Nieuwe PC: Hij post maar geen beeld. Ten einde raad.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

• Bennemans360
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:44
Na mijn post kleine tijd geleden => Stille Desktop voor dagelijk gebruik

Heb ik dus uiteindelijk deze PC gebouwd:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 245K Boxed€ 239,89€ 239,89
1MoederbordenASUS TUF Gaming B860M-PLUS WIFI€ 194,99€ 194,99
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 126,15€ 126,15
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,15€ 32,15
1VentilatorsFractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm€ 6,55€ 6,55
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 97,90€ 97,90
1Optische drivesASUS DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 39,99€ 39,99
1Voedingenbe quiet! System Power 11 550W€ 59,95€ 59,95
1Interne SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 147,-€ 147,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 944,57
Het probleem is dat deze absoluut geen beeld wil geven. Ik zet de PC aan, ik krijg even een rood lichtje op CPU led, verdwijnt na 1 seconde en wordt een geel DRAM lichtje voor 15 - 20 seconden. Gaat dan uit en verder gebeurt er niets. Ik heb na het assembleren dan maar alles terug uit elkaar gedaan om toch eerst eens een barebones te doen.

MOBO + CPU + CPU Koeler + 1 (of 2) RAM sticks + MOBO power plug + CPU 4/4p power plug + powerswitch header van de case. Als ik dan gewoon met HDMI (ook al met display poort geprobeerd) verbindt blijft het resultaat telkens hetzelfde.

Ik zou echt niet weten wat er scheelt.. Ik heb volgende dingen nog geprobeerd en telkens zelfde resultaat:

- CMOS gecleared (PC uit, Batterij eruit, de CLRTC header ge-short, batterij er terug in)
- Enkel één 4p CPU power
- Terug de 4/4p CPU power + aparte 4p CPU power
- Geen CPU power => dan werkt de CPU gewoon niet neem ik aan => er waren toen ook gen debug ledjes aan gesprongen
- Elke RAM kaart apart geprobeerd en in verschillende slots
- Geen RAM kaart => dan bleef het DRAM led branden (Dan denk ik dat het ook niet aan het RAM kan liggen?)
- De CPU cooler wat losser gezet
- De CPU ge-reseat => Ik zag toch geen gebogen pins of iets anders. Heb ook gewoon die CPU netjes in de socket gezet en mini beetje bewogen zodat die zeker goed zit tijdens het assembleren
- Met Display poort ook geen verschil
- Andere monitor geprobeerd
- Ander stopcontact

Aan wat zou het nu kunnen liggen. Na dat die een tijdje 'draait' voelen de koperen warmte geleiders van de CPU wel niets warm of zo. Blijft ijskoud zelfs aan de base van de CPU koeler..

Moest ik nu weten wat er juist misschien kapot is of scheelt, maar jammer genoeg kan ik dat niet te weten komen.

Als ik een filmpje opzoek van iemand die juist zelfde moederbord + CPU gebruikt dan zie ik dat bij hem ook eerst nog geen seconde het CPU ledje rood schijnt en daarna het gele DRAM lichtje brandt. Dus dan lijkt er toch niets mis te zijn want zijn systeem boot wel gewoon in BIOS.

Ik heb ook 2 filmpjes gemaakt ter verduidelijking:

[Video: https://imgur.com/a/4IdPu0O]

Hier het filmpje van gelijkaardige build (met hetzelfde gedrag van die led lichtjes) => YouTube: intel Core ULTRA 5 245K ASUS TUF GAMING B860M PLUS WIFI AK400 iGAME ...

Alvast bedankt!!

[ Voor 3% gewijzigd door Bennemans360 op 20-09-2025 22:39 ]

Beste antwoord (via Bennemans360 op 21-09-2025 14:55)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:39
Bennemans360 schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:39:
[...]

Oké dan zal ik gewoon de Kingston sticks bestellen. :) Welk XMP profiel zet ik dan het best als de hoofdfactor stabiliteit is? Of laat ik XMP uit en run ik die op die Default (JEDEC): DDR5-4800 CL40-39-39 @1.1V profiel?
Gewoon het standaard XMP Profile #1. Daar is het geheugen voor ontworpen en heb je voor betaald.
Vrijwel niemand draait nog standaard jedec en standaard geheugen is ook maar beperkt te koop.

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
zit je hdmi kabel naar je monitor in de video kaart of op het moederbord.
en aangezien je een Geïntegreerde gpu hebt, zou je hem zonder videokaart kunnen opbouwen en je hdmi kabel op het moederbord in prikken

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:42
jack zomer schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:53:
en aangezien je een Geïntegreerde gpu hebt, zou je hem zonder videokaart kunnen opbouwen en je hdmi kabel op het moederbord in prikken
Welke videokaart?

@Bennemans360
Buiten de behuizing op een stuk karton testen met zo minimaal mogelijke setup om in het BIOS te komen. Geen OD, geen ssd, 1 RAM module in A2.

• Bennemans360
jack zomer schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:53:
Het is een build zonder GPU. Dus ik heb heel de tijd gewisseld tussen de HDMI/Displayport op het MOBO zelf.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:43
@jack zomer er zit geen videokaart in volgens mij
Je mist wat cpu voeding aansluitingen... Al zijn die niet verplicht zou ik ze bij de 245k wel aansluiten.

Ps welke bios staat erop? Op zich zou dit geen probleem moeten zijn maarja ^^.

[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 20-09-2025 23:00 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik dacht videokaart te lezen.. Geen idee waarom eigenlijk want nu zie ik het niet meer.

negeer mij maar....

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Bennemans360
Uszka schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:58:
[...]

Welke videokaart?

@Bennemans360
Buiten de behuizing op een stuk karton testen met zo minimaal mogelijke setup om in het BIOS te komen. Geen OD, geen ssd, 1 RAM module in A2.
Geen video kaart in deze build. Ik gebruik daarbij de HDMI/Display Port van het moederbord.

Ja dat heb ik gedaan maar zal voor de zekerheid nog eens beide RAM sticks in A2 proberen.

• Woezik
Als je één memory module test, dan moet deze in slot A2. Hij zit nu in B2. Het clipje aan het uiteinde moet je weer terug kunnen duwen. Bij twee modules in A2 en B2.
Bij de eerste keer opstarten, dan worden de memory timings getest. Dat kan wel een paar (5?) minuten duren.

• Bennemans360
99ruud99 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:58:
Je mist wat cpu voeding aansluitingen... Al zijn die niet verplicht zou ik ze bij de 245k wel aansluiten.

Ps welke bios staat erop? Op zich zou dit geen probleem moeten zijn maarja ^^.
Het is een GPU-loze build. Enkel de iGPU die ik gebruik.

Normaal zouden die 4+4 CPU meer als voldoende moete zijn voor de 245k. (trekt maar 165 W max.)

En ik weet niet eens welke BIOS versie er in zit want ik krijg geen enkel beeld. Ik kan niet eens in het BIOS geraken.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:26

duderuud

Sliden is koel

Kijk eens heel goed of er geen CPU pins op scheef zitten. In het verleden had ik een soortgelijk probleem en na zeer uitvoerig naar het moederbord kijken bleek dat er één pin verbogen was. Recht kunnen buigen en probleem opgelost...

Motor-Forum.nl

• gebruikernaam__
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:19
Ik had destijds een probleem met ongeveer zelfde symptomen, bleek achteraf dat ik de bios (of iets op het moederboord iig) moest updaten omdat de CPU te nieuw was volgens mij. Misschien kan je iets in die hoek zoeken.

• Bennemans360
gebruikernaam__ schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:03:
Ik had destijds een probleem met ongeveer zelfde symptomen, bleek achteraf dat ik de bios (of iets op het moederboord iig) moest updaten omdat de CPU te nieuw was volgens mij. Misschien kan je iets in die hoek zoeken.
Jammer genoeg kan ik de BIOS niet updaten zonder in de BIOS zelf te kunnen :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:42
Bennemans360 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:04:
[...]

Jammer genoeg kan ik de BIOS niet updaten zonder in de BIOS zelf te kunnen :-(
Dat hoeft ook niet. 245K is ondersteund vanaf de release BIOS.

• gebruikernaam__
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:19
nou dat kan dus wel via een usb en een specifieke poort achterop ;). Zoek maar op, het is een beetje een vervelend process maar je kan er ook niks kapot maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Moederbord en cpu zijn van dezelfde generatie. Alle bios versies moeten werken: https://www.asus.com/moth...UF-GAMING-B860M-PLUS-WIFI

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

gebruikernaam__ schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:06:
nou dat kan dus wel via een usb en een specifieke poort achterop ;). Zoek maar op, het is een beetje een vervelend process maar je kan er ook niks kapot maken.
Niet elke mobo heeft dat en zoals andere al hebben gezegd, cpu en mobo zijn van zelfde generatie dus cpu zou moeten werken in dit bord zonder al te veel problemen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:43
Je kan ook testen of de CAPS lock LED van het toetsenbord (bedraad) reageert (aan/uit gaat).
Zo ja, dan is dat een indicatie dat het systeem in ieder geval correct is gestart/gepost.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
foto's
close-ups.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zien dat je de EPS connectors in 12V_2 hebt gestoken, steek die is de gebuur 12V_1. blijkbaar hebben ze de silk veranderd.

