Aangekocht woning, coulance vragen door gebreken?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
Ik heb onlangs een jaren 60 woning gekocht, zonder vooraf een bouwkundige keuring te laten doen. Dat was een bewuste keuze om mijn kans te vergroten, met het risico dat er later zaken aan het licht zouden komen.

Tijdens het wachten op de sleutel heb ik alsnog een keuring laten uitvoeren. Daaruit blijkt dat er toch flink is beknibbeld. De badkamer die recent verbouwd is, blijkt constructief niet goed aangepakt, de kit laat los, er zit vocht in de muren en het dak is op een prutserige manier gerepareerd. Alles bij elkaar ligt herstel richting de 20k.

Ik heb de verkoopster hiermee geconfronteerd. Ze leek oprecht geschrokken, al weet ik niet of dat gespeeld was. Omdat ik flink heb overboden (dat is mijn eigen keuze geweest), maar ook zie dat zij zichtbaar baalt dat dit nu boven water komt, denk ik eraan om een korte brief te schrijven. Daarin wil ik mijn teleurstelling delen en de vraag neerleggen of ze uit coulance een bedrag X zou willen terugstorten na de overdracht, een bedrag waar ze zichzelf comfortabel bij voelt.

Ik weet dat ik juridisch geen enkele poot heb om op te staan: ik heb zelf overboden, geen bouwkundige keuring gedaan en dat is mijn risico. Maar misschien is er op moreel vlak nog iets te halen.

Wat denken jullie? Kansrijk? of kansloos

Edit:

Bedankt voor alle reactie tot dusver. Ik merk op dat in mijn topicstart wellicht wat meer informatie had moeten vermelden. Een gevalletje, dikke pech lijkt me niet helemaal het geval. Vandaar dat ik wat meer informatie zal geven. Een totaallijst van de door mij en/of bouwkundige keuring opgevallen gebreken.

Kruipruimte en begane grondvloer
Verroest leidingwerk onder aanbouw, functie onduidelijk (gas of water), nader bepalen en zonodig vervangen.
Houten vloer is drie jaar geleden vervangen, maar er zijn toch nog aanzienlijk wat rotte balken aanwezig
Onvoldoende ventilatie kruipruimte, risico op condensvorming.
Veel puinafval
Oplossen en door denk ik. Twijfel alleen over de rotte balken. Je verwacht geen rotte balken tegen te komen als deze vloer recent is vervangen!

------------------------------------------

Gevels en kozijnen
Schade aan metselwerk, herstel conform bestaand werk.
Roestend ijzer in gevel, verwijderen en gevel herstellen.
Scheurvorming, risico op inwateren, herstel nodig.
Voegwerk deels matig tot onvoldoende, vernieuwen.
Muurafdekker voorzijde gedateerd en met gebreken, compleet vervangen verdient voorkeur.
Raamdorpel en waterslag gebrekkig bevestigd, mechanisch fixeren.
Voegwerk waterslagen uitgespoeld, opnieuw voegen.
Schilderwerk kozijnen onvoldoende, groot onderhoud nodig.
Houtrot in houten kozijnen voor- en achterzijde, rotte delen vervangen.
Bij bezichtiging geconstateerd, 10k herstelkosten. Ga ik verder ook geen probleen van maken

Daken en goten
Overstek en boeiboorden: hout gedelamineerd, vervangen.
Schilderwerk houtwerk onvoldoende, professioneel onderhoud uitvoeren.
Dakkapel lood gescheurd, repareren om lekkage te voorkomen.
Houtrot in zijwangen dakkapel, delen vervangen.
Dakrand aanbouw onjuist afgewerkt, vocht in houten dakconstructie, detail verbeteren.
Bitumen dakbedekking: verlijming naden onvoldoende, repareren.
Lood in lintvoegen onvoldoende afgewerkt, verbeteren.
Loodwerk deels los of ontbrekend, nieuw lood inslijpen.
Ontbrekende loodstroken, verhoogd lekkagerisico.
Hemelwaterafvoeren slecht bevestigd, bevestiging herstellen.
Deze zit me niet lekker, verschillende experts laten komen, geven aan dat dit echt door een beunhaas gebeurd is en alleen op de korte termijn werkt. Hier heeft ook lekkage plaats gevonden maar nergens terug te lezen is in het rapport
Herstelkosten circa 5000 euro

Installaties, elektra, water en gas
Riolering hangt los, ophanging verbeteren om doorhangen of tegenschot te voorkomen.
Fixen, en door

Badkamer
Badkamer kitwerk in slechte staat, risico op lekkage, vernieuwen.
Badkamervloer: tegels hechten onvoldoende, herstellen.
Verhoogd vocht in badkamervloer en -wanden, vermoedelijk door gebrekkige waterdichting, herstellen.
Bij een volledige badkamerrenovatie verwacht ik bovenstaande uitkomst niet!

Interieur
Vocht in binnenwanden zonder voorzetwanden, nader onderzoek en totaal herstelplan nodig.
Waarschijnlijk door vochtige kruipruimte, zie eerder punt

Blijft voor mij nog de vraag: gezien alle bovenstaande informatie zie ik eigenlijk drie mogelijke routes.
- Alles gewoon laten herstellen en het accepteren als eigen risico.
- (Deels) juridisch proberen te verhalen.
- Samen in overleg kijken of we eruit kunnen komen.

[ Voor 57% gewijzigd door C6DL op 14-09-2025 19:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • +87 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:34

EvH

Part of the deal? Het komt op mij over alsof je de spelregels achteraf wilt aanpassen. Ik zou als verkoper geen gehoor hier aangeven, je hebt alle ruimte en tijd gehad hiervoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:14
Schrijf die brief en ga er vanuit uit dat je niets krijgt, dan is alles wat je krijgt meegenomen.
Zo te horen heb je verder namelijk geen poot om op te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Zijn het verborgen gebreken? Had zij dus kunnen weten dat er lekkages waren of zit de vocht in de muren zonder zichtbare doorslag (omdat dat pas na paar jaar komt).

Ik denk dat je weinig kans maakt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ook al wordt hier vaak gedaan alsof het wel zo is, maar het is niet dat zonder bouwkundige keuring je nul rechten hebt en de verkoper gewoon je mag hebben voorgelogen oid.

Wat wel de vraag is in hoeverre jij dit kon weten, in hoeverre de verkoopster het kon weten, en wat ze heeft geantwoord op de vragen. Want bijvoorbeeld loslatende kit, tja, dat had je zelf natuurlijk ook kunnen zien. Heeft ze geantwoord op de vraag over lekkages dat er nooit iets heeft gelekt, terwijl dat duidelijk wel zo is geweest, en het duidelijk niet serieus opgelost is, dan sta je sterk. Maar als ze gewoon eerlijk een bedrijf heeft ingeschakeld om het dak te repareren en dat is belabberd gedaan, tja, dat is niet haar schuld.

Overigens zou ik me ook afvragen waar die vocht in de muren vandaan komt. Is dat gewoon de slechte kitranden? Tja nieuwe kitranden, probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:12

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Sissors schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:35:
Maar als ze gewoon eerlijk een bedrijf heeft ingeschakeld om het dak te repareren en dat is belabberd gedaan, tja, dat is niet haar schuld.
Maar wel de schuld van de reparateur, daar kun je alsnog achteraan gaan.
De garantie m.b.t het geleverde werk is in principe overdraagbaar.

Wij hadden bijvoorbeeld een probleem met 'de keuken van de vorige eigenaar' maar dat mocht de keukenboer op komen lossen (hebben ze ook netjes gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
99ruud99 schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:31:
Zijn het verborgen gebreken? Had zij dus kunnen weten dat er lekkages waren of zit de vocht in de muren zonder zichtbare doorslag (omdat dat pas na paar jaar komt).

Ik denk dat je weinig kans maakt.
Deze vind ik een lastige, met een ouderdomsclausule wordt je natuurlijk erg beperkt.
Het budget was op gaf ze aan, dus op alles is een beetje beknibbeld zeg maar. Het dak heeft inderdaad gelekt en heeft ze dus provisorisch laten maken heeft ze me mondeling verteld, allemaal zo goedkoop mogelijk. Als ik dan kijk op de lijst die de makelaar heeft opgeleverd, staat er bij: Zijn er lekkages bekend: NIet bekend.

Tjah wat moet je dan nog 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Accretion schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:44:
[...]

Maar wel de schuld van de reparateur, daar kun je alsnog achteraan gaan.
De garantie m.b.t het geleverde werk is in principe overdraagbaar.

Wij hadden bijvoorbeeld een probleem met 'de keuken van de vorige eigenaar' maar dat mocht de keukenboer op komen lossen (hebben ze ook netjes gedaan).
Alles zwart laten doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Sissors schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:35:
Ook al wordt hier vaak gedaan alsof het wel zo is, maar het is niet dat zonder bouwkundige keuring je nul rechten hebt en de verkoper gewoon je mag hebben voorgelogen oid.

Wat wel de vraag is in hoeverre jij dit kon weten, in hoeverre de verkoopster het kon weten, en wat ze heeft geantwoord op de vragen. Want bijvoorbeeld loslatende kit, tja, dat had je zelf natuurlijk ook kunnen zien. Heeft ze geantwoord op de vraag over lekkages dat er nooit iets heeft gelekt, terwijl dat duidelijk wel zo is geweest, en het duidelijk niet serieus opgelost is, dan sta je sterk. Maar als ze gewoon eerlijk een bedrijf heeft ingeschakeld om het dak te repareren en dat is belabberd gedaan, tja, dat is niet haar schuld.

