Bennemans360 schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:30:
[...]
Ok! Toch raar dat die patriots dan niet werken. Zou dat ram dan echt kapot zijn of in compatibel?
Ga eerst nu naar de nieuwste bios versie updaten. Die 0410 is de init versie inderdaad... Gewoon de recentste nemen dan?
Ik verwacht niet direct dat de kit kapot is, maar DDR5 is gewoon heel gevoelig. Een BIOS bevat ook een heleboel informatie voor het trainen van geheugen. Je kan gewoon net ongeluk hebben. Memory support lists zijn in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Bij DDR4 luisterde het wat minder nauw, maar DDR5 is weer een slag complexer. Als je over de aflgelopen jaren kijkt dan zie je ook dat er (zeker bij AMD overigens) ontzettend veel BIOS-versie zijn uitgekomen met daarin steeds meer support voor steeds sneller geheugen. Het vergt tijd om een BIOS zo af te richten dat geheugen werkt. Daarom heb ik ook een (mogelijk wat naieve) verwachting dat je kit nog wel eens zou kunnen gaan werken met het nieuwe BIOS. Overigens zou ik er dan nog steeds voor kiezen om de kit terug te sturen en een kit te halen die 100% zeker supported is, maar dat even terzijde.
Verder: de recentste non-beta versie pakken ja. Dat lijkt versie 1606 te zijn.
Edit:
Als je kijkt wat er in de afgelopen versies is gewijzigd dan zie je bv:
- Improved system performance, stability, and device compatibility.
- Improved system compatibility and performance
- Included DIMM Fit Pro (whatever that may be)
- This BIOS enhances system performance and improves high-capacity memory compatibility. This includes support for 2*DIMM memory configurations, achieving speeds up to 7000MT/s with AEMP III enabled.
- Support up to 5600MT/s when running max. memory capacity of 256GB
- Improved memory compatibility and stability for frequencies >6000MHz; added CUDIMM Dual PLL mode.
Zoals je ziet wordt er heel veel gedaan tussen releases met compatibiliy en memory
[
Voor 21% gewijzigd door
Korvaag op 21-09-2025 10:42
]