Na mijn post kleine tijd geleden => Stille Desktop voor dagelijk gebruik
Heb ik dus uiteindelijk deze PC gebouwd:
Het probleem is dat deze absoluut geen beeld wil geven. Ik zet de PC aan, ik krijg even een rood lichtje op CPU led, verdwijnt na 1 seconde en wordt een geel DRAM lichtje voor 15 - 20 seconden. Gaat dan uit en verder gebeurt er niets. Ik heb na het assembleren dan maar alles terug uit elkaar gedaan om toch eerst eens een barebones te doen.
MOBO + CPU + CPU Koeler + 1 (of 2) RAM sticks + MOBO power plug + CPU 4/4p power plug + powerswitch header van de case. Als ik dan gewoon met HDMI (ook al met display poort geprobeerd) verbindt blijft het resultaat telkens hetzelfde.
Ik zou echt niet weten wat er scheelt.. Ik heb volgende dingen nog geprobeerd en telkens zelfde resultaat:
- CMOS gecleared (PC uit, Batterij eruit, de CLRTC header ge-short, batterij er terug in)
- Enkel één 4p CPU power
- Terug de 4/4p CPU power + aparte 4p CPU power
- Geen CPU power => dan werkt de CPU gewoon niet neem ik aan => er waren toen ook gen debug ledjes aan gesprongen
- Elke RAM kaart apart geprobeerd en in verschillende slots
- Geen RAM kaart => dan bleef het DRAM led branden (Dan denk ik dat het ook niet aan het RAM kan liggen?)
- De CPU cooler wat losser gezet
- De CPU ge-reseat => Ik zag toch geen gebogen pins of iets anders. Heb ook gewoon die CPU netjes in de socket gezet en mini beetje bewogen zodat die zeker goed zit tijdens het assembleren
- Met Display poort ook geen verschil
- Andere monitor geprobeerd
- Ander stopcontact
Aan wat zou het nu kunnen liggen. Na dat die een tijdje 'draait' voelen de koperen warmte geleiders van de CPU wel niets warm of zo. Blijft ijskoud zelfs aan de base van de CPU koeler..
Moest ik nu weten wat er juist misschien kapot is of scheelt, maar jammer genoeg kan ik dat niet te weten komen.
Als ik een filmpje opzoek van iemand die juist zelfde moederbord + CPU gebruikt dan zie ik dat bij hem ook eerst nog geen seconde het CPU ledje rood schijnt en daarna het gele DRAM lichtje brandt. Dus dan lijkt er toch niets mis te zijn want zijn systeem boot wel gewoon in BIOS.
Ik heb ook 2 filmpjes gemaakt ter verduidelijking:
[Video: https://imgur.com/a/4IdPu0O]
Hier het filmpje van gelijkaardige build (met hetzelfde gedrag van die led lichtjes) => YouTube: intel Core ULTRA 5 245K ASUS TUF GAMING B860M PLUS WIFI AK400 iGAME ...
Alvast bedankt!!
Heb ik dus uiteindelijk deze PC gebouwd:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core Ultra 5 245K Boxed | € 239,89 | € 239,89 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B860M-PLUS WIFI | € 194,99 | € 194,99 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 Zwart | € 126,15 | € 126,15 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 32,15 | € 32,15 |
1 | Ventilators | Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm | € 6,55 | € 6,55 |
1 | Geheugen intern | Patriot Viper Venom PVV532G600C30K | € 97,90 | € 97,90 |
1 | Optische drives | ASUS DRW-24D5MT (bulk) Zwart | € 39,99 | € 39,99 |
1 | Voedingen | be quiet! System Power 11 550W | € 59,95 | € 59,95 |
1 | Interne SSD's | WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB | € 147,- | € 147,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 944,57 |
MOBO + CPU + CPU Koeler + 1 (of 2) RAM sticks + MOBO power plug + CPU 4/4p power plug + powerswitch header van de case. Als ik dan gewoon met HDMI (ook al met display poort geprobeerd) verbindt blijft het resultaat telkens hetzelfde.
Ik zou echt niet weten wat er scheelt.. Ik heb volgende dingen nog geprobeerd en telkens zelfde resultaat:
- CMOS gecleared (PC uit, Batterij eruit, de CLRTC header ge-short, batterij er terug in)
- Enkel één 4p CPU power
- Terug de 4/4p CPU power + aparte 4p CPU power
- Geen CPU power => dan werkt de CPU gewoon niet neem ik aan => er waren toen ook gen debug ledjes aan gesprongen
- Elke RAM kaart apart geprobeerd en in verschillende slots
- Geen RAM kaart => dan bleef het DRAM led branden (Dan denk ik dat het ook niet aan het RAM kan liggen?)
- De CPU cooler wat losser gezet
- De CPU ge-reseat => Ik zag toch geen gebogen pins of iets anders. Heb ook gewoon die CPU netjes in de socket gezet en mini beetje bewogen zodat die zeker goed zit tijdens het assembleren
- Met Display poort ook geen verschil
- Andere monitor geprobeerd
- Ander stopcontact
Aan wat zou het nu kunnen liggen. Na dat die een tijdje 'draait' voelen de koperen warmte geleiders van de CPU wel niets warm of zo. Blijft ijskoud zelfs aan de base van de CPU koeler..
Moest ik nu weten wat er juist misschien kapot is of scheelt, maar jammer genoeg kan ik dat niet te weten komen.
Als ik een filmpje opzoek van iemand die juist zelfde moederbord + CPU gebruikt dan zie ik dat bij hem ook eerst nog geen seconde het CPU ledje rood schijnt en daarna het gele DRAM lichtje brandt. Dus dan lijkt er toch niets mis te zijn want zijn systeem boot wel gewoon in BIOS.
Ik heb ook 2 filmpjes gemaakt ter verduidelijking:
[Video: https://imgur.com/a/4IdPu0O]
Hier het filmpje van gelijkaardige build (met hetzelfde gedrag van die led lichtjes) => YouTube: intel Core ULTRA 5 245K ASUS TUF GAMING B860M PLUS WIFI AK400 iGAME ...
Alvast bedankt!!
[ Voor 3% gewijzigd door Bennemans360 op 20-09-2025 22:39 ]