Uitlezen P1 poort in de kelder van appartement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurosawsa
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-10 13:57
Betreft de campagne "Maak je digitale meter slim". Ik woon in een appartement. Ik heb een zekeringkast in de berging van mijn woning. Helaas staat de digitale meter in de kelder van het appartementenblok. Ik wil de digitale meter uitlezen met een p1-meter . Helaas heb ik geen internet in de kelder. Hoe kan ik dit oplossen?

Ik heb reeds geprobeerd via een 4G modem de metergegevens uit te lezen via de Homewizard P1 meter. Ik ben nog steeds op zoek naar een oplossing zonder extra abonnementskosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@kurosawsa De berging is niet de kelder begrijp ik?
Heb je foto's van de situatie?
Is de ruimte met de meters gedeeld of van jou? Als hij van jou is, dan is er wellicht ook een stopcontact of een onderverdeler met stopcontact te maken. Dan is een ethernet/wifi over powerline oplossing mogelijk.
Als hij gedeeld is, dan wordt het ingewikkelder.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-10 16:33
Als het alleen de meter is en je hebt daar geen stopcontact (ACHTER de meter) beschikbaar, dan wordt het lastig. Een powerline zou anders wel een prima oplossing zijn. Een wifi-mesh oplossing kan eventueel als het niet super ver weg is, maar daar valt zonder de layout te kennen weinig over te zeggen.

Teken het eens uit kwa gebouw-layout en (geschatte) afstanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Netwerk kabeltje langs je kabel die naar je meterkast loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-10 17:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

kurosawsa schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:13:
Ik heb reeds geprobeerd via een 4G modem de metergegevens uit te lezen via de Homewizard P1 meter. Ik ben nog steeds op zoek naar een oplossing zonder extra abonnementskosten!
Dat met 4G werkt dus wel? Met andere woorden, in de kelder is nog wel contact te maken met 4G-netwerken? Als dat zo is (en je kelder dus geen stralingsdichte bunker is) en je wilt werken zonder abonnementskosten, dan zou ik zelf eens naar LoRaWAN kijken.

Je kunt zelf iets bouwen met een ESP. Maar er zijn ook kant-en-klare P1-LoRaWAN devices te koop (voorbeeldje).

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 23-09-2025 14:16 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurosawsa
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-10 13:57
Proton_ schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:34:
@kurosawsa De berging is niet de kelder begrijp ik?
Heb je foto's van de situatie?
Is de ruimte met de meters gedeeld of van jou? Als hij van jou is, dan is er wellicht ook een stopcontact of een onderverdeler met stopcontact te maken. Dan is een ethernet/wifi over powerline oplossing mogelijk.
Als hij gedeeld is, dan wordt het ingewikkelder.
Nee, ik heb geen foto's.
De ruimte is ingedeeld met een 20-tal analoge watermeters, digitale elektriciteitsmeters, en digitale gasmeters. Er is geen stopcontact aanwezig aan de individuele digitale meter(s). Er is een gezamelijk stopcontact waarop een powerline niet van toepassing is. Een (nieuwe) netwerkverbinding van een 30-tal meter lijkt ook geen mogelijkheid te zijn. Ik heb ook de virtuele p1 meter van Smartstuff bekeken maar ik denk dat dit ook niet zal werken gezien de afstand tussen mijn appartement en de kelder te groot zal zijn (ik woon op de eerste verdieping en er zijn 2 verdiepingen exclusief de kelder).
Ik zie dat er een wifi netwerk van een appartement bewoner zichtbaar is maar ik heb nog niet gevraagd of ik dit netwerk eens mag testen.

[ Voor 5% gewijzigd door kurosawsa op 01-10-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Plaats een Shelly 3EM pro of iets dergelijks in je groepenkast waar de kabels vanaf de meter binnenkomen in je huis of schuur. Werkt bijna hetzelfde als een P1 meter reader

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:51
En je hebt niet nog een eigen berging in de buurt zitten van de meter vanuit waar je een netwerk zou kunnen maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

klump4u schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:29:
Plaats een Shelly 3EM pro of iets dergelijks in je groepenkast waar de kabels vanaf de meter binnenkomen in je huis of schuur. Werkt bijna hetzelfde als een P1 meter reader
Maar nog steeds het probleem van hoe hij zijn data in zijn apartement krijgt. Ja, wifi, maar er zijn tientallen wifi P1 meters, waar je meer aan hebt dan een CT meter (daadwerkelijke meterstand ipv gebruik, gasmeter er ook bij).
Als je van WiFi gebruik kunt maken is dat de meest makkelijke optie. Vanuit de meter kun je een device voeden, mits deze DSM 5.0 is.

