Local API op Marstek Venus E 3.0

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:13
Ik zie dat Open API spec versie 2.0 is gepubliceerd. Het heeft datum 6 januari maar ik zie het nu pas, volgens mij is het pas recent online gegaan.
Bevat een aantal foutcorrecties op versie 1.0., met name de details van de response velden. Deze komen nu overeen met de werkelijkheid.
Nieuwe elementen zijn commando's voor het instellen van depth-of-discharge, bluetooth-lock en LED display.
https://static-eu.marstek.../MarstekDeviceOpenApi.pdf

• daphilbe
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 12:13
Zit nu op firmware v147.6. In Home Assistant heb ik enkele uitgeschakelde entiteiten aangezet.

Zoals Forceer Laadvermorgen, Forceer Ontlaadvermogen, Max Laadvermorgen,..
Deze op max gezet. Nu reset de marsek app zich niet meer van 2500 naar 800w en gaat ie niet meer op handmatig.

De local api switch staat uit in de marstel app, maar toch werkt dat nog.

Dat is nu al 2 dagen stabiel...

• Peter_1975
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:31
Ik zie dat Modbus geen entiteit "CT connected" heeft. Heeft het andere naam?

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-04 15:31
Ik heb de local api op de Venus A (mag ik nu hier ook meedoen?)

Ik loop tegen het volgende probleem aan:

Mijn doel is om 2x per dag (op de duurste momenten van de dag) in manual mode te ontladen om optimaal gebruik te maken van de dynamische tarieven.

Dat doe ik onder bepaalde voorwaarden via Home Assistant. Het schakelen gaat deels goed. Ik heb 2 tijdsblokken ingesteld in manuele modus waarin maximaal ontladen wordt. De batterij gaat inderdaad op de juiste momenten van NOM naar manuele modus.

Het rare is dat een van de ingestelde tijdsblokken dan overschreven wordt.

Voorheen:
06:30 - 10:00 ontladen met 800, schema is geactiveerd
19:00 - 21:00 ontladen met 800, schema is geactiveerd

Na automatisch schakelen naar manueel:
06:30 - 10:00 ontladen met 800, schema is gedeactiveerd
00:00 - 23:59 ontladen met 0, schema is geactiveerd.

Iemand enig idee wat hier mis gaat / hoe ik dit kan oplossen?

Edit: ok, kennelijk is dit normaal gedrag voor de HACS integratie van Jaapp. Die schema's moet ik ergens in HA installeren, maar dat lukt nog niet helemaal omdat de juiste actions niet beschikbaar lijken te zijn.

Edit2: opgelost door naar een pre-release versie van de Marstek HACS integratie van Jaapp te gaan. Nu lijken de schema's wel te blijven staan (even testen of dat ook het geval is als het niet meer voor de test, maar voor het echie is).

[ Voor 19% gewijzigd door onlinaius op 13-04-2026 11:45 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Kinart
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 19:42
Nog iemand die gemerkt heeft dat Marstek de open api interface disabled vanaf firmware v148? #boerenbedrog
Als je deze interface gebruikt voor lokale EMS sturing raad ik je aan de update niet door te voeren.

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05:27
Kinart schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:59:
Nog iemand die gemerkt heeft dat Marstek de open api interface disabled vanaf firmware v148? #boerenbedrog
Als je deze interface gebruikt voor lokale EMS sturing raad ik je aan de update niet door te voeren.
Hier ook, moet hem steeds weer aanzetten.

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

• shoresup
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-04 21:21
Kinart schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:59:
Ik draai V148.117.112, hier blijft de Local API interface op 'enabled' staan. Wel geeft hij al een tijdje een nieuwe versie beschikbaar V148.119.113. Zijn er ergens release notes per firmware versie?

• Kinart
Geen release note gevonden. Ook niet van eerdere versies. Ik zou op je huidige v148 blijven. Ik kan niet zien welke versie ik heb. De volledige versiestring wordt niet weergegeven in de app maar aangezien ik geen prompt meer krijg, is dit hoogst waarschijnlijk de meest recente en daar loopt het mis. Naast “open api disable” merk ik ook op dat de netwerkvermogenconfiguratie parameter geforceerd wordt op 2500W. Iets om in het achterhoofd te houden ifv. de belasting van de kring.