[ Voor 21% gewijzigd door Damic op 20-09-2025 23:36 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennemans360
Ik heb 2 filmpjes gemaakt (kijk vanonder in de post voor de imgurl link)

• Bennemans360
Damic schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:13:
Ik zien dat je de EPS connectors in 12V_2 hebt gestoken, steek die is de gebuur 12V_1.
Die rechtse is de 12V_1

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:17
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door freaky35 op 20-09-2025 23:21 ]

• Bennemans360
Woezik schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:02:
Als je één memory module test, dan moet deze in slot A2. Hij zit nu in B2. Het clipje aan het uiteinde moet je weer terug kunnen duwen. Bij twee modules in A2 en B2.
Bij de eerste keer opstarten, dan worden de memory timings getest. Dat kan wel een paar (5?) minuten duren.
Ik heb nu beide RAM sticks in A2 gestoken en beide nog eens geboot maar nog steeds geen display of ander teken van leven. Ik merk dat de CPU echt wel koud is in vergelijking met de andere heatsinks die op het moederbord zitten (die worden wel warm)

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ow dan hebben ze iets veranderd tegenover deze https://tweakers.net/i/LG...HJTI-0=/i/2007189124.jpeg

Wacht alles word warm behalve de cpu. ik zou het mobo terug uit de case nemen en op de doos van het mobo leggen enzo testen, lijkt me ergens een kortsluiting of dat het mobo toch de 2x 8pins EPS verwacht.

Geen teken van leven is meestal voeding gerelateerd, met geheugen in het verkeerde slot of geen geheugen moet de pc aan gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 20-09-2025 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennemans360
Damic schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:27:
[...]

ow dan hebben ze iets veranderd tegenover deze https://tweakers.net/i/LG...HJTI-0=/i/2007189124.jpeg

Wacht alles word warm behalve de cpu. ik zou het mobo terug uit de case nemen en op de doos van het mobo leggen enzo testen, lijkt me ergens een kortsluiting of dat het mobo toch de 2x 8pins EPS verwacht.

Geen teken van leven is meestal voeding gerelateerd, met geheugen in het verkeerde slot of geen geheugen moet de pc aan gaan.
Ja het is bij dit geval omgekeerd.

Als je mijn filmpje ziet , zie je dat ik dat al gedaan heb. Het ligt nu barebones op de doos van het mobo en heeft nog steeds hetzelfde gedrag. De CPU zelf wordt niet echt warm (blijft zelfs koud lijkt mij) maar de andere heatsinks van het moederbord worden wel warm.

• Bennemans360
duderuud schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:03:
Kijk eens heel goed of er geen CPU pins op scheef zitten. In het verleden had ik een soortgelijk probleem en na zeer uitvoerig naar het moederbord kijken bleek dat er één pin verbogen was. Recht kunnen buigen en probleem opgelost...
Daar had ik al op gecontroleerd en er lijken mij geen bend pins enigszins.

• Woezik
Dan zou ik nog even de stroomconnectoren controleren, in het bijzonder de 4+4 pins of die goed is vast geklikt.

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

In het 2de filmpje is er wel teken van leven, fans gaan aan en mobo gaat door opstart sequentie en blijft hangen op iets, is dat VGA of boot??? edit DRAM.

Maar nu doet ie niets meer?

[ Voor 15% gewijzigd door Damic op 20-09-2025 23:39 ]

• Bennemans360
Damic schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:38:
In het 2de filmpje is er wel teken van leven, fans gaan aan en mobo gaat door opstart ssequentie en bllijft hangen op iets, is dat VGA of boot???
Ja er is wel teken van leven, de Fans draaien en de LED lichtjes van het mobo gaan uit, maar daarna zou ik een display van BIOS verwachten (of iets op het scherm) maar het blijft altijd 'No Signal' ook op andere monitor geprobeerd..

• Bennemans360
Woezik schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:37:
Dan zou ik nog even de stroomconnectoren controleren, in het bijzonder de 4+4 pins of die goed is vast geklikt.
Ja die heb ik al een paar keer gere-seat, ze zitten helemaal vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:52
99ruud99 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:58:
Totaal onnodig. Een 8-pin kan al 384W leveren. Dit naast wat de de CPU krijgt via de reguliere 24-pin ATX plug.

Alles wat je hebt gepost en hebt laten zien ziet er goed uit (qua aansluitingen). Als de CPU dan niet warm wordt is het in de regel of het moederbord of de CPU die kapot is. Een kapotte CPU kwam vroeger ongeveer nooit voor maar mijn ervaring is dat het tegenwoordig minder zeldzaam is.

Ik ben bang dat je toch een reserve CPU en/of moederbord moet gaan lenen/regelen/kopen/whatever om hier uit te komen.

[ Voor 34% gewijzigd door Korvaag op 20-09-2025 23:52 ]

UNOX: The worst operating system

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Korvaag schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:43:
[...]

Totaal onnodig. Een 8-pin kan al 384W leveren. Dit naast wat de de CPU krijgt via de reguliere 24-pin ATX plug.
Als het mobo 2x 8 pin EPS verwacht dan zal ie ook niet doorstarten, welke cpu er ook insteekt.

@Bennemans360 haal je ssd er eens uit, dan zou ie in theorie op boot moeten blijven hangen.
Wat je ook nog kunt doen is een bios reset.

• Korvaag
Damic schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:51:
[...]

Als het mobo 2x 8 pin EPS verwacht dan zal ie ook niet doorstarten, welke cpu er ook insteekt.

@Bennemans360 haal je ssd er eens uit, dan zou ie in theorie op boot moeten blijven hangen.
Dat is zelden het geval. Dit komt gewoon uit op een centrale 12V backplane richting CPU. Er zit in de regel geen enkele intelligentie in die aansluiting.

• Bennemans360
Damic schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:51:
[...]

In de manual staat het ook dat er één of 2 8EPS power moete gebruikt worden.

Alles is er uit of los gekoppeld. Enkel de CPU + koeler + 1 RAM stick (die ik al op verschillende plekken heb geprobeerd en ook gewisseld)

Hoe doe ik een BIOS reset?

• Korvaag
Bennemans360 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:53:
[...]

In de manual staat het ook dat er één of 2 8EPS power moete gebruikt worden.

Alles is er uit of los gekoppeld. Enkel de CPU + koeler + 1 RAM stick (die ik al op verschillende plekken heb geprobeerd en ook gewisseld)

Hoe doe ik een BIOS reset?
Zie manual. Via de CLRTC Clear CMOS jumper. Het is hierbij belangrijk dat de je de powerkabel uit de voeding haalt. Sommige moederborden clearen alsnog het BIOS niet als de voedingskabel er nog in zit. Dit verschilt per merk/moederbord maar in de handleiding van deze staat expliciet: unplug the power cord.

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Bennemans360
CAUTION! Ensure to connect the 8-pin power plug, or connect both the 8-pin power plugs.
Dat vertaald bij mij als: als er 1 is verbind je 1, als je er 2 hebt verbind je beide

bios reset: batterij eruit en spanning eraf en even power indrukken zodoende dat alle condensatoren ontladen.

[ Voor 22% gewijzigd door Damic op 21-09-2025 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Damic schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:56:
@Bennemans360
[...]
Dat vertaald bij mij als: als er 1 is vverbind je 1, als je er 2 hebt verbind je beide
Nee.. er staat OR. Je kan er 1 of 2 aansluiten. Het is de handleiding van dit moederbord, geen handleiding van meerdere borden die 1 of 2 aansluitingen kunnen hebben.

Daarnaast nogmaals: dit is nooit het geval. Ik ben nog nooit een consumenten desktop bord tegengekomen wat hierop checkt. Het is letterlijk een x aantal pinnen in 1 groot stuk metaal wat richting VRM gaat. Er zit geen intelligentie in.

De 2x 8-pin is puur voor als je een zeer zwaar zuipende CPU aansluit en dat is feitelijk onmogelijk bij deze desktop CPU's. Zelfs met een 285K ga je geen twee keer 8-pins nodig hebben. Alleen met Liquid Nitrogen kom je mogelijk in de buurt dat je zou overwegen twee aansluitingen te gebruiken. De 8-pin kan 384W leveren.

[ Voor 20% gewijzigd door Korvaag op 21-09-2025 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je moet ook geen intelligentie hebben, 2 diodes en een paar transistoren is genoeg om een systeem niet te laten booten ;)

@Bennemans360 voor de leut, verbind die 2de EPS connector ook eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Damic schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:05:
Je moet ook geen intelligentie hebben, 2 diodes en een paar transistoren is genoeg om een systeem niet te laten booten ;)

Ik geef het op. Dit is echt al jaren geen issue en er wordt ook echt al jaren in elke review, elke test en elke PC-build video aangegeven dat het niet nodig is de twee aansluingen te gebruiken, maar als je het beter weet dan de handleiding en internet: ga vooral je gang.

@Bennemans360
Ik zie dat je wat edits hebt gedaan in je topicstart. Zonder CPU-power doet de CPU in de regel inderdaad niets nee. Dit komt omdat bij moderne borden bepaalde delen van de CPU echt alleen power krijgen vanaf de 8-pins EPS-plug. Dus als je geen enkele EPS-plug aansluit mis je gewoon power naar een deel van de CPU.

