Op woensdag 19 september 2001 20:39 schreef Lord Daemon het volgende:
- Als je gelooft en God bestaat ga je naar de Hemel.
- Als je niet gelooft en God bestaat ga je naar de Hel.
- Als je gelooft en God bestaat niet; er gebeurt niets.
- Als je niet gelooft en God bestaat niet; er gebeurt niets.
Conclusie: je kan maar beter geloven.
Dit argument is onzinnig. Ten eerste kan je jezelf niet iets doen geloven. Je kan niet zeggen: Vanaf nu geloof ik in God!, en dat je dan ook plotseling echt in Haar gelooft. Ten tweede kost het wel wat om te geloven: je bent tijd en moeite kwijt met geloven. Ten derde is religie misschien wel een vijand van de vooruitgang van de mens. (Zie Nietzsche's Antichrist.) Ten vierde zijn er oneindig veel mogelijke goden die helemaal niet te werk gaan volgens het boven gegeven principe. Misschien is er wel een god die alle gelovigen in de hel gooit en alle ongelovigen in de hemel; of iedereen in de hemel; of iedereen in de hel; of iedereen met sproeten in de hel en de rest in de hemel. Ten vijfde, en dit is het ergste: dit argument laat een absoluut gebrek aan respect voor de waarheid zien: wij geloven dingen niet omdat ze nuttig zijn, maar omdat ze waar zijn!
Was ook meer een flauwe opmerking om reacties uit te lokken, maar goed...
Geloof is volgens mij niet iets wat je moet kunnen verklaren, maar iets wat je bezig moet houden.
Je kan andere mensen niet van een geloof overtuigen, maar je kan hen in laten zien waarom en hoe je gelooft, en er het beste van hopen.
Het bestaan wordt anders wel verklaard door de wetenschap en niet door religie
...
Oh? Dus jij gaat me vertellen dat alle discussies en filosofien over existentialisme maar onzin zijn, en dat we gewoon naar de wetenschap moeten kijken

Op woensdag 19 september 2001 18:47 schreef Gideon het volgende:
En ik maar denken dat God een persoon in de hemel is

Hij is de personificatie van liefde, zullen we maar zeggen.
Zonder God geen liefde, zo bedoel ik dat.
Als ik mag aannemen dat dit woord net zoveel betekent als 'ontspannend', vrees ik dat Paulus (je weet wel wie), om maar een figuur te noemen, het daar niet helemaal mee eens is.
Paulus was (xcuse me for the words) een chagrijn. Hij was een kanaal, za'k ma zegge, van God. Maar God heeft meerdere kanten. Hij zal er echt met een glimlach naar kijken als je het naar je zin hebt op een feestje, en lol maakt met je vrienden, zolang je maar niet uit het oog verliest dat je ook een taak krijgt op de wereld.
De bijbel is
geen doemboek! Vergeet niet dat er meerdere malen wordt gezegd dat je vreugde mag scheppen in het leven.
Op woensdag 19 september 2001 18:59 schreef Virtual-nobody het volgende:
Op het feit ,dat je zondag vroeg je bed uit moet,na. En dan vervolgens anderhalf/twee uur je eigen te gaan vervelen en op te winden over wat de dominee zegt.
Bij mij begint de kerk om 11:15, dus dat valt wel mee. En je hoeft je niet te vervelen, want het komt (waarempel) ook wel voor dat de dominee eens wat interessants heeft te vertellen

drz:
Volgens mij leven we al in de hel.
We moeten nu een manier zien te verzinnen om naar de hemel te gaan.
Enne, wie zegt dat het niet prettig is in de hel?
Niemand heeft het mij kunnen vertellen.
En wat er in de hemel gebeurd is nog veel onduidelijker omdat daar weinig mensen over praten en het kleine groepje die over de hemel praten zeggen allemaal wat anders!
Weer een onzekerheid erbij.
In de hel zul je branden word er wel gezegd, maar pijn zul je daar niet voelen zonder lichaam dus misschien is het wel gezellig met al die slechte mensen die om je heen branden.
In ieder geval hebben al die brandende zieltjes wat te vertellen omdat ze wat hebben meegemaakt, en dat kan ik niet van de braverikken zeggen.........!
De hel is niet branden. De hel is pure afwezigheid van God. En dat betekent pure afwezigheid van liefde. En je weet net zo goed als ik, dat afwezigheid van liefde betekent dat je het verrot slecht naar je zin gaat hebben.
Moeilijk puntje:
Even ter verduidelijking, er is geen enkele christen die met het volgende niet ook moeite heeft:
Hier op aarde is God niet afwezig. Hij laat dingen gebeuren. En het is beroerd en moeilijk om het te geloven, maar het is de schuld van de mens dat er rottige dingen gebeuren. De mens is in beginsel slecht, omdat de mens (drz laat het al zien, beter als geen ander) liever kiest voor de dingen die slecht zijn, omdat ze makkelijker zijn, en "leuker". De mens is nou eenmaal een egoist, en dat gaat helaas erg moeilijk samen met onvoorwaardelijke liefde voor je medemens. Ook omdat die medemens het door zijn/haar egoisme moeilijk voor je maakt om van hem/haar te houden.
Natuurrampen? Weet ik geen antwoord op. Maar ik weet zeker, dat wanneer we voor de Rechter staan, dat we wat antwoorden krijgen, net als dat wij er een paar moet geven op vragen, die niet te makkelijk zijn.
[disclaimer]
Deze dingen zeg ik uit geloof, en ik wil er niemand mee op zijn tenen trappen. Dat betekent echter niet dat ik niet open sta voor discussie. Op redelijke gronden ben ik altijd bereid mijn eigen punten ter discussie te stellen.
[/disclaimer]