C-partitie laat zich maar beperkt verkleinen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huiseuronat
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-02 11:56
Ik heb een probleem met het verkleinen van mijn C-partitie om een D-partitie te kunnen maken op mijn net aangeschafte tweedehands laptop. Het gaat om een Asus Vivobook 17 Intel Core i3 met een SSD van 512 GB die draait op Windows 11 Home. De computer is opnieuw ingesteld en er staan nog geen persoonlijke data op.
De C partitie is 475,43 GB groot, waarvan 426,46 GB vrije ruimte. Verkleinen lukt met schijfbeheer echter niet verder dan tot 312854 MB waarna voor de nieuw te vormen D partitie slechts 173982 MB overblijft. Dat laatste is te weinig om alle persoonlijke gegevens te herbergen die ik daar wil kunnen opslaan.
Tot nu toe heb ik op mijn laptops altijd een D-partitie van ca 300 GB kunnen aanmaken waarna en bij een 512 GB opslag nog ruim voldoende ruimte over is voor de C-partitie.
Ik heb na zoeken op internet begrepen dat het probleem mogelijk wordt veroorzaakt door “niet verplaatsbare bestanden” van Windows die het verkleinen blokkeren. De aanwijzingen die ik vond om die tijdelijk uit te schakelen zijn echt iets voor zeer gevorderden, en daar behoor ik niet toe. Ik durf daar niet aan te beginnen. De commerciële schijfbeheerprogramma’s die ik vond op internet beloven allen gratis te zijn, maar dat zijn loze beloften. Bij al die programma's zijn bijna alle functies uitgeschakeld als je niet opwaardeert naar een betaalde versie. De prijzen daarvoor zijn hoog, te hoog voor eenmalige toepassing voor mijn tweedehands laptop.
Ik vind het niet prettig om al mijn bestanden op te slaan op de C-partitie waarop ook de systeemprogrammatuur staat. Kan iemand mij helpen aan een oplossing, die ook voor een niet deskundige is uit te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:57

Marc H

- - Is wakker - -

'Windows opnieuw installeren. Tijdens de installatie de bestaande partities verwijderen en de juiste grootte aanmaken.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Partities zijn met een SSD toch verleden tijd? Voor de snelheid hoef je het niet te doen en theoretisch loop je daardoor eerder tegen de maximale write cycles aan. Sinds mijn eerste ssd heb ik het nooit meer gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:04

DataGhost

iPL dev

br00ky schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:33:
Partities zijn met een SSD toch verleden tijd? Voor de snelheid hoef je het niet te doen en theoretisch loop je daardoor eerder tegen de maximale write cycles aan. Sinds mijn eerste ssd heb ik het nooit meer gedaan.
Wear leveling heeft geen enkele weet van partities. Ze kunnen wel nog handig zijn om je OS en data te scheiden zodat je bijv. simpeler backups kan maken en met je OS kan klooien zonder je data ook kwijt te zijn. Al vraag ik me af of TS dat goed voor elkaar kan krijgen gezien de inschatting van de eigen ervaring. Ook helpt het met ruimte vrijhouden voor het OS plus updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dit zit mogelijk in de recovery partitie die er nog op staat en zich niet laat verhuizen,maar kan ook andere oorzaken hebben.
Zelf goede ervaringen met https://www.easeus.com/partition-manager/epm-free.html al is dat al wel weer een paar jaar terug. Maar zeker het proberen waard.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huiseuronat
Dank voor de reacties. Maar ik kom er nog niet verder mee. Opnieuw installeren lijkt een mogelijkheid, maar daarbij zie ik niet hoe ik partities zou kunnen verwijderen of aanmaken. Ik heb tenminste geen opties voorbij zien komen.
Wat betreft Easus, dat zal vast een mooi programma zijn, maar sinds enige tijd zijn bijna alle functies uitgeschakeld in de gratis versie. Het is daardoor onbruikbaar voor het verkleinen of aanmaken van partities. Koop is wel heel erg duur, zeker voor eenmalig gebruik op een tweedehands laptop. Ook andere commerciële partitiemanagers hebben alle noodzakelijke functies uitgeschakeld in de gratis versie, hoe zeer ze ook beloven dat hun programma geheel gratis wordt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:48
@huiseuronat
Je hebt nog geen antwoord gegeven waarom je een partitie wil. Vroeger deed ik dat ook, maar nu is er geen enkele reden meer voor.
Kijk eerder of je een extra ssd in je laptop kan stoppen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• huiseuronat
@chrisborst
Het antwoord is eenvoudig: ik zet mijn data graag in een aparte partitie. Mocht ik bij een probleem moeten herinstalleren, dan kan ik dat gewoon doe met behoud van al mijn eigen documenten en afbeeldingen. Als ik alles op de C-partitie zet kan dat niet.
Het aanmaken van een D-partitie voor dit doel wordt dan ook algemeen geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:06
huiseuronat schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:58:
@chrisborst
Het antwoord is eenvoudig: ik zet mijn data graag in een aparte partitie. Mocht ik bij een probleem moeten herinstalleren, dan kan ik dat gewoon doe met behoud van al mijn eigen documenten en afbeeldingen. Als ik alles op de C-partitie zet kan dat niet.
Het aanmaken van een D-partitie voor dit doel wordt dan ook algemeen geadviseerd.
Precies dat dus!
En eventueel kan je daar tijdelijk gegevens naartoe kopiëren als je je systeem (C:) gaat herinstalleren of een image backup naartoe terugzetten.
Natuurlijk is het wel zaak een backup van je gegevens ook op een ander/extern medium te hebben.

