Vraag

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-09 20:51
Ik zocht een topic waar deze ik deze vraag kon stellen, helaas niet gevonden.
Ons huis is aangepakt met een Panasonic monobloc en Vaillant wpb.
In de badkamer heb ik niet genoeg vloer oppervlakte waardoor de vloerverwarming de ruimte niet helemaal warm kan houden in de winter.
Ik heb nu een Eurom Alutherm 1000 Wifi elektrische kachel hangen en die kan makkelijk genoeg warmte maken, alleen de werking van de thermostaat is verschrikkelijk.
Ingesteld op 21 graden laat hij de temperatuur terugvallen tot 16graden en verwarmt door tot 25 graden.
Ik zoek vergelijkbare kachel van een merk waarbij de thermostaat functie veel beter werkt.
Liefst een niet te duur merk als het kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_M2Z_EM8blogFbKYQgIdjLOmzk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qvka9biMt3TbKkqcTNtmRshN.jpg?f=user_large

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Beste antwoord (via ron36 op 11-09-2025 20:30)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:01

paQ

ron36 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:40:
In de badkamer heb ik niet genoeg vloer oppervlakte waardoor de vloerverwarming de ruimte niet helemaal warm kan houden in de winter.
Ik heb nu een Eurom Alutherm 1000 Wifi elektrische kachel hangen en die kan makkelijk genoeg warmte maken, alleen de werking van de thermostaat is verschrikkelijk.
Ingesteld op 21 graden laat hij de temperatuur terugvallen tot 16graden en verwarmt door tot 25 graden.
Ik zoek vergelijkbare kachel van een merk waarbij de thermostaat functie veel beter werkt.
[Afbeelding]
Millheat met PID regeling :)

Ik heb beide. De Eurom regeling is idd weird. De Millheat regeling is freaking awesome _O_

edit:
gevonden
Millheat verwarmingspaneel

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 11-09-2025 10:39 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57
Ik zou hier eens buurten:

Ervaringen infraroodverwarming

En die dan niet gebruiken om een vaste temperatuur te behouden, maar aanzetten als je gaat douchen.

De kachel op de foto lijkt mij voor een badkamer sowieso volkomen ongeschikt/gevaarlijk? (IP rating 24).

[ Voor 21% gewijzigd door Wilke op 10-09-2025 23:25 ]

• ron36
Wilke schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:21:
Ik zou hier eens buurten:

Ervaringen infraroodverwarming

En die dan niet gebruiken om een vaste temperatuur te behouden, maar aanzetten als je gaat douchen.

De kachel op de foto lijkt mij voor een badkamer sowieso volkomen ongeschikt/gevaarlijk? (IP rating 24).
Ik zou wel graag een constante temperatuur behouden, de ruimte is niet zo groot dus zoveel stroom kost het niet. En dan droogt het altijd wat gemakkelijker. Als in de winter mijn badkamer 22/24 uur per dag maar 16 graden is dan droogt het niet echt super. En beetje comfort is ook wel fijn.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik zou eens kijken naar van die ouderwetse elektrische oliegevulde dingen. Die geven een veel constantere hoeveelheid vermogen af.

Stel dat 200w genoeg is, dan kun je hem op een lage stand zetten en hoeft hij niet te pendelen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:34
Ik zou ook eens kijken of je niet gewoon een handdoek verwarming / radiator bij kan plaatsen.
Ja, dit zal minder snel opwarmen, maar je geeft aan 24/7 te willen stoken, 200W kan een gewone radiator ook wel, zelfs met LTV.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
jeroen3 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:44:
Ik zou eens kijken naar van die ouderwetse elektrische oliegevulde dingen. Die geven een veel constantere hoeveelheid vermogen af.

