Partities op externe SSD niet te formatteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atwroes
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09-09 14:24
Mijn vraag
Recent een 4TB externe SSD via Aliexpress aangeschaft. SSD GPT geinitialiseerd, geformatteerd en alles werkt. Nu heb ik die SSD in 4 partities van elk 1 TB verdeeld maar slechts 1 partitie is te formatteren. Alle manieren en trucs uitgehaald, Diskpart, Eseus, Minitool Partition, etc, maar zonder succes, hoewel de diverse programma's aangeven dat het wel gelukt is.
Met het "clean" commando in Diskpart de partities ongedaan gemaakt en de hele SSD weer geformatteerd (wat wel lukt). Kortom: een hele SSD van 4TB is wel te formatteren maar in partities "gehakt" lukt het niet!
Wie heeft een oplossing?

Relevante software
Windows 11
...

Wat ik al geprobeerd heb
Diskpart, Eseus, Minitool Partition, IM Magic Resizer
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Hoogst waarschijnlijk is die capaciteit van 4TB fake.
"If it seems too good to be true, it usually is"

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:43

dragonhaertt

@_'.'

Je hebt zeker 4TB aangeschaft voor de prijs waar je normaal 1TB voor kan kopen, en nu lukt het toevallig maar om 1TB te formatteren?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, schroef hem eens open. Zit een microsd kaartje in van hooguit een paar gb. Typische Ali fraude. Aangifte doen, melden bij platform, uithuilen en doorgaan. En nee, zelfs op normale microsd kaart niveau is het een miskleun want want c-kwaliteit nand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:02
Whahahah! :) Dure les! Maar koop nooit dit soort dingen op Ali, 99,9% zeker dat je opgelicht bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:38
4TB klinkt nog een soort van plausibel, maar het is waarschijnlijk gewoon dit: review: Een externe ssd van 60TB voor 35 euro? Het kan (niet) op AliExpress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

atwroes schreef op maandag 8 september 2025 @ 23:33:
Met het "clean" commando in Diskpart de partities ongedaan gemaakt en de hele SSD weer geformatteerd (wat wel lukt).
Maar scrhijf 'm eens vol. Ik weet vrij zeker dat je daarna een zooi corrupte data hebt.

Uit nieuwsgierigheid, maak eens een foto van het ding (en bij voorkeur ook van de binnenkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Heb je een productlink naar die SSD? Ben benieuwd...

Overigens, wat is het nut van een externe SSD partitioneren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atwroes
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09-09 14:24
Met schaamrood op de kaken beken ik deze miskoop bij Aliexpress!
Met ValiDrive geconstateerd dat de SSD slechts 51.1 Gb capaciteit heeft i.p.v. 4 Tb !!
De link naar de review die "hcQd" vermeldt, heeft mij de ogen geopend.
Inmiddels bij Aliexpress gereclameerd en mijn geld terug gevraagd.

V.w.b. partitionering van de SSD: Ik wil mijn data, o.a. foto's, documenten, familiedatabase, separaat per partitie opslaan. Ik kan ook 4 SSD's van een 1 Tb aanschaffen, maar alles op een schijf leek mij handiger..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 17:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

atwroes schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:24:
V.w.b. partitionering van de SSD: Ik wil mijn data, o.a. foto's, documenten, familiedatabase, separaat per partitie opslaan. Ik kan ook 4 SSD's van een 1 Tb aanschaffen, maar alles op een schijf leek mij handiger..
gewoon 4 mappen maken.. ssd's partitioneren heeft echt geen nut.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:37

D4NG3R

kiwi

:)

@atwroes Vanuit nieuwsgierigheid; hoe duur was deze "4TB" SSD? Voor de volgende keer; SSD's beginnen bij een euro of €50 per TB.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:09
atwroes schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:24:
Welk voordeel zie je dan van 4 partities boven 1 partitie met 4 directories? Ik zie vooral een groot nadeel: als je de ruimte-verdeling verkeerd hebt ingeschat (één van de partities is vol, de rest heeft ruimte over) heb je een probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Hubert schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:42:
gewoon 4 mappen maken.. ssd's partitioneren heeft echt geen nut.
"Echt geen nut", dat is ook maar een persoonlijke mening/voorkeur.
Het kan voor iemand soms makkelijk overzichtelijker zijn.

C-partitie laat zich maar beperkt verkleinen (partioneren)
The_Doman schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:03:

Altijd die opmerkingen dat partitioneren "ouderwets" zou zijn....

Maar die "old school partitioneren" discussie komt hier om de zoveel tijd wel weer voorbij. :)

Google: Partitioning Yes or No

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:24
LOL 43euro voor een 256TB ssd goeie deal. 8)7 ;)
https://nl.aliexpress.com...10040447308340000941723_4

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 17:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

The_Doman schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:46:
[...]

[...]
In een SSD is er niet echt een schijf die draait, en er is ook geen kop. Partities vertegenwoordigen ook geen aaneengesloten ruimte in het Flash-geheugen, en elk van de cellen is in vrijwel dezelfde tijd toegankelijk.

dat gezegd hebbende is het daardoor net zo makkelijk om 4 folders te benaderen..
true je kan partitioneren.. maar eerlijk gezegd heeft dat behalve de drive letter geen voordeel verder en is het een denkwijze normaal gesproken uit hardeschijf tijden.. in mijn optiek zou je daarom gewoon je ssd als bv de d schijf kunnen mounten met de 4 folders voor de data.

maar goed uiteindelijk is het wat de ts wilt :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
The_Doman schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:46:
[...]

C-partitie laat zich maar beperkt verkleinen (partioneren)

[...]
Voor het doeleinde bereik je die overzichtelijkheid ook door 4 mapjes aan te maken zonder het onnodig complex te maken... het gaat alleen maar om persoonlijke (statische) data. Partitioneren heeft pas zin als je bijvoorbeeld met meerdere OS-en werkt en/of via rechten/policies dingen wil inrichten... dat soort zaken.
Pagina: 1