Altijd die opmerkingen dat partitioneren "ouderwets" zou zijn....

@huiseuronat Wil je de partities aanpassen (vergroten/verplaatsen) dan moet je dat buiten Windows om doen vanuit een (tijdelijke) WinPE/Linux omgeving.
Op de bekende Hiren’s BootCD PE staan o.a de partitietools DiskGenius en EaseUS Partition Master die volledig werkzaam zijn.
Je kan hiermee partities vergroten/verplaatsen(recovery partitie)

Maar die "old school partitioneren" discussie komt hier om de zoveel tijd wel weer voorbij. :)

Google: Partitioning Yes or No
The_Doman schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:20:
Waarom zou partitioneren nou "onzinnig" zijn?, ik zie dat wel vaker gezegd worden.
Ik vindt het altijd wel prettig om een extra partitie te hebben om gegevens/backups apart te kunnen zetten van de Windows systeem partitie.
Makkelijk ook als je eens een (test) herinstallatie wilt doen.
Maar natuurlijk niet echt nuttig bij kleine SSD/HDD's of als je toch al meerdere schijven in je systeem hebt.
Ook moet je partities helemaal niet zien als vervanging voor mappen.

[ Voor 24% gewijzigd door The_Doman op 15-12-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Opnieuw installeren is vaak niet nodig. Je hebt gewoon een goede partitie-manager nodig.
https://www.partitionwizard.com/ gebruik ik vaak. Lost in 99% mijn vraagstukken op.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Dit kan inderdaad prima met een goede partition-managerz

Het probleem is dat die bestanden in gebruik zijn in de Windows die de software runt.

Een beetje partitie-manager zal dus aangeven dat er een herstart gedaan moet worden, dan zelf runnen en dan de partitie kunnen verkleinen. Dan zijn die bestanden namelijk niet in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:46
@huiseuronat
Verstandiger is een backup van je documenten op een externe drive te plaatsen, op die manier heb je een backup en hoef je niet dat partities gedoe niet te doen.
Partities zijn leuk maar als die ssd stuk gaat ben je alles kwijt.
OS opnieuw installeren en je documenten backup terug plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

White Feather schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:24:
Dit kan inderdaad prima met een goede partition-managerz

Het probleem is dat die bestanden in gebruik zijn in de Windows die de software runt.

Een beetje partitie-manager zal dus aangeven dat er een herstart gedaan moet worden, dan zelf runnen en dan de partitie kunnen verkleinen. Dan zijn die bestanden namelijk niet in gebruik.
Klopt. De partitie-manager die ik aanhaalde doet dat. In Windows deel je de partities opnieuw in, daarna een reboot waarna alles aangepast wordt. Na nog een reboot ben je klaar.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Een aparte data partitie is zo ontzettend uit het jaar nul.

Je data apart houden kan net zo goed met een data folder en daar alles onder hangen.
Een aparte partitie heeft nul zin en maakt de boel alleen maar minder flexibel door de vaste boundaries die je creëert waar je last van kunt krijgen zoals je nu al merkt.