Ben je in staat zelf wat te programmeren, zoals een ESP of open WRT Router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Wat is de afstand van berging naar de meter?
Anders in de berging een wifipunt maken en een homewizard-P1 op de meter

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

_ferry_ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:06:
[...]

Maar nog steeds het probleem van hoe hij zijn data in zijn apartement krijgt. Ja, wifi, maar er zijn tientallen wifi P1 meters, waar je meer aan hebt dan een CT meter (daadwerkelijke meterstand ipv gebruik, gasmeter er ook bij).
Als je van WiFi gebruik kunt maken is dat de meest makkelijke optie. Vanuit de meter kun je een device voeden, mits deze DSM 5.0 is.

Ben je in staat zelf wat te programmeren, zoals een ESP of open WRT Router?
Via de elektra kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:25

D4NG3R

kiwi

:)

Bericht waar je reactie onder staat gemist?
kurosawsa schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:14:
Er is een gezamelijk stopcontact waarop een powerline niet van toepassing is.
Zelfs al zou powerline via dat stopcontact naar eentje in z'n woning werken, kan ik mij niet voorstellen dat het wenselijk is dat dat stopcontact daarvoor gebruikt wordt. ;)

Wat eventueel wel een oplossing zou kunnen zijn is om in de meterkast een stopcontact achter je eigen meter te laten plaatsen en vanaf daar te werken met powerline.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 01-10-2025 13:40 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

D4NG3R schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Bericht waar je reactie onder staat gemist?

[...]

Zelfs al zou powerline via dat stopcontact naar eentje in z'n woning werken, kan ik mij niet voorstellen dat het wenselijk is dat dat stopcontact daarvoor gebruikt wordt. ;)

Wat eventueel wel een oplossing zou kunnen zijn is om in de meterkast een stopcontact achter je eigen meter te laten plaatsen en vanaf daar te werken met powerline.
Nee niet gemist, mijn antwoord was erop gericht dat er een Shelly in de groepenkast in zijn berging komt en die daar via een powerline naar zijn woning leidt,
Een stopcontact achter zijn eigen meter is niet afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:25

D4NG3R

kiwi

:)

klump4u schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:44:
[...]

Nee niet gemist, mijn antwoord was erop gericht dat er een Shelly in de groepenkast in zijn berging komt en die daar via een powerline naar zijn woning leidt,
En waar zou de adapter voor said powerline aangesloten moeten worden? Er is dus geen eigen stopcontact aanwezig aan de kant van de meter.
Waarom zou dit het geval zijn als je een stopcontact laat plaatsen?

Edit: Snap 'em, ik zat er met m'n hoofd bij dat de groepenkast en meter wel bij elkaar in de buurt zaten.
Hoe ver zitten je berging en jouw meter van elkaar af @kurosawsa, en is een (netwerk) kabel daartussen een mogelijkheid?

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 01-10-2025 14:19 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

franssie

Save the albatross

klump4u schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:44:
[...]
<>
Goed punt. Maar daar valt wel iets aan te doen. Niet zo op de hoogte van NEN1010 maar verplaatsen hoofdschakelaar is niet zo heel praktisch want die wil je normaliter bij de woonvertrekken.
Ik woon op een woonark en heb de meter aan wal, met eigen hoofdschakelaar, in een schuurtje, en vandaar gaat een groepje de tuin in (en de schuur zelf) en met een dikke kabel naar de ark, en daar zit een tweede hoofdschakelaar om de ark stroomloos te maken. Nu heb ik zelf gelukkig prima WiFi dekking in de schuur, maar het kan een werkbare optie zijn voor @kurosawsa

edit: een aangezien je dan P1 meet, merk je het ook als iemand er een wietlamp aan hangt :P

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 01-10-2025 14:01 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1