Welke mediaspeler kopen: Zidoo of R-Volution?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-10 11:33
Even kort uitgelegd: ik ben sinds een half jaar in bezit van een televisie die geen Dolby Vision ondersteunt, maar wel HDR10(+). Tamelijk omvangrijke collectie films met Dolby Vision, die ik in het beste geval zonder HDR kan afspelen.

Onder andere hier en op andere fora is mijn beste optie een mediaspeler met VS10 engine.

Nu zijn er twee merken die me interesseren, nl.: Zidoo en R-Volution. Qua prijs zijn het min of meer gelijken, maar allen hebben ze voor en nadelen.

De Zidoo heeft gescheiden audio/video HDMI poorten. Het geluid moet naar de Marantz SR7015 receiver, het beeld natuurlijk naar de tv.
Ik lees reviews van de Zidoo toestellen dat deze mooi in elkaar zitten, maar dat de software soms voor haperingen in het beeld zorgt. Wat me opvalt, de meest recente reviews die over die issues spraken, dateren van 1.5 jaar geleden. Misschien is dat al opgelost?
Precies dat laatste weerhoudt me van Zidoo.

De R-Volutions heb ik ooit bij iemand werkend gezien, doch in Zappiti kast. De eigenaar betaalt na het faillissement van Zappiti een klein bedrag om de UI van R-Volution werkend te hebben. Koop je een R-Volution toestel zit dat inbegrepen, dus geen abonnementskosten. Wat ik begrijp is het geheel wel cloud-based.
Vermits degenen die R-Volution in de lucht houden ex werknemers van Zappiti zijn, ben ik bang voor een nieuw faillissement. Een tamelijk duur apparaat dat waardeloos wordt als het bedrijf opnieuw ophoudt.
Ze hebben ook geen gescheiden HDMI poorten, maar tot daar toe. Het beeld kan ook via de Marantz passeren desnoods. Om Dolby Atmos op True HD te hebben moet het geluid wel rechtstreeks naar de receiver.

De vraag is, waar doe je nu goed mee?
Iemand ervaringen met beide merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert22nh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-10 18:21
Je kan informatie winnen op het forum van zidoo.
Volgens mij zijn alle problemen met haperingen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Het is vooral op het Zidoo forum dat ik mijn mosterd haalde.

Ik postte m’n vraag hier omdat hier misschien mensen zijn die beiden al gebruikt hebben, of gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cnet
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-10 10:32
Ik heb een Zidoo Zx9 Pro en geen haperingen. Alles speelt lekker soepel af.
Maar toch was ik ook altijd gecharmeerd van de Dune mediaspelers. Ik weet alleen niet of die gescheiden HDMI poorten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou niet kiezen voor mediaspelers met een fabrikant-eigen OS. Je bent dan altijd beperkt in het aantal apps en de duur van de ondersteuning. Ook als je bijv. Kodi, Plex en dergelijke wilt gebruiken voor een eigen mediacollectie kan het zijn dat veel niet werkt of ondersteund wordt. De enige redenen om wel voor zo'n mediaspeler te kiezen is wanneer het OS of het apparaat zelf functies biedt die je nodig hebt en je nergens anders kunt krijgen. Anders kun je het jezelf veel makkelijker maken met een goede Android-mediaspeler.

Topic verplaats naar het aankoopadviesforum, waar het beter tot zijn recht komt

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beeldbuisje
@Cnet bedankt om die ervaring te delen!

@Jorgen
Jorgen schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:27:
Ik zou niet kiezen voor mediaspelers met een fabrikant-eigen OS.
Bestaat er dan een mediaspeler met Dolby VS10 engine (ik heb inmiddels geleerd dat dat nodig is om Dolby Vision in HDR af te spelen op een niet Dolby Vision tv), die bovendien Dolby True HD ondersteunt en die niet zo'n fabrikant eigen OS heeft?

(bedankt om het even in het juiste subforum te zetten _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ugoos am6b+ is het enige apparaat die dolby vision correct afspeelt en doet alle vragen die je stelt. wel even handmatig coreelec installeren en daarna cmp build 14.

https://ugoos.store/products/ugoos-am6b-plus-2021
https://discourse.coreele...stallation-and-faqs/51231
https://github.com/cpm-code/xbmc/releases

zie hier vergelijking tussen vele apparaten:

https://docs.google.com/s...d=845372636#gid=845372636

overige antwoorden kun je hier stellen:

Het Grote Android Mediaspelers Topic

[ Voor 17% gewijzigd door Farabi op 12-09-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Beeldbuisje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:12:
@Cnet bedankt om die ervaring te delen!