Haal gewoon die D partitie weg, voegt hem toe aan de C partitie en maak een "Data" folder aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:16
Hell-Slave schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:25:
@huiseuronat
Verstandiger is een backup van je documenten op een externe drive te plaatsen, op die manier heb je een backup en hoef je niet dat partities gedoe niet te doen.
Partities zijn leuk maar als die ssd stuk gaat ben je alles kwijt.
OS opnieuw installeren en je documenten backup terug plaatsen.
Dan ben je uren bezig met het terugplaatsen van je data.
En daarnaast is alleen je data op een externe opslag geen backup, slecht een andere locatie.

Gewoon binnen een half uur je Windows opnieuw kunnen installeren omdat je documenten op een andere partitie staan is een stuk prettiger werken. En daarnaast een externe locatie als backup.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

bananasplit schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:07:
Een aparte data partitie is zo ontzettend uit het jaar nul.

Je data apart houden kan net zo goed met een data folder en daar alles onder hangen.
Een aparte partitie heeft nul zin en maakt de boel alleen maar minder flexibel door de vaste boundaries die je creëert waar je last van kunt krijgen zoals je nu al merkt.

Haal gewoon die D partitie weg, voegt hem toe aan de C partitie en maak een "Data" folder aan.
Zoals genoemd zijn er nog steeds geldige redenen om je data te willen scheiden, en tegenover je "vaste boundaries" staat wat extra flexibiliteit. Je data in een "Data" folder is gewoon weg als je een herinstallatie doet, dus moet je die ergens anders vandaan terughalen (kost tijd en je hebt op dat moment onnodig een backup minder), terwijl je dat als het op een aparte partitie staat niet hoeft te doen. Dat partities daar anno 2024 niet de beste oplossing voor zijn ben ik met je eens, alleen moet je dan naar een ander OS zoals Linux waar je LVM (of ZFS of Btrfs) kan gebruiken en subvolumes kan maken. Dan kan je wel je data scheiden en onveranderd houden in het geval van een herinstallatie, zonder dat je gebonden bent aan de beperkingen van partities. Windows heeft niet zoiets, Storage Spaces komt het dichtst bij maar dat kan je niet op je OS-schijf doen en ook niet op installeren. Dynamic Disks is eigenlijk de feature die dit mogelijk zou moeten maken maar die is deprecated. Blijven dus partities over.

Overigens is waar TS tegenaan loopt geen "vaste boundary" van partities maar een artifact van het OS, eentje die relatief eenvoudig te verhelpen is gelukkig, bijvoorbeeld door een offline defragmentatie of klieren met een paar settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
Als je een "data" folder gebruikt kun je Windows gewoon opnieuw installeren zonder dat die verwijdert wordt, je moet alleen niet de disk laten formateren tijdens de herinstallatie.
En als je de verkeerde keuzes maakt bij het installeren is ook je D partie weg omdat Windows dan de hele disk opnieuw indeelt

En waarschijnlijk is het probleem van TS helemaal niet zo simpel op te lossen, omdat er ook een EFI system partitie en een recovery partite kunnen zijn die in de weg zitten.

Als hij de boel gewoon opnieuw opzet en slechts een C partitie maak is alles opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

De EFI-partitie wordt doorgaans aan het begin van de schijf gezet net als de recovery-partitie (in sommige gevallen achteraan), anders kan je niet "één grote" partitie hebben voor OS+data. Dus die kunnen helemaal niet in de weg zitten.

Wat TS beschrijft is niet een hele partitie die in de weg zit, maar een paar bestanden die "in gebruik" zijn en waarvoor helemaal geen noodzaak is dat ze op de plek staan waar ze staan. Klassieke gevallen zijn je pagefile of wellicht hibernation file. Daar is op meerdere manieren omheen te werken zodat de partitie gewoon verkleind kan worden.

