Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratelkous
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-09 15:00
Mijn vraag

Ik weet nauwelijks meer van electriciteit dan ik heb onthouden uit mijn HBS tijd.

Mijn omvormer heeft een 50HZ signaal nodig van het net, om DC -> AC - te kunnen leveren..
Maar als het stroomnet plat ligt, komt er nog steeds DC spanning uit de panelen, waar ik nu niks aan heb.
Hoe kan ik deze DC nuttig gebruiken? (Radio, telefoons, computers, electrische fiets, etc etc.). Ik zou naast mijn omvormer een DC leverende voorziening wilen hebben.in enkele gangbare voltrages

Als ik even doordenk, is ook denkbaar dat er een DC gevoed apparaat in zit, dat een 50 Hz signaal geeft om de omvormer te activeren. Hoofdschakelaar omzetten, en ik heb een wisselstroomeiland in tijden van nood. De overheid wil zelfredzaamheid gedurende enkele dagen, dit zou daarin passen.

Is op dit terrein al iets op de markt?

Leo

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Ratelkous op 06-09-2025 14:46)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja, oa Enphase heeft hier wat voor. IQ8 microomvormers icm system controller:
Het grote Enphase topic - deel 2

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja, oa Enphase heeft hier wat voor. IQ8 microomvormers icm system controller:
Het grote Enphase topic - deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 13:09

M14

Dit idee is al meerdere keren langs gekomen.

Technisch is het niet eenvoudig.
1. Het terug inschakelen van het net & synchronisatie tussen het net en je omvormer moet correct verlopen.

2. Veiligheid is een ding. Uitschakelen van je hoofdschakelaar betekent niet dat je installatie veilig is.

Verder moet je je afvragen of je (tien?)duizenden euro's wil uitgeven voor een probleem wat hooguit 1x per 20 jaar kortstondig voor komt.

Ik heb in de 40 jaar dat ik op deze aarde rond loop 1x meegemaakt dat de stroom voor een bepaalde tijd er af ging. En dat was nog gepland ook.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ratelkous
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-09 15:00
Ik ben blij dat mijn idee niet louter luchtfietserij is.

M14: Wij zijn er tegen aan gelopen, dat we zullen moeten leven met net-congestie en mogelijke oorlogsomdstandigheden. Dus 1x per 20 jaar is echt iets uit het verleden.

Cyberspin: bedankt voor de links. Ik snap de hoofdlijn, maar zou het beslist niet zelf in elkaar knutselen. Ik ga mijn installateur met deze kwestie lastig vallen. Misschien kan hij voor mijn situatie zo wat uit de kast trekken.

Voor onze telefoons ga ik denk ik een dedicated powerpack + zonnepaneeltje aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ratelkous schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:48:
Voor onze telefoons ga ik denk ik een dedicated powerpack + zonnepaneeltje aanschaffen.
Kan je dan niet beter een Marstek thuisbatterij kopen?

Die kan je op de noodstroomuitgang eventueel nog voeden met een micro omvormer en een zonnepaneeltje als de stroom is uitgevallen.
(opm: bij <11% en =100% is dat niet meer mogelijk)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2025 14:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ja hoor, Victron thuis-accu aanschaffen. Ik heb de omvormer van de zonnepanelen achter de Victron hangen hangen, bij stroom uitval produceert de PV door op het "stroom eiland" van de Victron totdat de accu vol is.

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 06-09-2025 14:55 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03:31
In theorie dien je er voor te zorgen dat je dus stoom injecteert. Voor 1-fase systemen is het eigenlijk heel eenvoudig. Koop een thuisbatterij met backup poort. Op het moment dat de stroom weg valt, hoofdschakelaar uit. Backup poort op je huis aansluiten en het werkt. Belangrijk is dat de omvormer in de batterij het kan. Bijvoorbeeld een UPS kan dat niet, dat wordt waarschijnlijk een boem.
Wat je moet voorkomen is dat je “backup” en net tegelijk op je huis staan.

Met 3-fasen is het een ander verhaal zodra je systemen in huis hebt welke daadwerkelijk in 3-fase werken met 120 graden fase verschuiving. Bijvoorbeeld een 3-fase omvormer voor PV, een krachtgroep voor fornuis.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03:31
AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:52:
[...]

Kan je dan niet beter een Marstek thuisbatterij kopen?

