 op 15-08-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
ik heb dit fenomeen met andere apparatuur gehad (Unify en iPhone). Toen kwam ik uit op de energiebesparend modus settings waardoor de iOs devices te snell in een lage energiemodus gingen. Hiervoor moest ik een paramater op het AP (ben naam even kwijt) van 1 op 3 zetten (1 tot 5).

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Boeryepes schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:13:
ik heb dit fenomeen met andere apparatuur gehad (Unify en iPhone). Toen kwam ik uit op de energiebesparend modus settings waardoor de iOs devices te snell in een lage energiemodus gingen. Hiervoor moest ik een paramater op het AP (ben naam even kwijt) van 1 op 3 zetten (1 tot 5).
In mijn geval kan ik niet bij dat soort instellingen, als het überhaupt al aangepast kan worden zou Odido dat moeten doen maar gezien de kennis van de gemiddelde helpdesk medewerker vraag ik me af of dit gaat lukken.

Afbeeldingen plaatsen lukt even niet omdat als ik wat gegevens onleesbaar maak en die aangepaste afbeelding upload wordt alles wat ik heb doorgestreept ineens weer leesbaar. Misschien straks even op de pc proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:39
We merken het dus vooral op de Android apparaten, laptops met Windows lijken er geen last van te hebben.
Vallen de SSID's op andere apparaten ook weg? Of is het alleen met de android apparaten?

Kan je een PING openen op een laptop om zo te zien of je verbinding of SSID ook wel echt weg valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
nossie63 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:20:
[...]

In mijn geval kan ik niet bij dat soort instellingen, als het überhaupt al aangepast kan worden zou Odido dat moeten doen maar gezien de kennis van de gemiddelde helpdesk medewerker vraag ik me af of dit gaat lukken.

Afbeeldingen plaatsen lukt even niet omdat als ik wat gegevens onleesbaar maak en die aangepaste afbeelding upload wordt alles wat ik heb doorgestreept ineens weer leesbaar. Misschien straks even op de pc proberen.
als het in te stellen is, zijn het instellingen op het AP, niet op het modem.
Het is deze: DTIM (plaatje uit de handleiding van de Zyxel WX5600 wifi punt (lijkt erop dat 1 de default is, voor iOS moest ik naar 3).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiViEy5_uSjHgO_Hk-kAmnQUvnM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/amYEmh6J5ViyHBEehwCavahm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Boeryepes op 15-08-2025 12:58 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

DTIM van 3 was (inderdaad) de geadviseerde waarde voor Apple producten, inmiddels is dat verleden tijd.

@nossie63, zou je ook nog mijn laatste vraag kunnen beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
lier schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:46:
Heb je de mogelijkheid om op je apparaten logging in te zien (en/of aan te zetten)?
Kan je op de wifi punten instellen dat ze (alleen) via een wired backhaul moeten werken?
Heb je alle wifipunten op verschillende kanalen ingesteld?
Hoe druk is het qua wifi...zou je een screenshot kunnen plaatsen?
Zijn de wifi punten bijgewerkt qua software?
Zou je een laptop (draadloos verbonden) kunnen laten pingen naar zijn/haar gateway (om te controleren of de de radio waarmee hij/zij verbonden is daadwerkelijk uitgaat)?
Dit zijn de pings gedaan met mijn telefoon, zoals je ziet gaat dat niet helemaal goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbCYCp9ftWQfl70rRu20lK1jbL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAywxpfl9LUuOYie4MiCsdZk.jpg?f=fotoalbum_large

Software is up to date, volgens de laatste update van Odido.

Vanwege het dichttimmeren van Odido kan ik geen logs uitlezen op de wifi punten.

Backhaul kan ik niet handmatig schakelen tussen wired en wireless. Dit gaat automatisch, als ik de stekker eruit trek gaat ie vanzelf over op wireless en stekker er in gaat ie vanzelf naar wired

Verschillende kanalen kan ik niet instellen. Ik kan alleen op de router kiezen voor auto/handmatig, de wifi punten volgen of de router of staan op auto.

En hier kun je zien hoe druk het is in mijn directe omgeving, op de 5Ghz zit ik eigenlijk qua drukte goed, dat zijn alleen mijn main en gastnetwerk maar op de 2.4Ghz is het behoorlijk druk,maar ik heb wel voldoende signaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfxqNocnsa2C3z_Kh7FjDABZjHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QPhST9jvCuhfHaPbXOAH8XN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rwe_tBXvxHfoOKe6nwCu9E70S4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvkBkrM5HJB47cMpe772Hkk6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Dit gaat alleen mis op de android apparaten dus?
Als windows wel stabiel blijft zou ik kijken of je logging in android kunt vinden wat er op android mis gaat

Welke apparaten heb je?
Heb je zaken als fast roaming (802.11krv) al uitgezet? Als dat iig kan op die zyxels

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Het feit dat alle wifi punten hetzelfde kanaal delen is (voor mij) al genoeg reden om ze weg te doen.
Maar dan zou ik ook verwachten dat als alleen de router actief is, dat het draadloze netwerk wel blijft werken.