Bij een herinstallatie formatteer ik altijd de partitie waar ik op installeer, anders is het niet echt meer een herinstallatie maar blijf je zitten met allemaal crap die je eigenlijk weg wilde hebben. Als je een verkeerde keuze maakt en per ongeluk je data-partitie ook weghaalt heb je je backup nog en kost het inderdaad meer tijd. Maar in de overweldigende meerderheid van de herinstallaties gaat alles gewoon normaal zoals het bedoeld is en bespaar je een hoop tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• huiseuronat
Nogmaals dank voor alle reacties. Het heeft me op weg geholpen, maar de reddende engel was de tip om te kijken naar Resize-C.com en daar de IM-Magic Partition Resizer te downloaden. In tegenstelling tot alle andere partitie-programma's die ik heb bekeken (EaseUs, PartionWizard, Niubi enz) die veel beloven maar je direct door leiden naar betaalde versies als je iets wilt uitvoeren deed IM-Magic Partition Resizer wat het beloofde: het verkleinde mijn C-partitie en maakte een nieuwe D-partitie aan. En dat alles in nog geen twee minuten. In mijn geval was dat alles betrekkelijk risicoloos, ik heb de computer net aangeschaft en er staat buiten Windows 11 nog niets op. Ik kan hen nu gaan "inrichten".
Wat betreft de discussie of een aparte D partitie voor documenten en afbeeldingen nou zinnig is of niet, ik vind het zinnig en prettig werken en gevoelsmatig vind ik het ook logisch om mijn computer zo in te delen. Het aanmaken van een map Data op de C-partitie is natuurlijk een eenvoudige oplossing die ook werkt, maar daar zitten toch nadelen aan. Bijvoorbeeld als je je systeemprogrammatuur wilt vernieuwen. Maar smaken zullen blijven verschillen.
In ieder geval is mijn probleem opgelost en ik dank iedereen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
LordSinclair schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:14:
[...]

Dan ben je uren bezig met het terugplaatsen van je data.
En daarnaast is alleen je data op een externe opslag geen backup, slecht een andere locatie.

Gewoon binnen een half uur je Windows opnieuw kunnen installeren omdat je documenten op een andere partitie staan is een stuk prettiger werken. En daarnaast een externe locatie als backup.
Uren bezig is erg overdreven en het is wel een backup want nu staat het op 2 locaties ipv 1.
Je data op een andere partitie is geen backup, het is dezelfde SSD en als die stuk gaat kan je nergens meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Hell-Slave schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:31:
[...]

Uren bezig is erg overdreven en het is wel een backup want nu staat het op 2 locaties ipv 1.
Je data op een andere partitie is geen backup, het is dezelfde SSD en als die stuk gaat kan je nergens meer bij.
En tijdens het terugzetten staat het nog maar op 1 locatie (waar ook wat mis mee kan gaan of zijn), in tegenstelling tot 2 als je gewoon een aparte data-partitie gebruikt die niet gewist wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
DataGhost schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:45:
[...]

En tijdens het terugzetten staat het nog maar op 1 locatie (waar ook wat mis mee kan gaan of zijn), in tegenstelling tot 2 als je gewoon een aparte data-partitie gebruikt die niet gewist wordt.
Als je SSD stuk gaat zijn alle partities weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Hell-Slave schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:57:
[...]

Als je SSD stuk gaat zijn alle partities weg.
Ik snap niet welk probleem je aan het maken bent of wat je bedoelt. Het is geen of-of hè? Als je een aparte datapartitie hebt kan (en moet) je die ook gewoon backuppen.

Als je SSD stuk gaat zet je je data terug vanuit je backup inderdaad. Maakt helemaal niet uit of je dan wel of geen aparte datapartitie gebruikte, in beide gevallen is de data weg namelijk. Maar als je de boel herinstalleert hoef je met een aparte datapartitie je data niet opnieuw uit de backup terug te halen. Als je geen aparte datapartitie hebt ben je bij een herinstallatie effectief moedwillig één van je backups aan het verwijderen en loop je dus méér risico op dataverlies bij het terugzetten. Dat vind ik gewoon heel dom. Ook kost het terugzetten van dezelfde data weer een extra write cycle, niet dat dat tegenwoordig heel relevant is mja. Dus het voordeel van een aparte partitie is dat je data beter beschermd is tegen verlies en bovendien bespaar je de tijd van het terugzetten van het geheel. Het enige nadeel? Je moet een goede inschatting maken van hoe groot je je OS-partitie wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
DataGhost schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:18:
[...]

Ik snap niet welk probleem je aan het maken bent of wat je bedoelt. Het is geen of-of hè? Als je een aparte datapartitie hebt kan (en moet) je die ook gewoon backuppen.