Overigens zou ik me ook afvragen waar die vocht in de muren vandaan komt. Is dat gewoon de slechte kitranden? Tja nieuwe kitranden, probleem opgelost.
Betreft het dak, zie mijn post hierboven. Mondeling en wat er op papier staat verschilt namelijk.

Verder.. dat moet ik allemaal nog laten uitzoeken. Ik kan natuurlijk ook kijken waar ik allemaal tegenaan ga lopen en het vervolgens gooien op verborgen gebreken zodat ik wel sterk sta. Als ik nu een coulance bedrag lospeuter, zegt ze misschien een later stadium dat ze niet meer wilt meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
EvH schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:30:
Part of the deal? Het komt op mij over alsof je de spelregels achteraf wilt aanpassen. Ik zou als verkoper geen gehoor hier aangeven, je hebt alle ruimte en tijd gehad hiervoor.
Iets te kort door de bocht denk ik. Er kloppen bepaalde zaken gewoon niet

Acties:
  • +51 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mjah, dat is van twee walletjes willen eten. Eerst er zeker van zijn dat jij het krijgt door geen keuring te doen en flink te overbieden, en daarna proberen de prijs naar beneden te krijgen.

Kansloos verzoek. En als ik de verkoper was, zou de manier waarop je werkt ook elke kans op coulance laten verdwijnen. Soort van Marktplaats koper die achteraf gaat klagen en geld terug wil.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
C6DL schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:44:
[...]

Deze vind ik een lastige, met een ouderdomsclausule wordt je natuurlijk erg beperkt.
Het budget was op gaf ze aan, dus op alles is een beetje beknibbeld zeg maar. Het dak heeft inderdaad gelekt en heeft ze dus provisorisch laten maken heeft ze me mondeling verteld, allemaal zo goedkoop mogelijk. Als ik dan kijk op de lijst die de makelaar heeft opgeleverd, staat er bij: Zijn er lekkages bekend: NIet bekend.

Je hebt een huis met ouderdomsclausule gekocht, zonder keuring, en zonder zelf er goed doorheen te zijn gegaan? Tja dan lijkt mij die €20k nog wel een meevaller. Zeker omdat volgens mij die bedragen soms wel erg pessimistisch zijn.

Dat laatste is wel een ding als ze pas na de koop het heeft gemeld, dus je kan altijd proberen dat te gebruiken om nog wat terug van haar te krijgen. Maar ik denk dat je vooral blij moet zijn als het bij deze dingetjes blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:47:
Mjah, dat is van twee walletjes willen eten. Eerst er zeker van zijn dat jij het krijgt door geen keuring te doen en flink te overbieden, en daarna proberen de prijs naar beneden te krijgen.

Kansloos verzoek. En als ik de verkoper was, zou de manier waarop je werkt ook elke kans op coulance laten verdwijnen. Soort van Marktplaats koper die achteraf gaat klagen en geld terug wil.
Zo werkt het dus ook niet. Het is niet omdat er geen keuring gedaan is dat ze mag liegen over lekkages bijvoorbeeld.
C6DL schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:46:
[...]

Betreft het dak, zie mijn post hierboven. Mondeling en wat er op papier staat verschilt namelijk.

Verder.. dat moet ik allemaal nog laten uitzoeken. Ik kan natuurlijk ook kijken waar ik allemaal tegenaan ga lopen en het vervolgens gooien op verborgen gebreken zodat ik wel sterk sta. Als ik nu een coulance bedrag lospeuter, zegt ze misschien een later stadium dat ze niet meer wilt meewerken.
Bedenk wel wat een verborgen gebrek is.

Dat is of dat het wonen erdoor onmogelijk is (wat niet het geval is), of het zijn dingen waarvan zij op de hoogte moest zijn, en wat jij niet redelijkerwijs had kunnen weten. Een lekkage waarbij ze snel wat verf over de waterschade heeft gedaan zonder het probleem op te lossen valt hier onder. Maar slecht kitwerk niet, dat had jij gewoon zelf kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
gambieter schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:47:

Ook als er zaken anders blijken te zijn dan opgenomen in de vragenlijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Sissors schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:52:
[...]

Zo werkt het dus ook niet. Het is niet omdat er geen keuring gedaan is dat ze mag liegen over lekkages bijvoorbeeld.

[...]

Bedenk wel wat een verborgen gebrek is.

Dat is of dat het wonen erdoor onmogelijk is (wat niet het geval is), of het zijn dingen waarvan zij op de hoogte moest zijn, en wat jij niet redelijkerwijs had kunnen weten. Een lekkage waarbij ze snel wat verf over de waterschade heeft gedaan zonder het probleem op te lossen valt hier onder. Maar slecht kitwerk niet, dat had jij gewoon zelf kunnen vinden.
Nog wat voorbeelden:
- Houtenvloer is geheel vervangen geeft de bewoner aan, wat blijkt er zitten nog enke rotte balken onder de woning
- Badkamer laten renoveren, constructief onjuist laten doen
- Dak idem

Ik bedoel, dit zijn zaken die ik niet direct had kunnen opmerken. In eerste instantie ga ik uit van wat de verkopende partij mij laat zien of vertelt.

[ Voor 8% gewijzigd door C6DL op 14-09-2025 12:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:25
Je hebt vrijwillig geen bouwkundige keuring laten doen;
Je hebt vrijwillig ruim overboden;

En nu wil je geld terug? Kijk geen brief sturen levert sowieso niets op, dus vragen vergroot je kans altijd. Maar of het chic is?

Het is een jaren 60 woning en zo’n verkoper weet natuurlijk ook niet alles.

[ Voor 15% gewijzigd door FrostHex op 14-09-2025 13:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

C6DL schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:52:
"Niet bekend" is wat anders dan "Nee". Opnieuw: jij hebt de kans gehad om de keuring te laten doen en onderzoek te doen, maar je wilde de concurrentie te snel af zijn.

Als je denkt dat je een zaak hebt, dan ga je met een juridisch adviseur praten. Maar coulance, nee.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:12

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

C6DL schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:52:
[...]
Nee, dan heb je zeker een punt.
Het lastige aan deze discussie is dat d'r bij veel mensen veel emotie in zit en d'r is ook geen 100% antwoord.

Zelfs ouderdomsclausule klinkt 'heel dom', maar praktisch gezien is slecht onderhoud en lekkages niet een ouderdomsprobleem. Het is niet alsof d'r loden leidingen in zitten of een doorgezakte dakconstructie door ouderdom.

Verkoopster heeft gewoon jaren beknibbeld op onderhoud en daarmee flink geld uitgespaard.
Als dat pas na de verkoop duidelijk wordt, is vervelend, maar hoeft niet te betekenen dat zij niet aansprakelijk is.

Zie:
Geen normaal gebruik
Vaak staat in het koopcontract dat de woning de 'eigenschappen zal bezitten die voor normaal gebruik nodig zijn'. Kunt u door het gebrek uw woning niet normaal gebruiken, zoals bij een lekkage of slechte fundering? Dan is de kans groot dat de verkoper aansprakelijk is en de kosten van de reparatie moet betalen.
https://www.juridischloke...oning/verborgen-gebreken/

Nu weet ik niet of dit allemaal valt onder 'geen normaal gebruik', maar in principe maakt het niet uit wat daar aan vooraf ging (behalve als ze echt aantoonbaar gelogen heeft).

Is het echt geen gevalletje van nieuwe kitranden en door? Dan gaat d'r ook geen vocht meer de muur in?

Je kunt proberen om samen met de verkoopster tot een bemiddeling te komen en als dat niet lukt kun je juridische opties overwegen, maar je kunt je af vragen of dat het tijd/geld waard is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:57:
[...]

"Niet bekend" is wat anders dan "Nee". Opnieuw: jij hebt de kans gehad om de keuring te laten doen en onderzoek te doen, maar je wilde de concurrentie te snel af zijn.

Als je denkt dat je een zaak hebt, dan ga je met een juridisch adviseur praten. Maar coulance, nee.
Niet bekend is wat anders dan nee inderdaad. Maar je kan toch niet serieus volhouden dat geen lekkages bekend waren nadat je iemand betaald hebt om lekkages te verhelpen?

En dit is de vraag in de standaard vragenlijst:
b. Heeft u last van daklekkages (gehad)? ☐ ja ☐ nee

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:37
Dit is toch typisch iets wat je door een jurist even laat bekijken. Als je een jurist vindt die deze kennis heeft kost het een uur om overal doorheen te kijken.

Het kan je duizenden euros opleveren. Een tech forum is niet de beste vraagbaak hiervoor.