Zou je de ping test nog een keer met een laptop kunnen doen die draadloos verbonden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Ik heb eindelijk even de tijd gevonden om te pingen vanaf mijn Windows 11 laptop.
Heb voor de zoveelste keer alles gereset, alle apparaten de wifi uitgezet en alle stekkers uit de router behalve die van de wifipunten en alleen m'n laptop aangemeld bij de wifi en toch blijft het een probleem zoals je hieronder ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dp55JNrGL4OYhXE_Zc4CqucdNk8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CoGcqct5cRXgumLotd1mW2nV.png?f=user_large
lier schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:54:
Het feit dat alle wifi punten hetzelfde kanaal delen is (voor mij) al genoeg reden om ze weg te doen.
Maar dan zou ik ook verwachten dat als alleen de router actief is, dat het draadloze netwerk wel blijft werken.

Zou je de ping test nog een keer met een laptop kunnen doen die draadloos verbonden is?
Als de kanaalkeuze op auto staat dan kiezen de wifi punten wel verschillende kanalen...

Denk dat er weinig anders op zit dan toch maar voor een eigen router of mesh te gaan kijken.

[ Voor 38% gewijzigd door nossie63 op 19-08-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:50
Als je niet weet waar het door komt zal andere apparatuur niet de oplossing zijn.

Ik zou in ieder geval eerst eens die 2,4Ghz band helemaal uitzetten, want die zit propvol en omdat hij wel veel db's heeft loop je de kans dat je tussen de 2,4Ghz en de 5 Ghz heen en weer springt.

Verder vermoed ik dat er ergens iets is wat enorm stoort, want je hebt voldoende db's en toch een 12% packet loss en een ping die varieert van 2 ms tot 113 ms.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:48
Ik had een tijdje iets soortgelijks gehad met Zyxel WX3100 dus misschien heb je hier iets aan. Bij mij was het probleem eigenlijk dat de access point opnieuw opstartte waarschijnlijk omdat hij overhit raakte.
Nadat ik de access point heb verplaatst naar een betere geventileerde ruimte leek het beter te gaan.
Aan jou de vraag, kijk eens in je logging van de specifieke accespoints en kijk of je de volgende regels ziet dan start deze namelijk opnieuw op.

user warning wireless syslog: Wifi: [WARNING] stop MAP processes!
user warning wireless map_start: Wifi: [WARNING] update ACL Table!
user warning wireless map_start: Wifi: [WARNING] disconnection all stations!
user warning wireless map_start: Wifi: [WARNING] restart netprobe!
Vanwege het dichttimmeren van Odido kan ik geen logs uitlezen op de wifi punten.
Nevermind ik moet beter lezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Oceanview op 21-08-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Ik was gisteren nog wat aan het klooien met de WiFi punten om een betere wifi in de tuin te krijgen. Daarbij heb ik één van de twee draadloos (er ligt geen kabel) bij de achterdeur gezet om even proberen en die staat daar nu nog want het viel gelijk op dat de verbinding niet meer uitviel op onze tablets en telefoons. Geen idee waarom dat het nu goed gaat maar je zou denken dat een bedrade backhaul beter zou zijn... Ik denk dat ik het voor nu maar zo laat en mochten er toch weer problemen komen dan stap ik over naar eigen materiaal.

Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar bijdrage in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:46
Waarschijnlijk een loop gecreëerd en nu dat deze niet meer bedraad is dan is de loop verdwenen waardoor het probleem niet meer voorkomt.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• RetroMan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:27
Dyckie schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:22:
Waarschijnlijk een loop gecreëerd en nu dat deze niet meer bedraad is dan is de loop verdwenen waardoor het probleem niet meer voorkomt.
Ik overweeg de aanschaf van een set WX5600 en ben aan het speuren naar wat ik aan ellende kan tegenkomen;-) Dus dit topic helemaal doorgenomen. Jammer dat OT niet verder gaat, maar ik begrijp wel dat hij het beu is. Kun je jouw reactie toelichten: Op welke manier zou er een loop zijn gecreëerd? En op welke manier zou deze kunnen worden opgeheven door niets anders te veranderen dan de backhaul (van wired naar wireless)?

• nossie63
Ik denk dat het te maken heeft met de beperkingen die Odido geeft in de hele set een mogelijke oorzaak is. Ik had beide WX5600's bedraad aangesloten en ik denk doordat deze een loop hebben gemaakt door continue te wisselen tussen een bedrade en draadloze backhaul, of zelfs tegelijkertijd een bedrade en draadloze backhaul.

Misschien als je de 'gewone' versie hebt dat je ergens kunt kiezen welke backhaul je wilt gebruiken.

De Odido versie zit, zoals al vaker genoemd in dit topic, volledig op slot. Je kunt alleen de basis instellingen kiezen zoals een ssid, welke ip range en vaste ip adressen. Er zijn nog wat meer dingen mogelijk maar de meeste hebben dan gevolgen voor de werking als mesh set. Dus voor een echte Tweaker is dit helemaal niks als je de Odido set hebt.

Ik ben begonnen met mezelf in te lezen in OPNSense en voor nu ook draaiend op een Proxmox vm om ermee te stoeien. Kijken of dat wat wordt.

Ik hoop dat je met de gewone consumenten versie van de WX5600 meer kunt dan wat ik nu kan.
Pagina: 1