Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mh1984
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 18-09 20:16
Ik ben aan het bekijken hoe ik de snelheid van mijn WIFI-netwerk thuis kan verbeteren.

Dit is mijn huidige setup:

- Ik woon in een huis met een kelder en drie verdiepingen. Ik werk meestal op de 1e verdieping.

- Bij Telenet heb ik momenteel een Telenet "Giga Internet" abonnement (downloadsnelheid tot 1 Gbps).

- Ik heb momenteel een Telenet-modem/router "CH8568LG" die dual-band en de WIFI-standaard "802.11ac" (WIFI 5) ondersteunt.

- Het WIFI-signaal wordt doorheen het huis verdeeld door enkele (oude) Devolo dLAN 1200+ WIFI ac powerlines (geen mesh-technologie)

- In de Telenet-modem/router is ook een Ethernet-kabel aangesloten die uiteindelijk uitkomt in een Ethernet-aansluiting in de muur van de bureauruimte op de 1e verdieping (zie foto 1 in bijlage). Deze (bekabelde) aansluiting is momenteel niet in gebruik. Ik heb wel opgemerkt dat de (groene) netwerkkabel die aangesloten is op de Telenet-modem/router via een soort verbindingsblokje (zie foto 2 in bijlage) overgaat in een andere (grijze) netwerkkabel die vervolgens in de muur verdwijnt en tot in de Ethernet-aansluiting in de muur van de bureauruimte op de 1e verdieping loopt.

Ik heb enkele snelheidstesten gedaan:

- Als ik mijn laptop rechtstreeks aan de Telenet modem/router in de kelder verbind met een netwerkkabel, bereik ik 800 Mbps, dus 80% van het theoretisch maximum. Dus aan de bron werkt alles goed.

- Als mijn laptop op de 1e verdieping verbonden is met het WIFI-signaal van een van mijn powerlines, bereik ik 100-150 Mbps, dus maar een fractie van het theoretisch maximum.

- Als ik mijn laptop met een netwerkkabel aansluit op de Ethernet-aansluiting in de bureauruimte op de 1e verdieping, bereik ik slechts 90 Mbps. Dit vind ik erg verbazend aangezien het om een bekabelde verbinding gaat. Ik vraag me af of er verliest optreedt door (i) het verbindingsblokje tussen de twee Ethernet-kabels in de kelder (zie foto 2 in bijlage) en (ii) door het feit dat er tussen de netwerkkabel aangesloten op de Ethernet-aansluiting in de muur en mijn laptop een Dell DA200 adapter zit die via USB-C op mijn laptop is aangesloten (mijn laptop heeft nl. geen eigen netwerkpoort).

Mijn vragen:

- Ik overweeg een WIFI mesh-systeem te installeren met TP-Link Deco BE65 modules die klaar zijn voor tri-band en WIFI 7. Alleen lijkt mijn huidige Telenet-modem/router tri-band en WIFI 7 niet te ondersteunen. Is het daarom een optie om mijn Telenet-modem/router te vervangen of een betere router aan de Telenet-modem/router te hangen (bv. TP-Link Archer BE800) die wél tri-band en WIFI 7 ondersteunt, en daar dan vervolgens de TP-Link Deco BE65 modules op aan te sluiten? Indien ja, klopt het dan dat ik deze eigen router moet aansluiten op de Telenet-modem/router en de Telenet-modem/router in de zgn. "bridge"-stand moet zetten? Ondersteunt mijn huidige Telenet-modem/router deze "bridge"-stand en, indien ja, is dit iets wat ik als leek zelf geconfigureerd krijg?

- Zou ik de eigen router (bv. TP-Link Archer BE800) kunnen aansluiten op de Ethernet-muuraansluiting in de bureauruimte op de 1e verdieping? Zoals gezegd is deze muuraansluiting via een lange Ethernet-kabel verbonden met de Telenet-modem/router. Als de eigen router in de bureauruimte op de 1e verdieping zou kunnen staan i.p.v. in de kelder, zal het WIFI-signaal veel centraler in huis worden uitgezonden en dichter bij de plek waar ik normaal werk (en dus met veel minder snelheidsverlies). Ik denk dat het mesh-netwerk ook sterker zou zijn (de basismodule kan dan ook in de bureauruimte op de 1e verdieping staan en niet in de kelder).