Je kan om te testen of de CPU warm wordt het volgende nog proberen: haal de koeler van de CPU. Leg 1 vinger op de CPU. Houd je andere hand bij de powerkabel (of bij de knop van de voeding als ie die heeft). Doe de PC aan en voel of de CPU warm wordt. Wordt ie warm, klik dan direct de voeding uit. De huidige CPU's hebben allemaal netjes thermische beveiligingen dus je zal hem niet opblazen maar better safe than sorry.

Mijn verwachting is dat je wel voelt dat de CPU warm wordt omdat je debug led van de CPU netjes uitgaat. Irritante is dat je feitelijk weinig mee opschiet want het kan nog steeds CPU of mobo zijn.

Als laatste: hoe lang heb je gewacht voordat je beeld kreeg. In je video zet je hem vrij snel weer uit, maar wacht eens 10 minuten?

[ Voor 50% gewijzigd door Korvaag op 21-09-2025 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Altijd in minimale configuratie testen. Geheugen moet in A2 (2st A2/B2).

De troubleshooting procedure is (verkort):
• vervang geheugen
• vervang voeding
• vervang moederbord/cpu

uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K is overklokgeheugen. Niet een goede keuze voor een stabiele PC. Dat gele LEDje gaat over het geheugen, de training daarvan mislukt misschien. Daarna zou een wit LEDje kunnen schijnen voor VGA.

Vervang door uitvoering: Crucial CT2K16G64C52CU5
Dat moet altijd werken aangezien het JEDEC standaard geheugen is en past bij de processor (DDR5 6400 MT/s). Zonder training.

Gekozen uit selectie: categorie: Geheugen intern

In zeldzame gevallen is de igpu defect. Vaker komt voor dat er pinnen van de cpu verbogen zijn. Maak hogeresolutie foto's en upload die naar tweakers.net. Of host ze zelf in orginele vorm en link er naar tussen img tags.

De voeding had ik ook niet gekozen, beter is een uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W. Heb je een multimeter? Meet dan de 5V (rood) en 12V (geel) lijnen aan de Molex connector. Kijk of de spanning dipt tijdens het bootproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
mrmrmr schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:17:
In zeldzame gevallen is de igpu defect. Vaker komt voor dat er pinnen van de cpu verbogen zijn. Maak hogeresolutie foto's en upload die naar tweakers.net. Of host ze zelf in orginele vorm en link er naar tussen img tags.
Hoewel ik het in de basis direct met je eens ben heb ik in de afgelopen jaren wel gemerkt dat een defecte CPU een stuk vaker voorkomt dan 'vroeger' (lees: 2002 a 2004). Ik werkte toen in een computerzaak en heb letterlijk honderden PC's gebouwd en getroubleshoot en het aantal defecte CPU's uit de doos was op 1 hand te tellen. Ik kan me er 2 herinneren waarbij ik met een bepaalde Pentium 4 een stapel met 2 CPU's en drie moederborden heb teruggestuurd omdat de componenten elkaar kapot leken te maken (dont' ask).

Echter: In de laatste zeg 8 jaar heb ik er zelf al 2 gehad en ook bij kennissen ben ik er een paar tegengekomen. Het zorgt ervoor dat ik tegenwoordig eigenlijk altijd wel een oude test-CPU heb liggen. Helaas momenteel geen Intel anders had ik TS daar mee kunnen helpen door die op te sturen :P

Dit ff terzijde en volledig off-topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Damic schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:56:
@Bennemans360
[...]
Dat vertaald bij mij als: als er 1 is verbind je 1, als je er 2 hebt verbind je beide

bios reset: batterij eruit en spanning eraf en even power indrukken zodoende dat alle condensatoren ontladen.
Ja dat heb ik ook al een paar keer geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Korvaag schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:01:
[...]

Nee.. er staat OR. Je kan er 1 of 2 aansluiten. Het is de handleiding van dit moederbord, geen handleiding van meerdere borden die 1 of 2 aansluitingen kunnen hebben.

Daarnaast nogmaals: dit is nooit het geval. Ik ben nog nooit een consumenten desktop bord tegengekomen wat hierop checkt. Het is letterlijk een x aantal pinnen in 1 groot stuk metaal wat richting VRM gaat. Er zit geen intelligentie in.

De 2x 8-pin is puur voor als je een zeer zwaar zuipende CPU aansluit en dat is feitelijk onmogelijk bij deze desktop CPU's. Zelfs met een 285K ga je geen twee keer 8-pins nodig hebben. Alleen met Liquid Nitrogen kom je mogelijk in de buurt dat je zou overwegen twee aansluitingen te gebruiken. De 8-pin kan 384W leveren.
Ja dat zou ik ook denken. Dus die voeding zou ik dan toch ook durven uitsluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Damic schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:05:

'Probleem' is dat er geen 2de 4+4 EPS is enkel één enkele 4p EPS => die heb ik ook al in de links 8p slot gestoken aan de rechter kant (dat is de enigste manier dat dit paste en is logisch heb ik gelezen)

Dat gaf ook verder niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Korvaag schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:09:
[...]

Ik geef het op. Dit is echt al jaren geen issue en er wordt ook echt al jaren in elke review, elke test en elke PC-build video aangegeven dat het niet nodig is de twee aansluingen te gebruiken, maar als je het beter weet dan de handleiding en internet: ga vooral je gang.

@Bennemans360
Ik zie dat je wat edits hebt gedaan in je topicstart. Zonder CPU-power doet de CPU in de regel inderdaad niets nee. Dit komt omdat bij moderne borden bepaalde delen van de CPU echt alleen power krijgen vanaf de 8-pins EPS-plug. Dus als je geen enkele EPS-plug aansluit mis je gewoon power naar een deel van de CPU.

Je kan om te testen of de CPU warm wordt het volgende nog proberen: haal de koeler van de CPU. Leg 1 vinger op de CPU. Houd je andere hand bij de powerkabel (of bij de knop van de voeding als ie die heeft). Doe de PC aan en voel of de CPU warm wordt. Wordt ie warm, klik dan direct de voeding uit. De huidige CPU's hebben allemaal netjes thermische beveiligingen dus je zal hem niet opblazen maar better safe than sorry.

Mijn verwachting is dat je wel voelt dat de CPU warm wordt omdat je debug led van de CPU netjes uitgaat. Irritante is dat je feitelijk weinig mee opschiet want het kan nog steeds CPU of mobo zijn.

Als laatste: hoe lang heb je gewacht voordat je beeld kreeg. In je video zet je hem vrij snel weer uit, maar wacht eens 10 minuten?
Ahja dit kan ik zeker nog wel eens proberen.

Ik heb met verschillende testen de PC lang laten draaien. Langer als 10 minuten omdat ik ook had gelezen dat DRAM training initieel lang kan duren ofzo (dan zou ik wel denken dat het gele DRAM LED lichtje zolang blijft draaien tot dat die klaar is..;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360

• vervang geheugen
• vervang voeding
• vervang moederbord/cpu

uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K is overklokgeheugen. Niet een goede keuze voor een stabiele PC. Dat gele LEDje gaat over het geheugen, de training daarvan mislukt misschien. Daarna zou een wit LEDje kunnen schijnen voor VGA.

Dat moet altijd werken aangezien het JEDEC standaard geheugen is en past bij de processor (DDR5 6400 MT/s). Zonder training.

De voeding had ik ook niet gekozen, beter is een uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W. Heb je een multimeter? Meet dan de 5V (rood) en 12V (geel) lijnen aan de Molex connector. Kijk of de spanning dipt tijdens het bootproces.
Ik heb wel een multimeter liggen. Maar ja ik ken er niet genog van, er is wel 1 molex kabel die aan een reeks sata kabels hangt. Wel allemaal zwarte draaden.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360

• vervang geheugen
• vervang voeding
• vervang moederbord/cpu

Oké ik heb nog wel aan oude desktop staan met een gtx 1070, i5 6500 (maar daar ga ik niets meer kunnen doen, zelfde voor dat MOBO), HyperX Fury - DDR4-2133 - 16GB, en een RM550 denk ik ... Ik ga eerst eens die GPU erin steken. Misschien is idd de IGPU kapot of is er een driver of bios issue en krijg ik met een GPU erin wel beeld... Als dat niet lukt zou ik het RAM eens verwisselen. (Ik denk dat die oude DDR4 Ram geen kwaad kan?) En ten slotte eens zien of ik die oude PSU kan gebruiken (weet niet of die 2 x 8p EPS heeft moest dat moederbord dit toch verlangen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoewel het positief is om TS te willen helpen, zijn er wel een aantal die eerst moeten lezen wat TS al heeft gedaan voor hetzelfde nog een keer wordt voorgesteld.