Die kan je op de noodstroomuitgang eventueel nog voeden met een micro omvormer en een zonnepaneeltje als de stroom is uitgevallen.
(opm: bij <11% en =100% is dat niet meer mogelijk)
Met Modbus Max charge op 98% instellen.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:02
M14 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 02:02:

Verder moet je je afvragen of je (tien?)duizenden euro's wil uitgeven voor een probleem wat hooguit 1x per 20 jaar kortstondig voor komt.
Toevallig afgelopen maand 3x een stroomonderbreking en vandaag een brief met daarin een aanbod van 35 euro compensatie.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:08
M14 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 02:02:
Dit idee is al meerdere keren langs gekomen.

Technisch is het niet eenvoudig.
1. Het terug inschakelen van het net & synchronisatie tussen het net en je omvormer moet correct verlopen.

2. Veiligheid is een ding. Uitschakelen van je hoofdschakelaar betekent niet dat je installatie veilig is.

Ik heb in de 40 jaar dat ik op deze aarde rond loop 1x meegemaakt dat de stroom voor een bepaalde tijd er af ging. En dat was nog gepland ook.
Hoewel ik het er mee eens ben dat stroomstoringen niet zo vaak in NL voorkomen dat serieuze back-up systemen voor particulieren interressant zijn, is er in de 40 jaar dat ik leef toch echt wel vaker een flinke stroomstoring voorgekomen.

Begin 2015 lag een flink deel van de Randstad een groot deel van de ochtend plat bijvoorbeeld (het was de dag voor mijn verhuizing waarop ik nog een hoop klussen moest doen, best lastig zonder stroom). Een andere grote storing die ik me kan herinneren was ik nog veel jonger. Het regionale hoogspanningsstation had in brand gestaan en door die brand werkten de "omleidingen" niet meer automatisch.
En dan nog diverse kleinere korte storingen.

Anno 2025 zijn er verschillende opties om de wens van TS waar te maken.
Er bestaan off-grid omvormers. Dan kun je zolang er daglicht is de stroom gebruiken die op dat moment door de panelen wordt geproduceerd.
Een andere optie is om een thuisaccu voorzien van directe uitgang te voeden met de PV-stroom.
Op de directe uitgang sluit je dan (een deel van) je huis aan.

In alle gevallen zitten er wel wat technische haken en ogen aan. Zo mag je bij stroomuitval nooit strook aan het net leveren. Er moet dus een fysieke scheiding zijn middels een relais die verbinding met het net onderbreekt zodra de noodstroomvoorziening in werking treedt.
Tegelijkertijd mag de noodstroomvoorziening uit veiligheidsoverwegingen juist niet in werking treden wanneer een elektricien de hoofdschakelaar (of groeps schakelaar) in de groepenkast uit zet. De elektricien (of wie er dan ook aan de installatie gaat werken) verwacht immers dat de spanning er af is als de hoofd- of groeps schakelaar wordt uitgezet.

Ook zit je nog met maximaal vermogen wat de omvormer of thuisaccu levert. Dat zal meestal een stuk minder zijn dan de 1x35 of 3x25A die je via het net geleverd kunt krijgen.
En gebruik je in huis 3-fasen, dan heb je nog wat extra uitdagingen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ratelkous schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 00:54:
Is op dit terrein al iets op de markt?
Ja, tientallen. Zorg er voor dat er een batterij bij zit als buffer, anders gaan de panelen steeds aan en uit omdat de vraag en aanbod van stroom zich niet snel genoeg op elkaar afstemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een balkon-PV set zoals populair in Duitsland wordt vaak gecombineerd met een accu om met de 800W beperking toch serieuze kWh te kunnen leveren. Sommige daarvan hebben ook een offgrid uitgang, bijvoorbeeld https://www.allweipower.d...werk-2200w-ausgang-2048wh kan 800W aan het net of 2000W aan zijn ingebouwd stopcontact leveren.
Dat spaart je een complexe aanpassing aan de meterkast voor een transfer switch en je spaart de DC/AC/DC omzetting met panelen uit, maar je moet dan bij een stroomstoring wel met verlengsnoeren aan de gang.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:04

BCC

Ik heb dat zelf opgetuigd - 1 fase met een hybride omvormer is het redelijk goed zelf te doen als je handig bent - BCC in "Hybride omvormer toevoegen aan systeem met aggregaat invoer"

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1