Stel dat 200w genoeg is, dan kun je hem op een lage stand zetten en hoeft hij niet te pendelen.
Net als de TS, en niet voldoende waterveilige oplossing in de natte zone.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
99ruud99 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:46:
Ik zou ook eens kijken of je niet gewoon een handdoek verwarming / radiator bij kan plaatsen.
Ja, dit zal minder snel opwarmen, maar je geeft aan 24/7 te willen stoken, 200W kan een gewone radiator ook wel, zelfs met LTV.
Er zijn dubbellaags handdoek radiatoren die LTV misschien nog wel wat meer doen. Als dat 24/7 mee draait gaat dat echt schelen.

Dan nog onvoldoende: IR bij gebruik of een insteek element toevoegen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Dit klinkt opzich ook als een gebrek aan isolatie. Als de lussen netjes max 10cm hoh liggen zou de badkamer echt wel warm moeten kunnen houden.

Hoi!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

ron36 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:40:
[Afbeelding]

Ik heb beide. De Eurom regeling is idd weird. De Millheat regeling is freaking awesome _O_

edit:
gevonden

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 11-09-2025 10:39 ]

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:19
Niet om je aan te vallen of zo, maar hoe vaak per dag kom je in de badkamer? Heel de dag warm houden om twee keer per dag de boel te laten drogen lijkt mij een beetje overdadig.
De eerder genoemde IR panelen zou je dan bijvoorbeeld met een tijd relais nog één of twee uur kunnen laten na verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:46

Fanta

FordPerformance™️

hfolkers schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:38:
Niet om je aan te vallen of zo, maar hoe vaak per dag kom je in de badkamer? Heel de dag warm houden om twee keer per dag de boel te laten drogen lijkt mij een beetje overdadig.
De eerder genoemde IR panelen zou je dan bijvoorbeeld met een tijd relais nog één of twee uur kunnen laten na verwarmen.
Die dingen verwarmen de ruimte niet. Als je vocht in de badkamer wilt voorkomen, is verwarmen en ventileren belangrijk. Dit werkt niet als je alleen ventileert of verwarmt terwijl je er bezig bent.

Zoals eerder al geadviseerd: kijk even naar een elektrische designradiator. Liever iets te groot dan iets te klein. Koop er een mooie beugel of haak bij, en je kan er ook je handdoeken aan drogen of voorverwarmen.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-09 20:07
Met de vloerverwarming zou gewoon goed moeten gaan als de ventilatie op orde is. Je zou ook de deur open kunnen laten staan na het douchen. Als het goed is heb je onderdruk in de badkamer en dan gaat de warme droge lucht uit het huis via de badkamer naar buiten.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 00:56

Wuursj

want worst is al bezet

EWK schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:19:

Dit klinkt opzich ook als een gebrek aan isolatie. Als de lussen netjes max 10cm hoh liggen zou de badkamer echt wel warm moeten kunnen houden.
Dat ligt er maar aan hoeveel vloer TS heeft en dat weten we niet.

Mijn badkamer is echt wel goed geisoleerd (RC 8 dak, RC 5,7 wanden, triple glas) maar de vloeroppervlakte naast de douchevloer is slechs 2,5m2. Met HoH 100mm en een TA van 28 graden is er dan maar zo'n 125-150 watt aan verwarmings vermogen uit de vloer. Dat is niet veel. Door constante afzuiging naar de WTW wordt er ook nog eens warme lucht weg getrokken en koudere lucht van naastgelegen kamers aangetrokken als die lucht kouder is als de badkamer zelf (zoals bij ons).

Ik heb dat 'opgelost' door HoH van 75mm aan te houden, de vloer verwarming ook onder de douchebak door te leggen (daardoor 4m2 vloer) en in de 'altijd aan' zones op te nemen. En dan nog is 20 graden wel zo'n beetje de max die ik kan halen mid winter. Ik ben daar tevreden mee maar niet iedereen. En zonder de extra's zou het wel kouder zijn.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
Even los van veiligheid; ik heb zelf ook enkele electrische kachels, waarvan de thermostaat ruk is. Nu in home assistant een thermostaat gemaakt, met een zigbee temperatuursensor en een smart powerplug. En dat werkt top.
(En in de badkamer stuurt een vochtsensor de ventilatie aan)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Wuursj schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:59:
[...]