@Jorgen

[...]

Bestaat er dan een mediaspeler met Dolby VS10 engine (ik heb inmiddels geleerd dat dat nodig is om Dolby Vision in HDR af te spelen op een niet Dolby Vision tv), die bovendien Dolby True HD ondersteunt en die niet zo'n fabrikant eigen OS heeft?

(bedankt om het even in het juiste subforum te zetten _/-\o_ )
Als ik het goed lees op avforums zorgt die engine voor de upscaling van non-Vision materiaal naar Dolby Vision.

Het is op dit moment een beetje lastig in mediaspelerland, zo lijkt het. Er is er geen een die alle voordelen/wensen combineert. Ik wil zelf liever geen vendor locked OS, maar gewoon Android, Ik kan me voorstellen dat als je een heel speciale wens hebt, dat je dan een andere keuze maakt.

Er zijn spelers van Ugoos en Minix met volledige Dolby Vision ondersteuning, maar alleen als je CoreElec erop draait (een Kodi gebaseerd OS), maar dan heb je al dual boot nodig voor je andere apps. Werkbaar, maar niet ideaal. De Minix spelers lijken ook uitverkocht te zijn.

Ik zou ook dit forumtopic in de gaten houden: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=376035 Weliswaar gericht op Kodi, maar er wordt meestal ook gekeken naar de streamingappsopties.

Heb je al in het Nokia Ervaringen Topic gekeken? Deze zouden namelijk allemaal Dolby Vision en Atmos gecertificeerd moeten zijn: https://www.androidtv-gui...y-vision-atmos-certified/ Dus misschien raadzaam om hier verder te lezen: Nokia Streaming Box Ervaringentopic

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Interessante links die jullie me gegeven hebben. De Ugoos am6b+ en die Nokia kastjes springen wel in het oog.
Ik heb in het verleden, en toen was de bedoeling om een kastje te hebben dat 4K, 3D kon spelen icm Dolby 5.1 en DTS 5.1 (lang geleden). Dat is nooit goed gekomen met al die dingen waar je zelf nog wat moest mee "knutselen". 3D overboord gegooid en volop voor de toekomst gegaan, zijnde 4K.
Een Apple TV en de app Infuse pro erop heeft het lang perfect gedaan.

We kijken meestal in het najaar en de winter op vrijdagavond een film. Dan heb ik geen zin meer om te liggen klooien om eindelijk die film te zien in de beeld - en geluidskwaliteit die ik wil. Je stak er uren tijd in om dat in orde te krijgen en elke vrijdagavond liep dat weer mis. Met Infuse pro was dat probleem voorbij. Maar dat biedt geen soelaas voor wat ik nu nodig heb.

Ik vrees ook een beetje dat genoemde mediaspelers wel DV ondersteunen, maar zetten ze de DV ook om naar HDR10. Of ik lees erover, maar kan het niet zo meteen vinden.
De Nokia lijkt een beetje op m'n nVidiashield die ik al heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-10 15:26

Rozz

I'm an Apogian!!

Ik heb pasgeleden de R_volution PlayerPro 8K gekocht en ik moet zeggen dat beeld en geluid beduidend beter is dan met een Vero 4k, Vero V en de Odroid N2+ met CoreElec / Kodi (ook allemaal in bezit)
Cloud based kan je uitzetten en dan is alles lokaal op apparaat opgeslagen, weet helaas niet of dan ook alle covers erbij worden geladen als je nieuwe content hebt.

Als je een simpel filmpje of serie wilt kijken is deze speler natuurlijk overdreven duur, maar als je een highend speler zoekt om je Home Cinema uit te dagen, kan ik je deze speler aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:30
Rozz schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:29:
Ik heb pasgeleden de R_volution PlayerPro 8K gekocht en ik moet zeggen dat beeld en geluid beduidend beter is dan met een Vero 4k, Vero V en de Odroid N2+ met CoreElec / Kodi (ook allemaal in bezit)
Cloud based kan je uitzetten en dan is alles lokaal op apparaat opgeslagen, weet helaas niet of dan ook alle covers erbij worden geladen als je nieuwe content hebt.