Als de training van het geheugen mislukt, dan gaat het LEDje toch niet uit? Bij mijn moederbord iig niet. Daarnaast, wat is "overklokgeheugen"? Dat hij een XMP profiel heeft? Dan zouden we een hele zooi geheugen moeten gaan afwijzen om te gebruiken. Ik zie dat die Crucial inderdaad op zijn JEDEC profiel een stuk sneller draait, maar de Patriot die TS gebruikt zal ook gewoon op zijn JEDEC profiel opstarten, zeker na de bios reset die hij al heeft gedaan. Dat is een 4800MT/s JEDEC profiel, dus een stuk trager, maar zou natuurlijk absoluut niet moeten voorkomen dat hij kan opstarten.

En hoewel het mij onwaarschijnlijker lijkt, kan ik niet uitsluiten dat het gerelateerd is aan de PSU die defect zou kunnen zijn. Maar laten we niet net doen alsof hij niet opstart omdat hij niet de juiste PSU nu heeft gekocht en dat een ander ontwerp PSU nodig is om deze PC te laten opstarten.

Anyway, met wat er al gedaan is, ben ik ook bang dat ik ga voor moederbord of CPU defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Sissors schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:12:
Hoewel het positief is om TS te willen helpen, zijn er wel een aantal die eerst moeten lezen wat TS al heeft gedaan voor hetzelfde nog een keer wordt voorgesteld.

[...]

Als de training van het geheugen mislukt, dan gaat het LEDje toch niet uit? Bij mijn moederbord iig niet. Daarnaast, wat is "overklokgeheugen"? Dat hij een XMP profiel heeft? Dan zouden we een hele zooi geheugen moeten gaan afwijzen om te gebruiken. Ik zie dat die Crucial inderdaad op zijn JEDEC profiel een stuk sneller draait, maar de Patriot die TS gebruikt zal ook gewoon op zijn JEDEC profiel opstarten, zeker na de bios reset die hij al heeft gedaan. Dat is een 4800MT/s JEDEC profiel, dus een stuk trager, maar zou natuurlijk absoluut niet moeten voorkomen dat hij kan opstarten.

En hoewel het mij onwaarschijnlijker lijkt, kan ik niet uitsluiten dat het gerelateerd is aan de PSU die defect zou kunnen zijn. Maar laten we niet net doen alsof hij niet opstart omdat hij niet de juiste PSU nu heeft gekocht en dat een ander ontwerp PSU nodig is om deze PC te laten opstarten.

Anyway, met wat er al gedaan is, ben ik ook bang dat ik ga voor moederbord of CPU defect.
Ik heb met een gpu getest en die ventilatoren gaan wel aan maar ook verder niets als ik de HDMI of DP kabel in de gpu steek. De oude ddr4 ram kaarten die ik uit mijn oude pc heb gehaald passen jammer genoeg niet in deze build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Bennemans360 schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:32:
[...]

Ik heb met een gpu getest en die ventilatoren gaan wel aan maar ook verder niets als ik de HDMI of DP kabel in de gpu steek. De oude ddr4 ram kaarten die ik uit mijn oude pc heb gehaald passen jammer genoeg niet in deze build.
Je hebt 2x met de 2 losse reepjes getest, en de geheugen LED gaat uit, wat betekend dat geheugen in orde moet zijn (https://www.asus.com/support/faq/1042678/). Dat is bij elkaar nog niet een 100% garantie dat het echt niet het geheugen is, maar het is wel onwaarschijnlijk imo. Het aparte is dat de VGA LED dus uberhaupt niet aan gaat, terwijl dat de volgende stap moet zijn. En als er dan een probleem is, dan zou hij aan moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Sissors schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:50:
[...]

Je hebt 2x met de 2 losse reepjes getest, en de geheugen LED gaat uit, wat betekend dat geheugen in orde moet zijn (https://www.asus.com/support/faq/1042678/). Dat is bij elkaar nog niet een 100% garantie dat het echt niet het geheugen is, maar het is wel onwaarschijnlijk imo. Het aparte is dat de VGA LED dus uberhaupt niet aan gaat, terwijl dat de volgende stap moet zijn. En als er dan een probleem is, dan zou hij aan moeten blijven.
Ok wow dus ik heb een ddr5 gskill van mijn main game pc even gebruikt nu in A2 en ik dacht ja lap hetzelfde effect .. maar nadat het gele dram lichtje uitgaat gaat na een paar seconden deze keer het witte vga lichtje wel aan. Dat duurt ook maar seconden en dan gaat de CPU koeler trager draaien alsook het groen boot lichtje springt aan!

Link naar filmpje: https://imgur.com/a/IdtPlSz

Maar helaas blijft het beeld alsnog wel zwart. Enkele minuten lang en de 2 led lichtjes blijven wel aan...

Dit is na 5 uur proberen eindelijk al wel een verschil... Maar wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapzwans
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:42
Hoelang heb je hem aan laten staan? Mijn pc, die ik afgelopen zomer zelf heb samengesteld, deed hetzelfde. Achteraf bleek dat de pc pas na 10 minuten verder ging (waarschijnlijk door het 'trainen' van het geheugen?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennemans360
Oke wow x2, heb even de DP geprobeerd en lo and behold! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U96ljTQrChme7Zh4j4yDCyifEU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zReNPU89FDs4dpxOob88sFuf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:12:
Inderdaad moet je een hele zooi overklokgeheugen (overspanning, overklok) niet gebruiken in een gewone computer. Logisch als je problemen wil vermijden. Dat is een onmiskenbaar feit en wordt bewezen door de hoeveelheid falend geheugen, ook hier op tweakers. Het is ook niet alsof JEDEC geheugen niet beschikbaar is.

Het werkend krijgen van geheugen dat niet of nauwelijks een computer sneller maakt is de moeite niet waard.
Dit heet woorden in de mond leggen en dat is falende discussiemethode.

Rails kunnen het wel doen, of net voldoende doen om mee te beginnen. Daarom meet je dat.

@Bennemans360

De igpu maakt ook gebruik van geheugen.

Spanning meten met een multimeter: steek de rode pen naast de pin van de Molex, en de zwarte ook. Dat zet zichzelf doorgaans klem. Meet je circa 3.3V, 5V of 12V, positief of negatief, dan heb je een spanningslijn gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Bennemans360 schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:10:
Oke wow x2, heb even de DP geprobeerd en lo and behold! [Afbeelding]
Was het de HDMI-kabel die het niet deed? Als je een andere HDMI kabel probeert en die doet het ook niet, dan is vanzelfsprekend het moederbord defect. Na controle of je niet zelf iets stuk hebt gemaakt zou je dan het moederbord kunnen worden geretourneerd, onder 14 dagen retour of voor vervanging.

Was de kabel uberhaupt wel aangesloten? Het is een open deur, maar het wordt wel eens over het hoofd gezien.

Ik zou memtest86 een nacht laten draaien ter controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Oke ingegaan eindelijk in het BIOS hallelujah...

Zou ik dan dezelfde RAM kaarten kopen en deze terug sturen?

Ik was nu 1 stick van deze ram kit aan het proberen en deze werkt: uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR

Zou ik dan van de deze de 32 gb versie kopen? (2 x 16) Of welke

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4rl9kO1rI1eff1MC4UGn4YEOdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WefClZ3dbrYecYNqlBalDjAN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
mrmrmr schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:23:
[...]

Was het de HDMI-kabel die het niet deed? Als je een andere HDMI kabel probeert en die doet het ook niet, dan is vanzelfsprekend het moederbord defect. Na controle of je niet zelf iets stuk hebt gemaakt zou je dan het moederbord kunnen worden geretourneerd, onder 14 dagen retour of voor vervanging.

Was de kabel uberhaupt wel aangesloten? Het is een open deur, maar het wordt wel eens over het hoofd gezien.

Ik zou memtest86 een nacht laten draaien ter controle.
Met de HDMI werkt die nu ook. Welke RAM kaartjes zou ik dan moeten kopen.. voor dit doeleind moete ze ook niet persé op die super hoge xmp profielen draaien. Zijn er bv stabiele ram kaartjes die gwn op een goede vaste baseline MHz draaien zonder xmp te moeten gebruike.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als je het geheugen al hebt en het werkt zonder fouten (cf memtest86), dan kun je het houden. Het is wel zo dat het meer stroom verbruikt (1.4V in plaats van 1.1V = spanning 36% boven standaard) en mogelijk in de toekomst minder stabiel wordt door de zwaardere belasting van de componenten. Dit is (volgens een string of SPD/XMP waarde) DDR-4000.

Zo te zien kiest het bord voor 4000 MT/s profiel in plaats van de geadverteerde 6000 MT/s.

Ik raad altijd passend JEDEC geheugen aan vanwege de directe ondersteuning door de processor bij non-gaming computers. [Soms ook bij oudere gaming computers, als er geheugenproblemen zijn, omdat er vaak nieuwer JEDEC geheugen op de markt is gekomen.]

Zie voor meer info hier: mrmrmr in "Nieuwe PC: Hij post maar geen beeld. Ten einde raad."

Edit: correctie spanning, aantal MT/s.

[ Voor 11% gewijzigd door mrmrmr op 21-09-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:15:
[...]

