Externe SSD (met fouten) niet meer zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard243
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22-09 22:17
Mijn vraag
Ik heb een (toegegeven) Chinese externe SSD van 1TB.
Bij uploaden van bestanden liep ik tegen een limiet op bij ongeveer 7,5 GB. Met DiskGenius de SSD onderzocht. Conclusie: cylinders 0 tot 978 OK, cylinders 979 tot plm. 7750 allemaal fout, vanaf cylinder 7800 tot einde (cyl. 127482) allemaal weer in orde. De cylinders 0 t/m 978 vertegenwoordigden het gebied dat bruikbaar was, ca. 7,5GB.
Ik kreeg het "lumineuze" idee om de SSD te partitioneren; Eerste partitie 100GB, tweede partitie de rest; Die tweede partitie zou dan - naar mijn idee - nog heel wat bruikbare capaciteit opleveren: ruim 900GB. Dus, partitioneren in gang gezet (met DiskGenius). Proces brak evenwel voortijdig af. Nu is die SSD een probleemgeval geworden. Zodra ik 'em aansluit op een USB poort, loopt alles fout. Windows Verkenner, Schijfbeheer, CHKDSK, DISKPART, DiskGenius lopen allemaal vast. Enige remedie is om die SSD los te halen, dan functioneert het allemaal weer. Kennelijk wordt - na aansluiting - doorlopend geprobeerd die SSD te 'lezen', hetgeen niet lukt.
Weggooien maar? Kan altijd nog maar eerst toch maar even de vraag voorgelegd. Formatteren is dus onmogelijk omdat ik de SSD niet kan selecteren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows Verkenner, Schijfbeheer, CHKDSK, DISKPART

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Hierboven beschreven. Ik zie verder geen mogelijkheden om de SSD te benaderen, bijv. om partities te verwijderen en de SSD opnieuw te formatteren (en dan maar de 7,5GB limiet te accepteren).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weggooien is het beste dat je kan doen. Maar mocht je er toch wat mee willen, dan is het handig om een live linux distro te booten en vanaf daar aan de slag te gaan. Grote kans dat je de schijf nog wel ziet, maar dat je er verder niets mee kan, omdat het ding gewoon rot is.

Hoe dan ook, ik zou geen data meer aan het ding vertrouwen dat je niet minstens nog op een aantal andere plekken hebt staan. Hooguit als scratch disk. Maar beter is het ding gewoon wegdoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Is het zo’n soort SSD? review: Een externe ssd van 60TB voor 35 euro? Het kan (niet) op AliExpress

Er zijn een aantal dingen die ik liever niet via aliexpress bestel (tenzij betrouwbare verkoper), zoals SSD en laders.
Je kunt de behuizing eens openschroeven. Grote kans dat er een 8gb SD kaartje in zit.

• Gerard243
Weggooien is en was mijn eerste optie, maar ik blijf toch nog even proberen.om 'het ding' weer detecteerbaar te krijgen. Zoals gezegd: mijn onderzoek naar 'bad sectors' (toen dat nog wel lukte), toonde op een totaal van 127482 cylinders (terminologie DiskGenius) een blok van 978 goede cylinders, daarna een blok van een kleine 7000 corrupte cylinders, en daarna de rest, pakweg 119482 goede cylinders. Maar het partitioneren ging fout, ik denk omdat één van beide beoogde partities kapotte cylinders bevatte. Dus dat hoef ik sowieso niet nog eens te proberen. Maar wanneer het zou lukken om de SSD ín de oorspronkelijke staat (één partitie) terug te krijgen, heb ik nog in elk geval een klein, werkend SSD'tje...

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:28
Ja kunt kijken of je met linux meer kan.
Op zijn minst kun je met dmesg de errors zien.
Maar je zou met dd de disk kunnen wissen.

Aangezien het een usb disk is zou dit via passthrough in een vm kunnen.

Windows gaat erg slecht om met haperende io. Dus dat alles vastloopt kan kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je de ssd openschroeft vind je waarschijnlijk een 8GB usb stick of vergelijkbaar, met gehackte firmware.
Kwaliteit is sowieso laag, dus met al je formatteeracties kan je het nand al hebben gesloopt.

I reject your reality and substitute my own

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:34
Zie ook dit tooltje van Steve Gibson.