• shoresup
Nu ook hier de Marstek Venus E v3 totaal van het padje. De local API wordt telkens uitgezet, de schemas voor manual mode telkens weg of overschreven, de CT koppeling kwijt etc. Zelfs de 'grid power settings' al zien wijzigen naar 2500W (ipv 800). Firmware versie V148.117.112 in combinatie met HA 1.2.0.rc7.

Lijkt wel of er ergens een memory leak in de firmware van de API zit. Zodra de 'Local API' wordt aangezet is het binnen een uur hommeles. Met 'Local APi' uit draait e.e.a. wel door.

Denk dat ik maar een RS485 interface moet gaan optuigen...

• Kinart
Als je via modbus serial wil sturen… niet aan beginnen. Registers zijn read only.
Ik zie trouwens hetzelfde gedrag mbt grid power settings, manual mode, CT, … dan hetgeen je beschrijft.

[ Voor 46% gewijzigd door Kinart op 17-04-2026 10:11 ]

• shoresup
Hmm, best slecht. Ik wist dat dit een hobby batterij was die aandacht nodig heeft. Maar heeft nog geen dag gedraaid zonder issues..

Doel van mijn sturing is eigenlijk om op het goedkoopste moment van de dag te laden met eigen zonnestroom, en dan in self-consumption mode tot de volgende dag. Een simpel 'charge now met <x> W' zou ook handig zijn.

Ik heb e.e.a. gemeld via de help/feedback in de app. We wachten af...

• arry16
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-04 14:39
Bij mij werkt de update sinds een paar dagen niet meer. Hij staat op 147.117.112 en wil naar 148.119.113. Alles lijkt goed te gaan, ik krijg de melding dat de update geslaagd is, maar hij blijft op 147 staan. En telkens krijg ik opnieuw een melding dat er nieuwe firmware beschikbaar is.

Daarnaast heb ik altijd al last gehad van het feit dat hij zichzelf reset als ik hem via de lokale API probeer uit te lezen met HA. 1 dag gaat het goed, maar daarna is alles weer gereset. Mijn energiemonitoring in HA is daardoor erg onduidelijk geworden, omdat hij niet weet wanneer de accu wordt opgeladen of ontladen.

De CT-verbinding was ook vreselijk, maar inmiddels heb ik hem op LAN aangesloten en dat werkt nu stabiel.

Ik vind het ook tegenvallen hoe onstabiel het geheel is. Die AI-functie is gewoon vreemd. Hij laadt wel op op het goedkoopste moment, maar levert vervolgens direct weer terug aan het net tegen diezelfde lage prijzen. Zo wordt het natuurlijk nooit efficiënt.

• shoresup
Kinart schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:05:
Als je via modbus serial wil sturen… niet aan beginnen. Registers zijn read only.
Ik zie trouwens hetzelfde gedrag mbt grid power settings, manual mode, CT, … dan hetgeen je beschrijft.
Betreffende Modbus sturing. Heb je ervaring met deze: https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus ?

• onlinaius
shoresup schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:15:
Nu ook hier de Marstek Venus E v3 totaal van het padje. De local API wordt telkens uitgezet, de schemas voor manual mode telkens weg of overschreven, de CT koppeling kwijt etc. Zelfs de 'grid power settings' al zien wijzigen naar 2500W (ipv 800). Firmware versie V148.117.112 in combinatie met HA 1.2.0.rc7.

Lijkt wel of er ergens een memory leak in de firmware van de API zit. Zodra de 'Local API' wordt aangezet is het binnen een uur hommeles. Met 'Local APi' uit draait e.e.a. wel door.

Denk dat ik maar een RS485 interface moet gaan optuigen...
Ik heb problemen die bijna 1 op 1 hetzelfde zijn als die van jou, deze houden al een paar dagen aan, sinds ik de update naar 148 heb gedaan.

Dat van die local Api is een goede tip. Ik bestuur nu via modbus over LAN (is mogelijk ook een optie voor jou?), en ik heb de batterij nu al heel wat uren stabiel (ja, waanzinnig dat ik dat al zie als 'winst').
Dit zou echter 'toeval' kunnen zijn omdat ik hiervoor de local api niet hoef aan te zetten voor sturing.

Ik ga nu eens proberen wat er gebeurd als ik de batterij helemaal vol laad. Ik had zelf het idee dat deze altijd crashte op het moment dat deze helemaal vol was. Surplus feedin werkte niet, en alle instellingen leken te resetten. Als jij gelijk hebt zou dit echter ook kunnen komen omdat er iets mis gaat in de software die de local api aanbiedt zodra de batterij 100% vol is.