Inderdaad moet je een hele zooi overklokgeheugen (overspanning, overklok) niet gebruiken in een gewone computer. Logisch als je problemen wil vermijden. Dat is een onmiskenbaar feit en wordt bewezen door de hoeveelheid falend geheugen, ook hier op tweakers. Het is ook niet alsof JEDEC geheugen niet beschikbaar is.
Het is gewoon JEDEC geheugen wat hij heeft! Die naast het JEDEC profiel een OC profiel heeft. Maar met deze logica moet hij ook geen 245K gebruiken, want dat is een overklok CPU, en die moet je niet gebruiken in een gewone computer...
[...]

Dit heet woorden in de mond leggen en dat is falende discussiemethode.

Rails kunnen het wel doen, of net voldoende doen om mee te beginnen. Daarom meet je dat.
Nee jij maakt de opmerking over dat je beter een andere PSU had kunnen kopen, daarmee de indicatie geven dat het ontwerp van deze PSU er iets mee te maken heeft. Dat of het is een echt complete offtopic opmerking. Overigens als de rails even zouden dippen wat het probleem veroorzaakt, dan meet je dat echt niet met een action multimeter, of welke multimeter dan ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 21-09-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:36:
Zo te zien kiest het bord voor 5000 MT/s profiel in plaats van de geadverteerde 6000 MT/s.
Nee hij draait op 4800MT/s in die foto. Want zijn standaard JEDEC profiel is, en de 6000MT/s is met XMP die je zelf moet aanzetten. Dat zal hij op 1.1V doen. De 1.35V die je ziet is de CPU VRM spanning.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 21-09-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anyway, mooi dat het werkt :) . Wel erg apart dat hij met beide geheugen modules faalde die je al had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@Bennemans360

Begin met een BIOS flash. Versie 0410 die je hebt is een first release bios en stokoud. Er zijn inmiddels acht nieuwere versies. In nieuwere versies zijn naast security fixes ook zaken aangepast mbt memory compatibility. Na het flashen zou je zelfs je andere kit nog eens kunnen proberen. Er is een kans dat die na BIOS-update wel werkt (maar verwacht geen wonderen).

Qua andere vraag welk geheugen: koop geheugen wat op de memory support list staat. Dat is getest en werkend met het bord. DDR5 is te gevoelig om er random dimms in te stoppen al zal het in een aantal gevallen wel gewoon werken (maar heb jij dus pech).

[ Voor 30% gewijzigd door Korvaag op 21-09-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Sissors schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:47:
Anyway, mooi dat het werkt :) . Wel erg apart dat hij met beide geheugen modules faalde die je al had.
Ja ik ben echt content dat het probleem gevonden is. Ik zal wat korvaag zegt eens eerst het bios flashen naar een nieuwere versie. Wie weet werkt het ram dan wel.

En anders moet ik nog een vervanging vinden.. alleen weet ik niet goed de welke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Korvaag schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:59:
@Bennemans360

Begin met een BIOS flash. Versie 0410 die je hebt is een first release bios en stokoud. Er zijn inmiddels acht nieuwere versies. In nieuwere versies zijn naast security fixes ook zaken aangepast mbt memory compatibility. Na het flashen zou je zelfs je andere kit nog eens kunnen proberen. Er is een kans dat die na BIOS-update wel werkt (maar verwacht geen wonderen).

Qua andere vraag welk geheugen: koop geheugen wat op de memory support list staat. Dat is getest en werkend met het bord. DDR5 is te gevoelig om er random dimms in te stoppen al zal het in een aantal gevallen wel gewoon werken (maar heb jij dus pech).
Oke ik zal het bios flashen via een USB stick en daarna nog eens die ram kaarten proberen... Wie weet.

En als het dan nog zelfde probleem zou geven met het nieuwe gekochte ram kit dan zal ik idd gewoon 1 set kopen die dat op de compatibiliteit lijst staat om zeker te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Bennemans360 schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:04:
En als het dan nog zelfde probleem zou geven met het nieuwe gekochte ram kit dan zal ik idd gewoon 1 set kopen die dat op de compatibiliteit lijst staat om zeker te zijn.
Ik ben zelf momenteel wel redelijk tevreden met G.Skill. Biedt in de huidige generatie DDR5 goede opties voor een normale prijs. Let wel op: je hoeft geen kit te halen met de hoogste specs van de wereld. Ik moet eerlijk zeggen dat ik momenteel te weinig van de 200-serie weet wat de sweet spot is qua snelheid (lees: wat altijd werkt en goede prestaties geeft) maar daar kan Google je wel mee helpen. Ik vermoed dat een standaard 6000 MT/s kit die je hebt gewoon in de basis qua snelheid prima is, maar dit type dan helaas net niet supported. Vergeet dan ALS de kit boot niet XMP aan te zetten voor deze snelheid. Wil je maximale stabiliteit en maken prestaties niet uit: blijf dan op JEDEC-snelheden. Feitelijk bijna elke DIMM heeft een basis JEDEC-profiel waar het moederbord "mee begint" bij first boot zoals je ziet bij je test DIMM.

[ Voor 20% gewijzigd door Korvaag op 21-09-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:41:
Het is gewoon JEDEC geheugen wat hij heeft! Die naast het JEDEC profiel een OC profiel heeft. Maar met deze logica moet hij ook geen 245K gebruiken, want dat is een overklok CPU, en die moet je niet gebruiken in een gewone computer...
Niet gewoon JEDEC. Op overklokgeheugen is doorgaans een ondermaats SPD profiel aanwezig om op terug te vallen. Dat is het dan ook lettelijk: een lage MT/s. Gezien alle andere nadelen en de beschikbaarheid van JEDEC gericht geheugen van Crucial wil je dat niet voor deze toepassing.

De K komt uit een betere bin. Ik zou die niet gaan overklokken.
Nee jij maakt de opmerking over dat je beter een andere PSU had kunnen kopen, daarmee de indicatie geven dat het ontwerp van deze PSU er iets mee te maken heeft. Dat of het is een echt complete offtopic opmerking. Overigens als de rails even zouden dippen wat het probleem veroorzaakt, dan meet je dat echt niet met een action multimeter, of welke multimeter dan ook.
Sissors schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:46:
Nee hij draait op 4800MT/s in die foto. Want zijn standaard JEDEC profiel is, en de 6000MT/s is met XMP die je zelf moet aanzetten. Dat zal hij op 1.1V doen. De 1.35V die je ziet is de CPU VRM spanning.
Je hebt gelijk, het is gecorrigeerd. Veel modules gebruiken de aangegeven spanning van 1.4V voor alle XMP profielen. Helaas publiceren fabrikanten die informatie vaak niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:12:
[...]

Niet gewoon JEDEC. Op overklokgeheugen is doorgaans een ondermaats SPD profiel aanwezig om op terug te vallen. Dat is het dan ook lettelijk: een lage MT/s. Gezien alle andere nadelen en de beschikbaarheid van JEDEC gericht geheugen van Crucial wil je dat niet voor deze toepassing.
Hoe XMP / EXPO zich verhoudt tot geheugen wat gewoon direct op JEDEC op hogere snelheid draait weet ik niet, maar ik kan me prima voorstellen dat direct op JEDEC een voordeel heeft.

Maar dat is niet het hele issue hier. Dat "overklokgeheugen" heeft gewoon een JEDEC profiel. Ja gewoon. En daar valt hij niet op terug, daar start hij gewoon standaard mee op als je met een schone bios begint. De JEDEC instellingen worden uitgelezen uit het geheugen, en die worden standaard dan ingeladen. En ja, dat is een trager profiel, maar het is niet dat dat impact heeft op het al dan niet booten van de PC. Dat heeft impact op de snelheid van de PC.

TL;DR: Stellen dat geheugen met hoge JEDEC snelheid ipv XMP/EXPO voordelen heeft: Prima, zou best kunnen. Maar stellen dat geheugen met een XMP/EXPO profiel onstabieler is wanneer hij gewoon op zijn standaard JEDEC profiel werkt, en de hele XMP/EXPO niet wordt gebruikt, mis ik onderbouwing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@Bennemans360
De DIMM die je nu test staat op de memory support list.

https://www.asus.com/nl/m...UF-GAMING-B860M-PLUS-WIFI

Haal van een dergelijke kit gewoon een 32GB 6000MT/s kit. Zet XMP aan en gaan. Voor een desktop PC van dit type moet elke random (mits memory support list dus) 6000 MT/s XMP kit gewoon probleemloos werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Korvaag schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:26:
@Bennemans360
De DIMM die je nu test staat op de memory support list.

https://www.asus.com/nl/m...UF-GAMING-B860M-PLUS-WIFI

Haal van een dergelijke kit gewoon een 32GB 6000MT/s kit. Zet XMP aan en gaan. Voor een desktop PC van dit type moet elke random (mits memory support list dus) 6000 MT/s XMP kit gewoon probleemloos werken.
Ok! Toch raar dat die patriots dan niet werken. Zou dat ram dan echt kapot zijn of in compatibel?

Ga eerst nu naar de nieuwste bios versie updaten. Die 0410 is de init versie inderdaad... Gewoon de recentste nemen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Sissors Ik ga niet meer op je reageren als je voordurend zaken verdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Bennemans360 schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:30:
[...]

Ok! Toch raar dat die patriots dan niet werken. Zou dat ram dan echt kapot zijn of in compatibel?