Sterkte ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
snip: huiskamer is een aantal deuren verder

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 14-09-2025 13:52 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:41
C6DL schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:26:
Dat was een bewuste keuze om mijn kans te vergroten, met het risico dat er later zaken aan het licht zouden komen.
Dus je wist eigenlijk van te voren dat er mogelijk herstelwerk aan zat te komen.
En toch tast je diep in de buidel:
Omdat ik flink heb overboden (dat is mijn eigen keuze geweest),
Maar misschien is er op moreel vlak nog iets te halen.
En je eigen moreel?
Je zegt zelf er bewust voor te kiezen om royaal over te bieden op een woning waarvan je zelf al hebt ingeschat dat er nog herstelwerk uit kan komen.
En op het moment dat het risico zich daadwerkelijk voordoet dan is het opeens een probleem?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sissors schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:02:
Niet bekend is wat anders dan nee inderdaad. Maar je kan toch niet serieus volhouden dat geen lekkages bekend waren nadat je iemand betaald hebt om lekkages te verhelpen?
Ik zeg niet dat de verkoopster geen fouten heeft gemaakt. Maar de redeneringen van de TS zijn krommer dan een hoepel en proberen elke eigen verantwoordelijkheid te ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:38
wat is er constructief aan of in een badkamer?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 10:07
Zit je nog in de bedenktijd? Zo nee dan mag je hopen op coulance van de verkoper, maar heb je in feite pech.
Jij hebt dus bewust het risico genomen met fors overbieden en geen keuring, waardoor je mogelijk de bieding gewonnen hebt.

Je zou het juridisch pad kunnen bewandelen, maar dat wordt erg lastig. Je hebt ten eerste je kans bewust laten lopen op een keuring. Je moet kunnen bewijzen dat verkoper van de gebreken wist. En het belangrijkste, het moet normaal wonen in de weg zitten (wat in het geval van de badkamer niet zo is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Loslatende kit valt er sowieso niet onder, dat is gewoon zichtbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Ik lees dat de badkamer recent verbouwd is.

Dan kan de advertentietekst en verkoopbrochure van de woning hier juridisch héél waardevol zijn. Als daarin staat dat de badkamer in bijvoorbeeld 2023 vernieuwd is, dan heeft de ouderdomsclausule namelijk nauwelijks waarde op het vlak van de badkamer.
Want de verkoper geeft immers aan dat die badkamer pas twee jaar oud is, en dan mag jij als koper dus de eigenschappen en ouderdomsklachten verwachten die horen bij een badkamer van twee jaar oud. Dat de rest van het huis 60 jaar oud is, maakt dan voor wat betreft jouw klachten over die badkamer niet meer uit.
Daarbij komt ook nog dat je in beginsel mag verwachten dat die badkamer is aangelegd volgens de normen die geldig waren in het jaar van vernieuwing. Denk daarbij een IP-waarde voor verlichting/elektra, diameters van afvoerleidingen, positie van elektra punten etc.

Als de badkamer niet voldoet aan de normen uit het jaar van vernieuwing zoals in de verkoopbrochure/funda advertentie is opgenomen, is er sprake van non-conformiteit. En dan maakt het niet uit of er wel of geen bouwkundige keuring vooraf is gegaan, want je mag verwachten dat het product voldoet aan wat in de verkoopbrochure staat (en de regels en normen die daar bij komen kijken). Dat hoef je als koper niet zelf te (laten) onderzoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door Ivow85 op 14-09-2025 14:11 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Laat de gebreken zwart op wit zetten, dan sta je juridisch sterker lijkt me. Het vocht achter de muren lijkt me een verborgen gebrek dus daar kan je actie op ondernemen. Een brief om coulance kan je proberen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
[...]

Die lijst is juridisch van grote waarde. Als ze daar melden dat er geen lekkages bekend zijn, maar er wel duidelijke sporen zijn van lekkages en provisorische reparaties, dan is er ook op dit vlak mogelijk sprake van non-conformiteit.

Non-conformiteit betekent namelijk: de werkelijke situatie is anders dan wat de verkoper heeft medegedeeld.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
No Hands schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:25:
wat is er constructief aan of in een badkamer?
Water, afvoer, elektra, waterkeringen op vloeren en wanden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
Misschien even handig om je topicstart of 1 post op te nemen wat er allemaal exact mis is en wat de geschatte herstelkosten zijn en waarom dit mis is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:41
Geen idee hoe het juridisch zit maar 20.000 extra kosten aan een jaren 60 huis lijkt mij te overzien. Meeste mensen verbouwen na aankoop voor veel meer. Dat is natuurlijk ook afhankelijk wat je ervoor betaalt hebt natuurlijk. Al moet een recent vernieuwde badkamer natuurlijk in orde zijn, dit stond vast als positief ding in de advertentie. Zorg inderdaad dat je die orginele advertentie in handen hebt.

Of het een verborgen gebrek is? Kitranden kan je makkelijk zelf controleren, of alle afvoeren werken en de electra ook. Zelfs de vloeren en wanden had je denk ik zelf ook kunnen controleren door te kloppen op de tegels. Dit doe ze normaal bij een bouwkundige keuring.

[ Voor 36% gewijzigd door Roderiktweaker op 14-09-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:16
[...]
Het budget was op gaf ze aan, dus op alles is een beetje beknibbeld zeg maar. Het dak heeft inderdaad gelekt en heeft ze dus provisorisch laten maken
Er is een verschil tussen provisorisch maken (waarbij het is hersteld, maar niet voor lange termijn) en niet gerepareerd, dus nog steeds lekkend. Het tweede is een gebrek, het eerste is een keuze.
Niets, denk ik. Het is de keerzijde van overbieden zonder bouwkundige keuring. Dan kun je voor onvoorziene kosten komen en daar draai je zelf voor op.
Bedenk ook: als je wel een bouwkundige keuring had gedaan, bij welk bedrag had je afgezien van de koop? Ik vind 20K te overzien bij een huis van 60 jaar oud. Als je dat achteraf gezien in het bod had willen meenemen, heb je echt een verkeerde keuze gemaakt door zonder die keuring als voorwaarde te bieden.
Nu je dat niet gedaan hebt: accepteer de consequentie, laat het dak en de kit fixen en ga er lekker wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badd Yass
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19-09 09:11
Bedenk wel goed dat niet iedere bouwkundige keurder ook een goede inspecteur is. De een kruipt een kruipruimte in en doet daar echt wat onderzoek. De ander steekt met z’n kop er door.

Daarmee bedoel ik te zeggen dat een keurder wel een stuk verantwoordelijkheid naar zich toe trekt in zijn beroep waardoor deze betaald wordt, maar je ook nog steeds pech had kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:37
Interessante kwestie dit. Ergens is het natuurlijk je eigen keuze om geen bouwkundige keuring te laten uitvoeren. Wat als je dit wel had gedaan, had je dan de woning niet willen hebben of die 20k minder geboden ?
Dat maakt op zich voor het verhaal niet uit, maar bij een jaren 60 woning weet je gewoon dat er extra kosten zijn. Dat iets knullig gerepareerd is hoort een beetje bij een oude woning kopen. Als er echter een nieuwe badkamer is geplaatst dan "mag je er vanuit gaan" dat deze technisch in orde is. Als de reparatie hieraan een serieus deel is van die 20k, dan heb je het volgens mij over een verborgen gebrek.
De vraag is dan hoe zakelijk wil je het dan spelen. Je zou eens als je die hebt je rechtsbijstand kunnen vragen om advies.
Het vriendelijk vragen om een tegemoetkoming kan je altijd doen, maar ga je dan als je "nee" te horen krijgt het juridisch aanvechten ? Dan is het wel zo eerlijk om met een voorstel te komen en dan ook te vermelden dat je juridische stappen gaat ondernemen als ze hier niet mee akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:30
Stel, er is iemand die met een keuring in de hand bereid was meer te bieden dan jij, compenseer je de verkoper dan ook? Volgens mij is dit een gevalletje, risico genomen en een (kleine) tegenvaller, maar wel het huis wat je wilde gekregen, dus repareren en door met je leven!

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:55
Je snapt hopelijk toch zelf ook wel dat dit niet is hoe t werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:58
Je hebt als koper ook een onderzoeksplicht.

Persoonlijk zou ik een oudere woning niet zonder bouwkundige keuring verkopen, die bouwkundige keurig beschermd je als verkoper ook, je voorkomt dat er later gebreken boven komen waarvan ze zeggen dat je die als verkoper had kunnen weten.

Verborgen gebreken gaat over dingen die je niet had kunnen zien, en waarvan de verkopende partij wel wist.
Niet over dingen die je zelf had kunnen ontdekken.

Dat zou mooi zijn, je overbied enorm als koper, en dan ga je achteraf de verkoopprijs omlaag halen.
Misschien dat de nummer 2 met bieden zonder aanpassing van de prijs had gekocht?

Als verkoper zou ik dan ook overwegen dan maar de nummer 2 op de lijst te gunnen. In plaats van alleen naar de hoogste bieding te kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Ik heb onlangs een jaren 60 woning gekocht, zonder vooraf een bouwkundige keuring te laten doen. Dat was een bewuste keuze om mijn kans te vergroten, met het risico dat er later zaken aan het licht zouden komen.

Tijdens het wachten op de sleutel heb ik alsnog een keuring laten uitvoeren. Daaruit blijkt dat er toch flink is beknibbeld. De badkamer die recent verbouwd is, blijkt constructief niet goed aangepakt, de kit laat los, er zit vocht in de muren en het dak is op een prutserige manier gerepareerd. Alles bij elkaar ligt herstel richting de 20k.

Ik heb de verkoopster hiermee geconfronteerd. Ze leek oprecht geschrokken, al weet ik niet of dat gespeeld was. Omdat ik flink heb overboden (dat is mijn eigen keuze geweest), maar ook zie dat zij zichtbaar baalt dat dit nu boven water komt, denk ik eraan om een korte brief te schrijven. Daarin wil ik mijn teleurstelling delen en de vraag neerleggen of ze uit coulance een bedrag X zou willen terugstorten na de overdracht, een bedrag waar ze zichzelf comfortabel bij voelt.

