MainframeX schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:53:
[...]
Het lijkt wel of je vrouw de polo simpelweg niet gezien heeft (of het registreerde niet bij haar). Ze lijkt wel instinctief wat af te remmen bij de overgang, maar geeft dan toch gas om over te steken. Precies wat ik zou doen als je geen auto ziet aankomen.
De polo rijdt overigens echt veel te hard, daar is geen twijfel over mogelijk. Minimaal 80 km per uur zo aan de beelden te zien.
Hoe het kan dat mijn vrouw die auto niet zag, ik heb ook werkelijk geen idee. Kinderen die haar even afleidde? Zou zo maar kunnen.
Cwookie schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:05:
Puur even ingaand op de vraag en een nóg andere manier van berekenen: In frame 1 is de voorkant van het voorwiel net iets over het begin van de streep eronder. In frame twee lijkt de voorkant van het achterwiel precies in lijn met het beginvan de streep eronder. Op basis daarvan kunnen we zeggen dat onderstaande groene afstand is afgelegd:
[Afbeelding]- Dit model volkwagen is 405,3cm lang
- De groene lijn is 62,68% van de lengte van de totale wagen (in photoshop gemeten)
- Dat komt neer op een afstand van 254cm tussen die frames
Oftewel mijn conclusie is in lijn met jouw eigen eerste bevinding qua snelheid.
Dank! Ik kwam dus inderdaad op ongeveer het zelfde uit.
Geen idee, dat is (nog) niet ter sprake gekomen.
jmb66 schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:47:
[...]
Precies wat je zegt, de bewijsvoering is erg moeilijk.
Zonder dat filmpje en verklaring van de Tesla-bestuurster moet de Polo het bewijzen, dat kan die niet.
We weten niet eens of er een proces-verbaal is opgemaakt tegen de Tesla-bestuurster.
Je mag geen schuld bekennen van de verzekering zonder er schade is ontstaan door een aanrijding met een ander voertuig.
Valt wel mee met de onzin die ik schrijf volgens jezelf.
De Politie heeft proces verbaal opgemaakt en vandaag kwam een brief:
- Volgnummer bestuurder 1
- Volgnummer bestuurder 2
In deze brief schrijft de Politie niets over aansprakelijkheid of de situatie. Schadeformulier is overigens
niet ingevuld, was niet nodig volgens de Politie.
Dashcam beelden zullen we overigens gewoon geven als het verzoek daartoe komt.
Nee, maar als de verzekeraar er om vraagt verstrekken we die gewoon.
Anoniempje39 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:32:
Jmb66 is een beetje stug. Natuurlijk kan de Tesla rijder alles ontkennen. Dan wordt het een stuk lastiger. Alleen is dat in dit geval niet ter sprake. De Tesla rijder heeft gewoon aangegeven hoe het is gebeurd (voor zover ik het lees). Er is waarschijnlijk een Europees schadeformulier opgemaakt. De verzekering van de Polo rijder gaat de Tesla rijder aansprakelijk stellen. Natuurlijk is dit lastig zonder schade. Maar dit is heel goed mogelijk.
Ik snap niet zo goed waarom de verschillende verzekeringen aangehaald worden. Heeft volgens mij niks te maken met wie aansprakelijk is.
Nogmaals, dit topic heb ik gestart met de vraag om te kijken hoe hard de Polo reed.
Wij gaan niet aan de verzekering ontkennen hoe de situatie was. Daar gaan we gewoon eerlijk over zijn.
Iemand zijn auto is total-loss gereden, dan zou het fijn zijn als onze verzekering gewoon uitkeert aan die mensen. Alleen hebben wij daar geen 100% controle over.
Thijsmans schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:38:
[...]
* Thijsmans is with @laurens0619
Een ongeval is voor alle betrokkenen heftig en ergens begrijp ik dat een externe verklaring van het ongeval wel prettig is. Maar voor de rest van autorijdend Nederland is het wel fijn dat wordt nagedacht over de vraag "wat zou ik in het vervolg
zelf kunnen doen om herhaling te voorkomen?" Bijvoorbeeld: onder geen enkele omstandigheid een kruising op rijden met een snelheid waarvan anderen denken "stopt ie nou, of niet?"
Ik heb zelf een tijd motor gereden en heb daar nooit de aanname gemaakt dat ik wel voorrang kreeg. Ik reed met halfingeknepen rem als ik een auto van zij zag naderen. Leuk om voorrang te hebben, heb je weinig aan als je het niet krijgt en op een auto klapt.
Zoals ik eerder al schreef: Autorijden is fouten van anderen corrigeren. Als de Polo echt 78km/h reed vind ik dat gewoon niet handig van die bestuurder. Dat is 56% harder dan toegestaan en wat je als andere bestuurder mag verwachten.
Ik draai daarmee niet de situatie om, mijn vrouw heeft geen voorrang verleent, maar het mag wel een moment van reflectie zijn.
Binnen de bebouwde kom te hard rijden is gewoon verdomde onhandig en gevaarlijk. Kruisend verkeer kom je overal tegen en een foutje is dan zo gemaakt.