Ga eerst nu naar de nieuwste bios versie updaten. Die 0410 is de init versie inderdaad... Gewoon de recentste nemen dan?
Ik verwacht niet direct dat de kit kapot is, maar DDR5 is gewoon heel gevoelig. Een BIOS bevat ook een heleboel informatie voor het trainen van geheugen. Je kan gewoon net ongeluk hebben. Memory support lists zijn in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Bij DDR4 luisterde het wat minder nauw, maar DDR5 is weer een slag complexer. Als je over de aflgelopen jaren kijkt dan zie je ook dat er (zeker bij AMD overigens) ontzettend veel BIOS-versie zijn uitgekomen met daarin steeds meer support voor steeds sneller geheugen. Het vergt tijd om een BIOS zo af te richten dat geheugen werkt. Daarom heb ik ook een (mogelijk wat naieve) verwachting dat je kit nog wel eens zou kunnen gaan werken met het nieuwe BIOS. Overigens zou ik er dan nog steeds voor kiezen om de kit terug te sturen en een kit te halen die 100% zeker supported is, maar dat even terzijde.

Verder: de recentste non-beta versie pakken ja. Dat lijkt versie 1606 te zijn.

Edit:
Als je kijkt wat er in de afgelopen versies is gewijzigd dan zie je bv:
- Improved system performance, stability, and device compatibility.
- Improved system compatibility and performance
- Included DIMM Fit Pro (whatever that may be)
- This BIOS enhances system performance and improves high-capacity memory compatibility. This includes support for 2*DIMM memory configurations, achieving speeds up to 7000MT/s with AEMP III enabled.
- Support up to 5600MT/s when running max. memory capacity of 256GB
- Improved memory compatibility and stability for frequencies >6000MHz; added CUDIMM Dual PLL mode.

Zoals je ziet wordt er heel veel gedaan tussen releases met compatibiliy en memory :)

[ Voor 21% gewijzigd door Korvaag op 21-09-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:32:
@Sissors Ik ga niet meer op je reageren als je voordurend zaken verdraait.
Wat verdraai ik dan? Het is gewoon een feit dat ook XMP/EXPO geheugen een standaard JEDEC profiel heeft waar de handel op draait bij een schone bios. Dat er OC profielen zijn heeft daar absoluut nul impact op.

(En dat van de PSU was dan gewoon dus een offtopic opmerking van je, kan je mij niet echt de schuld van geven dat ik dacht dat je hem ontopic bedoelde imo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Korvaag schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:38:
[...]

Ik verwacht niet direct dat de kit kapot is, maar DDR5 is gewoon heel gevoelig. Een BIOS bevat ook een heleboel informatie voor het trainen van geheugen. Je kan gewoon net ongeluk hebben. Memory support lists zijn in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Bij DDR4 luisterde het wat minder nauw, maar DDR5 is weer een slag complexer. Als je over de aflgelopen jaren kijkt dan zie je ook dat er (zeker bij AMD overigens) ontzettend veel BIOS-versie zijn uitgekomen met daarin steeds meer support voor steeds sneller geheugen. Het vergt tijd om een BIOS zo af te richten dat geheugen werkt. Daarom heb ik ook een (mogelijk wat naieve) verwachting dat je kit nog wel eens zou kunnen gaan werken met het nieuwe BIOS. Overigens zou ik er dan nog steeds voor kiezen om de kit terug te sturen en een kit te halen die 100% zeker supported is, maar dat even terzijde.

Verder: de recentste non-beta versie pakken ja. Dat lijkt versie 1606 te zijn.

Edit:
Als je kijkt wat er in de afgelopen versies is gewijzigd dan zie je bv:
- Improved system performance, stability, and device compatibility.
- Improved system compatibility and performance
- Included DIMM Fit Pro (whatever that may be)
- This BIOS enhances system performance and improves high-capacity memory compatibility. This includes support for 2*DIMM memory configurations, achieving speeds up to 7000MT/s with AEMP III enabled.
- Support up to 5600MT/s when running max. memory capacity of 256GB
- Improved memory compatibility and stability for frequencies >6000MHz; added CUDIMM Dual PLL mode.

Zoals je ziet wordt er heel veel gedaan tussen releases met compatibiliy en memory :)
Ok ik heb geupdate en dar lukte wel alleen kreeg ik bij boot deze message... Is dat iets erg? De bios ziet er nu wat in hogere resolutie uit en is precies de juiste versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKFzMsdD8eH4kLYH3ZmLznPnNmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HVp1Ew5rQ9n40PwHepfWk5j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDDEkEEYpoX_uZ8kDQJ97vuiuZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYUVSNVZ0QmogGSI0BgpO5XT.jpg?f=fotoalbum_large
De

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Hoewel @mrmrmr bijzonder veel weet van hardware ga ik hier inderdaad wel met @Sissors mee (no offence @mrmrmr). De meeste DIMMS hebben netjes ook een JEDEC profiel naast de XMP/EXPO-profielen.

Als ik voor de grap mijn huidige DIMMS eens bekijk dan heb ik twee JEDEC-profielen en 1 EXPO-profiel. JEDEC op 2166 en 2400 MHz (dus 4800 MT/s) en EXPO op 3000MHz (dus 6000 MT/s). Het is geen wet van Meden en Perzen, maar de dimms die ik ben tegengekomen zonder JEDEC-profiel waren bijzonder exotisch en op 1 hand te tellen. Zodra een bord boot, initialiseert ie op een dergelijk JEDEC-profiel en dat is in deze generatie over het algemeen 4800MT/s. Wat je daarna doet is aan de gebruiker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Bennemans360 schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:48:
[...]

Ok ik heb geupdate en dar lukte wel alleen kreeg ik bij boot deze message... Is dat iets erg? De bios ziet er nu wat in hogere resolutie uit en is precies de juiste versie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De
Die melding krijg je altijd. Laad even setup defaults (F5) en stel daarna dingen in die je wilt.

Edit: ah ik lees op de PC de melding nu beter (leve kleine telefoonschermpjes). Je moet blijkbaar ook nog even de ME firmware updaten (management engine). Kan je gewoon doen. Dus Y om ook de ME bij te werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 21-09-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Korvaag schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:49:
[...]

Die melding krijg je altijd. Laad even setup defaults (F5) en stel daarna dingen in die je wilt.

Edit: ah ik lees op de PC de melding nu beter (leve kleine telefoonschermpjes). Je moet blijkbaar ook nog even de ME firmware updaten (management engine). Kan je gewoon doen. Dus Y om ook de ME bij te werken.
Aja ik heb de CAPS file apart enkel gekopieerd. Nu ben ik de hele zip aan het gebruiken zodat die ME ook mee geupdate wordt. Ben wel benieuwd of de RAM stickjes daarna wel geaccepteerd worden. Zoja, dan zou ik na Windows install zo een Ram tester moete draaien, maar zou ik precies die XMP uit laten? Voor betere stabiliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Er is al een keer eerder een forum member geweest met een probleem met het Patriot Viper geheugen, maar dat was een AMD setup. Tweakers is ermee aan het overklokken geweest en dat ging ook prima.
Ik zou even testen of met de nieuwe bios het geheugen wel wordt herkend, anders inderdaad omruilen.
Dit zijn kits die je terug vindt in de QVL bij ASUS (beide SK Hynix): https://tweakers.net/pricewatch/compare/1764608;2064068/
QVL: https://www.asus.com/moth...UF-GAMING-B860M-PLUS-WIFI
PS: het G.Skill geheugen heeft een andere heatspreader als in de QVL, daarom zijn de laatste letters anders.

Als de PC opstart met Patriot, dan ook gewoon het XMP profiel inschakelen. Je igpu heeft wel degelijk voordeel van snel memory.

[ Voor 8% gewijzigd door Woezik op 21-09-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Bennemans360 schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:00:
[...]

Aja ik heb de CAPS file apart enkel gekopieerd. Nu ben ik de hele zip aan het gebruiken zodat die ME ook mee geupdate wordt. Ben wel benieuwd of de RAM stickjes daarna wel geaccepteerd worden. Zoja, dan zou ik na Windows install zo een Ram tester moete draaien, maar zou ik precies die XMP uit laten? Voor betere stabiliteit?
Ik gebruik zelf al zo'n 25 jaar Memtest86 (inmiddels van PassMark, https://www.memtest86.com/). Bij ons (de zaak waar ik werkte) verliet geen enkele PC het pand zonder minimaal 1 pass Memtest86. Meestal lieten we ze zelfs een nacht draaien om de PC dan de volgende dag uit te leveren. Je test eerst geheugen voordat je Windows installeert. Als het geheel errors geeft kan je de Windows-installatie ook meteen weggooien. Mocht Memtest86 geen errors geven kan je na Windows install alsnog extra testen draaien.

Ook hier geldt: het testen van geheugen kan op zeer veel verschillende manieren en feitelijk heb je de meest betrouwbare uitslag als je meerdere tools gebruikt. Mijn ervaring is echter dat errors er bij memtest86 wel uit komen.

Qua snelheid: ja wat wil je. Ga je gamen op dit systeem? Wil je 100% stabiliteit? JEDEC 4800 MT/s is stabieler dan XMP (of Asus DOCP zoals ze het noemen) 6000 MT/s. Ga je daar in dagelijkse gebruik iets van merken? Dat is de vraag. Ik heb op mijn werk een Threadripper gebouwd voor ons team wat op een officieel niet supported niet JEDEC-spec profiel draait. Draait al jaren probleemloos.