Vandaag hield ik de batterij via de modbus tussen de 83 en 87%, door steeds automatisch via HA te schakelen tussen ontladen en self consumption modus.

Nu ga ik dus die laatste procentjes maar eens bijladen en kijken wat er dan gebeurd. Ik ben heel benieuwd of dat weer een crash geeft, of dat dit nu wel (incl surplus feedin) werkt nu de local api niet gebruikt wordt.

Edit: ik zie net dat ik de local api wel degelijk had aanstaan. Maar ik gebruik deze dus niet meer rechtstreeks (modbus lijkt niet via die api te lopen). Misschien dat dit toch het verschil maakt tussen wel en niet crashen, daarvoor was het al bijzonder als de boel 1.5 uur werkte zonder dat het er mee stopte.

Edit 2: helaas 100% vol, en er gebeurd weer niets meer. Surplus feedin werkt niet, en ook handmatig ontladen werkt niet.

[ Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 17-04-2026 16:59 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• DaVa
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 09:56
Al maanden probleemloos in gebruik, wel op een v3 via modbus over LAN.

• Peter_1975
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:31
arry16 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:24:
Bij mij werkt de update sinds een paar dagen niet meer. Hij staat op 147.117.112 en wil naar 148.119.113. Alles lijkt goed te gaan, ik krijg de melding dat de update geslaagd is, maar hij blijft op 147 staan. En telkens krijg ik opnieuw een melding dat er nieuwe firmware beschikbaar is.

Daarnaast heb ik altijd al last gehad van het feit dat hij zichzelf reset als ik hem via de lokale API probeer uit te lezen met HA. 1 dag gaat het goed, maar daarna is alles weer gereset. Mijn energiemonitoring in HA is daardoor erg onduidelijk geworden, omdat hij niet weet wanneer de accu wordt opgeladen of ontladen.

De CT-verbinding was ook vreselijk, maar inmiddels heb ik hem op LAN aangesloten en dat werkt nu stabiel.

Ik vind het ook tegenvallen hoe onstabiel het geheel is. Die AI-functie is gewoon vreemd. Hij laadt wel op op het goedkoopste moment, maar levert vervolgens direct weer terug aan het net tegen diezelfde lage prijzen. Zo wordt het natuurlijk nooit efficiënt.
Ik had hier de firmware 147.117.112, ook zelfde probleem met upgraden gehad. Er is oplossing met dank aan Google:

De problemen met het uitvallen van je Marstek-systeem na de update naar versie 147.117.112 komen vaker voor bij de Venus-modellen. De stap naar versie 148.119.113 is juist bedoeld om deze instabiliteit en communicatiefouten op te lossen.

Volg deze stappen om de blokkade op te heffen en de update succesvol uit te voeren:
Ontkoppel kabels: Trek de LAN-kabel en eventuele RS-kabels uit het apparaat voordat je de update start. Dit is de meest genoemde oplossing in de gebruikerscommunity om firmware-hangers te verhelpen.
Bluetooth-verbinding: Voer de update uit via Bluetooth in plaats van Wi-Fi. Zorg dat je telefoon dicht bij het apparaat blijft tijdens het proces.
App-reset: Als de update blijft hangen, verwijder dan de Marstek-app van je telefoon, installeer deze opnieuw en log opnieuw in.
Hardware-reset: Houd de aan/uit-knop op het apparaat 20-30 seconden ingedrukt om een volledige herstart te forceren als het systeem niet meer reageert.
Factory Reset (met behoud van data): Sommige gebruikers melden dat een 'factory reset with data keeping' in de app-instellingen noodzakelijk was om de update naar v148 te kunnen voltooien.

Waarom updaten naar 148 belangrijk is:
Versie 148 verbetert de reactiesnelheid van de batterij bij lage zonne-opbrengst en lost de "rebooting issues" op waar versie 147 last van heeft.

• WillemD61
Google heeft het fout, ook bij versie 148 blijven er reset-problemen tijdens gebruik van Open API.

• onlinaius
WillemD61 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:37:
Google heeft het fout, ook bij versie 148 blijven er reset-problemen tijdens gebruik van Open API.
Mogelijk zelfs nog meer? Met de Venus A is voor mij versie 148 veruit het minst stabiel van de versies die ik tot nu toe heb gehad (144, 147 en 148).

• WillemD61
onlinaius schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:40:
[...]