Ik weet dat ik juridisch geen enkele poot heb om op te staan: ik heb zelf overboden, geen bouwkundige keuring gedaan en dat is mijn risico. Maar misschien is er op moreel vlak nog iets te halen.

Wat denken jullie? Kansrijk? of kansloos
Je hebt een oud huis gekocht, geen bouwkundig onderzoek gedaan en daarna ook nog eens flink overboden.
Klinkt mij allemaal vrij roekeloos.

Je kunt het natuurlijk proberen, maar ik zou je als verkoper echt 0,0 betalen voor een risico wat jij als koper bewust hebt genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Bedankt voor alle reactie tot dusver. Ik merk op dat in mijn topicstart wellicht wat meer informatie had moeten vermelden. Een gevalletje, dikke pech lijkt me niet helemaal het geval. Vandaar dat ik wat meer informatie zal geven. Een totaallijst van de door mij en/of bouwkundige keuring opgevallen gebreken.

• Verroest leidingwerk onder aanbouw, functie onduidelijk (gas of water), nader bepalen en zonodig vervangen.
  • Houten vloer is drie jaar geleden vervangen, maar er zijn toch nog aanzienlijk wat rotte balken aanwezig
  • Onvoldoende ventilatie kruipruimte, risico op condensvorming.
  • Veel puinafval
Oplossen en door denk ik. Twijfel alleen over de rotte balken. Je verwacht geen rotte balken tegen te komen als deze vloer recent is vervangen!

Gevels en kozijnen
  • Schade aan metselwerk, herstel conform bestaand werk.
  • Roestend ijzer in gevel, verwijderen en gevel herstellen.
  • Scheurvorming, risico op inwateren, herstel nodig.
  • Voegwerk deels matig tot onvoldoende, vernieuwen.
  • Muurafdekker voorzijde gedateerd en met gebreken, compleet vervangen verdient voorkeur.
  • Raamdorpel en waterslag gebrekkig bevestigd, mechanisch fixeren.
  • Voegwerk waterslagen uitgespoeld, opnieuw voegen.
  • Schilderwerk kozijnen onvoldoende, groot onderhoud nodig.
  • Houtrot in houten kozijnen voor- en achterzijde, rotte delen vervangen.
Bij bezichtiging geconstateerd, 10k herstelkosten. Ga ik verder ook geen probleen van maken

Daken en goten
  • Overstek en boeiboorden: hout gedelamineerd, vervangen.
  • Schilderwerk houtwerk onvoldoende, professioneel onderhoud uitvoeren.
  • Dakkapel lood gescheurd, repareren om lekkage te voorkomen.
  • Houtrot in zijwangen dakkapel, delen vervangen.
  • Dakrand aanbouw onjuist afgewerkt, vocht in houten dakconstructie, detail verbeteren.
  • Bitumen dakbedekking: verlijming naden onvoldoende, repareren.
  • Lood in lintvoegen onvoldoende afgewerkt, verbeteren.
  • Loodwerk deels los of ontbrekend, nieuw lood inslijpen.
  • Ontbrekende loodstroken, verhoogd lekkagerisico.
  • Hemelwaterafvoeren slecht bevestigd, bevestiging herstellen.
Deze zit me niet lekker, verschillende experts laten komen, geven aan dat dit echt door een beunhaas gebeurd is en alleen op de korte termijn werkt. Hier heeft ook lekkage plaats gevonden maar nergens terug te lezen is in het rapport

• Riolering hangt los, ophanging verbeteren om doorhangen of tegenschot te voorkomen.
Fixen, en door

Badkamer
  • Badkamer kitwerk in slechte staat, risico op lekkage, vernieuwen.
  • Badkamervloer: tegels hechten onvoldoende, herstellen.
  • Verhoogd vocht in badkamervloer en -wanden, vermoedelijk door gebrekkige waterdichting, herstellen.

Interieur
  • Vocht in binnenwanden zonder voorzetwanden, nader onderzoek en totaal herstelplan nodig.

Blijft voor mij nog de vraag: gezien alle bovenstaande informatie zie ik eigenlijk drie mogelijke routes.

[ Voor 6% gewijzigd door C6DL op 14-09-2025 18:58 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:21
Je hebt echt een kansloos verhaal……. Uitgangspunt bij een huis is dat je het as-is koopt.

In je lijst staat ook helemaal niets schokkends wat je zelf niet had kunnen zien of met hetzelfde simpele onderzoek dat je nu blijkbaar wel hebt gedaan had moeten en kunnen weten.

Eigen verantwoordelijkheid dus. Bizar eigenlijk ook dat je eerst bewust kiest niet te laten keuren en nu een ander wil laten betalen voor jouw keuze. Nog buiten het feit dat voor zo’n oude woning 20k om alles in goede staat te krijgen gewoon te verwachten is.

Met een ouderdomsclausule heb je al helemaal geen zaak meer. Als je dan ervoor kiest om niet te laten keuren dan neem je toch echt zelf alle risico’s.

[ Voor 38% gewijzigd door TweakGP op 14-09-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Roderiktweaker schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:35:
Geen idee hoe het juridisch zit maar 20.000 extra kosten aan een jaren 60 huis lijkt mij te overzien. Meeste mensen verbouwen na aankoop voor veel meer. Dat is natuurlijk ook afhankelijk wat je ervoor betaalt hebt natuurlijk. Al moet een recent vernieuwde badkamer natuurlijk in orde zijn, dit stond vast als positief ding in de advertentie. Zorg inderdaad dat je die orginele advertentie in handen hebt.

Of het een verborgen gebrek is? Kitranden kan je makkelijk zelf controleren, of alle afvoeren werken en de electra ook. Zelfs de vloeren en wanden had je denk ik zelf ook kunnen controleren door te kloppen op de tegels. Dit doe ze normaal bij een bouwkundige keuring.
De 20k betreft alleen nog de kosten op korte termijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
joke_name schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:35:
Misschien even handig om je topicstart of 1 post op te nemen wat er allemaal exact mis is en wat de geschatte herstelkosten zijn en waarom dit mis is.
Done! zie post hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
C6DL schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:51:

Badkamer
  • Verhoogd vocht in badkamervloer en -wanden, vermoedelijk door gebrekkige waterdichting, herstellen.
Toen ik 4 jaar geleden een huis kocht uit 1907.
Heb ik wel een bouwkundige laten uitvoeren.

Bij ons zat er ook een “nieuwe” badkamer in. Dit was ook gedaan door een beunhaas.
Daar kwam de bouwkundige keurder er ook achter dat de vloer niet goed gehecht was.
Zelf kan je dit heel makkelijk testen, dan klinken de tegels namelijk hol.

Ik weet niet hoe handig je zelf bent, maar je kan nu bijna geen aannemer / tegelzetter vinden die even alleen je vloer komt vervangen.
Daarnaast is ook kans dat het beton onder vloer ook nat is, dit was bij ons ook het geval.

Wij hebben er een compleet nieuwe badkamer in laten zetten, rekening hier maar op.

Veel dingen die je nu opnoemt had de keurder eruit kunnen halen, dus ik denk dat je op de blaren moet gaan zitten.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:48
70% van de gebreken die je beschrijft vallen sowieso al niet in de categorie verborgen, maar in de categorie "ik heb geen idee waar ik naar moet kijken". Alleen daar waar overduidelijk gelogen is in de lijst heb je heel misschien een heel kleine kans dat een rechtbank daar in meegaat. Met de nadruk op heel kleine.

"Geen lekkage bekend" is een goed voorbeeld van betrekkelijk kansloos in jouw voorbeeld. Ik lees nergens in je verhaal dat het nu lekt, dus "geen lekkage bekend" klopt helemaal.

Wanneer je dan over moreel begint zie ik maar 1 persoon die daarover eens zou moeten nadenken. Je koopt een oud huis zonder er verstand van te hebben, zonder vooronderzoek te doen voor een blijkbaar te hoge prijs en gaat achteraf moeilijk lopen doen. Tja, dat is nogal een achterbakse manier van zaken doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:58
De dingen die je noemt komen typisch naar voren bij een bouwkundige keuring.

Als je die had laten doen dan had je op basis van die bouwkundige keuring er nog wat over kunnen onderhandelen.

Zo gaat dat meestal (Weet ik uit ervaring van de kant als verkoper, maar ook als koper, nu net een jaar m’n 4e woning)

De punten die je zelf had kunnen zien vallen in zo’n onderhandeling er dan meestal direct af, waardoor je alleen wat korting krijgt voor dingen die je zelf echt niet had kunnen zien.

Dit is het soort dingen waarvoor je een aankoopmakelaar neemt, en een bouwkundige keuring laat doen.
Om mensen bij je te hebben met ervaring hiermee.

Dat gebrek aan ervaring is wat je nu geld gaat kosten.

Troost je met de gedachte dat een aankoopmakelaar en een bouwkundige keuring ook beide geld hadden gekost, dat gaat nu van je verlies af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik lees in het rapport vooral veel " fit en dit faxen om in toekomst problemen te voorkomen.
Dat is geen gebrek.

[ Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 14-09-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Sissors schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:52:
[...]