- Maar zoals gezegd toonde de snelheidstest waarbij mijn laptop bekabeld was aangesloten op de Ethernet-muuraansluiting in de bureauruimte op de 1e verdieping (met een Dell DA200 adapter ertussen) een verrassend lage snelheid (ca. 90 Mbps). Ik vraag me dus af of dit geen enorme rem zou zijn als ik op die Ethernet-muuraansluiting de eigen router zou aansluiten. Wat denken jullie? Zouden het verbindingsblokje tussen de twee Ethernet-kabels in de kelder en/of mijn Dell DA200 adapter tot een groot snelheidsverlies kunnen leiden?

- Zou ik met bovenstaande verbeteringen ook een versnelde toegang hebben tot mijn NAS? Ik ondervind nl. dat bv. het laden van foto's (van 10 Mb per bestand) opgeslagen op mijn NAS via mijn laptop die via het WIFI-signaal van de powerlines connectie maakt met mijn NAS nogal traag gaat.

- Tot slot: als ik een eigen router in gebruik neem (en mijn Telenet-modem/router in de "bridge"-stand zet), heeft dit dan geen negatieve invloed op mijn Digirecorder? Ik heb nl. ook kabel-tv van Telenet.

Alvast bedankt voor jullie reacties & tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcbGXuQjWsanWaWp8b2yz4_Vi_Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WkF1MulBQsAWeafPdAGvfL8f.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtEOD5u_kBhYja5U8e0zqNowZfI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Exc4iDxvEvdNsHHxdrbwi9sC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amz53uB396ONzww5skGTvxkfWTo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vloOL1fqcWXKrKoCRLAt96RW.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door mh1984 op 31-08-2025 17:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
De foto's ontbreken.

Die powerline adapters zijn sowieso vertragend, dus dat je daardoor vertraging krijgt is logisch.
Dat je ethernetkabel traag is, is wel bijzonder- wat voor kabel is dit? Kan je die eenvoudig vervangen?

Een meshnetwerk klinkt leuk, maar Access points (dus bedrade kabels naar wifi-punten) is beter. Alleen moet je dan wel loze leidingen hebben waar je kabels doorheen kan trekken.
En GEEN verbindingsblokjes / andere rommel ertussen. Als je moet splitsen, koop een fatsoenlijk apparaat. Vervang die kabels naar solide kern kabels, en werk ze af met muurplaatjes (LSA).

[ Voor 18% gewijzigd door 99ruud99 op 31-08-2025 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:41
Zijn alle aders wel aangesloten van de netwerkkabel in de muur?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
mh1984 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:47:
- Het WIFI-signaal wordt doorheen het huis verdeeld door enkele (oude) Devolo dLAN 1200+ WIFI ac powerlines (geen mesh-technologie)

- Als mijn laptop op de 1e verdieping verbonden is met het WIFI-signaal van een van mijn powerlines, bereik ik 100-150 Mbps, dus maar een fractie van het theoretisch maximum.
Ik heb hier ook vele Powerline adapters, waaronder ook die Devolo dLAN 1200+ WIFI.
Voor (die) Powerline is dat een prima snelheid.
Je kan ook het Devolo cockpit tool gebruiken om de verbinding te monitoren.

Zie ook:
Mesh vs. ' ouderwetse'. devolo set voor internet
Powerline nog gebruiken met AP of toch vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mh1984
De foto's zijn nu toegevoegd. Ik zal de elektricien nog eens naar de muuraansluiting laten kijken. Wat betreft de Ethernetkabels: ik ken het type niet - zijn er goede en slechte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
Het type dat je hebt is niet bedoeld voor in de muur helaas ;(

Even kleine samenvatting:
  • In de muur; solide kern kabels. Deze zijn een stuk stugger, maar zijn daardoor ook beter voor "gefixeerde" oplossingen.
  • Buiten de muur: flexibele kern kabels, deze zijn buigzamer.
  • Voor beide type kabels geld:
  • NOOIT cca, ALTIJD CU
  • Hoe lagere AWG hoe beter, probeer maximaal 24 aan te houden. Alles lager is goed, mits aan regel 1 en 2 is voldaan (juiste type en CU).
En tot slot; de solide kern kabels koop je meestal ZONDER uiteinde - omdat je die moet afmonteren op een muurplaat (zoals je netjes ehbt gedaan, ik zie de juiste doos zitten).
Flexibele kern kabels koop je meestal MET uiteinde (RJ45 stekker).

In de kelder heb je een keystone die 2 kabels verbind - dit wil je eigenlijk niet, beter gewoon 1 lange kabel van muur tot muur. Dit soort loshangende keystones geeft meer kans op storing.

ps - je hebt kans dat die groene kabel wel solide kern is, kan ik niet zien. Maar die linker verwacht ik van niet. Sowieso is de groene te kort, dus nieuwe kabel is het beste :) (kost wereld ook niet hoor, hoeveel meter heb je nodig? kost ongeveer 1 euro per meter).