Ook hier zullen de meningen verschillen maar imho kan je prima op een dergelijk systeem 6000 MT/s (dus XMP/DOCP) draaien zonder issues. Met een kit die niet op de memory support list staat kan dat lastiger zijn want dat is dus ongetest door de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Korvaag schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:49:
De meeste DIMMS hebben netjes ook een JEDEC profiel naast de XMP/EXPO-profielen.
Ik heb nergens gezegd dat het niet zo is, integendeel. En dat is precies het probleem, hij probeert zich af te zetten tegen stellingen die niet gemaakt zijn en die aan mij toe te schrijven. Dat heet een stroman argument en dat is een discussion fallacy.

Lees nog maar eens wat ik wel geschreven heb.

Dit topic is al genoeg vervuild door dit soort reacties die duidelijk anderen op het verkeerde been zet.

Overigens is overklokgeheugen wel anders dan standaard geheugen op de manier die ik al heb aangegeven. De hardware is vaak ook anders, de PMIC bijvoorbeeld. Standaard JEDEC geheugen is gericht op JEDEC en kan wel XMP profielen hebben met vrijwel dezelfde timings. Ik heb al gezegd dat er een terugval is naar een lage MT/s bij overklokgeheugen. 4800 MT/s is de laagste standaard JEDEC doorvoersnelheid voor DDR5.

Daar heb je niet veel aan als er wel JEDEC geheugen is met een hogere JEDEC MT/s. Bij deze processor hoort JEDEC standaard DDR5-6400 per Intel spec sheet. Dat zou ik dan ook kiezen.

Dat gezegd hebbende, al die snelheden maken onderling niet heel veel verschil en is waarschijnlijk niet merkbaar als gebruiker.

De generale conclusie hoort te zijn dat je geen overklokgeheugen kiest als je stabiliteit wenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
mrmrmr schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:13:
[...]

Ik heb nergens gezegd dat het niet zo is, integendeel. En dat is precies het probleem, hij probeert zich af te zetten tegen stellingen die niet gemaakt zijn en die aan mij toe te schrijven. Dat heet een stroman argument en dat is een discussion fallacy.
Nouja, als ik je reactie hetzelfde lees/interpreteer als @Sissors dan denk ik dat het de vraag is of het wel duidelijk genoeg in je reactie(s) staat, maar dat terzijde :) Als twee mensen met ook voldoende hardware-kennis door je reactie op het verkeerde been gezet worden kan het ook zijn dat je reactie niet duidelijk is.

Enfin:
De basis blijft wel duidelijk en dat is dat JEDEC-spec stabieler is dan niet-JEDEC en als je JEDEC 6400 MT/s dimms kan vinden die dus geen XMP nodig hebben voor die snelheden dan verdient dat de voorkeur voor stabiliteit al verwacht ik geen gigantisch verschil in deze. Het zou voor mij belangrijker zijn om een kit te halen die op de memory support list staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Korvaag schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:07:
[...]

Ik gebruik zelf al zo'n 25 jaar Memtest86 (inmiddels van PassMark, https://www.memtest86.com/). Bij ons (de zaak waar ik werkte) verliet geen enkele PC het pand zonder minimaal 1 pass Memtest86. Meestal lieten we ze zelfs een nacht draaien om de PC dan de volgende dag uit te leveren. Je test eerst geheugen voordat je Windows installeert. Als het geheel errors geeft kan je de Windows-installatie ook meteen weggooien. Mocht Memtest86 geen errors geven kan je na Windows install alsnog extra testen draaien.

Ook hier geldt: het testen van geheugen kan op zeer veel verschillende manieren en feitelijk heb je de meest betrouwbare uitslag als je meerdere tools gebruikt. Mijn ervaring is echter dat errors er bij memtest86 wel uit komen.

Qua snelheid: ja wat wil je. Ga je gamen op dit systeem? Wil je 100% stabiliteit? JEDEC 4800 MT/s is stabieler dan XMP (of Asus DOCP zoals ze het noemen) 6000 MT/s. Ga je daar in dagelijkse gebruik iets van merken? Dat is de vraag. Ik heb op mijn werk een Threadripper gebouwd voor ons team wat op een officieel niet supported niet JEDEC-spec profiel draait. Draait al jaren probleemloos.

Ook hier zullen de meningen verschillen maar imho kan je prima op een dergelijk systeem 6000 MT/s (dus XMP/DOCP) draaien zonder issues. Met een kit die niet op de memory support list staat kan dat lastiger zijn want dat is dus ongetest door de fabrikant.
Helaas werken de patriots nog altijd niet. Sterker zelfs. Bij elke ram stick apart geven blijven ze nu loopen. Dus eerst rood CPU led, dan geel dram en zo blijft dit gaan. Dit zegt nu wel veel meer dan dat dit gewoon 1 keer gebeurde. Nu geeft systeem precies meer aan dat er iets mis is met de RAM config...

Moet ik eens proberen met 2 RAM sticks? Miss werken die enkel goed te samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Bennemans360 schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:22:
[...]

Helaas werken de patriots nog altijd niet. Sterker zelfs. Bij elke ram stick apart geven blijven ze nu loopen. Dus eerst rood CPU led, dan geel dram en zo blijft dit gaan. Dit zegt nu wel veel meer dan dat dit gewoon 1 keer gebeurde. Nu geeft systeem precies meer aan dat er iets mis is met de RAM config...

Moet ik eens proberen met 2 RAM sticks? Miss werken die enkel goed te samen?
Als 1 dimm in A2 niet werkt zullen 2 dimms met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook niet gaan werken. Ik zou zeggen: stuur de kit terug en haal wat van de memory support list.

Wat @mrmrmr aangeeft: als je dimms kan vinden met JEDEC-6400 MT/s spec dan zou dat mooi zijn maar die dimms hebben vaak zeer matige timings (dat is je stabiliteit). Zie bv ook hier (random link hoor, meer ter informatie):

https://www.tomshardware....c-ddr5-6400-raptor-lake-r

Je moet voor jezelf bepalen wat je precies wilt nu:
- 100% stabiliteit: ga voor een JEDEC spec kit
- Wil je een 'gewoon' desktop systeem wat lekker presteert zonder poespas: haal een supported kit van de memory support list en draai ff memtest86 (sowieso verstandig, geheugen kan ook defect zijn bij aankoop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online

Als eerst schrijf je hier dat het "overklokgeheugen" is, wat geen goede keuze voor een stabiele PC is. Dat is nogal een uitspraak die onderbouwing kan gebruiken. Ter referentie, het hoogste niet overklokgeheugen voor DDR5 in de PW die ik vind gesorteerd op populairiteit is op plaats 32!

Vervolgens schrijf je dat het andere geheugen altijd moet werken, omdat het JEDEC standaard geheugen is. Maar ik zie niet hoe ik deze anders moet interpreteren. Want dan komen we weer uit erop dat ook "overklokgeheugen" gewoon JEDEC standaard geheugen is. Met daarnaast nog een extra profiel.

Later schrijf je:
Inderdaad moet je een hele zooi overklokgeheugen (overspanning, overklok) niet gebruiken in een gewone computer. Logisch als je problemen wil vermijden. Dat is een onmiskenbaar feit en wordt bewezen door de hoeveelheid falend geheugen, ook hier op tweakers.
Hoe wordt dit bewezen door de hoeveelheid falend geheugen? Als in, faalt dit geheugen met XMP/EXPO profiel vaker dan geheugen zonder? Waarbij eigenlijk dus geen hond geheugen zonder XMP/EXPO profiel gebruikt, gebaseerd op de PW data.

Er is natuurlijk ook een reden dat bijna elk geheugen liever bij hogere snelheden een hogere spanning gebruikt: Dat is inherent stabieler omdat CMOS snelheid schaalt met de voedingsspanning.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 21-09-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Korvaag schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:27:
[...]

Als 1 dimm in A2 niet werkt zullen 2 dimms met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook niet gaan werken. Ik zou zeggen: stuur de kit terug en haal wat van de memory support list.

Wat @mrmrmr aangeeft: als je dimms kan vinden met JEDEC-6400 MT/s spec dan zou dat mooi zijn maar die dimms hebben vaak zeer matige timings (dat is je stabiliteit). Zie bv ook hier (random link hoor, meer ter informatie):

https://www.tomshardware....c-ddr5-6400-raptor-lake-r

Je moet voor jezelf bepalen wat je precies wilt nu:
- 100% stabiliteit: ga voor een JEDEC spec kit
- Wil je een 'gewoon' desktop systeem wat lekker presteert zonder poespas: haal een supported kit van de memory support list en draai ff memtest86 (sowieso verstandig, geheugen kan ook defect zijn bij aankoop).
Ja welke configuratie dan ook; de patriots bleven falen...

Heb nu alles terug geassembleerd en terug met de gskill geprobeerd en de pc boot heel vlotjes tot in het bios. Kan ik ergens zien of mijn SSD gedetecteerd wordt want ik zie die precies niet in de boot lijst staan terwijl dat die USB met die bios flash er wel bij stond.