Maar, wanneer een lek is opgelost, lieg je dan nog als je zegt dat er op dat moment geen lek bekend is? Het hangt natuurlijk ineens enorm hard af van zowel de vraagstelling als het exacte antwoord.

Het is toch ook vreemd dat je voor verkoop afziet van een keuring, net om de kans te verhogen dat jij de woning krijgt omdat je de prijs niet naar beneden gaat praten aan de hand van die keuring, om dan na het bekomen van een koopovereenkomst alsnog met die keuring af te komen en dan te gaan vragen om toch de prijs te verlagen. Hoe moet de verkoopster zich daar bij voelen? Dit komt al bijna over als emotionele chantage.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:05
Is de financiering al rond? Zo niet ga met de bank in overleg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
[list]
• Houten vloer is drie jaar geleden vervangen, maar er zijn toch nog aanzienlijk wat rotte balken aanwezig

Badkamer

Dit zijn als ik het zo bekijk de enige punten waarop je kans maakt om in overleg danwel via juridische weg iets vergoed kan krijgen vanuit de verkopende partij.

Al het overige is wat mij betreft te linken aan de typische manier van bouwen in de bouwperiode van de woning en/of de leeftijd van de woning in combinatie met matig/achterstallig onderhoud.
Het matig/achterstallig onderhoud had je tijdens een goede inspectie van de woning zelf moeten ontdekken of daarvoor had je dus tijdig een bouwkundige keuring moeten laten uitvoeren. En niet pas achteraf.

Voor de delen die vernieuwd zijn uit de punten die ik hierboven als "resterend" heb laten staan, geldt zoals ik eerder ook schreef, dat je daarvan mag verwachten dat het ook in een staat is die hoort bij de leeftijd van de vernieuwing. In elk geval wanneer de vernieuwing in de advertentie/verkoopbrochure specifiek benoemd staat. Wat je dan precies mag verwachten als koper, is weer afhankelijk van de exacte mededelingen/omschrijvingen die zijn gedaan.

Wat betreft de houten vloer: als er staat dat de constructievloer geheel vernieuwd is, dan mag je dus verwachten dat de balken die onderdeel van die constructievloer zijn ook vernieuwd zijn. Zonder dat specifiek na te kijken. Als er alleen staat "nieuwe houten vloer" of " nieuwe vloerplanken" wordt het juridisch alweer lastiger.

Badkamer schreef ik eerder al meer over.

De exacte teksten uit de documenten die je voor aankoop van de woning hebt ontvangen zul je aan een jurist moeten voorleggen om te beoordelen of je in een procedure eventueel kans hebt op compensatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:28
Ik vraag me af waarom je afziet van een keuring, terwijl de dingen die je noemt grotendeels ook door een "handige Harry" geconstateerd konden worden. Dus waarom heb je je eigen beperkingen op dit gebied erkend, of een vriend met enige kennis laten kijken? Tenzij je het huis blind moest kopen, zie ik niet waarom de verkoper enige compensatie moet geven. Ik zou dat zeker niet doen.
Ik hoop wel dat het je droomhuis is, want dan zul je dit alles na een paar jaar vergeten en genieten van je huis. Dat extra geld erin steken zal even pijn doen, maar daarna ben je blij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Wees blij met wat je geleerd hebt en ga de volgende keer voor een nieuwbouwwoning ipv een originele jaren zestig woning.

[ Voor 14% gewijzigd door Prisma16 op 14-09-2025 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Technofreakz schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:21:
Is de financiering al rond? Zo niet ga met de bank in overleg?
Wat bedoel je daarmee? Vraag de bank om ervoor te zorgen dat de financiering niet rond komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Laatst online: 09:00
Had je het huis gekocht met de kennis van nu / als je wel een bouwkundige keuring had laten doen en er was hetzelfde uitgekomen,
Of had je dan wat minder overboden met de kans dat je het niet zou worden..

Even slikken, en weer door.
Als je al begint met flink overbieden, dan wil je het gewoon graag hebben. Punt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38
Afgaande op de lijst: niets wat bewoning in de weg staat en waarschijnlijk ook geen verzwijging van gebreken. Een lekkage die hersteld is en die niet meer lekt hoef je op zich niet te vermelden. Dat het een beun blijkt is jammer.

Ik lees in de lijst vooral:
• jaren '60 woning
• niet optimaal uitgevoerde werkzaamheden (zitten zoveel huizen vol mee)
• weinig kritieke problemen behalve badkamer vocht en optrekkend vocht in de voorzetwanden
• eenvoudig waar te nemen problemen
De denkfout die gemaakt lijkt te zijn is dat als werkzaamheden gedaan zijn dat het resultaat goed / perfect is.

Coulance komt neer op buyer's remourse, spijt van overbieden. Elke verstandige verkoper legt dat beleefd terzijde en kapt elke toekomstige communicatie af.
Je bouwt een juridisch steekhoudend argument op, of niet. De basis daarvoor lijkt best matig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:33:
Een lekkage die hersteld is en die niet meer lekt hoef je op zich niet te vermelden.
Dit klopt niet.
In de vragenlijst staat:
"Heeft u last van daklekkages (gehad)? Zo ja, waar?"
Dit moet de koper dus wel vermelden. Maar het is ook aan de koper om de vragenlijst voorafgaand aan de bezichtiging door te nemen en door te vragen om welke lekkage het ging en hoe en door wie die is verholpen.

Voor de rest: uit coulance een bedrag terugstorten??? Veel gekker moet het niet worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:41
Chaki schreef op zondag 14 september 2025 @ 23:02:
[...]

Dit klopt niet.
In de vragenlijst staat:
"Heeft u last van daklekkages (gehad)? Zo ja, waar?"
Dit moet de koper dus wel vermelden. Maar het is ook aan de koper om de vragenlijst voorafgaand aan de bezichtiging door te nemen en door te vragen om welke lekkage het ging en hoe en door wie die is verholpen.
Het antwoord was “nee” dus wel interessante case

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Prisma16 schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:30:
Wees blij met wat je geleerd hebt en ga de volgende keer voor een nieuwbouwwoning ipv een originele jaren zestig woning.
Alsof je voor een nieuwbouwwoning niet meer hoeft te betalen dan voor een jaren '60 woning.
Je advies houdt in: ga de volgende keer voor een nieuwbouwwoning met de helft van de woonoppervlakte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sissors schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:02:
[...]

En dit is de vraag in de standaard vragenlijst:

[...]
Als je het hebt laten verhelpen ga je er toch vanuit dat het verholpen is?

Met een woning heb je altijd wel dingen volgens mij. Zeker met een jaren 60 woning (heb zelf een jaren 70 woning). Je kan er ook vanuit gaan bij zo'n woning dat er ooit herstellingen aan het dak nodig zijn geweest.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:34

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Chaki schreef op zondag 14 september 2025 @ 23:11:
[...]

Alsof je voor een nieuwbouwwoning niet meer hoeft te betalen dan voor een jaren '60 woning.
Je advies houdt in: ga de volgende keer voor een nieuwbouwwoning met de helft van de woonoppervlakte
Nee dat hoef je 9/10x niet omdat er geen overbieders zijn maar je gewoon geselecteerd word.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-09 20:57
Chaki schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:38:
[...]

Wat bedoel je daarmee? Vraag de bank om ervoor te zorgen dat de financiering niet rond komt?
Denk dat die bedoelt om meer te lenen voor de verbouwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Advizor schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:45:
[...]

Je hebt een oud huis gekocht, geen bouwkundig onderzoek gedaan en daarna ook nog eens flink overboden.
Klinkt mij allemaal vrij roekeloos.

Je kunt het natuurlijk proberen, maar ik zou je als verkoper echt 0,0 betalen voor een risico wat jij als koper bewust hebt genomen.
nou ja roekeloos, ik denk dat er plekken in ons land zijn waar je niet hoeft aan te komen met keuringen en voorbehoud dingen en je er zonder overbieden ook niet tussen komt als je een huis moet/wil. Voor jou 15 andere gegadigden. Dus om dat dan roekeloos te noemen.
Dat het mogelijk niet zo handig is als je zelf misschien niet zo handig bent is weer wat anders, dan kun je ook bij een bezichtiging een bouwkundige meenemen, dan weet je gelijk meer.

Het meest een het lijstje is gewoon wat bij een oud huis hoort, je had toch onderhou moeten uitvoeren en was het dan de komende jaren tegengekomen. Badkamers wil je meestal ook je eigen smaak aan geven, etc.
Dus vervelend dat er 20K extra gelapt moet worden maar het is niet dat je ineen onverwacht een onbewoonbare woning hebt gekocht.
Over een jaar is die woning toch wel 20K meer waard geworden. Dan is de pijn wel weg.

Dat gezegd hebbende, je kan natuurlijk de verkoper altijd benaderen met je verhaal en vragen wat ze ervan vinden. Maar het is hun goed recht om je met slechts een Nee te beantwoorden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:29

• Verroest leidingwerk onder aanbouw, functie onduidelijk (gas of water), nader bepalen en zonodig vervangen.
  • Onvoldoende ventilatie kruipruimte, risico op condensvorming.
  • Veel puinafval
Als de vloer vervangen is vanwege b.v. vocht zul je dat blijven houden en zullen de balken ook blijven rotten. Bij een huis uit die tijd is dat niet echt ongebruikelijk. Zoals je verderop al zegt lijkt de kruipruimte vochtig (dat had je waarschijnlijk trouwens wel makkelijk kunnen controleren). En met een vochtige kruipruimte zal hout nooit blij zijn.