ValiDrive: Quickly spot-check any USB mass storage drive for fraudulent deliberately missing storage
Gerard243 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 05:37:
Maar wanneer het zou lukken om de SSD ín de oorspronkelijke staat (één partitie) terug te krijgen, heb ik nog in elk geval een klein, werkend SSD'tje...
Je kan de "SSD" een (gedeeltelijke) diagnostic zero-fill format te geven zodat de partitie informatie helemaal wordt gewist.
Dus bijvoorbeeld alleen eerste paar (~5)GB van de even overschrijven/zero fillen met een tool zoals
Lowvel : Low Level Format

Met een tool zoals zoals HDtune kan je misschien wat meer exacte info krijgen wat er nu wel/niet leesbaar is en aan de hand daarvan een partitie indeling proberen aan te maken.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:18
Volgens mij heeft een SSD helemaal geen cylinders. Het is al raar dat je dat kan zien.
Daarnaast, volgens mij kan je bij een SSD niet voorkomen dat de SSD niet naar bepaalde sectoren schrijft.
Door AI uitgelegd:
Partitioneren van een SSD kan helpen bij het organiseren van gegevens en kan de efficiëntie van het gebruik van de opslagruimte verbeteren, maar het voorkomt niet dat gegevens naar specifieke sectoren worden weggeschreven. SSD's gebruiken een techniek die "wear leveling" wordt genoemd, wat betekent dat ze gegevens verspreiden over de beschikbare geheugencellen om slijtage te minimaliseren en de levensduur van de schijf te verlengen.

Hoewel partitioneren nuttig kan zijn voor het beheren van gegevens, is het niet ontworpen om te voorkomen dat gegevens naar bepaalde sectoren worden weggeschreven. De controller van de SSD beheert de gegevensopslag en zorgt ervoor dat de slijtage gelijkmatig over de cellen wordt verdeeld.
Dus je initiële gedachte klopte bij een HDD maar kan helaas niet meer bij een SSD.

[ Voor 3% gewijzigd door Pendora op 04-09-2025 09:41 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-10 21:13
Het is m.i. eenvvoudig:
"Chinese SSD", i.c.m. "goedkoop" en problemen: vernietigen, het is ook "de Tweakers moeite" niet waard.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:49
Het is de 'Tweakers moeite' niet waard om het op te lossen, want dat ga je niet bereiken. Ik ben zelf nog wel geïnteresseerd in wat foto's van het binnenwerk, je kan er best nog vijf minuten insteken met wat gereedschap om te zien hoe je bent opgelicht zeg maar ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gerard243 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 05:37:
Maar wanneer het zou lukken om de SSD ín de oorspronkelijke staat (één partitie) terug te krijgen, heb ik nog in elk geval een klein, werkend SSD'tje...
Nou nee, want de kans dat je er betrouwbaar data naar toe kan schrijven is vrijwel 0 met dit soort dingen. Je weet niet hoe die firmware in elkaar zit en dingen gaat overschrijven, om nog maar niet te spreken over hoe gaar zo'n controller is, en of er niet inmiddels al tig cellen stuk zijn.

Leuk om mee te spelen, maar ga er vanuit dat je hier gewoon niets mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerard243
Dank voor alle reacties. Ik ben al bezig om de verschillende opties te proberen,

Een foto van het binnenwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0BGbcwwN8vZNpuYIY9zVubSlIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZuhuHPaaQo2kw7jFVbGJxJR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:44
Is dat niet gewoon een micro sd kaartlezer in een luxe behuizing met een 8GB kaartje erin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:22

ResuCigam

BOFH

Een SD kaart dus, kan meteen de prullenbak in

We do what we must because we can.

• Gerard243
SD kaartje van 8GB was ook mijn eerste gedachte. Maar wanneer ik met DiskGenius (toen dat nog wèl lukte, dus vóór de partitioneerpoging) de 'SDD' koos, dan 'Disk', dan 'Verify or Repair Bad Sectors', dan kwam het getoonde allemaal redelijk overeen met de geadverteerde capaciteit van 1TB. De 'verify' exercitie kostte uren, en bracht de aaneengesloten groep van kapotte cylinders aan het licht. In totaal - aldus DiskGenius - 127482 cylinders waarvan dus ruim 7000 kapot,

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:22

ResuCigam

BOFH

Die gegevens zijn nep.

We do what we must because we can.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:37

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, controllertje faked NAND wat niet bestaat. Je software loopt feitelijk over een soort moebius ring heen. Simpelweg: "als > 8000: schrijf naar blok onder 8000".

Aangifte doen van oplichting tegen platform, reseller rapporteren aan platform, ACM helpen dossier te bouwen, en door gaan. Beschouw het leergeld van het niveau: "als het te goedkoop lijkt, is het dat ook".

Een SSD heeft overigens geen cylinders, enkel cellen/blokken.

Ik hoop dat je er geen echte data op hebt gezet, want zelfs legitieme data zal niet door een CRC checksum komen waarschijnlijk.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:58
Je kan altijd eens kijken hoe groot die SD kaart is, voorzichtig los halen en in een kaartlezer stoppen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:45
Umbrah schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:43:
Een SSD heeft overigens geen cylinders, enkel cellen/blokken.
Was waarschijnlijk met MBR gepartitioneerd, dan zie je wel CYL/HEAD/SEC, omdat nu eenmaal inherent is aan dit formaat.
Pagina: 1