Als je SSD stuk gaat zet je je data terug vanuit je backup inderdaad. Maakt helemaal niet uit of je dan wel of geen aparte datapartitie gebruikte, in beide gevallen is de data weg namelijk. Maar als je de boel herinstalleert hoef je met een aparte datapartitie je data niet opnieuw uit de backup terug te halen. Als je geen aparte datapartitie hebt ben je bij een herinstallatie effectief moedwillig één van je backups aan het verwijderen en loop je dus méér risico op dataverlies bij het terugzetten. Dat vind ik gewoon heel dom. Ook kost het terugzetten van dezelfde data weer een extra write cycle, niet dat dat tegenwoordig heel relevant is mja. Dus het voordeel van een aparte partitie is dat je data beter beschermd is tegen verlies en bovendien bespaar je de tijd van het terugzetten van het geheel. Het enige nadeel? Je moet een goede inschatting maken van hoe groot je je OS-partitie wilt hebben.
Je heb helemaal gelijk en iedereen moet doen wat ze zelf het prettigst vinden.
Overigens moet je natuurlijk meerdere backups hebben en dan is herinstallatie geen probleem.
Ik heb persoonlijk een hekel aan partities resizing want soms gaat dat fout en gebruik daardoor partities niet meer sinds de XP tijdperk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-08 23:31
Resizen van c:\ ... uughhh als je pech hebt = dat drama.

Waarom niet je data in one drive? of nog beter een cloud back up plan? Leuk meerdere partities, tot je SSD\HDD er klaar mee is.

Een 2e SSD geen idee? Dingen kosten niet zoveel meer. 2e M2 slot heeft je moederbord misschien niet, maar een SATA SSD kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Unknown Alien schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:02:
Waarom niet je data in one drive? of nog beter een cloud back up plan? Leuk meerdere partities, tot je SSD\HDD er klaar mee is.
Kan op meerdere manieren een slecht idee zijn, ik ga mijn data in ieder geval niet toevertrouwen aan een cloud-provider want er zijn geen garanties dat ze er niks mee doen (als je het niet E2E-versleuteld backupt) en dus ook geen garanties dat je je data nog terug kan halen als je het nodig hebt. Backups kunnen gewoon thuis op een extra schijf en dan mag je zelf kiezen wat je voor je derde backup gebruikt, maar bij veel mensen is het al heel wat als ze hun data op twee plekken hebben staan.
Een 2e SSD geen idee? Dingen kosten niet zoveel meer. 2e M2 slot heeft je moederbord misschien niet, maar een SATA SSD kan wel.
Ik ben benieuwd waar je die kwijt denkt te kunnen in de laptop van TS. Soms moet je roeien met de riemen die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:16
Hell-Slave schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:31:
[...]

Bij mijn hoeveelheid data is dat wel uren.

Maar mijn data staat niet alleen op de D partitie, die staat OOK op een externe harddisk.

Op het moment dat een verse Windows op C zet, en daarmee ook de data map daar weg is, staat je data ALLEEN nog maar op je externe disk.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
LordSinclair schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:55:
[...]

Bij mijn hoeveelheid data is dat wel uren.

Maar mijn data staat niet alleen op de D partitie, die staat OOK op een externe harddisk.

Op het moment dat een verse Windows op C zet, en daarmee ook de data map daar weg is, staat je data ALLEEN nog maar op je externe disken.
Je fout in denkwijze hersteld, 1 disk backup is geen backup. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-08 23:31
@DataGhost Fair enough :)
Andere locatie in huis noem ik geen backup. Huis in brand is dag data, Back up is echt fysiek op een andere locatie, vandaar mijn voorkeur in de cloud. Uiteraard een vertrouwde partij.

Laptops hebben ook een M.2 en een SATA slot? Of zijn er nog die alleen een M.2 hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Unknown Alien schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:11:
@DataGhost Fair enough :)
Laptops hebben ook een M.2 en een SATA slot? Of zijn er nog die alleen een M.2 hebben?
Veel laptops hebben nog maar 1 m.2 slot, een makkelijke bezuiniging van hun kant. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
huiseuronat schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:58:
Wat betreft de discussie of een aparte D partitie voor documenten en afbeeldingen nou zinnig is of niet, ik vind het zinnig en prettig werken en gevoelsmatig vind ik het ook logisch om mijn computer zo in te delen. Het aanmaken van een map Data op de C-partitie is natuurlijk een eenvoudige oplossing die ook werkt, maar daar zitten toch nadelen aan. Bijvoorbeeld als je je systeemprogrammatuur wilt vernieuwen. Maar smaken zullen blijven verschillen.
*knip* dit kan vriendelijker hun eigen machine vaak al meerdere partities zijn, elk met hun eigen specifiek doel. Denk maar aan een recovery-partitie of een boot-paritie. De UEFI-bootmanager verwacht namelijk een vFAT compatible partitie om te kunnen booten. Die kan niets met NTFS, XFS, EXT[2/3/4] of welk ander formaat dan ook.