Gevels en kozijnen
  • Schade aan metselwerk, herstel conform bestaand werk.
  • Roestend ijzer in gevel, verwijderen en gevel herstellen.
  • Scheurvorming, risico op inwateren, herstel nodig.
  • Voegwerk deels matig tot onvoldoende, vernieuwen.
  • Muurafdekker voorzijde gedateerd en met gebreken, compleet vervangen verdient voorkeur.
  • Raamdorpel en waterslag gebrekkig bevestigd, mechanisch fixeren.
  • Voegwerk waterslagen uitgespoeld, opnieuw voegen.
  • Schilderwerk kozijnen onvoldoende, groot onderhoud nodig.
  • Houtrot in houten kozijnen voor- en achterzijde, rotte delen vervangen.

Daken en goten
  • Overstek en boeiboorden: hout gedelamineerd, vervangen.
  • Schilderwerk houtwerk onvoldoende, professioneel onderhoud uitvoeren.
  • Dakkapel lood gescheurd, repareren om lekkage te voorkomen.
  • Houtrot in zijwangen dakkapel, delen vervangen.
  • Dakrand aanbouw onjuist afgewerkt, vocht in houten dakconstructie, detail verbeteren.
  • Bitumen dakbedekking: verlijming naden onvoldoende, repareren.
  • Lood in lintvoegen onvoldoende afgewerkt, verbeteren.
  • Loodwerk deels los of ontbrekend, nieuw lood inslijpen.
  • Ontbrekende loodstroken, verhoogd lekkagerisico.
  • Hemelwaterafvoeren slecht bevestigd, bevestiging herstellen.
Maar dit is toch precies wat de verkoper je mondeling al gezegd had? Er was lekkage en die heeft ze zo goedkoop mogelijk laten maken. Daarmee is er dus geen lekkage meer en zal die ook niet in het rapport staan. Maar tegelijkertijd weet je wel dat het niet op de beste manier gemaakt is. Daarbij kun je dat delamineren en slecht schilderwerk zelf ook wel zien, en dan weet je dat de rest ook niet helemaal optimaal zal zijn.

• Riolering hangt los, ophanging verbeteren om doorhangen of tegenschot te voorkomen.
Fixen, en door

Badkamer
Dat is de enige waarvan ik zeg dat je dat echt niet had kunnen weten. Van een nieuwe badkamer verwacht je dit soort dingen niet en het is ook niet iets dat je zo kunt zien.

Interieur
  • Vocht in binnenwanden zonder voorzetwanden, nader onderzoek en totaal herstelplan nodig.
Dit is iets dat je kunt verwachten bij een huis uit die tijd en wat je ook niet makkelijk op gaat lossen. Waarschijnlijk ga je dit alleen oplossen door grote aanpassingen te doen. Maar dit valt onder de ouderdomsclausule omdat dat simpelweg is hoe ze toen vaak aan het bouwen waren.
Tja, aangezien je begint met dat je bewust geen bouwkundige keuring hebt laten doen omdat je je kansen wilde vergroten ben ik toch geneigd om te zeggen dat je gewoon pech hebt. Zeker omdat je tegelijkertijd wel ingestemd hebt met een ouderdomsclausule. Als ik het zo lees klinkt alleen die badkamer als echt een verborgen gebrek en had je de rest kunnen verwachten. Juridisch vraag ik me dan ook af hoe ver je kunt komen en verwacht ik dat je met veel tijd/moeite hooguit 5k of kunt krijgen, maar je laatste genoemde optie is natuurlijk altijd mogelijk. Ik acht de kans groter dat dat wat oplevert dan de juridische weg.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-09 14:18
No Hands schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:03:
[...]

nou ja roekeloos, ik denk dat er plekken in ons land zijn waar je niet hoeft aan te komen met keuringen en voorbehoud dingen en je er zonder overbieden ook niet tussen komt als je een huis moet/wil. Voor jou 15 andere gegadigden. Dus om dat dan roekeloos te noemen.
Er zijn twintig andere mensen bereid om het water van -25 graden in te springen zonder zwemdiploma, dus deed ik het ook ondanks dat ik ook geen zwemdiploma heb, maar om dat nou roekeloos te noemen....
Dat het mogelijk niet zo handig is als je zelf misschien niet zo handig bent is weer wat anders, dan kun je ook bij een bezichtiging een bouwkundige meenemen, dan weet je gelijk meer.
Je spreekt jezelf wel tegen, maar dit is denk ik een logischer alternatief :+

Verder wens ik de koper alle succes, maar had ik echt in de lach geschoten bij dit verzoek als verkopende partij. Om daarna een vervelend gevoel te hebben over het feit dat iemand deze vraag überhaupt aan me stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:08
Ik weet niet precies in welke staat de woning op het oog was (en het ook niet het hele topic doorgelezen), maar wat was je precies van plan met de woning? Een heel aantal zaken zijn met het blote oog te constateren, dus ik het niet het idee dat de woning instapklaar was.
Als je toch al van plan was te gaan verbouwen had je deze zaken toch al ingecalculeerd? En daarbij, als je een bod doet zonder bouwkundige keuring op een oude woning had je dat sowieso al in moeten calculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik denk ook niet dat verkoper enig bedrag zal terugbetalen. Dat lijkt me een soort schuldbekentenis wat de weg opent naar meer problemen voor haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:38
Ik zie maar 1 route:
Je geeft het zelf al aan, en dit is overigens de zoveelste bevestiging waarom een bouwkundige keuring belangrijk is. Het klinkt heel vervelend, maar dit is toch echt een geval van eigen schuld dikke bult. Ik zou never nooit een woning kopen (jaren 60) zonder bouwkundige keuring.

Is er trouwens al gevraagd naar de funda link?

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 15-09-2025 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
C6DL schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:59:
[...]

De 20k betreft alleen nog de kosten op korte termijn :)
Waarvan dus €10k al ingecalculeerd was of had moeten zijn?

Heb je €10k over aan onderhoud dat je niet had verwacht, waarvan een deeltje ook nog regulier onderhoud is. Kit, verfwerk etc. je hebt altijd wel een hoekje of dingetje.

De rotte vloerbalken zijn een beetje vreemd, maar als het houtwerk dat er bovenop ligt vernieuwd is, dan is de vloer dus vernieuwd. Of de rotte balken ook vernieuwd hadden moeten worden is dan een discussie punt. Misschien leken ze nog in orde en zijn ze daarna hard achteruit gegaan.
Een paar platen watervast multiplex ertegenaan en je kunt er nog flink wat jaren tegenaan.

Als laatste:
Een bouwkundige keuring is bijna altijd 'prijs'. Er is altijd wel wat te vinden. Daarom hoort bij een ontbindende voorwaarde ook altijd een bedrag aan herstelwerk wat aanleiding geeft voor ontbinding.
Anders zou een klemmende deur al aanleiding kunnen zijn voor ontbinding.
Bij een jaren '60 woning, waarbij €10k al zichtbaar was bij een bezichtiging, is een bedrag van €20k niet heel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Draakje5 schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:34:
Ik zie maar 1 route:

[...]

Je geeft het zelf al aan, en dit is overigens de zoveelste bevestiging waarom een bouwkundige keuring belangrijk is. Het klinkt heel vervelend, maar dit is toch echt een geval van eigen schuld dikke bult. Ik zou never nooit een woning kopen (jaren 60) zonder bouwkundige keuring.

Is er trouwens al gevraagd naar de funda link?
Let er wel op dat een bouwkundige keuring weliswaar handig is, maar niet noodzakelijk om verborgen verbreken aan te kunnen kaarten. In dit geval zijn veel van de punten echter dingen die je bij een jaren 60 woning kunt verwachten, maar als er b.v. ergens nog echt een lekkage zou zijn, kun je die wel degelijk als verbrogen gebrek aankaarten.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:01:
[...]

Nee dat hoef je 9/10x niet omdat er geen overbieders zijn maar je gewoon geselecteerd word.
Damn! Je hebt nog gelijk ook!
Voor appartementen is dat heel anders:
Jaren 60: 100 m2 vanaf 325.000 kk
Vergelijkbaar nieuwbouw: 600.000 von

Ofwel: voor 80 m2 jaren 60 krijg je nieuwbouw: 50 m2
Is wel Rotterdam, kan buiten de Randstad anders zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:38
redwing schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:08:
[...]

Let er wel op dat een bouwkundige keuring weliswaar handig is, maar niet noodzakelijk om verborgen verbreken aan te kunnen kaarten. In dit geval zijn veel van de punten echter dingen die je bij een jaren 60 woning kunt verwachten, maar als er b.v. ergens nog echt een lekkage zou zijn, kun je die wel degelijk als verbrogen gebrek aankaarten.
Juist. Mits de lekkage bekend was bij de eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:03:
[...]

Het meest een het lijstje is gewoon wat bij een oud huis hoort, je had toch onderhou moeten uitvoeren en was het dan de komende jaren tegengekomen. Badkamers wil je meestal ook je eigen smaak aan geven, etc.
Dus vervelend dat er 20K extra gelapt moet worden maar het is niet dat je ineen onverwacht een onbewoonbare woning hebt gekocht.
Over een jaar is die woning toch wel 20K meer waard geworden. Dan is de pijn wel weg.