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 31-08-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mh1984
Bedankt! Het is vooral de vraag of we zo'n solide-kernkabel nog door de muur krijgen getrokken...

Wat betreft het access point: als ik een TP-Link Deco BE65 op de 1e verdieping kan plaatsen en deze bekabeld kan verbinden met de ISP-modem in de kelder, fungeert deze de facto dan niet als een soort access point? Ik begrijp dat de andere TP-Link Deco BE65 geen access points zouden zijn (zij zouden via mesh verbinding maken met de basismodule die bekabeld verbonden is met de ISP-modem).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
kabel vervangen kan altijd nog. Als je de juiste kopjes gebruikt kun je op een soepele kern ook wel knopjes knijpen om gigabit te krijgen hoor. Grote kans dat het bij jou in het wandpaneel misgaat of een van de zelf geknepen kopjes

Makkelijkste is even kabeltester kopen van een paar euro en dan kijken of je verbinding over de 8 aders hebt. Dankzij het tussenkopje kan je dat ook halverwege testen.

Dan de acccesspoints:
Je kunt iedere deco instellen als AP maar het gaat je niet lukken dat ze draadloos verbinden met het ISP modem.

Makkelijkste is WiFi in telenet uit, daar een decno node achter zetten en daar de utp in prikken die naar boven gaat. Dan boven de andere deco node erop zetten.

Be65 (wifi 7 tri band inclusief 6 ghz) maar het hoeft niet direct zo duur hoor. Het kan ook goedkopere Deco X50 zijn of BE25, afhankelijk van welke snelheden je nodig hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 01-09-2025 12:17 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mh1984
Bedankt Laurens! Maar waarom zou ik een Deco node plaatsen naast de Telenet-modem in de kelder, als ik een netwerkkabel heb die uit de Telenet-modem vertrekt en uitkomt in de netwerk-muuraansluiting op de 1e verdieping? De "basis" Deco node (dus degene die met kabel verbonden is met de Telenet-modem, en waar de andere Deco nodes vervolgens een mesh-netwerk mee opzetten) zou dan het mesh-netwerk beginnen uitzenden naar de andere Deco nodes in huis van op de 1e verdieping i.p.v. de kelder, wat een centrale en dus betere startlocatie is. Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@mh1984
Dat is een betere startlocatie :)
Misschien kun je plaatje maken wat je precies hebt en waar het staat? En waar kabels zijn?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
als er nu een flexibele kabel zit , kan je gewoon de nieuwe kabel eraan vast plakken, en dan trekken aan t uiteinde :)' trek je hem er zo in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je gebruikt een oude ISDN koppelstuk om twee netwerkkabels te verbinden, die verbind maar 4 aders dus 100mb snelheid.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Frogmen schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:10:
Je gebruikt een oude ISDN koppelstuk om twee netwerkkabels te verbinden, die verbind maar 4 aders dus 100mb snelheid.
Ik kan dat niet direct uit de foto opmaken?
Zelf gebruik ik af en toe ook wel van dat soort UTP koppelstukjes.
Geen probleem daarmee, maar wel altijd opletten/verifiëren dat de connectors goed klemmen/contact maken en je een GBit link krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mh1984
Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik het probleem met de bekabeling tussen mijn Telenet-router in de kelder en de Ethernet-muuraansluiting heb gevonden. Ik heb de Ethernet-kabel tussen de Telenet-router en het verbindingsblokje vervangen (dit was de groene kabel op de foto), en nu bereik ik met de Ethernet-muuraansluiting in de bureau op de 1e verdieping wel zeer hoge snelheden (750 Mbps).

Ik heb nu mijn NAS aangesloten op deze Ethernet-muuraansluiting in de bureau (die dus op zijn beurt bekabeld verbonden is met de Telenet-router) i.p.v. op de Ethernet-poort van de powerline die in de living hangt.

Ik had verwacht dat dit de snelheid waarmee ik bestanden op mijn NAS (bv. grotere foto's) kan openen op mijn laptop (aangesloten via WIFI-netwerk) sterk zou verbeteren. Maar ik merk voorlopig niet zoveel verschil... Enig idee wat de oorzaak nog kan zijn (bv. feit dat ik met mijn laptop op het WIFI-netwerk zit, of het feit dat de NAS al wat ouder is)?

Nogmaals bedankt!
Pagina: 1