Wat betreft een data-partitie zouden ze een punt kunnen hebben. Als de disk stuk gaat ben je inderdaad alles kwijt. Als je Windows opnieuw moet installeren dan kun je dat ook over de bestaande paritie heen doen. En ja, als je de verkeerde keuzes maakt in de Windows-setup dan kun je de data ook kwijt zijn, of die nu op een datapartitie staat of niet.

Dus dat gezegd hebbende; er zijn zoveel mensen, zoveel wensen. Eenieder moet de keuzes maken waar hij of zij zich fijn bij voelt. En een discussie daarover hoort niet in een topic als deze thuis. Er zijn op proffesioneel vlak genoeg redenen om wél verschillende partities te maken maar op je prive-pc / werkstation zul je daar niet zo snel mee te maken krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 17-12-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
RiDo78 schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:29:
[...]

Goed dat je je niets aantrekt van die mensen die lopen te *knip* dit kan vriendelijker dat partities overbodig zijn. Diezelfde mensen hebben wellicht niet eens in de gaten dat er op hun eigen machine vaak al meerdere partities zijn, elk met hun eigen specifiek doel. Denk maar aan een recovery-partitie of een boot-paritie. De UEFI-bootmanager verwacht namelijk een vFAT compatible partitie om te kunnen booten. Die kan niets met NTFS, XFS, EXT[2/3/4] of welk ander formaat dan ook.
A. Is het nergens voor nog om mensen die een andere mening hebben om die meteen roeptoeters te noemen.
B. Aannames maken van ach die mensen weten niks over computers is ronduit belachelijk.

Partities die het OS aanmaakt is iets anders dan zelf partities aanmaken en bij problemen moeten resizen omdat je ruimte tekort hebt gekregen.

[ Voor 2% gewijzigd door br00ky op 17-12-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hell-Slave schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:09:
[...]

A. Is het nergens voor nog om mensen die een andere mening hebben om die meteen roeptoeters te noemen.
B. Aannames maken van ach die mensen weten niks over computers is ronduit belachelijk.

Partities die het OS aanmaakt is iets anders dan zelf partities aanmaken en bij problemen moeten resizen omdat je ruimte tekort hebt gekregen.
*knip* dit kan vriendelijker. Zeker als er geen goede reden is om niet te partitioneren. Zolang je genoeg ruimte op de systeempartitie vrij houdt voor (toekomstige) upgrades en updates voorzie ik echt geen probleem. Toen ik nog veel met Windows deed converteerde ik de disk naar dynamisch en koppelde ik het tweede volume gewoon onder C:\Users zodat alles intuïtief blijft werken. Nooit problemen mee gehad. En loopt de C schijf toch vol zijn er legio mogelijkheden om die te vergroten.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 17-12-2024 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bananasplit
Het argument voor het niet portioneren is duidelijk, je legt je vast op een vaste afmeting van de eerste partitie (meestal de C disk).
En niemand weet hoeveel ruimte hij op zo'n C partitie in de toekomst nodig heeft.

En er is geen enkel argument te maken voor het wel partitioner behalve dat je het misschien leuk vind.

*knip* hiervoor is de reportknop

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 17-12-2024 16:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• huiseuronat
Ik heb onbedoeld een hele discussie veroorzaakt over het nut van een D-partitie voor mijn documenten en afbeeldingen. Ik heb dat altijd zo op mijn computers gedaan en ik vind dat het een logische en safe manier van werken is. Ik sta daarin niet alleen, want het wordt vaak door experts (wat ik zeker niet ben) aangeraden.
Noodzaak is het natuurlijk niet, je kunt ook al je data in de C-partitie dumpen, de computer werkt er niet minder door. Ik vind het alleen onoverzichtelijker en het kan extra last geven bij problemen.
Neemt niet weg dat een aparte partitie voor je eigen data geen veilige kluis is. Ik maak altijd een backup op een externe schijf en zelfs meer dan één, want er zijn zaken bij die ik echt niet kwijt wil. Maar dat heeft niets te maken met de indeling van de SSD in mijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
@huiseuronat U hoeft zich niet te verontschuldigen, het is mijn schuld dit topic (volgens sommige) ontspoord is.
Het spijt me als u er last van had.
U moet natuurlijk doen wat u het beste en prettigste vind werken.
Blij dat u eruit gekomen bent en fijne feestdagen.
Pagina: 1