Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09 21:22
Beste tweakers,

EMS - energie management system

Ik las bovenstaande post en ben, nu 2 jaar later, nagenoeg opzoek naar hetzelfde.

Ik heb een nieuw huis met laadpaal en zonnepanelen. Ik wil een thuisbatterij aanschaffen en ook een warmtepomp. Hiervoor ben ik op zoek naar een geïntegreerd systeem, een EMS dus. Ik ben geen held wat betreft programmeren dus ben op zoek naar een wat meer ‘kant-en-klaar’ systeem.

Tibber heeft oa zo’n systeem maar ondersteunt alleen hun eigen homevolt thuisaccu als ik het goed begrijp. Nextenergy ondersteunt meer verschillende merken maar is nog steeds vrij beperkt. Ik heb een scherpe offerte ontvangen voor een GoodWe batterij maar daar kan ik weinig ondersteuning voor vinden.

Ik heb hier op het forum gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer. Zijn er al bekende systemen die alle merken ondersteunen? Of zijn er andere derde partijen die zonnepanelen, laadpaal, thuisbatterij, etc kunnen integreren en vervolgens wel met energieleveranciers zoals Tibber en nextenergy kunnen ‘praten’?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:29

paQ

doktorsson schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:43:
Beste tweakers,

EMS - energie management system

Ik las bovenstaande post en ben, nu 2 jaar later, nagenoeg opzoek naar hetzelfde.

Ik heb een nieuw huis met laadpaal en zonnepanelen. Ik wil een thuisbatterij aanschaffen en ook een warmtepomp. Hiervoor ben ik op zoek naar een geïntegreerd systeem, een EMS dus. Ik ben geen held wat betreft programmeren dus ben op zoek naar een wat meer ‘kant-en-klaar’ systeem.

Tibber heeft oa zo’n systeem maar ondersteunt alleen hun eigen homevolt thuisaccu als ik het goed begrijp. Nextenergy ondersteunt meer verschillende merken maar is nog steeds vrij beperkt. Ik heb een scherpe offerte ontvangen voor een GoodWe batterij maar daar kan ik weinig ondersteuning voor vinden.

Ik heb hier op het forum gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer. Zijn er al bekende systemen die alle merken ondersteunen? Of zijn er andere derde partijen die zonnepanelen, laadpaal, thuisbatterij, etc kunnen integreren en vervolgens wel met energieleveranciers zoals Tibber en nextenergy kunnen ‘praten’?
Het enige dat ik ken als 'extern' EMS is www.currentt.nl
Pilots zouden deze zomer plaatsvinden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
Ik ben dan beniuwd hoe andere mensen hier op Tweakers hun systemen thuis integreren.
Home assistent?

[ Voor 11% gewijzigd door doktorsson op 23-09-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:41

Bravo

Second Best

Ja, er zijn verschillende topics over:
Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO
EMHASS - Energy Management for Home Assistant

Maar ik kwam onlangs een (duits) filmpje tegen met een HEMS vergelijker, misschien dat je daar iets tussen kunt vinden?
https://hems-finder.org

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:46
evcc is behoorlijk uitgrebreid, die al gezien? EVCC

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:40
emielbf schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:06:
evcc is behoorlijk uitgrebreid, die al gezien? EVCC
Dit dus, home assistant met evcc. Niet ingewikkeld en werkt perfect.

• doktorsson
Ik heb zelf de SlimmeRik van Sunergy gevonden. Integreert laadpaal, zonnepanelen en thuisbatterij. Warmtepomp volgt nog. Iemand hier ervaringen mee?

https://sunergy.nl/slimmerik

[ Voor 8% gewijzigd door doktorsson op 24-09-2025 20:49 ]

Pagina: 1