Dat gezegd hebbende, je kan natuurlijk de verkoper altijd benaderen met je verhaal en vragen wat ze ervan vinden. Maar het is hun goed recht om je met slechts een Nee te beantwoorden.
Roekeloos, omdat je een aankoopmakelaar of een kennis die er meer verstand van heeft mee kunt nemen. Die kunnen je vertellen op hoeveel kosten je minimaal moet rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
bie100 schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:02:
[...]

Denk dat die bedoelt om meer te lenen voor de verbouwing
Dan moest TS zich er wel van bewust zijn dat hij minimaal 20k meer moest lenen.
Ik weet niet of dat nu nog kan. Het is na de bedenktijd. Dat kan 6 dagen of 6 weken zijn (hypotheek rond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 15:33
Ik heb in een huis nog geen kruipruimte gezien waar geen puin of wat dan ook inligt onder het mom de bewoner ziet het toch niet. En ja ze zullen vast bestaan natuurlijk maar toch. Van de vloer ligt eraan wat vernieuwd is als dat alleen de top vloer dan zie je een rotte balk hier en daar niet en klinkt heel rot maar waarom heb je vooraf geen bouwkundige inspectie laten doen ?

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
BounceMeister schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:08:
Ik denk ook niet dat verkoper enig bedrag zal terugbetalen. Dat lijkt me een soort schuldbekentenis wat de weg opent naar meer problemen voor haar.
Inderdaad! "Moreel vlak"? Beschuldiging immoreel handelen? Als verkoper zou ik alleen spijt als haren op mijn hoofd hebben dat ik het TS heb gegund!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Draakje5 schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:14:
[...]
Juist. Mits de lekkage bekend was bij de eigenaar.
En dan daar nog de note bij dat als het een ernstig verborgen gebrek is (tast de bewoonbaarheid van het huis echt aan), dat de eigenaar er niet eens van op de hoogte hoefde te zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:21
Misschien stelt ze je wel een bedrag voor met een finale kwijting. Dan is ze coulant geweest maar kan jij daarna nergens/niets/noppes/nada aanspraak meer op maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:21
El Capitan schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:40:
Misschien stelt ze je wel een bedrag voor met een finale kwijting. Dan is ze coulant geweest maar kan jij daarna nergens/niets/noppes/nada aanspraak meer op maken.
Je bedoelt zoals TS dat nu ook al niet kan met zijn ouderdomsclausule en gebrek aan eigen inspanning ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:21
TweakGP schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:42:
[...]

Je bedoelt zoals TS dat nu ook al niet kan met zijn ouderdomsclausule en gebrek aan eigen inspanning ;-).
you never know ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:48
Van de hele lijst uit de bouwkundioge keuring zit eigenlijk vrijwel niets tussen wat ik echt raar vind bij een jaren 60 huis.
Het huis is meer dan 60 jaar oud en is gebouwd in een tijd en volgens richtlijnen die ondertussen enorm zijn veranderd / verbeterd.
Die strengere richtlijnen kan je niet zomaar toepassen op een ouder huis en dit als gebruik aanmerken.

En ja, reparaties gaan niet altijd volgens het boekje, ook omdat de eigenaar vaak niet teveel wilt betalen voor dit soort dingen. Dat is iets wat dagelijks gebeurd.

Dat je dan ook zelf bewust voor geen keuring vooraf kiest en dan achteraf probeert dit te verhalen bij de verkoper.
Dit vind ik persoonlijk erg verwerpelijk en tegen oplichting aan wat @C6DL hier doet.
Ik hoop dat @C6DL hier veel van ken leren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
GarBaGe schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:14:
Van de hele lijst uit de bouwkundioge keuring zit eigenlijk vrijwel niets tussen wat ik echt raar vind bij een jaren 60 huis.
Het huis is meer dan 60 jaar oud en is gebouwd in een tijd en volgens richtlijnen die ondertussen enorm zijn veranderd / verbeterd.
Die strengere richtlijnen kan je niet zomaar toepassen op een ouder huis en dit als gebruik aanmerken.

En ja, reparaties gaan niet altijd volgens het boekje, ook omdat de eigenaar vaak niet teveel wilt betalen voor dit soort dingen. Dat is iets wat dagelijks gebeurd.

Dat je dan ook zelf bewust voor geen keuring vooraf kiest en dan achteraf probeert dit te verhalen bij de verkoper.
Dit vind ik persoonlijk erg verwerpelijk en tegen oplichting aan wat @C6DL hier doet.
Vind de term oplichting een beetje overdreven :) Denk meer dat die hoopt dat de verkoopster coulance is en een beetje op haar emotie inspeelt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:23
bie100 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:28:
[...]

Vind de term oplichting een beetje overdreven :) Denk meer dat die hoopt dat de verkoopster coulance is en een beetje op haar emotie inspeelt
Ik schaar inspelen op emotie bij een (gok ik) oudere om geld te krijgen wel richting oplichting gaan, zo doen die arme zonen/dochters het ook altijd via whatsapp.

ja het is misschien wat hard verwoord maar een huis met ouderdomsclausule kopen zonder bouwkundige keuring en dan achteraf toch nog een keuring doen en dan geld vragen is verre van netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
squashedraven schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:30:
[...]

Ik schaar inspelen op emotie bij een (gok ik) oudere om geld te krijgen wel richting oplichting gaan, zo doen die arme zonen/dochters het ook altijd via whatsapp.

ja het is misschien wat hard verwoord maar een huis met ouderdomsclausule kopen zonder bouwkundige keuring en dan achteraf toch nog een keuring doen en dan geld vragen is verre van netjes.
Zeg ook niet dat het netjes is maar goed denk dat het een schot voor de boeg is

Hoop dat de verkoopster het zakelijk houd met andere woorden dat is pech vriend >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:48
Eerst een 65 jaar oud huis kopen van 400k en dan moeilijk doen over noodzakelijke reparaties van 5k ?
Dan praten we over 1,25% noodzakelijk kosten tov de verkoopwaarde van het huis?
Waar hebben we het over?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
bie100 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:33:
[...]

Zeg ook niet dat het netjes is maar goed denk dat het een schot voor de boeg is

Hoop dat de verkoopster het zakelijk houd met andere woorden dat is pech vriend >:)
Zeker, ik hoop dat de verkoopster het zakelijk houd en nergens op in gaat. Dit neigt naar het aftroggelen van geld door emotionele druk uit te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
GarBaGe schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:14:
...
Verkoper heeft gebreken (daklekkage) verzwegen. Dat kun je op een zakelijke manier afhandelen: factuur herstel erkend bedrijf. Bedrag tot 2 cijfers na de komma bekend. Komt ze niet over de brug? Rechtsbijstandverzekering inschakelen/juridisch advies inwinnen.
De coulancebrief is morele chantage. Daar zou ik mee oppassen. Dan heeft ze dat zwart op wit staan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Chaki schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:39:
[...]

Verkoper heeft gebreken (daklekkage) verzwegen.
Dat heeft ze niet, volgens een post van TS is er gemeld dat er een lekkage was en is die zo goedkoop mogelijk gerepareerd.

Dit zegt ie er nl. over : "Het budget was op gaf ze aan, dus op alles is een beetje beknibbeld zeg maar. Het dak heeft inderdaad gelekt en heeft ze dus provisorisch laten maken heeft ze me mondeling verteld, allemaal zo goedkoop mogelijk. "
Dat kun je op een zakelijke manier afhandelen: factuur herstel erkend bedrijf. Bedrag tot 2 cijfers na de komma bekend. Komt ze niet over de brug? Rechtsbijstandverzekering inschakelen/juridisch advies inwinnen.
De coulancebrief is morele chantage. Daar zou ik mee oppassen. Dan heeft ze dat zwart op wit staan
Het is dus een bekend probleem, het is gemeld en TS heeft niet onderzocht of het langdurig ook een goede oplossing is. Juridisch zal dat een lastig verhaal worden, tenzij TS bij de rechter wil ontkennen dat iets gezegd is (terwijl hij hier aangeeft dat het wel degelijk is gemeld)

[ Voor 11% gewijzigd door redwing op 15-09-2025 10:44 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 00:18
Chaki schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:39:
[...]

Verkoper heeft gebreken (daklekkage) verzwegen. Dat kun je op een zakelijke manier afhandelen: factuur herstel erkend bedrijf. Bedrag tot 2 cijfers na de komma bekend. Komt ze niet over de brug? Rechtsbijstandverzekering inschakelen/juridisch advies inwinnen.
Ik zie nergens dat ze dit verzwegen heeft. Ik denk dat dit een gebed zonder end wordt hoe je het ook speelt. De TS heeft het risico zelf geaccepteerd om geen bouwkundige keuring te doen, heeft zelf niet een scherp oog gehad of meegenomen. Het lijkt me dat als de verkoper ook zich zakelijk opstelt dit tot weinig behalve frustratie gaat leiden.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
@redwing @simon
In vragenlijst B heeft ze bij de vraag
"Heeft u last van daklekkages (gehad) geantwoord: "niet bekend", toch @C6DL? Nu mag jij me uitleggen hoe je een lekkage kunt laten repareren als je er geen weet van hebt dat die er is
Na de bouwtechnische keuring heeft ze wel gezegd (opgebiecht) dat er een lekkage was en die zo goedkoop mogelijk gerepareerd is. Maar het gaat erom dat ze dit VOOR de verkoop verzwegen heeft

[ Voor 46% gewijzigd door Chaki op 15-09-2025 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• squashedraven
Chaki schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:54:
[...]