Als je een simpel filmpje of serie wilt kijken is deze speler natuurlijk overdreven duur, maar als je een highend speler zoekt om je Home Cinema uit te dagen, kan ik je deze speler aanraden.
Dan moet je concluderen dat er met die andere spelers een probleem is met instellingen/combi TV. Tenzij je analoog de boel aansluit :P
Met de Vero V weet ik in ieder geval zeker dat je gewoon alles digitaal origineel doorgeeft, bitstream. Dan kan dat geen kwaliteitsverschil opleveren zonder andere factoren.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:31
Ik las online dat als je een dolby vision uhd afspeelt en je tv ondersteund dat niet gaat die automatisch over naar hdr10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Toerq schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:40:
Ik las online dat als je een dolby vision uhd afspeelt en je tv ondersteund dat niet gaat die automatisch over naar hdr10.
Dat zou een verklaring voor het beeld kunnen zijn, maar niet voor het geluid. Dat is gewoon onmogelijk anders te zijn tussen bit streams

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Koldur schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 06:43:
[...]

Dat zou een verklaring voor het beeld kunnen zijn, maar niet voor het geluid. Dat is gewoon onmogelijk anders te zijn tussen bit streams
Daar gaat de vraag toch niet over, ts heeft het over dolby vison.

[ Voor 4% gewijzigd door Toerq op 07-10-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Koldur schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:49:
[...]
Dan moet je concluderen dat er met die andere spelers een probleem is met instellingen/combi TV. Tenzij je analoog de boel aansluit :P
Met de Vero V weet ik in ieder geval zeker dat je gewoon alles digitaal origineel doorgeeft, bitstream. Dan kan dat geen kwaliteitsverschil opleveren zonder andere factoren.
Digitaal origineel alles doorgeven zegt niets over kwaliteit van de onderdelen in de speler, ik zie en hoor toch echt verschil, maar ieder zn mening he.

Voor de gein ga ik ook nog Kodi installeren op de PlayerPro, gewoon omdat het kan en kijken wat het doet, enig minpuntje van de R_video software is dat je geen "next episode" banner krijgt te zien ala Netflix en Kodi addon, maar dat je moet wachten tot de aflevering echt is afgelopen en hij terug gaat naar het menu, daar komt dan wel keuze om volgende aflevering te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Rozz schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:05:
[...]

Digitaal origineel alles doorgeven zegt niets over kwaliteit van de onderdelen in de speler, ik zie en hoor toch echt verschil, maar ieder zn mening he.

Voor de gein ga ik ook nog Kodi installeren op de PlayerPro, gewoon omdat het kan en kijken wat het doet, enig minpuntje van de R_video software is dat je geen "next episode" banner krijgt te zien ala Netflix en Kodi addon, maar dat je moet wachten tot de aflevering echt is afgelopen en hij terug gaat naar het menu, daar komt dan wel keuze om volgende aflevering te gaan kijken.
Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Dan zou ik hier even gaan kijken. Met de huidige audio standaarden zit er ook gewoon ECC in, is simpelweg of goed, of haperingen als er iets niet goed is.

Met uitzondering van DV (waarbij de Vero V in de nabije toekomst overigens ook zo goed als zeker volledige DV ondersteuning gaat krijgen) kan er geen verschil tussen video kwaliteit zitten, tenzij er met de bron gerommeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Toerq schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:57:
[...]

Daar gaat de vraag toch niet over, ts heeft het over dolby vison.
TS heeft juist niets aan DV, want zijn TV ondersteunt het niet. Vele mediaspelers hebben daarvoor een tonemapping techniek wat DV omzet naar HDR of SDR.

Ik dacht dat jouw opmerking over mijn reactie boven jou sloeg. Was dus niet het geval, vandaar mijn reactie op die van jou ;) Onterecht dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Koldur schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:31:
[...]
Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Dan zou ik hier even gaan kijken. Met de huidige audio standaarden zit er ook gewoon ECC in, is simpelweg of goed, of haperingen als er iets niet goed in.

Met uitzondering van DV (waarbij de Vero V in de nabije toekomst overigens ook zo goed als zeker volledige DV ondersteuning gaat krijgen) kan er geen verschil tussen video kwaliteit zitten, tenzij er met de bron gerommeld wordt.
Je hebt helemaal gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Koldur schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:37:
[...]

TS heeft juist niets aan DV, want zijn TV ondersteunt het niet. Vele mediaspelers hebben daarvoor een tonemapping techniek wat DV omzet naar HDR of SDR.

Ik dacht dat jouw opmerking over mijn reactie boven jou sloeg. Was dus niet het geval, vandaar mijn reactie op die van jou ;) Onterecht dus.
Maar alle dv films hebben een hdr core dus ik las dat het dan automatisch op hdr afgespeeld wordt, kan zelf niet testen want mijn tv ondersteund alle formaten. dus waarom die dan een kastje nodig heeft om het om te zetten is nutteloos toch.