Dat ligt er maar aan hoeveel vloer TS heeft en dat weten we niet.

Mijn badkamer is echt wel goed geisoleerd (RC 8 dak, RC 5,7 wanden, triple glas) maar de vloeroppervlakte naast de douchevloer is slechs 2,5m2. Met HoH 100mm en een TA van 28 graden is er dan maar zo'n 125-150 watt aan verwarmings vermogen uit de vloer. Dat is niet veel. Door constante afzuiging naar de WTW wordt er ook nog eens warme lucht weg getrokken en koudere lucht van naastgelegen kamers aangetrokken als die lucht kouder is als de badkamer zelf (zoals bij ons).

Ik heb dat 'opgelost' door HoH van 75mm aan te houden, de vloer verwarming ook onder de douchebak door te leggen (daardoor 4m2 vloer) en in de 'altijd aan' zones op te nemen. En dan nog is 20 graden wel zo'n beetje de max die ik kan halen mid winter. Ik ben daar tevreden mee maar niet iedereen. En zonder de extra's zou het wel kouder zijn.
Als je minder vloer hebt heb je ook minder te verwarmen oppervlakte natuurlijk. Afzuiging kan een ding zijn ja.

Hoi!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 13:57
En als je nu zoiets ophangt? https://www.elektramat.nl...-ingebouwde-timer-352689/

Ik heb hetzelfde euvel, nu een klein kacheltje van de achtion staan die ik op 1000w zet, 5 minuten voor ik met mijn zoontje in de badkamer moet zijn. Heb nu al zo'n designradiator hangen, voor mij zou deze versie ideaal zijn. Temperatuur moet goed schaalbaar zijn inderdaad, want kleine radiator.

• ron36
paQ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:25:
[...]

edit:
gevonden
Top ja. dat is zeker in de richting van wat ik zoek! En heel grappig om te zien dat veel Eurom gebruikers dezelfde klachten hebben.
De badkamer is maar 4,25m2. En daarvan neemt het bad ook nog veel vloer in beslag. Vandaar weinig ruimte voor de vloerverwarming. Ruimte is dus nog geen 10m3.
Verwacht dat ik met een 600watt versie al genoeg heb, zeker als hij toch constant(thermostaat) aan mag staan in de winter.
https://www.sanispecials....kX6rmjhMOjrgaAtZnEALw_wcB
Kost wel nog best wat geld, moet nog even door zoeken op google of dat voor wat minder kan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

ron36 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:33:
[...]

Top ja. dat is zeker in de richting van wat ik zoek! En heel grappig om te zien dat veel Eurom gebruikers dezelfde klachten hebben.
De badkamer is maar 4,25m2. En daarvan neemt het bad ook nog veel vloer in beslag. Vandaar weinig ruimte voor de vloerverwarming. Ruimte is dus nog geen 10m3.
Verwacht dat ik met een 600watt versie al genoeg heb, zeker als hij toch constant(thermostaat) aan mag staan in de winter.
https://www.sanispecials....kX6rmjhMOjrgaAtZnEALw_wcB
Kost wel nog best wat geld, moet nog even door zoeken op google of dat voor wat minder kan :P
Klopt, best prijzig, maar je zult ook verbaasd zijn over hoe goed die regeling functioneert, en hoe nice die app in elkaar zit.
En aangezien het een PID regeling is, zou ik eerder een maatje te groot kiezen dan te klein.
Hij kan immers moduleren van 0-100

edit
Volgens mij hebben alle "WIFI3" uitvoeringen die PID regeling.
https://www.2dekansje.com...2m0Lo0-KWFyaDKyrB8SdSE4tO
2e kansje met glasplaat en 1000W

edit edit:
WIFI4 varianten zijn geschikt voor de badkamer (rating spatwaterdicht)
hebben ook zigbee, homey en homekit ondersteuning.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 11-09-2025 20:44 ]

Pagina: 1