Mogelijk zelfs nog meer? Met de Venus A is voor mij versie 148 veruit het minst stabiel van de versies die ik tot nu toe heb gehad (144, 147 en 148).
Moeilijk te zeggen.of het vaker is. Zonder gebruik van Open API is versie 148 overigens wel stabiel, het is het gebruik van open api dat de problemen veroorzaakt. Ik stuur nu via mqtt (met gebruik van hame relay) en dat gaat prima.

• onlinaius
WillemD61 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:55:
[...]

Moeilijk te zeggen.of het vaker is. Zonder gebruik van Open API is versie 148 overigens wel stabiel, het is het gebruik van open api dat de problemen veroorzaakt. Ik stuur nu via mqtt (met gebruik van hame relay) en dat gaat prima.
Bij mij lijken er meerdere problemen op elkaar te liggen.

Bij het gebruik van OpenApi lijken er inderdaad de meeste crashes te zijn, waarbij ook alle instellingen gereset worden.

Verder heb ik regelmatig dat ik de accu moet resetten omdat deze niets meer doet, en als de accu op 100% komt te staan moet deze altijd worden gereset voordat deze weer werkt.

Serieus irritant allemaal. Ik heb vandaag contact met de leverancier (Marstek.nl) opgenomen, omdat Marstek International zo traag / half / niet reageert dat ik me afvraag of deze de problemen ooit nog op gaan lossen.

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05:27
WillemD61 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:37:
Net binnen van support:
Dear Customer, Additionally, if you have enabled the API, we recommend that you disable it for the time being. We are currently working hard to investigate the issue causing devices to reset when the API is enabled, and we will release a new version to resolve this in due course. Wishing you all the best, Wendy

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

• Kinart
Deze bron https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus bekeken als inspiratie maar enkel readout / geen sturing. Ik zoek succesvolle ontwikkeling die manuele laad - en ontlaadsessies realiseert zoals ik voorheen deed via open-api dewelke Marstek in meest recente versie vakkundig gebricked heeft. Eigen gateway ontwikkeling succesvol opgezet om via ModbusTCP interface een eigen HTTP api te exposen. Uitlezing Modbus registers OK. Sturing niet.
Hypothese 1: write-pad technisch OK voor 42000, 43000, 42021, 42010.
Hypothese 2: discharge wordt niet operationeel vastgehouden door firmware
42010=2 blijft staan, maar 35100 blijft 1 (standby) en power blijft 0.
Hypothese 3: user work mode valt terug. Bij schrijven 43000=0, na readback wordt tijdens polls opnieuw 43000=1. Dit wijst op firmware/andere regelfunctie die mode terugzet.
Hypothese 4: 36000x2 en 36100x4 zijn nul (geen alarms/faults), maar missen nog exact wat de fallback triggert.
De rs485_control_mode switch (register 42000) wordt als een latching register geïnterpreteerd in mijn codebase (command_on=21930, command_off=21947). Maw voor Manual mode/power dubbel-register-write eerst RS485 control mode switch enablen.

• WillemD61
Kinart schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:53:
Deze bron https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus bekeken als inspiratie maar enkel readout / geen sturing. Ik zoek succesvolle ontwikkeling die manuele laad - en ontlaadsessies realiseert zoals ik voorheen deed via open-api dewelke Marstek in meest recente versie vakkundig gebricked heeft. Eigen gateway ontwikkeling succesvol opgezet om via ModbusTCP interface een eigen HTTP api te exposen. Uitlezing Modbus registers OK. Sturing niet.
Zolang ze nog bezig zijn Open API stabiel te maken, kan je mqtt gebruiken voor sturing, via hame-relay. Geen extra hardware nodig. Je stuurt gewenste instelling naar de Marstek cloud via mqtt en dat wordt dan naar je batterij gestuurd en je ziet het verschijnen in de app. (Wel interval van 30 sec aanhouden tussen verschillende commando's)

• shoresup
Kinart schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:53:
Ik heb die modbus sturing ook in gebruik nu. Werkt inderdaad voor uitlezen en sommige commandos. Maar niet alle commandos werken zoals jij ook hebt vastgesteld. Heb je bij het testen van je hypotheses cloud access uitgeschakeld? Het lijkt er bij mij sterk op dat lokale commandos worden overschreven door commandos uit de cloud. Maar nog geen 100% bevestiging daarvan.
Pagina: 1 2 Laatste