VIDEO:

Codec Bitrate Description
----- ------- -----------
MPEG-H HEVC Video 45172 kbps 2160p / 23.976 fps / 16:9 / Main 10 @ Level 5.1 @ High / 4:2:0 / 10 bits / 1000nits / HDR10 / BT.2020
* MPEG-H HEVC Video 5071 kbps (10.09%) 1080p / 23.976 fps / 16:9 / Main 10 @ Level 5.1 @ High / 4:2:0 / 10 bits / 1000nits / Dolby Vision FEL / BT.2020

[ Voor 25% gewijzigd door Toerq op 07-10-2025 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Toerq schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:41:
[...]

Maar alle dv films hebben een hdr core dus ik las dat het dan automatisch op hdr afgespeeld wordt, kan zelf niet testen want mijn tv ondersteund alle formaten. dus waarom die dan een kastje nodig heeft om het om te zetten is nutteloos toch.

VIDEO:

Codec Bitrate Description
----- ------- -----------
MPEG-H HEVC Video 45172 kbps 2160p / 23.976 fps / 16:9 / Main 10 @ Level 5.1 @ High / 4:2:0 / 10 bits / 1000nits / HDR10 / BT.2020
* MPEG-H HEVC Video 5071 kbps (10.09%) 1080p / 23.976 fps / 16:9 / Main 10 @ Level 5.1 @ High / 4:2:0 / 10 bits / 1000nits / Dolby Vision FEL / BT.2020
Er zijn best wel een aantal releases (geweest?) waar alleen DV in zit. Gebeurt niet aan de lopende band, maar ik ben ze ook genoeg tegen gekomen. Dan kun je ze niet afspelen zonder omzetting. Bij de Vero 4K en V gaat dat heel goed, waarschijnlijk ook bij deze twee spelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Koldur schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:56:
[...]

Er zijn best wel een aantal releases (geweest?) waar alleen DV in zit. Gebeurt niet aan de lopende band, maar ik ben ze ook genoeg tegen gekomen. Dan kun je ze niet afspelen zonder omzetting. Bij de Vero 4K en V gaat dat heel goed, waarschijnlijk ook bij deze twee spelers.
Nou dan zou ik wel willen weten welke dat zijn, ik heb bijna alle uhd's in mijn collectie dus dan kan ik het even nakijken of dat zo is.

As others have said though, any DV title will have a regular HDR10 layer which your player will use if you do not have DV equipment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Toerq schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:22:
[...]

Nou dan zou ik wel willen weten welke dat zijn, ik heb bijna alle uhd's in mijn collectie dus dan kan ik het even nakijken of dat zo is.

As others have said though, any DV title will have a regular HDR10 layer which your player will use if you do not have DV equipment.
Ik heb het over downloads en er zijn bepaalde streaming services die alleen DV aanbieden in beperkte gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Rozz schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:05:
[...]

Voor de gein ga ik ook nog Kodi installeren op de PlayerPro, gewoon omdat het kan en kijken wat het doet,
Dus op die R-Volution kan je dan nog eens je eigen apps installeren als ik je goed begrijp? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Beeldbuisje schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:03:
[...]
Dus op die R-Volution kan je dan nog eens je eigen apps installeren als ik je goed begrijp? :?
Jep, is gewoon een android os, zijn een paar voorgestelde apps die je niet hoeft op te zoeken en klaar staan, je kan ook naar google play.
Maar via R_Video speelt alles gewoon goed af, via Kodi wil ie wel eens beetje raar doen, maar ook dan speelt ie DV af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Rozz schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:20:
[...]

Jep, is gewoon een android os,
Dat wist ik niet. Nog eens terug die piste bewandelen dan.
Mochten ze in de toekomst terug dezelfde weg opgaan als Zappiti destijds, kan men zich nog uit de slag trekken met Android apps. (Staat dan weer tegenover dat ik en Android geen goeie match zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Beeldbuisje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:33:
[...]
Dat wist ik niet. Nog eens terug die piste bewandelen dan.
Mochten ze in de toekomst terug dezelfde weg opgaan als Zappiti destijds, kan men zich nog uit de slag trekken met Android apps. (Staat dan weer tegenover dat ik en Android geen goeie match zijn)
Tja, ik zeg het eerlijk dat ik ook heb zitten twijfelen, cloud toegang, maar het werkt wel gewoon goed, maar ja, als ze ermee stoppen zit je idd.
In de nabije toekomst wil ik ook de offline functie uitproberen, kijken wat er dan allemaal nog kan.
Pagina: 1