Het is opzich een pc voor mijn schoonvader die enkel dient als daily driver. Waar hij gwn alles buiten gamen vlotjes mee kan werken. Dus ik prefereer sowieso wel liever dan een ram kit die op de support list staat.

De patriots heb ik netjes ingepakt en zal ik dan terug sturen.. Ik heb ze bij Meggeko gekocht dus ik hoop dat die niet moeilijk gaan doen... Heb echt alles geprobeerd he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Bennemans360 schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:09:
[...]
Heb nu alles terug geassembleerd en terug met de gskill geprobeerd en de pc boot heel vlotjes tot in het bios. Kan ik ergens zien of mijn SSD gedetecteerd wordt want ik zie die precies niet in de boot lijst staan terwijl dat die USB met die bios flash er wel bij stond.
Je SSD zou normaal wel zichtbaar moeten zijn in het BIOS ja. Ik ken het ASUS-bios niet uit m'n hoofd (tijd geleden dat ik een ASUS-bord heb gehad). Ik vermoed echter dat het BIOS default op UEFI boot staat en een SSD wordt dan soms pas als boot optie weergegeven als ie GPT is geformatteerd.

Probeer gewoon eens de Windows installatie te starten om te zien of ie de SSD herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Korvaag schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:23:
[...]

Je SSD zou normaal wel zichtbaar moeten zijn in het BIOS ja. Ik ken het ASUS-bios niet uit m'n hoofd (tijd geleden dat ik een ASUS-bord heb gehad). Ik vermoed echter dat het BIOS default op UEFI boot staat en een SSD wordt dan soms pas als boot optie weergegeven als ie GPT is geformatteerd.

Probeer gewoon eens de Windows installatie te starten om te zien of ie de SSD herkent.
Ik ga best even wachten tot ik de nieuwe RAM modules heb niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Bennemans360 schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:44:
[...]

Ik ga best even wachten tot ik de nieuwe RAM modules heb niet?
Waarom? Als de PC nu boot en het geheugen werkt kan je gewoon installeren. Verandering van geheugen doet niets met je Windows-installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Korvaag schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:55:
[...]

Waarom? Als de PC nu boot en het geheugen werkt kan je gewoon installeren. Verandering van geheugen doet niets met je Windows-installatie.
Het RAM dat werkt was uit mijn main PC, die ik intussen terug heb verhuist. (Want heb mijn main PC wel nodig nu.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Bennemans360 schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:17:
[...]

Het RAM dat werkt was uit mijn main PC, die ik intussen terug heb verhuist. (Want heb mijn main PC wel nodig nu.)
Heb je daar maar 1 dimm in zitten dan? Je kan toch tijdelijk wel 2 PC's met 1 dimm per stuk draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Korvaag schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:36:
[...]

Heb je daar maar 1 dimm in zitten dan? Je kan toch tijdelijk wel 2 PC's met 1 dimm per stuk draaien?
Over die nieuwe RAM kaarten: Iemand anders had die GSKILL tridents zonder RGB aangeraden:

uitvoering: G.Skill Trident Z5 F5-6400J3239G16GX2-TZ5K

Maar als ik kijk in die support lijst zie ik =>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rUCoS-FA2KAffMEFZWT8h2sJss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1LXRPMmCqgm3LOBhrqYG6cum.png?f=fotoalbum_large

Dus het komt ook niet helemaal overéén.. En ik wil echt deze keer helemaal zeker zijn dat als ik er nieuwe bestel deze ook gaan werken. Is het daarom niet beter die Kingston's te nemen? (Kost bij Megekko ongeveer evenveel)

uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxn2DY9poGRV-hKWG74z7c72Qlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ICWgfiZtUq0PHZFLv0cMWni.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
[...]

Of deze? uitvoering: G.Skill Trident Z5 RGB F5-6000J3636F16GX2-TZ5RK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
[...]

Of deze => uitvoering: G.Skill Trident Z5 F5-6000J3636F16GX2-TZ5S

Dat zijn dan toch GSkill alleen wel Samsung chip. Of is Hynix-A chip beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Elk merk brengt een miljard verschillende dimms op de markt met ondanks bijna gelijke versienummers soms enorm verschillende specificaties. Bij G.Skill kan je vaak wel wat zien aan het versienummer. K = Zwart, R = RGB. Een kit met op het einde RK is dus een zwarte dimm met RGB. Helaas gaat dat bij sommige series weer niet op.

Ik ga dit niet voor je uitzoeken, dat kost me echt teveel tijd, sorry. Ik herhaal: vind een kit die op de support list staat. Is dat een Kingston dan is het een Kingston. Die maken prima geheugen (sterker nog, vroeger gebruikte ik alleen maar Kingston maar ook die tijden veranderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Korvaag schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:02:
Elk merk brengt een miljard verschillende dimms op de markt met ondanks bijna gelijke versienummers soms enorm verschillende specificaties. Bij G.Skill kan je vaak wel wat zien aan het versienummer. K = Zwart, R = RGB. Een kit met op het einde RK is dus een zwarte dimm met RGB. Helaas gaat dat bij sommige series weer niet op.

Ik ga dit niet voor je uitzoeken, dat kost me echt teveel tijd, sorry. Ik herhaal: vind een kit die op de support list staat. Is dat een Kingston dan is het een Kingston. Die maken prima geheugen (sterker nog, vroeger gebruikte ik alleen maar Kingston maar ook die tijden veranderen).
Oké ik ga het safe houden en de Kingston kopen. Via Megekko dan ook, met herroepingsrecht hebe ik nu retour aangevraagd voor de Patriots en dan zien ze ook dat ik nieuwe set heb besteld.

Enkel zie ik op de Megekko site raar genoeg staan dat ze geen XMP ondersteuning heeft. Dit zal denk ik een foutje zijn?
https://www.megekko.nl/pr...30BBEK2-32-geheugenmodule

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9F3dOmuDggGIMLSZvqgmkl5pPaI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b3g09hk2iVTBHMwPvdeeYrhH.png?f=fotoalbum_large

Dan zal ik deze bestellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Korvaag schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:02:

Oei bij nader inzien is dit precies heft foutieve product op Megekko, gaat precies over een AMD Ram kaart set.. Heeft ook een heel andere EAN op de product pagina vs in Tweakers

[ Voor 3% gewijzigd door Bennemans360 op 21-09-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Beide Kits zijn SK Hynix, maar bij Kingston nog iets verder gespecificeerd naar A-die.
Kingston vermeld op haar site ook compatibiliteit met het ASUS moederbord.
https://www.kingston.com/...city=16&kits=kit%20of%202

G.Skill vermeld ook dat het specifiek voor Intel is ontworpen, maar heeft alleen B760 en Z890 moederborden getest. https://www.gskill.com/qv...-6400J3239G16GA2-TZ5K-QVL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Woezik schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:12:
Beide Kits zijn SK Hynix, maar bij Kingston nog iets verder gespecificeerd naar A-die.

G.Skill vermeld ook dat het specifiek voor Intel is ontworpen, maar heeft alleen B760 en Z890 moederborden getest. https://www.gskill.com/qv...-6400J3239G16GA2-TZ5K-QVL
Oké ik zou die Kingstons willen kopen maar de webpagina op Megekko (als je die link vanuit tweakers volgt) gaat precies naar een ander RAM kit? Deze heeft andere EAN en staat dat XMP niet ondersteund is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Woezik schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:12:

=> https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

Ah nee de EAN komt precies wel overéén. Het gaat wel heel de tijd over EXPO profiel en bij XMP staat een kruisje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Als je doorklikt naar de PDF, dan zie je zelfs de XMP profielen vermeld staan die je kunt kiezen:
FACTORY TIMING PARAMETERS
• Default (JEDEC): DDR5-4800 CL40-39-39 @1.1V
• EXPO Profile #0: DDR5-6000 CL30-36-36 @1.4V
• EXPO Profile #1: DDR5-5600 CL40-40-40 @1.25V
• XMP Profile #1: DDR5-6000 CL30-36-36 @1.4V
• XMP Profile #2: DDR5-5600 CL40-40-40 @1.25V

https://www.kingston.com/datasheets/KF560C30BBEK2-32.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Woezik schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:30:
Als je doorklikt naar de PDF, dan zie je zelfs de XMP profielen vermeld staan die je kunt kiezen:
FACTORY TIMING PARAMETERS
• Default (JEDEC): DDR5-4800 CL40-39-39 @1.1V
• EXPO Profile #0: DDR5-6000 CL30-36-36 @1.4V
• EXPO Profile #1: DDR5-5600 CL40-40-40 @1.25V
• XMP Profile #1: DDR5-6000 CL30-36-36 @1.4V
• XMP Profile #2: DDR5-5600 CL40-40-40 @1.25V

https://www.kingston.com/datasheets/KF560C30BBEK2-32.pdf
Ja inderdaad dat zag ik ook. Raar dan dat Megekko zegt dat het geen XMP ondersteuning geeft?

Deze zag ik ook nog, is iets goedkoper, wel samsung die, ook bij megekko te koop en staat ook wel op de supprot list => https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc
Pagina: 1 2 Laatste