"Heeft u last van daklekkages (gehad) geantwoord: "niet bekend", toch @C6DL? Nu mag jij me uitleggen hoe je een lekkage kunt laten repareren als je er geen weet van hebt dat die er is
Na de bouwtechnische keuring heeft ze wel gezegd (opgebiecht) dat er een lekkage was en die zo goedkoop mogelijk gerepareerd is. Maar het gaat erom dat ze dit VOOR de verkoop verzwegen heeft
Die kun je denk ik vrij snel wegpraten door te wijzen op de ouderdomsclausule en de vermelding dat de lekkage verholpen zou zijn en er daarom geen lekkage meer is en dat er gemist is dat het ook om historische lekkages ging (waar ik vermoed dat dan de lijst een stuk langer was geweest). Is natuurlijk ook niet helemaal netjes maar dat kun je nog wijden aan stress van verhuizen en woning te koop moeten zetten etc.
De insteek van TS is dat totaal niet en is een bewuste opzet om later de keuring te doen. Mocht dit voorkomen gok ik dat het in het voordeel van de voormalige eigenaar uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Chaki schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:54:
@redwing @simon
Dat wordt sowieso vaak gedaan als de lekkage al verholpen is. Aangezien er ook genoeg zichtbare problemen zijn, is het ook iets dat onderzocht had moeten worden. En als dit achteraf pas gezegd is, had dit inderdaad eigenlijk vooraf gezegd moeten worden, maar tegelijkertijd is het ook een punt dat TS had moeten onderzoeken. Want dit had ie zelf ook zonder bouwkundige keuring wel kunnen zien.

Maar zoals ik al eerder zei kan ik me voorstellen dat TS voor het geheel een paar k kan krijgen, maar aangezien er vanuit zijn kant ook nogal wat steken zijn laten vallen zal hier geen groot bedrag uit komen. Die badkamer is van het hele rijtje het enige punt dat niet onder de ouderdomsclausule valt en niet standaard bij een jaren 60 huis hoort. Dus daar zie ik meer kansen in.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:25
[...]verschillende experts laten komen, geven aan dat dit echt door een beunhaas gebeurd [...]
Objectief advies of aannemers die hun brood verdienen met verbouwen en niet met gratis advies. Mijn ervaring is dat 't werk van een ander altijd "beunhaas" is, en zij ambachtslieden met de hoogste standaarden in 't vaandel bij beoordelen, maar als 't uitgevoerd moet worden zakken ze snel in hun standaarden.
Ik zie ook veel verbeteringen op de lijst, die niet een accuut probleem die bewoning in de weg staan, of een verboren gebrek zijn.
Houtrot in houten kozijnen voor- en achterzijde, rotte delen vervangen.
Dit had voor mij 't eerste en duidelijkste signaal geweest dat de algehele staat van onderhoud wel eens wat achter zou kunnen lopen.
samen met [/q]verkoopster [/] wil niet sexistisch zijn, maar een alleenstaande dame (wellicht al enigszins op leeftijd?) is meestal niet heel goed met het technisch onderhouden van een woning.

Al met al vind ik het heel vervelend voor je, maar samen met het niet uitvoeren van een technische keuring, zeg ik, je hebt gegokt en verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
PROnline schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:07:

Al met al vind ik het heel vervelend voor je, maar samen met het niet uitvoeren van een technische keuring, zeg ik, je hebt gegokt en verloren.
dit zegt eigenlijk alles. En als je verliest in het casino ga je ook niet vragen of je wat geld terug mag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
PROnline schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:07:
[...]

Hoezo vervelend ik geloof dat TS is mijn gevoel wel een beetje heeft geweten dat er een hoop moest gebeuren maar hij wilde het huis graag hebben

En nu achteraf wil die de centen hebben om de boel op te knappen dan had die maar voor de koop een keuring moeten laten uitvoeren

Maar goed dan had die waarschijnelijk het huis niet gekregen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
squashedraven schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:58:
[...]

Die kun je denk ik vrij snel wegpraten door te wijzen op de ouderdomsclausule en de vermelding dat de lekkage verholpen zou zijn en er daarom geen lekkage meer is en dat er gemist is dat het ook om historische lekkages ging (waar ik vermoed dat dan de lijst een stuk langer was geweest)
Er valt helemaal niks recht te praten. Wat telt is wat in vragenlijst B staat. Op de vraag of ze een daklekkage heeft gehad (in het verleden dus), had ze moeten antwoorden: ja.
Als het historisch is (3 eigenaren terug) kan ze wel zeggen: niet bekend. Maar zij heeft het laten repareren, dus is het 100% bekend.
Waarschijnlijk geen NVM verkoopmakelaar. Ik heb een lekkage gehad. Als je de vraag met ja beantwoordt, krijg je de vraag of ze hersteld is, hoe en door wie.
In mijn geval:
Lekkage? ja
Waar? warmwaterleiding keuken
Hersteld? ja
Hoe? er is een Quooker geplaatst
Door wie? erkend bouwbedrijf X
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat mevrouw dit ter kwader trouw heeft ingevuld. Misschien heeft de beunhaasmakelaar gezegd dat ze dit niet hoefde te melden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squashedraven
Chaki schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:24:
[...]

Er valt helemaal niks recht te praten. Wat telt is wat in vragenlijst B staat. Op de vraag of ze een daklekkage heeft gehad (in het verleden dus), had ze moeten antwoorden: ja.
Als het historisch is (3 eigenaren terug) kan ze wel zeggen: niet bekend. Maar zij heeft het laten repareren, dus is het 100% bekend.
Waarschijnlijk geen NVM verkoopmakelaar. Ik heb een lekkage gehad. Als je de vraag met ja beantwoordt, krijg je de vraag of ze hersteld is, hoe en door wie.
In mijn geval:
Lekkage? ja
Hersteld? ja
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat mevrouw dit ter kwader trouw heeft ingevuld. Misschien heeft de beunhaasmakelaar gezegd dat ze dit niet hoefde te melden
ik noemde het ook bewust geen recht praten maar weg praten als in dat het eigenlijk niet belangrijk is uiteindelijk mocht het voorkomen.

in jouw geval klopt het eigenlijk ook niet dat de lekkage hersteld is want de hele leiding is verwijderd gok ik dus dan is de oorzaak van de lekkage verwijderd en niet hersteld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

In mijn geval:
Lekkage? ja
Hersteld? ja
Klopt, maar zo had TS verder moeten gaan kijken nadat ie zag dat schilderwerk slecht was, kozijnen houtrot hadden en losse/slecht bevestigde regenpijpen.

Daarbij hebben de meeste genoemde dingen zo te zien weinig met de daadwerkelijke eerdere lekkage te maken. Dus het enige punt dat je dan hebt is dat stuk dat met de lekkage te maken heeft. De rest valt onder slecht onderhoud en de ouderdomsclausule. Je houdt dus maar een heel klein deel over waarvan je echt een punt kunt maken, maar tegelijkertijd had er vanwege de zichtbare problemen ook beter onderzoek moeten plaats vinden. En dat hoeft geen bouwkundige keuring te zijn, maar b.v. een vriend die hier wat kennis over heeft zou de meeste van de problemen zo zien.

Naar mijn idee hebben beide kanten wat steken laten vallen en gezien het huis, de ouderdomsclausule en de zichtbare gebreken, verwacht ik niet dat er juridisch heel veel te halen valt. Zeker omdat het uiteindelijk om zo'n 20k gaat, wat weliswaar veel geld is, maar voor zo'n huis wel weer een te verwachten kostenpost is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
redwing schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:41:
[...]
...
Dus het enige punt dat je dan hebt is dat stuk dat met de lekkage te maken heeft.
Je laat de lekkage herstellen en stuurt de factuur, end of story!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 00:18
[...]

In mijn geval:
Lekkage? ja
Hersteld? ja
ik heb best wat van die vragenlijsten gezien, voorafgaand aan de aankoop van ons eigen huis, maar ook die van vrienden/familieleden en ik zag consequent dat de vragenlijst niet zo netjes wordt ingevuld zoals jij het schetst.
Sporen van oude lekkages die met een beetje scherp bekijken te spotten waren, maar bij de vragenlijst stond dan niet bekend, en ga zo maar door. Hiermee zeg ik niet dat het goed is, maar om een makelaar meteen een beunhaas te noemen vind ik wel stap te ver.

Ik kan mij ook niet voorstellen door de letterlijke 'op het woord' aanpak te nemen die jij schetst dat je veel te winnen hebt. Mensen schieten in verdediging zodra je met rekeningen/offertes op de proppen komt en dan begint het gezanik. Je kan het vast en zeker proberen, het probleem verhelpen zal toch wel moeten maar ik zou niet verwachten dat dit plots betaald wordt. En om dat laatste voor elkaar te krijgen als de verkoper vol de verdediging in gaat zal nogal wat voeten in de aarde hebben. Je moet je zelf iig dan afvragen of je daar zin in hebt.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Chaki schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:49:
[...]

Je laat de lekkage herstellen en stuurt de factuur, end of story!
Zeker dan nog een dakdekker vinden die tijd heeft d:)b
Pagina: 1 2 Laatste